Uutta: Edunvalvontavaltuutus (juttukommentit)

  • 1 / 2
  • kesäpoika
  • 31.10.2007 19:35
Onko rekisteröidyssä parisuhteessa elävän asioista huolehtija automaattisesti puoliso, mikäli mitään erillistä sopimusta ei olla tehty, vai pitääkö edunvalvontasopimus tehdä erikseen jos tahtoo hänen olevan?
  • 2 / 2
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 31.10.2007 21:20
Olen sitä mieltä, että rekisteröityä parisuhdetta kohdellaan aivan samoin kuin avioliitossa eläviä pareja. Puolisolla, joka on lähin omainen, on ensisijainen oikeus määrätä kumppanistaan, jos tämä on tullut kykenemättömäksi tekemään itse päätöksiä vaikkapa sairauden vuoksi.

Samaa sukupuolta olevien parien kohdalla minä näen rekisteröinnin suojaavan erityisesti kumppanin sukulaisten luvattomalta puuttumiselta tilanteeseen. Esimerkki tästä ajalta ennen parisuhdelakia. Miesparin toinen osapuoli vahingoittui tapaturmassa niin, että oli useita päiviä tajuttomana. Tuona aikana vammautuneen sukulainen ilmaantui sairaalaan ja vaati avaimia heidän yhteiseen asuntoonsa. Hän ilmoitti vievänsä omaisuuden pois, ajatellen ilmeisesti hänen kuolevan. Tilanne ratkesi, kun tajunta palasi ja hän pääsi lopulta kotihoitoon.

En ainakaan näin pikaisesti ajatellen koe tarpeelliseksi erillisen edunvalvontasopimuksen tekemistä rekisteröidyssä parisuhteessa. Avoliitossa eläville pitäisin tuollaista valtuutusta hyvinkin suositeltavana.