Järkyttävä uutinen Skotlannista
Selvä vastaus on se, että pedofilia ei aihepiirinä ole kuulunut eikä jatkossakaan kuulu ranneliike.netiin, ellei niillä ole laajempaa merkitystä glbti-ympyröihin. Tällä tapauksella nyt näyttää olevan. Tyylillesi uskollisena et kuitenkaan kyennyt (sensaatiohakuisesta lehdestä) bongaamaasi uutista neutraalisti nostamaan esiin, vaan iskit nokkelasti mukaan haasteen.
Noin yleisesti olen sitä mieltä, että rikollisten sietää saada rangaistuksensa. Oli rikollinen hetero tai homo.
EDIT: Ja onhan esimerkiksi katolisen kirkon pedofiliaskandaaleita käyty läpi täällä paljonkin.
Koska teen paljon ranneliikkeen uutisia, on pakko kommentoida. Seuraan vain satunnaisesti englanninkielisiä HLBTI-sivustoja. Tämä uutinen on jäänyt huomaamatta, vaikka se ilman muuta on merkittävä. Tai tarkemmin: huomasin sen PinkNewsin uutisissa, mutta en ryhtynyt sitä tarkemmin selvittelemään.
Päivittäin vyöryy maailmalle valtava määrä uutismateriaalia. On pakko rajata, mitä lukee ja mitä kirjoittaa. Itse olen rajannut niin, että en seuraa englanninkielisiä lähteitä jatkuvasti. Seuraan tarkasti saksan-, unkarin-, ruotsin- ja vironkielisiä (ja osittain venäläisiä) HLBTI-uutislähteitä. Tuota uutista ei noilla sivuilla ole näkynyt. Ei ole kysymys sensuurista.
Saan jonkin verran postilaatikkooni uutsivinkkejä, ja ne ovat tervetulleita ja tärkeitä. En kuulu ranneliikkeen taustalla olevaan järjestöön enkä edes tunne ranneliikkeen väkeä. Toimin netin kautta täysin ulkopuolisena avustajana. Ranneliikkeestä ei ole asetettu mitään vaatimuksia eikä tekstejäni ole koskaan sensuroitu.
Koska kirjoitan uutisia Ranneliikkeeseen (Vaeltajan tavoin Ranneliikkeen organisaatioon kuulumattomana), Blueriverin kirjoitukseen oma kommentti.
Olen nähnyt uutisvirrassa tuon nimenomaisen uutisen. Katsoin, että jos se uutisoidaan täällä, samalla pitäisi tasapuolisuuden nimissä nostaa sen rinnalle moninkertainen määrä heteroseksuaalien tekemiä, lapsiin kohdistuneita seksuaalirikoksia. En pidä sellaista järkevänä.
Yleisemmällä tasolla oma henkilökohtainen linjaukseni on, etten halua kasvattaa pelon määrää yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Esimerkkinä mieleen tulevat mahdolliset Suomessa sateenkaari-ihmisiin kohdistuvat suorat väkivallanteot. Tilastot osoittavat turvallisuuden Suomessa kasvaneen aikaisempiin vuosikymmeniin verrattuna. Iltapäivälehdet pitävät huolen aivan päinvastaisen kuvan syntymisestä, koska sellaiset jutut myyvät lehteä hyvin. Viime aikoina esimerkkinä vaikkapa vastenmielinen sikainfluenssauutisointi, joka on ehtaa pelolla mässäilyä. Minä en halua olla mukana sen tyyppisessä toiminnassa.
Olen Ranneliikkeen vetäjiltä muutaman kerran tiedustellut linjauksia ja toivomuksia uutisoinnille. Tarkemmin tulkittuina vastaukset ovat olleet sellaisia, etteivät he ole halunneet yleisiä linjauksia antaa. En muista ainuttakaan uutistani poistetun. Jatkan samaan malliin niin kauan kuin sieltä joku ärähtää.
