Suomen homohistoria uudessa Cityssä

Hih, luin artikkelin junamatkan aikana ja kovasti kyllä pidin, vaikkakin aiheesta varmasti olisi saanut enemmän kirjoitettua. Palstatila on joskus turhan tiukassa ja toisaalta tuo "timeline" tyyli on ihastuttava! :)

--Druusi
  • 3 / 25
  • Ei setalainen
  • 24.10.2002 9:13
Kovin oli tämä Cityn homohistoria Setapainotteinen ja suppea. Mutta syystäkin, sillä kirjoittajan Kristian Tuomikummun teksti perustuu setalaisten Kati Mustolan ja Tuula Juvosen sekä Setan aineistoihin. 70-luvun loppu ja 80-luvun alkupuoli vuoteen 86 oli köyhää Seta-aikaa, kymmenet yksityiset järjestivät silloin bileitä ravintoloissa vaihtelevalla menestyksellä, kun Seta tuskaili järjestääkö Helsingissä vanhojen tansseja vai mitä. Yksityisillä meni paremmin. Oli jopa kansainvälistä mainetta saanut gaydisko, joka hämmästytti helsinkiläisiä roudaamalla radion kanssa yhteistyössä uusimpia hittejä suoraan Lontoosta ja Nykistä. Siellä olivat myös Suomen drag-showt. Tämä oli siihen aikaan jotain aivan tavatonta ja hurjaa. Puhutaan siis ajasta jolloin sana homo oli tabu ja paikoissa käytiin lähes salaa. Omalta osaltaan tällainenkin toiminta toi suosiota homorintamalle, vaikka ei Setan toimintaa ollutkaan. Ko disko toi myös ensimmäiset gaydiskomainokset Helsingin Sanomiin 80-luvun alussa ja muu yleisö ei silloin vielä tiennyt mitä sana "gay" tarkoittaa. "Iloiseen diskoon" tulijoita oli monesti jonoihin asti. Ko paikka sai klubimaineen, jossa kävivät sittemmin monet ajan julkkikset enemmän ja vähemmän salaa.
  • 4 / 25
  • Olli Stålström
  • 24.10.2002 11:46
Eipäs anneta väärää tietoa SETA:n historiasta! Olen itse toiminut
SETA:ssa sen alusta saakka. Sen sijaan Kati Mustola ja Tuula Juvonen
eivät ole koskaan olleet SETA:n aktivisteja ja tehneet työtä sen eteen.
He ovat aina ulkopuolelta esittäneet kritiikkiä, joka on usein ollut
asiallista, mutta myös asiatonta ja asiantuntematonta miehiin
kohdistuvaa yleistettyä vihaa.

Historioitsijoina he eivät edusta SETA:a millään tavalla. He edustavat vain
itseään.
Hei nim. Ei setalainen!

Kertoisitko tarkemmin mikä mainistemasi 80-luvun iloinen disko oli ja missä tiloissa se toimi yms. Kaupunkimme ravintolahistoria kiinnostaa, enkä muista moisesta koskaan kuulleeni. Bugatti ei ilmeisesti ole kyseessä?
  • 6 / 25
  • Ei setalainen
  • 24.10.2002 12:39
Seta on hoitanut omaa osuuttaan erittäin ansiokkaasti Suomen homojen yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi, se täytyy myöntää. En tunne paremmin Kati Mustolan ja Tuula Juvosen tutkimuskanavia. 80-luvulla kävin asiakkaana usein ravintola Kaisaniemessä jossa tämä kyseinen gayklubi sijaitsi. Sen nimi oli ainakin silloin kun itse siellä kävin, Cabaret. Se vastasi omalla tavallaan sekoituksena nykypäivän Herkulesta ja Dtm:ää,ja etenkin kun kaikki homouteen liittyvä toiminta oli silloin äärimmäisen salaperäistä, kiihottavaa ja uutta, paikka näkyi saavan suosiota juuri niiltä superbailaajilta, joilta tämänkaltainen bailauspaikka puuttui. Olihan siellä toisinaan kohuasiakkaana myös Tukholmasta Suomeen showesityksiä tuonut dragryhmä "After Dark". Ja ehkä moni muukin bailaaja muistaa käyneensä siellä. Itse jaksoin juosta siellä 5v. Radio City oli juonessa mukana suositun tiskijukkansa kanssa.
Käsittääkseni Bugatti tuli vasta myöhemmin mukaan, 80-luvun puolivälin jälkeen tai sen loppupuolella. Bugatissa ei ollut mitään showesityksiä eikä se ollut gaydisko. Yläkerran baari bugatissa oli hyvin suosittu, sittemmin alakertakin...GayGambrinin kustannuksella.
  • 7 / 25
  • jäkätys
  • 24.10.2002 12:50
Olli Stålström on milloin missäkin vaiheessa eronnut SETA:sta. Viime edustajakokouksessakin ilmoitti taas eroavansa.
  • 8 / 25
  • Olli Stålström
  • 24.10.2002 13:45
Olen toiminut suhteellisen yhtäjaksoisesti vuodesta
1974 saakka. Joskus on ollut kovia skaboja erilaisten
kiistojen kanssa. Olen yrittänyt toimia eräänlaisena
omatuntona ja esittää protesteja, joita muut eivät
uskalla.

