Suomi (included Hki) versus muu maailma

  • 1 / 7
  • Antti
  • 11.11.2002 17:07
Palstalla on käyty kovasti keskustelua Helsinkikeskeisyydestä. Mulle on jo vähän epäselvää mistä keskustellaan ja toisinaan tulee kommentoitua kommentoimisen vuoksi ilman että olis mitään kommentoitavaa.

Faktaa on se, et Suomi oli aikoinaan Tukholmakeskeinen, sit Moskovakeskeinen, sit Helsinkikeskeinen...nykyään Suomi on Brysselikeskeinen. Onneksi Hra McLuhanin lanseerasi aikoinaan tään Global Village jutun jossa nyt voidaan sit elää olipa keskitys mistäpäin tahansa. Aina voi olla eturintamassa.

Ja eiks se oo kuitenkin aina mukava lähtee mut vielä mukavampi tulla takaisin?
  • 2 / 7
  • Public eye
  • 11.11.2002 18:03
Toiset meistä ovat kovin ihastuneita vastakkainasetteluihin perustuviin yleistyksiin, tyyliin homot v. heterot, helsinkiläiset v. kehä III:n ulkopuolella asuvat, tamperelaiset v. turkulaiset, HIFK:n kannattajat v. jokerifanit, ns. kristityt v. muslimit, you name it.
Tämä kaikki tekee elämästä kovin yksinkertaista ja suoraviivaista. Kuitenkin se on täyttä potaskaa, kusipää on kusipää asuinpaikastaan, seksimieltymuksistään, uskonnostaan tai uskonnottomuudestaan riippumatta. Samoin fiksuja ihmisiä löytyy kaikkialta, joidenkin asioiden painotukset ja näkökulmat vain vaihtelevat erilaisen kulttuurin ja ympäristövaikutusten vuoksi. K-pää ei tule toimeen kenenkään muun kuin ehkä satunnaisesti ja väliaikaisesti kelpuuttamiensa poikkeusyksilöiden kanssa, fiksut ihmiset pystyvät toimimaan ja ystävystymään kenen tahansa avoimeen ajatteluun kykenevän ihmisen kanssa, vaikka näennäiset viiteryhmät olisivat periaatteessa täysin vastakkaisia.
Jokaisen oma maailma pyörii oman sijaintipaikan ympärillä, mutta vain pölvästi edellyttää, että muidenkin maailman navan pitäisi sijaita siinä samassa paikassa.
Eli koettakaa hyvät ihmiset nähdä pinnallisten leimojen taakse ja löytää se todellinen ihminen, niin maailma pelastuu ;-) ...ja itselläkin on paljon helpompi olla.
  • 3 / 7
  • Pete
  • 12.11.2002 3:02
Laitanpa nyt omanikin tähän, kun kerran tästä asiasta ollaan käyty keskustelemaan:

Olen asunut/vieraillut/työskennellyt niin monessa maassa ja eri paikoissa siellä, etten viitsi käydä niitä nyt luettelemaan. Kuulostaisi vaan elvistelyltä. Ehkä nytkin, mutta ei todellakaan ole tarkoitus.

Olin duunissa YK:lla, ja sen tähden jouduin matkustamaan aika usein ja myös kauas. Olen asunut vakituisesti New Yorkissa, Lontoossa, Frankfurtissa, Roomassa ja Genevessä. Kaikissa paikoissa olen tietenkin kurkkinut gaysceneä enemmän tai vähemmän...

Nyt taas kohta pari vuotta Suomessa asuneena voin kyllä sanoa, että tarjonta täällä on ERITTÄIN laadukas ja runsas, sitä paitsi. En nyt puhu pelkästään Helsingistä, vaan niin niin monelta muultakin paikkakunnalta löytyyy menoa!

Verrattuna hyviin moneen kaupunkiin ympäri maailmaa, Helsingillä ei ole mitään häpeämistä!
  • 5 / 7
  • Tomppa
  • 26.11.2002 19:53
Vais niin. Sallitko minun hohottaa?! Ilmeisesti et ole tutstunut luettelemiesi kaupunkien sceneen juuri lainkaan. Kuka taysjarkinen nyt vertaa jotain Helsingin "scenea" New Yorkin tai Lontoon vastaavaan. Tai siis eihan Helsingissa edes ole mitaan scenea. Muutama yokerho ja pari kammottavaa pubia, johon kaupungin homot tunkeutuvat. Niin ja mita tahan laadukkuuteen tulee, siis tarkoitat varmaankin miesten ulkonakoa, niin kylla Suomen&Hesan komeat miehet on sormilla laskettavaissa ja harvoin naihin hunkkeihin Hesan "scenessa" tormaa muista Suomen kaupungeista puhumattakaan. Olen asunut jo muutaman vuoden ulkomailla ja vielakin minua jaksaa ihmetyttaa uuden kotimaani gay scene: se on suuri, vilkas ja avoin. Sosiaalinen elamani on aivan toista luokkaa kun Suomessa asuessani. Nykyisin Suomessa vieraillessani huomaan kuinka onnettoman pienet piirit Suomessa on ja se laatu on erittain surkeaa!
  • 6 / 7
  • Pojotor
  • 26.11.2002 21:49
Minä asun paraikaa Sveitsissä ja haluaisin kyllä mielelläni nähdä sekä Peten yllä aiemmin että Sinun tässä mainitsemiesi "scenein" hyvät puolet. On totta, että minun sosiaalinen elämäni on täällä huomattavasti vilkkaampaa kuin Suomessa koskaan, mutta näin aikuisena miehenä toteaisin kuitenkin, että se ei ole mitään sceneä vaan kutsuillallisia kavereiden ja ystävien kotiin, illallisia ravintoloissa, elokuvia, konsertteja, hiihtoretkiä jne jne hyvässä, selektoituneessa homoseurassa - ja tämä on se, mikä usein tuntuu Hesasta puuttuvan pikemminkin kuin bailausmahdollisuudet. Kuinka moni meistä, joilla on mahdollisuus, käy kymmenissä eri mestoissa? En minä ainakaan! Kyllä se askel täälläkin menee aina samaan kuppilaan - ja tässä suhteessa Hesa puolustaa kirkkaasti paikkaansa. Mielelläni tulen sinne taas talvemmalla...
  • 7 / 7
  • Pete
  • 26.11.2002 22:26
Tomppa ja Pojotor:

En nyt erikseen viitsi ruveta luettelemaan, missä paikoissa olen ravannut. Mainitakoon vain että vaikkapa Lontoossa On esim. Old Compton street ja ympäristö koluttu hyvinkin tarkkaan. Samoin muissa mainitsemissani kaupungeissa vastaavat seudut/paikat.

Haluaisin teidän herrojen ymmärtävän, että asiat tulee asettaa oikeaan mittakaavaan: Suomessa on vähän väkeä, mutta suhteessa siihen meillä on todellakin ihan kiitettävä tarjonta. Muistakaa siellä mualimalla pörrätessänne tämä. Kun itse muutin pois Suomesta -95, täällä ei ollut juuri mitään. Takaisintulo oli sitäkin miellyttävämpi.

Kaikkea onnea ja menestystä vaan sinne ulkomaille. Itse olin kyllä ihan tyytyväinen tultuani kuuden vuoden jälkeen kotiin. Vielä se teilläkin koti-ikävä iskee, luulemma ;-)

Pete

P.S. Tosin... Parempi puoliskoni (täällä Helsingissä) on britti, joten kai se exodus jotenkin vaikutti valintaan...