Espanjassa perustetty homo-kauppakamari (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 13.3.2009 20:59
Kiinnostava uutinen.

Olen useasti pohtinut minkä lisäarvon tuollainen yhteenliittymä toisi. Pidän itseäni yrittäjänä, joka sattuu olemaan homo, en homoyrittäjänä. Kuulun yrittäjänä tarpeellisiin organisaatioihin, enkä ole kokenut tarpeelliseksi vaikkapa juuri homokauppakamaria. Siksi toiseksi Suomen kokoisessa maassa tuollaisella organisaatiolla vaikutusmahdollisuudet liikemaailmassa olisivat olemattomat.

Puhuin eräässä yhteydessä Ruotsin poliisin homojärjestöstä. Keskustelukumppanini (homomies) kummasteli, että miksei sitten ole olemassa vaikka järjestöjä homokampaaja/partureille, homomuusikoille, homokarjankasvattajille tai homojuristeille jne. Tätä voisi jatkaa: miksei lestadiolaisilla autonkuljettajilla ole omaa järjestöä tai transsukupuolisilla toimihenkilöillä?

Peruskysymys on mielestäni se, miksi ja milloin tällaisia organisaatioita kasataan? Mihin tarpeeseen sellainen vastaa? Vastausta en tiedä. Ilmiö ja idea on kiinnostava.
Verkostoituahan voi muutenkin kuin tällaisten virallisten organisaatioiden tai järjestöjen kautta. Ja olen ymmärtänyt, että jonkin verran sellaista tapahtuu meilläkin.
  • 3 / 3
  • Niksu
  • 14.3.2009 14:25
Itse ainakin olen luonut verkostoja toisiiin yrittäjiin suomen yrittäjien kautta, ts. paikallisjärjestön. Kovasti on ollut mukavaa tavata muita ja joitain asiakkaitakin olen sieltä saanut. Nyt juuri aloitin 18kk:n projektin yhdessä muiden kanssa. Itse en näe sinänsä tarvetta perustaa/liittyä pelkästään homoyrittäjien "klubiin", muutama syy voisi olla että; liian vähän ko.yrittäjiä (ja nekin vähät ei välttämättä halua liittyä), yhdistyksen pyörittäminen maksaa ja tehtävät korreloituu vain muutamille etc.
Toki olisi kiva tavata muita hltb-yrittäjiä ja parantaa maailmaa, mutta tiedä sitten saisko sellaista aikaan..

Yhdelle homoyrittäjälle olen kyllä vihjaillut yhteistyötä, mutta ei kuulemma kiinnosta. No ohjailen sitten nekin vähät asiakkaani muualle. Olisi vaan kätevää kun toimistot on
lähekkäin...