Seta vai Ei-Seta

Edellinen
Näissä keskusteluissa vilahtelee silloin tällöin - lähes aiheesta riippumatta - aika erikoisia mielipiteitä, jotka jostain syystä usein kulminoituvat siihen, mitä Seta oikeastaan on ja mitä sen rooli meidän elämässämme merkitsee.

Väliin Setaa moititaan stalinistien pesäkkeeksi, siitä ei tule mitään hyvää ja se haluaa vain sosialisoida kaikki homot omien siipiensä suojaan ikävästi pukeutuviksi harmaiksi tosikoiksi, jotka kulkevat kyltti kädessä julistamassa homouskontoaan.

Toiset taas pitävät Setaa leikkikenttänä kauniille ja menestyville homoaktiiveille, joista tulee huomispäivän poliittista eliittiä ja joita tavallisen homon arkipäivän ongelmat eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Mistä tällainen setatrauma oikein johtuu? Onko se sukua samalle kapinahengelle, jota nuori tuntee vanhempiaan kohtaan? Onko Seta samanlainen auktoriteetti, joka vain kertoo ikäviä tosiasioita ja on ärsyttävän usein oikeassa? Kieltää suojaamattomat seksisuhteet, muistuttaa yhteiskunnallisista epäkohdista, vaatii tekemään jotain omien oikeuksien puolustamiseksi ja muiden auttamiseksi.

Nuori ihminenhän haluaa vain bailata ja tuntea olonsa huolettomaksi. Ei siinä kenenkään mistään yhteiskunnallisesta vastuusta itseä ja muita kohtaan tarvitse muistutella. Viis siitä, mihin bailauksesta jollekulle kertyvät tuotot käytetään. Kaikki solidaarisuuteen ja yhteisten etujen ajamiseen viittaava on syvältä, eikös se kaiken lisäksi ole vielä vasemmistolaista, joka on ehdottomasti out!

Itse olen seurannut Setan taivalta Suomessa parinkymmenen vuoden ajan, välillä lähempää, mutta enimmäkseen vähän kauempaa. Minusta siinä on koko ajan toiminut pääasiassa fiksuja ihmisiä, jotka haluavat rakentaa itselleen ja ystävilleen parempaa tulevaisuutta, mutta ei muiden kustannuksella vaan heidän kanssaan.

Jossain historian vaiheessa tällainen yhteiskuntavastuuta osoittava toiminta oli ominaista juuri vasemmistolaisesti ajatteleville ihmisille, mutta niiden aikojen pitäisi olla jäänyt kauas taakse. Ja Setassa on minun nähdäkseni aina toiminut ihmisiä, joiden poliittiset käsitykset poikkeavat hyvin paljon toisistaan. Silti tämä ei ole estänyt yhteisten asioiden ajamista, mikä näkyy erinomaisesti kaikista niistä uudistuksista, joita ilman Setan ja setalaisten panosta ei olisi koskaan voitu tässä maassa toteuttaa.

Inhimilliseen toimintaan liittyy aina ja kaikkialla mahdollisuus onnistua tai tehdä virheitä. Varmaan Setakin on historiansa aikana joskus syyllistynyt virhearvionteihin. Mutta kukapa ei olisi? Se hyvä puoli virheissä kuitenkin on, että niistä voi oppia ja ehkä välttää tulevaisuudessa samojen virheiden toistuminen.

Kertokaa, mikä Setassa (joka sekin muodostuu monesta eri yhteisöstä) on mielestänne hyvää - ja ennen kaikkea, miksi se saa niskakarvat nousemaan pystyyn? Mitä yleensä tiedätte Setasta vai perustuvatko arvionne pelkästään luuloihin?
”Itse olen seurannut Setan taivalta Suomessa parinkymmenen vuoden ajan, välillä lähempää, mutta enimmäkseen vähän kauempaa. Minusta siinä on koko ajan toiminut pääasiassa fiksuja ihmisiä, jotka haluavat rakentaa itselleen ja ystävilleen parempaa tulevaisuutta, mutta ei muiden kustannuksella vaan heidän kanssaan.”

Minäkin olen seurannut SETA:n toimintaa reilut parkymmentä vuotta vähän kauempaa.

SETA:n yhteiskunnalliset saavutukset ovat kiistämättömiä – nostan hattua.

Myös SETA:n toimiminen kaupallisen homoravintolakulttuurin käynnistäjänä club Triangle – Gay Gambrini – Don’t Tell Mama – DTM on kunnioitettava teko – nostan hattua.

SETA on kuitenkin lähinnä verannollinen poliittisiin järjestöihin kuten toteatkin: ”siinä on toiminut pääasiassa fiksuja ihmisiä, jotka haluavat rakentaa itselleen ja ystävilleen parempaa tulevaisuutta”

Poliittinen järjestötoiminta kiinnostaa kuitenkin vain pientä osaa suomalaisista. Muiden kustannuksella toimimista tuskin kukaan epäilee, mutta toimiakseen heidän kanssaan täytyisi tarjolla ola houkuttelevaa tekemistä vähän suuremmille ja vähemmän ”poliittisesti” aktiivisille ihmisille.

Kynnys osallistua erilaisiin SETA:n pienryhmä ym. tilaisuuksiin on korkea. Asiaa ei yhtään auta, että aktiiviSETA:laisista on olemassa vahva tiukkapipoisten aktiivisten lipunheiluttajien mielikuva. Eikä asiaa yhtään paranna se, että monissa tapahtumissa nuo tiukkapipot ovat myös todellisuudessa paikalle saapuneiden enemmistö.

Suuri enemmistö tuntuu roikkuvan baareissa ja toinen yhtä suuri enemmistö omissa oloissaan ilman kontaktia muuhun homoyhteisöön.

Olen vuosien varrella kuunnellut paljon noiden ei aktiivisten ihmisten kommentteja ja kokemuksia SETA:sta ja sen tekemisistä.

Kaksi ryhmää, joista olen kuullut pelkkää positiivista palautetta ovat olleet OVI ry ja HOT ry. Voisikohan niiden toiminnasta hakea yleisemmin mallia tavallisten siis ei poliittisesti tai seksuaalipoliittisesti aktiivisten ihmisten toiminnan kehittämiseksi.

SETA:n poliittiselle värjäytymiselle ei ole paljon tehtävissä ennen kuin poliittiselta kentältä löytyy laajemmin rohkeasti ulostulevia. Jorma Hentilä, Outi Ojala, Tarja Halonen ja nyt uusi vihreiden edustaja mikähänennimensäonkaan ja keitämuitavielälisäksi antavat poliittisesti aika yksipuolisesti värittyneen kuvan SETA aktiiveista.

Omien kokemusten perusteella homoissa lienee aivan samassa suhteessa eri puolueiden edustajia kuin muussakin väestössä. Homobaareissa tuntuvat istuvan kaikkein konservatiivisimmat ja oikeistolaisimmat.
Arvostan setan tekemää työtä ja näen sen tarpeelliseksi tulevaisuudessakin.

Myönnän, että kuvani setasta, kuten yleensä järjestöistä, on hieman negatiivinen. Niissä kun yhteinen etu hukkuu jonnekin aktiivijäsenten omien ihanteiden ajamisen sekaan. Asia, joka ei ole vieras yritysmaailmalle tai työelämälle muutenkaan, mutta jonka minä koen turhana ja typeränä.

Setan ravintolatoiminnasta nyt sitten sen verran, että uran uurtajan saavutukset ovat olleet hienoja. Nykyisellään tosin mielestäni dtm edustaa jämähtämistä ja järjestäytymistä, eikä enää tarjoa mitään uutta. Ehkä se ei voisikaan, ehkä ravintolasaralla seksuaalinen tasavertaisuus on nyt saavutettu.
Jos nyt otetaan esimerkiksi OVI ry ja HOT ry niin niillähän on kummallakin melko homogeeninen jäsenistö ja rajattu tehtävä verrattuna vaikka alueellisiin järjestöihin. Mutta toisaalta on selvää, että suurimmassa osassa Suomea yhdistykset joutuvat olemaan ”yleisyhdistyksiä”, joiden toimintaan kukaan ei koskaan ole tyytyväinen.

Seta ajaa sellaisten ihmisryhmien asioita, jotka eivät edes muodosta kunnollista yhtenäistä ryhmää, jolla olisi riittävä ns. ryhmänsisäinen koheesio. Tulee mieleen Elisan taannoinen mainos, jossa haluttiin olla kaikkialla kaikkien kanssa kaiken aikaa. Yhtä hyvin voisi olla yhdistys, joka ajaa kaikkien suomalaisten asioita.
SETA:n tehtävä yhteiskunnallisena vaikuttajana on päivänselvä – tuskin poliittisilla puolueilla olisi ollut mitään intressiä ajaa esim. poliittisesti arkaa parisuhdelakia eteenpäin ilman SETA:n aktiivista työtä. Tuon lain kohdalla muistaakseni jokainen puolue antoi edustajilleen vapaat kädet päättää äänestyskäyttäytymisestään ilman ryhmäkuria.

Nähdäkseni SETA:lla on (so. pitäisi olla) myös toinen keskeinen tehtävä: järjestää eri seksuaalivähemmistöille mahdollisuus saada vertaiskontakteja järjestämällä harrastusmahdollisuuksia, tapaamisia yms., joissa ihmisillä olisi mahdollisuus tutustua kaltaisiinsa anniskeluravintoloiden ulkopuolellakin.

Kolmanneksi tärkeimpänä pidän kaikki mahdollisia toimia, joilla vaikutetaan yleiseen asenneilmapiiriin. Ei tämä(kään) maa erityisen seksuaalivähemmistömyönteinen ole! Eräs keino voisi olla etsiä verkostojen kautta mahdollisimman ”tavallisia” seksuaalivähemmistöjen edustajia julkisuuteen ja mediaan. Parhaita juttuja ovat olleet tavishomojen ja tavislesbojen jne esiintyminen mediassa.

Oman itseni hyväksyminen käynnistyi aikanaan APU –lehdessä julkaistusta nyt jo edesmennenneen Janne Paasion ja hänen perheensä asiallisesta haastattelusta. Tuon kaltaisilla jutuilla on uskomattoman suuri vaikutus myös tavallisiin ihmisiin ja heidän suhtautumiseensa.

Sterotypioita edustavien julkkis tai vähemmän julkkis homojen esiintymisillä mediassa on tietysti vastaavasti ennakkoluuloja ylläpitävä vaikutus.
Irokeesi kirjoitti:
Kolmanneksi tärkeimpänä pidän kaikki mahdollisia toimia, joilla vaikutetaan yleiseen asenneilmapiiriin. Ei tämä(kään) maa erityisen seksuaalivähemmistömyönteinen ole! Eräs keino voisi olla etsiä verkostojen kautta mahdollisimman ”tavallisia” seksuaalivähemmistöjen edustajia julkisuuteen ja mediaan. Parhaita juttuja ovat olleet tavishomojen ja tavislesbojen jne esiintyminen mediassa.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, eihän tavallisia heterotiakaan ole aina edustamassa nahka/ruoska tai pissa leikeistä kiinostuneet henkilöt.
Olisi ihan kiva että ihan tavallisia kavereita olisi julkisuudessa.
Kerran näin tämän Ben Furman-ohjelmassa erään gay juristin ja oikein sydäntä lämmitti hänen kommentit ja esiintyminen. Kiitos sinulle viellä kerran kuka sitten olitkin, wau.
Silti kaikella kunnioituksella kaikkia ääri tyyppejä kohtaan, mutta ihan vaan vaiheen vuoksi välillä jotain muutakin.
SETA on mielestäni ollut joidenkin ihmisten oma hiekkalaatikko. Sen ei ole ollut tarkoituskaan olla kaikkien homojen järjestö? Minusta ravintola on vain yksi keino hakea varoja. Onko sillä oikeasti tekemistä minkään todellisen vapautumisen kanssa?

Suurin osa homoista jne elää edelleen kaapissa, koska on pakko.

Minusta ne homot osoittivat todellista tilannetajuisuutta silloin, kun AIDS epidemia "räjähti" ja he yrittivät hoitaa asiat niinkuin olisi ollut järkevää, mutta heitä ei kukaan kuunnellut, mikä kertoo paljon yhteiskunnan asenteista silloin ja ehkä edelleenkin.

Mielestäni SETA on ollut liikaa poliittinen järjestö. Puoluepolitiikka on aina vähän kyseenalainen juttu. Minusta parisuhde-asiaa on ehkä liikaa korostettu enkä katso, että "naimisiinmeno" ( rekisteröityminen) on muuta kuin hetero-avioliiton apinointia enkä sitäpaitsi pidä minkäänlaisista rekistereistä muutenkaan.

En ole koskaan kannattanut sulautumista yhteiskuntaan, mikä on kai tullut selväksi.
Mä itse olen seurannut SETAn toimintaa ”vähän kauempaa”, ja edelleen mulle on epäselvää sen tarkoitus - toisaalta osasyy tähän lienee, ettei mulla ole koskaan ollut mitään asiaa kyseisen laitoksen ovea koputtaa (tietty yks konkretia on saada jäsenkortilla alennus mamaan - ymmärrän ettei alennusten myöntö kuulu SETAn päätehtäviin).

Jos ei etsitä syypäitä vaan pääsyitä niin kysymystä tulisi lähestyä näkökulmasta ”mitä yhteistä on ammattiliitoilla, SETAlla ja puolueilla”. Mä itse määrittelisin pääsyyn olevan kyseisten organisaatioiden ja jäsenistön erilleen kasvamisessa (arvot ja prioriteetit).

Jos mä nyt kuitenkin visioisin, niin näkisin SETAn päätehtävän pyörivän ns. yhteiskunnallisten (poliittisten) asioiden valmistelutyössä ja kannanotoissa (esim. erilaiset lausunnot).

