Tiede: homous periytyy?

Tossa uusimmassa Tiede-lehdessä oli tällanen aika oudolta kuulostava väite, että homous periytyy. Jo maalaisjärjellä se on vähän oudon kuulosta, mut oli siinä perusteitakin. Joissakin suvuissa homouden väitettiin olevan yleisempää kuin toisissa (pitääkin alkaa harrastaa sukututkimusta ;) Siinä myös sanottiin, että homomiehiltä on löytynyt ihan fysikaalisia eroja aivoissa heteromiehiin verrattuna (mm. tunnepuolella)

Omasta mielestäni toi perintäteoria kuulostaa aika oudolta, mutta vois siinä olla jotain perääkin. Samassa lehdessä oli myös artikkelia homofobian syistä.
Jaaha, amerikkalaiset ovat taas jälleen kerran ratkaisseet homouden syyn? En vielä ole lukenut uutta Tiede-lehteä, mutta pitääpä katsoa.

Periytyvyys ei suinkaan ole mahdoton, koska homoilla ja lesboilla on yleensä heterosisaruksia, joilla on sama perimä. Hetero veljet ja sisaret puolestaan usein hankkivat lapsia ja perintötekijät senkun leviävää. Tuskin ko artikkelissa sentään väitettiin, että homojen ja lesbojen lapsissa olisi tilastollisesti enemmän homoja ja lesboja.
  • 3 / 11
  • empiirikko
  • 25.10.2002 22:48
Olen homo ja niin on serkkunikin. Ja itseasiassa monen mun homotuttavan perheessä esiintyy homoutta, jos sitä nyt noin kylmäkiskoisesti voidaan sanoa. Joissakin tutkimuksissa ollaan myös todettu, että homous "periytyy" äidinpuoleisessa suvussa yleensä serkuskohtaisesti.

Jos homouden syyt ja niiden teoriat kiinnostaa on olemassa paljon kirjallisuutta aiheesta. Monet seksualisuutta käsittelevät psykologian oppi- ynnä muut kirjat on mielenkiintoisia aarreaittoja...
Äidin vai isän puolelta? Enpä tiedä. Itse olen homo ja minua 10 vuotta nuorempi serkkuni isän puolelta on myös. Lapsuuden ajan paras kaverini, jolle tulin ulos ensimmäisenä, mietti hetken ja sanoi että (huolimatta siitä, että hän on neljän lapsen isä ja nyt viides tulossa...) niin hänkin on, ja että hänellä oli merimiessetä, josta suvussa (uskonnollinen) ei koskaan puhuttu, ja hän arveli, että kysymys oli samasta jutusta... Että tälleen.
Homo, ja 4 lapsen isä.

Aika säälittävää, sanoisin.

Niilläkin lapsilla tulee olemaan hauskaa teini-iässä kun isä karkaa niitä 5 vuotta vanhemman kiiltokuvapojan matkaan ja jättää äidin itkemään.
90-luvun alussa julkaistiin ensimmäiset jutut joissa spekuloitiin että homous mahdollisesti, ainakin osittain välittyisi geneettisesti äidin puolelta (toisin sanoen X-kromosomissa). Näitä teorioita ei mielestäni ole mitenkään pystytty todistamaan tieteellisesti ja toivon mukaan ei jatkossakaan pystytä. Jos ns. homogeeni löytyisi niin siinähän sitten kaikki ahdasmieliset urpot pääsisivät toteuttamaan itseään oikein urakalla (raskausajan geneettiset seulat, työntekijöiden seulonnat jne). Edellämainittu siis koskee vain miesten homoseksuaalisuutta, naisten homoseksuaalisuus ei todennäköisesti välity ihan saman geenin välityksellä jos sitten välittyy geneettisesti ollenkaan.

