Kolmen T:n mittari (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 13.10.2007 8:15
Jostakin syystä olen aina viihtynyt hyvin Münchenissä ja Berliinissä. Molemmat sijoittuivat hyvin tässä tutkimuksessa. Olen sanonut, että noiden kaupunkien ilmassa on jotakin erityistä, joka saa aikaan aivan omanlaisensa mielialan. Vastaavaa tunnelmaa olen löytänyt San Franciscossa. Baijeri toki pärjäsi kovilla teknologiapisteillä. Siellähän Saksan "Nokia" eli Siemens pitää pääpaikkaansa ja tehtaita. Suvaitsevaisuuskin ollut Münchenissä oman kokemukseni mukaan hyvä.
  • 2 / 3
  • vaeltaja2006
  • 13.10.2007 9:03
Berliini vetää puoleensa ns. luovia ihmisiä. Moniko huomasi eilen illalla tv1:n Kotisatama-ohjelman, jossa Jarkko ja Teppo kertoivat erikoisesta asumistavastaan Berliinissä. Ohjelma tulee uusintana tänään klo 11.50:

Kotisatama, TV1 11:50 - 12:30, Jaakko Laine ja Teppo Jokinen asuvat Berliinissä vanhassa varastorakennuksessa. Vieraina myös hyttyspönttökampanjan ideoinut Maija Jalass ja valokuvaaja Juhani Seppovaara, joka ihastui Itä-Berliiniin.
  • 3 / 3
  • make
  • 13.10.2007 10:46
Berliinissä en ole käynyt, mutta München on minulle Helsingin ohella melkein toinen koti. Kertakaikkiaan ihana paikka myös gay-mielessä. Slogan "Metropolis with a heart" ei ole tuulesta temmattu. Kaupunki onnistuu pääsemään kärkisijoille melkein missä tahansa kansainvälisissä vertailuissa, se mm. voitti arvostetun Monocle-lehden vertailun maailman parhaista asuinpaikoista (Helsinki oli muuten kuudes). Yksi ko. vertailun kriteereistä oli suvaitsevaisuus vähemmistöjä kohtaan. Ylipormestari Christian Ude on tunnettu seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustaja ja mm. toimii kaupungin pride-paraati CSD:n suojelijana. Münchenin raatihuone on CSD:n aikaan varattu yhdeksi seksuaalivähemmistöjen juhlapaikaksi, ja sen julkisivu valaistaan sateenkaarivärein. Marienplatz, kaupungin sydän raatihuoneen edustalla, on täynnä CSD:hen liittyviä markkinakojuja. Herää kysymys, koska Helsingin kaupungintalolla nähdään vastaavaa.

Kannattaa käydä katsomassa. Kaupungissa on kymmeniä gay-baareja, laaja kulttuurikirjo ja erittäin hyvät shoppailumahdollisuudet. Lisäksi se on vanha ja kaunis kaupunki ja ympäröivässä Baijerissa ja viereisessä Itävallassa on paljon nähtävää.