Sananvapaudesta ja ilmaisunvapaudesta
Tässä ketjussa viitataan toiseen keskusteluun, jossa etsitään vastaajia kyselyyn. Asiattoman kielenkäytön vuoksi ylläpito joutui poistamaan pari viestiä - ja se taas kirvoitti puheenvuoron sanan- ja ilmaisunvapaudesta. Tätä -vapauskeskustelua voi käydä täällä.
Toisessa keskusteluketjussa esiteltyyn kyselyyn kannattaa käydä vastaamassa. Se on hyvä tilaisuus tuoda esiin myös mahdollisia kipupisteitä. Kyselyn tiedot ja tarkemmat ohjeet löytyvät otsikolla Seksuaalivähemmistöjen ja poliisin kohtaamiset.
Paskalakeista ei saa kertoa totuutta Ranneliike/Lepakkolaakson keskustelussa. Viestini on poistettu jo kahdesti. Jos olisin Halla-aho, itkisin jos sananvapauteni perään, mutta kun en ole Halla-aho niin itken sen ilmaisunvapauden perään mitä paskalakit yrittivät rajoittaa esimerkiksi kieltämällä Pinkin Luciakulkueen!
Vastatkaa toki kyselyyn ja kertokaa peittelemättä kaikki!
Hassua,
kun mulla ei ole ensimmäistäkään huonoa kokemusta poliiseista. Aina on ollut hyvää palvelua ja apuakin olen saanut nopeasti. Minusta Suomen poliisi on paras :D Meidän perhetuttuihin on aina kuulunut useita poliiseja ja heidän perheitään ja nykyiseenkin ystäväpiiriin heitä mahtuu. Yhtä hyvin meitä opettajia voisi haukkua jollain sopivilla nimillä. En vain oikein ymmärrä tätä paskalakeiksi nimittelyä. Olisiko itsellä mitään vaikutusta siihen, että tilanteet eivät oikein suju ja syntyy tarve ajautua ikäviin tilanteisiin vai mikä mättää? No kysynpähän tätä nyt vain mielenkiinnosta.
Mini
Itse olen saanut poliiseilta osakseni erittäin asiallista ja korrektia kohtelua, vaikka heidän tiedossaan on ollut että elän homosuhteessa.
Pora-liike kirjoitti: "Paskalakeista ei saa kertoa totuutta Ranneliike/Lepakkolaakson keskustelussa. Viestini on poistettu jo kahdesti."
Jos kyseessä on kahdesti sama viesti, jonka ehdin kerran nähdä, onneksi poistettiin. Typeryydet ja vihan lietsominen jotain ammattiryhmää kohtaan henkilökohtaisten vastoinkäymisten ja omaan pieneen mieleen kasautuneiden kaunojen perusteella ilman ensimmäistäkään järkiperustetta eivät kuulu asialliselle keskustelupalstalle.
Poliisi. Sen instituution nimi on poliisi.
Poriksella nyt on näitä asennevammoja joka suuntaan eikä sitä kukaan niiden vuoksi ota vakavasti. Anarkistin elämä on kovin hankalaa ja tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia marttyyriuteen. Olen sitä mieltä että ylläpito ei vieläkään ole tehnyt tarpeeksi: Poriksen käyttämä ilmaisu on hyvin loukkaava - sallittaisiinko foorumilla puhua fägäreistä, hinteistä tai tuhkaluukkuspedeistä? Joko opetellaan puhumaan asiallisesti tai pidetään suu kiinni.
Voihan sitä anarkisti olla sillaikin, että säilyttää kohteliaisuuden ja asiallisuuden.
Anarkistikin saa viestinsä paremmin perille, kun ei meuhkoa; mitä vähemmän on vastapuolella mihin tarttua, sitä enemmän he joutuvat ottamaan kantaa itse asiaan.
Work within the system, not from outside it.
Jos hankkiutuu kylähulluksi, on aika vaikeaa saada perille asiallistakaan sanottavaa.
Tero Kankaanperä kirjoitti: "Poriksen käyttämä ilmaisu on hyvin loukkaava - sallittaisiinko foorumilla puhua fägäreistä, hinteistä tai tuhkaluukkuspedeistä? Joko opetellaan puhumaan asiallisesti tai pidetään suu kiinni."
Se on vain vanhahtava. Modernimpi nimitys on sinivuokko, koska sen lakin väri on vaihtunut ruskeasta siniseksi jo ajat sitten. Mainitsemasi sanat taas eivät lainkaan ole vanhahtavia vaan ne kait (?) ovat nuorison käyttämää kieltä. Olisi nelikymppiseltä minulta hieman omituista puhua nuorisokieltä, kun en muutenkaan sitä käytä.
Valitettavasti netistä löytyvistä slangisanakirjoista ei enää löydy (?) sitä vuosikymmentä millä kyseistä ilmausta on käytetty.
Vanhemmat herrasmiehet muuten käyttävät ilmausta "hintti". Se olikin heidän nuoruudessaan käytössä.
Mini-Mii kirjoitti: "Yhtä hyvin meitä opettajia voisi haukkua jollain sopivilla nimillä."
Se ei ole minun iässäni kovin ajankohtaista. Kokemukseni opettajista sijoittuu lähinnä muinaishistoriaan. Nykyiset opet sanovat järkyttäviä asioita, kuten "lesbo", vieläpä itsestään. Aikana jolloin koulutus oli minulle ajankohtaista, koko sana oli varsin tuntematon, saati sitten sellainen mahdollisuus, että opettajakin olisi lesbo.
Vaikka opettajista pääsee joskus eroon, paskalakit eivät sijoitu mihinkään tiettyyn ikävään elämänvaiheeseen.
"En vain oikein ymmärrä tätä paskalakeiksi nimittelyä. Olisiko itsellä mitään vaikutusta siihen, että tilanteet eivät oikein suju ja syntyy tarve ajautua ikäviin tilanteisiin vai mikä mättää?"
Helsingissä on kolme paikkaa jota voi kutsua hyvällä syyllä koko kansan olohuoneiksi, kertokaa toki, jos niitä on enemmän. Yhden osoite on Kaasutehtaankatu 1, toinen on Mannerheimintiellä viidennessä kerroksessa Huopalahdessa. Kolmannen osoite on Kyläsaarenkatu 11. Tämä kolmas osoite on sellainen, missä paskalakkeja pyörii enemmän kuin on minkäänlainen kohtuus. Kohtuus olisi tietysti nolla, mutta jos homofobian vastaisena päivänä, jolloin talolla on Ladyfestien myyjäiset lähetetään seitsemän autoa, joista usea oli maija ja jossa haukkuu vielä poliisikoira sisällä.
Viime tiistaina sama ilmiö toistui.
Ensimmäisellä kerralla paskalakkien käynnin tekosyy oli ajaa mustalaiset Rastilan leirintäalueelle, koska kaupungissa ei saa majailla ulkona muualla. Paitsi jos on valkolainen. Minä ainakin olen yöpynyt Helsingissä metsässä leirintäalueen ulkopuolella eikä paskalakki ole tullut häiriköimään, ihan luvan kanssa. Moinen häiriköinti oli siis vain tekosyy.
Toisella kertaa syynä oli mukamas varastettu polkupyörät sekä mukamas varastetut työkalut. Mitään ei oltu varastettu ja paskalakit joutuivat palauttamaan kaikki työkalut takaisin. Taaskin tekosyynä rynnäkölle oli mustalaiset.
Ne yrittävät selkeästi siis lyödä kiilaa talon käyttäjien väliin. Sosiaalikeskus Sataman periaatteissa mainitaan, että siellä on "pervo meininki". Seksuaali -ja sukupuolivähemmistöt hyväksytään. Mitään poikkeusta tästä en ole kuullut, niin kuin en ole kuullut noista kahdesta muustakaan paikasta.