Yhdistysten kaupallisesta toiminnasta sen verran että pysyköön suutarit lestissään. Valtiontilat Suomesta lakkautettiin jo kauan sitten, Elannon suuruuden ajat ovat olleet kauan sitten ohi ja DTM:n nykyistä olemusta voi kuvailla vanhalla vitsillä Neuvostoliitosta, jossa kehuttiin Moskovalaisen yökerhon uutta stripparia perustelemalla hänen ammattitaitoaan puolivuosisataisella puolueen jäsenyydellä.
Setassa tehdään myös ammatillista työtä mielenterveyspuolella. Lähinnä ennalatehkäisevässä mielessä. Yhä enemmän pitäisi tulla lähelle tavallisia homoja, lesboja, bi-ihmisiä ja heidän ongelmiaan, kun niitä tuntuu kovasti edelleen olevan. Tarkoitan esim. alkoholi, parisuhde ym. mielenterveysongelmia. Seta saa varoja Ray:ltä juuri tähän tarkoitukseen, mutta muutaman asiakastyöntekijän panos homo- ja lesbotyöhönSuomessa on liian vähän. Varsinaista pitkäkestoisempaa terapiaa ei esim. ole saatavissa, mikäli ongelmat ovat vaativampia.

Omaa rarainhankintaa tarvitaan kaupallisessa kulttuurissa entistä enemmän. Toimiston vuokrat, tiedotus jne. vaativat panostusta.
mies:
”Minusta parisuhde-asiaa on ehkä liikaa korostettu enkä katso, että "naimisiinmeno" ( rekisteröityminen) on muuta kuin hetero-avioliiton apinointia enkä sitäpaitsi pidä minkäänlaisista rekistereistä muutenkaan.”

Taidat nyt unohtaa parisuhdelain / rekisteröitymisen merkittävät vaikutukset perintöveroon ja erilaisiin tukimuotoihin. On paljon muitakin tilanteita, joissa on tärkeätä, että samaa sukupuolta oleva puoliso huomioidaan juridisesti puolisona.
mies kirjoitti: En ole koskaan kannattanut sulautumista yhteiskuntaan, mikä on kai tullut selväksi."

No tuo tuli meille kaikille varmaan suurena yllätyksenä.
Joka ryhmässä täytyy olla omat fundamentalistit, siksi haluan kysyä sinulta mies:
Mikä on se sinun näkemys siitä oikeasta homo-elämäntavasta? Ole ystävällinen ja selvennä asiaa hieman. Koska et missään nimesä halua mitään `heteron-oloista´ niin kuin itse asian ilmaiset, niin innolla odotan näkemystäsi.
Mikä on se täydellinen vapaus ja miten sitä eletään...siis ihan kotioloissa?????
tähän keskusteluun on ihan pakko lisätä, että minulle ainakin setan nuortenryhmä oli tuossa taannoin tosi tärkeä, en tiedä miten olisin jaksanut ilman sitä! Ja kyllähän sinne jännitti mennä, mutta en minä ainakaan ikinä kokenut mitään ulkopuolisuutta tms. vaikka en aluksi tuntenutkaan ketään. Minun kokemukseni setasta ovat kyllä tähän mennessä olleet pelkästään hyviä, tosin olen ollut setassa mukana aika vähän aikaa...
Suurin osa homoista elää suhteessa ilman rekisteröimistä.

Minusta voisi energiaa ja voimavaroja suunnata oikean alakulttuurin luomiseen, mistä ei nyt oikeastaan voi edes puhua.
Miksi pitää esimerkiksi häiritä kirkkoa, jos kirkossa ei haluta homoja ja lesboja virkoihin...se on vain kiusaamista, eikö totta? Tunkeudutaan puoliväkisin alueille, jotka eivät loppujen lopuksi merkitse suurimmalle osalle homoista yhtään mitään.
Siinäkö kaikki??? No eipä tuo nyt kovin kummallista ollut vaiko onko sinulla vastaus viellä kesken???

Olen kanssasi samaa mieltä kirkkohäiden suhteen, who cares.
Mutta mitään pahaa en näe siinä että yhteinen `liitomme´ saisi lain edessä samanlaiset oikeudet kuin kuka tahansa kukan on virallisesti rekisteröinnyt suhteensa.
Mitään tarvetta ei ole minhinkään erityiseen ala-kulttuurin luomiseen...ainakaan minulle. Nahkahousut ja ruoska ei oikein pue minua.... :)

Mutta minuakaan ei todellakaan kiinosta mennä kääntämään niin pata vanhoollista järjestelmää kuin kirkkomme on
Annan sen vanhan ja väsyneen ukkokerhon leikkiä omaa `arkaadian mäki´- leikkiään ihan omassa rauhassan.
Sangen nuori kun olen en ole seurannut SETAn toimintaa "parin vuosikymmenen ajalta". Lyhyen kokemukseni pohjalta voisin sanoa, että SETA minulle on lähinnä järjestö, joka tarjoaa paikkoja, joissa ihmiset, joilla on seksuaalisuudestaan ongelma, voivat purkaa sitä keskenään. Siksi se on jäänyt melko vieraaksi.

Ja toisaalta SETA tekee sitä kuivaa yhteiskunnallista työtä. Vaatimus siitä, että SETAn pitäisi luoda sitä homokulttuuria tuntuu minusta tosi vieraalta. Miksi ihmeessä? Eikö sellainen kulttuuri pikemminkin muodostu omia aikojaan? SETA pyrkii vaikuttamaan -puhumalla ja pitämällä asiaa yhteiskunnallisella tasolla elossa- mielipiteisiin ja asenneilmapiiriin niin, että kulttuurilla on mahdollisuuksia muodostua.

Ja tietysti, homona on ollut ikävää nousta barrikadeille keskustelemaan asioistaan, kun joutuu sitten myöntämään sen homoutensa kaikkien edessä. Siksi SETA on ollut hyvä taho kertomaan homojen mielipiteen asioista ihan eri tavalla kuin joku "Suomen Keuhkosyöpäyhdistys" keuhkosyöpäsairaiden mielipiteen.
Kiinnostavia mietteitä varsin monelta tähän keskusteluun. Public eye:lle kiitokset erinomaisesta aiheesta.

Jatkan JaNin ajatusta asioiden ajamisesta yksilönä taikka yhteisönä. Otan esimerkin toisaalta. Luterilaisen kirkon piirissä ei kovin hyvin suvaita homoja ja lesboja työntekijöinä, saatikka pariskuntina ja kauhistus, jos joku vielä rohkenisi suhteensa rekisteröidä. Yksittäisen papin on perin vaikeaa lähteä ajamaan kirkossa homo- ja lesbopappien asioita tai puolustamaan itseään. Hän tulisi silloin helposti nitistetyksi.

Tilanne on toinen, kun on jonkinlainen organisaatio, kuten Yhteys-liike. Sitä ei saadakaan niin vain polvilleen. Se pystyy toimimaan vapaammin ja voimakkaammin, kuin yksittäinen ihminen. Täsmälleen sama on tilanne Setan kanssa. Olen sitä mieltä, että meillä on jo yksi marttyyri, Seppo Kivistö. Hänet yksilönä kirkko nujersi. Useampia marttyyreita emme tarvitse. Siksi myös Seta.

Vertaistoiminta jo mainittiin keskustelussa. Olen asiaa tutkinut ja pidän sitä erittäin tärkeänä. Esimerkki: Nuorelle homolle ja lesbolle on Setan nuorten ryhmä taatusti parempi reitti piireihin, kuin homokapakka.

Nyt tapahtuu kissan hännän nosto.
Setan kouluttajat tekevät laajaa asennekasvatusta tässä yhteiskunnassa, käymällä oppilaitoksissa ja erilaisissa koulutustilaisuuksissa. Tänä kesänä kouluttajat kävivät luennoimassa noin 60 Prometheus-leirillä. Keskimäärin 20 ihmistä yhdellä leirillä. Se vastaa rippikoulua niille, jotka eivät kuulu kirkkoon. Olen kouluttanut reippaasti toistakymmentä vuotta. Suurin kuulijakunta lienee ollut 500 hengen paikkeilla, pienimmät lukioluokan kokoisia. Olen puhunut Setan kouluttajana varmastikin monelle tuhannelle ihmiselle yhteensä. Meitä kouluttajia on monta. Tämäkin on Setan organisoimaa vapaaehtoistyötä suomalaisessa yhteiskunnassa, niin että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvilla ihmisillä olisi hiukan helpompi elää ja heidän oikeuksiaan kunnioitettaisiin aikaisempaa paremmin.

Ehkä Setan ongelma on siinä, ettei se tee itsestään nykyistä paljon suurempaa numeroa. Siihen sillä olisi ehdottomasti varaa. Niin hienoja tuloksia sen työstä on syntynyt.

Aina on marisijoita, joita mikään ei tyydytä. Itse he eivät kuitenkaan ole valmiita satsaamaan muuhun kuin ruikutukseen. He ovat ensimmäisenä todistamassa, etteivät halua olla mitenkään tekemisissä järjestön kanssa milloin mistäkin syystä. Kuitenkin heillä on järjestöstä tiukkoja mielipiteitä.

Sitten toinen järjestöelämästä tuttu ryhmä ovat nämä, joilla on niin iso ego, etteivät he mahdu samaan porukkaan jonkun kaltaisensa kanssa. Suomeksi: samalle tunkiolle kiekumaan ei kahta kukkoa mahdu.

Olen tavallinen Setan rivijäsen, joka siis tekee hiukan vapaaehtoistyötä. Muut tekevät sen varsinaisen ja vaativan järjestötyön.
”Yksittäisen papin on perin vaikeaa lähteä ajamaan kirkossa homo- ja lesbopappien asioita tai puolustamaan itseään. Hän tulisi silloin helposti nitistetyksi.”

Niin se vain muuttuu kirkkokin. On meillä Suomen luterilaisessa kirkossa tullut pappikin homona hyväksytyksi ilman minkään ryhmän tai yhdistyksen tukea aivan omana itsenään ja oman taistelunsa yksin (ystävien tuella) läpikäyneenä. Aivan kaikki ei näy julkisuudessa ja lehtien palstoilla, mutta hiljaa ja varmasti muutos tapahtuu sisältäpäin.

Kirkon toiminta ja varsinkin sen vanhoillinen aktiivijäsenistö huomioonottaen on varmasti parempi, että muutos tapahtuu hiljaisesti sisältäpäin kuin suurella metelillä ja julkisuudella. Eihän osa kirkon jäsenistöä hyväksy vielä edes naispappeutta.
Irokeesi, ja minkälainen johtopäätös kommentistasi pitäisi tehdä vaikkapa kysymykseen "Seta vai Ei-Seta?"

En siis ymmärrä pointtiasi.
Vaikkapa niin, että virallisten yhteenliittymien toiminta asioiden eteenpäin viemiseksi on tärkeää, mutta ei pidä myöskään unohtaa rohkeiden yksilöiden toiminnan merkitystä. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä asioita yhteisen hyvän ajamisessa.

Täällä nähdään asiat välillä niin mustavalkoisina joko-tai.

Jokainen voi halutessaan vaikuttaa asioihin omana itsenään. Pienistä pisaroista syntyy pikkuhiljaa puro ja purosta kasvaa virta.

Maailmassa tapahtuu ihmeellisempiäkin asioita. Berliinin muuri on sortunut ja Neuvostoliitto historiaa.

Joissakin asioissa lukuisten yksittäisten ihmisten toisistaan riippumaton samansuuntainen toiminta saa ihmeitä aikaan. On myös asioita, joita voidaan muuttaa vain virallisten organisaatioiden kautta. Joskus muutoksen aikaansaaminen edellyttää kumpaakin.

Mit einander nicht gegen einander arbeiten !
Tuosta alakulttuuri-asiasta tuli heti mieleeni 2 henkilöä, joiden vaikutus on ollut lähes globaali: Andy Warhol ja Tom of Finland. Se kertoo vain sen, että homokulttuuri voisi olla merkittävää ja elävää. Se kertoo em. henkilöiden valtavasta lahjakkuudesta ja luovuudesta. Tom of Finland oli melko omaperäinen ja hän loi uuden(?) miesmallin. En tiedä, mitä kaikkea kulttuuri sanana voisi sisältää, mutta eikö itsensä avoimiksi homoiksi ja lesboiksi tunnustavat tee työtään itsensä kautta ja luulisi, että heidän merkityksensä juuri homoille ja lesboille on tärkeätä-tärkeämpää kuin heteroille? Se puolustaisi myös uuden kulttuurin ideaa. Jos kerran juutalaisille uskonto riittää juutalaisen kulttuurin olemassa-oloon, niin miksi ei seksuaalisuus olisi yhtä perusteltua?
Mielestäni kaappihomoilu tukee hetero-yhteiskuntaa, joten en heitä laske millään tavalla tähän mukaan...
Totta osaksi mitä turiset nicci `mies´ mutta mitä tehdä silloin jos ei viitsi nousta barrikaadeille julistamaan ja muutamaan maailmaa??
Mitä jos sen tekee lähipiirissään yksi kerrallaan?
Mitä jos haluaa vaan elää tätä elämää ja nautti siitä rakkaimpansa kanssa? Ja ihmisten kanssa joita rakastaa vaikkakin ovatkin heteroita?

Mitä silloin tehdä? Alkaako sitten vaan läimiä itseään :`Hyi, huono homo´-tyyliin??
Olenko silloin kanssa veljieni petturi?
En minä kehota ketään barrikadeille tai muuttamaan maailmaa. Minusta "Seta-tyylinen" asioiden ajaminen liittyy tiettyyn aikaan tai aikakauteen. Se ei tuo mitään oleellista muutosta. Olen sitä mieltä, että ne voimavarat, mitkä Seta käyttää ulkopuoliseen vaikuttamiseen voitaisiin käyttää eri tavalla eli sisällön tuottamiseen ja oikeanlaisiin ja todellisiin asioihin kuten kulttuuriin, koska homoissa on niin paljon lahjakkuutta jo olemassa olevana voimavarana.

