Folsom Europe (juttukommentit)

  • 1 / 34
  • vaeltaja2006
  • 1.9.2007 21:18
Ruotsalaisella RFSLn sivulla on hieman analyysiä fetissi-ihmisten Folsom-tapahtumasta.
==========

Viime vuosina on alkanut tasa-arvotyö. Nahan ja muiden fetissien harrastajat ja BDSM-ihmiset ovat alkaneet liikehtiä ja vaatia tasa-arvoa. Menneenä keväänä RFSL ja RFSU käsittelivät kongresseissaan sitä, miten heteronormien mukaan jokin seksuaalisuus on hyväksyttävämpää kuin toinen. Äskettäin RFSLn esitteessä esiteltiin homoseksiä ja BDSM oli siinä itsestään selvästi mukana.

Viime vuonna Folsom-tapahtuma sai feminististä kritiikkiä, koska festivaali oli suunnattu vain miehekkäille miehille. Nyt juhlien tarjontaa on laajennettu Tarjontaa myös naisille ja transihmisille. San Fransiscon Folsom-tapahtumassa käy vuosittain 300 000 ihmisstä. Berliinissä festivaali on saanut kaupungin tuen ja pormestari ja turismitoimisto on luvannut tulla käymään paikan päällä.
==========

BDSM b=bondage, sitominen, d=disciplin, kova kuri, SM=sado ja maso.
==========

Miten Suomessa? MSC Finland erosi Setasta keväällä. Setassa on nämä asiat koettu kautta vuosikymmenien outoina ja marginaalisina reunailmiöinä ja on vaiettu tehokkaasti. Aids-tukikeskus on tässä suhteessa aina ollut ennakkoluuloton. Nahka- ja fetissi-ihmisille on ollut omia turvaseksioppaita. Z-lehti on käsitellyt asiaa lähinnä Tom of Finlandin yhteyksissä.
  • 2 / 34
  • vaeltaja2006
  • 2.9.2007 6:38
Oma kommenttini:

Jos olisin siinä elämäänvaiheessa, että joutuisin tekemään gradun, valitsisin aiheeksi ehkä seksitapojen arvostukset. Jokainen pystyy panemaan seksit paremmuusjärjestykseen. Lista voisi olla esim. tällainen:

Alhaisimpana, halveksituimpana ja pohjalla on tietenkin kaikki homoseksi. Monen mielessä se on lähellä pedofiliaa tai eläimeen sekaantumista. Mutta homoseksissäkin on eroja. Kaikkein pohjimmaisena on vessaseksi. Ehkä hieman sen yläpuolella puisto- ja autoseksi. BDSM-seksi on niin kummallista, että sitä on vaikea sijoittaa millekkään asteikolle. Homosauna- ja videoklubiseksi saattavat olla vähän korkeammalla arvoasteikolla. Sitten tulee masturbaatio ja seksi ravintolaillan jälkeen toisen kotona ja arvostetuinta homoseksiä on seksi rekisteröidyssä parisuhteessa.

Mutta paraskin homoseksi on huonompaa kuin heteroseksi. Syrjähyppy, prostituoitu, thaihieronta ja onanointi ovat ihan ok, samoin pienet SM-leikit (mies kahleissa orjana) ja lesbojen seksin katselu videolta, mutta korkeinta ja pyhintä on kirkon siunaama seksi omassa makuuhuoneessa papin aamenen jälkeen. Ja siinä ei sitten ole enää väliä, onko se edestä vai takaa
Noista asennoista pyhin on tietenkin nk. lähetyssaarnaajan asento, peiton alla, valot sammutettuina, ainoana tavoitteena lisääntyminen. Nautinto ja ilo ovat syntiä ja tietenkin kiellettyjä.
Miksi käytätte itsestänne eläinten nimiä kuten karhu, lepakko?
Pitäisin takapuoli paljaana kävelemistä viuhahtamisena. Yksikään uskovainen ei voisi esiintyä tuolla lailla. Sitä pidettäisiin hävettävänä.
  • 5 / 34
  • vaeltaja2006
  • 2.9.2007 13:09
Saako uskovaisella olla vatsa näkyvissä häpykarvojen rajaan saakka. Lähes jokasella teinitytöllä koulussa on kovin paljon paljaita alueita masun tienoilla. Entä rinnat? Minkä verran niitä saa näkyä? Entä ne nuorten miesten housut, jotka ovat kaiken aikaa putoamaisillaan ja saamme ihastella heidän alushousujaan. Saako kesällä olla rannalla rinnat paljaana? Helsingissäkin sellaista näkee, vaikka rannalla on lapsia ja vanhuksia. Monet ihmisryhmät koettelevat hyvien tapojen rajoja.