Eli siis kun on turvallinen pervoksi julistautunut tila Setan hallinnon ulkopuolella, paskalakit tekevät sinne rynnäkköjä jatkuvasti.
mopsi22
14.10.2009, 11:13 "Anarkistikin saa viestinsä paremmin perille, kun ei meuhkoa; mitä vähemmän on vastapuolella mihin tarttua, sitä enemmän he joutuvat ottamaan kantaa itse asiaan."
Ei onnistu: Jos käyttäytyy siivosti, niin vastapuoli keksii syytteitä. Nähtiinhän se tapauksessa väitetyt varkaudet. Se nähtiin myös tapauksissa Smash Asem ja Kuokkavierasjuhlat.
"Work within the system, not from outside it."
Audre Lorde: "Rakennusmestarin työkaluilla ei pureta rakennusmestarin taloa"
Geschwitz kirjoitti: "Jos hankkiutuu kylähulluksi, on aika vaikeaa saada perille asiallistakaan sanottavaa."
Asiallisilla sanomisilla on rakennettu mielisairas maailma. Kaikki maailman diktaattorit rakentavat sanakirjat sellaisiksi, että sanat rakentavat heidän maailmankuvaansa. Siksipä esimerkiksi queer -tai transtodellisuuksia on kovin vaikea ilmaista sanallisesti vaikuttamatta kylähullulta jonkin umpiheteron, kuten vaikkapa Vihaavaisen mielestä.
Poris otti esiin "Pinkin Luciakulkueen". Minusta oli aivan asiallista, että siihen puututtiin. "Pinkin Luciakulkueen" voi järjestää toisaalla kuin Lucia-tapahtuman yhteydessä.
Jos välttämättä haluaa käyttää menneisyyden ruskeaan päähineeseen viittaavaa nimitystä virkavallasta, niin olkoon nimitys sitten vaikkapa vähemmän alatyylinen "ruskolakki". Minusta kuitenkin olisi parempi elää tätä päivää.
EDIT: Ja samaisen viestin "totuuden kertomisen" muuttaisin joksikin "itkemiseksi siitä ettei kestä mitään auktoriteetteja tai halua toimia yhteisten sääntöjen mukaan".
Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat ovat asiallisella asialla. Siihen toivoisi vastattavan myös asiallisesti.
Mielestäni me voimme nyt vaikuttaa poliisin ja sateenkaariväen suhteisiin käyttämällä annettua tilaisuutta ja kertomalla millaisia nuo kohtaamiset ovat olleet. Itse aion niin tehdä. Oletan tästä olevan hyötyä molemmin päin.
smo kirjoitti: "Poris otti esiin "Pinkin Luciakulkueen". Minusta oli aivan asiallista, että siihen puututtiin. "Pinkin Luciakulkueen" voi järjestää toisaalla kuin Lucia-tapahtuman yhteydessä."
Niin varmaan. Homoilemaankin voi mennä Tukholmaan ja Berliiniin, ei sitä Suomessa tarvitse sallia, eikä Moskovassa. Moskovassakaan ei tarvitse järjestää Prideä, kun sen voisi järjestää vaikkapa Siperiassa.
Minä näen tässä viranomaistoiminnassa tiettyä suunnitelmallisuutta:
- Ensin ahdisteltiin huorat pois Flemarilta ja Vasikselta
- Sitten ruvettiin vainoamaan graffitien raapustelijoita, julisteiden liimailijoita ja lopulta tarrojen liimaajia.
- Sitten ruvettiin vainoamaan Kauppatorin lokkeja, jotka ovat siellä olleet yhtä kauan kuin tori itse.
- Valkoposkihanhia jahdattiin ihan aseen kanssa.
- Citykanit ovat muodostuneet valtavaksi ongelmaksi.
- Nyt jahdataan kerjääviä ja kaupustelevia etelämaalaisia mustalaisia
====> kaupunkikuvasta halutaan "siivota" tai pikemminkin "puhdistaa" kaikki mikä keskiluokan mielestä on roskasakkia tai muuten häiritsevää tai ei sovi porvarilliseen kaupunkikuvaan (joka erään ulkomaalaisen mielestä muistuttaa jäätynyttä Albaniaa).
Muita kampanjoita on puistojen siistiminen eli puskien vähentäminen (ulkoilmaseksiä harrastavien harmiksi) ja valaistuksen lisääminen, valvontakamerat, asunnottomien vainoaminen. Halla-aho mielellään hankkiutuisi eroon somaleista, ehkä se onkin uusin vainokampanja.
Mainitsinko jo Hitler-kortin? Se on ihan hyvä kortti, paitsi natsisympatijoijan mielestä. Nyt onkin aika ottaa se esille.
Tässä kuviossa on vain ajan kysymys milloin paskalakit ovat minun ovellani, syystä tai toisesta. Syytä ne eivät tarvitse. Meillä on jokaisessa talossa pyöräkellari ja työkalujakin on. Kaikkea voidaan epäillä varastetuiksi ja aloittaa massiivinen poliisioperaatio "Kopps"-elokuvan tyyliin. Näiden viranomaisten vakavastiotettavuus minun silmissäni on myös samaa luokkaa kuin mitä tuon elokuvan hahmoilla.
Onnitteluni, Poris, onnistuit taas kerran esittämään malliesimerkin täysin pieleen osuneesta sarkasmista!
Antaa perinteisen Lucia-kulkueen järjestäjien pitää rauhassa omat pippalonsa, jotka eivät ole keneltäkään muulta pois. Pidetään me omat ja paremmat bileemme vaikka samassa paikassa, mutta ei samaan aikaan.
Ei ole sananvapautta pyrkiä hillumaan koska tahansa missä tahansa, jos sillä pyritään tahallaan rajoittamaan jonkun toisen laillista ilmaisunvapautta.
Pora-liike kirjoitti: "...kaupunkikuvaan (joka erään ulkomaalaisen mielestä muistuttaa jäätynyttä Albaniaa)."
Ajatella, Poriksella on yksi ihan ulkomaalainen hengenheimolainen!
Public eye kirjoitti: "
Ei ole sananvapautta pyrkiä hillumaan koska tahansa missä tahansa, jos sillä pyritään tahallaan rajoittamaan jonkun toisen laillista ilmaisunvapautta."
Ei se rajoittanut ankkalammikon virallista Luciakulkuetta millään tavalla. Vartijat tulivat puolivälissä estämään meitä kulkemasta portaat alas.
Pora-liikeelle:
"Work within the system, not from outside it."
Audre Lorde: "Rakennusmestarin työkaluilla ei pureta rakennusmestarin taloa""
Ei sitä taloa rikkomaan tarvitsekaan alkaa, vaan olet mukana RAKENTAMASSA sitä. Toisaalta hajota-rakenna -ajattelu tuo esiin välisemme ajatteluerot :)
Anarkismille on aina paikkansa kaikissa muodoissaan. Kaikesta saa jopa loukkaantua. Usein se ei vaan kannata.
Niin. Mahtaako kiitos häiriön estymisestä kuulua siis kulkueen häiritsemistä yrittäneille vai vartijoille?
Yhteiskunnan pitää pitää huolta, että homona voi elää Helsingissä tai muillakin Suomen paikkakunnilla. Ja suomalaisten olisi hyvä edesauttaa, että Moskovassakaan ei tarvitsisi piilottaa seksuaalista suuntautumistaan tai sukupuolivähemmistöön kuulumistaan. Ja on pidettävä huoli, että kaupunkitila on keskustoineen avoinna mielenosoituksille. Yhteiskunnan pitää myös pitää huolta, että yhteisesti sovitulla tavalla järjestettyjä mielenosoituksia tai tapahtumia ei häiritä asiaankuulumattomasti. Poliisin sietääkin puuttua häiriköihin.