Keskustelujen puolella linjauksia on selvästi tehty. Sen olen itsekin kokenut moniaita kertoja, kun kommenttejani on kiukuttavasti lentänyt bittiavaruuteen. Jälkeenpäin ajatellen mopo oli karannut käsistäni.
Avausviestistä päätellen Blueriverin ensisijainen tarkoitus ei ollut nostaa esiin Skotlannissa tapahtunutta vaan se mitä täällä kirjoitetaan ja miksi. Kun tässä nyt ilmeisesti Blueriveriä hiertää "uutislinjaukset", niin varmaan on hyvä asiaa vähän miettiä ääneen.
Ranneliike.net on homoille tarkoitettu sivusto, jossa johtoajatuksena on ns. homo näkökulma asioihin. Sivuston toimintaidea on, että ylläpito järjestää tiedonvälitystä varten työkalut ihmisille, jotka varsinaisesti huolehtivat tiedonvälityksestä.
Tietysti Suuri Kysymys on se, mikä tuo mystinen "homo" tai "sateenkaarenvärinen" näkökulma oikein on. Sitähän ei ole missään kiveen hakattu.
Sateenkaarevassa uutisoinnissa ajattelen karkean tärkeysjärjestyksen olevan jotakuinkin näin:
- Yhteys GLBT-ihmisiin
- Ajankohtaisuus
- Yleisyys (kuinka suurta ihmisryhmää aihe koskettaa; järjestyksessä maailmanlaajuiset, valtakunnalliset, paikalliset)
- Voimakkuus (asian vaikutus keskivertoihmisen elämään ja yhteiskunnallisiin oloihin, etenkin suomalaisen näkökulmasta)
- Odottamattomuus
- Henkilöitävyys (tunnettuun henkilöön liitettävä aihe on merkittävämpi)
Itse lähden siitä, että kun asioista kirjoitetaan, niin on syytä pitäytyä mahdollisimman neutraalissa sävyssä ja pitää poissa omat kannanotot. Lukijalla on oikeus kerrottujen tietojen valossa muodostaa oma mielipiteensä. Kommentit voi sitten esittää selvästi uutisesta erillään.
Minusta tuo juttu on tosi järkyttävä ihan tavallisena lukijana ja kiitos, että toit sen meidänkin luettavaksi. Lasten hyväksikäyttö on vastenmielistä. En ymmärrä kuitenkaan, miksi kohdistat negatiosi tänne. (>Pieni ihminen kysyy itseltään, miksei Ranneliikkeessä uutisoida tällaisista tapauksista. Vastaus lienee selvä."<).
Lasten hyväksikäyttöä tapahtuu kaikkialla. Myös omassa perheessä. Ranskassa taisi olla useita tapauksia, joissa molemmat vanhemmat käyttivät pieniä lapsiaan seksuaalisesti hyväksi. Mietin, millaiset vammat se jättää lapseen. Millainen tulevaisuus lapsella on painajaistensa kanssa.. voi olla että minkäänlainen terapia ei auta. Psykiatrisessa työssä olen törmännyt näihin ilmiöihin, jotka ovat yl. tapahtuneet perheen sisällä. Traumaterapia voi olla pitkä tie "terveyteen".
Tottakai murhaajien, väkivallantekijöiden, raiskaajien ja lapsia seksuaalisesti hyväksikäyttävien joukossa on myös homoja, lesboja, biseksuaaleja, transväkeä, etc. Ei se ole mikään uutinen. Tietysti Skotlannin tapaus, josta itse luin jo viikkoja sitten sekä UK Gay Times että Pink News sivustoilta, antaa aiheen myös hlbti nuorisojärjestöille muiden muassa olla entistäkin tarkempia henkilöstöpolitiikassaan. On vanha juttu, että pedofiilit hakeutuvat esimerkikis urheilu- tai kirkon nuorisotyön piiriin.