Mikä loukkaa muslimia, entäpä meitä?

Edellinen
Muslimeista on täällä oltu hiljaa käsittämättömän pitkään. Ajattelin jo olevani liian kyllästynyt tähän teemaan palaamaan, mutta toisin kävi. Ehkä hieman toisenlaista näkökulmaa paljon puituun aiheeseen.

Suomen Kuvalehti (nro 7/18.2.2005) lähetti NAIStoimittajan kysymään Suomessa toimivilta muslimijohtajilta sitä, mikä loukkaa Suomen muslimeja.

Jutussaan toimittaja moittii sitä, ettei häntä meinattu päästää sisälle moskeijaan, yksi johtajista kieltäytyi kättelemästä häntä ja kolmas pyysi haastattelun ajaksi paikalle toisen naisen.

Minusta SK osoitti tavatonta kultturellista epäherkkyyttä lähettämällä naisen kysymään uskon keskeisiä ja herkkiä asioita muslimijohtajilta. Kutsun SK:n menettelyä suorastaan typeräksi.

Sen toimittaja kuitenkin sai selville, että islamin pyhiä asioita, joita ei sovi loukata, ovat Jumala, profeetta Muhammed ja Koraani.

Esimerkkinä syvästä loukkaamisesta oli hollantilaisen Theo van Goghin elokuva, jonka symbolina oli alaston nainen. Tämän vartaloon oli kuvattu Koraanin säkeitä. Kuten tunnettua van Goghin murhasi marokkolaisyntyinen mies viime lokakuussa.

Suomen muslimijohtajista eräs on sitä mieltä, että kaikkein pyhin on ihminen ja Koraani. Ei edes van Goghinkaan tappaminen ole sallittua islamin oppien mukaan.

Mieleeni nousi tuon jutun lukemisen jälkeen kysymys siitä, mikä meitä suomalaisia loukkaa. Mikä suomalaiselle on pyhää? Tällä en tarkoita Turun sinappia ja Sinistä lenkkiä. ;-)

Juhani
"Meillä suomalaisilla" tuossa edellä tarkoitan tietenkin kaikkia muita, kuin islamin uskoa tunnustavia suomalaisia.

SK:n mukaan muuten Suomessa on tällä hetkellä arviolta 5000 šiia- ja 15 000 sunnimuslimia.

Peruserona on se että sunneilla järjestelmä tukeutuu kirjallisiin peruslähteisiin, kun taas šiilaisten järjestelmä perustuu yksittäisten uskonoppineiden nauttimaan yleiseen arvostukseen. (Hämeen-Anttila)

Juhani
"Minusta SK osoitti tavatonta kultturellista epäherkkyyttä lähettämällä naisen kysymään uskon keskeisiä ja herkkiä asioita muslimijohtajilta. Kutsun SK:n menettelyä suorastaan typeräksi."

Suomen Kuivalehti osoitti tavatonta kulttuurista herkkyyttä valitsemalla tehtävään toimittajan tämän pätevyyden eikä haarovälin perusteella. Näin toimitaan tässä meidän kulttuurissamme ja 4000 kilometrin säteellä täältä.

"Sen toimittaja kuitenkin sai selville, että islamin pyhiä asioita, joita ei sovi loukata, ovat Jumala, profeetta Muhammed ja Koraani."

Tuo nyt on no brainer. Onko Jumalan/Koraanin loukkaamista jos minä ei-muslimina syön sianlihaa? Toinen kysymykseni on yhtä arvattava.

"Mieleeni nousi tuon jutun lukemisen jälkeen kysymys siitä, mikä meitä suomalaisia loukkaa. Mikä suomalaiselle on pyhää?"

Talvisota. Siitä ei leikkiä lasketa. Siihen liittyen keskeinen ja loukkaamaton arvo on ryssäviha.
Viina ja humalassa mellastaminen. Viina on niukka luonnonvara ja siksi sitä pitää juoda tulosvastuullisesti, eli ottaa perskännit. Jos pulloon jätetään viinaa eikä känniä ole saavutettu, niin se on pelkkää viinalla leikkimistä mitä harrastetaan jossain Euroopassa.
Hyssyttely ja vaatimattomuus. Kell onni on se onnen kätkekööt. Epäonni kätketään kanssa. On se kovin väärin retostella ja elostella onnellaan kylän raitilla ja ihan oikein että sellaisen jumalattoman käy huonosti. Mutta kun menee huonosti, niin siitäkään ei saa puhua, paitsi kännissä.
Toki kysymys on siitä, mitä Tapani Ruokanen & co tavoittelivat jutun teolla oikeasti.

Jos tavoite oli epäsuorasti kasvattaa ennakkoluuloja, oikea tapa oli lähettää paikalle naistoimittaja. Jos Ruokanen olisi tavoitellut kunnollista ja syvällistä vastausta otsikon kysymykseen, hän olisi lähettänyt paikalle miehen.

"Näin toimitaan tässä meidän kulttuurissamme..."
Tästä asenteesta hyvä huono esimerkki, jonka mahdollisesti olen täälläkin joskus kertonut, mutta nyt toistan.

Suomeen arabimaista kutsutuille asiantuntijoille yritys oli järjestänyt komean tervetuliaisbanketin hotelli Presidentin konferenssitiloihin. Tarjolla oli vuoria prinssinnakkeja ja lihapullia (sianlihasta), runsaasti viinaa ja virvoitusjuomien joukossa Jaffaa (sisältää viittauksen Israeliin). Kaikki ulkomaiset vieraat nauttivat ainoastaan mineraalivettä!

Olin kouluttautumassa suomalaisryhmässä Münchenissä. Monet kolleegoistani sinuttelivat oikopäätä esimerkiksi opettajiamme. Kun asiasta huomautin, kolleegani vastasivat, että me olemme suomalaisia ja meillä sinutellaan. Saksalaiset todennäköisesti pitivät meitä varsinaisina juntteina.

Noilla suomalaisasenteilla rakennetaan kultturellisia loukkauksia ja yhteentörmäyksiä.

Juhani
Minua loukkaa se että maahan tulee ihmisiä, jotka sanovat minun maassani, kuinka minun kuuluisi käyttäytyä ja pahimmissa tapauksissa näiden maahanmuuttajien mielestä homona en saisi olla opettamassa lapsia ja naisen en saisi komennella näitä nuoria. Ai niin ja nämä maahanmuuttajat ovat muslimeja. Mikään muu minua ei loukkaa kuin se, että että näiden maahanmuuttajien ehdoilla sitten aletaan hyssyttelemällä nöyristelemään ja unohdetaan se että millaisia arvoja nämä nopeasti lisääntyvät vaativat meidän lakeihin mahdollisesti viiden kymmenen vuoden päästä. Ja Juhanin on turha idealismissaan kuvitella että nämä omasta kulttuuristaan tiukasti kiinnipitävät joustaisivat. Juhani, minusta sinä osoitat suurta sinisilmäisyyttä, kun alat arvostelemaan sitä, että on typerää lähettää naistoimittaja tekemään juttua. Hei haloo aikuinen mies, me olemme Suomessa.
Minua loukkaa teeskentely ja puolueellisuus ja oman edun tavoittelu ja lojaalisuuden puute. Minua loukkaa riistäminen ja orjuuttaminen ja hyväksikäyttö. Minua loukkaa valehtelu. Minua loukkaa töiden valitseminen ilman syytä. Minua loukkaa kaksinaamaisuus. Minua loukkaa ylimakeilu. Minua loukkaa avun antamatta jättäminen, jos siihen olisi kykyä. Minua loukkaa se, että räikeisiin ongelmiin ei haluta puuttua. Minua loukkaa muutosvastarinta. Minua loukkaa kateus. Minua loukkaa pahansuopaisuus. Minua loukkaa juoruaminen. Minua loukkaa kohtuuton ahneus.
En tiedä tämän SK:n jutun taustoja tai juttua yleensä. Mutta mun mielestä hyvä perussääntö on: Maassa maan tavalla tai maasta pois.

On suorastaan röyhkeää ja kunnioittamatonta, jos muuttaa vieraaseen maahan asumaan ja käyttäytyy tämän maan ja kulttuurin sääntöjen vastaisesti. Eiväthän suomalaiset naisetkaan mene minihameissa ja bikineissä kävelemään vaikkapa Saudi Arabian kaduille, koska he tietävät, että se loukkaisi kyseisen maan ihmisiä. Miksi sitten tänne tulevien ihmisten kohdalla pitäsi tehdä poikkeus? En ymmärrä miksi meidän pitäisi sitten puolestamme unohtaa omat arvomme ja kulttuurimme omassa maassamme? Miksi muista kulttuureista tulleiden ihmisten ei tarvitsisi osoittaa kunnioitusta meidän arvojamme kohtaan?
  • 8 / 160
  • Jacqueline.N.
  • 20.2.2005 16:57
Minun mielestäni suomalaisten tulisi käyttäytyä aivan normaalisti vaikkapa muslimien seurassa ollessaan Suomessa. Eli siihen tapaan mikä suomalaisten mielestä on kohteliasta. Sillä tavalla, miten kohtelisit toista suomalaista. Kaikilta tämä ei kuitenkaan onnistu juuri sen vuoksi, että ollaan loukkaantuneita, kun jotkut muslimit ovat täällä täysin piittaamattomia siitä, että täällä ollaan maassa maan tavalla aivan kuin heillä ollaan maassa maan tavalla. Heidän pitäisi hyväksyä se, että täällä on aivan normaalia, että miehet ja naiset työskentelevät samoilla työpaikoilla eikä ole eriarvoisuutta. Vaikeaahan se voi olla kun heidän on noudatettava uskontoaan, mutta on se aika kammottavaa, jos uskonto rajoittaa elämistä niin paljon. No, onhan Suomessakin omat lahkonsa..

Mutta että. Jos täällä ollaan niin meidän tapojamme on turha arvostella ellei joku tahallaan tuota mielipahaa toiselle.
Juhani hyvä.

Arvostan sinua idealistina ja monikulttuurisen yhteiskunnan puolustajana, mutta nyt kyllä pomppasi yli. Kuten monet muutkin viestiäsi kommentoineet, olen sitä mieltä että vieraaseen kulttuuriin muuttaneen on siihen sopeuduttava. Itsekin olen sen aikanaan joutunut tekemään (ranskalaiseen, amerikkalaiseen, saksalaiseen ja brittiläiseen).
Ei kulttuurin pidä sopeutua ko. muuttajaan. Suomalaisella naistoimittajalla on jumalauta oltava oikeus haastatella Suomessa asuvia ihmisiä!

Ps. Itseäni eniten loukkaa erityisesti amerikkalaisten vieläkin vallalla oleva käsitys, että Suomi olisi sotien jälkeen ollut NL:n miehittämä ja vasalli.
Nimimerkille Opettaja.

Voi herranjumala kun tietäisit... Olin opettajan sijaisena Englanninkielisellä kieliluokalla nimeltä mainitsemattomassa espoolaisessa koulussa kolme kuukautta ja se riitti. Lähdin kiitämään kun ei pinna enää kestänyt. Kielenkääntöhommat kotona tuottavat paremmin ja eipähän tarvitse katsella niitä rättipäitä. Oma luokka oli ok (paremmista perheistä ja silleen...), mutta ne maahanmuuttajat (somalit, kurdit ja albaanit). Pelkkiä ongelmatapauksia kaikki.
SK teki ihan oikein lähettäessään naisen haastattelemaan muslimijohtajia jos kyseessä ei ollut pelkkä provokaatio. Ehkäpä ko toimittaja on jonkin sortin muslimiasiantuntija tms. Jos kyseessä oli vain halu hiukan näpäyttää muslimeja, niin kuin luulen, niin temppu oli hiukan lapsellinen, populistinen ja liian monta kertaa jo käytetty. Ehkä pitäisi
lukea ko. juttu niin tämäkin asia ehkä selviäisi.