Itse epäilen että (geneettinen) homo-alttius voisi välittyä jonkin hypotalaamisen androgeenireseptorin toimintahäiriöllä, joka voisi olla olla enemmän tai vähemmän täydellistä. Seksuaalisuus kun tunnetusti on jatkumo (vrt. Kinsey scale) eikä niinkään kaksijakoinen kokonaisuus. Tietysti on huomattava että kortikaaliset funktiot sekoittavat primitiivisempien aivojen osien toimintaa. Näin ajatellen geneettisesti umpihomo tyyppi voisi ulkoisesti käyttäytyä kuin hetero esim. jos on saanut tiukan uskonnollisen kasvatuksen.

Sekavia mietintöjä mukavassa nousuhuppelissa.

tomppa
gay daddy
Hitsi, mulla on mahdottoman iso suku, mutta ketään muuta geetä en tunne. Onko suvussani jotain vikaa?
  • 9 / 11
  • Geenikasa
  • 5.12.2002 15:12
Meillä ainakin julkisesti (ydin)perheessä valtaosa (3-1) tykkää miehistä vaikka naisia on <= 2, vain isä ei tiettävästi tykkää miehistä. Kenenköhän meistä muista pitäisi aloittaa tykkäämään naisista? Toisaalta mummun vasenkätisyys ei (onneksi?) ole periytynyt ainakaan kahteen seuraavaan sukupolveen.
Toisaalta Prismassa oli kerran mielenkiintoinen jakso kuinka hormonihoito aiheutti varsin nopeasti naiselle miehisiä ominaisuuksia ja muutoksia jopa aivoissa. Tosin jutussa ei ollut mainittu muuttuiko myös henkilön seksuaalinen kiinnostus mutta epäilisin. Ennemminkin hormonit ehkä saisivat aktiviteetin nousuun tai laskuun, aivan kuten murrosiässä.
Jo ennen syntymääni kuollut enoni oli varmaankin homo. Hän oli silloisessa Suomessa melkoisen tunnettu tiedemies. Olen löytänyt valokuvia useista kauniista naisista, jotka olivat tunnettuja taiteilijoita ja muuta sen aikaista paremmin pärjäävää väkeä. Lahjakkaana piirtäjänä hän on kuvannut töissään pelkästään miehiä (niissä mitkä ovat vielä jäljellä). Naimisiin hän ei mennyt, mutta sota-aikana käytti naisystäviään hyväksi hankkimalla parempia elintarvikkeita mustastapörssistä. Ne kirjat joita on hänen jälkeensä jäänyt (siis ei kelvannut divariin) ovat joiltakin osin nykyisin tunnettujen homokirjailijoiden kirjoittamia.

Setäni eli huonossa lapsettomassa avioliitossa vaimonsa kanssa. Vaimo koki varmasti ajoittain väkivaltaakin Nuorempana hän oli tansseissa varmaankin oikea play(gay)boy, jos muistan joitakin hänen vaatteistaan. Hänkin kuoli jo yli 20 vuotta sitten, mutta vasta nyt olen asiaa alkanut miettimään. Hänellä oli tapana koota joitakin juoppoja ja tarjoilla heille viinaa. Jotkut heistä olivat aina velkaa hänelle. Miehet olivat muistini mukaan sieltä komeammasta päästä. Joskus tuli hänen suustaan joitakin komeita miehiä viittaavia lipsahduksia.

Silloin kun isäni vielä eli ja sairasti pitkään, huomasin että hän piti komeasta kaveristani ja oli huolissaan hänen siihen aikaan uskomattoman huonosta onnestaan ja niistä lukuisista tapahtumista joita olen jossakin aikaisemmin täällä maininnut. Ensimmäiset lausahdukset miehistä pitävistä miehistä kuulin juuri isältäni. Raskaissa sotakokemuksissa hänkin oli tullut sen huomaamaan ja ehkä tiesi veljestään jo silloin enemmän kuin minä.
Susan Blackmore heittää kirjassaan Meemit - kulttuurigeenit ajatuksen että periytyvä homoseksuaalisuus olisi voinut säilyä ympäristön painostaessa homoseksuaalitkin lisääntymään. Sitä paitsi meemien levittämisen kannalta homous taitaa olla aika epäolennaista.