Seta-tyylinen tutkimus- painotteinen linja (stakes yms) on tavallaan kuollutta jo itsessään. Minusta hetero-yhteiskunnalla ei ole mitään annettavaa. Avoimesti homot joutuvat jokaisessa ikävaiheessa konfliktitlanteisiin ympäristönsä kanssa, mikä on turhaa, jos olisi olemassa erillisä "saarekkeita", jossa he voisivat ja saisivat olla ja elää omalla tavallaan. Korkeasti koulutetut ja oman alansa huiput voisivat antaa oman panoksensa näiden saarekkeiden kulttuuriin ja kasvattaa nuorempia sukupolvia, jotta taattaisiin jatkuvuus ja kerroksellisuus ja leimallisesti oman kulttuurin kehittyminen. Se on kaikki mahdollista( tai sitten typerää utopistista ajattelua).
Sinänsä miehellä on ihan asiallisia pointteja ja kommenteja, mutta en kyllä homona haluaisi muuttaa mihinkään homogettoon. Toisaalta olen kyllä samaa mieltä siitä, että homot apinoi heteroita joskus vähän liikaakin, mut sehän taas liittyy siihen "normaaliuden" ja "hyväksyttävyyden" tavoitteluun. Sehän on ihan hienoa ja kivaa, mutta tietty omalla tavalla turhauttavaa, koska silloin saa aina kuunnella kun juntit jauhaa jo viimeiset tuhat vuotta kuultuja samoja ennakkoluulojaan, tosin sanamuoto muuttuu ajan myötä, mutta sisältö on silti sama.

Seta on ihan jees. Tietysti on paljolti heidänkin ansiotaan, että pystyn nyt elämään Suomessa homona jokseenkin vapaasti, vaikka tietysti en niin vapaasti kuin ihannetilanne olisi.

Jos joku kysyy, niin kyllä yleensä kerron ihan avoimesti, jos nyt ei natseja satu vastaan tulemaan, itse asiassa en tiedä, mitä silloin tekisin, mutta se on varmaan sen ajan murhe, jos se koskaan eteen tulee. Mulle nyt on ihan sama onko homo vai hetero. Joo, tiedän että kaikille se ei ole sama (lähinnä siis heteroille), mutta mä kyllä suostun elämään ihan tässä maailmassa ilman omaa Gaylandiaa.
Sitkeä sissi tuo nicci Mies.

Kuinkahan houkuttelisit Suomen kokoisessa maassa "korkeasti koulutetut ja oman alansa huiput" homo-onnellaan sulkeutumaan?

Tunnen muutamia nuoria homomiehiä ja jonkin verran vanhempiakin, jotka eivät näe minkäänlaista ristiriitaa ympäristönsä ja oman identiteettinsä kanssa. He jopa ihmettelevät meidän vanhempien höpinöitä joistakin konflikteista ja ongelmista. Nuo ihmiset antavat viitteitä siitä, että omalla suhtautumisellamme itseemme ja muihin voi olla vaikutusta omaan elämäntilanteeseemme ja pärjäämiseen yleensäkin.

Mies, olisin muuten kiinnostunut tietämään mitä SINÄ olet tähän mennessä tehnyt homojen puolesta. Tarinoitasi Rannelliikkeen sivuilla en sellaiseksi laske.
Keskustelun tiimoilta on syntynyt uusi sukupuolijakauma:
Homot vs Heterot (ennen miehet vs Naiset)
Washington Post – lehdessä julkaistiin muutama kuukausi sitten kiinnostava artikkeli http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A37323-2004Mar30, jossa sivutaan oikeastaan samaa asiaa kuin tässä threadissa. Artikkelissa eräs homojen oikeuksien puolesta taistellut aktivisti toteaa seuraavaa nykyisestä kehityksestä; "Our side made it possible for more conservative gays to come out of the closet, and when they did they brought a more conservative politics and culture to our movement." Itse kutsuisin SETA:n toimintaa arvostelevia tahoja vapaamatkustajiksi; he nauttivat ilmaiseksi muiden suurella vaivannäöllä kasvattamista hedelmistä, eivätkä siinä sivussa edes viitsi kiittää...
Tässä keskustelussa on tullut mielestäni hyvin tarkasteltua se, että toimijoita yhteisten asioittemme eteen on hyvin paljon, monella tavalla ja monella tasolla. Joku edistää asennemuutosta tulemalla läheisilleen kaapista ulos. Joku toinen ajaa muutoksia lainsäädäntöön ja kaikkea siltä väliltä. Kaikki nuo teot ovat arvokkaita.

Kävin juuri eilen illalla pitkän keskustelun Tanskaan Martin Schreckin kanssa. Hän on Setan alkutaipaleen vaikuttajia. Martin on yksi heistä, jotka olivat jo silloin julkisuudessa omalla naamallaan ja nimellään.

Keskustelimme Seppo Kivistöstä, jonka Vanhan kirkon seurakunta Helsingissä erotti vuonna 1974nuoriso-ohjaajan tehtävästä. Syynä oli lehtihaastattelu, jossa Kivistö kertoi olevansa homo. Kirkko oli tarjonnut mahdollisuutta, että Seppo olisi itse pyytänyt eroa. Silloin olisi vältytty riidalta. Seppo kieltäytyi pyytämästä eroa. Hän tiesi päätöstä tehdessään joutuvansa julkisuuteen. Julkisuus ja kaikki muut tapahtumat yhdessä olivat varmasti paljon enemmän kuin Seppo oli ikinä kuvitellut. Hän ei mm. saanut työtä.

Tapahtumat Sepon ympärillä olivat varsin koukeroiset. Lopputulos oli se, että Seposta tuli seksuaalipakolainen, joka eli mm. Tanskassa ja Englannissa. Siellä minä hänet viimeisen kerran tapasin kuuluisassa Speaker's Cornerissa, paikassa, jossa kaikilla on lupa sanoa mistä tahansa mitä tahansa. Silloin käytiin Englannissa keskustelua homojen oikeuksista. Olimme kuulemassa noita puheita.

Seppo kuoli Aidsiin Kööpenhaminassa vain 37 vuoden iässä vuonna 1987. Hänet on haudattu toivomuksensa mukaisesti tuntemattomana muistolehtoon Kööpenhaminassa.

Martin totesi eilen, että Kivistön erottaminen ja kirkon julkituomat asenteet, joita yhteiskunnassa muut eivät olleet tohtineet julkilausua, oli tärkeä syy Setan aktiivisen toiminnan kehittymiselle. Tarvittiin selkeä kohde (vihollinen) ja sellaiseksi asettui luterilainen kirkko. Tuota vihanpitoa onkin sitten jatkunut vuosikymmenet. Itse olen toivonut, että vihanpidon olisi syytä loppua. Se ei hyödytä ketään. Ja onhan meillä rampautunut Aslan vihattavaksi, ministeri Kari Häkämiehen jälkeen. :-)

Itse olen Ransomin kanssa samaa mieltä nk. vapaamatkustajista. Tuskin kukaan heistä olisi esimerkiksi valmis Seppo Kivistön mallin mukaan vaikuttamaan julkisuuteenkaan tietoisena mahdollisesta kielteisestäkin huomiosta.
Olen tehnyt oman osani.

Se on jännä juttu, kun törmätään aina tuohon vihaan. Se on tietenkin käyttövoima. Vihasta voi saada voimaa. Kumma juttu, että monet ateisti-homot viitsivät kiusata kirkkoa. En ymmärrä.
Minun "kehitelmissäni" vihalla ei ole sijaa, vaan siinä mallissa se olisi tarpeetonta ja siinä yhteisössä voimavarat kanavoituisivat rakentavasti yhteiseksi hyväksi.

Mielestäni se olisi jotakin todellisempaa kuin mitä nyt tapahtuu. Seta tarvitsee vastakohdan ja on tavallaan se mitalin toinen puolisko, joka ei ole olemassa ilman vastustajaansa, mikä tyydyttää vihan ja ylläpitää sitä(?). Ihan sama Aslanilla! Mielenosoitus on ilamaus vastalauseesta ja aina tavallaan aggressiivinen mielipiteenilmaisu, vaikkakin sitä yritetään pehmentää ilmapalloilla ja väreillä. "Lässyttäkää" sitten rakkaudesta!
Yksi yleistyksen kestävistä väitteistä on munkin mielestäni juuri se, että ihmiset joilla ei enää ole mitään menetettävää ovat valmiita nousemaan julkisuuteen ajamaan mitä erilaisempi asioita.

Jos ihminen kuolee 37-vuotiaana Aidsiin, voi vain kuvitella millaista elämäntapaa kys. hlö on viettänyt arvomaailmasta nyt edes puhumattakaan.
"Jos ihminen kuolee 37-vuotiaana Aidsiin, voi vain kuvitella millaista elämäntapaa kys. hlö on viettänyt arvomaailmasta nyt edes puhumattakaan."

Voi Antti kulta, taidat olla kovin nuori ja mielestäsi jo hyvin suuri ihmistuntija. Muuta ei voi päätellä tuollaisin perustein kasatusta "kuvitelmaketjusta".
Joopa joo..... kuinka vanha olet?
Onko sinulla tietoakaan siitä että aids ei ilmestynyt tähän maailmaan 1 yön aikana?
Kenelläkään ei ollut tiedon murustakaan koko asiasta esim 80-luvun alussa, eikä siinä tarvittu kuin 1 mukava ilta seksiä ilman kondomia.
Miksi kukaan olisi pelännyt asiaa mitä ei edes tunnettu.

Sekä oletko koskaan lukenut lehtiä Antti hyvä? Kuinka moni on saanut taudin esim verensiirroon yhteydessä?

Lukemani perusteella Seppo Kivistö kuoli -87 joten aika aikaiseesa vaiheessa koko AIDS-historiaa joten mietippä vähän kirjoituksiasi, poika.
"Avoimesti homot joutuvat jokaisessa ikävaiheessa konfliktitlanteisiin ympäristönsä kanssa, mikä on turhaa, jos olisi olemassa erillisä "saarekkeita", jossa he voisivat ja saisivat olla ja elää omalla tavallaan. Se on kaikki mahdollista( tai sitten typerää utopistista ajattelua)."

Typerää utopistista ajattelua tosiaan – ja tarpeetonta!

Itse näen kaikkein suurimpana rikkautena mahdollisuuden elää vapaasti ja hyväksyttynä homona ”normaalin” heteroyhteisön keskellä. Homoyhteisön keskellä sen heterogeenisyydestä huolimatta tuntuvat keskustelut ja ajatusmaailma kuitenkin varsin homogeeniselta – yllättäen.

Heteroyhteisössä homoudestaan joutuu jossakin kohtaa käymään keskustelun ja selvittämään joitakin siihen liittyviä asioita, mutta sen jälkeen ei yleensä omaan seksuaalisuuteen tai seksiin ylipäänsä tarvitse palata. Voi vapaasti keskustella kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. Homopiireissä melkein mikä tahansa keskustelun aihe johtaa jossakin vaiheessa jonkinlaiseen homoaspektiin. Puhumattakaan, että seksi, parisuhteet, iskeminen yms puskevat muodossa tai toisessa melkein kaikkiin keskusteluihin.

Tunnen myös heteroita, joilla on kyky muuttaa mikä tahansa keskustelunaihe puheeksi seksistä =)

Homoghetto – never ever in my life!
Antti: "Jos ihminen kuolee 37-vuotiaana Aidsiin, voi vain kuvitella millaista elämäntapaa kys. hlö on viettänyt arvomaailmasta nyt edes puhumattakaan."

Minä en voi kuvitella - en näe mitään linkkiä aidsiin kuolemisen ja arvomaailman välillä.

Voisitko Antti hieman valoittaa tätä näkökulmaasi?
ECMC AGM 2004 on tiettävästi suurin ja kansainvälisin Suomessa järjestetty homotapaaminen. Ranneliike.net ja kaappi.com ovat pyynnöstäni laittaneet tapahtuman esille myös ajankohtaista/tapahtumia palstoilleen. Seta.fi ei näköjään tapahtumaa sen arvoisena tunnu pitävän.

MSC Finland on SETA:n jäsenjärjestö !

Taas kerran ihmettelen MIKSI, vaikka olin itse puhumassa jäsenyyden jatkamisen puolesta MSC:n vuosikokouksessa.

Liekö tässä taas yksi selitys sille, miksi jotkut kovasti vierastavat SETA:a järjestönä. Kaikki kunnioitus kaikkia erilaisia hbtl-ihmisryhmiä kohtaan !

Mutta HEI HALOO – mihin meidät miehet aina unohdetaan?
Onko msc sitten jotenkin "miesten" liike?

Mitä tuokin nyt sitten taas tarkoittaa? Pohtimisen sijaan totean vain, että msc edustaa asioita ja käyttäytymistä, joita suurin osa ei ilmeisesti tunne omakseen, ja jotka koetaan vieraina ja mielellään myös pidetään sillä tapaa. Ne voi siis kyllä hyväksyä, mutta niihin ei tarvitse osallistua.
MSC on homo- ja bi-miehille tarkoitettu järjestö.

SETA:n alla toimii myös muita ryhmiä ja järjestöjä joista voisi sanoa: ”edustaa asioita ja käyttäytymistä, joita suurin osa ei ilmeisesti tunne omakseen, ja jotka koetaan vieraina ja mielellään myös pidetään sillä tapaa. Ne voi siis kyllä hyväksyä, mutta niihin ei tarvitse osallistua.”

Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

Kautta aikojen SETA:ssa on huomioitu kaikenlaisia alaryhmiä, mutta mieshomoja ei tunnuta mieltävän omaksi ryhmäkseen.