Joka tapauksessa toimittaja sai juttunsa ilman suurempia ongelmia. Se ettei kristitty/nainen pääse moskeijaan lienee uskonnon sisäinen asia. Naisille taitaa moskeijassa olla
varattuna oma alue, miehille oma. Muistettakoon Raamattua tässä, "nainen vaietkoon..." tms.

Se ettei haluta "nöyristellä" jollekin toiselle kulttuurille, ei tarkoita ettei käytöstapoja voisi noudattaa, molemmin puolin. Mielestäni on täysin sopivaa, että haastateltava pyytää tilaisuuteen mukaan toisen naisen, jos niin haluaa tehdä. Vai oliko ko. nainen ehkä miehen sihteeri? En minäkään vaadi ulkomaisia vieraitani saunassa olemaan alasti, tai edes saunaan menemään, jos he eivät niin halua tehdä. Suhtaudun ymmärryksellä jopa herraan joka ei halunnut kätellä naistoimittajaa. Pääasiahan oli, että hän otti vastaan ko. toimittajan.

Moni toimittaja myös luulee olevansa maailman napa...
Pete krjoitti:

"... ja eipähän tarvitse katsella niitä rättipäitä. Oma luokka oli ok (paremmista perheistä ja silleen...), mutta ne maahanmuuttajat (somalit, kurdit ja albaanit). Pelkkiä ongelmatapauksia kaikki."

Kiitos tästä, selvisipä kerralla minkälainen "kansainvälinen" suomalainen olet: Rättipäätkin on melkein ihmisiä, jos ovat ylemmän luokan edustajia.

Tuolla asenteella kun opettaa somaleja, kurdeja tms, ei liene yhtään ihme, että tuntuu vaikealta. Ei ainakaan tee vaikeaa hommaa helpommaksi.

JuhaniV:n asenne tuntuu hiukan liian ylikohteliaalta muslimeja kohtaan, mutta ei tämä toinen ääripää viehätä ainakaan enempää.
Ihan vain huvittavana huomiona: naisten tasa-arvoisuutta ei kannata myöskään ihan heti pistää samalle viivalle makkaroiden tarjoamisen kanssa... Yhtä naurettava esimerkki löytyy muslimien hyysäämisen puolelta. Helsinkiin (en muista kaupunginosaa) oli tilattu taitelijalta kalliita porsaiden näköisiä betoniesteitä eli suomeksi betoniporsaita, jotka sitten jouduttiin poistamaan, koska ne loukkasivat alueen muslimeja, ja kulut olivat taas huimat. Tässä kohtaa meni mielestäni pahasti överiksi. Eli jotain rajaa. Suomessa ei voida lähteä siitä, että kaikissa asioissa tanssitaan muslimien pillin mukaan. Tasa-arvoasiat ovat yksi näistä. Ei täällä ole pakko asua, jos ei pysty mukautumaan yhteiskunnan yleisesti hyväksyttyihin toimintatapoihin.
Pete, miksi he olivat ongelmatapauksia? Sehän se vasta ongelma onkin, jos niitä ongelmatapauksia ei pystytä hoitamaan kuntoon. Ei osata! En ymmärrä, miksei sitä Keski-Eurooppalaista kokemusta ja tietämystä pyritä hyödyntämään, joka siellä on ainakin 20 vuoden ajalta!!! Kai siksi, koska tulokset ovat niin masentavia.

Suomalaiset viranomaiset ovat vain niin tyhmiä- tyhmiä!
( niinkuin ulkoministerin globalisaatioryhmät-hah!-haluaa vain matkustella!)
Tuo espoolainen tarina betoniporsaista on pelkkä kaupunkilegenda, eivät muslimit niitä pyytäneet poistamaan.

Suomessa asuvat muslimit (0.5 % asukkaista) eivät minun tietääkseni ole olleet uhkana kenenkään suomalaisen oikeuksille. Onko se pois itseltä, jos on huomaavainen ja korrekti muita kohtaan ?
Betoniporsaista:

13.01.2004

http://dyrokeirdon.blogspot.com/2004_01_01_dyrokeirdon_archive.html

"Itse asiassa koko homma meni näin: Espooseen hankittiin vaaleansinisiä, sikojen näköisiä betoniporsaita. Niistä nousi kova kiista, sillä monien mielestä ne olivat kalliita, mauttomia ja vaarallisiakin, koska lapset kiipeilivät niiden päällä. Kommentoijiin liittyi Espoon seurakunnan, siis kristillisen kirkon, naispuolinen edustaja, joka heitti ilmaan ajatuksen, että betonisiat loukkaavat muslimeita, koska sika on islamissa saastainen eläin. Kukaan ei tietenkään kysynyt muslimeilta mitään ennen kuin asiasta oli noussut kohu. Muslimien mielestä betonisiat eivät loukanneet heitä ollenkaan, mutta sitähän ei kukaan enää noteerannut. Kansalaisten mieliin jäi, että betoniporsaat poistettiin, koska muslimit vaativat niin. Todellisuudessa porsaat poistettiin niiden vaarallisuuden ja mauttomuuden vuoksi."
O.Vilde
20.02.2005, 20:57
Suomessa asuvat muslimit (0.5 % asukkaista) eivät minun tietääkseni ole olleet uhkana kenenkään suomalaisen oikeuksille. Onko se pois itseltä, jos on huomaavainen ja korrekti muita kohtaan ?

Yksi joukko musliminuoria on karkoittanut erään työntekijän työpaikaltaan muihin hommiin mutta tässä en viitsi enempää paljastaa. Häiritsivät myös kotirauhaa, kun saivat tietää missä asuu.
Tärkeää on että kunnioittaisimme toinen toisiamme mutta usein jää hyvin yksipuoliseksi, jos saavat jotain herkkää yksityisyydestäsi selville.
Vaikeaa siinä sitten on olla maltillinen ja näyttämättä tunteita. Vaatii kyllä luonnetta pitää pokkansa.

mies
20.02.2005, 20:46
Pete, miksi he olivat ongelmatapauksia? Sehän se vasta ongelma onkin, jos niitä ongelmatapauksia ei pystytä hoitamaan kuntoon. Ei osata!

En sanoisi että ei osata, kun mikäään ei usein tunnu tehoavan noihin vaikeimpiin yksilöihin. Eräs somali uhkasi minua ihan kunnolla eräässä tilanteessa jossa hyvin aiallisesti oli käytetty ihan normaalin käyttäytymisen keinot ja sitten kun tämän nuoren itsekunnioituksen päälle kävi se että naisopettaja poistaa nyt laillisesti tämän luokasta niin alkoi tulla tappouhkauksia jne. Onneksi rehtori oli aivan lähettyvillä ja poisti tämän uhkailijan luokasta. Tilanne saatiin kuitenkin todella ammttitaitoisesti selvitettyä samana päivänä ja vielä seuraavana päivän juteltiinfiiliksiä ja lopulta kaikki hymyilivät ja lyötiin kättä päälle. Asia selvisi kyllä viimeisen päälle tyylikkäästi, vaikka veret kiehuivatkin kunnolla kaikiilla. No kaveri kuitenkin karkoitettiin maasta samalla viikolla ihan muista syistä joita meidän tuskin edes kuuluu tietää. Mutta olisi ollut mielenkiintoista nähdä miten olisi jatkossa sujunut kun päästiin hyvään alkuun niin vaikean tilanteen jälkeen. Vähän harmitti.

En ymmärrä, miksei sitä Keski-Eurooppalaista kokemusta ja tietämystä pyritä hyödyntämään, joka siellä on ainakin 20 vuoden ajalta!!! Kai siksi, koska tulokset ovat niin masentavia.

Väittäisin että kaikki vähänkin omasta ammattiylpeydestä kiinnipitävät kasvatustyöntekijät kyllä ovat selvillä mitä muuaalla tapahtuu ja mihin muuaalla on eri polittisilla päätöksillä jouduttu ja mitä niistä voi omassa työssään hyödyntää mutta edelleen suoria yhtäläisyyksiä tuskin eri maiden tilanteiden välille voi vetää. Meidän kolussa ei suuremmin ole mitään eri etnisten ryhmien välisiä ongelmia mitä nyt yksi raukka hukassa oleva yksinäinen skininuori yrittää pikkuhiljaa lietsoa jotain ongelmia, kun on niin huono itsetunto. Hänen kasvatuksessaan on kyllä enemmän haastetta kuin kaikissa noin viidessäkymmenessä eri etrnisistä taustoista tulevissa oppilaissa.

Noiden lasten kanssa työskennellessä on kyllä huomannut että kun pistää itsensä kunnolla peliin ja antaa tukea ja ymmärrystä oli sitten millainen tahansa tai mistä tahansa juuret niin sillä kyllä saa yleensä useimmiten helposti voitettua nämä lapset puolelleen vaikka olisit mikä homppeli tai lespo tahansa. Jotkut ovat kovia pähkinöitä mutta kyllä nuo monet somalitkin saa puolelleen sillä että selkeästi asettuu puolustamaan heitä valtaväestön hyökkäyksiä vastaan. Sillä ei sit enää ole siinä vaiheesa mitään merkitystä mikä sinä olet. Lapsen mieli on joustava ja ne ei ole vielä niin uskonnolla manipuloituja ettet voisi heidän käsityksiin itsestäsi vaikuttamaan myönteisellä tavalla. No ei muuta nyt tällä kertaa kuin hyvää yötä ja muistakaa että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi vaikka se välillä onkin hyvin työlästä.

ps. piti sanoa että olemme edelleen kuitenkin Suomessa.
Mielenkiintoista, onpa mielenkiintoista, missä sitä opitaan latelemaan tappo-uhkauksia, kun tulee eteen erimielisyyksiä?! En haluaisi osoittaa sormellani mihinkään ilmansuuntaan, mutta eikö ne käyttäytymissäännöt pitänyt oppia kotona?
Moi!

Hyviä kommentteja puolelta jos toiseltakin, mutta nimimerkki "Vikkari" asut sitten miten Brysselissä tai et (sitähän meillä täällä tunnutaan esittämään, vaikka asuttaisiin Vantaan Viherlaaksossa, olen huomannut...)

Valitan, Mutta olet nyt jostakin syystä ottanut allekirjoittaneen "syntisäkiksi". Ei kiva.

Anna meidän käydä tätä keskustelua olematta ylenpalttisen suvaitsevainen. Kunhan asut riittävän kauan ulkomailla, tämä nk. "suvaitsevaisuus" sinustakin kyllä lähtee. Odotahan vaan. (mielenkiintoista oli, että epäilit minun ulkomailla asumistani???...).

Ymmärtäminen ja suvaitseminen on täysin toinen asia.

Meillä ei ole minkäänlaista pakkoa antaa omaa kulttuuriperintöämme pois.

Pete
Oppettaja!

Otan osaa. Viesteistäsi päättelin että olet nainen(?)

Minulla puolestaan 12-13 -vuotiaat Kurdi -ja Somalityöt kävivät kirjaimellisesti kiinni.

Kävivät. Kiinni. Privaatteihin paikkoihin.

Yritä nyt siinä sitten selittää, että tämä ei ole Suomalaisen täyttäytymisnormin mukaista.

