Setan blogi (juttukommentit)

  • 3 / 12
  • Rokkihomo
  • 21.2.2009 6:22
Helpotti. Ja kyllä minäkin tulen aika ajoin vilkaisemaan, josko tuossa blogissa jotain on.

(Toisin sanoen ja tarkennuksena: EN kuulu tälläkin foorumilla esiintyvään joukkoon setavastaisia himpuloita, mutta tulinpa hetken mielijohteesta älähtäneeksi tuollaista, miltä se nyt näyttikään, yhteisöharhaa.)
  • 4 / 12
  • vaeltaja2006
  • 21.2.2009 7:19
Uutta tässä asiassa on se, että Setan sivulle on perustettu blogi, ja siihen on tarkoitus saada bloggauksia eri ihmisiltä, ei ainoastaan järjestön ylimmältä johdolta. Se on hyvä aikomus. Sellaista on muuallakin, mm. Ruotsin RFSL:n sivuilla.

Olen ottanut elämäntehtäväkseni siteerata täällä näitä blogeja, jos niissä on pienikin uutisarvoinen tieto tai näkökulma. Hyvään suuntaan ollaan menossa. Lisää avoimmuutta.

(PS. On tullut tavaksi puhua suuren enemmistön puolesta, mm. nimimerkillä "yksi monien puolesta" tai "kaikkihan näin ajattelevat". Erityisesti tv-ohjelmia arvostellessa sanotaan, että eihän sitä kukaan katso. Tutkimustieto usein kertoo aivan muuta. 1980-luvulla autoilijat manasivat Helsingissä raitiovaunut. "Kaikki" toivoivat, että sellaisista liikenteen jarruista pitäisi päästä. Tutkimustulokset osoittivat, että oli paljon ihmisiä, jotka rakastivat raitiovanuja ja niillä matkustamista. Nykyään raitiovaunuja ei kyseenalaisteta.)
Rokkihomo kirjoitti: "EN kuulu tälläkin foorumilla esiintyvään joukkoon setavastaisia himpuloita,"

Miksiköhän tämä alleviivaten tehty joukosta erottautuminen? :-)
On hyvä, jos Setassa hieman avaudutaan uloskinpäin.

Tähän yhteyteen Setan toisesta roolista, johon Tero Kankaanperäkin on kommentoinut Kuopion suunnan näkemyksiä. Jo aikaa sitten hän kertoi, että heidän porukkansa käy oppilaitoksissa kouluttamassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioista ilmaiseksi. Opiskelijat jäisivät ilman tuota tietoa, koska oppilaitoksilla ei ole varaa palkata kouluttajia ulkopuolelta. Prometheus-leirejä lukuunottamatta pääkaupunkiseudulla on ollut periaate, että oppilaitoksen on maksettava vapaaehtoiskouluttajankin luennoista palkkio. Ellei rahaa löydy, ei koulutusta anneta. Hintalista oli aikanaan suoraan verkkosivuilla. Vapaaehtoiskouluttajille maksettiin vain bussilippu. Näin oli ainakin tilanne silloin kun noihin mielestäni vääriin periaatteisiin suivaantuneena lopetin yhteistyön Setan koulutuksen kanssa. Olen jatkanut itse kouluttamista omien kanta-asiakkaitteni oppilaitoksissa, ilmaiseksi.

Kävin juuri eräässä pääkaupunkiseudun sosiaalialan oppilaitoksessa luennoimassa. Opettaja kertoi etukäteen, ettei oppilaitoksella ole varaa maksaa mitään. Hän oli valmis maksamaan tuon koulutuksen omasta kukkarostaan. Sovimme, että luennoin kahvikupin hinnalla. Tämä "sateenkaarikoulutus" ei edes kuulunut oppilaitoksen ohjelmaan, vaan opettaja hoiti sen aivan omin nokkinensa muun opetuksen sisällä. Nuo opiskelijat joutuvat valmistuttuaan ja kenties jo harjoittelujaksojen aikana kohtaamaan myös sateenkaari-ihmisiä ja heidän tarpeitaan. Luokasta tulleet kysymykset osoittivat, että osalla tuostakin porukasta nämä asiat olivat täydellisen uutta. Esimerkiksi yksi miesopiskelija tivasi minulta, että olinko ollut naisen kanssa sängyssä "sillai". Totesin olleeni kerran, mutta sen epäonnistuneen minusta johtuvista syistä. Hän toisti kysymyksillä, että miten niin ei onnistunut. Kerroin, etten aio mennä yksityiskohtiin, mutta niin vain kävi. Monta muuta kysymystä osoitti aivan perustietojen puuttumisen. Luokka oli todella kiinnostunut ja keskusteli paljon.

Toinen sosiaalialan oppilaitos, joka on yksi kanta-asiakkaistani, halusi tavan mukaan kevääksi laajan koulutuksen. Opettaja kertoi oppilaitoksen rahojen olevan lähes lopussa. Ketään ulkopuolista ei ole lupa palkata kouluttamaan. Hän oli saanut taisteltua tämän yhden koulutuksen viralliseen ohjelmaan. Kerroin, etten halua palkkiota. Hän haluaa sen nyt kuitenkin maksaa. Kutsuin mukaan luennoimaan nuoren kouluttajan, joka voi kuitata tarjotun palkkion. Voi käyttää sen asuntolainansa lyhennyksiin.

