HS mielipidekirjoitus: Saako homolle nauraa?

» Hartwallin drinkero-mainokselle huomautus
» Pumpulikansaa vai monimuotoista sateenkaarikansaa?

Toimittaja Sami Koivisto kysyy tämän päivän Hesarin mielipidekirjoituksessaan onko Hartwallin keikistelevää ruotsalaishomoa esimerkkinä käyttävä mainos sopiva tapa hauskuuttaa katsojia. Mainos on saanut ristikkäisiä mielipiteitä. Joku on nauranut vedet silmissä, toinen pitää hahmoa taiteena, osa pitää mainosta erittäin loukkaavana.

Koivisto itse pitää mainosta hauskana, mutta ei hyväksy sitä, että siinä homo esitetään alisteisessa asemassa. Tyyppi on etäännytetty rajojen ulkopuolelle. "Ulkomaalaiselle homolle voi olla helppo nauraa, mutta kuka lähtisi tekemään armeija- ja jussipaitahomoja? Tai hauskoja muslimi-, vammais- tai somalihahmoja?"

Minä dumppaan kaikki tv-mainokset. En ole sitä siis vielä nähnyt. Jos joku on mainokseen törmännyt, mitä mieltä?
Jouluksi meille varmaan mainostetaan olutta kakkahuumorilla Mr. Hankeyn avulla ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mr._Hankey,_the_Christmas_Poo ), koska kakka naurattaa aina ja kaikkia.

Åttå-mainos ei naurattanut eikä edes itkettänyt. Se ei oikeastaan herättänyt mitään merkittäviä tunteita. Nähtyäni mainoksen mieleen tuli ainostaan, että "kas, nårjalaista huumåria". Se mainos ei ole edes riittävän huono ollakseen hyvä. Se on vain lievästi huono.
En tiedä itkisinkö vaiko nauraisin lukiessani näitä "keskusteluja". Kumpaakin saan onnekseni tehdä ilman lupaa.
  • 4 / 30
  • Public eye
  • 23.9.2010 12:46
En nyt äkkiä osaa keksiä, mikä voisi olla sellainen asia, jolle ei SAA nauraa - jos nimittäin naurattaa. Huumoriksi tarkoitettujen mainosten tekijä ottaa aina riskin sikäli, että kaikkien ihmisten huumorintaju ei ole samanlainen. Se mikä naurattaa toista, voi herättää toisessa aivan muita tunteita.

Jos blondivitsit ovat sallittuja, mikseivät sitten himpulavitsitkin. Normaaliälyllä varustettu ihminen tietää, ettei jokainen vaaleatukkainen nainen ole samanlainen kuin stereotyyppinen blondivitsin bimbo. Mutta bimboblondejakin on, ihan oikeasti.

Saman logiikan mukaan voisi kuvitella, että yliampuvan itseironinen (mielestäni) ja myös itsetietoinen norjalaishomo mainoksessa ei saa kaikkia suomalaisia uskomaan, että tuollaisia ne homot ovat. Kun muunlaisiakin esimerkkejä on julkisuudessa nähty. Minusta mainokset ovat hauskoja, mutta kyseistä juomaa en kyllä suuhuni siitä huolimatta pistäisi.
Erään edesmenneen jenkkikoomikon mukaan, huumorin tarkoitus on osata nauraa itselleen - miksemme siis nauraisi tuolle "Åttå"-stereotypialle, joka tosin useamman kerran nähtynä ei jaksa enää hymyilyttää - liian kulunut ja vanha ideana.

Itse ainakin nauran hyville homovitseille ja paljon ;)

"Rypyt näyttävät naurun paikan"
Itse ainakin hihittelin mainokselle. Tosin, joku pieni osa meikäläisestä mietti sitäkin, että onko tämä nyt hyvä. Mutta, vapaa maa, suhteellisen ainakin, eikä minua häiritse tällainen stereotypioiden ilmiselvä huumorikäsittely.

