Arctic Pride -blogissa kannanotto tasa-arvosta lappilaisen urheilumaailman sisältä

• Uutinen
  • Urheilu
  • Sami Mollgren

Rovaniemellä viikonloppuna järjestettävän Arctic Pride -tapahtuman lauantaiseen pride-kulkueeseen osallistuva Länsi-Pohjan yleisurheilu ry:n puheenjohtaja sekä Suomen urheiluliiton liittovaltuuston ja viestintävaliokunnan jäsen Eemeli Kaartinen ottaa kantaa urheilumaailmassa eläviin homokielteisiin asenteisiin.

Arctic Pride -tapahtuman blogissa tiistaina julkaistussa kirjoituksessaan Kaartinen kertoo pitävänsä urheilijoita suvaitsevaisina ihmisinä. Hänen mukaansa moninaisuuteen osataan suhtautua, koska urheilun parissa ollaan tekemisissä taustoiltaan erilaisten ihmisten kanssa. Hän huomioi erityisesti nuorempien avarakatseisuuden. Kaartinen toisaalta ihmettelee etenkin urheilun johtoportaan ja keski-iän ylittäneiden henkiöiden kohdalla toisinaan ilmenevää ahdasmielisyyttä.

Yleisurheilua harrastava Kaartinen kirjoittaa käsittelevänsä aihetta kokemuksiensa pohjalta ja lappilaisena yleisurheilun edustajana. Hän arvioi, ettei hlbti-tasa-arvo ja suvaitsevaisuus urheilun piirissä ole niin huonolla tolalla kuin annetaan ymmärtää. Kaartisen mukaan urheilijoiden muodostamissa yhteisöissä voi vapaasti olla mitä on, sillä ihmisiä ei luokitella ensisijaisesti homoksi, heteroksi, mustaksi tai valkoiseksi. Hän näkee olennaisimmaksi yhdessä tekemisen ja rakkauden lajiin.

Silti hänen mukaansa seksuaalinen tasa-arvoisuus ja oikeus olla oma itsensä urheilumaailmassa vaatii vielä paljon työtä myös Lapissa. Erityisiä ongelma-asenteita hän löytää joidenkin seurojen hallinnosta.

- Olen pöyristynyt siitä, että joillekin aikuisille ihmisille "homo" saattaa olla haukkumasana vielä aikuisenakin, samalla tavalla kuin yläasteikäisenä. Tällaisia henkilöitä löytyy seurojen luottamustehtävistä puheenjohtajia myöten. Esimerkkinä voin kertoa, että minä ja kanssani samassa seurassa valmentajana toiminut ystäväni olemme joutuneet kuulemaan asiattomuuksia sekä suoraan että toisten ihmisten kertomina kuulopuheina siitä, kuinka meitä on heille paneteltu. Esimerkiksi kokouksen yhteydessä on saatettu vihjailla, että "oletko saanut ihan p****ttä siltä?" ja ulkopuolisille meistä on puhuttu sävyyn "minä en niistä homopojista piittaa pätkääkään". Päälle on vielä kehuskeltu toisille, kun tuli niin nokkelasti sanottua. Kuitenkaan nämä henkilöt eivät todellisuudessa edes tiedä, kuulunko seksuaalivähemmistöihin vai enemmistöön. Käytös perustui pelkkiin oletuksiin, kirjoittaa Kaartinen.

Mainoskatko - Sisältö jatkuu alla
Mainoskatko loppuu

Kaartinen muistuttaa, että tällainen ei voi olla vaikuttamatta kuvaan seuran suvaitsevaisuudesta ja arvoista. Hänen mukaansa asenteet ovat kuitenkin muuttumassa - hitaasti, mutta varmasti.

Rovaniemen Seta järjestää Arctic Pride -tapahtuman 21.-23.2.2014.

Arctic Pride: ´Seksuaalinen tasa-arvoisuus ja oikeus olla oma itsensä urheilumaailmassa vaatii vielä paljon työtä myös Lapissa´

Kommentoi jutun aihetta

Sinun tulee kirjautua sisään voidaksesi aloittaa uuden keskustelun

Ei vielä tunnusta? Liity nyt!