Homot ja muslimit esillä radion keskusteluohjelmassa

• 1 / 8
  • vaeltaja2006
  • 15.10.2009 9:54
Tuomas Enbusken keskusteluohjelmassa nostettiin tänään esiin ajankohtaisia HLBTI-uutisia ja keskusteltiin mm. islamista ja homoista. Ohjelma on YLE Puheessa uusintana klo 13 ja 23. Ohjelma tulee tänään myös nettiin.
Hyvä ohjelma. Kuunteluosoite (ainakin tällä hetkellä) on:

http://areena.yle.fi/audio/483111

Maahanmuuttajia ja muslimeja on tuotu edustamaan erittäin hyvää suomea puhuva "Suomen islamilaisen yhdyskunnan jäsen" Anas Hajjar.

Ohjelmassa on paljon hyviä kohtia, mutta usein palataan samaan aiheeseen: Mitä Hajjar kertoisi homonuorelle, joka tulee hakemaan apua häneltä, Hajjar kun on lääkäri. "Miten se lääkärinä kuuluu minulle?". Lopulta - toistamalla kysymys moneen kertaan - saadaan vastaus lypsettyä pisara pisaralta. Hän pitää tällaista kysymystä täysin hypotettisena! Kysymys on selvästikin hänelle hankala, sillä hänen sanoin "Islamissa on sääntöjä: tällainen suhde on kielletty. (...) Luonnollinen tie on avioliitto." Toisaalta, jos pitäisi antaa kuva integraation onnistumisesta, niin homoja ei voi oikein lytätä katuunkaan. Selvästikin hankala tilanne!

Kun häneltä kysytään aivan suoraan miten hän toimii tilanteessa jossa lääketiede ja islam on ristiriidassa, voisiko hän sanoa homonuorelle: "Ole hyvä ja elä homoseksuaalisesti, toteuta homoseksuaalisuutta" (koska tämä on tälle nuorelle lääketieteen valossa hyväksi), niin Hajjar vastaa "Minulta halutaan jotain, mikä eettisesti on minun kannalta väärä. Ja näin en voi sanoa mitään mikä on minun kannalta väärä. (...) Haluatte minun tekevän jotain mikä on vastoin minun eettistä..."

Näin siis 21 vuotta Suomessa asunut ja hyvin integroitunut henkilö. Integroitumisaste on varmaankin Päivi Räsäsen mieleen :D

Mielenkiintoinen ohjelma, kuunnelkaa itse ja maistelkaa.
  • 3 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 16.10.2009 7:52
Tässä yhteydessä tulisi keskustella myös muiden Suomessa toimivien uskontokuntien jäsenten käytöksestä esimerkiksi terveydenhoidon piirissä. Olen kuullut tapauksista, joissa tällaiseen "suomalaiseen" uskontokuntaan kuulunut terveysaseman lääkäri kieltäytyi määräämästä ehkäisypillereitä ja joissakin tapauksissa nk. katumuspillereitä raskauden ehkäisyyn. He vetoavat eettisiin ja moraalisiin syihin. Pitkään lääkärinä toiminut pesunkestävä suomalainen on erään toisen "suomalaisen" uskontokunnan jäsen. Hän totesi minulle päin taulua homoudesta kuultuani, että homot ovat saatanan kanssa tekemisissä. En ollut hänen potilaansa.

Lääkäriasemalla kerrottiin toimittavan niin, että toinen lääkäri kirjoittaa tarvittavat reseptit, joihin tämä uskovainen lääkäri ei suostu.

Otan tämänkaltaisesta jääviydestä ja sen hoitamisesta järkevästi esimerkin omasta työskentelystäni kouluttajana työelämässä. Kollegani, jonka kanssa minulla oli konflikti, istui myös luokassani. Pidin luokalle kokeet. Annoin tuon kollegani koepaperin arvostelun toisen opettajan tehtäväksi, koska katsoin riitamme voivan vaikuttaa arvosteluun.