Ja halloo... Minä olen homo!
Jotain on kyllä pahasti vialla kateederin molemmin puolin, jos opettaja on sitä mieltä, että "rättipäät" ovat "ongelmatapauksia kaikki" ja murrosikäiset muslimitytöt käyvät tämän opettajan muniin kiinni.

Olisi mielenkiintoista tietää vähän tarkemmin tuosta koko tapahtumasarjasta, edes toisen osapuolen kertomana, kun ne tytöt eivät kai tällä palstalla kirjoittele.
Minun tietääkseni moinen ei ole myöskään muslimien käyttäytymisnormin mukaista. Joka ryhmästä, oli se sitten etninen, uskonnollinen tai seksuaalinen, löytyy sen verran häiriintyneitä että koko ryhmän leimaaminen onnistuu.
"Ps. Itseäni eniten loukkaa erityisesti amerikkalaisten vieläkin vallalla oleva käsitys, että Suomi olisi sotien jälkeen ollut NL:n miehittämä ja vasalli."

No mutta Suomihan oli! Minkäs totuudelle mahtaa?
JuhaniV myötäilijöineen tekee myyräntyötä ja kalvaa ihmisoikeuksien perustaa.

http://www.iht.com/articles/100892.html

Koko artikkeli on lukemisen arvoinen. Tässä ote siitä:

Muslim women have it worst. Not only are they subject to the often tyrannical authority of husbands, fathers and community leaders, if they seek to escape that authority, they cannot necessarily expect support from the police and other government agencies, which often feel that "intruding" in such matters would show disrespect for immigrant culture.

Jopa Pohjoismaissa musliminaisilla on vaikeaa sen takia, että poliisi ja muut viranomaiset eivät kovin helposti auta heitä heidän yrittäessään vastustaa sukunsa miesten heihin kohdistamaa mielivaltaa ja tyranniaa. Naiset eivät ole käytännön tasolla tasa-arvoisia lain edessä.
Toki asiaan vaikuttaa se, että poliisi ja muut viranomaiset ovat valitettavasti ihan syystäkin huolissaan omasta ja perheenjäsentensä turvallisuudesta.

Seta-aktivisti Juhani Viherlahden käytöstä en silti ymmärrä. Se on taktisestikin järjetöntä, sillä avoimena parisuhteensa rekisteröineenä homona hänellä ei ole mitään saumaa tehdä yhteistyötä *naisia ja homoja* sortavien muslimien kanssa.
Public eye
22.02.2005, 07:40

Jotain on kyllä pahasti vialla kateederin molemmin puolin, jos opettaja on sitä mieltä, että "rättipäät" ovat "ongelmatapauksia kaikki" ja murrosikäiset muslimitytöt käyvät tämän opettajan muniin kiinni.

Tuohon on pakko vastata että ei ole vaikka en tuota toista opettajaa tunnekaan. Tule itse opettamaan niin tiedät mitä se voi pahimmillaan olla. Nämä keskustelut koskevat kuitenkin osaa meistä opettjaista ja mielenkiintoista on että nämä hyökkäykset näyttävät osuvan usein kuitenkin niihin joista jotenkin voi päätellä että kuuluvat vähemmistöön. Public Eye, minä ainakin pidän itseäni ihan ammatti taitoisena, ja tähän ei tarvita kuin vielä perserukoilijat saapuisivat kouluillemme ajamaan meitä pois kutsumusammatistamme. No rättipäiksi en silti ketään suostu haukkumaan aiankaan henkilökohtaisesti, vaikka itse olenkin joutunut kaksi kertaa näiden hyökkäysten kohteeksi. Jos valtaväestön lapset olisivat käyttäytyneet samoin väittäisin hyökkäysten lukumäärän olvan joka viikkoista jos vähän suhteutetaan. Eipä ole tullut vielä ensimmäistäkään.

Olisi mielenkiintoista tietää vähän tarkemmin tuosta koko tapahtumasarjasta, edes toisen osapuolen kertomana, kun ne tytöt eivät kai tällä palstalla kirjoittele.

Asiat koskevat alaikäisiä ja niiden yksityiskohtainen käsittely tuskin kuuluu tänne. Mielestäni on outoa että pitää lähteä epäilemään jotain jos joku ilmaisee närkästyneenä kokemuksiansa. Meilläkin on joukko kurdityttöjä jotka ovat käyttäytyneet epäkunnioittavasti ja myös riehuvat keskenään ja muidenkin kanssa. Itseeni kohdistuu joka päivä heidän halveksuva katseensa kun olen esimerkiksi käytävällä valvomassa. Tuntuu ihan vitun hienolta yrittää itse sitten siinä olla hyin käyttäytyvä lähimmäistä kunnioittava kun nämä tytöt puhuvat keskenään sinusta ja naureskelevat. Joskus käy mielessä, että pitäisi lähettää takaisin sinne missä sitä kunnioitusta on ollut vuosi tuhansia. Mutta tunteille ei voi antaa valtaa edes ärsytettynä, jos haluaa uskoa siihen, että joskus mahdollisesti asiat olisivat paremmin.
Kyse voi olla siitäkin, että musliminuoret villiintyvät länsimaisessa kulttuurissa, jos kotona on ankara kuri. Kulttuurieroja on, ja siksi tarvitaan molemminpuolista sopeutumista ja tervettä järkeä, mutta jos ei osaa lainkaan käyttäytyä, jotain on pahasti pielessä kasvatuksessa. Sadistista kiusantekoa ei voi enää perustella kulttuurieroilla, se on luonnehäiriö, joka ei mielestäni johdu uskonnollisesta taustasta vaan jostain muusta. Jos sitten aletaan syyllistyä laittomuuksiin, sellaiset voi minun puolestani palauttaa sinne, mistä ovat tulleet. Suomessa on ihan tarpeeksi ongelmia ilman heitäkin.
Mielenkiintoinen piirre länsimaisten vapauksien levittämisessä Lähi-idän barbaarikansojen joukkoon on, että Amnesty International ei ole todennut naisten aseman parantuneen Irakissa. Päinvastoin he ovat alttiina samanlaiselle väkivallalle kuin ennenkin, nyt vain väkivallantekijöiden kirjo on kasvanut amerikkalaisilla ja muilla länsimaisilla barbaareilla.

Irak on nyt saamassa myös uuden pääministerin, joka tiettävästi hänkin kieltäytyy kättelemästä naista. Siispä meiltä jää esimerkiksi näkemättä sydämellinen kädenpuristus Irakin pääministerin ja hänen maansa vapauttajavaltion ulkoministerin välillä.
Mielenkiintoista kuinka me länsimaalaiset olemme aina niin huolissamme siitä ettemme vain tule loukanneeksi muslimeita. Toistaiseksi en ole kuullut yhdestäkään muslimista, joka olisi vastaavalla tavalla huolissaan siitä, että loukkaako hän länsimaalaisia käyttäytymisellään. Jostain kumman syystä ylpeät muslimit ovat helposti loukkaantumassa pienimmästäkin tekosyystä, ja jostain kumman syystä meidän pitää sitten ilmeisesti olla omassa maassammekin huolissamme siitä, ettemme vain tule loukanneeksi näitä ylpeitä ihmisiä. Ovatkohan muslimit omissa islamilaisissa valtioissaan samalla tavoin huolissaan länsimaalaisten ihmisten mielenrauhasta ja loukkaamattomuudesta? Tuskinpa.
mun mielestä jonkinlainen kunnioitus on kuitenkin lähtökohta ihmisten välisessä kommunikaatiossa noin yleensä. ei se tarkoita kuoliaaksihyssyttelyä tai sitä, että pitäisi alituisesti olla varomassa ettei vain tule loukanneeksi ketään.

ei "muslimeita" kai voi ihan niputtaa samaan ryhmään kuuluviksi kaikkia? suuntauksia on erilaisia käsittääkseni siinäkin uskonnossa, ja ihmiset ovat ihmisiä uskonnosta huolimatta.

tuntuu vaan, että kunnioituksesta on lähdettävä, kaikkien. silti voi pitää omista periaatteista kiinni, mutta joitain kompromisseja nyt on itse kunkin tehtävä. minulla itselläni esimerkiksi ei ole uskonnollista vakaumusta, mutta tunnustan kyllä, että aivan varmasti maailmankatsomukseni näin suomessa kasvaneena on kristinuskon kyllästämä monessa suhteessa. kuitenkin monella pienellä paikkakunnalla "pakanat" saattavat kokea syrjintää... onko siinä tilanteessa myös sopeuduttava yleiseen normiin? siis noin vain esimerkkinä siitä, että on niitä vaikeuksia varmaan muillakin kuin islamin uskoa tunnustavilla suomessa.

minä haluan uskoa, että monikulttuurisuuteen on mahdollisuus, jossa jonkinlaista sopeutumista tapahtuu puolin ja toisin. enemmän varmasti ja toivottavasti silleen, että "suomalaisuus" ei mihinkään häviä, vaan käsite laajenee...

haukkukaa vaan hölmöksi idealistiksi, mutta kyllä minä tajuan ettei tämä helppo prosessi ole.
Stereo Tyyppi kirjoitti: "Mielenkiintoista kuinka me länsimaalaiset olemme aina niin huolissamme siitä ettemme vain tule loukanneeksi muslimeita."

Ketähän nämä "me länsimaalaiset" oikein ovat? Eivät ainakaan tämän keskusteluketjun kirjoittajia.

"Jostain kumman syystä ylpeät muslimit ovat helposti loukkaantumassa pienimmästäkin tekosyystä"

Niin. Näitä "tekosyitä" kyllä riittää, kun avaa vaikkapa päivän lehden tai katsoo mitkä tahansa satunnaisesti valitut tv-uutiset. Herkkähipiäisiä esimerkiksi nuo irakilaiset. Olisivat onnellisia siitä, että niinkin mahtava mies kuin GW Bush alentuu kiinnostumaan heidän vaatimattomista öljyvaroistaan niin, että on valmis uhraamaan niiden vuoksi tuhansia omia sotilaitaan ja kymmeniä tuhansia irakilaisia siviilejä.

Eikö kristinuskon ja länsimaisen sivistyksen pitäisi näkyä juuri siitä, että käyttäydymme kristillisesti ja sivistyneesti? Ilmeisesti tätä eivät monet länsimaisiksi itseään kutsuvat ole lainkaan sisäistäneet, vaan haluaisivat mieluummin ottaa ohjenuoraksemme vähintään "silmä silmästä ja hammas hampaasta".
minäkin mietin tuota "silmä silmästä, hammas hampaasta"-periaatetta. että "jos ei nekään, niin ei mekään". ei tuolla asenteella vaan saavuta mitään. ajaudutaan väittelyihin, jotka eivät johda mihinkään.
Taitaapa keskustelu nyt liukua sivuraiteille, kuten yleensä.

Olen työskennellyt YK:n Euroopan pääkonttorin, Geneven Palais des Nations:in apulaisturvallisuuspäällikkönä pari vuotta. Jouduin työssäni rikostutkijan ominaisuudessa tutkimaan väärinkäytöksiä ja usein myös naisten työpaikka-ahdistelua. Tapauksia oli 28. Niistä 26 oli ei-eurooppalaisten tekemiä ja eivät paskiaiset edes hävenneet tekemisiään!