Olisi hyvä, että uskovaiset julkaisivat kartan (kuvana) niistä asioista, jotka eivät saa näkyä. Olisi helpompaa keskustella asiasta. Ihmiskeho on periaatteessa kaunis, mutta olen nähnyt kuvia, joissa folsom-miesten takapuolet ovat aika rumia, läskisiä. Heitä neuvoisin peittämään sen osan itsestään.
  • 6 / 34
  • JohnnyFinland
  • 2.9.2007 13:19
Usfa kirjoitti: "Miksi käytätte itsestänne eläinten nimiä kuten karhu, lepakko?"

Pidätkö Jeesukseksi kutsumaasi yliluonnollista olentoa "hyvänä paimenena"? Siksikö, että olet lammas? :)

Usfa kirjoitti: "Yksikään uskovainen ei voisi esiintyä tuolla lailla. Sitä pidettäisiin hävettävänä."

Häpeä ihan vapaasti kaikkea mitä haluat. Anna muiden valita asiat, joita he häpeävät tai eivät häpeä.
Usfa kirjoitti:

> "Pitäisin takapuoli paljaana kävelemistä viuhahtamisena. Yksikään uskovainen
> ei voisi esiintyä tuolla lailla. Sitä pidettäisiin hävettävänä."

Teillä ei sitten siellä party-paradise Taivaassa varmaan ole tällaisia tapahtumia.

Kuulostaa entistäkin tylsemmältä paikalta. Hoh-hoijaa....
Tämä on nyt entistä enemmän aiheen vierestä, mutta toisaalta uskonnollista fanaatikkoa järkyttääksemme:

Eikö ole raivostuttavaa, kun leffoissa aina ängetään sekstaamaan peiton alle ja sitten mitään ei näy. Jumala ja raamattu (uskonnollinen fanaatikko tuota pikaa ilmoittaa jakeen) varmaankin vaativat, että pyllyn päällä on oltava peitto, mutta otetaanpa pieni gallup:

Kuinka moni sekstaa peiton alla? Itse vastaan saman tien: olen tietysti tosipervo, mutta en ole *koskaan* nainut peiton alla, koska se häiritsee naintia.
Puhumattakaan siitä että kuinka moni kanssaeläjistämme onkaan vaatteidensa alla ihan ilkialasti! Vieläpä monet ihan julkisilla paikoilla!
Miksi te teette tuollaista? "Perverssi" sana merkitsee luonnotonta. Te itse kirjoitatte sen omiin mainoksiinne. Jos minä tai joku kaltaisistani semmoista tekisimme, saisimme kunnianloukkaussyytteen. Se, miten te kirjoitatte tai kuvaatte itseänne, sellaisina te itseänne pidätte. Sanan merkitys ei ole toinen riippumatta siitä, kuka sen kirjoittaa.
Helsingin Sanomissa on tänään sopivasti juttu siitä, miten Amerikassa yritetään kieltää lökäpöksyt, joiden alta näkyvät kalsarit. Roikkuvat housut ovat viranomaisten mukaan uhka siveydelle. Delcambren pikkukaupungissa siitä saa kesäkusta lähtien 500 dollaria sakkoja tai jopa 6 kuukautta vankeutta. Mansfieldissä selviää vähemmällä, sakkoja 150 dollaria. Housujen roikottamienn on lähtöisin Amerikan vankiloista. Vangeilla ei ollut itsemurhariskin vuoksi vöitä ja ylisuuret housut roikkuivat. Vankiloista tyyli levisi räppärien mukana nuorisokulttuuriin.

Muitakin merkillisiä pukeutumissääntöjä on. Yhdysvaltain koripalloliitto ei salli sponsoroiduissa otteluissa kaulakoruja ja aurinkolaseja. Myös kouluissa rajoitetaan minihameita, pitkiä tukkia ja lävistyksiä.