- Hyvä että Flemaria ja Vaasankatua on vähän saatu siivoiltua.
- Graffitihysteriaa en ihan ymmärtänyt, koska näyttävät työt on ihan ok. Tägien raapustaminen on kuitenkin vastenmielistä.
- Lokit ovat käyneet vuosien saatossa röyhkeämmiksi. Ongelmalle pitää tehdä jotain.
- Hanhiongelmallekin piti tehdä jotain. Pyssyttelyä en kuitenkaan ymmärrä.
- Citykanit ovat ongelma, jota ei ole vieläkään saatu lopullisesti ratkaistuksi. Minusta niitä voisi pydystää ja päästää loikkimaan Korkeasaaren kissapetojen iloksi.
- kerjäävien ja kaupustelevien listaa voisi jatkaa vielä maininnoilla päällekäyvistä ja rötöstelevistä.
Niin, onhan kivempi elää siistissä ympäristössä.
Public eye
14.10.2009, 17:27 "Niin. Mahtaako kiitos häiriön estymisestä kuulua siis kulkueen häiritsemistä yrittäneille vai vartijoille?"
Björn Palmén oli ainakin siitäkin vähästä hyvin häiriintynyt. Kimmoliisan arkistossa taitaa olla hänen kommenttinsa.
Tässä valossa näkyy myös Mannerheim-kohu. Onhan Mannerheimia kritisoitu ennenkin, "Mannerheim without the Mask", kohudosentti Beckmanin taattua tavaraa, joka ei jätä kylmäksi. Natsi-Mannerheim Karjalaan keskitysleirejä hamuavana Führerinä ei kuitenkaan saanut kohua aikaan, keskiluokkakin ihailee natseja ja keskitysleirejä ja Venäjän nujertamista ja tuollaista pientä, mutta kuva siitä, että Mannerheim kykkisi kusiputkissa hivelemässä uroiden etumuksia aikana jolloin se oli verboten tyyliin "munat pois ja linnaan" on keskiluokalle aivan liikaa. Se on ihan ältsin queer ja se riittää räjäyttämään heidän pienen tajuntansa!
Siksi natsimarsalkalta lähtivät pinkit siivet vähän äkkiä.
smo 19 / 20
14.10.2009, 17:27
"Niin, onhan kivempi elää siistissä ympäristössä."
Siisti kenen siisti. 2005 olin EuroMayday-kulkueessa ja siinä tapahtui paljon ikäviä asioita, ihmiset olivat kännissä ja uhomaskuliinisuus korostui samoin kuin passiivinen naiseus. Ei siis mikään paras mielenosoitus. Minun mielestäni ihan turha marssi. Jokunen ikkuna hajotettiin ja esimerkiksi ravintolan ikkunaan heitettiin pullo niin että asiakkaat sisällä pelästyivät. Koko matkalle vedettiin töhryä.
Mutta, mutta.
Samaan aikaan toisaalla ambulanssi kaadettiin. Kun mielenosoitus hajaantui, makasiineille sytytettiin nuotio ja ilmeisesti palomiehiä ja paskalakkeja heiteltiin kaasupulloilla. Muutama päivä sen jälkeen koko makasiinit paloivat liekeissä. Lehdet kirkuivat anarkisteista. Minä olin seuraavana päivänä Kaisaniemen puistossa anarkistien kanssa. Kukaan anarkisti ei ollut edes ollut kyseisessä mielenosoituksessa, saati kaatamassa ambulanssia. Lopulta Makasiinien tulipalon syy jäljitettiin kyteneeseen savukkeeseen.
Vappuja tuli ja meni. Mutta koska kohu oli ollut, niin kiinnitettiin huomiota siihen, että täysin porvarilliset opiskelijat sytyttelivät nuotioita vappuna Tähtitorninmäelle ja nakkelivat palomiehiä milloin milläkin. Porvarien railakas vappujuhlinta ei kuitenkaan ylitä uutiskynnystä. Sinne ei ryntää sadoittain mellakkapoliiseja.
Minä en kannata siistiä ympäristöä. Pian minut siivotaan pois, köyhät, asunnottomat, mustalaiset, mielenterveysongelmaiset.... Hitler, Hitler!
Poliiseissakin on homoja/lesboja ja siksi esim. tuo kysely minusta oli rohkea veto.. Kenties poliisin kuten armeijan kapiaisenkin on vaikeampi tulla kaapista ulos siinä pelossa, että joutuu syrjityksi työpaikallaan (näin epäilen?)
OT
Kysely on hyvä juttu. Mini-Mii toi opettajat esille, mutta hlbt-asioista koulussa on Jukka Lehtosen tutkimus (
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/val/sosio/vk/lehtonen/ ). Toinen ongelmallinen ryhmä ihmisiä on psykoammatinharjoittajat, joista Olli Stålström on tekemässä kirjaansa, jota ei saa mainostaa täällä.
Psykoammatista tuli mieleen se, kun minulta kyseltiin psykologisessa testissä erinäisiä asioita. Yksi kysymys oli: "mainitse kaksi poliisin tehtävää".
No, minä sanoin, että kerranpa kun oli hirvikolari, niin poliisi meni ja lopetti hirviparan kärsimykset. Toinen poliisin tehtävä on ajokorttien, passien ja sensellaisten myöntäminen. Psyko ei ollut tyytyväinen, vaan vaati lisää. Minä sanoin: "Suiddu, siinä oli jo kaksi!". Papereihin tuli sitten että vastaukset ovat epäadekvaatteja ja suhtautuu tunteenomaisesti yhteiskunnallisiin asioihin yms. roskaa.
Joka tapauksessa, minusta on hyvä asia että tällainen tutkimus tehdään.
Minä haluan olla noita pehmokyttä-psykiatreja kohtaan yhtä häijy kuin mitä paskalakkeja kohtaan. Minä olen lukenut vaihtoehtoista psykologiaa. Aihe kiehtoo minua. Kirjassa "Recipes for Disaster" on artikkeli siitä, kuinka voi romahtaa hallitusti. Romahdus on askel paranemiseen. Minua myös kiinnostaa psyykeen vaikuttaminen ruumiin kautta.
Geschwitz mainitsi kylähulluuden. Minusta tuntuu Lowenin tapaan, että narsistit ovat hulluja, jotka yrittävät näytellä tervettä. Hulluksi leimautumisen pelko tekee narsistista sairaan ja vaarallisen. Narsisti on ikään kuin stabiilissa tasapainossa, tavattoman altis sille, että tasapain järkkyy ja käyttää koko energiansa tasapainon ylläpitämiseen eli terveen näyttelemiseen. Sen sijaan kun narsisti romahtaa hulluksi, tasapaino muuttuu labiiliksi eli kestäväksi, mutta henkilön käytös ja ajattelu muuttuu heittelehtiväksi, kuitenkin terveeksi eikä hän ole vaaraksi itselleen eikä muille.
Pora-liike, ei kukaan ole kieltänyt puhumasta Liisa Tuovisen, Jussi Nissisen, Jorma Hentilän ja minun tulevasta kirjasta. Lopeta tuollaiset vihjailut! Juhani Viherlahti, lopeta nimittelemästä kirjaamme "uskonnolliseksi kioskikirjallisuudeksi", koska kirjaa ei ole vielä edes olemassa!