Hyvänä esimerkkinä kautta aikojen järjestetyt naisten illat SETA säätiön omistamissa ravintoloissa. Miesten iltoja vaan on järjestetty kovasti harvoin.

Z-lehden Gay Guidessakin ECMC AGM 2004 esiintyy vain maksettuna mainoksena, kun sitä ei katsottu sen arvoiseksi, että olisi tullut mainituksi toimitetun aineiston hblt-tapahtumissa.

Tuossa opaslehtisessä tapahtumat onkin varsin osuvasti otsikoitu LGBT events eikä GLBT events kuten yleensä. No AGM 2004 onkin enemmän HB event =)
Itse en voi sietää koko Setaa koska olen tällainen "ihan väärällä tavalla" homo oleva homo. Eli panostan homoseksuulisuudessa etenkin seksuaaliseen puoleen, eli käyn seksiklubeilla ja -partyissa - jos kohta en Suomessa - harrastan "kinkyä" - käytetään nyt tätä sanaa tässä, itse en käytä koskaan - seksiä, eli unvormuja, kahleita, pisaamista, vahaa jne. jne.

Juuri tällainenhan on Setalle pelkkää myrkkyä ja kyseinen lafka toimittaisi mut aivopesuun jos ois valta niinkuin mieli. Eli koska Seta ei hyväksy minua sellaisena kuin olen, ei minultakaan heru sille kannatusta tahi sympatiaa.
Mies kirjoitti: "Olen tehnyt oman osani".

Tämä on siis hänen "vastauksensa" kysymykseeni, mitä hän on tehnyt yhteisten asioiden eteen. Tulkitsen hänen tekstinsä niin, ettei hän ole tehnyt yhtään mitään mainitsemisen arvoista. Pilvilinnojen rakentelua homo-onnelasta ei minun mielestäni voi myöskään kunnolliseksi tekemiseksi laskea.

Yksi hyvä puoli hänessä on, aktivoi reippaasti lisää keskustelua ja pistää välillä miettimään, että mikä tämä juttu oikeasti on. Eli kiitokset Miehelle aivojumpasta.

Mainitsemani ajatus vihasta jotakin kohtaan on joillekin ihmisille se käyttövoima, jolla heidät saadaan yleensäkään liikahtamaan mihinkään. Useimmille toki riittää jokin järkevä syy motiiviksi. Vihassa toimittaessa tehdään tavallisesti myös tyhmyyksiä. On hyvä etteivät kaikki toimi sillä tavoin.
Irokeesi: kun et kerran ymmärrä niin vielä...

homomiehet on siis (sinulle) yhtä kuin msc tms.?

Mitäs me muut homomiehet ollaan...?
Mihin perustuu väite, että seta syrjisi kinky-ihmisiä? Ei mitenkään, voin vastata oman mielikuvani pohjalta:) SETA yrittää levittää asennette, että aikuiset ihmiset saavat tehdä yksin tai keskenään mitä haluavat, kunhan sovitaan asioista.

Niin kuin joku sanoi, tarvitaan sekä yksittäisi hlbt-ihmisiä, jotka ovat omassa elämässään avoimia, sekä niitä, jotka ovat julkisesti avoimia, että niitä, jotka toimivat järjestöissä a. poliittisen vaikuttamisen puolesta, b. vertaistuen yms. toiminnan muodossa.

Mitä tulee lyhenteen hlbt käyttöön, niin on aika käsittämätöntä, että jos kirjaimet ovatkin lhbt, niin sitten kyseessä on kamala butch salajuoni, mut on tosi normaalia, jos se onkin hlbt? Itse laitoin vahingossa yhteen toimintakertomukseen muodossa lhbt, eikä se nyt mua ainakaan haitannut.

Ja jos taas kerron fiiliksiäni, niin mun mielestä lyhenteet ovat hlbt suomeksi, lgbt englanniksi... tiedä sitten, väliäkö tuolla. Ärsyttää tuollainen vainoharhainen naisten ja miesten välinen riitely seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen piirissä. Edes meidän luulisi pyrkivän tasa-arvoon.
”Juuri tällainenhan on Setalle pelkkää myrkkyä ja kyseinen lafka toimittaisi mut aivopesuun jos ois valta niinkuin mieli.”

On nuo sun käsitykset aika pahasti pielessä. Itse olen löytänyt kinky -seuraa myös aktiivi SETA:laisista ja SETA:n toimihenkilöistäkin. Onpa tuolla MSC Finlandin hallituksessakin varsin usein ollut SETA:n työntekijöitä.

”homomiehet on siis (sinulle) yhtä kuin msc tms.?”

MSC:läiset ja Karhut ovat pieni ryhmä homomiehistä aivan samoin kuin omasta elämästäni, homous mukaanluettuna, vain pieni murto-osa on MSC:läisyyttä.

Osallistumiseni syyskuun tapahtuman järjestelyihin on tosin nostanut MSC:n osuutta elämässäni ja täällä netissä varsin huomattavasti, mutta vain väliaikaisesti.

”Ja jos taas kerron fiiliksiäni, niin mun mielestä lyhenteet ovat hlbt suomeksi, lgbt englanniksi... tiedä sitten, väliäkö tuolla.”

Minä kirjoitan tuon lyhenteen miten sattuu. Kuitenkin aina niin, että suomeksi ensin tulee H ja englanniksi G. Muut saavat puolestaan kirjoittaa miten haluavat. Pahoittelen, jos taipumukseni ironiaan ja sarkasmiin on aiheuttanut väärin käsityksen.

Pitkäaikaisen lesboystävättäreni kanssa sovimme aikanaan ystävyytemme alussa, että minä saan olla niin sovinisti kuin haluan niin kauan, kun hän saa vastavuoroisesti olla yltiö feministi. Hyvin on toiminut, vaikka varsin usein kuulenkin: ”Voi kamala mitä tuo taas puhuu” =)
Pikainen maailmanlaajuinen Google-kansanäänestys glbt/lgbt näyttäisi osoittavan, että lgbt voittaa niukasti.

Molemmilla hakusanoilla löytyy sivuja aivan tautisesti, ja ero jää suhteellisen pieneksi, ehkä mahtuu jopa virhemarginaaliin ;-)

Joten eiköhän kumpaakin lyhennettä voine käyttää aivan tasapuolisesti, kumpi sattuu asiayhteydessä egoa paremmin miellyttämään. Tällaisesta asiasta nyt ainakaan ei kannata tehdä sateenkaarikansaa kahtia jakavaa kysymystä. Ja sama pätee suomennettuun lyhenteeseen.
Juhani V, saat minun puolestani pitää kaluunasi aivan vapaasti, se ei minua haittaa, olethan vanha "sotaratsu".

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että Setaa ei nähtävästi saa kritisoida yhtään, koska silloin alkaa nämä menneisyyden "esi-isät" ja "marttyyrit" kummittelemaan ja heidän muistoaanhan ei saa kukaan häpäistä. Se on ehdottomasti kiellettyä? Hehän" uhrasivat "niin paljon, vaikka olisi miten viettänyt irstailevaa elämäntapaa, kunhan on ollut "setalainen", se "pyhittää" kaiken....siltä vaikuttaa.

J.V esittää päällepäin hyvin empaattista, mutta ei se niin ole. Voi olla, että olen omilla mielipiteillään "vesittänyt" Setan toimintaa, mutta en minä mielestäni rakentele pilvilinnoja tai onnelaa, vaan vaihto-ehdon ja asenteen. Seta on olemassa. Eikö se riitä? Minä vain esitän vaatimattomia mielipiteitä ja olen niiden kanssa yksin.
Jos nyt ihan objektiivisesti tarkastellaan esim. Suomen lainsäädännössä tapahtuneita muutoksia, niin onhan se itsestään selvää, että niihin ei olisi milloinkaan päästy ilman aktiivista ja uhrautuvaa ihmisoikeustaistelua. Tämä tarkoittaa nimenomaan setalaisten (ja sitä ennen käsittääkseni psykeläisten) tekemää järjestö- ja vaikuttamistyötä.

Miettikääpä näitä lainsäädännön muutoksia (vuosiluvut ulkomuistista joten saattaa joku niistä heittää hieman):

- 1971 homoseksin dekriminalisointi
- 1981 homoseksuaalisuuden poistaminen sairausluokituksesta
- 1995 syrjintäsuojalaki, joka mainitsee myös seksuaalisen suuntautumisen
- 1998 kehotuskiellon poistaminen
- 2002 parisuhdelaki

Olisivatko nuo muutokset tapahtuneet ilman Setaa? Kysynpä vain!

On niin hel**tin helppoa arvostella toisten tekemää työtä kun itsellä on nyt asiat suht hyvin. Minun mielestäni todella kiittämätöntä!
Mies, toteat esittäväsi mielipiteitä, joiden kanssa jäät yksin. Havaintosi on yhtenevä minun havaintoni kanssa. Ilmeisesti haluatkin niin tapahtuvan. Mietin, miksi sitten niitä samoja mielipiteitä kuitenkin toistuvasti esität.

Jos mahdollisesti haluaisit mielipiteillesi hyväksyntää, olisi sinun ehkä hyvä pysähtyä hetkeksi ja ajatella, miksi muut suhtautuvat niin kuin suhtautuvat. Voisitko jotakin tehdä toisin?

Arvioosi minun empaattisuudestani tai sen puutteesta en pysty vastaamaan. Muut ehkä voivat nähdä sen paremmin, jos sellaista minulla yleensäkään on. Miksi muuten kiinnitit juuri tähän seikkaan huomiotasi?

Vanha sotaratsu. Heh! Mielenosoituksissa minua ei ole Suomessa nähty, eikä tv:ssä. Se ei vain ole minun juttuni. Muut tekevät sen paljon paremmin. Kouluttamista ei sellaiseksi voi sanoa. Vaikuttamista se on ihan samalla tavalla, kuin kaapista ulostulo lähipiirille ja laajemmaltikin. Mielipidekirjoittaminen on myös hyvä vaikuttamisen muoto.

Muut saavat mieluusti sotaratsuilla minunkin puolestani.

Seta on todella olemassa, ollut jo vuosikymmeniä. Seta on myös arvostettu järjestö Suomessa. Setan kantaa kysytään nykyisin moniin asioihin.

Irstailun heittäminen tähän keskusteluun on omituista ja asiatonta. Minulle se on merkki siitä, että väittäjä huomaa hävinneensä väittelyn, kun käyttöön pitää ottaa näinkin alatyyliset käsitteet.

Varmaan huomasitte, että Mies jätti kainosti edelleen määrittelemättä oman erityispanoksensa homoyhteisön puolesta.
Jatkan vielä Kundi -78:n listaa.

1.1.2003 tuli voimaan sukupuolenkorjausta ja transsukupuolisen juridista asemaa säätelevä uusi lainsäädäntö. Sitä on kutsuttu maailman edistyksellisimmäksi TS-laiksi. Seta ja Transtukipiste olivat aktiivisesti mukana lakia valmisteltaessa.

Tällä hetkellä valmisteltavana olevia asioita ovat laki perheen sisäisestä adoptiosta. Se on myötätuulessa.

Keinoalkuista lisääntymistä (en muista nyt virallista nimeä) koskevaa lakia on valmisteltu pitkään. Se onkin kivinen polku kuljettavaksi. Kiperiä kysymyksiä mm. lapsen oikeuksista ja eettisistä asioista on monta.

Seta on aktiivisesti mukana näidenkin lakien valmistelussa.

Mielestäni Seta olisi voinut tiedottaa tästäkin työstä paljon enemmän. He näyttävät keskittyneen enemmänkin tuon työn tekemiseen, kuin siitä tiedottamiseen. Setalla ei ole ollut tiedottajaa, joka olisi minun mielestäni aivan välttämätöntä.
DKNY muutti pois Suomesta ja e-vils harkitsee samaa. JuhaniV, luitko heidän mielipiteitään ja minun? Etkö ymmärrä mitään? Minä olen ilmeisesti meistä kolmesta se idealisti ja joka unelmoi. Entäs sitten? Jos sinä saat omat "kiksisi" niin vähästä kuin väittelyn voittamisesta, suon sen mielihyvin. Minä en välitä. Kaikkihan me haluaisimme parempaa elämää. Minä voin olla väärässä ja niin sinäkin, mutta on pakko elää. On pakko elää niillä eväillä, jotka sai. Usein homon on myös pakko sietää vähän kaikenlaista ympäristöltään ja mennä eteenpäin. Kyllä minä sen tajuan.
Mies, olen eri mieltä kanssasi siitä, että pitäisi sietää kaikenlaista ympäristöltään. Meillä on tässä yhteiskunnassa samanlainen oikeus elää, kuin muillakin kansalaisilla. Jos tuota oikeutta loukataan, siihen pitää tänä päivänä puuttua.

Sinä ehdotat kyyristelyä. En tiedä elämänolosuhteistasi muuta kuin joitakin vähäisiä viittauksia. Siltikään en suosittele alistumista. Esimerkiksi syrjintään pitää puuttua. Jos et yksin jaksa, hae apua. Sitä on saatavilla.

En ymmärrä mitä tarkoitat sillä etten ymmärrä. Mielestäni olen varsin ymmärtäväinen. ;-)
Todellisuus on ihan erilaista. Minulla on käytännön kokemuksia. Eivät työsuojelupiirit ole niin mahtavia kuin, mitä annetaan ymmärtää. Se juristi, jonka kanssa minä olin aikoinaan tekemisissä, kertoi heti olevansa väsynyt( siis burn-out) ja puhui minut ympäri luopumaan jutustani, koska menetän työpaikkani. Työpaikan menettämisen pelko on aika moinen pala kenelle tahansa, koska silloin, kun oikeasti halutaan "matsia" työnantajaa vastaan, täytyy todisteiden olla aukottomia ja henkilön, joka syyttää jotakin tahoa, pitää tietää laista paljon keskivertokansalaista enemmän, mutta voi silti hävitä jutun oikeudessa ja menettää työpaikkansa joka tapauksessa. Työnanataja on aina vahvoilla, koska yksityinen ihminen on yleensä yksin- ja todellisuudessa ihmiset aina valehtelevat eivätkä koskaan myönnä mitään. Oikeuslaitoksen kanssa ei kannata olla mitenkään sinisilmäinen ja naivi.