Onneksi Euroopassa ollaan varovaisia puuttumaan pukeutumiseen. Folsomissa saa kulkea jopa peppu paljaana, jos haluaa.
Usfa kirjoitti:

> "Sanan merkitys ei ole toinen riippumatta siitä, kuka sen kirjoittaa."

Ei pidä ihan paikkansa. Jos joku huutaa minulle kadulla päällekäyvään tyyliin "vitun homo" on se aika eri asia kun jos oma rakkaani sanoo kotona naama virneessä "vitun homo".


Usfa kirjoitti:

> "Miksi te teette tuollaista?"

Moni kiva ja nautinnollinen asia on perinteisesti leimattu kielletyksi. Uskonnollis-fasistinen yhteiskunta ei sallisi seksiä kuin miehen ja naisen välisessä avioliitossa, täkkien alla, lähetyssaarnaaja-asennossa ja vain lasten hankkimiseksi (iloa ei siitä saa saada). Kyse on ihmisten hallinnasta, kontrollista.

Jos tuosta lähetyssaarnaaja-linjasta lipsuu edes vähän omakohtaisesti, niin ei ole enää kuin määräkysymys jos uskaltaa pervoilla ihan kunnolla: tehdä niitä asioita joista itse todella pitää ja joista seksikumppanikin pitää.

Lisäksi Folsomissa on kyse erittäin pitkälle yhteisöstä, sosiaalisesta yhteenkuulumisesta johonkin ryhmään. Nyt ollaan vihdoinkin siinä tilanteessa, että uskalletaan olla sitä mitä todella halutaan olla, pyytelemättä anteeksi tiukkapipoisilta uskovaisilta ja vessassa salaa runkkaavilta konservatiivikaappihomoilta.


Elämä on mukavaa. On kiva kun tuntee itsensä ja osaa tehdä omia ratkaisuja oman elämänsä suhteen - myös seksissä.

Hyvä Usfa. Olet suositellut täällä ihmisille erilaisia uskonnollisia menoja jotta meidän elämämme muuttuisi jotenkin mielestäsi paremmaksi. Minä suosittelen sinulle nyrkkinainnin salojen löytämistä. Kun opit homman, niin se relaa ihmistä ihan kummasti. Et taatusti pety!
Hyvä kirjoitus, Jukka!

Ja edelleen vastaukseksi uskonnollisen fanaatikon kysymykseen, miksi teemme tuollaista:

mitä vittua se sinulle kuuluu, jos vapaaehtoisesti aikuiset miehet tekevät jotakin, mikä tuntuu hyvältä.
Mitä te salaatte ? Teillä on jotakin sellaista, mikä ei kestä päivänvaloa eikä siitä kerrota yleisesti.
Kyllä. Salaamme sen, että meillä on silmiä ja korvia kaikkialla. Sanomalehdissä, radiossa, tv:ssä, kirkossa, helluntaiseurakunnissa, jopa EU-parlamentissa. Jos jossain lasketellaan vihamielisyyksiä homoista, tieto leviää kuin kulovalkea.

Latviassa kävi maaliskuussa amerikkalainen tv-pastori Ken Hutcherson kertomassa, miten vaarallinen homoliike on yhteiskunnalle. Läsnä oli Latvian eri kirkkojen johtohenkilöitä ja joitakin hallituksesta. Tv-pastori varoitteli, että homoilla on silmät ja korvat kaikkialla. Vaikka tilaisuus oli suljettu, seuraavana päivänä tilaisuudesta oli yksityiskohtainen raportti homosivuilla, myös ranneliikkeessä. Ks:
http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=41&thrdid=4676
Viitaten tuohon kirjoittamaasi juttuun, haetteko lupaa myös kirkolta käyttäytyä "perverssisti"? Kävelisittekö julkeasti kirkkoon pylly paljaana vaikkapa parisuhteenne siunaustilaisuuteen, jos se olisi mahdollista? En näe mitään eroa siinä, kun homoseksuaali käyttää sanaa perverssi tai sen tekee toinen. Samasta asiasta on kysymys, mutta toisen sanominen on loukkaus. Miksi homoseksuaalilla olisi suurempi oikeus loukkaamiseen kuin heteroseksuaalilla? Herjaavan sanan merkitys ei laimene mihinkään. Mitä tuo "pervers" sana tarkoitti berliiniläiselle homoseksuaalille, joka käveli pylly paljaana julkisesti? Miksi siinä ei lukenut normaali-sanaa? Väitän, että pervers - sana tarkoitti luonnotonta ja sen oli myös tarkoitus viestittää sitä, että se on nyt hyväksytympää kuin ennen, joten nykyään on hyväksyttyä ja luvallista olla " pervers".
" Pervers " ja kaikki, mitä se sana sisältää, oli yhdistävä tekijä, jonka nimissä juhlittiin Berliinissä. Se oli symboli ja tunnus. Miten muuten sen voisi ymmärtää?
Usfa kirjoitti:

> "Kävelisittekö julkeasti kirkkoon pylly paljaana vaikkapa parisuhteenne siunaustilaisuuteen, jos se olisi mahdollista?"

Henkilökohtaisesti minua estäisi ainakin kaksi seikkaa tekemästä tuota:

1: en ole kirkon jäsen enkä todellakaan aio liittyä, joten naimisiinmeno maistraatissa riittää minulle
2: pakarani eivät ole niin kauniit, että niitä julkisesti esittelisin


Kirkon asema naimisiinmenossa pitäisi muuttaa sellaiseksi kuin se on monessa muussa maassa: vain seremonialliseksi. Eli niin, että vain maistraatissa voisi mennä virallisesti naimisiin, oman seremoniansa voisi sitten käydä läpi kirkossa (tai vaikkapa Linnanmäellä - molemmat olisivat yhtä vähän "virallisia" paikkoja itse toimituksen suhteen). Toki sitten näillä paikoilla voi olla omia sisäänpääsyvaatimuksia, esim. pukeutumisen suhteen - aivan kuten ravintoloillakin on.

Usfa kirjoitti:

> "Miksi homoseksuaalilla olisi suurempi oikeus loukkaamiseen kuin heteroseksuaalilla?"

Nyt en todellakaan ymmärrä. Tietenkin jokin porukka saa *itsestään* käyttää ihan mitä nimitystä tahansa. Muiden nimittäminen onkin sitten se, missä erityistä harkintaa pitää käyttää. Tämä on minusta hyvin yksinkertaista. Jos tällainen sosiaalisten suhteiden perusajatus ei ole sinulle selvää, niin aikamoinen aukko sinulla on tässä asiassa.

Usfa, oletko jo päättänyt hankkia itsellesi hyvän olon? Pääse eroon ahdistuksistasi ja nauti elämästäsi. Tässä kirja joka johdattaa sinut anaaliseksin iloihin (tehty myös naisille):

http://www.amazon.co.uk/Anal-Pleasure-Health-Guide-Women/dp/0940208202/ref=sr_1_1/202-2591523-9919036

Minusta tuntuu, että tuo on tehty juuri sinulle!
Usfa, kun sinua näyttää tuo Folsom niin kiinnostavan, niin voisit myös tilata itsellesi "Folsom Filth" -dvd:n. Se on valittu "vuoden 2006 Folsom-juhlien viralliseksi nahka/fetissi -filmiksi".

http://www.gamelink.com/display_product.jhtml?id=277225

Huomaa nimi: Folsom Filth. Joo, perverssit ovat likaisia omastakin mielestään. Moni tykkää likaisesta rasvaisesta menosta. Ja se into jolla toiset ovat sitä kauhistelemassa ja kieltämässä antaa ymmärtää, että tuo ilo todellakin tulee jostain joka on meissä syvällä sisällä. Sen kanssa voi olla sinut ja siitä voi nauttia - tai sitten sitä kauheaa "omaa minää" voi pelätä ja yrittää kieltää muiltakin.

PS Tuon filmin saa näköjään ostettua myös streaminä, joten Usfa, voit nyt sitten ihan oikeasti kauhistella (ja ehkä salaisesti nauttia) siitä miten likaista menoa jotkut harjoittavat!
Miksi käytätte sellaisia sanoja kuvaamaan itseänne, jotka kieltävät sen väitteen normaaliudesta, minkä puolesta teette uupumatta työtä?