Yksikin julisti olevansa jonkinlainen "prinssi" omassa maassaan, omassa heimossaan, ja hänen mielestään se, että hän ahdistelee seksuaalisesti oman osastonsa naispuolista suomalaista työntekijää oli ihan o.k. Sen suomalaisuuden takia siihen niin kiivaasti tartuinkin ja panin hänet heti käsirautoihin tavoitettuani hänet viimein dokaamasta "press barissa") Kaikki oli hänen mielestään hänen kulttuurissaan normaalia. Hänet sitten kutsuttiin kotiin :-)

Näistä kahdestakymmenestäkahdeksasta muuten erotettiin vain nämä kaksi eurooppalaista... Afrikkalaiset ja aasialaiset saivat pitää työnsä "kulttuurillisiin eroihin" vedoten...

Vittu!!! Jos minä joudun raahaamaan veitsen kanssa heiluvan (muslimi!) nigerialaismiehen suomalaisnaisen kimpusta pitäen SigSauer P226:tosta miehen ohimolla, ennen kuin saan hänet raudoitettua YK:n Euroopan pääkonttorissa, niin mitähän mahtaa muuten tapahtua maailmalla...
Niin että terveiset vaan nimimerkki "Vikkarille" sinne Brysselin autuuteen...
niin, kunnioitus pitäisi sitten olla kaikilla periaatteena. voispa olettaa, että kyse on just tästä, että em. miehet "säilyttävät" kulttuuristaan nämä naisia alistavat piirteet, ja "ottavat" ilolla vastaan kaikenlaiset vapaudet uudesta kulttuurista. tätä nyt ei voi kutsua yhtään kenenkään kunnioittamiseksi.

silti... en minä halua yleistää tätä kaikkia ei-eurooppalaisia koskevaksi ongelmaksi. tiedän kyllä naisena, että seksuaaliset lähestymisyritykset (esim.kadulla) ovat inhottavia. ehkä puolet on ulkomaalaisia ja puolet suomalaisia. mutta, ulkomaalaiset eivät ole humalassa, ja heidän kanssaan voi keskustella (vaikka vaikea on päästä eroon, myönnän). mutta tässä on myös hyvää, joskus olen ajautunut mielenkiintoiseenkin keskusteluun, tai jos en, ei haukkuja tule. suomalaisille (yleensä humalassa) taas torjunta usein (ei aina!) tarkoittaa sitä, että täytyy haukkua ensin niin kiinnostava "iskukohde" kaikeksi mahdolliseksi pahaksi.

lesbonaisen kokemus vaan... siis mietin tuota edeltävää vain siksi, että voisivatkohan suomalaiset heetromiehetkin oppia lähestymään naisia ihan arkisissa tilanteissa..?;)
Arvoisa Pete! Täällä siis pitää olla mielestäsi vähemmän suvaitsevainen, siis tällä sivustolla. No hyvä, oltakoon sitten. Kirjoitat joidenkin asuinpaikan olevan Vantaan Viherlaaksossa. Kyseistä kaupunginosaa en valitettavasti tunne. En, vaikka Vantaalla olen asunut pienen ikäni. Sen sijaan olen kuullut, että Viherlaakso niminen alue löytyy Espoon kaupungista. Joten, kun kerran suvaitsematon pitää mielestäsi olla, vaadin, että mitä pikimmin opettelet kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien lähiöiden maantieteelliset tosiseikat niin, ettet vastaisuudessa syyllisty moisiin anteeksiantamattomiin virheisiin. Muussa tapauksessa sinut on syytä karkottaa jonnekin Peräseinäjoen perukoille, kunnes siellä susien kanssa aikasi seurusteltuasi kykenet osoittamaan omaavasi sen verran sivistystä, että sinun katsotaan omaavan oikeuden palata takaisin siihen yhteiskuntaan, joka täällä Suomen pääkaupunkiseudulla yrittää ylläpitää edes jonkinlaista tasoa alentumatta turhaan "Ramboiluun."
Valitetavasti mieleeni ei nyt satu tulemaan yhtään Suomessa olevaa paikkakuntaa, jonka nimi olisi vaikkapa Rysseli. Kaanaa kyllä Porista löytyy, samoin kuin Jeriko Kärkölästä, mutta lienee kumminkin parasta, että lähetämme sinut, kuten sanoin Peräseinäjoelle. Nimi kun on enne, sanotaan!
Pete , sinä olet niin ihanan macho!!! What a lucky man your man ( unfortunately ) is...huokaus! Nyt sinä vain leikit sen pikku hauvelisi kanssa siellä jossakin takametsissä. Barbaari! Et ollut tarpeeksi isänmaallinen, jotta olisit ottanut suomalaisen ( arvaa kenet....moi!?) miehen. Sääli! Meni hyvä mies hukkaan! ;)
Perin vaikuttavaa, Pete, ai että ihan SigSauer 226.

Ja naulan kantaan: sivuraiteilla ollaan. Voisitko tarkentaa, mitä nämä värikkäät tarinat kertovat islaminuskoisille tai kristinuskoisille yleensä pyhistä asioista?

Olemme kyllä saaneet useiden viestiesi perusteella hyvin selkeän kuvan siitä, mihin järjestykseen työssäsi kohtaamien tapausten pohjalta eri kulttuureista peräisin olevat ihmiset asetat. Pidätkö näitä 26:tta "ei-eurooppalaista" hyvinkin edustavana otoksena Euroopan ulkopuolisista kansoista? Entä miten olisit mahtanut toimia, jos eurooppalainen olisi ahdistellut musliminaista? No, eihän sellaista tietysti voisi edes tapahtua, eikä ainakaan suomalaisen tekemänä…
Pete, jos kerrot, että pieni hauvelisi onkin Napolin mastiffi, niin kuolen...et voi olla niin täydellinen! no se olisi vain pieni kauneusvirhe, jos sinulla on vain joku pilallejalostettu "susikoira".
Olen tehnyt sellaisen johtopäätöksen, että sisälukutaito on monelta kadoksissa. Luetaan tekstistä vain sitä mitä halutaan luulla.

Minä pohdin aloituspuheenvuorossani Suomen Kuvalehden toimituspolitiikkaa ja sitä haluavatko he oikeasti tehdä hyvän ja puolueettoman lehtijutun vaiko huonon ja asenteellisen. Epäilen viimeksimainittua tai vain hölmöilyä. Toki juttuun toimittaja oli saanut siteeksi asiaakin, eli sen mitä otsikossa kysyttiin.

Kirjoituksistani tässä ketjussa on tehty kaikenlaisia päättelyitä, että ihan hämmästyttää ja kummastuttaa. Jos lukutaito on tätä luokkaa, kansainvälisissä lukutaitotilastoissa on Suomen kohdalla paha pilkkuvirhe.

On muuten koomista, että alkuperäisestä aiheesta on edetty väärään uutiseen betoniporsaista, aina SigSauer P226:een. En tosin tiedä mikä se on, mutta asiayhteydestä voisi päätellä sen olevan jonkinlainen pyssy.

Juhani
Tajutkaa nyt herranjumala, että Suomessa asuu suomalaisia ja heitä pitäisi ehkä kuunnella!

Auta nyt "Opettaja". Minä en enää jaksa näiden päättömien kanssa...
onko järkeä siinä, että keskustelu lipsuu johonkin henkilökohtaisuuksien laukomiseen?

siltikään en ole sitä mieltä, että keskustelun pitäisi tiukasti pysyä juuri ketjun aloittajan määrittämissä raameissa. eiköhän kaikilla jollain tavoin asiaan liittyvillä mielipiteillä ole sijansa.
Ihmiäinen, kuinka koirarodut ja SK:n lehtijuttu muslimeista liittyvät toisiinsa?

Minusta suunnilleen samalla tavoin kuin hajuvesi ja lihapullat.

Juhani
Voitaisiinko ajatella, että sovinistinen ja muutenkin häikäilemätön käytös johtuu sivistyksen puutteesta eikä uskonnosta? Sivistyksellä tarkoitan esimerkiksi lukutaitoa, vapaata tiedonvälitystä, sukupuolten välistä tasa-arvoa yms.

Nyt voidaan tietysti väittää, että vähemmän kehittyneet maat eivät koskaan pääse kehittymään vaan polkevat paikallaan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Vuosien 1980 ja 2000 välillä yli 15-vuotiaiden lukutaitoisten osuus on noussut esimerkiksi Nigeriassa 33%:sta 64%:iin (Emmanuel Todd: Imperiumin jälkeen).

Kun nyt Nigeria otettiin esille, niin siellä on kristittyjä melkein yhtä paljon kuin muslimeja. CIA:n World Factbookin mukaan Nigerian muslimiväestön osuus on 50% ja kristittyjen 40%.

Juhanin kysymistä suomalaisten kipupisteistä:
- suomettuminen,
- lyhyt demokratian perinne,
- verotus,
- pitkä, pimeä talvi. :-)
Juhani aloittaa ja on pitkään hiljaa. Aloitti omalla typerällä idealismilla unohtaen että kaikkie eivät asu Espoon insinöörilähiössä, jossa ongelmat ovat varmaan infinitesimaalisen yksi per ääretön ja sitten kunihmiset alkavat vastailla Juhanin kysymykseen ja jutut lähtevät rönsyilemään Juhani tulee paimentamaan kuin jumala laumaansa. Teillä ón oma vapaa tahto mutta minä sanon mikä on totuus. Juhani, voisitko oikeasti pitää leipäläpesi kiinni ja pysyä siellä rivareiden onnelassa. Neuvon sinua vaikka vetämään sateenkaarilipun salkoon ja vielä erillisen viirin jossa lukee olen homo ja ylpeä siitä ja jaa vaikka asemalla käyntikorttejasi noille musliminuorille joissa lukee että olet homo. Odotetaan vuosi ja katsotaan kuinak ihanaa sinulla on. Väitän että tulet toisiin aatoksiin. katsos Juhani hyvä sinä et ole nähnytsitä puolta maailmast omin silmin ja joutunut uhriksi. Joten toivon että mene sinä tarjoamaan niitä kahden opintoviikon draamaterpioitasi vaikka noille häiriökäyttäytyville musliminuorille, jotka eivätm osaa kunníoittaa lähimmäisiään, meitä tavallisia suomalaisia, jotka olemme niin sinisilmäisiä, ettemme tajua että islaminuskoiset ovat herrakansaa niin kuin olivat jotkut viime vuosi tuhannella. Jos Pete kertoo, mitä se on työssään jotutunut kokemaan ja mitä minä olen omassani joutunut kokemaan niin älkää tulko muut sanomaan meille kertomaan että olemme toimineet väärin tai että olemme jopa rasisteja sen vuoksi että meillä on paskoja kokemuksia ja tunnemme vihaa siitä. Levittäkää ihan vapaasti hyssyttelysanomaanne mutta sanokaa minun sanoneeni että Eurooppa tulee vielä kokemaan hurjia tekoja näiden muslimien taholta. Ja tarkoitan tässä koko teksitissä näitä muslimeja jotka eivät ymmärrä että maassa maan tavalla. Nyt mua vituttaa ihan kympillä ja ihan vittu sama et kuinka paljon mutta maä edelleen kunnioitan mun oppilaita riippumatta mistä he tulevat ja ja mikä heidän uskontonsa on. Mä oikeasti rakastan niitä pikku piruja, koska suurin osa niistä on ihan mukavia ja kunnollisia pikku kebabeja ja somppuja niin kuin he itse itseään kutsuvat ja mä olen niille niiden rakastama poro. Mut te te sinisilmäiset vetäkää vaikka tumppuun mua kyl nyt ottaa sen verran päähän tää keskustelu, koska mulla ja Petellä on ilmeisesti ainoina kunnolla ja riittävästi kokemuksia ja teillä muilla ei ilmeisesti ensimmäistäkään. Juhani muista vastata, et sä tunnet yhden muslimin. Mä tunnen kymmeniä ja suurin osa kuitenkin ihania ihmisiä, mitä sinä tuskin edes tiedät. Joten vaikene. Mullakin on muuten ihan törkeä koira ja 13 aseenkantolupaa. Mä oikeasti rakastan ampumista. Hieno harrastus. koirakin on aikamoinen ja somalit pelkää. No vitsi vitsi. Herätkää helvetti!!!!!
juhani hyvä,

en minä tarkoittanut koirarotuja, se on mielestäni just sitä henkilökohtaisuuksiin lipsumista.

vaan sitä, että luultavasti keskustelu polveilee siihen osallistuneiden kautta... eikö se ole tarkoitus? että nyt minäkin vaikka saan osallistua tutustumatta sen tarkemmin ihan kaikkeen. olen toki kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta ja kaikenlaisesta, mutta eikö tämänkaltaisten foorumeiden ole tarkoitus antaa kaikille mahdollisuus osallistua keskusteluun?

minä en toivo "oikeaoppisten" keskustelufoorumia, vaan sellaista, missä kaikilla on vapaus ilmaista itseään JA väittää vastaan myös.

annettakoon jokaiselle lukijalle vapaus tehdä johtopäätöksensä tekstien perusteella, eikö?
ihmiäinen kirjoitti: "... annettakoon jokaiselle lukijalle vapaus tehdä johtopäätöksensä tekstien perusteella, eikö?"

