Kuka on suosittu koulussa, kenestä ei tykätä

» Suomessa julkaistiin tutkimuksia syrjinnästä

• 1 / 3
  • vaeltaja2006
  • 17.2.2011 8:35
Tänään radion aamuhartaudessa kuvattiin 11-vuotiaiden maailmaa. Kuka on koulussa suosittu ja kenen kanssa ei haluta olla missään tekemisissä. Erilaisuudesta ei lasten keskuudessa tykätä. Köyhä on epäsuosittu. VIP-kutsuja saavat vain jotkut. Helsingin Sanomat käsitteli teemaa tällä viikolla ja tämän aamun aamuhartaus toi asian konkreettisena joka kotiin. Aamuhartauden puhujana oli diakoni, kotiäiti Kristiina Huotari. Olen monesti kuullut hokeman: "Ei lapset ole pahoja". Mutta mikä heistä tekee pahoja? Aamuhartaus n. 8 min Areenassa:
http://areena.yle.fi/audio/1297916324128
  • 2 / 3
  • Nova
  • 17.2.2011 12:01
Kovin on koulumaailma ja lasten maailma muuttunut siitä kun itse olin lapsi 70- ja 80-lukujen taitteessa. Nykyään saatat joutua epäsuosioon, jos sinulla ei ole tietynlaisia vaatteita, tietynlaista kännykkää tai tietynlaisia tavaroita ylipäätään. Tai jos et pelaa ja ole mukana tietynlaisissa nettipeleissä ja virtuaalimaailmoissa. Jos et täytä tiettyä standardia, et ole suosittu. -Tosin sama pätee aikuisten maailmaan.
Juttelin taannoin pikkusiskoni kanssa, että jos me olisimme lapsia nyt, ja tupsahtaisimme serkuilta perityissä tai äidin ompelemissa 70-luvun vaatteissamme jonkin koulun pihaan, meidät varmaan kivitettäisiin henkihieveriin. Onneksi lapsuudessamme aika oli toinen, kävimme suhteellisen pientä koulua, opettajat olivat jämäköitä ja ilmapiiri oli suhteellisen mukava, että kouluajasta saatoi selvitä ilman suurenpia traumoja.
  • 3 / 3
  • ouT oF tHe bOx
  • 18.3.2011 16:30
Kiusatuksi voi joutua senkin takia jos on varakkaasta perheestä. Kateuden takia. Ja siitä jos on eriväriset kumikengät kun muilla kakaroilla. Jos on liian lihava tai liian laiha. Jos menestyy liian hyvin koulussa. Jos on muotoja on lehmä, jos ei ole niin lauta. Jos ei vielä ole kiinnostunut pojista, päihteistä, muotivaatteista ja siitä musiikista mitä siihen aikaan kuuluu kuunnella. Jos erehtyy leikkimään vielä yli 10-vuotiaana.

Suurin syy kai on että on liian herkkä tai "erilainen".

Jos mulla on joskus kakara se menee esikoulun sijasta johonkin ninjaopistoon. >:)