Jos mustaihoinen kutsuu itseään tai ystäviään " nekruksi ", eikö hän halvenna itseään? Voisi luulla, että hänellä on itsetunto-ongelmia, kun hän sillä lailla rumasti nimittelee.
Jotenkin "Usfa" tuntuu ajattelevan, että seksuaalivähemmistöihin kuuluvat (tai tarkemmin homot) ovat jonkinlainen yhtenäinen joukko, jolla on yhteinen päämäärä ja yhteiset arvot. Näin ei kuitenkaan ole. Kaikki homot eivät esimerkiksi halua kuulua käsitteen "normaali" alle. Osa allekirjoittaa "tiukkapipoisen" arvomaailman ja haluaa esimerkiksi parisuhteelleen yhteiskunnan tunnustuksen - ja parisuhteeseen kuuluvat oikeudet ja velvollisuudet. Eivät kuitenkaan kaikki.

Homous (eli homoseksuaalisuus) ei ole aate tai maailmankatsomus, vaan yksi ominaisuus ihmisissä - jota ominaisuutta toki on ahkerasti käytetty tällä ominaisuudella varustettujen ihmisten ihmisoikeuksien loukkaamiseen. Sen sijaan ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ja ainakin itse olen kovasti juuri tasa-arvoisuuden ja ihmisarvon perään. Henkilökohtaisesti esimerkiksi minulle tasa-arvon ja ihmisarvon saaminen tasa-arvoisesti kaikille on osa maailmankatsomustani. Ja kun minulla on omakohtaista kokemusta homona olemisesta, niin lienee tietysti luontevinta lähestyä asiaa tätä kautta.

Entä mitä on loukkaaminen? Miksi homo voi sanoa toista homoa "hintiksi" loukkaamatta, mutta hetero ei? Vastaus on yksinkertainen. Vain toisen ihmisen tai tämän ominaisuuden yläpuolelle asettautuminen avaa mahdollisuuden olla loukkaava toista kohtaan.
Ihmisarvoa alentavien sanojen käyttäminen tehdään loukkaamistarkoituksessa huolimatta siitä kuka sanoja on. Tämä voidaan tehdä tasapäistämisen nimissä, jolloin tulee tunne yhteenkuuluvaisuudesta, mutta sanan käyttötarkoitus ei muuta sisältöä miksikään. " Hintti " on halventava ja vähättelevä, osin alentava slangisana vähemmistöryhmään kuuluvasta henkilöstä. " Pervers " voisi olla ilmaus toiseudesta ja erilaisuudesta, mutta silti sanan sisältö on halventava, likainen, hyvän ja terveen vastakohta. Tietenkin voidaan ylpeillä osin ilkeydestä, pahantahtoisuudesta, kapinamielellä ja uhmasta sellaisista hävettävistä ominaisuuksista, joka on yleistä normia ja tapaa vastaan, mutta alemmuuden ja huonommuuden tunteiden yllyttämänä, kun ei muuta voi. Tehdäänkö semmoista oman todellisen minuuden kustannuksella? Motiivia kyselen.
smo kirjoitti:

> "Entä mitä on loukkaaminen? Miksi homo voi sanoa toista homoa "hintiksi" loukkaamatta, mutta hetero
> ei? Vastaus on yksinkertainen. Vain toisen ihmisen tai tämän ominaisuuden yläpuolelle asettautuminen
> avaa mahdollisuuden olla loukkaava toista kohtaan."

Tasan tarkkaan juuri noin. Usfa, luepa tuo smo:n kirjoittama ajatus uudelleen. Se vastaa kysymykseesi.
Kun homoseksuaali mies menee juhlimaan " pervers "- otskon alla, hänen mielensä ei kykene täysin sulkemaan sitä asiaa pois, että myös ne teot, joita " pervers " otsikoi, ovat pahoja ja hyvien tapojen vastaisia. Miksi hän ei kykene käyttämään muunlaisia sanoja itsestään ja vapaa-ajan viettotavoistaan?
Usfa kirjoitti:

> "Tehdäänkö semmoista oman todellisen minuuden kustannuksella? Motiivia kyselen."

Ei. Kyllä minä olen ihan tällainen oikeasti. Olen ihan aito oikea nahkaperverssi. Enkä todellakaan ole alemmuudentuntoinen, en häpeä itseäni ollenkaan.