Enemmän ärsyttää se, että mainos on huono mainos. En tiedä kenelle se oikeastaan on suunnattu ja millaista demografiaa sillä yritetään kosiskella? Vaiko vain ärsyttää ja herättää keskustelua niin homoissa kuin niissäkin, joiden mielestä "homot näkyvät joka paikassa jo, ydinperhettäkin enemmän" (noin vapaasti tulkiten...).
  • 9 / 30
  • SaintJudy
  • 24.9.2010 8:46
Nähtävästi tietynlaiselle homolle saa nauraa; kun homo on ruotsalainen, naismainen tai käyttäytyy kuin idiootti? Eihän nyt kukaan oikeasti luule että homot olisi tuollaisia...-eihän? Ja yhtä epätodennäköistä olisi, että joku Dressmanin ylimaskuliinisista, hidastetuista miehistä olisikin homo. Esimerkiksi Fazer on poistanut golliwog-hahmoon perustuneen lakulogonsa ja Brunberg uudisti suukkonsa asiallisempaa kuosiin - alkoholia voi mainostaa samankaltaisin stereotypioin ja se on vielä kaikkien mielestä "ihan hauskaa"?
Vertailun vuoksi voisi ottaa esille Kunniarotan napannut Instrumentarium. "Heteromiesten homoseksuaalisuuden pelolla vitsaileminen osoittaa Setan mielestä arvostelukyvyn pettämistä." -perusteltiin tuota.

Mainoksen voi katsastaa uudelleen lukaisemalla Sosiaali- ja Terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen ohjeen alkoholimainonnasta;
http://www.sttv.fi/alkoholi/Mainonta/maiohje2.7.htm

(http://www.sttv.fi/alkoholi/Mainonta/maiohje-etusivu.htm)
Saako nauraa? Jos nauru tulee sydämestä, niin kyllä. Jos sitä täytyy erikseen kysyä, voi miettiä mille nauraa ennenkuin nauraa muiden mukana.
  • 11 / 30
  • Tero Kankaanperä
  • 24.9.2010 9:30
Minulla ei ole edes televisiota, joten säästyn yleensä suomalaisen mainonnan keskimäärinkin ala-arvoiselta tasolta. Valitettavasti useampikin heteroystäväni on pitänyt näitä mainoksia hillittömän hauskoina ja halunnut jakaa ne kanssani mesen tai Facebookin välityksellä. Ensimmäisen katsoin, seuraavia vain sen verran kuin oli välttämätöntä tajutakseni kysymyksessä olevan saman mainossarjan. Katukuvassa noita mainoksia on vaikeampi välttää. Kuten lienee ilmeistä, en voi sietää ko. mainoksia. Minusta ne eivät kuitenkaan ole loukkaavia vaan vastenmielisen mauttomia. Niin säälittävän mauttomia, että ne herättävät minussa myötähäpeän tunteen. Olen sille varsin herkkä, enkä juuri siksi voi sietää noita mainoksia.
Minusta tuo nauraminen ja pilkan teko on kaksipiippuinen juttu. Miksi feminiinisesti käyttäytyvä mies on pilailun kohteena? Siellä pohjamudissa menee virtauksia, missä tuomitaan miesten naismaisuus. Tässä tuollainen harmiton, hieman lapsellisesti käyttäytyvä bilehile möhlii koko ajan jotain: piimät menee vauvojen tavoin rinnuksille ja mikään ei tunnu menevän kohdalleen. Tässä tulee mieleen vanhat koomikot Buster Keaton, Ohukainen ja paksukainen. Niissä molemmissa on tällainen toope mukana kuvioissa. Tässä varmaan viitataan jollakin tavalla siihenkin, että homomies on hieman vajaa, retard. Leimaa antavia olemuksessa ovat tyttömäinen keimaileminen ja pukeutuminen tuollaiseen räikeänväriseen napapaitaan, joita käyttävät tyhmät(?) bimbot, pissikset. Mietin myös onko tässä myös sellainenkin asia mukana, ettei mies saisi olla kaunis. On paljon kauniita miehiä, jos ette ole huomanneet. Onko kauneus yksinomaan naisten etuoikeus? Jos mies on kaunis ja korostaa sitä, hän rikkoo tabuja ja raja-aitoja.