Kirjan haastattelut on tehty. Siihen pyydetyt artikkelit on kirjoitettu. Nyt keskitymme tekstien hiontaan ja viimeistelyyn sekä kirjan kustantamiseen. Antakaa työrauha!
Palaan asiaan 12.3.2010, jolloin järjestetään Sexpon suuri koulutusseminaari. Siinä on pääpuhujana kirjaamme loppukappaleen kirjoittanut Jack Drescher, amerikkalainen psykoanalyytikko, joka suuresti vaikutti seksuaalivähemmistöjen sairausleiman poistumiseen.
Mistä nimittelemisestä Olli puhuu? Ei tässä keskustelussa ainakaan ole kukaan mistään uskonnollisesta kirjallisuudesta puhunut.
Olli Stålström kirjoitti: "Pora-liike, ei kukaan ole kieltänyt puhumasta Liisa Tuovisen, Jussi Nissisen, Jorma Hentilän ja minun tulevasta kirjasta. Lopeta tuollaiset vihjailut! "
Minun on pakko vihjailla, koska en voi sanoa suoraan sen nimeä, kuka on kieltänyt tuosta kirjasta puhumisen täällä.
Olli Stålström kirjoitti: "Pora-liike, ei kukaan ole kieltänyt puhumasta Liisa Tuovisen, Jussi Nissisen, Jorma Hentilän ja minun tulevasta kirjasta. Lopeta tuollaiset vihjailut! "
No, samassa keskustelussa sanotaan:
"Todellisuudessa Ranneliikkeessä toisaalla käyty "keskustelu" olikin vain Ollin tulevan kirjan puffi."
Eikö tuossa tehokkaasti leimata Ollin kirjasta puhuminen sen mainostamiseksi eli siitä ei saisi puhua lainkaan?
Pora-liike, minne katoaa se puukolla puolustettava sanastollinen sensitiivisyys silloin kun kirjoittajana olet sinä itse? Kirjoitat itse niin provosoivaan sävyyn, ettei musta ole oikein tasa-arvoista vetää vihanneksia nenuun toisten viesteistä, tarkoitan tätä mainosjuttua. Minusta mainosvihjaus on paljon pienempi rikos kuin sun nimittelysi. Se on musta kiva, että näytät luopuneen rasismistasi.
Miksi mainostaminen muuten olisi edes huono asia? Musta on hyvä jos täältä saa tietää mitä uutta on tulossa, televisiosta tai kirjakauppoihin tai lehtiin.
Yleisesti: Mulla on poliiseista kahdenlaisia kokemuksia. Syrjintää en oo kokenut, mutta uhkailuilanteissa yms. poliisi vain on liian aseeton. Ei ole oikeutta rangaista sellaisesta, jota ei olla vielä tehty, eikä se ole lainkaan mukavaa, jos se jolle odotetaan tehtävän on itse tai joku läheinen. Se ei tietenkään ole poliisin syy.
Poliisin tehtävä ei myöskään ole toimia parisuhdeterapeuttina eikä psykiatrina tai lääkärinä. Poliisin tehtävä on vain rauhoittaa tilanne ja viedä mahdollisesti vaarallinen henkilö pois. Ja vapauttaa kun hän vaikuttaa rauhoittuneen, jolei teko ylitä vakavia rikosnimikkeitä.
Toisaalta en tiedä miten muutenkaan voisi olla. Eikö varsin suurta oikeuksien riistämistä olisi tulla rangaistuksi jostain, jota ei ole edes tehnyt..
kesäpoika 28 / 28
20.10.2009, 12:06 "Pora-liike, minne katoaa se puukolla puolustettava sanastollinen sensitiivisyys silloin kun kirjoittajana olet sinä itse? Kirjoitat itse niin provosoivaan sävyyn, ettei musta ole oikein tasa-arvoista vetää vihanneksia nenuun toisten viesteistä, tarkoitan tätä mainosjuttua."
Siltikään ei mene viesti perille, mitä tarkoitat aivan täsmällisesti?
"Miksi mainostaminen muuten olisi edes huono asia? Musta on hyvä jos täältä saa tietää mitä uutta on tulossa, televisiosta tai kirjakauppoihin tai lehtiin."
No, samasta syystä kun vaalirahoitus on huono asia, se tekee puolueelliseksi.
Mielestäni vaalirahoitus on hyvä asia. Se pitää vaan tehdä täydellisen avoimesti ja tietyin pelisäännöin. Pelisääntöjä tarvitaan mm. siihen, ettei vaikkapa julkishallinnon, yleishyödyllisten järjestöjen tai vastaavien kassasta lypsetä rahaa ehdokkaille. Oikeus antaa ja vastaanottaa vaalirahaa on vähän sukua sananvapaudelle ja ilmaisunvapaudelle.
Mainonta ei sekään tee ketään puolueelliseksi.
Poris Dear: Etkö ihan oikeasti ymmärrä kirjoittavasi provosoivasti, joitain ihmis(ryhm)iä halventavasti? Veikkaan että et. Ota kuitenkin vakavasti, kun useat kertovat sinun toimivan näin. Ihan yhtä vakavasti kuin ne, jotka ovat muuttaneet vaikkapa "transkielenkäyttöään" tajuttuaan osuneensa arkaan paikkaan.
Ei aina tarvitse YMMÄRTÄÄ ollakseen korrekti. Toisen ihmisen kunnioittamisen pitäisi riittää motiiviksi siihen. Mielipiteensä pystyy aivan hyvin ilmaisemaan niinkin, ja samaan sanomansa jopa läpi...
Bit kirjoitti: "Poris Dear: Etkö ihan oikeasti ymmärrä kirjoittavasi provosoivasti, joitain ihmis(ryhm)iä halventavasti? Veikkaan että et. Ota kuitenkin vakavasti, kun useat kertovat sinun toimivan näin."
En, koska sinä etkä kesäpoika ette ole tuoneet esille sellaista ihmisryhmää, jota minä halvennan ja josta kirjoitan provosoivasti. Myönnän toki, että käytän nimityksiä "mustalainen" ja "neekeri". Ne ovat vanhahtavia ilmaisuja, mutta en käytä niitä loukkaamistarkoituksessa. Älä nyt vihjaile, sano nyt suoraan , missä minä olen puhunut jostain ihmisryhmästä halveksuvasti. Tarkoitatko lukua "B" kirjassa "Days of War, Nights of Love", johon viittaan tämän tästä? Porvarit viimeisenä raakalaisheimona maailmassa?
"Ihan yhtä vakavasti kuin ne, jotka ovat muuttaneet vaikkapa "transkielenkäyttöään" tajuttuaan osuneensa arkaan paikkaan."
Palvelus palveluksesta.
"Toisen ihmisen kunnioittamisen pitäisi riittää motiiviksi siihen. "
Kuten sanoin yhdelle naispuoliselle paskalakille: Kunnioitus ansaitaan.
Poris, oletko itse ansainnut kunnioitusta?
Ilman muuta. Siksi minua kunnioitetaankin. Minusta ei ehkä pidetä, mutta minua kunnioitetaan. Minä olen suoraselkäinen enkä nöyristele. Onko sinulla esittää vastakkaista tietoa?
JuhaniV, Bit ja monet muut kirjoittajat täällä ovat sellaisia, jotka olen tavannut kasvotusten tai ainakin joille minulla on oikea nimikin jossain, kesäpojalle taitaa olla, mutta sinuun ei päde kumpikaan. Sinä ammut puskasta. Jos et nyt vähän äkkiä keksi selitystä anonyymiydellesi, niin en minä kunnioita tuollaista nälvimistä.