Todellakin, ja monenlaisia ajatuksia joidenkin kirjoittajien tekstit herättävät, mutta taitaa olla useimmiten viisaampaa vaieta niistä ajatuksista.

Koulumaailma taitaa olla yksi niistä meikäläisen yhteiskunnan kipupisteistä. Siellä ajetaan nykyisin kovin ahtaalle niin opettajat kuin oppilaatkin, etnisestä taustasta riippumatta, ja jäljet pelottavat.
Jos otsikkona on "Mikä loukkaa muslimia, entäpä meitä?", eikä "Suomen kuvalehden artikkeli muslimeista", totta kai keskustelu lähtee rönsyilemään. Voiko muuta olettaakaan?
Stereo Tyyppi kirjoitti: "Mielenkiintoista kuinka me länsimaalaiset olemme aina niin huolissamme siitä ettemme vain tule loukanneeksi muslimeita."

Se johtuu vanhasta suomalaisten nöyristelyperinteestä: ennen nuoltiin njeuvostoliittolaisia, nyt nuoleskellaan muslimeita. Aina pitää kyykistellä johonkin suuntaan ja muut katselevat hampaat kiristellen näitä tätejä, jotka hihhuloivat ulkomaalaisten kanssa.

Toinen seikka on rasistinen ylemmyydentunne: Rasisti ajattelee etelän kansoja jotenkin lapsenkaltaisina ja vajaavaltaisina. Siksi heiltä ei voi vaatia sitä vastuun ottamista mitä meiltä muilta. Kun lapsi kiukuttelee niin lapsen kiukuttelua pitää sietää, koska se on lapsi. Näin ajatellaan muslimeista. Ei voida ajatella sitä että ne kantaisivat vastuun itsestään.

Mitähän siitäkin tulisi jos niin tapahtuisi? Sen jälkeen me emme voisikaan tuntea olevamme kovin erinomaisia. Mikä olisi jos somalit tulisivat aamulla kukonlaulun aikaan hölkäten vastaan ennen siirtymistä työelämään? Suomalaisten itsetunto ei kestäisi sitä.

Totta kai jos ihmistä paapotaan niin ne rupeavat vauvoiksi eikä heistä ikinä kehitykään mitään.
Täältä sensuroitiin taas tekstejä...siksi se Airedale siellä kummittelee. Se oli ihan harmitonta(minä olin syyllinen).

On kumma, miten on muslimeja, jotka tekevät kovasti numeroa siitä, mikä loukkaa heitä, mutta viis veisaavat miten he loukkaavat toisia. Käsittämätön asia. Sitä voisi kutsua ympäristön manipuloinniksi. Ympäristöä muokataan pelottelemalla toisia ja jos sekään ei auta, niin otetaan oikeus omiin käsiin. Suoraviivaista eikä niin diplomaattista.

Mihin on kadonnut suomalainen jämäkkyys ja järjen käyttö? Olemmeko liian vieraskoreita? Emme kehtaa sanoa suoraan päin naamaan, mitä me ajattelemme ja mikä on mielestämme oikein. Pelkäämmekö konflikteja, koska emme ole sanavalmiita?

Miksi kurditytöt käyttäytyvät kieltämällä opettajan arvon halveksimalla ja naureskelemalla hänelle julkisesti kaikkien kuullen? Se on vanha taktiikka. Miksi ei oteta yhteyttä tyttöjen vanhempiin ja kysytä, miksi tytöt eivät kunnioita opettajaa? Miksi opettajat eivät puolusta yksittäistä kolleegaa ja yhdessä keskustele ongelmanuorten kanssa, jotta halveksunta loppuisi. Voi olla että syy löytyy tyttöjen huonosta koulumenestyksestä.
Kiitos nimim. "Opettaja".

Tunnen ihan samoin. Ihmiset, jotka eivät asiasta tiedä yhtään mitään kuitenkin kovasti kommentoivat.
Välillä ihan vain suomalaisista:

Sauna on suomalaisille pyhä kaikkine siihen liittyvine menoineen. Jos olet hyvä ja reipas saunoja, saat paljon anteeksi. Toisaalta jos arvostelet saunaa, niin enpä tiedä antavatko suomalaiset koskaan anteeksi....

Muslimeilla on saunarituaalin suhteen se, että he kammoksuvat alastomuutta, he eivät juo alkoholijuomia eivätkä halua käristää makkaraa takassa. Kaiken kaikkiaan kehnoja saunojia.

Toinen pyhä instituutio on erä ja luonto.
Tavallinen taapero eksyy suunnilleen kaupungin puistoon eikä erota ahventa silakasta eikä haapaa pajusta. Silti suomalaiset ovat eränkävijäkansaa. Kun osaat erähommat niin ehkäpä paikalliset ihmiset jopa sallivat sinun puhua luonnon monimuotoisuuden vähenemisestäkin.
Miksi täällä mollataan toisten mielipiteitä tyyliin "jotka eivät asiasta tiedä..." Minä olen sentään elänyt suhteessa muslimimiehen kanssa. Miten läheisesti pitää olla tekemisissä, jotta voi sanoa jotakin?
Onhan tämä keskustelu tosiaankin aika kaukana aiheesta "mikä loukkaa meitä suomalaisia".

Mutta jos muslimimyönteinen ja naistoimittajavalintakielteinen kommentti pitäisi unohtaa vain sen vuoksi, että sen jälkeen kysytään "mikä loukkaa meitä suomalaisia", niin itse näen tällaisen avauksen sangen tökeröksi tavaksi yrittää ensinnäkin kertoa oma mielipide asiasta A ja sitten tukkia muiden suut pyytämällä kommentteja asiasta B - aiheen A:n käsittelyn ikään kuin loppuneeksi kuittaamalla.

Sisälukutaidon moittiminen ei saa tässä yhteydessä paljoakaan tyylipisteistä. Valitan.


Kaikki multi-kultti-taivasta ihannoivat ja marokkolaisten nuorten miesten avarakatseisuutta ihailevat palstalaiset voivat tehdä kulttuurimatkan esim. Amsterdamiin. Ottakaa miehenne mukaan ja menkää kävelemään käsi kädessä Mercatorpleinin alueelle.

Kertokaa sitten kuinka monta kertaa teitä aluksi uhkailtiin ja montako kertaa loppujen lopuksi tuli turpaan.
Jukka, Jukka.....häpeä hieman. Jos et ole samaa mieltä täällä kaikesta niin ole visusti hiljaa vaan.

Taidanpa pulahtaa takaisin lämpimän meren syleilyyn......
Toivottavasti Jukka ei ole "visusti hiljaa".

Miten niin tuo ei ollut oleellinen kommentti tahan?

...Yksi kamppiksistani on Intiasta, jonka mielesta homoseksuaalisuus on lansimaista luksusta, kun ei ole tarkeampia asioita joihin pitaisi keskittya. Kaveri on hindu. Hanta loukkaa, jos ja kun asiasta yleensa puhutaan.
Ja minahan puhun.
Uutinen Englannista.

Deutsche Bankin Lontoon haarakonttorin johtaja on muslimi ja homomies. Hän joutui työpaikallaan rasistisen syrjinnän ja kiusaamisen kohteeksi näiden kahden seikan vuoksi. Sen seurauksena hän on joutunut mm. sairaalahoitoon neljän itsemurhayrityksen jälkeen. Hänen työuransa katkesi myöskin.

Nyt Sid Saeed hakee oikeutta ja kiusaajiensa rankaisemista. Toidsteet ovat uutisen mukaan täysin selvät. Pankki on torjunut syytteet ja on riitauttanut koko tapauksen.

Vahva homojen ihmisoikeusjärjestö OutRage! on ilmoittanut aloittavansa kampanjan Deutsche Bankia vastaan, ellei syrjintä selviä tyydyttävällä tavalla.

OutRage! on voimakas, näkyvä ja kuuluva ihmisoikeusjärjestö, joka on toimillaan saanut aikaan merkittäviäkin muutoksia yhteiskunnassa.

Lähde: Euro-Queer/24.2.2005

Löytyisiköhän suomalaisista homoista puolustajia, jos homo muslimimies joutuisi syrjityksi Suomessa? Mitäs arvelette?

Juhani
Olenkohan tehnyt väärän havainnon, kun kaiken tuon yllä olevan sepustusryppään perusteella minulle on syntynyt käsitys, että muutama suomalainen sivistystä omaamaton juntti pitää kaikkia muihin kansalaisuuksiin ja rotuihin kuuluvia sivistymättöminä juntteina sen perusteella, että näissä ryhmissä, samoin kuin suomalaisissakin, on sekä älykkäitä ja sivistyneitä, kuin myös tyhmiä ja sivistynyttä käytöstä vailla olevia yksilöitä? -Ja kaikkea tältä väliltä tietenkin!
Eräs asia jäi mieltäni askarrutamaan. Mitähän ainetta nimimerkki Opettaja opettaa? Veikkaisin voimistelua. Perustelua veikkaukselleni en viitsi näin julkisesti esittää. Opettaja saattaisi kokea sen loukkaavana!
JuhaniV: "Löytyisiköhän suomalaisista homoista puolustajia, jos homo muslimimies joutuisi syrjityksi Suomessa? Mitäs arvelette?"


Jos ne syrjityt muslimit olisivat mun nyrkkinaintikavereita, niin kyllä minä niitä puolustaisin.