Viime vuosikokouksessa otin räväkästi
yhteen erään henkilön kanssa, joka hajoitti OHO:n.
Totesin, että jos hänet valitaan SETA:an minun on
jäätävä oppositioon esittämään kritiikkiä.

Henkilöä ei valittu. Ei tarvinnut jäädä oppositioon.
Kovin repiviä kaikkiin tahoihin päin tämän Olli Stålströmin puheenvuorot. Jos siihen luottaisi, kaksi naistutkijaa onpi kai miesvihaajia ja jonkun kolmannen henkilökemia Ollin kanssa ei toimi.
Muistan kyllä Kaisaniemen, sen gaybileet oli ykköstapahtuma silloisessa Suomessa. Tultiin Joensuusta koneella varta vasten. Missään muualla Suomessa ei ollut yhtään mitään vastaavaa. Tukholma tai Hesan Kaisis siihen aikaan. Ei nykyään tunnu olevan sitä mahtavaa fiilistä missään. Herkku ei vastaa odotuksia. Dtm ei ole sitä mitä sen pitäisi. Tuntuu kuin olisi siirtynyt vertauskielellä "Stockalta suoraan "superhyperalemarketteihin"
Olisiko kuitenkin vähän niinkin, että aika kultaa muistot, eikä mikään tunnu enää miltään, kun noita paikkoja on ollut aika pitkään suht monta. Maailma muuttuu. Takavuosien uutuudenviehätystä on varmaan kokenut yksi jos toinen. Minulle ainakin ne ensimmäiset käynnit homokuppilassa olivat jotain erityistä eikä sitä fiilistä voi enää toistaa millään ilveellä. Eikä mikään voi olla samanlaista kuin Kaisan karkelot, koska silloin ei kerta kaikkiaan OLLUT muuta, joten fiilis oli varmasti vieläkin ainutlaatuisempi jo sen takia. Tällainen näppituntuma tuli hyppysiin lukiessani näitä suitsutuksia.
Aika kultaa muistot....niin, miten sen nyt ottaa. Onhan monet tiukkapipo säädökset poistuneet sitten 80-luvun ja maailma muuttunut, varsinkin Helsingin yölemä. Kuitenkin Kaisiksessa oli jotenkin enemmän tyyliä, kuin nykyisissä paikoissa. Oli pöytiintarjoilu, oikeat liinat pöydissä, ei kromia, eikä muovia sisustuksessa ja varsinkin ilmapiiri oli jotain omaa luokkaansa. Ihmiset panostivat iltaan (itseensä), kaikki olivat siellä samasta syystä, musiikista ei valitettu ja bailaus oli armotonta.