Hyviä juristeja on vähän ja he ovat myös kalliita. Oikeutta saa paremmin, jos on paljon rahaa, koska se maksaa pelkästään, että saa jutun oikeuteen.

Sitäpaitsi kuka haluaa joksikin setan "mannekiiniksi"!?

Minä en jaksa sinun kanssasi lässyttää mitään paskaa enää J.V. No hard feelings!
Vuosia setaa seuranneena ja välillä Hesetan jäsenenä olleena koin ,että enemmän Setassa ajetaan leswbojen ja sateenkaariperheiden asiaa nykyisin kuin homojen.Erosin Hesetasta,kun jäsentiedotteessa oli vain tietoa naistenbileistä ka krisitllisestä piiristä.kun en ole lesbo ja kirkostakin eronnut totesin etttei Hesta ole minun järjestöni.Valitettavasti.En kiellä ,etteikö Seta olisi paljon hyvää saanut aikaan.Mutta se näyttää jäävän suurelle enemmistölle varsin etäseksi ja sisäänlämpiäväksi.Ravintolatoiminta on taloudellisesti tärkeä Setalle.Valitettavasti vain paikasta on tullut heteronuorison paikka.En homona tunne viihtyväni siellä enään.Enkä ole ainoa,kun viikonloppuisin katselee Herculekseen odottavien pitkää jonoa.Moni yli 30 vuotias ei viihdy enää Dtm.ssä.
Harmi, juuri kun olimme päässeet väittelyssä vauhtiin, niin Mies vetää herneet nenäänsä. Näin hän näyttää tekevän toki keskustelu keskustelun perään. Aika mielenkiintoinen tapa toimia.
Seta oli jälleen hommissa.

Iltalehden toimittaja oli kysellyt Setan puheenjohtajalta, Tiia Aarnipuulta kantaa tuohon opettajajupakkaan Turussa. Aarnipuun lausunto on mielestäni juuri paikallaan. Hän totesi jotakin siihen tapaan, että heterot voivat perheasioitaan vapaasti selostella, mutta homoille sitä ei niin vain sallita.
Juhani V,loukkaannuin vain siitä, että minä muka ehdottaisin kyyristelyä ja kyykytystä. En takuulla!Olen vain nähnyt ja kokenut niin paljon, että tuollaiset heitot ei yhtään kiinnosta. Seta ry sopii sosiologiaa pää-aineenaan opiskeleville, jotka voivat tehdä niitä tutkimuksiaan sydämensä kyllyydestä, jotka eivät sitten johda mihinkään tai joista on vähän todellista hyötyä.

Omasta mielestäni minun "ideani" on hirveän hyvä, mutta seta ry tarvitsee riitapuolensa, mikä paljastaa sen todellisen luonteen( häirikkö-?). Homomiehet tarvitsisivat paremman kasvu-ja elinympäristön, joka tukisi vahvemmin heidän identiteettiään ja itsetuntoaan. Tässä erottautuminen hetero-ympäristöstä on paikallaan. Kysymys on ennenkaikkea talousasioista eli rahasta, koska jostakinhan sen elannon on tultava.

Setakin on järjestönä köyhä, mikä on rajoite.
Musta tuntuu, et se, että joku katsoo Hesetan toiminnan olevan naispainotteista, johtuu siitä, että järjestöelämässä naiset ovat aktiivisempia tekemään, ja miehet valittamaan siitä, kun kukaan ei tee asioita heidän puolestaan? Näin niin kuin yleistyksenä:)

Mä kyl olisin valmis kannattamaan hedelmöityshoitoja myös miespareille ja yksin asuville miehille.
faery on todennäköisesti oikeassa siinä, että naiset todennäköisesti on sitten aktiivisempia Hesetan yms. toiminnassa, jos se kerran on olevinaan niin naispainotteista. Mä en valita, kun en kerran varsinaisesti osallistukaan. Mun mielestä se menee vähän niin kuin äänestäminen; jos et äänestä, niin et kyllä voi oikein valittaa.

Kun lesbojen asemaa edistetään, niin kai väkisinkin kaikkien homoseksuaalien asema edistyy. Kyseessähän on sentään sama asia, vakka tosin usein heteromiehillä näyttää kyllä lesbous ja homous olevan kaks erilaista todellisuutta :p

Hedelmöityshoitoja miehille? No, siihen kyl tarvitsee edelleen naisen. Jos sen löytää, niin mun puolestani miehillekin voi tarjota hedelmöityshoitoja. En tiedä miten se oikein toimisi, että miesparille tarjottaisiin hedelmöityshoitoja. Tietysti tarkoitetaan siis sitä, että miespari saisi hankittua lapsen naisen kanssa, mutta onko se edes lainvastaista?
Olli S."minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä.....ja.....minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä...."
Kuulepa "mies": Tarkoittaako tuo edellinen naurettavan alatyylinen solvaukseksi tarkoitettu heittosi ("minä, minä, minä"), että henkilö joka on vuosikymmenet aktiivisesti toiminut ns. yhteisen hyvän eteen, ei saisi tuoda esiin sitä että on tehnyt paljon töitä? Ja tässäkin tapauksessa tuon esille tuominen nimenomaisesti liittyi keskustelun aiheeseen!

En usko että kukaan järjestöaktiivi tekee niitä järjestöhommia vain sen takia että saisi tuoda itseään esiin. Yritäpä itse - ei se palkitse. Kyllä ne vaikuttimet ovat yleensä ihan muualla. Ja ilman niitä vaikuttimia tässäkin maassa olisi asiat varmasti aika paljon kehnommin, Sinullakin.
mies ja muut: kun kuuntelette ohjelman, selviää etten puhu juurikaan itsestäni, vaan eri vaiheiden vapautusliikkeistä alkaen ranskan vallankumouksen aikaisesta "sodoman lapsista", sigmund freudin kautta marraskuun liikkeeseen, psyke ry:hyn ja seta:an.

kuuntele tarkemmin, hyvä mies! :)
Mies: olen kanssasi samaa mieltä siinä, että jotkut vapautusliikkeen veteraanit esiintyvät mahtipontisesti ja pyrkivät hiljentämään kritiikin, kyselemisen ja kyseenalaistamisen.

Itse pyrin koko ajan kyseenalaistamaan suuriksi byrokratioiksi kasvaneita homo- ja lesbojärjestöjä. Itse en halua korostaa sitä, miten paljon "me" olemme tehneet. Haluan vain todeta, että on vielä paljon tekemättä.

Silti tuo ohjelma antaa myönteisen kuvan: kaikista ongelmista huolimatta kehitys menee eteenpäin, vaikkakin tuskallisen hitaasti.
Mies, toivottavasti vielä käyt täällä lukemassa tämän.

Minua on jo jonkin aikaa hirvittänyt tapa, jolla Sinua rusikoidaan täällä hiljentämisen tarkoituksessa. Nyt minun on pakko tulla puolustamaan, olenhan aina heikkojen ja sorrettujen puolella.

Nuoruudessa kasvoin yhteiskunnassa, jossa tunnuslauseena oli sananvapaus. Mottona oli: puolustan viimeiseen saakka oikeuttasi sanoa olevasi eri mieltä kanssani.

Minusta tuntuu, että olen eri mieltä kanssasi monestakin asiasta. En kannata mitään homo- tai lesbogettoa. Mielestäni kirkolla ei ole mitään erikoisoikeuksia, vaan sitä saa kritisoida siinä missä muitakin yhteiskunnan rakenteita.

En siis ole samaa mieltä kanssasi monestakaan asiasta. Silti minua loukkaa se tapa, jolla Sinua on pyritty nitistämään ja hiljentämään tällä foorumilla näennäisesti SETA:n arvovaltaan vedoten.

Ensiksikin haluan todeta, että kaikki jotka Sinua rusikoivat SETA:n nimissä, eivät ehkä olekaan varsinaisia SETA:n uranuurtajia tai aktivisteja.

Toiseksi, olen jo usean kerran ilmaissut SETA:n johdolle pahoitteluni siitä ylimielisestä ja autoritaarisesta tavasta, jolla se suhtautuu kritiikin esittäjiin. Viimeksi keskustelin tästä naamatusten SETA:n puheenjohtajan kanssa viime vapautuspäivillä.

SETA on kasvanut mahtipontiseksi ja byrokraattiseksi instituutioksi, joka itsekin käyttää itsestään termiä "Seta-Konserni". Eihän olisi ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa kun valta nousee päähän.

En ole suinkaan ainoa, jota ottaa päähän SETA:n autoritaarisuus. Luepa FinnQueerista tekemäni kirjalija Malla Parkkisen haastattelu, jossa kysyn miten pitäisi suhtautua syrjiviin valtarakenteisiin, joita lesbo- ja homoliikkeet eivät enää uskalla kritisoida (pdf-artikkeli seuraavalta sivulta):

http://www.finnqueer.net/pdf/Malla_FINNQUEER_210203.pdf

Sitten täytyy tietysti muistaa, että kentällä on useita pikkuruisia valtakuntia hallitsijoineen: SETA, Heseta, Z-lehti. Näillä keskustelufoorumeilla käydyt anonyymit loan heittokampanjat ovat myös kaukana tosielämästä. Siksi myös SETA-kritiikissä pitää olla tarkka.

Missään tapauksessa, mies, et ole yksin tympääntymisessäsi SETA:n ja sen rinnakkaisbyrokratioiden suhtautumiseen toisinajattelijoihin, ainakin näillä keskustelupalstoilla.

Minulle on aina vastattu ongelman olevan siinä, että
SETA:lla ei ole tiedottajaa. Olen samaa mieltä. Toivon vain että (toivottavasti) tuleva tiedottaja ei jatka SETA:n epävirallisen tiedottajan ylimielistä ja runnovaa linjaa.
Olli: "...SETA:n epävirallisen tiedottajan ylimielistä ja runnovaa linjaa."

Olli, jos sinä peräänkuulutat avoimuutta ja kaikkien oikeutta sanoa mielipiteensä julki, miksi sitten kuitenkin itse päädyt toistuvasti vihjailemaan.

Kerro nyt suoraan esimerkiksi kuka on Setan epävirallinen tiedottaja ja mikä tarkkaan ottaen hänen mielipiteissään on "ylimielistä ja runnovaa".
Toki omien mielipiteiden esittäminen on erittäin positiivista, varsinkin, jos on valtavirtaa vastaan. Mutta siinä vaiheessa kun joku menee ihan marttyyriksi, niin ei keskustelusta tule mitään.

Kaikki ihmiset eivät voi olla aktivisteja, tuskin järjestöihin ja yhteenliittymiin kaikki ihmiset mahtuisivatkaan. Kaikilla on valinta, ollako mukana vai ei. Sitä en ymmärrä, että jotkut, jotka eivät mitään itse tee, kehtaavat vielä arvostella niitä, jotka tekevät siitä, että ovat seta-aktiiveja.

Ja korostan, että on täysin hyväksyttävää arvostella sitä, mitä tehdään. Mutta ei sitä, että ylipäätänsä tehdään jotain. IMHO.
mies:

Mitä pahaa siinä on, että kun kerran on olemassa taho, joka suhtautui vihamielisesti homoihin, ja jos nyt ei enää vihamielisesti, niin ainakin ajaen usein vastakkaita asioita Setan kanssa, koskien homoseksuaalisuutta, niin miksi tuota tahoa ei voisi kritisoida ja jopa pitää sitä "arkkivihollisena", kun se kerran sellaisen itsestään on tehnyt?
Hienoa Olli.

Hyvä, että joku välillä nostaa kissan pöydälle. Itselläni on samankaltaisia kokemuksia Setasta. "Jos olet eri mieltä, niin ole hiljaa..."
Olin Setassa mukana viitisen vuotta, ja silloin ainakin oli vaikeaa olla erimieltä "yleisestä" linjasta.
Esimerkiksi parisuhdelain valmistelun aikana yritin puhua sen puolesta, että adoptioasiaa kannata tunkea samaan lakiin. Silloin sain kyllä sellaisen vastaanoton, että huhuh.
No mites siinä sitten kävikään...

Nykyisestä tilanteesta en tiedä, toivottavasti asiat ovat paremmalla tolalla.
Moi!

juham: Miten perustelet, että se, että Seta puhui myös adoptiosta parisuhdelain käsittelyn yhteydessä, haittasi parisuhdelain hyväksymistä? Lain kannattajat, jotka kannattivat myös adoptiota, tekivät viisaasti: Eivät äänestyttäneet asiaa, mutta eduskuntakeskustelussa ja muutenkin pitivät yllä asiaa. Näin saatiin viesti, joka minun mielestäni on totuudenmukainen, että tämä asia on nyt hoidettu, ja hyvä niin, mutta vielä maailma ei ole valmis.
Adoptio-oikeuden vaatiminen samassa yhteydessä olisi todennäköisesti johtanut siihen, ettei myöskään parisuhdelaki olisi mennyt läpi. Adoptio-oikeus ei ole eikä tule olemaan yhtä helposti hyväksyttävissä oleva asia. Tuskin saa yhtä suurta yhtenäistä kannatusta ja hyväksyntää HLBT-väenkään parissa.
Adoptio-oikeuttahan SETA on vaatinut jo pitkään, jokainen kansanedustaja tiesi ja tietää, että se on SETA:n tavoite ja eduskuntakeskustelussakin nostettiin esille, että tähän asiaan tulisi tehdä korjaus.

Ja parisuhdelaki meni läpi.

