Ettei vaan kukaan luulisi homoksi!
Hesarin tuoreessa kuukausiliitteessä kuukauden henkilönä esitellään tyylikkäästi taitetussa ja taiteellisella kuvalla varustetussa jutussa urheilutoimittaja Jere Nurminen. Erityiseksi jutun aiheeksi hänet on valittu siksi, että hän ollut joskus jää kiekon pelaaja ja on myös balettitanssija. Jutun esittely: "Urheilutoimittaja Jere Nurminen vetää yhä harvemmin jalkaansa sukkahousut."
Ensimmäinen mielikuva ainakin minulla oli se, että varsinaisessa jutussa tullaan kertomaan transvestiitti-miehestä. Lyhyt juttu on sinällään hyvä. Kiinnitin kuitenkin huomioni siihen, kuinka alleviivatusti tuodaan esille haastateltavan heterous. Tekstiin on solahtanut ikään kuin vaivihkaa: "Kunnes palasi [Opera National de Lyonista] VAIMON kanssa Suomeen 2004." Valokuva on otettu niin, että vihkisormus varmasti näkyy ylöskohotetussa kädessä ylimpänä.
Jutun on tehnyt toimittaja Teppo Sillantaus ja kuvaus Junnu Lusa. Entäpä jos jutun olisikin tehnyt naistoimittaja. Mitä seikkoja hän olisi painottanut? Entäpä jos Nurmisen puoliso olisikin ollut mies? Olisiko juttua ikinä tehty?
Luulen, että jutusta olisi syntynyt paljon suurempi, jos Nurmisen puoliso olisi ollut mies. Hänestä varmaankin olisi tullut, varsinkin gay-urheilijoiden, piirissä uusi homoikoni.
Vähän asian vierestä, mutta entäs sitten...
Sukkahousut ovat itse asiassa aivan erinomainen vaatekappale miehillekin. Itse aloin käyttää niitä Saksassa asuessani. Siellä on miesten sukkahousuja myynnissä niin monenlaista merkkiä, mallia ja väriä, että oksat pois. Niissä oli joissakin ihan sepalus! Markkinoidaan ilmeisesti aika paljon metsästäjille ja muille ulkoilmaihmisille.
Sukkahousujen ideahan on se, että ne, toisin kuin pitkät kalsarit, ovat hyvin tiukat ja ihonmyötäiset, ja ikään kuin "hieromalla" lämmittävät lihaksia liikkuessa. Jos niistä jättää jalkateräosan pois (kuten on kokeiltu) efekti ei toimi, vaan niistä tulee urheilukalsarit/vaarin villahousut paksuudesta riippuen.
Erityisen hyvin sukkahousut toimivat, jos joutuu työssään olemaan välillä ulkona ja välillä sisällä. Ulkona kylmässä liikkuessa ne ovat lämpimät ja sisällä lämpimässä sopivan viileät.
Tarkoitan siis paksuja, puuvillaisia tai villasekoitteisia sellaisia.
Suomesta en ole miesten sukkahousuja löytänyt. Olen siis ostanut ihan naisten sellaisia. Ei käyttöä ole kyllä juuri muuten kuin talvella kesämökillä. Meillä Epsoossa on sen verran lämmintä ympäri vuoden.
EDIT: Unohtu: pitkät kalsarit maksaa kolme kymppiä, sukat vähintään vitosen, uein kympin. Paksut ja lämpimät hyvälaatuiset sukkahousut max 20€.
Todennäköisesti hän ei haluaisi seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta olla niiden muutaman kymmenen gay-urheilijan homoikoni, vaan ammatissaan vakavasti otettava urheilutoimittaja.
En jaksa pitää kovin epäasiallisena myöskään sen tosiasian esilletuomista, että hänellä on vaimo. Näin jäävät pois muuten väistämättä esiin nousevat turhat spekulaatiot. Etenkin kun tiedetään, mitä keskiverto urheilufanien mielen tulee, kun he kuulevat sanan balettitanssija. Vaikka tietysti me kaikki olemmekin vuosien saatossa oppineet, ettei vaimon olemassaolo sinänsä todista yhtään mistään yhtään mitään ;))
Lehtijutussa kerrotaan, että Jere Nurminen juontaa Urheiluruudun tänään 11.11. 2009, klo 20.55.
Lähetin jutun kirjoittaneelle Teppo Sillantaukselle linkin tähän keskusteluun. Sain kohteliaan asiallisen vastauksen. Hän oli käynyt lukemassa kommentit ja vastasi, että luultavasti jos haastateltava olisi maininnut puolisokseen miehen, olisi tämä myös tuotu jutussa esille.
Unohtamani seikka lehtijutun teossa on se, että isossa talossa juttua rakentaa moni. Nytkin hakemistotekstin, johon takerruin, oli toisen henkilön kirjoittama. Juttuotsikotkin voivat olla toisen, kuin jutun kirjoittajan käsialaa. Välillä huomaan, ettei otsikko ja juttu ole ollenkaan synkronissa. Otsikon laatija ei ole aina ymmärtänyt varsinaisen tekstin koko tarkoitusta.
Sivuhuomiona kokemukseni, että miestoimittajat harvoin vastaavat lukijapalautteeseen yhtään mitään. Naistoimittajat vastailevat lähes aina. Sillantaus oli siis myönteinen poikkeus.
Toivottavasti minua l u u l l a a n homoksi! ---
Toiveesi on toteutunut.