Juhani hyvä. Vinkki: muslimi joka on avoimesti homo ei edusta kovinkaan hyvin Euroopan arabinuorisoa (edes jos hän pelaa tennistä).
JuhaniV ei myönnä olevansa väärässä yhdessäkään asiassa. Minusta se vaikuttaa hieman oudolta luonteenpiirteeltä. Minusta se on luonnotonta.
On ehkä mennyt ihmisiltä ohi, niin linkkaan aiheeseen sopien vuoden vanhan "uutisen" Berliinistä:

"Moslem youths force Berlin HIV centre to re-locate

Attacks by radical Islamic youths have forced Berlin's only café catering to HIV-positive customers to move, reflecting mounting tensions between an increasingly radicalized Islamic community in a city with an openly gay mayor. (...)"

http://www.gmax.co.za/look04/03/19-germany.html
Möttönen
24.02.2005, 21:17 Olenkohan tehnyt väärän havainnon, kun kaiken tuon yllä olevan sepustusryppään perusteella minulle on syntynyt käsitys, että muutama suomalainen sivistystä omaamaton juntti pitää kaikkia muihin kansalaisuuksiin ja rotuihin kuuluvia sivistymättöminä juntteina sen perusteella, että näissä ryhmissä, samoin kuin suomalaisissakin, on sekä älykkäitä ja sivistyneitä, kuin myös tyhmiä ja sivistynyttä käytöstä vailla olevia yksilöitä? -Ja kaikkea tältä väliltä tietenkin!

No olipas keskustelusi avaus paljon puhuva. Mitäköhän oikein tarkoitit? Vaikea ymmärtää.

Eräs asia jäi mieltäni askarrutamaan. Mitähän ainetta nimimerkki Opettaja opettaa? Veikkaisin voimistelua. Perustelua veikkaukselleni en viitsi näin julkisesti esittää. Opettaja saattaisi kokea sen loukkaavana!

No minä taas en tiedä mikä sinä olet ja mitä edustat. mutta minähän en loukkaannu ihan pienistä mutta jos sinun on vaikea ymmärtää että työssäni voin loukkaantua ihan vain suorista hyökkäyksistän persoonaani kohtaan niin suosittelen sinulle että laitat vaikka kyltin selkääsi jossa lukee että olen homa ja kävelet vaikka itäisessä Helsingissä esim Mogadishu Avenuella kaksi tuntia niin tule sitten kertomaan miltä se tuntui ja kirjoita sitten vasta omat epäilyksesi minulle tai nimimerkille Pete. Minusta on äärimmäisen ikävää että ihmiset joilla ilmeisesti ei ole mitään kokemuksia konflikteista näiden muslimien kanssa tulevat heittämään syytöksiä ja tölvimään meidän ikävistä kokemuksista näiden joidenkinikävien yksilöiden kanssa. Toivon, että tulette sitten snomaan jotainnäistä asioista kunhan olette olleet avoimena ja altistuneina näiden ikävien asioiden kanssa. Esim Juhani on ilmeisen ikävissään siitä että persrukolilijat ovat esiintyneet joissain tilnteissa mut mitä kokemuksia teillä on näistä joistain muslimeista. Mutta herätkää kuitenkin siihen todellisuuteen että nämä jotkut muslimit ereipuolilla Eurooppaa ovat hyökänneet homojen kimppuun. Ja älkää vain sanoko, että heissäkin oli ehkä jotain vikaa, että eihän nämä mussukat heidän kimppuunsa ilman syytä hyökänneet. En muuten ole voimistelun opettaja. Opetan filosofiaa ja elämänkatsomustietoa ja vähän muutakin ja ei niin humanistista.
JuhaniV
24.02.2005, 21:02 Uutinen Englannista.

Deutsche Bankin Lontoon haarakonttorin johtaja on muslimi ja homomies. Hän joutui työpaikallaan rasistisen syrjinnän ja kiusaamisen kohteeksi näiden kahden seikan vuoksi. Sen seurauksena hän on joutunut mm. sairaalahoitoon neljän itsemurhayrityksen jälkeen. Hänen työuransa katkesi myöskin.

Nyt Sid Saeed hakee oikeutta ja kiusaajiensa rankaisemista. Toidsteet ovat uutisen mukaan täysin selvät. Pankki on torjunut syytteet ja on riitauttanut koko tapauksen.

Vahva homojen ihmisoikeusjärjestö OutRage! on ilmoittanut aloittavansa kampanjan Deutsche Bankia vastaan, ellei syrjintä selviä tyydyttävällä tavalla.

OutRage! on voimakas, näkyvä ja kuuluva ihmisoikeusjärjestö, joka on toimillaan saanut aikaan merkittäviäkin muutoksia yhteiskunnassa.

Lähde: Euro-Queer/24.2.2005

Löytyisiköhän suomalaisista homoista puolustajia, jos homo muslimimies joutuisi syrjityksi Suomessa? Mitäs arvelette?

Juhani

Mä luulen että Setaakaan tuskin kiinnostaisi koska Setan hallituksen energia menee siihen, että he miettivät miten selviytyä taloudesta. Tämä talouden mietiminen vie hallituksen energiasta ja ajasta noin 75% ihan vain mitä olen lähipiirin sisärenkaasta saanut tietoa. Poliittiisiin kannanottoihinhan Setalla ei oikein nykyään riitä kanttia, kun IS-leikkauksistakaan ei voitu myöntää rottaa.

Mutta tietenkin tuollaiseen pitäisi ilman muuta puuttua. On törkeää, että ihmistä syrjitään ihan minkä tahansa syyn puolesta.
Opettaja, toteat "pitäisi...puuttua".

Suomennan: jonkun muun pitäisi puuttua, mutta se ei missään tapauksessa ole ainakaan kirjoittaja itse!

Eli sinä et olisi pistämässä tikkua ristiin syrjintää havaitessasi?

Juhani

P.S. Pyyntö: voisitko muuten opetella lainaamaan viestiisi edellisen kirjoittajan sanomasta vain ydinkohdan, johon viittaat, eikä kokonaista sanomaa, joka on helposti luettavissa hieman aikaisemmin.
Otin muitakin apuun ja kyselin hieman mikä loukkaa suomalaisia. Tässäpä yksi lisää:

Kasvojen menetys.

Tämä maa ajautuu hullunkurisiin tilanteisiin kun virkamies/poliitikko ei halua menettää kasvojaan tai häntä suojellaan kasvojen menettämiseltä. Eräs tällainen tapaus on Vanhanen ja hänen lupauksensa 100000 uudesta työpaikasta. Muutenkin virkamiesten töppäilyjä peitellään tässä maassa tavalla joka haiskahtaa hyvin itämaiselta.

Yksi toinen esimerkki on kansanterveys: Suomalaiset syövät hyvin virallisterveellisesti ja silti diabetes on räjähtämässä käsiin. Tilanne on vieläpä pahempi kuin verrokkimaissa. Silti kansanterveyslaitos ei ole pitänyt mitään kriisikokousta siitä että olisikohan vuosikausia ihmisten päihin iskostetuissa ravitsemussuosituksissa korjaamisen varaa. Muissa maissa tällaisia kriisikokouksia on jo pidetty.
Rambo-Petelle:

Jos suomalaista kulttuuriperintöä on esim asenteesi eräisiin kansoihin (kutsut heitä rättipäiksi), en näe mitään syytä ko perintöä vaalia. En myöskään laske sinun oleskeluasi ulkomailla ulkomailla asumiseksi, koska et ole selvästikään pahemmin ollut tavallisen kansan kanssa tekemisissä, vaan olet ollut asemassa, jossa olet katsellut tavallista kansaa omasta korkeudestasi halveksiva hymy huulillasi.
Työtehtävissä, joista olet täällä laveasti kirjoitellut, Kansa Taisteli tyyliin, kuva todellisuudesta helposti vääristyy. Minä suvaitsen muitakin kansoja ja tapoja, en vain omiani. Tämä ei tarkoita tietenkään sitä että suvaitsisin mitä tahansa.

En ymmärrä miksi höpötät jatkuvasti asuinpaikastani. Mikäs ongelma sen kanssa on? Nyt olen ollut tämän viikon Tsekeissä ja kohta pitäisi palata kotiin, Brysseliin, mikäli lumiolosuhteet tämän sallivat. Seuraavat työmatkakohteet ovat ehkä Suomi, Amsterdam ja Malta.

Saat ihan vapaasti täällä keskustella suvaitsemattomasti, mutta otan oikeudekseni kommentoida kirjoituksiasi. Jos tämä ei sinua miellytä, voit olla toki kirjoittamatta mitään.

t. Kari
Olen samaa mieltä Vikkarin kanssa.

Petelle: kohta 34.
Kerroit tarinassasi hyvin yksikohtaisesti yhdesta tapauksesta. Entisenä Geneven Palais des Nations:in apulaisturvallisuuspäällikkönä (?) sinun pitäisi tietää, mitä ja mistä kerrot julkisesti. Täydellinen rimanalitus!
Ei ihme, että sinut leimataan Ramboksi, rasistiksi, macho-Peteksi, tappajasoltuksi.
Sanomassa 60 uutisoitu Deutsche Bankin syrjintäjuttu Englannissa on muodostumassa oletettua isommaksi asiaksi. Pankkihan on torjunut syytteet. Nyt DB yrittää tehdä oikeudenkäynnistä suljetun ja siten estää yleisöä ja lehdistöä olemasta läsnä käsittelyssä.

Asiantuntijat veikkaavat DB:n hävitessään joutuvan jopa miljoonan euron korvauksiin. Homo- ja lesbojärjestöt pitävät oikeuden käyntiä tärkeänä, koska se toimii vakavana muistutuksena suuryrityksille rasistisen tai seksuaalisen identiteetin vuoksi tapahtuvaan syrjimiseen suhtautumisessa.

Tuorein uutinen:
http://www.365gay.com/newscon05/02/022505bankDiscrim.htm

Juhani
Vikkari, unohdit sen asian, että Pete puolusti puolustuskyvytöntä naista , mieshän oli aseistettu ja rikkoi lakia. Entä jos naista olisi huitaistu veitsellä eikä Pete olisi viranomaisena tehnyt mitään? Hän olisi saanut syytteen tehtäviensä laiminlyönnistä. Pete toimi aivan oikein.

Minusta Pete ei ole mikään rambo. Päinvastoin, hänellä on hyvä sydän ja hän osaa hommansa ja tekee sen velvollisuudentuntoisesti. Suomalaisia armeijan henkilökuntaan kuuluvia ei todellakaan voi maineensa perusteella haukkua ramboiksi! Se on pelkkää panettelua. Miksi muuten pitää mitätöidä selvä tosiasia? Pete asui ja teki työtä useita vuosia ulkomailla. Se on puhdas fakta.
JuhaniV
25.02.2005, 06:42
"Opettaja, toteat "pitäisi...puuttua"."
"Suomennan: jonkun muun pitäisi puuttua, mutta se ei missään tapauksessa ole ainakaan kirjoittaja itse!"

Miksi laitat huutomerkin perään? Ja tyhmä, kun olet, et ole suomentanut yhtään mitään, vaan käytät ivaasi niin kuin aina ennenkin ja kaiken lisäksi asettelet vielä sanoja toisten suuhun. Aika alhaista noin eettisesti ylevältä ihmiseltä. Ja mistä sinä tiedät kuka tässä puuttuu ja miten ja kuinka usein? Väitän puuttuvani syrjintään useita kertoja viikossa enemmän kuin sinä koko elämäsi aikana.

"Eli sinä et olisi pistämässä tikkua ristiin syrjintää havaitessasi?"

Mistä sinä tuollaista olet päähäsi saanut? Et osaa ilmeisesti lukea. Mutta sinähän se olet oikea profeetta näissä asioissa. Olen pahoillani mutta ylimielisyytesi lyö taas jotenkin rivienvälistä läpi. Juhani tuo viimeinen on selkeästi väite etten tekisi mitään, vaikka esitätkin sen kysymyksenä.

"P.S. Pyyntö: voisitko opetella lainaamaan."

