Puolustusvoimien ohjesäännössä nykyisin myös tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta

Puolustusvoimien Yleisessä palveluohjesäännössä määritellään tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Yksi termi pistää minulla silmään!

Lainaus ohjesäännöstä:
77. Henkilöiden eriarvoiseen asemaan asettaminen ja syrjintä sukupuolen, iän, etnisen ja kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen ja muun henkilöön liittyvän syyn perusteella on kiellettyä.

Syrjinnäksi määritellään myös seksuaalinen häirintä ja häirintä sukupuolen perusteella sekä käskyt tai ohjeet syrjiä sukupuolen tai jonkin muun syyn perusteella. Sukupuoli ei saa estää henkilön mahdollisuuksia edetä uralla, päästä koulutukseen tai käyttää perhevapaita.

http://www.mil.fi/reservilainen/pdf/YlPalvO.pdf

Kävin varusmiespalveluksen vuonna 1964. Silloin ei olisi mitenkään pystynyt kuvittelemaan tällaista ohjesääntöä. Jos olisin kertonut olevani homo kutsunnoissa tai varusmiespalveluksen aikana, lähtö olisi tullut. Ainoa keino oli pitää seksuaalinen identiteetti vain itsellä.

Heteroseksistiset ja homofobiset kommentit olivat käytössä laajasti. Vain yhden kerran yksi fiksu luutnantti totesi oppitunnilla, että voisitte te hiljaisuuden jälkeen keskustella tuvissa muustakin kuin Siitä. Pitkä matka on sielläkin kuljettu, mutta mihinkä homofobia olisi kadonnut, kun isät istuttavat sen valmiiksi lapsiinsa. Nyt sitä ei ilmaista enää niin helposti ja avoimesti kuin aikaisemmin. Nyt sellainen ei ole enää PC.
  • 2 / 35
  • Public eye
  • 14.7.2009 8:14
Taitaa termit olla vähän hakusessa vielä puolustusvoimissakin, mutta erittäin positiivista kehitystä silti. Tuon "sukupuolisen suuntautumisen" kirjoittajallakin lienee kait ollut tarkoitus puhua pikemminkin seksuaalisesta suuntautumisesta.

Sukupuolet heittävät muuallakin iloisesti häränpyllyä, kuten pykälässä 84: "Kasarmialueella ja palveluksessa huomiota tai pahennusta herättävät julkiset hellyydenosoitukset ja sukupuolinen kanssakäyminen eri sukupuolta tai samaa sukupuolta olevien välillä on kiellettyä. Sukupuolten keskinäisellä käyttäytymisellä ei saa vahingoittaa kotimaassa eikä ulkomailla joukkoon ja sen johtajiin kohdistuvaa sisäistä ja ulkoista luottamusta, uskottavuutta ja yhteishenkeä."

Lakiteksteissähän sukupuolinen suuntautuminen on kyllä aika yleinen käsite, vaikka ilmeisesti tarkoituksena on sielläkin ollut puhua seksuaalisesta suuntautumisesta.
Puolustusvoimissakin kehitys kehittyy. Vaikka pakkohan se kai on myös tuossa heteroseksismin yhdessä perinteisimmistä linnakkeista. Hyvä, jos sielläkin aletaan aidosti tiedostaa ja tunnustaa moninaisuus.

Minuakin on pitkään häirinnyt ilmaisu "sukupuolinen suuntautuminen". Siitä aattelin aloittaa toisen keskustelun, otsikolla "Mikä on ´sukupuolinen suuntautuminen´".
  • 4 / 35
  • Dragon-85
  • 14.7.2009 12:59
Jos nyt hieman saivarrellaan, niin eikös "seksuaalinen" ole suomeksi käännettynä "sukupuolinen"?
Näinhän sen voi myös kääntää, mutta kaiketi seksuaalisuus ja sukupuolisuus eivät sanoina ole synonyymeja. Juuri tätä varten käynnistin toisen keskustelun.
  • 6 / 35
  • Pora-liike
  • 14.7.2009 14:04
Public eye kirjoitti: "Kasarmialueella ja palveluksessa huomiota tai pahennusta herättävät julkiset hellyydenosoitukset ja sukupuolinen kanssakäyminen eri sukupuolta tai samaa sukupuolta olevien välillä on kiellettyä."

Tuopa on erittäin tulkinnanvaraista. Jonkun mielestä kaikki hellyydenosoitukset samaa sukupuolta olevien kesken herättävät pahennusta ja joidenkin mielestä taas mitkään hellyydenosoitukset heteroiden kesken ei herätä pahennusta. kettumaiset ihmiset voivat tehtailla ilmiantoja tuon perusteella.