Siitä olen samaa mieltä, että oli hyvä asia, että edettiin niin, ettei vaadittu samalla kertaa äänestettävän myös adoptiosta. Silloin olisi saattanut käydä niin, että joku, joka kannatti parisuhdelakia, muttei adoptiota, olisi painanut molemmille ei. Toinen vaihtoehto olisi se, että kansanedustajat silti olisivat äänestäneet kyllä parisuhdelaille, aina voi jossitella.

Toisaalta oli parempi asia, et nyt asetettiin toimikunta asiaa pohtimaan, niin päätöksenteolle on enemmän pohjaa ja läpimeno todennäköisempi.
Ihmisten tavasta ajatella asioista muutama sananen.

Olin joskus ammattijärjestön työehtosopimusneuvottelijaryhmän jäsenenä. Seuraavaa neuvottelukierrosta varten järjestön yleiskokous evästi meidät neuvottelijat, että kaikille n. 25% palkankorotus. Muuta ratkaisua ei hyväksytä.

Olimme pakotettuja esittämään neuvottelussa tuon luvun, jolloin työnantajapuoli lähinnä nauroi päin naamaamme. Lopputulos oli, että alan yleinen korotus oli jossakin alle 5%. Sen jälkeen järjestön hallitus ja neuvottelijat uhattiin erottaa yhdistyksestä. Kysyimme, josko porukka olisi ollut valmis lakkoon. Se ei ketään miellyttänyt. He eivät ymmärtäneet että sanelu ei ole sama kuin neuvottelu.

Jotakin rinnasteista oli joskus parisuhdelain ensimmäisellä kierroksella. Pistin julki jonkinlaisen gallupin parisuhdelain kannatuksesta. Siihen ei sisältynyt adoptiota. Kyselyni julistettiin oikopäätä boikottiin ja sain haukut, koska adoptiota ei ollut mukana. Tuntuu, ettei porukka ymmärrä realiteetteja.

Adoptiovaatimukset olivat vahvasti esillä myös toisella kierroksella. Kyselin muutamalta kansanedustajalta adoption mukaan ottamisen onnistumista. He olivat sitä mieltä, että jos adoptio otetaan mukaan lakiehdotukseen osa myötämielisiä kääntää kelkkansa ja äänestää vastaan. Jo silloin he arvioivat, ettei tuollainen molemmat seikat sisältävä laki tule menemään äänestyksessä läpi.

Nyt voidaan tietenkin arvioida, kumpi olisi parempi vaihtoehto, nykyinen parisuhdelaki tai ei mitään lakia.

Juham kertoi saaneensa ehdotukselleen Setassa kylmää vettä niskaan. Tunteet olivat varmaan kuumina ja joku on voinut käyttäytyä silloin epäasiallisestikin. Loppujen lopuksi kuitenkin on syytä ottaa huomioon poliittiset realiteetit.

Perheen sisäiseen adoptioon tähtäävä lakiehdotus tuli ulos valmistelevan toimikunnan yksimielisellä tuotoksella. Setalla oli toimikunnassa edustus. Näen, että joudumme kuitenkin odottelemaan nykyistä suopeampaa hallitusta tekemään lakiehdotus eduskunnalle. Julmettu riitely siitäkin varmasti tulee.

Onneksi KD:t ovat puolueena vajoamassa yhä merkityksettömämmäksi, keskenään riiteleväksi pikkupuolueeksi. Olin myös oikeasti vahingoniloinen, kun kepu tyylilleen uskollisena heidät petti.
Stacy. Olen kanssasi samaa mieltä.

Syrjintäsuojalain valvontaa ei käytännössä ole. On laki, mutta sitä ei noudateta ja syrjintätapauksille ei useinkaan tehdä mitään, koska työnantajille ja ammattiliitoille asia on vähäpätöinen.

"Omassa alueessa" sellaista ongelmaa ei olisi ollenkaan. Yleensäkin homojen jne tulisi verkostoitua ja tukea toisiaan yhä enemmän ihan käytännön asioissa: pitäisi tehdä valintoja, luoda työpaikkoja, ajaa oikeutta siihen, mikä vaikuttaisi taloudelliseen riippumattomuuteen. Pitäisi tukea "omaa tekemistä".
>No mikä se mielipide on: tarvitaan rohkeampaa ja >vaativampaa mediapolitiikkaa ja mielenosoituksia. >Rahoituksen painopiste on siirrettävä RAY:lta jäsenistölle >puolueettomuuden takaamiseksi. Setasta pitää tulla >ruohonjuuritason kansalaisjärjestö. Sensuuri helvettiin ja >vapaa keskustelu käyntiin!

En yhtään ihmettele että ajatuksesi ollaan teilattu. Jos kerran saadaan rahaa yhteiskunnalta omien asioiden hoitoon, niin yhteiskunnan rahojen hylkääminen olisi aika epäviisasta. Haluavatko jäsenet maksaa lisää raha, koska SETA ry:n hallinto on sitä, mieltä, että meille ei valtion raha kelpaa? Setan tulee olla sekä ruohonjuuritason järjestö, mutta myös eduskuntaan suuntaan vaikuttava järjestö.

Siinä tapauksessa, että huomattaisiin, että valtio vaatisi rahojensa vastineeksi esim. sitä, että emme puhuisi seksuaalivähemmistöjä koskevista epäkohdista, tai olisimme hiljaa tms. niin siinä tapauksessa voisin vakavasti harkita oloa ilman avustuksia.

Viimeisestä virkkeestä olen kanssasi samaa mieltä.
Stacy se jaksaa tosiaankin jauhaa samoja juttuja. Nyt uudella foorumilla. Eli kun toisesta foorumista poistetaan, siirrytään uuteen kunnes sieltäkin tulee potkut.
Tästä viestiketjusta on poistettu mm. pari nimimerkin "Stacy" kirjoittamaa viestiä asiattomina. Keskustelussa saattaa olla viittauksia jo poistettuihin viesteihin.
"Tästä viestiketjusta on poistettu mm. pari nimimerkin "Stacy" kirjoittamaa viestiä asiattomina. Keskustelussa saattaa olla viittauksia jo poistettuihin viesteihin."2

Ei mikään olen nopeampaa kuin mielipidesensuuri Setassa.
Mielipidefundamentalismi kukkii täälläkin.

Minä melkein erehdyin luulemaan että jossain saisi vapaasti keskustella Setan ongelmista, mutta olen erehtynyt.
"Syrjintäsuojalain valvontaa ei käytännössä ole. On laki, mutta sitä ei noudateta ja syrjintätapauksille ei useinkaan tehdä mitään, koska työnantajille ja ammattiliitoille asia on vähäpätöinen."

Itse asiassa lain kuin lain valvonta on tässä maassa retuperällä, olen sen huomannut aika neutraaleissa yhteyksissä (esimerkiksi luonnonsuojelurikkomuksissa ja terveydenhuollossa), mutta siitä huolimatta lakeja vain tulee lisää.

Supon tapaus oli tyypillinen: virkamies todettiin syylliseksi, mutta mitään ei tehty. Voisin ehkä kasata kottikärryllisen tällaisia tapauksia ja kaataa se vaikka Suomen korruptoitumattomuuspippaloiden parketille, mikäli ikinä pääsen lähellekään niitä kuvioita.
Jatkossa tulen julkaisemaan totuuden erillisellä palstalla mikäli Seta-fundamentalistit jatkuvasti sensuroivat minun viestejäni.

Seta on maailman ainoa diktatuuri jossa ei saa olla samaa mieltä. On hirveän suositeltavaa Setassa olla hetero ja jopa aslanisteja siedetään, mutta jos intoilet Seta-vähemmistöjen oikeiden oikeuksien puolesta vaikkapa kannattamalla Setan ääneen lausuttuja julkilausumia, niin sinulle isketään luu kurkkuun kaikilla mahdollisilla keskustelupalstalla jota Seta-juntta korruptoi.

Tässä ei ole sinällään mitään ihmeellistä, sillä Juha Siltala puhuu hyökkääjään samaistumisesta. Hyökkääjään samaistumista on esimerkiksi se, että tyhjätasku kannattaa toimia jotka lisäävät tyhjätaskuisten riistämistä ennestään.

Sanonpa ettei mikään lafka, mukaanlukien uskovaiset, ole ollut niin epäsolidaarisia omia kohtaan kuin Seta.
"Jos kerran saadaan rahaa yhteiskunnalta omien asioiden hoitoon, niin yhteiskunnan rahojen hylkääminen olisi aika epäviisasta. Haluavatko jäsenet maksaa lisää raha, koska SETA ry:n hallinto on sitä, mieltä, että meille ei valtion raha kelpaa?"

Katso vaikkapa Amnestyn toimintaa. Amnesty kieltäytyy valtion rahoituksesta, koska he eivät halua valtion ohjailevan heidän päätöksentekoaan ja vaikuttavan heidän puolueettomuuteensa.

Rahis on menneisyydessä uhkannut kiristää rahahanojaan hyvinkin radikaalisti ja juuri Setan kohdalla. Se oli terve merkki siitä ettei rahiksen rahoitusta voi pitää minkäänlaisena itsestään selvänä Manun illallisena.

Rahis on myös ollut tyytymätön Setan varsin vähäiseen omarahoitukseen.

Jäsenet maksavat rahaa silloin kun ja jos he kokevat Setan toiminnan rahoituksen arvoiseksi. Tällä hetkellä mikroskooppinen osa kaikista Setan "edustamista" vähemmistöistä kokee niin. Tilivelvollisuus olisi siten vähemmistöille eikä (hetero-)rahikselle.

"Setan tulee olla sekä ruohonjuuritason järjestö, mutta myös eduskuntaan suuntaan vaikuttava järjestö. "

Tästä olen yhtä mieltä.

"Siinä tapauksessa, että huomattaisiin, että valtio vaatisi rahojensa vastineeksi esim. sitä, että emme puhuisi seksuaalivähemmistöjä koskevista epäkohdista, tai olisimme hiljaa tms. niin siinä tapauksessa voisin vakavasti harkita oloa ilman avustuksia. "

Se tilanne lie nyt. Hirttosilmukka on kaulassa, eikä Seta voi toimia vapaasti.

Milloin viimeksi olet kuullut Setan puhuvan seksuaalivähemmistöjä koskevista epäkohdista? Joka helvetin Z-lehdessä vain hymistellään miten lujaa menee.
"Kun hän aikanaan lentää ulos tältäkin palstalta, niin mihinkähän oveen hän puukkonsa silloin iskee.""

Hietalahdenkatu 2 B 16 on aika hyvä arvaus.
Seuraavalla kertaa tosin ajattelin tuoda letkan tiiliä ja muurilaastia ja muurata Setalle faktat kivestä.

Kansalaistottelematonkaan ei saa jäykistyä toteuttamaan vanhoja kaavamaisuuksia.
Mutta sitten se totuus.

Setalla ei ollut osaa eikä arpaa translain läpimenon suhteen, pikemminkin päinvastoin. Itse asiassa tämä RKP:n Lax oli ottanut tällaisenkin asian kuin rek. parisuhteen muuttamisen avioliitoksi ja päinvastoin spontaanisti ja omatoimisesti esille (kristilliset saivat sitä pahan sätkyn).

Kun minä sitten markkinoin tätä ideaa kansanedustajalle niin TTP:n Maarit Huuska toppuutteli minua kovasti, mutta onneksi sanoma meni perille. Sillä kertaa taisi olla Tuula Haatainen se jonka kanssa minä puhuin.

Hyvin moni järjestö sai kutsun eduskuntaan kun translakia päätettiin. Niinpä minä ja esimerkiksi Trasekin puheenjohtaja ja moni muu, ei kuitenkaan kukaan Setasta, tehtiin runko siitä mitä siellä puhuttaisiin. Se paperi sitten markkinoitiin monelle taholle, mm. Setalle, että näin sitten puhutaan ettei puhuttaisi toisiamme siellä pussiin.

Ja tämä paperista luku onnistui oikein hyvin, se on siis se Setan osuus tässä.

Seta on ennenkin korostanut osuuttaan tapahtumissa joilla sillä ei ole ollut osaa eikä arpaa.
Onpa taas Stacyllä kaasuvaijeri hirttänyt kiinni. Kuusi pitkää sanomaan puolessa tunnissa on jo melkoinen vauhti. Mitäpä jos ottaisit jonkun rauhoittavan lääkkeen ja ryhtyisit iloitsemaan siitä, millaisia lakeja Suomassa on saatu aikaan. Vanhoja asioita jatkuvasti julkisuudessa kaivelemalla teet vain vahinkoa omalle ryhmällesi.
"Onpa taas Stacyllä kaasuvaijeri hirttänyt kiinni. Kuusi pitkää sanomaan puolessa tunnissa on jo melkoinen vauhti."

No eipä kestä! Olenpas ihailluthttp://www.suojelupoliiisi.fi -sivustoa ja ajattelin että jospa perustaisi oman sivustoni. Sen nimi voisi olla vaikkapahttp://www.setakorruptio.fi

"ryhtyisit iloitsemaan siitä, millaisia lakeja Suomassa on saatu aikaan. "

Laki ei ilahduta: se mikä on saatu aikaan olisi pitänyt saada aikaan jo kauan aiemmin ja sitä olisi pitänyt valvoa paljon tehokkaammin. Tämä noin niin kuin vinkkinä roistovaltiosta ihmisoikeusvaltioksi uneksivalle Suomelle.

Nyt ihailen Ruotsin lakia joka kieltää homofobisen kiihotuksen saarnastuolista.

"Vanhoja asioita jatkuvasti julkisuudessa kaivelemalla teet vain vahinkoa omalle ryhmällesi."