Voi anteeksi herra yliguru ja aina oikeassa kaikesta. Ikävää, että olen niin tyhmä, etten ymmärrä tuollaisia hienouksia. No sitähän voi sitten ihan vapaasti muokkailla kun lainaa mitä haluaa. Eikö ja sitten vaikka väntää asiat päälaelleen niin kuin sinä tuolla ylhäällä. Todella fanzuu Juhani?
tropiikki pala aivan hetkeksi bananipuun varjosta heittämään yhden komentin...
Rokkihomo...se OLI vitsi!
Olen huomannut jo kauan että täällä ei kannata olla erimieltä ellei ole äärettömän liberali, mailmoja syleilevä pyhimys(ainakin oamsta mielestään).
Jos toisin teet sinut teilatan välittömästi...pitää kulua piireihin nääs.
Itse olen tällä hetkellä massa missä ulkomalainen joka asuu maassa on hyvin tiukasti kontrollin alla, ilman suurempia oikeuksia. Täällä oman maan kansa tulee aina ensin Joka asiassa...
Ulkomaalaiset kelpavat vaan yhteen asian.......rahoittaman tai ylläpitämään tämän maan elintasoa.
Mutta luojan kiitos olen täällä vaan lomalla. Joten palan takaisin juomani ääreen hikoileman.
JuhaniV antaa mielestäni kyseenalaisen kuvan HeSetasta omine mielipiteineen . Hän mainostaa joka käänteessä olevansa kouluttaja em. järjestössä. Sillä auktoriteetilla hän nitistää ja niittaa täällä toisten kokemuksia todellisesta elämästä ja niiden merkityksistä. Ehkä hän on omasta mielestään "poliittisesti korrekti", sillä hänelle politiikka on kaikki kaikessa. Viis siitä, mitä tehdään. Nyt on ilmeisesti "poliittisesti korrektia" ( ja sivistymätöntä ) olla kritisoimatta muslimeja, koska( ilmeisesti)kirjoissa lukee niin, joita hän ahkerasti siteeraa. Jos kirjassa kerrotaan jotakin, mikä ei käytännössä pidä paikkansa, niin kirja on luotettavampi kuin todellinen elämä ympärillämme, koska kirjoitettu teksti on selkeämpää kuin elävä elämä ja sen hahmottaa ja käsittää paremmin, kun sen näkee ja sitä voi pitää käsissään. Se on konkreettista ja lähitodellisuutta! Viis silminnäkijöistä, koska eihän sitä tiedä, MINKÄVÄRISIEN lasien takaa siellä katsotaan, sillä kun näkee jotakin, voi olla, että sen tulkitsee väärin( pahoinpitelykin voi olla VAHINKO- "tuli vain tielle ja piti tintata" ).

Voisitte enemmänkin kertoa omista kokemuksista, mitä tulee muslimien kohtaamiseen.
mies kirjoitti:
"Vikkari, unohdit sen asian, että Pete puolusti puolustuskyvytöntä naista , mieshän oli aseistettu ja rikkoi lakia. Entä jos naista olisi huitaistu veitsellä eikä Pete olisi viranomaisena tehnyt mitään? Hän olisi saanut syytteen tehtäviensä laiminlyönnistä. Pete toimi aivan oikein."

En ole ottanut, enkä aio ottaakaan kantaa näihin "Peten" sankaritarinoihin itsestää. Nolatkoon itsensä ihan vapaasti.
Taas viuhuu käsilaukut ja pakkeli pöllyää, kuten smo asian osuvasti ilmaisi.
Taas tääl on hirveen suvaitsemattomii muslimistei kohtaan tosi monet! Miks pitää nostaa esiin jos joku on ollu paha jollekii? Eiks vois vaa pitää mieles kaikkii niit hyvii asioi mitä monet islamin todistajat tuo meil niinku kebabit ja sillee esim!!!

Mä ainaki haluun et kaikki on vaan kavereit keskenää eikä saa hei arvostella ketää!!! Ei saa vaiks ne tekis mitä! Eikä ne ees tee kukaa! Siin Juhani V on ihan oikees. Pitää vaa olla kaveri kaikkien kaa! Nii!

Pusi hali hei!
Minua suomalaisena ovat aikanaan loukanneet syvästi puheet suomettumisesta. Ulkomailla otin moneen kertaan kiukkuisesti kantaa siitä, että suomettumista ei ole. Väitin voivani havaita sen, koska elän sisällä tässä yhteiskunnassa. Järkytys olikin sitten myöhemmin valtava, kun suomettuminen oikeasti todentui ja oma sokeuteni taikka mahdottomuus nähdä joitakin ilmiöitä yhteiskunnassa minulle valkeni.

Sauna on kaiketi edelleen meille suomalaisille jotenkin pyhä paikka. Tarjosin kerran amerikkalaisille miesparille saunomisen todella hienossa ja viihtyisässä ympäristössä. He käyttivät saunaa oitis aivan muuhun tarkoitukseen, kuin mitä me Suomessa pidämme sopivana. Suivaannuin heidän käytöksestään aika lailla.

Juhani
Asenteista muutama sana.

Ranneliikkeessä käydyistä keskusteluista minun mielestäni paistaa läpi selvästi muutamien ihmisten kanta, että vain yksi asenne on täällä sallittu ja se asenne on että kaikki muslimit ovat pahoja, jotka hakkaavat homoja - ainakin Amsterdamissa. Muita asenteita ei sallita. Minä en halua lukea itseäni noin yksipuolisten asenteiden omaavien joukkoon. Kutsun heidän asenteitaan ehdaksi rasismiksi.

Olen kohdannut arabeja, muslimeja jne. monella eri tavalla. Olen kohdannut hyviä ja pahoja arabeja ja joutunut myöskin puuttumaan varsin tiukastikin joihinkin heidän tekoihinsa. Se ei ole kuitenkaan mikään rehentelyn tai ylemmyyden osoittamisen aihe. Aivan samoin olen toiminut kantasuomalaisten kanssa, jos siihen on ollut aihetta. Olen kohdannut sydämellisiä, toisenlaiset kanssaihmisensä vilpittömästi huomioon ottavia muslimeja.

Olen kohdannut myöskin ja nähnyt omin silmin monien maatiaissuomalaisten käytöksen vaikkapa muslimeja kohtaan. Tapahtumat ovat olleet erittäin hyvin linjassa kaikkein kiihkeimpien täällä esitettyjen mielipiteiden kanssa. Valitettavasti ne ovat realisoituneet fyyisenä toimintana erilisia ihmisiä kohtaan. Sopisiko, että tasapuolisuuden nimissä keskustelisimme myöskin noista tapahtumista?

Juhani
JuhaniV "se asenne on että kaikki muslimit ovat pahoja, jotka hakkaavat homoja - ainakin Amsterdamissa. Muita asenteita ei sallita. Minä en halua lukea itseäni noin yksipuolisten asenteiden omaavien joukkoon. Kutsun heidän asenteitaan ehdaksi rasismiksi."

Islamilaiset kansat elävät perhekeskeisessä yhtenäiskulttuurissa kun taas länsimaalaiset ihmiset ovat individualisteja (suomalaiset vähemmän kuin monet muut). Muslimit eivät ole tottuneet ajattelemaan ja toimimaan yksilöinä. Heillä on paljon suurempi ryhmäkuri kuin länsimaalaisilla. Helvetti, muistutukseksi siitä keitä he ovat, he kokoontuvat yhdessä rukoilemaan viisi kertaa päivässä! Keskimääräinen länsimaalainen sen sijaan käy homoseksuaalivihan temppelissä ehkä kerran vuodessa jos silloinkaan.

Lisäksi heidän ympäristönsä, sianlihaa myyvine kauppoineen, alkoholeineen, tienvarsimainoksien alastomat pimut, naisten tasa-arvo ja me - muodostaa uhkan heidän kulttuurilleen. Ennen kaikkea länsimaissa ei ole niin että miehet voivat pelata shakkia kaiket päivät naisten tehdessä työt, vaan nainen, homoseksuaali tai viinanjuoja voi kohota asemassa paljon korkeammalle kuin hurskas muslimimies.

Yhdysvalloissa on vastaava kristillinen ryhmä joka koostuu syrjäytyneistä nuorista miehistä joita Faludi kuvaa nimellä "Taistelijat" jotka polttaa aborttiklinikoita. Tuskin heidän asenteensa homoseksuaalejakaan kohtaan on kovin häävi.

"Olen kohdannut hyviä ja pahoja arabeja ja joutunut myöskin puuttumaan varsin tiukastikin joihinkin heidän tekoihinsa. Se ei ole kuitenkaan mikään rehentelyn tai ylemmyyden osoittamisen aihe."

Jos he kokevat olevansa turvassa heillä ei ole mitään syytä olla puolustuskannalla. Harvalla muslimilla kuitenkaan Euroopassa on asiat niin hyvin, että on vakituinen työpaikka, asunto, perhe jonka kanssa ei ole ongelmia, riittävästi rahaa ja terveyttä.
Minä en hyväksy väkivaltaa missään muodossa enkä lain rikkomista.

Ongelmana on uskonto suhteessa yhteiskunnalliseen lakiin. Jos uskonnon nimissä tappaa jonkun ihmisen tai pahoinpitelee hänet, niin joku raja on mielestäni ylittynyt ja kysymys on vainoharhaisuudesta tai puhtaasta laittomuudesta. Silloin tekijä(t) tulisi saada vastuuseen.

On esimerkkejä siitä, että muslimien kanssa voi elää rauhassa kuten on laita Suomessa(tataarit).

Mielestäni yksi outo piirre on olemassa islamilaisissa maissa: miksi siellä ei saada kuriin tätä ääri-islamistista liikettä, joka tekee mm. pommi-iskuja? Miksi he eivät julkisuudessa sanoudu irti sen menettelytavoista( imaamiit), jos se on vääristävää? Euroopassa on miljoonia muslimeja, jotka voisivat auttaa viranomaisia ja pyrkiä estämään väkivallanteot. (Voi olla, että yhteistyötä on) Mielestäni on kansalaisvelvollisuus puuttua lain rikkomiseen. Jos näkee tai kuulee jotakin, mikä on rikollista toimintaa, niin tulisi ottaa yhteyttä viranomaisiin viipymättä.

Onhan sellainen opetus kauheata, että homon voi surmata. Homon voi surmata laillisesti Saudi-Arabiassa tai laittaa vankilaan Egyptissä, mutta ei yhdessäkään Euroopan valtiossa. Tässä on iso ero ja tästä on kysymys, ei siitä, että on hyviä muslimeja ja huonoja muslimeja. Kaikenlainen terrorismi( ja ilkivalta ja kiusanteko) tulee tukahduttaa, koska valtion velvollisuus on turvata kansalaistensa elämä. Ymmärsitkö JuhaniV?

Täällä joillakin on tapana nostaa omaa egoaan toisten kustannuksella.
mies: "...homon voi surmata laillisesti Saudi-Arabiassa..."

Ja presidentti Bushille, joka julistaa levittävänsä maailmalle demokratiaa, vapautta ja ihmisoikeuksia, Saudi-Arabia sheikkeineen on ylin ystävä. Hmmmm...

