Escape-lehti kertoo Suomen lesboista (juttukommentit)

  • 1 / 5
  • vaeltaja2006
  • 12.2.2009 8:12
Erikoistutkija Tuula Juvonen Jyväskylästä kommentoi eilen artikkelia näin:


On aina ilahduttavaa huomata, että Suomen kaltainen pieni ja syrjäinen maa tunnetaan myös Manner-Euroopassa. Claudia Koltzenburg on vaivojaan säästelemättä paneutunut seuraamaan ja ymmärtämään täkäläistä lesboelämää - joka eittämättä Saksasta käsin seurattuna vaikuttaa varmasti osin hyvinkin erikoiselta: maassa, jonka presidentti on Setan entinen puheenjohtaja, yksi suurimmista mediataloista uskoo esimerkiksi edelleen voivansa antaa päätoimittajalleen laittomat potkut lesbouden vuoksi. Mutta kuten kirjoittaja toteaa: suomalaisia lesboja ei moisella käytöksellä ainakaan hiljaiseksi saa :-)
  • 3 / 5
  • Olli Stålström
  • 19.3.2009 12:17
<Siirsin tämä repliikin ketjuun "Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta tieteellisesti Butlerin mukaan", jossa ehdotan asiallista keskustelua seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden moninaisuudesta>
  • 4 / 5
  • Pora-liike
  • 19.3.2009 14:59
Olli Stålström kirjoitti: "
Butlerin uraauurtava kiteytys on se, että biologinen sukupuoli (sex), sosiaalinen sukupuoli (gender) ja seksuaalisuus (sexuality) ovat ovat toisistaan täysin riippumattomia ilmiöitä, joilla ei ole mitään välttämätöntä sisäistä riippuvuutta. Siten siitä, että joku on esim. mies ei minkään sisäisen logiikan kautta välttämättä seuraa mitään persoonallisuuden ominaisuuksia. Ne ovat ympäristön ja kulttuurin tuottamia."

Olen enemmän seranolainen. Serano myöntää, että ympäristö ja kulttuuri tuottavat sukupuolelle sisällön, mutta että ihmisillä on yleensä sisäsyntyinen "lahjakkuus" ominaisuuksiin, joita pidetään sukupuolittuneina. Niinpä naispuolisissa keskimäärin ilmenee halua kaunistautumiseen, mikään kulttuurinen pakko ei ole synnyttänyt halua siihen. Miespuolisissa ilmenee kiinnostusta teknisten vempaimien ymmärtämiseen. Ei mikään ulkoinen pakko aja nuorta miestä puuhastelemaan tuntikaudet mopon kanssa.

"Butler puhuu sukupuolen esittämisestä, performanssista."

Tässä on se ongelma, hän kovasti yksinkertaistaa asiaa.

"Kuten toisaalla olen ilmoittanut, olen myöntänyt sulle, Poraliike, Judith Butler -palkintona hänen kirjansa Hankala sukupuoli. Ilmoita aika ja paikka johon voin tulla luovuttamaan sulle teoksen."

Pistänpä korvan taakse, kiitoksia! Pitäisiköhän minun lainata sinulle Seranoa? Puhun siis Seranon kirjasta "Whipping Girl".
  • 5 / 5
  • Olli Stålström
  • 19.3.2009 16:17
Kiinnostaa lukea. Vaihdetaan kirjoja kun tavataan. Haluan tutustua Seranoon.

Tulen kesän Pride-marssille samaan ruotuun sinun kanssasi, jos sopii. Tehtäväni siinä on kaksisuuntainen.
Vartijana haluan toimia suojanasi aggressiivia ilkeilijöitä vastaan. Toisaalta, ehdottoman väkivallattomuuden kannattajana
haluan ehkäistä polttopulloilla uhkailunkin anarkistien taholta - vaikka he tarkkaan lukien viimeksi uhkailivat polttoPILLUJEN heittämisellä.

Mutta he onnistuivat kauhistuttamaan tekopyhät keskiluokkaiset tiukkapipot.

Valitan, että Suomen lain mukaan en saa pitää vartijanpukua osallistuessani mielenosoitukseen ;)