Mikähän tämä mun oma ryhmäni on, olen sitä kovasti miettinyt. Setassa en ainakaan ole tuntenut oloani kotoisaksi. Onneksi satuin tapaamaan muutamia homoseksuaaleja hieman normaalimmissa ympyröissä niin ettei minulle jäänyt mielikuvaa pelkän Setan perusteella. He toki hyväksyvät minut ryhmäänsä ja sitten huomasin että minulla on melko samankaltaiset ajatukset heidän kanssaan. Tai itse asiassa kaikilla on samankaltaiset ajatukset. Jollei Setaa olisi, me kaikki jopa tuntisimme olevamme samalla puolella!
Mielipidefundamentalismi ei kuki ranneliike.netissä. Täällä kuitenkin kukkii vaatimus asiallisesta käyttäytymisestä. Suosittelen nimimerkkiä "Stacy" oikeasti tutustumaan ranneliike.netin keskustelualueen sääntöihin.



Sunnuntaiaamuna oli "Stacylta" ilmaantunut viisi viestiä puolessa tunnissa? Miksi ihmeessä ajatuksia ei voinut kiteyttää yhteen ainoaan kommenttiin, varsinkin kun viesteissä kaikissa teema, aihe ja sävy oli ihan sama?



Kuten tähänkin asti, vaahtoamissävyinen esiintyminen, asiattomat kommentit yksittäisistä henkilöistä, useiden viestien ryöpsäyttely peräjälkeen ja muu sääntöjen vastainen toiminta aiheuttaa toimenpiteitä. Säännöt eivät ole kuristamaan keskustelua, mutta ne ovat olemassa tekemään keskustelusta miellyttävämmän.
"Mielipidefundamentalismi ei kuki ranneliike.netissä. Täällä kuitenkin kukkii vaatimus asiallisesta käyttäytymisestä. Suosittelen nimimerkkiä "Stacy" oikeasti tutustumaan ranneliike.netin keskustelualueen sääntöihin. "

Samaa suosittelen sinullekin. Ihan aikuisten oikeasti.

"Sunnuntaiaamuna oli "Stacylta" ilmaantunut viisi viestiä puolessa tunnissa? Miksi ihmeessä ajatuksia ei voinut kiteyttää yhteen ainoaan kommenttiin, varsinkin kun viesteissä kaikissa teema, aihe ja sävy oli ihan sama?"

Tämä lie asiaton kommentti jonka voit sensuroida, noin niin kuin malliksi siitä mitä ylipäätään voisi sensuroida. Harkitsisin että ranneliike.net ottaa vastaisuudessa modeiksi vain yli 15-vuotta täyttäneitä.

"Kuten tähänkin asti, vaahtoamissävyinen esiintyminen, asiattomat kommentit yksittäisistä henkilöistä"

1. Viestisi oli asiaton kommentti minusta.
2. olet sallinut ennenkin asiattomat kommentit minusta.
3. onko modeilla eri säännöt kuin muilla?

:"useiden viestien ryöpsäyttely peräjälkeen"

Jokaisen normaali-ihmisen mielipiteen mukaan tämä tarkoittaa spammaamista tai floodaamista.

"Säännöt eivät ole kuristamaan keskustelua, mutta ne ovat olemassa tekemään keskustelusta miellyttävämmän."

Minun viihtyvyyteni kannalta olisi oikein mukava jos sensuroisit aluksi itseäsi samoilla säännöillä kuin millä sensuroit muita.
Tämä menee nyt taas hieman ohi alkuperäisen aiheen mutta koska nyt tuntuu olevan polttava ongelma Stacyn kirjoittelu niin.....

Mitä väliä kuinka monta viestiä pistää 30min jos on sanottavaa niin antaa palaa sitten vaan. On täällä näkynyt rasittavimpiakin komentteja.
Palavaa intohimoa näkyy jos aiheena on selkäkarvat, alkkarit tai tämä monen `lempilapsi´ oikeinkirjoitus.
Annetaan oikeus jokaiselle mielipiteeseen tai ainakin sen julkituomiseen.
Voihan seta ry olla pelkästään uraa luovien ihmisten "hautomo". Muistattehan presidenttimme, joka on myös ollut seta:ssa mukana, mutta kielsi omat mahdolliset taipumuksensa yhtään mihinkään. Petturi?
Jeesailenpa vähän moderaattoria kun hänellä tuntuu olevan vaikeuksia oman ajatustoimintansa kokoamisessa:

"Seurailija
04.09.2004, 22:46 Stacy on ilmeisesti potkaistu ulos jälleen kerran joltakin keskustelupalstalta. Muinaishistorialliset transujutut eivät näet kaikkia jaksa jatkuvasti kiinnostaa. Stacy tarvitsee uuden yleisön ja se on nyt sitten ranneliike. Kun hän aikanaan lentää ulos tältäkin palstalta, niin mihinkähän oveen hän puukkonsa silloin iskee.
77 / 88 ^
joopa joo
04.09.2004, 22:50 Stacy se jaksaa tosiaankin jauhaa samoja juttuja. Nyt uudella foorumilla. Eli kun toisesta foorumista poistetaan, siirrytään uuteen kunnes sieltäkin tulee potkut."


Nämä kaksi viestiä ovat selkeästi henkilöön käyvää herjaamista ja kaiken lisäksi sinun sensurointiviestisi vieressä, niin ettei sinun olisi niitä vaikea havaita.

Ei se mitään, en minä tällaisista viesteistä suutu, mutta sen sijaan minua suututtaa selkeästi että tässä on henkilökohtainen antipatia minua vastaan kyseessä sekä moderaattorin että tämän yhden (sama kirjoittaja, tietysti) taholta.

Aina kun te kiljutte että homoja syrjitään niin muistakaa sitä kuinka paljon te olette vuosien mittaan kiusanneet ja kusettaneet ihmisiä sekä siihen varatussa instituutiossa (Seta) että erinäisillä keskustelupalstoilla joissa te esiinnytte pikkuhitlereinä.

Ellen paremmin tietäisi asioita, niin jonkun Aslanin olisi pitänyt rasvata saranat mestastaan kun menen sinne niin usein tai ekalla kerralla olisin varmaan rysäyttänyt oven läpi. Niin, ellen paremmin tietäisi asioita. Monet muut eivät kuitenkaan tiedä ja tämä pelleyhteisö tuottaa jatkuvasti asiakaskuntaa niin Aslanille, psykologeille kuin hautausurakoitsijoillekin pelkästään sen takia että täällä on tympeä ja vihamielinen ilmapiiri niitä kohtaan jotka eivät suostu olemaan teidän komenneltavinanne! Maksaako Aslan teille tästä, ihmettelen.

Mutta minä en suostu siihen että minua komennellaan. Jos tarve vaatii, perustan oman keskustelupalstan, jossa asioita voidan vatvoa vapaasti vaikka ne moderaattorille epämiellyttäviä olisivatkin. Tietysti koska populaa on rajoitetusti niin on keskustelun kannalta miellyttävämpää jos palstoja olisi mahdollisimman vähän.

Tämä olisi yksinäistä jupinaa ellei mulle kerta kerran jälkeen tultaisi sanomaan että mä olen oikeassa ja että mun pitää jatkaa samalla linjalla, he eivät enää jaksa, yrittivät itse aikanaan.

Sinä olet niin toope että sinä kuvittelet että kaikki viestit ovat samasta aiheesta. Luepa ne uudelleen jos lukea edes osaat!
Stacylle tiedoksi: Olen varsin pitkälti ollut luomassa ranneliike.netin keskustelualueen (ja siinä ohessa koko sivuston) sääntöjä. Tunnen ne siis vallan hyvin, kuten myös em. sääntöjen "hengen".



Mitä tulee ylläpidon ikäjakaumaan, niin voin kertoa, että ylläpidossa kaikki ovat 20 vuotta täyttäneitä. Omalla kohdallani vuosia on kertynyt 30.



"Useiden viestien ryöpsäyttely peräjälkeen" tarkoittaa todellakin spammaamista tahi floodaamista. Asia lienee kuitenkin tullut selväksi? Sellainen ei ole toivottavaa.



Jokainen on toki vapaa perustamaan oman keskustelupalstan. Siitä vaan. Siellähän sitten on tilaa vatvoa (tai julistaa), ilman että kukaan estää. Täällä me ylläpidon taholta tarvittaessa rauhoitamme tilannetta. Aika kaikesta saa keskustella, mutta asialliseen sävyyn.



Aihepiiri noissa viesteissä on sama, luki niitä millä tavalla hyvänsä. Viiden viestin meuhoamisen olisi hyvinkin voinut kiteyttää yhteen postaukseen, eikä sen pituus olisi paljon kasvanut yhtä viestiä (noista viidestä) pitemmäksi. Pyysin oikein lukuapua lukutaitoiselta ihmiseltä, sillä minä olen se ylläpitäjä, joka osaa kirjoittaa, muttei lukea. Silti päädyimme siihen, että yksittäisten asioiden takana oli yksi ja sama aihe ja teema.



Tämän topicin alla sivuston ylläpidon laadusta käytävä keskustelu päättyy tähän (paitsi tarvittaessa ylläpidon osalta, jolla todellakin on oikeus tulkita ja muuttaakin niitä sääntöjä ja jolla totta kai on tiettyjä erivapauksia).



Mikäli ylläpidon toimista haluaa keskustella, niin ylläpitoon voi suoraan ottaa yhteyttä palautelomakkeen avulla tai sivun oikeassa yläkulmassa olevan "TIETOA MEISTÄ" -linkin takana olevin sähköpostiosoitteiden kautta. Toki sivuston yleisestä linjasta voi keskustella täällä keskustelussa, mutta yksinomaan "ranneliike.net"-keskustelun alla.
Toivon omasta puolestani, että SETA-keskusteluun osallistuvat panevat jäitä hattuun. Muuten keskustelu ryöpsähtää aivan hillittömäksi ja perusteettomaksi. Sellaisen keskellä on vaikeaa esittää asiallista SETA-kritiikkiä.

En ota kantaa Stacyn tilanteeseen, koska en tunne taustoja. Sen sijaan kommentoisin nimimerkin mies puheenvuoroa Tarja Halosesta, koska tunnen tämän asian taustat hyvin. Silloinen SETA:n tilanne muistutti jossakin määrin tätä keskustelua kiihkeydessään ja hajanaisuudessaan.

Olin mukana SETA:n toiminnassa sen ensimmäisestä hallituksesta lähtien kesästä 1974. Olin mm. periaateohjelmaa työstävän ryhmän vetäjä alusta saakka. Periaateohjelman saimme valmiiksi vuonna 1976 monet kiistan jälkeen. Vallitse kovia erimielisyyksiä mm. suhtautumisesta kirkkoon, psykiatriaan, perheeseen, asevelvollisuuteen, miestenlehdistöön ja naisten asemaan SETA:ssa.

Keskuudessamme vallitsi erilaisia rintamalinjoja ja kiihkeitä taisteluita eri osapuolten välillä. Joskus tuntui siltä, että SETA:n toiminta oli vuoteen 1976 mennessä hajonnut kaikkien sodaksi kaikkia vastaan. Toisaalta sinä vuonna saimme valmiiksi periaateohjelman, jossa pystyttiin sopimaan vain minimaalisesta muodollisten epäkohtien korjaamisesta, kuten sananvapauden palauttaminen, sairaaksi leimaamisen kumoaminen, tasavertaisuus lainsäädännössä, mukaanluettuna syrjinnän kieltäminen lailla.

Tämä vaillinaiseksi jäänyt periaateohjelma voidaankin katsoa toteutuneeksi nyt, vaikka perhelainsäädännön osalta vielä puuttuu erityisen adoptiokiellon kumoaminen samasukupuolisissa parisuhteissa.

Monet asiat joita yritettiin saada periaateohjelmaan, olivat niin monimutkaisia ja hienovaraisia, ettei niistä koskaan saatu yleiskokouksessa hyväksyttyä yhteistä ohjelmaa. Tämän laajan periaateohjelman luonnoksen kuitenkin julkaisi työryhmä Eva Isaksson, Ulf Månsson, Raimo Nordfors, Leena Tamminen ja Olli Stålström vuonna 1982.

Työryhmä julkaisi sen paperimonisteena, joka kyllä toimi aktivistien epävirallisena käsikirjana. Siinä otettiin kantaa aivan konkreettisten syrjintäilmiöiden lisäksi mm. seuraavan kaltaisiin asioihin: seksuaalisuus ja takkaus ihmisoikeuksina, homoseksuaaliset tunteet ja ihmissuhteet, stereotypiat ja todellisuus väestöryhmän suuruus ja sosiaalinen tilanne.

Siinä oli myös kohta nimeltä "Ongelmien heijastuminen hyvinvoinnin vajauksiksi", koska silloin (1982) aloittelin yhteistyötä kansanterveystieteen professori Kai Sieversin kanssa Rakkauden monet kasvot -kirjan tekemiseksi. Kansaterveystieteestä tuli ajatus hyvinvoinnin vajauksista. Omassa luonnoksessamme luettelimme seuraavat vajaukset: 1) perustarpeet tyydyttämättä, 2) yksinäisyys ja identiteettiongelmat, 3) kaksoiselämä ja itsesyrjintä,
4) kaupallistumisen vaikutus ihmissuhteisiin,
5) maassamuutto ja seksuaalipoliittinen pakolaisuus, 6) itsetuho.

Nämä olivat kaikille meille omakohtaisia ja kipeästi koettuja asioita. Suhtautuminen tiettyihin miestenlehtiin, jotka tekivät rahaa homojen kustannuksella jakoi koko järjestön pahasti hajalle.