Jos snobbailu linjalle haluaa lähteä niin eipä tekisi mieli lähteä ykköset päällä shampanjaa lipittämään DTM:ään, Kaisikseen kylläkin, toivottovasti uusi paikka tuo muutoksen.
Tykkään teknosta, mustista seinistä,eikä vessan tarvi olla marmorista, mutta jos haluaisin juhlia tyylillä(edes vähän) olisi mukavaa, että sille olisi oma paikka. Kaisis oli semmoinen, eikä se ole ajan kultausta tai ensikerran huumaa.
Olihan Kaisaniemessä sen suuren pyöreän diskolattian yhdellä sivustalla myös suuri baari, josta saattoi seurata tungosta lattialla. Eikä sieltä ollut kielletty kulkemasta lasi kädessä pöytiin, kuten Helsingin muissa ravintoloissa siihen aikaan.
Ihmisillä oli aidosti hauskaa. Ilta ei ollut armotonta metsästystä vaan hurjaa bailausta ja niinkuin Eetu sanoi, itseensä ja muihin panostamista.
Tuo on niin totta. Herkkuun tai dtm:ään ei tee mieli vetää ylleeen mitään ihmeellistä. Paremmin niissä viihtyy kun kaivaa pesukorin pohjilta jotain kasuaalia :)

Toisaalta, missä sitten olla ja viihtyä niissä designer vetimissään. Pöytiintarjoilu on kadonnut. Klubit ja yökerhot örveltäjiä täynnään. Kämpin ja Savoyn baariko ovat ainoat... Muualla tönitään ja jos ei kengille tallota niin lasinsirut tuntuu ikäviltä jos jalassa on oikeat kengät. Pintaklubia ei Helsingissä ole Teatteri täyttää tunnusmerkit muuten paitsi asiakasmäärältään (=liikaa) ja henkilökunnaltaan (=liian vähän, ammttitaito?).

Mistään isosta homopaikasta ei mitään tasokasta tule. Dtm on nyt miltei tyhjilään, silti siellä ne paikoileen juurtuneet kantikset eivät edes ohikulkijoita väistä. Ei sitten milliäkään. Se niistä tavoista.
Ei milliäkään väistetä, sen huomasin kun olin tilannut shotteja itselleni ja kaverille. Shotit löytyivät paitani rinnuksista ja housuiltani, lisäruhjeet tulivat varpaille. Kantisten törmäily päin näköä kolmen jälkeen on ärsyttävää. Ei väistetty vaikka kuuluvasti ja kohteliaasti oli pyydetty tilaa. Tämä tapahtui viikonloppuna Mamassa. Herkku ei ole sen parempi, tönimisen lisäksi lepakot pitävät siellä huolen etteivät lasinsirpaleet lopu kesken.
Jännä, miten ihmiset näkee asiat erilailla....

No, tää nyt ei varsinaisesti kuulu edes tämän keskusteluaiheen alle mutta ylläpito poistakoon tän sit...pakko kuitenkin kommentoida edellistä;

- asiakkaat luovat tasokkuuden, ei ympäristö .... joten jos kamppeet on vedetty niskaan pesukorin pohjalta...
- dtm tyhjillään...kyllä joo kun tulee heti klo 22:00 jälkeen mut yhdeltä saa jo jonottaa...tän kai todistaa se, et tota tönimistä esiintyy kun paikka on täysi kuin ammuttu
- paikoilleen juurtuneet kanttikset näyttää mun silmissä niiltä pesukorin kautta matkaan lähteneiltä tuonelan tuomoilta - ei siin kanttiksilta

Sori...toivottavasti kukaan ei loukkaantunut mut tasokkuudesta ei puppelit koskaan luovu:)!
Tässäkin on tietty syytä välttää yleistyksiä. Jonkin sortin kantis olen Mamassa, mutten (ainakaan tietoisesti) siellä ketään töni tai ole päästämättä eteenpäin. Tietysti välillä on niin tuubassa ettei ihan ymmärrä kaikkea mitä ympärillä tapahtuu, sori kaikille joitten varpaille oon tallonu. ;)

Itse ainakin yritän hoitaa asiat tiskillä mahdollisimman ripeästi ja päästää seuraavat janoiset tilaamaan juomaa. Ja vaikken nyt ihan aina täysissä bilevermeissä olekaan liikkeellä niin kyllä sitä kerran jos toisen peilin edessä kuitenkin pyörähtää kotona ennen kuin ovesta astuu ulos.