Edelleen odotan vastausta kesäpojalta ja Bitiltä. Jos ei tule mitään konkreettista esimerkkiä siitä, että olisin itse syyllistynyt jonkin ryhmän haukkumiseen, niin pidän puheita paskapuheena.
Koska Geschwitz, kesäpoika ja Bit leikkivät kolmea kuuluisaa apinaa, on minun pakko arvata: uskonto. Se yhdistää näistä keskustelijoista kahta.
En kunnioita uskontoa enkä uskovaisuutta. Minusta uskomisessa ei ole mitään hienoa eikä ylevää. Kristinusko elää pelottelulla, mutta jos lakkaa pelkäämästä raiskaajajumala-Jahvea ja hänen demoniaan, nefiili-Jeesusta, huomaa juuri nämä asiat mitkä tässä lauseessa kerroin. Kristityiltä on turha hakea vastauksia näihin kysymyksiin, joskin se, joutuiko Neitsyt Maria raiskatuksi on käsitelty vastapuolen osalta jonkinlaisin filosofisin argumentein (=>raiskaukseen liittyy muutakin kuin toisen ihmisen hedelmöittäminen vastoin hänen tahtoaan). Kristinusko ei herätä minkäänlaista kunnioitusta minussa, lähinnä vain inhoa. Minusta se on katala salajuoni ihmisen orjuuttamiseksi ja alistamiseksi sen sijaan että avaruuden alienit ryhtyisivät reiluun taisteluun meidän kanssamme (häviäisivät kuitenkin). Niin kauan kuin uskovaisilla on oikeus esittää uskoaan kaikissa mahdollisissa tilaisuusksissa on minulla oikeus esittää epäilyjäni.
Toisen ihmisen uskonnollisten näkemysten "kunnioittaminen" johtaa siihen, ettei uskova tiedä, onko toinen vain kunnioittava tai sittenkin epäilee, että Raamatussa on jotain perää. Minä haluan tehdä asian täysin selväksi: Raamattu on täyttä roskaa, harvoin on metsää yhtä typerään kirjaan haaskattu. Tällä tavoin toimimalla en jätä uskovaisia epäilyksen varaan.
Väännetäänpä sitten vähän.
Minun mielestäni on halventavaa - tai ainakin lapsellista - muodostaa järkkymätön, negatiivinen käsitys jostain ryhmästä, oli se sitten ammattiin, ideologiaan, etniseen tai vaikka sosiaaliseen taustaan liittyvä, ja pitää tästä näkemyksestä kiinni kynsin hampain, vieläpä tuoden mielipiteensä esiin joka ikisessä mahdollisessa välissä, varsinaiseen aiheeseen liittyen tai ei. Toisaalta, kun tällainen jatkuu tarpeeksi pitkään, se tuskin enää loukkaa ketään, mutta ärsyttää sitäkin enemmän. Itse tulkitsen moisen henkilökohtaisen katkeruuden ilmaisuksi, mikä sopisi paremmin yksityisiin keskusteluihin, joiden yhteydessä saa myös sympatiaa ja ymmärrystä sen sijaan, että tulee jatkuvasti väärinymmärretyksi, minkä seurauksena katkeruus tuntuu vain kasvavan...
Tiedät itse, keitä olet voinut loukata henkilökohtaisemmin, ethän ole tyhmä! Monta kertaa samassa kahvitteluseurueessa kanssasi viihtyneenä voin todeta, että oikeissa keskustelutilanteissa olet paljon korrektimpi kuin vaikka tällä foorumilla: sanot kyllä eriävän mielipiteesi, muttet koskaan hyökkää, puhumattakaan siitä että haukkuisit jotain paikallaolijoista. Miksi toimit aivan toisin nettipalstalla, kun osaat olla myös asiallinen? Avoimen vihamielinen asenne on tuskin tuonut mukanaan mitään hyvää, oletpahan vain tullut loukatuksi sinäkin.
Tiedän sinua kunnioitettavan terävän sanankäyttösi sekä pelottomuutesi vuoksi. Monet arvostavat myös perusteellisuuttasi asiassa kuin asiassa: elät kuten saarnaat, vaikkei se ole helppoa. Jääräpäisyys ei kuitenkaan ole eduksi, jos se tarkoittaa mihinkään johtamatonta jankkaamista samoista asioista ja vielä niin, että joku matkan varrella pahoittaa pahasti mielensä. Lisäksi sinulle tulee maine, ettei kanssasi voi keskustella (ainakin mitä nettikirjoitteluun tulee). Kunnioituksen voi toki menettää -
Mitä tulee kenenkin uskovaisuuteen: luulisi sinun oikeasti kuunnelleen sen verran, että tietäisit etten usko. Mutta sinun mielipiteesi mukaan kai kuitenkin, sillä olen hyvin kiinnostunut siitä, miten muut uskovat (eikä tämä rajoitu vain Raamattua lukeviin). Esimerkiksi edellisen viestisi toiseksi viimeinen kappale kuvastaa MINUN silmilläni luettuna ahdistuneisuutta, joka liittyy kaikkeen hengellisyyteen. Historiasi tuntien ymmärrän sen täysin. Yritä kuitenkin muistaa, että kaikkien muiden, edes entisten uskisten, päätä ei onneksi purista, ja ettei sinun mustavalkoinen joko-tai-suhtautumisesti hengellisiin asioihin ole ainoa oikea näkökanta. (Sellaista ei ehkä edes ole. Yhden totuuden etsiminen on sitäpaitsi suorastaan uskonnollista!)
Mitä nimimerkkien takaa ampumiseen tulee... No. Kukin puhukoon puolestaan. Toivottavasti tällä kertaa kuuntelet.
Ystävällisesti, Laura
Bit kirjoitti: "Väännetäänpä sitten vähän.
Minun mielestäni on halventavaa - tai ainakin lapsellista - muodostaa järkkymätön, negatiivinen käsitys jostain ryhmästä, oli se sitten ammattiin, ideologiaan, etniseen tai vaikka sosiaaliseen taustaan liittyvä, ja pitää tästä näkemyksestä kiinni kynsin hampain, vieläpä tuoden mielipiteensä esiin joka ikisessä mahdollisessa välissä, varsinaiseen aiheeseen liittyen tai ei."
Minun mielipiteeni ei suinkaan ole järkkymätön, enkä pidä siitä kynsin hampain kiinni. Olen muuttanut esimerkiksi kantaani mustalaisista. Se, mitä olen sanonut omista kokemuksistani Suomen passin omaavista mustalaisista on kuitenkin edelleen 100% paikkansapitävää. Tänne kerjäläisinä tulleet mustalaiset ovat kuitenkin radikaalisti eri maata. Ehkäpä he pitävät mölyt mahassaan, ehkä he ajattelevat, sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto sosiaalikeskuksen suhteen. En ole koskaan nähnyt heidän rikkovan sosiaalikeskuksen sääntöjä, joihin kuuluu, että siellä on "pervo meininki" ja homofobia on kielletty. Vaikka he ehkä vain tottelevat sääntöä käskystä, niin ennen pitkää he sisäistävät sen hengen myös samoin kuin me muut ymmärrämme, että mustalaisista esitetyt stereotypiat ovat valheellisia. Kukaan ei elä umpiossa siellä, siksi se on SOSIAALIkeskus.Suomenmustalaisia en ole siellä tavannut, mutta siitä ei voi päätellä mitään.
Mitä taas tulee ammattiin niin paskalakeilla on valta-asema, jota he käyttävät väärin. Bernard Shawn mukaan sanon, ettei koko kananmuna tarvitse syödä jos havaitsee sen olevan mätä. Jos jossain on kunniallinen ja lahjomaton kyttä, niin se ei minua kiinnosta, koska koko laitos on läpimätä ja väärin, aivan niin kuin natseissa oli varmasti moni mukava ihminen, mutta natsit ryhmänä ovat tomittavia.