Kiistat kävivät 1970-luvun lopulla niin ylivoimaisiksi, että koko järjestö näytti olevan hajoamisen partaalla ja samanaikaisesti SETA kävi kiistaa vanhan Psyken kanssa. Arkistoissani on kymmeniä sivuja vetoomusta rauhan puolesta keskinäistä riitelyä vastaan. Esimerkiksi 29.8.1976 jakamani muistio alkaa:

"SETA:a pitkään repineet riidat, menettelytapakysymykset ja henkilökohtaiset hyökkäykset ovat tämän vuoden aikana kärjistyneet niin pahoiksi, että SETA on lähes toimintakyvytön. Sitä uhkaa hajoamisen vaara ja julkiseen häpeään joutuminen. Uhkaa syntyä yhä useampia keskenään riiteleviä ryhmittymiä. Lyhytnäköisen kiukuttelun takia koko tasavertaisuusaate on vaarassa kärsiä takaiskuja ja valtion tuen enettäminen on mahdollista".

Pitkä vetoomukseni loppui: "Lopetettakoon henkilökohtaiset riidat ja kiellettäköön solvaukset SETA:ssa vaikkapa uhkasakolla. Ryhdyttäköön vihdoinkin luomaan tulevaisuuden seksuaalipoliittisia periaateohjelmia. Demokraattinen päätöksentekoprosessi on ainoa legitiimi vallan lähde niin SETA:ssa kuin koko tasavallassa".

Lähetin näitä vetoomuksia myös sellaisille julkkiksille ja vaikuttajille jotka olivat eri syistä olleet tukemassa SETA:n aivan sen alkuvaiheesta lähtien. Näitä olivat esim. professori Kai Sievers, SAK:n juristi Tarja Halonen sekä monet muut juristit, jotka työnsä puolesta olivat antaneet tukensa tasavertaisuudelle (katsopa http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=167_44_1).

No niin, lopuksi päädyimme pyytämään kahta ulkopuolista heterojuristia (Tarja Halonen, Leo Hertzberg) ja YLE:n toimittaja Bo Ahlforsia pelastamaan meidät itseltämme. Se oli helpotus. Seurasi kolme suhteellisen rauhallista vuotta, jolloin pystyimme keskittymään muuhunkin kuin keskinäiseen riitelyyn.

Valitan näin pitkää juttua, koska en halua olla taas uusi häirikkö keskustelupalstoilla. Sanomani on vain: on ennenkin riidelty ja sitä selvitty. Kehitys näyttää kulkevan ristiriitojen ja yhteenottojen kautta. Tarja Halonen on aivan tukevan perushetero, joka ihmisoikeusjuristina muiden joukossa katsoi tärkeäksi antaa tukensa vähemmistölle, joka on vaikeuksissa ulkoisen syrjinnän ja sisäisten kiistojen takia.

Ranneliikkeen ylläpidolle: en aio näin pitkiä juttuja jatkossa pistää keskustelupalstallenne. Olen juuri aloittanut Hesetan kirjoittajaryhmässä omaelämäkerrallisen kirjasen kirjoittamisen. Siinä tulen kertomaan mukana olleen ihmisen omakohtaisesti koetun taistelun samanaikaisesti kolmella rintamalla: oma päänsisäinen alemmuudentunto ja masennus, taistelu ulkoista syrjintää vastaan ja taistelu kollegojen harjoittamaa ryöstelyä ja kyynärpäätaktiikkaa vastaan.

Lopputulos ei todellakaan ole sellainen mahtipontinen "SETA olen minä" -asenne, jota olen täälläkin kritisoinut. Minä kuuluin sellaiseen SETA:n siipeen, jonka tarkoitus oli tehdä itsensä tarpeettomaksi kunhan tietyt ihmisoikeusepäkohdat on saatu korjattua.

Ollessani SETA-lehden päätoimittaja 1970-luvun lopulla, asetuin nimenomaan vastustamaan SETA:n muodostumista uudeksi byrokratiaksi. Olen nähnyt miten vaikeaa alku oli ja miten paljon on vielä tekemättä. Siksi pidän valitettavana, että jotkut pullistelevat SETA:n toiminnalla ja pyrkivät kohottamaan sen instituutioksi, jota ei saisi kritisoida. Sitä saa ja pitää kritisoida siinä, missä muitakin hiekkalaatikoita ja instituutioita. Mutta asiallisesti ja hillitysti. Pelkästä ilkeydestä ja rähjäämisestä minäkin kannatan ulosmoderointia.

Jos haluat antaa palautetta ja ideoita aloittamaani sotapäiväkirjaan, otapa yhteyttä privan kautta, kiitos.
Niille, jotka haluavat antaa palautetta ja ideoita privana, lähettäkääpä mailia: olli.stalstrom@pp.inet.fi
Olli, jospa nyt sitten ehtisit vihdoin vastaamaan kysymykseeni Setan epävirallisesta tiedottajasta. Sanoma 65.
Taiteilijamieheni täräytti kerran eräästä retrospektiivistä taidenäyttelyä valmistelevasta taiteilijasta, että kun hommat on hoidettu ja luovuus lopahtanut, ryhdytään katsomaan taaksepäin ja pistetään pystyyn näyttely niissä merkeissä.

Hieman samanlaisia tunnelmia olen kokenut viime aikojen keskusteluissa Ranneliikkeessä ja ehkä myös muuallakin.

Haluan tähdentää sitä, että historian tallentaminen on erittäin tärkeä, mutta se on täysin eri asia kuin menneisiin tapahtumiin taaksepäin tuijottaminen ja niihin liittyvien ongelmien nostaminen toistuvasti esille. Se ei mitään rakenna, vaan päinvastoin.

Haluan omalta osaltani katsoa eteenpäin ja pohtia millä tavoin sateenkaariyhteisö voisi tuottaa lisää myönteistä kehitystä tässä yhteiskunnassa niin omien, kuin yhteiskunnallisesti yhteisten asioiden suhteen.

Ettei tämä jäisi vain pelkäksi tyhjäksi puheeksi, kerron toimivani Yhteys-liikkeessä, rakentelemassa siltoja kirkon suuntaan, luennoin sateenkaariteemoista kouluissa ja osallistun julkiseen keskusteluun.
Niin, mutta Ollilla on hyvä sydän. Toivottavasti kirjan valokuviin tulee vain komeita miehiä ja rumat karsitaan pois. Se paras valokuva, Olli , sinusta sitten kanteen. :D

Vitsi, vitsi, voi hitsi.

Minä en vieläkään ymmärrä, miksi ateistisen maailmankatsomuksen omaavat homot kiusaavat kirkkoa. Jättäkää se jo. Ei se auta teitä uskomaan Jumalaan, jos te skitsoilette omien uskonnollisten "jämätunteidenne" kanssa.
Joskus vaikuttaa siltä, että julistamalla "Olen homo" vastaa samanlaista uskonsa tunnustamista kuin uskovaiset tekevät. Samanlainen pakkomielteenomainen itsensä paljastaminen, jota ei kukaan tarvitse. Ihan kuin jonkinlainen vihkiytyminen tai siirtymäriitti( aikuisuuteen?).
Erinomainen katsaus, Olli Stålström!


"Tämän laajan periaateohjelman luonnoksen kuitenkin julkaisi työryhmä Eva Isaksson, Ulf Månsson, Raimo Nordfors, Leena Tamminen ja Olli Stålström vuonna 1982. "

Olisikohan tätä saatavissa missään?

"Omassa luonnoksessamme luettelimme seuraavat vajaukset: 1) perustarpeet tyydyttämättä, 2) yksinäisyys ja identiteettiongelmat, 3) kaksoiselämä ja itsesyrjintä,
4) kaupallistumisen vaikutus ihmissuhteisiin,
5) maassamuutto ja seksuaalipoliittinen pakolaisuus, 6) itsetuho. "

Tuo on kovempaa juttua kuin mitä koskaan on puhuttu sen jälkeen. kaikki nuo aiheet ovat tabuja joista ei saa hiiskahtaa.

"Nämä olivat kaikille meille omakohtaisia ja kipeästi koettuja asioita."

Nykyään kaikkilla menee niin helvetin lujaa ja Z-lehgti esittelee toistaan onnellisempaa ja kauniimpaa homoseksuaalista ihmistä ettei mitään omakohtaisia tai kipeitä asioita ole virallisesti olemassakaan.

"Suhtautuminen tiettyihin miestenlehtiin, jotka tekivät rahaa homojen kustannuksella jakoi koko järjestön pahasti hajalle. "

Ai että joku kannattikin niitä lehtiä ja kaupallistumista?

"Pitkä vetoomukseni loppui: "Lopetettakoon henkilökohtaiset riidat ja kiellettäköön solvaukset SETA:ssa vaikkapa uhkasakolla. Ryhdyttäköön vihdoinkin luomaan tulevaisuuden seksuaalipoliittisia periaateohjelmia. Demokraattinen päätöksentekoprosessi on ainoa legitiimi vallan lähde niin SETA:ssa kuin koko tasavallassa"."

Vetoomuksesi on haudattu aivan niin kuin demokraattinen päätökksenteko tässä tasavallassa laajemminkin. Ehdottaisin sille pientä muistotilaisuutta.


"No niin, lopuksi päädyimme pyytämään kahta ulkopuolista heterojuristia (Tarja Halonen, Leo Hertzberg) ja YLE:n toimittaja Bo Ahlforsia pelastamaan meidät itseltämme. Se oli helpotus. Seurasi kolme suhteellisen rauhallista vuotta, jolloin pystyimme keskittymään muuhunkin kuin keskinäiseen riitelyyn. "

Heteroiden kanssa huoraaminen on suuri häpeä ja valtava arvovaltatappio. Ehkä Setan olisi pitänyt hajota tuolloin. On parempi joskus ottaa rökäletappio kuin saavuttaa niukka voitto.

"Tarja Halonen on aivan tukevan perushetero, joka ihmisoikeusjuristina muiden joukossa katsoi tärkeäksi antaa tukensa vähemmistölle, joka on vaikeuksissa ulkoisen syrjinnän ja sisäisten kiistojen takia."

Minä en usko pätkääkään Tarja Halosen pyyteettömyyteen. Z-lehdessä oli maininta että suvaitsevaisuus on pahinta halveksuntaa ja mielestäni Tarja Halonen kuuluu just näihin suvaitsevaisiin.

"Ollessani SETA-lehden päätoimittaja 1970-luvun lopulla, asetuin nimenomaan vastustamaan SETA:n muodostumista uudeksi byrokratiaksi. "

Tuolloin Seta-lehteä vielä kannatti lukea.

" Mutta asiallisesti ja hillitysti. Pelkästä ilkeydestä ja rähjäämisestä minäkin kannatan ulosmoderointia."

Sinä et tunne näiden keskustelujen historiaa. Mikä on alkanut asiallisella kritiikillä, on pian muuttunut kyynärpäätaktiikoiksi ja syrjinnäksi ja just siksi ilkeydeksi ja rähjäämiseksi koska monoliittisen setakratian kanssa ei voi keskustella asiapohjalta.

Seta on kuollut, mutta kukaan ei ole kertonut sitä sille. Kannattaisi antaa Seta porvareille, missä he voivat keskittyä ulkonäköön, trendikkyyteen ja sen kehumiseen miten hyvin heillä menee ja kuinka heteronoloisia he ovat viime päivinä olleet. Nimeksi voidaan antaa vaikka NamuSeta, koska kokouksissa tarjoillaan namuja ja puhutaan vain sokerikuorrutteisista asioista niin että se saisi Walt Disney -vainaankin punastumaan.

Sitten me muut voisimme perustaa ihka oman stallarisetan, jossa me puhumme feminismistä, pistämme kirkon housut tutisemaan, osoitamme mieltä kaduilla, nostamme kapinalipun sateenkaarilipun rinnalle, keräämme kolehdin hattuun sitten kun rahat loppuu ja vaadimme heteroita ulos homobaareista eli kaiken kaikkiaan käyttäydymme erittäin ei-heteronoloisesti.
Stacy: "Sitten me muut voisimme perustaa ihka oman stallarisetan, jossa me puhumme feminismistä,..."

Kas, nimimerkki Mies onkin saanut pitkän yrittämisen jälkeen jo yhden jäsenen itsensä lisäksi perustamaan homo-onnelaa. Kuinkahan pitkään he siitä feminismistä jaksaisivat keskenään keskustella? :-)
VOI, VOI!

Joillakin on niin suuria vaikeuksia tajuta, että maailma muuttuu ympärillä.

Ei nykymaailmassa mikään muutu lippuja heiluttamalla.

Useimmat päätökset tehdään kulissien takana ja siellä voi vaikuttaa vain lobbaamalla oikeita kohteita.

Yleinen mielipide on median ohjailtavissa. Yksikin kertomus sokerikuorrutteisesta yleisesti hyväksyttävästä onnellisesta ja kauniista homoseksuaalista valtamediassa muokkaa heteroväestön asenteita homoystävälliseen suuntaan enemmän kuin kymmenentuhatta lippua heiluttavaa stallari anarkofeministi rekkakuskilesboa kirkumassa oman epäonnistuneen elämänsä vaikeuksista.

Munattomat itsesäälissä rypevät luuserit eivät ympäristön myötätuntoa saa eivätkä kaipaa. Turha ruikuttaa ympäristön hyväksyntää, jos sitä ei edes ansaitse. Oma pää pystyssä ja vahva itsetunto on paras keino vaikuttaa ympäristön asenteisiin.

By the way: ei kirkonkaan ongelma ole kirkko ja sen johto, vaan sen jäsenistön suuri enemmistö, joka ei ole valmis muutoksiin.

Aikoinaan Alko:n virkamiehet tekivät niin liberaalin alkoholilain muutosesityksen eduskuntaan, etteivät tuolloiset kansanedustajat uskaltaneet äänestäjien menettämisen pelossa sitä sellaisenaan hyväksyä. Ketä syytetään; äänestäjiä vai kansanedustajia =) tietysti Alkon (nyk. STTV) virkamiehiä.

Helvettiin kaikki Stacyn kaltaiset öykkärit, jotka (hyvääkin tarkoittaessaan) saavat enemmän pahaa aikaiseksi riehumisellaan.
Edellinen