Ruotsissa miehet saavat olla kauniita ja pukeutua värikkäästi. Huomasin, että täällä myös vanhat miehet ovat alkaneet käyttää voimakkaita värejä pukeutumisessa. Kesällä näin kirkaan punaisia housuja jo eläkeiän ylittäneillä miehillä.

Mä en ainakaan halua, että minuun suhtaudutaan yleisenä vitsinä, mutta sillä lailla usein tuppaa todellisessa elämässä käymään.

Miksei vois yhtä hyvin pilailla heteromiesten ja joidenkin homomiesten ylettömällä miehekkyyden korostamisella, missä vielä usemmin lyödään yli, myös oman terveyden kustannuksella ja se vasta huvittavaa on.
Mua jotenkin vaan kuvotti kattoo tota mainosta, tosin sen oli pakko olla näyteltyy, koska eihän kukaan oikeessa elämässä voi olla noin neitimäinen bimbo, eihän?
Hauskojahan nuo, tack tack, arkadas. Kondomimainos olikin tuttu jo ennestään.
Eikö tuo jälkimmäinen, kondomimainos pyörinyt suomenkin telsussa joskus? Kondomimerkki oli vain eri?
Eikös Kenny Everett -showssa irvailtu näille stereotyypeille itseironisessa mielessä? Sittemmin Maanalainen armeija iskee jälleen -sarja pisti samat stereotyypit kierrokseen, tosin siinä sarjassa kyytiä saivat monet muutkin asiat ja ilmiöt seksuaalisen suuntautumisen lisäksi. Suomi tulee taas about 20 vuotta jälkijunassa niin huumoreineen kuin reaktioineenkin.
"...koska eihän kukaan oikeessa elämässä voi olla noin neitimäinen bimbo, eihän?"

Valitettavasti - Riquman - ilmaisusi mukaan "neitimäisiä bimboja" tosiaan löytyy, enemmän kuin uskotkaan.
Vähän ihmetyttää kenelle se mainostettu tuote on tarkoitettu. Vaikea kuvitella, että kukaan jota tuo mainos oikeasti naurattaa ostaisi pinkkiä, å-kirjaimilla varustettua lonkeroa.
Eihän tästä tarvitsisi edes kirjoittaa ihan oikeasti...

Kyseinen mainos oli yksinkertaisesti huono. Helvetin huono.

Toivottavasti mainostoimisto ymmärtää siirtää kyseisen mainoksen suunnitelleen "osaajan" muihin tehtäviin tai vaihtoehtoisesti näyttää hänelle missä ulko-ovi on.

Minä nauroin kyllä. Sen tahattomalle huumorille ja yleiselle täydelliselle typeryydelle.

Jos olisin itse kyseisen mainoksen tekijätiimissä, etsisin kiireen vilkkaa paikkaa minne työntää pääni hiekkaan ja pitää sen siellä, kunnes koko mainos on unohdettu...
Ai niin.

Sorry,

Aihe unohtui.

Kyllä homoille saa nauraa, ja pitääkin. Monet parhaista tuntemistani vitseistä ovat homovitsejä. Ja hyviä sellaisia.

Ex-Kommunisti-isävainaani aina sanoi, että sellainen asia jolle et pysty nauramaan, ei ole ajamisen arvoinen (hän aina kertoi venäläis/kommari -vastaisia vitsejä).
Tästä onko neitihomoja-kysymyksestä... niin siis kyllä niitä on, mutta eikai ne nyt ihan noin käyttäydy kun tossa mainoksessa, eks toi nyt kuitenki oo vedetty yli, ne huulien liikkeet ym.

