Kolmannen asteen kuulustelu

  • 1 / 8
  • platypus
  • 29.5.2005 16:43
Suuntaan valokeilan Ranneliikkeen lukijoihin ja tivaan paljastusta kielikuvalliseen mysteeriin.

Olen jäänyt miettimään käsitettä neljäs valtiomahti. Sillähän tarkoitetaan mediaa yleisesti ja alunperin lehdistöä nimenomaisesti. Niinpä ilmaisu ei voi olla paljon sataa vuotta vanhempi. Mutta ne kolme muuta: mitä ne ovat ja miltä ajoilta periytyy käsitys niistä? Esim. kuningas, kirkko ja kansa on tullut mieleen, mutta liekö rahvasta laskettu valtiomahdiksi monarkian ja teokratian vallitessa? Onko jollekulle tuttu tällainen kuriositeetti?

Muita järjestyslukuihin liittyviä fraaseja ovat ainakin kuudes aisti, viides kolonna ja maailman kahdeksas ihme. Viisi tavallista aistia ovat kai näkö-, kuulo-, tunto-, maku- ja hajuaisti. Vaikkakin maistamisen ominaisuus perustuu kuulemma suurimmaksi osaksi hajuaistiin.

Viidennen kolonnan tarinan olen joskus kuullut, mutta en muista enempää kuin että että kyse oli jonkinlaisesta luopiolegioonasta. Joukko-osastosta, joka vaihtoi puolta jossakin sodassa.

Vanhan maailman seitsemästä ihmeestä muistan Rhodoksen kolossin, Aleksandrian majakan, jotkut (Babylonian?) riippuvat puutarhat, ja sitten oli kai Kheopsin pyramidi. Loput ovat unohtuneet, Pikku Jättiläisestä ne taisin lapsena tavata.

Googlelella varmaan voisi jäljittää nuo muut, mutta neljättä edeltäviä valtiomahteja ei sekään osannut minulle kertoa. Tai sitten olen vain huono etsimään.

Tuleeko muuten mieleen jatkoa järjestyslukufraaseille? Jaa, ainakin yhdestoista hetki - sen merkitys on tietysti perin yksiselitteinen. Entä seitsemäs taivas? Danteko se oli, joka jaotteli sekä taivaan että helvetin seitsemään kerrokseen?
  • 2 / 8
  • Public eye
  • 29.5.2005 18:28
Valtiomahdit (ne oikeat ja viralliset) ovat koulun yhteiskuntaopista vanhat tutut lainsäädäntövalta, toimeenpanovalta ja tuomiovalta. Epävirallisia ovat sitten neljäs eli lehdistö/tiedotusvälineet, viides ay-liike, kuudes markkinavoimat ja seitsemäs kansalaisjärjestöt. Näitä voisi varmaan keksiä lisääkin, mutta siis vain kolme ensimmäistä ovat perustuslaissa määriteltyjä.
Viides kolonna oli välirauhan aikaan toimineen Suomi-Neuvostoliitto -seuran nimitys. Seuran jäsenistö oli pääasiassa änkyräkommunisteja. Se hyökkäsi voimakkaasti sen aikaista hallitusta vastaan ja järjesti mm. mielenosoituksia. SNS-seura kiellettiin vuoden -40 lopussa.

7 taas on ollut monissa kulttuureissa maaginen luku.
  • 4 / 8
  • Public eye
  • 29.5.2005 19:42
Se alkuperäinen 'viides kolonna' oli Espanjan sisällissodan aikana (1936)tasavaltalaisten hallussa olleessa Madridissa toiminut Francoa kannattava ryhmittymä, jonka sanottiin muodostavan viidennen kolonnan kaupunkiin hyökkäävien Francon neljän kolonnan lisäksi.

Sen jälkeen omien joukossa olevia vihollisen kannattajia on nimitetty viidenneksi kolonnaksi.
  • 5 / 8
  • Rokkihomo
  • 29.5.2005 23:26
Moi!

Vanhan maailman seitseman ihmetta saanee googlattua helposti, ne ovat kaikki antiikin kreikkalaisten tuntemilla alueilla, joten vaikkapa Kiinan muuria ei luettelosta loydy. Joukkoon muita pohdintoja tulikin jo vastauksia.

Tuon seitsemas taivas -sanonnan taytyy liittya vanhaan ajatukseen siita, miten seitseman assosioituu taydelliseen, tayteen maaraan (niinkuin toisaalta 12: "taysi tusina"). Eli kuten noita ihmeita katsottiin tarpeelliseksi luetella seitseman, ja se oli sitten siina.

Mutta viides kolonna: viides valtiomahti tosiaan lehdiston jalkeen, keskustelunaiheesta riippuen voi tosiaan tarkoittaa monelaisia asioita.
Sanontaa on kaytetty myos juutalaisvastaisessa keskustelussa kuvaamaan oletettua juutalaisten "kulissien takaista" paatantavaltaa USAssa - ja toisaalta kommunismin varhaisemmissa vaiheissa.

Tuolta pohjalta ja vitsina tuota voisi kayttaa myos homoista,
eli kun tyopaikalla tms. on useampia homoja, voivat kuvitella muodostavansa keskenaan paikan viidennen kolonnan ja tehda paikkaa koskevia paatoksia salaliitonomaisesti keskenaan (olen kayttanyt tuota joskus itse, ehdottomasti vitsina siis).

Ja mitas viela -?
  • 6 / 8
  • Pete
  • 31.5.2005 13:53
Hyvä PublicEye!

Hienoa, että joku vielä tuntee (poliittista/sota) historiaa. Itse lapsena 60- ja 70-luvulla vasemmistolaisten vanhempien kasvattamana jopa tunsin erään Espanjan sisällissodan Kansainvälisen Prikaatin suomalaisen veteraanin, joka kertoili joskus noista ajoista (olisikohan se osasyy siihen, että hurahdin aikoinani ammattiupseeriksi...).

Tarkennuksena kuitenkin, että nimitys "viides kolonna" ei viittaa mihinkään erityiseen organisoituun ryhmittymään, vaan yleisesti kaikkiin vastapuoleen myötämielisesti suhtautuviin henkilöihin jotka myös vakoilevat tai sabotoivat vastustajan hyväksi.

"Kolonna" muuten tässä yhteydessä on taas johdettu Espanjan kielen (Heh! Pääsinpäs sanomaan!) sanasta colón tai colónne tai jotakin sinne päin, en muista tarkkaan, joka tarkoittaa asiayhteydestä riippuen armeijaa tai armeijakuntaa. Francolla näitä oli neljä, joten nuo tasavaltalaisten alueilla asuvat fasistit olivat siis tuo "viides".