Luokka-asemankin suhteen olen joustava. Minä nuijin JuhaniV:n koloon omien arviointieni perusteella ja kirjan "Days of War, Nights of Love" luvun "B" perusteella, mutta JuhaniV:n mielestä en tunne häntä. Minä hyväksyin virheeni.
"oikeissa keskustelutilanteissa olet paljon korrektimpi kuin vaikka tällä foorumilla: sanot kyllä eriävän mielipiteesi, muttet koskaan hyökkää, puhumattakaan siitä että haukkuisit jotain paikallaolijoista"
Oikeassa keskustelussa käytän aikaa miettimiseen ja kuuntelemiseen niin paljon etten ehdi itse lausua mitään millä olisi merkitystä. Ennen kaikkea minä analysoin, luen ja kuuntelen, pyrin selvittämään mikä on totuus ja vertailen.
"Miksi toimit aivan toisin nettipalstalla, kun osaat olla myös asiallinen?"
"Asiallinen" tarkoittaa sitä, että minulla olisi asiaa. Kun tapaan ihmisiä kasvotusten, minulla ei useimmiten sitä asiaa ole.
"Jääräpäisyys ei kuitenkaan ole eduksi, jos se tarkoittaa mihinkään johtamatonta jankkaamista samoista asioista ja vielä niin, että joku matkan varrella pahoittaa pahasti mielensä. Lisäksi sinulle tulee maine, ettei kanssasi voi keskustella (ainakin mitä nettikirjoitteluun tulee)."
Pitäisi olla kuin Jack Bauer ja kaivaa pihdit ja kiskoa ihmisiltä totuus irti. Kauniisti kysymällä tai edes rumasti kysymällä kun ei tunnu vastapuolelta irtoavan muuta kuin hiljaisuutta esimerkiksi tapauksessa Milla Ahola ja potkut sosiaalikeskus Satamasta. Kun aikansa asiaa jauhaa niin tämä rupeaa kuulostamaan totuudelta:
--------------------------------------------------------------------------------
Tekijä: Anonymous on torstai, 15.10. 2009 @ 13:15
(kirjoitin tätä ennen ylläolevaa ehdotusta omasta foorumitopicista. tää kuitenkin musta liittyy sarjiksen aiheeseen joten postaan tähän)
no eihän se nyt ihan noin yksinkertaisesti mennyt :)
(oon muuten kuullut että toi feministien julistus lähti erään mieshenkilön toiveesta, että naiset skenessä "ottaisivat kantaa" = valitsisivat puolta. Näin sitä liikkeen yhtenäisyyttä rakennetaan...)
Lisäksi puhe joistain "lupauksista ja sopimuksista" on kyllä enemmän uusleninismin päiväunia kuin totta. Tulee mieleen porvarillisten poliittisten ajattelijoiden "yhteiskuntasopimus" - Ja kuka tahansa (ainakin silloisissa) soskeskuksissa käynyt voi todeta että "sopimus" (joka siis astuisi voimaan kun astuu ovesta sisään tähän autonomiseen minivaltioon) on täysin verrattavissa valtioyhteiskunnan "sopimukseen":
-Siitä ei koskaan neuvoteltu
-Sinua ei koskaan kysytty haluatko allekirjoittaa sen
-Sen sisältö on hämärän peitossa, lukuunottamatta abstrakteja, tulkinnanvaraisia sääntöjä jotka harvoin edes ovat esillä luettavissa
-Kaikki mitä se sisältää ei ilmeisesti lue näissä säännöissä joka tapauksessa, vaan sisältö vaihtelee sen mukaan kuka puhuu
-Todellisuudessa homma pyörii kaiken maailman ihme sisäpiirisuhteilla, joihin kestää vuosia päästä sisään
-Jos sen sääntöjä noudatettaisi kirjaimellisesti, järjestelmän normaali toiminta olisi mahdoton
-Välillä tulee hiipivä tunne että se on olemassa lähinnä silloin kuin joku sua etuoikeutetumpi lyö sinua päähän sillä
-Sen sääntöjen edessä kaikki ovat tasavertaisia (ja samantekeviä, periaatteessa), mutta käytännössä jotkut vaikuttavat olevan tasavertaisempia kuin muut
-Sitä pidetään itsestäänselvyytenä, josta ei tarvi eikä pidä keskustella, eikä sen olemusta hirveän paljon pohdita
Sanoisin että Milla on rikkonut (joidenkin) *odotuksia*, ei mitään "sopimuksia". Jotkut muut ovat rikkoneet Millan odotuksia. En sit ota kantaa siihen ovatko kenenkin odotukset olleet kuinka järkeviä, kohtuullisia tai kohtuuttomia, tai onko niitä ilmaistu kuinka hyvin tai huonosti.
Ongelma on että jos projektia pyöritetään tällaisilla mielikuvitus-sopimuksilla, niin ei ihme jos siitä tulee miniversio samalla meiningillä pyörivästä valtioyhteiskunnasta. Eikä ihmettä jos aletaan vaatia "skarppaamista", "kuria ja järjestystä", ja "ongelmatapausten" poistamista. Tai jos koetaan jotain ideologiakriisiä ja aletaan haikailla hierarkkisen sentrismin perään. syy siihen ettei parlamentaarinen demokratia koe jo tällaista kriisiä on että sillä on oikeusjärjestelmä venttiilinä riitoja ja "ongelmatapauksia" varten, kun soskeskuksen konsensusdemokratialla on vain "bänniminen", joka on aika kömpelö ja käytännössä vaikea toteuttaa.
Onko ongelma
-venttiilissä? (eli oikeusjärjestelmässä/"konfliktinratkaisussa")
-venttiilin voimakeinoissa (rikosoikeuslaitos/bänniminen)
-poliittisessa järjestelmässä? (eli parlamentarismissa/konsensusdemokratiassa)
-järjestelmän toteutuksessa? ("korruptit johtajat"/"dominoiva sisäpiiri")
-järjestelmän jäsenissä? ("tyhmät äänestäjät"/"vitun hipit")
-järjestelmän perustuksessa? (perustuslaki/"talon periaatteet")
-perustusten laadinnassa ("perustuslakia/taloperiaatteita pitää säätää demokraattisesti/konsensuksella!")
-vaiko kenties järjestelmän perusolettamuksissa? (ihmisen ensisijainen suhde on kansalais/jäsen-suhde järjestelmään, ei suhde toiseen ihmiseen)
Ei ku minä tiedän, ongelma on siinä että tunnelma on niin huono! mikseivät ihmiset oo kivempiä?
------------------------------------------------------------------
( Näin siis Takun foorumilla:
http://takku.net/article.php/20091012164358736#comments )
"ettei sinun mustavalkoinen joko-tai-suhtautumisesti hengellisiin asioihin ole ainoa oikea näkökanta. (Sellaista ei ehkä edes ole. Yhden totuuden etsiminen on sitäpaitsi suorastaan uskonnollista!)"
Tämä on aika mielenkiintoinen toteamus, noin Venäjän matkailuni kannalta. Mutta siinä vaiheessa kun uskontoa ruvetaan käyttämään aseena tai välineenä, pitää uskoa siihen, että Raamattu on muutakin kuin taikaesine. Muunlainen uskovaisuus ei minua suuremmin edes kiinnosta. Valitettavasti nekin, jotka pitävät Raamattua taikaesineenä omaavat joitakin sen haitallisista käsityksistä, kuten monoteismi, herran pelko, palveluksen ulkoistaminen erilliselle pappiseliitille, vanhempien kunnioittaminen, esivallan tottelu ja hierarkia.