Aktuelltissa tuli pari päivää sitten raportti Amsterdamin muslimeista. Suurimman islamilaisen yhdyskunnan johtaja sanoi ääri-islamisten samoin kuin väkivaltaisten marokkolaisnuorten olevan heille suuri ongelma. Hän totesi turhautuneiden, usein vähän koulutusta saaneiden ja työttömiksi jääneiden nuorten miesten olevan erityisen alttiita ääriasenteita edustavalle uskonnolliselle kiihotukselle. Hinnan tästä maksavat muslimit, jotka elävät tavallista elämää, eivät ole väkivallantekoihin mitenkään osallisia eivätkä hyväksy niitä.
Hej!
Olen seurannut tätä keskustelua nyt kauemmin sivulta. Ihmettelen ylipäänsä jakoa joihinkin etnisiin ryhmiin rikollisuuden näkökulmasta. Saman tien voisimme lehtien sivuilta lukea esim: "Ateisti tappoi kadulla odottavan äidin." Tuskin se, että joku on ateisti on syy millekään rikokselle - edes silloin kun syyllinen selvittäisi omia uskomuksiaan.
Muslimiyhteisö on yhteisöllinen. Niinpä ne henkilöt, jotka uskonnollisesti kuuluvat muslimeihin, tehdessään rikoksia leimautuvat yhteisönsä kautta. Islam ei kuitenkaan kehota väkivaltaan (harhautuneet tulkinnat voitaisiin sen sijaan ilmoittaa taustalla olevaksi osasyyksi rikokseen) Niinpä niiden rikollisten, joiden identiteettiin kuuluu islamilaisuus, rikosten syy ei ole islamilaisuus.
En siis kiellä identiteetin olemassaoloa, mutta samassa määrin voidaan kristityn rikollisen (!???) identiteetistä nostaa mikä tahansa piirre esille.
Ongelmalliseksi kulttuurien rinnastamisen tekee se, että islamilaisissa maissa eletään hyvin kollektiivisesti. Niinpä syyllisyyskin koetaan kollektiivisesti. Länsimaissa tulisi kuitenkin elää maassa maan tavalla (mahdollisimman suuressa määrin menemättä toisen uskonnon tuhoamiseen). Ei ole toivottavaa, että syntyy erillisiä ghettoja. Niitähän on jo valitettavasti olemassa. Tässä ovat
syrjäytymisessä taas valtaväestön asenteet usein ongelmana, ei vain esim. islamilainen kulttuuri. Nämä voivat selittää yleisiä taustoja esim. rikollisuuden yleiselle suurelle määrälle, mutta ei yksittäisen rikoksen syytä, joka on rikoksen teossa. On siis ongelmallista nostaa jokin identiteetin osa rikoksen tekemisen SYYKSI.

Muslimikulttuurin arvoista voimme keskustella, mutta rikollisten identifioiminen RIKOKSISSAAN ko. kulttuurin edustajiksi on kyseenalaista. Rikoksen teko on ...rikoksen TEKO! (Näin uskoisin sen meillä - myös yhteiskunnallisesti - määrittyvän).
En esimerkissäni ateistista tarkoita etnistä ryhmää, vaan rinnastan vain identifioimisen johonkin suurempaan ryhmään tai ideologiaan.
Kaverilta ryöstettiin kännykkä. Kolme etnisesti kovin suomalaisesta poikkeavaa oli käynyt kiinni. Tunnistustilanteessa poliisilaitoksella näitä ko ryhmän edustajia oli kuva-arkistossa hieman yli neljäsataa ja näitä ko ryhmän henkilöitä oli vain ikäryhmässä 15-25 v ja mitenköhän paljon noita ko ikäryhmän ko etnisen ryhmän nuoria miehiä on tässä kaupungissa. Tilastot sanovat että noin 600. Repikää siitä kulttuuria uskonnosta en sano mitään. Tämä ei ole tarkoitettu rasistiseksi vaan vain ihan faktana tässä kerron. Yksi ystäväni istui kerran Eatzin terassilla kesällä. Erään etnisen ryhmän nuorukainen käveli ohi ja veti äkkiarvaamatta nyrkillä täysillä kasvoihin. Ilmeisesti ei kestänyt kahden naisen helliä katseita toisilleen. Tai no näistähän täällä ei saa puhua ja vikakin oli näissä tapauksissa ihan juntti suomalaisten ihmisten.
jormah,

"Ja presidentti Bushille, joka julistaa levittävänsä maailmalle demokratiaa, vapautta ja ihmisoikeuksia, Saudi-Arabia sheikkeineen on ylin ystävä. Hmmmm..."

Ei sheikkeineen vaan öljyineen...
JuhaniV haluaa puhua maatiaissuomalaisista. Puhuisin mielelläni ihan noista uusnatseista tai joistain uusoikeistolaisista populistisista skinhedestä tai sitten joistain junteista oli sitten malta tai kaupungista. Joo kyllä näihinkin on tullut törmättyä ja on erittäin kurjaa et tällaisia hyökkäyksiä tulee mut pitäisi silti varoa kun nämä tulevat erilaisista perhekultuureista ettei vain leimaanäitä perheitä ja sosiaaliluokkia mistä he tulevat ja sitten tietysti ettei itse leimaudu suvaitsemattomaksi, jos alkaa puhua näistä ryhmistä. Saattaahan se vika loppujen lopuksi olla omissa sosialisissa taidoissa jos ottaa turpiin näiltä ko ryhmien edustajilta. Epäilisin sitä kyllä heti etenkin jos olisi opettjana ja joutisi näiden tölvimiksi ja ivan kohteeksi, niin kyllä sitä taas joku sanoisi etten nyt kyllä ymmärrä että pitää täällä alkaa terapioimaan näistä kun ei se kuulu tänne foorumille ollenkaan.
Muslimien ongelmallisuutta leimaa vielä se, että he ovat tänne tuotuja joten voidaan ainakin niiden osalta joille ei olla kansalaisuutta annettu ajatella että heidät voidaan täältä pois viedäkin.

Esimerkiksi skinit taas on sellainen ongelma josta ei pääse eroon, koska he ovat täällä syntyneitä ja ovat Suomen kansalaisia. Sellaiseen ei ole edes teoreettista ratkaisua. Stadilaisetkaan eivät vaadi meitä muualta muuttaneita muuttamaan takaisin sinne böndelle.

Ehkäpä Vanhasen viinapolitiikka on tapa päästä eroon sosiaalisesti epämiellyttävistä yksilöistä kun väkivaltarikoksistakin saa vain näpäytyksen sormille ja vakavan nuhtelun, jos sitäkään.
Tänään 27.2. tuli raportti Hollannin tilanteesta Radio Suomessa. Se uusitaan klo 18 alkavassa Maailmanpolitiikan arkipäivää -ohjelmassa ja (YLE Radio 1) klo 22.05 alkavassa Päivä tunnissa -ohjelmassa (YLE Radio Suomi).

Uusin Time-lehti (Feb. 28, 2005) käsittlee myös aihetta.
Onko rasismia kiinnittää huomiota siihen yksinkertaiseen ja helposti todettavissa olevaan faktaan, että islamilainen kulttuuri hyväksyy ja edistää väkivaltaa mm. homoseksuaaleja ja naisia kohtaan? Ja tähän ei nyt auta mitkään sellaiset kommentit kuin että "niin mutta 1000 vuotta sitten islam oli todella suvaitsevainen ja tasa-arvoinen uskonto". Ehkä olikin, silloin vallinneissa olosuhteissa. Eipä ole enää.

Äärimuslimit toteuttavat väkivallan, ja ns. "maltilliset", tavalliset muslimit hyväksyvät sen hiljaisuudellaan ja passiivisuudellaan. Miksi tämän tosiseikan mainitseminen on rasismia? Miksi siitä puhuminen, että islamilaisissa maissa homoja kivitetään, hirtetään, ruoskitaan ja vangitaan vuosikausiksi epäinhimillisiin olosuhteisiin, on rasismia ja junttiutta? Pitää kyllä paikkansa, että myös monet länsimaalaiset kulttuurit suhtautuvat melko nihkeästi homoihin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että länsimaissa homoilla ja naisilla on keskimäärin huomattavasti paremmat oltavat kuin islamilaisissa maissa, ja että muslimit ovat näissä asioissa keskimäärin 100 vuotta länsimaita jäljessä. Miksi tästä pitäisi vaieta poliittisen korrektiuden nimissä, ja miksi näistä asioista puhuva on heti kusipää rasistijuntti?

Miksi niin harva on huolissaan siitä miten muslimit ja heidän raakalaismaiset traditionsa loukkaavat YK:n ihmisoikeusjulistusta? Ihmisoikeudet eivät ole mikään länsimaisen kulttuurin keksintö, tai ainakaan niiden ei tulisi olla. Emme voi vedota ihmisoikeusloukkauksissa kulttuurien erilaisuuteen. "Tapoin siskoni, koska hänet oli raiskattu ja hän oli täten tuonut häpeää perheemme ylle.", tai "Tapoin veljeni, sillä hän oli maannut toisen miehen kanssa ja oli täten rikkonut Allahia vastaan." Ihmisoikeusloukkauksia, nähdäkseni ihan kulttuurista riippumatta.

Ja minä en muuten ole Xius, enkä mikään höpöttäjä.
Minusta tuntuu, että täällä on sekoitettu kaksi eri asiaa keskenään: suvaitsevaisuus ja välinpitämättömyys. Jos homot heittäytyvät välinpitämättömiksi omien oikeuksiensa suhteen, saattaa tulevaisuudessa tapahtua ikäviä. Berliini oli vielä 20-luvulla Euroopan homomekka, jossa oli paljon baareja niin homoille kuin lesboillekin ja valtiopäivillä oli jopa avoimesti homoseksuaali ajamassa uusituksia lainsäädäntöön. 30-luvun tapahtumat lienevät tuttuja sitten jo kaikille. Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, että yhteiskunnallisessa kehityksessä voidaan mennä taaksepäinkin. Eikä siinä ole mitään pahaa, jos se kaappi on oikeasti niin mukava, viihtyisä ja rakas paikka. Minä en kuitenkaan kaipaa sinne takaisin.
Maailmanpolitiikan arkipäivää-ohjelman viimeinen haastattelu-osuus oli hyvin kuvaava ( naivi hyvä-uskoisuus demokratian kykyyn suojata häikäilemätöntä rikollisuutta vastaan sai kovan kolauksen, kun ex-tyttö-ystävä tapettiin "vahingossa" ).

Tämä terrorismin jumuus ja harkittu häikäilemättömyys on huolestuttavaa, mutta sitä vastaan voi taistella tuomalla asioita tavallisten ihmisten tietoisuuteen.

Naismuslimi korosti juuri lain noudattamisen tärkeyttä ja uskonnon yksityisluonnetta, mistä jälkimmäinen on meillä itsestäänselvää (työväenliikkeen 1900-l alussa ajama ohjelmajulistus, joka on toteutunut).
Radio-ohjelmassa kävi ilmi että koko ajan oli oltu pää pensaassa ongelmien suhteen ja nyt kun on tullut tämä tappo niin kaikki ovat sitten hirveän kiukkuisina siitä miksi on oltu pää pensaassa asian suhteen niin pitkään.

Niinhän täällä Suomessakin ollaan pää pensaassa kunnes jotain tavallisen kansalaisen elämää järkyttävää tapahtuu ja vielä pitkään sen jälkeenkin. Suosittelenkin Hollannin vainotuille muslimeille muuttoa tänne hyssyttelyparatiisiin.

Lukemiseksi ehdottaisin Liza Marklundin kirjaa "Uhatut". Ruotsin valtio sen sijaan teki aika paljon tositarinan naisen suojelemiseksi väkivaltaiselta muslimistalkerilta ja hänen kätyreiltään. Suomen valtio ei vastaavassa tilanteessa tee yhtään mitään.
Edellinen