Ryhmähenkivak. vain rekisteröityneille

  • 1 / 8
  • JuhaniV
  • 12.6.2005 17:19
Sain luettavakseni seitsemän ryhmähenkivakuutusyhtiön muodostaman poolin, Retron, lähettämät vakuutusehdot, jotka on päivitetty 1.1.2005. Kiinnitin huomioni siihen, ettei edusaajat-kohdassa mainita sanallakaan rekisteröityjä parisuhteita. Tiedustelin asiaa Retron lakimieheltä ja kerroin myös julkistavani hänen vastauksensa.

Vakuutusehtojen sanamuoto on: "Puolisolla tarkoitetaan henkilöä, jonka kanssa vakuutettu kuollessaan oli avioliitossa."

Kysymykseni Retron lakimiehelle: Koskeeko Työntekijäin ryhmähenkivakuutuksen Edunsaajat-kohdan 5.1 määräys myös rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä, samaa sukupuolta olevia henkilöitä? Saako samaa sukupuolta oleva puoliso kuolintapauksessa samat edut kuin naimisissa oleva heteropuolisokin?

Vastaus: "Rekisteröidyssä parisuhteessa elävät rinnastetaan aviopuolisoihin myös työntekijäin ryhmähenkivakuutuksessa."

Kysymys: Tarkoittaako 5.1 määräys myös samaa sukupuolta olevia pareja, jotka elävät avioliiton omaisessa liitossa?

Vastaus: "Ilman parisuhteen rekisteröintiä yhdessä asuvia, samaa sukupuolta olevia pareja sen sijaan ei rinnasteta avopuolisoihin. Tämän on myös Eduskunta todennut parisuhdelakia (950/2001) säädettäessä. Eli lainsäätäjä on katsonut, että heitä ei tule rinnastaa avopuolisoihin."

Vakuutusehdoissa heteroavopuoliso on edunsaaja siinä tapauksessa, että heillä on yhteinen lapsi.

Pidän vakuutusehdoissa hämäävänä sitä, ettei rekisteröityä parisuhdetta ole mainittu. Aion siitä Retrolle reklamoida.

Olen kuullut yhdestä tapauksesta, jonka todenperäisyyttä en ole pystynyt varmistamaan. Vakuutusyhtiö olisi kieltäytynyt maksamasta rekisteröidyssä parisuhteessa olleen kumppanille ryhmähenkivakuutuksen vakuutussummaa. Tämän ilmoitettua vievänsä asian oikeuteen, oli asia ratkennut kuolleen puolison kannalta myönteisesti.

Neuvoni on, että ellei elä rekisteröidyssä parisuhteessa tai avioliitossa, homojen ja lesbojen ei pidä liittyä mukaan ryhmähenkivakuutuksiin. Niistä on aivan turha maksaa. Siispä menkää naimisiin, eli rekisteröikää suhteenne! Monia yhteiskunnan myöntämiä etuja tulee automaattisesti, kun nimi rekisteröintipaperiin ilmestyy.

Juhani
  • 2 / 8
  • Resander
  • 12.6.2005 19:53
Minäkin olen kuullut yhdestä tapauksesta, jossa ammatiliiton lakimies potki ryhmähenkivakuutusta ja samalla itse edunsaaja kirjelmöi asiasta, johon tuli sitten myönteinen ratkaisu, koska pariskunta oli rekisteröidyssä parisuhteessa toisen puolison kuollessa.
  • 3 / 8
  • arkadas
  • 12.6.2005 21:05
Juhani ei mainitse, onko noissa vakuutusehdoissa erikseen mainittuna jotakin edunsaajan kirjallisesta määrittämisestä. Asiahan toimii vapaaehtoisissa tapaturmavakuutuksissa, yksittäisissä matkavakuutuksissa.
Olen itse käyttänyt tätä mahdollisuutta hyväkseni.
  • 4 / 8
  • JuhaniV
  • 12.6.2005 21:37
Vakuutusehtojen kohdassa 5.4 todetaan tylysti: "Edunsaajamääräystä ei saa muuttaa."