En ole pystynyt vielä kuuntelemaan tuota Enbusken ohjelmaa.

Tärkeä kysymys on, kuinka lääkäri Hajjar toimii esimerkiksi homokysymyksen noustessa esille hänen potilaansa kohdalla. Tuomitseeko potilaan vai ohjaako jonkun toisen hoitoon.

Kyllä näitä perin hankaliakin eettisiä asioita voidaan hoitaa järkevällä ja potilaan parasta ajatellen. Kysymys on siitä, että löytyykö hyvää tahtoa.
Kuuntelin tuon Tuomas Enbusken keskusteluohjelman islamin-uskoisista Suomessa. Olisi ollut mielenkiintoista, jos olisi käsitelty asiaa esim. homo/lesbo muslimiperheessä Suomessa: Esim. miten seksuaalisesti erilailla suuntautunut muslimipoika/nainen voi tulla hyväksytyksi oman perheensä piirissä. Olisiko se häpeä koko perheelle, vaikka kyseessä olisi valistunut, sivistynyt perhe?
Loppupäätelmänä on mielestäni, että länsimainen kulttuuri on suvaitsevampi. Koraaniakin voi näköjään "tulkita" hyvinkin eri tavalla samoin kuin kristityt Raamattua (kristillisyydessä korostuu kuitenkin enemmän armo, kun taas islamilaisuus ja juutalaisuus ovat lakihenkisempiä; käsiteltiin tuossa ohjelmassa).

Terveydenhuollon henkilöiltä luulisi odottavan asiallista käytöstä homoja/lesboja/ehkäisyä kohtaan. Valitettavasti törmäämme muutamaan "ymmärtämättömään".. uskonnolliseen fanaatikkoon. Asenteissa ja asiallisen tiedon hankinnassa on parantamisen varaa terveydenhuollon puolella.
  • 5 / 8
  • Pinja
  • 17.10.2009 23:52
"Suomessa: Esim. miten seksuaalisesti erilailla suuntautunut muslimipoika/nainen voi tulla hyväksytyksi oman perheensä piirissä."

Ihan hyvin on äitini suhtautunut asiaan. Faijalla saattaisi olla sulattelemista, en tiedä, hänelle kun en ole tullut kaapista.
  • 6 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 18.10.2009 6:11
Kiitos Pinja, kertomasi on hyvä esimerkki siitä, johon viitattiin tuossa keskusteluohjelmassakin: Ei pidä tehdä muutamien esimerkkien perusteella yleistyksiä koko ryhmää koskevaksi. Homojen olisi tämä syytä pitää visusti mielessä keskusteltaessa muista ryhmistä. Vrt. "kaikki homot ovat pedofiileja!"
Pinja: Olen iloinen, että otit yhteyttä. Samalla pystymme itse kasvamaan ihmisinä. Hyväksyminen lähtee aina itsestä, jonka sinä olet tehnyt ja kirjoitit tänne? Kiitos. Uskallatko kertoa tilanteestasi enemmän esim. onko erilaiila suuntautuneen yleensä toisessa kulttuurissa kuten islamilaisessa (en tiedä, kuinka pitkään olet asunut Suomessa) vaikeampi tuoda homouttaan/ lesbouttaan esille. Monesti meidän suomalainenkin kulttuuri voi olla esim. (ääri)uskonnollisista syistä perheessä erilailla suuntautuneelle vaikeaa sen hyväksymisen kannalta.
  • 8 / 8
  • Jukka
  • 18.10.2009 15:50
JuhaniV kirjoitti:
> "Ei pidä tehdä muutamien esimerkkien perusteella yleistyksiä koko ryhmää koskevaksi. Homojen olisi tämä syytä pitää visusti mielessä keskusteltaessa muista ryhmistä."

Eiköhän tuo ole kaikkien ymmärtämä asia.

Homojen kannattaisi pitää mielessä myös se, että kaikki vähemmistöt eivät ole automaattisesti hyviä ja muiden parasta tahtovia. Tämä karu tosiasia näyttää usein unohtuvan.