Joten kaikenmoisia ihmisiä taitaa löytyä meidänkin "profiloituneista" kuppiloistamme.
Niin siis ei tee mieli pukeutua ja siksi ennemmin säästää ne paremmat vermeensä muaalle. Siihen vaikuttaa myös yleinen taso jota ei viitsi ylittää. Enää.

Kaikki vaatteet ymmärtääkseni täytyy jossain vaiheessa pestä, joten kyllä sieltä pesukopastakin saa ihan hyvän kokonaisuuden kasaan :)

Sitä paitsi tosi hutsu näyttää hyvältä vaikka perunasäkissä :) Ja peiliä ei meilläkään jätetä ennen kuin heijastus miellyttää...

Mutta ei ne väistä. Herkussa ja muulla vielä toistaiseksi on väistetty. Ja mamaan tosiaan porukka tulee aina vaan myöhempään. Siinä missä ennen oli täyttä jo puolilta öin, sitten yhdeltä ja nyt sitten vissiin tosiaan vasta yhden jälkeen. Minua ei moinen kiinnosta. Onneksi on muita vaihtoehtoja.
Kivahan se vain on ettei väistetä...kivasti kutaa pebas kun puskee itsensä tiskille:)!

Mua on isot pojat sivistäneet kertomalla, että trendit on nyt semmoiset että raflassa ei voi näyttäytyä ennen klo yhtä...
Ai isot pojat kerto :)

Klubille klo 01. jälkeen on ok jossain Madridissa missä bileet ei koskaan lopu ja baareilla aletaan jo kuitenkin aikaisemmin.

Aika pian vain on edessä kotiinlähtö jos Suomessa samoin toimii, täällä kun noin bileet ei kestä.

Liekö takana ajatus vaikuttamisesta sisäasianministeriöön ravintoloitsijoiden kautta? Kun porukka tulee vasta tuntia kahta ennen sulkemisaikaa pitää aukioloaikoja toki pidentää. Eihän yrittäjä muuten elä! Muitakin vähemän imartelevia vaihtoehtoja tulee mieleen ...

Ääniä aukioloaikojen lyhentämiseksi tosin on viimeaikoina kuulunut julkisuudessa tuota pidentämistä enemmän.

Oli mitä oli. Mä haluan bileet silloin kun bilettää. Vaikka klo 18! Mutta mä en olekaan cool, vaan hot! ;)
Kyl biletyken voi aloittaa vaik klo 18:00. Itse asiassa se on aika yleistä, mut sitä sanotaan aloitteluksi. Alottelun jälkeen siirrytään sit radalle.
Totuushan on (ja on varmaankin aina ollut) että etkot ja jatkot ovat niitä hauskimpia ja mieleenpainuvimpia juhlia, joiden väliin sijoittuu se pakollinen baariosuus. :) Ei sillä etteikö Annankadullakin olisi kivaa, päinvastoin, mutta...
Eikun täällä ei ole bileitä kuin yöllä, jos silloinkaan. Onneksi nykyään on muutamia aamun jatkoja, aika teknon tahtiin tosin. Siitähän ei kaikki pidä.

Joopa-joo, niinpä niin, rataa pitkin etkoilta jatkoille or what-so-ever...

Radalla jo 15vuotta, joten metkut kyllä tunnen ;)

Mutta tämä bileiden kestovärjätty hile kaipaa nimenomaan vauhdikasta tanssin sykettä. Ei paljon nappaa paikka, joka täyttyy tuntia ennen pilkkua. Pääsymaksulle ei silloin tule mitään katetta.

Onneksi joissakin paikoissa meno alkaa sentään puolilta öin.
"Radalla jo 15vuotta, joten metkut kyllä tunnen ;)"

Mä olen aina kunnioittanut tosi ammattilaisen mielipidettä.
  • 25 / 25
  • Ylpeä lesbo
  • 2.11.2002 19:51
Olli, väität että Kati ja Tuula olisivat miesvihaajia ("Kati Mustola ja Tuula Juvonen... ...asiatonta ja asiantuntematonta miehiin kohdistuvaa yleistettyä vihaa"). Voisitko antaa tästä jotain esimerkkejäkin, vaiko onko kyseessä sen paremmin perustelematon ja perusteeton naisviha?