Ehdoissa:
Keskeiset työmarkkinajärjestöt ovat sopineet ryhmähenkivakuutusturvan järjestämisestä työntekijöille. Vakuutuksen ottaa työnantaja, joka huolehtii myös vakuutuksen kustannuksista. Vakuutettuja ovat...sellaiset työntekijät, joilla on kohdan 5 mukaisia edunsaajia.

Muistelen kauan sitten saaneeni erittäin edullisen ryhmähenkivakuutustarjouksen, josta piti myös maksaa itse. Kaikki sen ottivat edullisuuden vuoksi paitsi minä, joka kysyttyäni edunsaajista totesin maksavani turhasta. Sitä seikkaa ei erikseen tuotu esille, vaan itse piti selvittää.

Kaikkien muiden vakuutusten kanssa on syytä pitää tarkasti huolta oikeasta edunsaajasta. Kuittaus on syytä pyytää kirjallisena. Edunsaaja on ainakin meidän vakuutustemme kohdalla joskus unohtunut muuttaa, vaikka niin luvattiin.

Rekisteröity parisuhde hoitaa automaattisesti tällaiset asiat kuntoon, ainakin pitäisi. Ellei, niin asia kyllä hoituu nykyisen lain mukaan lopulta.

Juhani
  • 5 / 8
  • JuhaniV
  • 12.6.2005 22:22
Tarkennetaan vielä lisää:

Se mistä minä olen tässä ketjussa alkujaan puhunut on koskenut tarkasti ottaen TYÖNTEKIJÄN ryhmähenkivakuutusta.

Sen lisäksi tarjotaan huokeita ryhmähenkivakuutuksia. Niissä saattaa olla mahdollista edunsaajan vaihtaminen. Käsittääkseni niistä maksaa työntekijä. Parasta lukea vakuutusehdot aina tarkasti, ettei maksa turhasta ja se ketä olettaa turvatun tuolla vakuutuksella, sen turvan oikeasti myös saa.

Hanna Räty on pohtinut tätä asiaa laajasti Seta Foorumilla osoitteessa:
http://keskustelu.seta.fi/viewtopic.php?p=49412#49412
Ei vaadi rekisteröitymistä.

Juhani
  • 6 / 8
  • arkadas
  • 13.6.2005 6:10
Kiitos Juhani tarkennuksesta - pitäydyn näissä omissa vakuutuksissani, joissa tosin maksut ovat suuremmat, kuin ryhmähenkivakuutuksissa, mutta edunsaajamäärittely on huomattavasti helpompaa, oli sitten rekisteröinyt tai ei suhteensa.
  • 7 / 8
  • Gogo
  • 13.6.2005 12:43
Esimerkki:

Matti ja Teppo hakevat rekisteröidyn parisuhteen purkamista yhteisellä hakemuksella. Omaisuuden ositus voidaan toimittaa sen jälkeen kun hakemus on jätetty tuomioistuimelle. Matilla on omaisuutta 600 000 euroa, Tepolla 0 euroa. Tällöin omaisuuden ositus toimitetaan pääsäännön mukaan siten, että kumpikin saa osalleen puolet puolisoiden yhteenlasketusta omaisuudesta (600 000 euroa) eli 300 000 euroa.
  • 8 / 8
  • Public eye
  • 13.6.2005 13:12
Niin Gogo, Matti ja Teppo ovat aivan samassa asemassa kuin olisivat Matti ja Maija hakiessaan avioeroa, ja Maijalla on 700 000 euroa omaisutta mutta Matilla ei senttiäkään. Jos näin ei haluta käyvän, avioliittoa solmittaessa / parisuhdetta rekisteröitäessä voidaan tehdä yhdessä sopimus siitä, että se mikä on mun on mun, eikä toiselle heru erotilanteessa killingin killinkiä.