Santavuori Mot-ohjelmassa

  • 1 / 6
  • Jussi
  • 11.12.2002 16:41
Itse viime maanantaiseen Motin juttuun sen enempää kantaa ottamatta, minua jäi vähän ihmetyttämään, voi kai sanoa surullisen kuuluisan eläkeläisen, ex-syyttäjän Ritva Santavuoren lausunto kyseisessä ohjelmassa. Lainaus on otettu Motin verkkosivuilta jossa koko ohjelman käsikirjoitus on luettavissa.

http://www.yle.fi/mot

” Ritva Santavuori: "Ei olis pitäny provosoitua, mutta kyllä mä sen tavallaan, vaikka mä en hyväksy sitä ja ymmärrän ne sakot tai sen tuomion minkä hän siitä kunnianloukkauksesta sai niin samalla mä myös ymmärrän sen että hänelle kävi niin, koska sehän on tunteita koskettava asia kun sä huomaat että sä menetät omat lapsesi, joku vie ne, suunnilleen varastaa ne. Ja tässä jutussa sinänsä on vähän joka puolella näitä seksuaalisia vähemmistöjä, ja siitä äkkiä kyllä tavalliselle heteroseksuaaliselle ihmiselle tulee semmonen ikään kuin pakkomielle, ja hän on varmasti saanut kuulla että asianajaja on, ja hänen vaimonsa uusi puoliso oli nainen, ja että tuomioistuimen piirissä on vähemmistöön kuuluvia ja poliisin piirissä on ja niin edelleen. Ja kun tämmöistä kuulee, niin kyllä se varmasti häiritsee ihmistä, uskon näin, ja ymmärrän sen."

On vähän vaikea ajatella mitään muuta kuin Ritva haluaisi nostaa esille jonkinlaisen salaperäisen homo-mafian, joka suojelee homoja ja jopa pystyisi vaikuttamaan tuomioistuimien päätösiin. Tiedän kyllä, että Ritva on ennenkin antanut aika railakkaita lausuntoja melkein asiasta kuin asiasta, mutta tää kyllä vaikuttaa aika vainoharhaiselta. Ainakaan mä en ole koskaan kuullut että esim. poliisin toimintaa olisi voinut kutsua jotenkin homomyönteiseksi, pikemminkin kai vähän päinvastoin…

Olisi kyllä mielenkiintoista, jos joku toimittaja kysyisi mitä Santavuori todella tarkoitti tällä heitollaan.
  • 2 / 6
  • osku78
  • 11.12.2002 18:48
No toisaalta eipä tuo ex-syyttäjä Santavuori oo laukonu mitään kovin kehittäviä lausuntoja tv1:ltä aamuisin tulevassa Jälkiviisaissakaan. Jotenkin tulee mieleen, että rouva aukaisee usein suunsa ennen kuin ehtii ajatella mitä aikoo sanoa.
  • 3 / 6
  • Eetu
  • 11.12.2002 18:55
Tapaus oli kokonaisuudessaan niin törkeä ja räikeä oikeusmurha, että en ihmettele jonkun etsivän sille syytä "mafiasta". Itse epäilen Aivokato-mafiaa tai äiti on aina oikeassa(sossun mielestä)-mafiaa.

Tässä oli lähinnä kai kyse taustavoimista ja heidän vaikuttimistaan, en usko rapajuopon pystyvän johdonmukaisesti vuosikausia ajamaan asiaansa byrokratian ja lain kiemuroissa.

Minä ainakin sain käsityksen ohjelmasta, että "yli-innokas homo-aktivisti-asianajaja" (äitien palkkaamana tottakai) yritti edistää sinänsä hyvää asiaa elikä homo-parien tasavertaisuutta huoltajuus asioissa, mutta todella väärässä paikassa ja väärän ihmisen kustannuksella.

Ennenkuin tästä tehdään homo/hetero-asia, lapsiparat ovat kuitenkin suurimmat kärsijät loppupeleissä ja
en ymmärrä kuinka ihminen voi elää itsensä kanssa erottaessaan lapsensa tai kumppaninsa lapset ilman hyväksyttävää syytä biologisesta vanhemmastaan.

Mustamaalauskampanjat ovat luku sinänsä - on törkeää käyttää lapsia omien tai oman yhteisönsä etujen ajamiseen.
  • 4 / 6
  • Public eye
  • 12.12.2002 0:38
Näin sattumalta ja vain osan kyseisestä ohjelmasta, mutta päällimmäiseksi mieleeni jäi kyllä se, että asiasta esitettiin vain ja ainoastaan toisen osapuolen kanta. Ilmeisenä syynä oli, että vastapuolen edustajat olivat kieltäytyneet haastattelupyynnöistä tai sitten heitä ei oltu edes pyydetty, koska esille haluttiin tuoda vain isän näkemys asiasta. Ja äitihän ei enää ollut edes elävien kirjoissa.
Sinänsä ohjelma sopi hyvin Mot-ohjelmasarjan konseptiin, joka pyrkii olemaan kai jonkinlainen Yleen hieman siloiteltu Karpolla on asiaa -klooni.
  • 5 / 6
  • Zeppelin
  • 12.12.2002 10:27
Vähän samanlaisia tuntemuksia herätti minussa... Toisen puolen näkemys vain oli esillä. Koko juttu saatiin näyttämään kyllä niin järkyttävältä, että tippa linssissä oli sitä katsellessa. Mutta jos asia todella on esitetyllä mallilla, niin usko Suomen oikeuslaitoksen täyspäisyyteen kyllä on menetetty!
  • 6 / 6
  • Ossi
  • 13.12.2002 16:55
Vaikutti että ohjelma oli tehty hiukan sensaatiomaiseksi. Vapaamuurari jutut oli joitakin vuosia sitten (1980-luku)hiukan samansisältöisiä.
Homopiirit ovat paljon avoimempia yhteisöjä kuin nuo edellämainitut.