Poraliike: paskalakki.
kesäpoika kirjoitti: "Poraliike: paskalakki."
Ei minun tarvitse osoittaa sanastollista sensitiivisyyttä sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka eivät vastavuoroisesti ole mitenkään sensitiivisiä eivätkä tunnusta edes perusihmisoikeuksia. Sellainen osoittaisi turhaa nöyristelyä alueemme miehittäjän kanssa. Jos heidän kanssaan pelaa virallisilla nimikkeillä on jo suostunut siihen peliin mikä legitimoi heidän olemassaolonsa. Sen takia puhun mielummin "Suomen historiallista aluetta miehittävästä, saman nimisestä väkivaltiosta", etten sanoisi "Suomen valtio", ikään kuin Suomeen kuuluisi mikään valtio enempää kuin toinen tai vielä huonommin: "Suomi".
Tämä on täysin päinvastaista kuin se, että puhutaan "romaneista" poliittista korrektiutta tavoitellen, mutta ihmisoikeudet loppuvatkin siihen. Tällaisella sanakikkailulla rotukiihkoilija eli "maahanmuuttokriittinen" yrittää uskotella itselleen sitä, että kunnioittaa mustalaisten oikeuksia. Minua kaikki teeskentely inhottaa.
Niin kauan kun paskalakeilla on tarve miehittää Helsinkiä ja ilmaantua häiriköimään Sosiaalikeskusta, mielenosoituksia tai pinkin luciakulkueen kaltaisia tiloja ja tapahtumia; aseettomia ihmisiä vastaan aseistettuna minulla ei ole mitään tarvetta kunnioittaa tuollaista roskasakkia antamalla heille periksi siinä, että nimitän heitä heidän haluamallaan tavalla.
"He" toimivat kumminkin "meidän" antamin valtuuksin, jotta "meidän" määrittelemiä pelisääntöjä noudatetaan. Sinullakin on mahdollisuus vaikuttaa - esimerkiksi äänestämällä.
Yksin on vaikea tapella, sanoo mummi-kultani.
Lyhyesti sanottuna sanastollinen sensitiivisyys siis ON jotain jota vaadit itsellesi mutta et anna muille.
Mitä romaneihin tulee, olit isoon ääneen heitä tuomitsemassa aiemmassa romanikeskustelussa, todeten mm. että romanikulttuuri on olemassa vain jotta valkolaisia ärsyttäisi ja että yksittäisen romanin saa tuomita muiden tekojen perusteella. Oletko nyt kääntänyt kelkkasi ja valmis pyytämään anteeksi, vai oliko kommentti puolustus sille että että koska sinulla on heistä em, mielipide, saat myös käyttää heistä halveksuvia ilmaisuja?
smo kirjoitti: ""He" toimivat kumminkin "meidän" antamin valtuuksin"
Eivät toimi. Minä en ole antanut heille mitään valtaa.
"Sinullakin on mahdollisuus vaikuttaa - esimerkiksi äänestämällä."
Jos äänestämällä voisi oikeasti vaikuttaa, se kiellettäisiin lailla. Mieluiten äänestän käyttämällä vapauksiani, kuten sananvapautta ja kokoontumisvapautta. Kumpaankin ovat paskalakit puuttuneet. Kuinka moni äänestäjistä on äänestänyt sanan -ja kokoontumisvapauksia vastaan? Itse asiassa se on yhdentekevää, ihmisoikeuksia ei voi kieltää edes äänestyksillä.
kesäpoika
21.10.2009, 17:26 "Lyhyesti sanottuna sanastollinen sensitiivisyys siis ON jotain jota vaadit itsellesi mutta et anna muille."
Lyhyesti sanottuna: kyllä. Paskalakit saavat vapaasti tehdä oman maineensa puhdistamiseksi yhtä paljon työtä kuin mitä transihmiset ovat tehneet sanastollisen sensitiivisyyden eteen. Jos olen aivan rehellinen, niin joskus näkyy valon pilkahduksia kuten esimerkiksi se, että EuroMayDayssä niillä oli viimeksi numerot niin että ne olivat yksilöityjä mellakka-aidan takana siltä varalta että ne saadaan kiinni jostain luvattomasta.
Mitä taas tulee sanastolliseen sensitiivisyyteen, niin Aallon myötä transihmiset on heitetty taas likaämpäriin. Kello on taas käännetty sata vuotta taaksepäin, mitään ei olla opittu. Minä en jaksa. Samalla kukaan ei nälvi minua enää henkilökohtaisesti. Minä olen päättänyt, tämä ei ole minun taisteluni, dorka mikä dorka. Dorka YLE, dorka Sanoma-WSOY, dorka Alma-Media, dorka MTV. Parasta olisi kai olla uskomatta mitään mitä valtamediassa puhutaan.
"Mitä romaneihin tulee, olit isoon ääneen heitä tuomitsemassa aiemmassa romanikeskustelussa, todeten mm. että romanikulttuuri on olemassa vain jotta valkolaisia ärsyttäisi ja että yksittäisen romanin saa tuomita muiden tekojen perusteella. Oletko nyt kääntänyt kelkkasi ja valmis pyytämään anteeksi"
Olen valmis pyytämään anteeksi.
Poris: Sinulla on esimerkiksi äänestämisen kautta valtaa antaa viranomaisille valtuuksia - tai olla antamatta. Kuten myös muutamalla miljoonalla muullakin ihmisellä. Ongelma vain taitaa vähän olla siinä, ettet ole valmis tekemään kompromisseja muiden ihmisten kanssa tai hyväksymään niitä pelisääntöjä, joita ihmisten kanssa yhdessä eläminen edellyttää. Yksi esimerkki tällaisesta pelisääntöjen venyttelystä omalla kohdallasi ovat juuri omat tulkintasi näistä erilaisista -vapauksista. Oikeasti sananvapauden tai ilmaisuvapauden tarkoitus ei ole suojata asiattomuuksien laukomista, eikä kokoontumisvapauden tarkoitus ole suojata muiden kokoontumisia häiriköiviä.
smo kirjoitti: "Poris: Sinulla on esimerkiksi äänestämisen kautta valtaa antaa viranomaisille valtuuksia - tai olla antamatta. Kuten myös muutamalla miljoonalla muullakin ihmisellä."
Kuten sanoin, korruptoituneet viranomaiset pitävät näitä valtuuksia lähinnä ohjeellisina. Kun paskalakit kävivät minun ja monen muun kimppuun Kuokkavierasjuhlilla kymmenisen vuotta sitten, ne saivat oikeusgangsterilta varoituksen, Mitä se on, pelkkä läppäisy ranteelle. Syyllisiä ei saatu kiinni, koska niillä ei ollut tunnistusnumeroita. Ajattele nyt, sadoittain oli paskalakkeja ja rikokset tapahtuivat heidän silmiensä alla ja keskuudessa, eikä ketään saatu oikeuteen asti.
Paskalakit saavat myös vapaasti valita ne työt, mitkä ne tekevät. On siinä helppo homma. Hankaliin pahoinpitelyihin ei ole pakko vastata, mutta sen sijaan mielenosoituksiin on kiva mennä seisoskelemaan satamäärin ja lähettää vaikka sunnuntaina seitsemän partioautoa ajamaan mustalaiset kaupalliselle leirintäalueelle.