Hyvä Usfa. Elämä vain ei ole niin yksinkertaista mitä sinä ajattelet/toivot sen olevan.
Usfa kirjoitti:

> "Kun homoseksuaali mies menee juhlimaan " pervers "- otskon alla, hänen mielensä ei kykene täysin
> sulkemaan sitä asiaa pois, että myös ne teot, joita " pervers " otsikoi, ovat pahoja ja hyvien tapojen vastaisia."

Siis JOIDENKIN MUIDEN mielestä. Eivät ne minun mielestäni ole pahoja tai edes jotenkin tärkeiden hyvien tapojen vastaisia.
Tämä on ihan sama asia mitä Kristillisdemokraatit tekivät viime vaaleissa.

He kutsuivat itseään nimellä "tiukkapipoiset". Käänsivät tuon negatiivisen nimen omalla tavallaan itselleen positiiviseksi ja toivat sen julkisuuteen.

Berliinin "perverts" (ei siis "pervers") sanan käyttö on aivan teknisesti sama asia.
  • 28 / 34
  • JohnnyFinland
  • 3.9.2007 17:14
Marcus Aurelius on todennut, että "täytyy muistaa käyttää kuhunkin asiaan niin paljon huolta ja vaivaa, kuin sen merkitys edellyttää. Vältyt monelta harmilta, kun et kiinnitä mitättömiin asioihin enempää huomiota, kuin ne ansaitsevat." Tätä voi sydämellisesti suositella sekä Usfalle suhteessa paljaisiin pakaroihin että meille kaikille muille suhteessa Usfaan. ;)
Käyttötarkoitukseen on syynsä. Haluaisin kysyä onko tarkoituksena yllyttää ja kiihottaa hillittömyyteen? Jos siellä juhlien mainoksessa lukisi " kahvikutsut " tai " päättäjäisjuhlallisuudet ", niin vaikutus ei olisi samanlainen kuin " perverts ", joka on turmeltunut, pahan synonyymi. Sitten hillittömyydessä mennään paljon pidemmälle ja joudutaan samalla tukahduttamaan omantunnon rippeet, jotka hillitsisivät toimintaa. Sitten käytetään päihteitä tukahduttamaan lisää.
Minä en koskaan käytä päihteitä, vaikka pervertti olenkin. Ei kannattaisi ajatella niin yksioikoisesti.


Miksi sinulle on henkilökohtainen ongelma se, että jotkut ihmiset elävät elämäänsä niin kuin se heille sopii? Tuskin tuo Berliinin juhla elämääsi muuten kovinkaan paljoa vaikuttaa... vai onko sinut pakotettu ottamaan siihen osaa? Vierailetko lukuisissa dance- ja fuck- partyissä? Osallistutko katujuhlaan ja tilaisuuden sosiaaliseen osuuteen?

En ole vielä koskaan kuullut, että joku olisi pakotettu tulemaan mukaan näihin tapahtumiin. Jos sinua ei sinne ole mukaan raahattu, niin ole hiljaa!
Lopuksi: Jeesus käytti sanaa perverssi kaikista näkemistään ihmisistä, kun Hän laskeutui kirkastusvuorelta alas. Suhteessa Jumalaan olemme kaikki rikkinäisiä ja syntisiä. Vain Jeesus eli synnittömän elämän ja Hänen yhteydessään saavutamme oikeanlaisen jumalasuhteen. Aamen!
Miksi Kristillisdemokraatit valitsivat "tiukkapipoiset" teemakseen? Varmaan se oli heistä jotenkin osuvaa ja hauskaa. Ihan kuin minusta "pervert" kuvaa minua. Ja kyllä: seksielämäni ja -tekniikkani ovat sellaisia, että jos sinua kiinnostaa, niin niistä voisimme keskustella joskus kahden kesken (aihe kun ei varmaankaan kiinnosta ihmisiä yleisemmin). Monen homonkin mielestä minä olen perverssi. Ja olen ihan tyytyväinen tähän omaan mukavaan elämääni. Enhän minä tunge naimaan sinun kirkkoosi... miksi asia siis sinuakaan häiritsee.

Yhteiskunnassa elää nykysin erilaisia ihmisiä. Sinä et ole täällä yksin. Sinä et voi määrätä miten muut elävät.
Eikös tämä Usfa juuri ollut se useilla nimimerkeillä (mm. Napalmia ja Enter, mahdollisesti myös Irmeli K.) Ranneliikeessä esiintyvä trolli?