Mielestäni Setan tulisi tulla toimeen julkisella (RAY) ja muulla rahoituksella. Vapaaehtoiskoulutus ainakin tulisi tarjota Kuopion tapaan ilmaiseksi oppilaitoksiin. Se on sitä ruohonjuuritason työtä, jota sateenkaari-ihmisten pitää tehdä asemansa parantamiseksi tässä yhteiskunnassa. Jotkut noista nykyisistä opiskelijoista ovat joskus myös painamassa nappia siinä isossa pylvästalossa, Helsingin Mannerheimintien varrella. Vielä tärkeämpää on se, kuinka he toimivat sateenkaariasiakkaan kohdatessaan.
  • 7 / 12
  • Pora-liike
  • 21.2.2009 11:25
Mun koulutukseni on tässä: http://ylex.yle.fi/audiot/ylexweb/suvaisevaisuuden-harha-ja-gay-shame

Minusta koulutus on kaivoon kannettua vettä. Sillä on sama vaikutus kuin uskon saarnaamisella, josta on minulla pitkä kokemus. Yleensä ihmiset eivät opi ja jos sattuvat oppimaan niin pintapuolisia hokemia. Tuli mieleen Marja-Sisko Aallon tämänviikkoinen esiintyminen televisiosa. Hänelle oli hoettu "Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi" ikään kuin jotain hokkuspokkusta tai simsalabimiä. Nämä ihmiset eivät todellakaan olleet edes pysähtyneet miettimään mitä heidän lainaamansa lause tarkoittaa, saati sitten että koulun biologiasta olisi jäänyt mieleen. Ei kai biologiasta mitään voi jäädäkään mieleen jos ei osaa lukea.
  • 8 / 12
  • Rokkihomo
  • 21.2.2009 22:58
JuhaniV,

väärinkäsitysten, väärinkäsitysten välttämiseksi, miksipä muutenkaan -?

(Ja suluissa, noin niin kuin alunperin, eli ei ehkä aivan kauhean vahva alleviivattu erontekeminen kumminkaan.)
Oletko Juhani todella sitä mieltä, että kuntien ja oppilaitosten ei pidä maksaa ammattitaitoisille (enemmän tai vähemmän) kouluttajille? Että tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen liittyvä opetus pitää hoitaa vain talkoohommina?

Teen itse aika paljon vapaaehtoistyötä, koen sen kansalaisaktivismina, mutta yleensä oman varsinaisen erikoisalani ulkopuolelta. Minusta olisi lähinnä loukkaavaa, jos joku tilaaja sanoisi, että ei me tästä nyt niin kiinnostuneita olla, että jotain maksaisimme, ei se ole sen arvoista. Jo 1980-luvulla olin mukana virittelemässä biologista konsulttitoimintaa, mutta silloin monet tilaajat, kunnat ja kuntainliitot, olivat sitä mieltä, että eihän ympäristötiedosta tarvitse maksaa: meidän kylän luontoseura tai koulun biologian otettajahan tekevät homman ilmaiseksi.
Vai pitäisi kouluttaa ilmaiseksi. No viimeksi olen kouluttanut vuosi sitten samalle taholle kuin olen kouluttanut viimeiset kymmenen vuotta sitten ja ohi SETAn. Hyviä palkkioita olen saanut: 50-160€/tunti. Jos olisin tämän satunnaisen tulon lahjoittanut SETAlle niin so. Olenpa niitä rahoja itse tarvinnut ainakin aluksi. Kuten JVllä, minullakin on vanhoja yhteyksiä. Joskus opiskelijana 200-1200 mk sieltä täältä silloin tällöin kyllä kieltämättä piristi elämää mukavasti, kun kk-tulot olivat jotain muutamia satoja markkoja kuussa. En kyllä olisi SETAlle lahjoittanut. Paitsi kerran. taisivatpa saada jotain 80€ en muista tarkkaan. Muuten koulutin kyllä ihan kilometrikorvauksilla mm Protun leireillä. Jopa JVnkin kanssa :)

Poraliike, koulutus on kannattavaa toimintaa, ei taloudellisesti mutta muutosvoimana varmaan suurempi vaikutus kun sun yksinpuheluina useimmiten näillä foorumeilla sisäänpäin suuntautuneena. Arvostan muuten sun tyyliä, joka on joskus jopa terävää ja nerokastakin mutta luulen, että lainaat usein muiden ajatuksia jotka työstät ikään kuin omiksesi.

Mini
Krister kirjoitti: "Oletko Juhani todella sitä mieltä, että kuntien ja oppilaitosten ei pidä maksaa ammattitaitoisille (enemmän tai vähemmän) kouluttajille?"

Unohdin vastata tähän.

Olen sitä mieltä, että maksaa pitää, jos oppilaitoksella rahat riittävät. Tero Kankaanperä kertoi joskus, että maakunnissa oppilaitoksilla ei ole rahaa kouluttajalle maksaa. Siinä tapauksessa he tekevät koulutuksia veloituksetta.

HeSeta ja Seta pääkaupunkiseudulla rahastivat koulutuksista ainakin silloin kun olin puuhassa mukana. Tavallinen vapaaehtoiskouluttaja sai matkakulut halvimman kulkuvälineen mukaan. Seta piti loput rahat! Asiantuntijakoulutukset olivat sitten eri asia.

Mielestäni he rahastivat ja kenties rahastavat vieläkin vapaaehtoiskouluttajilla. Asiasta on omalta kohdaltani konkreettinen esimerkki. Tarvittaessa sen kerron.