"Ongelma vain taitaa vähän olla siinä, ettet ole valmis tekemään kompromisseja muiden ihmisten kanssa tai hyväksymään niitä pelisääntöjä, joita ihmisten kanssa yhdessä eläminen edellyttää. Yksi esimerkki tällaisesta pelisääntöjen venyttelystä omalla kohdallasi ovat juuri omat tulkintasi näistä erilaisista -vapauksista. Oikeasti sananvapauden tai ilmaisuvapauden tarkoitus ei ole suojata asiattomuuksien laukomista, eikä kokoontumisvapauden tarkoitus ole suojata muiden kokoontumisia häiriköiviä."
Kyllä esimerkiksi Halla-ahon tapauksessa on oltu huolestuneita sananvapaudesta vaikka hän käyttää sitä kansanryhmää kohtaan leimaavammin kuin mitä mitä minä ikinä.
Kokoontumisvapauden tarkoitus on nimenomaisesti sallia mielenosoitukset ja siihen kuuluu se, että toisen kokoontumista häiritään juuri sen verran kuin oma ilmaisu vaatii, mutta ei estetä. Heteroiden luciakulkue on tapahtunut samalla kaavalla sadat kerrat, oliko suuri asia se, että kerran olisi hieman kyseenalaistavampi Lucia etenkin kun lahden takana asiasta oli noussut kohu. Sielläkin yritettiin rajoittaa ilmaisunvapautta, kun miespuolista ei haluttu ottaa Luciaksi.
Aika pitkälle Operaatio Joosuan tempauksia on sallittu. Silloinkin kun oli Ohlsonin kuvat esillä, ne olivat suu vaahdoten ihan etuoven luona. Minusta tuntuu, että uskonnonvapaus, vapaus nimenomaisesti uskonnon harjoittamiseen, nauttii jonkinlaista erivapautta. Dutton onkin kiinnittänyt huomiota suomalaisten uskonnollisuuteen.
Olen miettinyt sananvapaudesta esim. työpaikalla. Monesti tarvitaan huumoria; mutta missä se raja kulkee: Onneksi meillä on ihan huumorintajuista porukkaa töissä, paria lukuunottamatta, jolloin automaattisesti kontrolloi sanomisiaan. Huumori työpaikoilla pelastaa monesti vaikeitakin tilanteita ja parantaa viihtyvyyttä.(hyvän maun rajoissa).
Toisaalta olen miettinyt sitä, että toisten sanomisia noteerataan enemmän kuin toisten; Tasa-arvo ei aina toteudu. Kun esim. ideoidaan jotakin tärkeää asiaa/uudistusta/kehittämistä, muutamilla on enemmän "sananvaltaa", vaikka hiljaisiltakin löytyisi hyviä kehittämisideoita. Niin miten parantaa tilannetta: ilmaisunvapauden ja sananvapauden vaikuttavuudesta esim. työpaikoillla, niin että kaikkien ääni tulisi kuuluviin?
Palveluammateissa palvelun saajalla on monesti suuri sananvalta (monesti negatiivinen). Palvelun antaja joutuu nielemään toisen sanomiset, vaikka onkin vain välikätenä/ei syyllinen tilanteeseen.
Joo, ihan kivoja hahmoja tossa sarjiksessa. Mutta missä on pihvi?
smo kirjoitti: "Joo, ihan kivoja hahmoja tossa sarjiksessa. Mutta missä on pihvi?"
Pihvi on siinä, että keskustelussa kaikki saavat suunvuoron.
Rotupoliisi on taas häiriköimässä mustalaisia:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsinki+hajottaa+kerjäläisleirin+Kalasatamassa/1135250246120
Tämä on samanlaista kiusantekoa, mitä Hitler-jugend harrasti aikoinaan homoja ja juutalaisia vastaan. Suomessakin palvotaan natsimarsalkkaa. Kummallisia tekosyitä keksitään rotupogromin puolustukseksi. Minultakin on palovaroittimesta jäänyt patterit uusimatta, joudunko minä asunnostani pihalle?
Tulee myös filmi "Kopps" mieleen. Kun poliisilla ei ole ihan oikeita tehtäviä, niin sitten väen vängällä keksitään jotain.
Pora-liike kirjoitti: "Minultakin on palovaroittimesta jäänyt patterit uusimatta, joudunko minä asunnostani pihalle?"
Toivottavasti ei ainakaan savusukeltajan käsivarsilla.
Poris kulta, taas tänään kun sinuun törmäsin, unohdin tysin nämä nettidebatit, sillä olet oikeasti niin mukava. (Ja vaikka viiime viestiäni kirjoittaessa ajattelin, että kun seuraavaksi kohdataan, otan asiat esille.)
Mulla on sulle jo joululahjakin, vaikket ko. juhlaa viettäisikään (: Kun jaksaisit olla vähän mukavampi myös niille, jotka eivät sitä mielestäsi ansaitse...!
Bit, olen sitä mieltä, että vasta sen jälkeen kun ihminen osaa olla kiltti itseään kohtaan (= hyväksyy itsensä), hän pystyy olemaan kiltti myös muille.
Bit
24.10.2009, 22:14 "Poris kulta, taas tänään kun sinuun törmäsin, unohdin tysin nämä nettidebatit, sillä olet oikeasti niin mukava. (Ja vaikka viiime viestiäni kirjoittaessa ajattelin, että kun seuraavaksi kohdataan, otan asiat esille.) "
Terve, Bit!
Minä olen Takussa kaulaani myöten Milla/konfliktikeskustelussa.
http://takku.net/foorumi/viewtopic.php?t=2344
Tässäkin minun on pakko luovuttaa. Minä kärsin sisäisesti kun haluan/haluamme luoda jotain hienoa ja toiset vain haluaa elää jossain päihteiden aiheuttamassa utumaailmassa.
"Mulla on sulle jo joululahjakin, vaikket ko. juhlaa viettäisikään (: Kun jaksaisit olla vähän mukavampi myös niille, jotka eivät sitä mielestäsi ansaitse...!"
En kaipaa mitään materiaalista, kiitos! Toivottavasti en vietä jouluani vankilassa!
Syntymäpäivälahjaksi saamani ruusu on edelleen vapautettuna penkissä. Elääköhän se vielä talven jälkeenkin. Minulla on eräs ajatus, joka liittyy vallankumoukseen ja kirjaan Newtopia, tyhjän tontin muuttaminen viljelypalstaksi. Minä en tietenkään osaa mitään, olen vihertumpelo.
JuhaniV
25.10.2009, 08:01
"Bit, olen sitä mieltä, että vasta sen jälkeen kun ihminen osaa olla kiltti itseään kohtaan (= hyväksyy itsensä), hän pystyy olemaan kiltti myös muille."
Olen eri mieltä. Minäkin olen kirkasotsainen idealisti. Se idealismi tekee minusta varsin kiltin useimpia ihmisiä kohtaan, koska en pidä ihmisiä niinkään syyllisinä, vaan olosuhteiden orjina.
Minä olen äärimmäisen ankara itseäni kohtaan. Kun ihmiset vapautuvat, he omaksuvat saman itsekurin kuin minä. Idealistina haluan vapauttaa ihmiset.
Mielenkiintoista oli lukea tätä kekustelua ja seurata miten se eteni. Ja minkälaisia reaktioita se henkilöissä herätti.
Suomessa on sanan- ja ilmaisunvapaus että meillä on jokaisella oikeus ilmaista mielipiteemme ja ajatuksemme. Voimme käydä vapaatakin keskustelua.
Mutta kuitenkin meidän jokaisen täytyy miettiä miten sen teemme. Ja käytämme tätä kyseistä vapautta/oikeuttamme.
Mielipiteitä pitää olla erinlaisia mutta emme saa loukata, hyökätä mollata ketään. Eli pitää miettiä miten ja millaisin sana valinnoin asiansa/ mielipiteensä esittää.
Palautteen ja oman kantansa asioihin voi esittää rakentavasti.