Mulle tuli mieleen et noissa mainoksissa on silleen aika paljon seksiä, tyypillä on housujen vyötärö alhaalla ja kaikki ne huulieleet ja liikehdintä, ja sit pisteenä i:in päälle lopuks se miten se juo siitä tölkistä, silleen kun olis ottamassa suuhun jotain muuta...
Musta se tyyppi näyttää sellaselta urpolta joka ajattelee vaan seksiä, ja siis sellaiseltahan sen on varmasti tarkoituskin näyttää. Tuollainen stereotyyppi homosta joka ajattelee vaan seksiä on käsittääkseni jonkinlaisena olemassa, en tiedä kuinka vahvana käsityksenä nykyään.

Vaikea sanoa onko mainoksesta hyotyä vai haittaa yleiselle "homokuvalle", vai onko sillä juuri merkitystä...
luulis että se on niin pönttö ettei kukaan aattele et kaikki homot tollasia on, tietysti meitä yksilöitä on tässä maailmassa moneen junaan homoista ja heteroista.
En mä ainakaan oo koskaan nähny noin älyttömästi käyttäytyviä "neitihomoja", vaik oon kyl nähny tyyppejä jotka käyttäytyy sillei mitä sanotaan neitihomomaiseks.

Vai kokeeko joku olevansa sellainen kun tos mainoksessa? Ei ollut tarkoitus loukata ketään, jokainen saa tietysti olla niin kuin hyvältä tuntuu. Mun silmään tollanen noin isosti elehtivä ym. käytös vaan on aika hassua... mut se voi johtua siitä et itse olen ujo ja pienempieleinen julkisilla paikoilla yleensä... eleet ei vaan mun juttu.
Vilkaisin tuossa ohimenne drinkerotuotteiden hintoja. Yli seitsemän euron litrahinnoissa mennään, joten kallista on tavara. Ja toki sen verran mainoksen uhri, että mainoksen takia tuotetta vilkaisin. Ihan kiinnostava oli, voisi kokeilla, mutta kyllä se Siwan Eldorado-omenasiideri vie vielä voiton, kun on puolet halvempaakin.

Ja suosittelen muuten kokeilemaan, yllättävän hyvä perussiideri hinta-laatusuhteeltaan. Eihän tuo sulata kieltä mennessään (hyvässä kuin pahassakaan), mutta on parin euron tölkkihintaan ihan kiva kylmä iltajuotava. Sopii erinomaisesti juhliin tarjottavaksi myös, neutraali ja edullinen.

Siwa-mainos tästä näemmä tulikin nyt sitten :D
  • 29 / 30
  • Kolmoisritti
  • 29.9.2010 16:28
Det är kiva det, kun joutuu näiden stereotypioiden kohteeksi työelämässä, millä heterot kampittavat hinttien uraa. Tää on vakava asia, koska sitä tehdään koko ajan. Moni ottaa stereotypiat ja ilveilyt tosissaan. Heteromiehet kuvittelevat oikeasti, et homomiehet ovat tuollaisia.

Kun brittien armeijassa paljastui upseeri transsukupuoliseksi, niin hänestä ilkuttiin: " from hero to zero!"

Nyt, kun työtä ei riitä jokaiselle, taistelussa ei kaihdeta valheellista mustamaalaamista. Tämä menee uskomattomiin mittasuhteisiin. Lopputuloksena voi olla homon irtisanominen tai irtisanoutuminen.
Nyttemminhän kävi niin, että mainonnan eettinen neuvosto puuttui mainokseen, ja yhtiö kirjoittaa:

"Olemme erittäin pahoillamme, mikäli Åttå Drinkeron mainonta on loukannut. Mainonnan tarkoitus ei ole missään nimessä loukata tai väheksyä ketään. Kunnioitamme Mainonnan eettisen neuvoston kannanottoa, ja lopetamme Kjartan-hahmon käytön Åttå Drinkeron mainonnassa välittömästi. Valitettavasti jouduimme siis myös poistamaan videot täältä."

Ihan hyvä ratkaisu. Stereotypioille sinänsä voi nauraa, mutta nuo mainokset eivät naurattaneet. Ne olivat väkinäisiä.

Monty Pythonin homosketsit ovat aivan eri maata.