"Sukupuolten keskinäisellä käyttäytymisellä ei saa vahingoittaa kotimaassa eikä ulkomailla joukkoon ja sen johtajiin kohdistuvaa sisäistä ja ulkoista luottamusta, uskottavuutta ja yhteishenkeä."

Tämänkin lauseen sisältö jää hämäräksi.

Kovin on hauras armeija jos sen luottamus, uskottavuus ja yhteishenki rapistuvat tuollaisista pikkuseikoista.
  • 7 / 35
  • Public eye
  • 14.7.2009 14:54
Todettakoon, että kyseessä ei siis ollut minun "kirjoittamani" teksti vaan se oli copypeistattu puolustusvoimilta.

Toiseksi, terminologia sikseen, minusta on erittäin hyvä ajatus, että viranomaistehtävää hoidettaessa, etenkin jos tehtävä ja asema käyvät ilmi uniformusta, hoidetaan työtehtäviä ja privaatit hellyydenosoitukset toisen henkilön kanssa tämän sukupuolesta riippumatta jätetään yksityisiksi ja vapaa-ajalle. Myönteistä tekstissä on se, että tunnustetaan ja otetaan huomioon se mahdollisuus, että sotilas voi tosiaan osoittaa hellyyttä myös samaa sukupuolta olevalle henkilölle.
Monissa kulttuureissa seksuaalisiksi tulkittavat koskettelut eivät yleensäkään kuulu julkisille paikoille ja sivullisten katseltavaksi, joten sellaiset saattavat hyvinkin vahingoittaa joukon mahdollisuuksia hoitaa virkatehtäviään vaikkapa rauhanturvaajina.
  • 8 / 35
  • Pora-liike
  • 14.7.2009 16:03
Public eye kirjoitti: "privaatit hellyydenosoitukset toisen henkilön kanssa tämän sukupuolesta riippumatta jätetään yksityisiksi ja vapaa-ajalle. "

Joo, mutta kun kysymys on kasarmialueesta, jolla oleskellaan suurin osa armeija-ajasta. Ilmeisesti käsityölehtien kulutus on kovaa.
Toi sukupuolten keskinäinen käyttäytyminen on tosi epäselvästi sanottu. Mutta yleinen henki kai selvis? Ei saa syrjiä ja lakatkaa lääppimästä univormuissa. Kaikki. ... Hmm... mun mielestä ihan hyvin sanottu. :)

Ja aika monet mun nykyisistä homoystävistäni on kertoneet sangen positiivisia juttuja viimeaikaisista armeijavuosistaan.
Vaikka en armeijoita hirveästi diggaa, niin kerrottakoon, että jo 1980-luvulla kun yritin päästä eroon asevelvollisuudesta vetoamalla homouteeni, niin minulle sanottiin kutsunnoissa ja joukko-osastossa, ettei se ole mikään peruste, että homot suorittavat armeijan siinä kuin heterotkin eikä pulustusvoimilla ole ongelmia homojen suhteen. Itse kuitenkin lusmuilin sitten ulos muulla tapaa. Monilla homoilla oli ihan hauskaakin intissä: tuvista kuulemma löytyi saman mieleistä seuraa ja aktioniakin!
No hyvä, että joku noi pykälät huomasi lukea...
Tätä tietoahan mä olen teille yrittänyt tolkuttaa ihan yhtä kirjaa, Iltalehteä ja Hesaria myöten!

Pete
Pykälistä on kuitenkin vielä pitkä matka siihen, että käytäntö on kunnossa.
Vau! Joku on tehnyt todella osaavaa työtä niin yleisen graafisen ilmeen kuin kuvien valinnan ja tekstin sisällön kanssa. Komentajan kuva olisi voinut olla yhtä laadukas teknisesti kuin kaikki muut kuvat. Toki tuo saattoi olla myös graafikon tyylikeino.

En ole seurannut riittävästi muutoksia puolustusvoimissa. Graafisen ilmeen parantaminen ei tietenkään riitä. Vaikuttaa siltä, että käynnissä on sekä sisällön, että ilmeen nykyaikaistaminen koko organisaatiossa. Merkkejä siitä oli jo muutama vuosi sitten kutsunnoissa, ollessani sukulaispojan mukana tulkkina. Nuori upseeri kutsuntalautakunnassa selosti sujuvalla englannilla kaikki tarpeelliset yksityiskohdat ja ojensi käyntikorttinsa, jos kysyttävää tulee. Hän hoiti tehtävänsä niin tyylikkäästi, että kaivoin yhteydet hänen esimieheensä ja lähetin kiitoskirjeen.

Vastaavat vaivihkaa tapahtuneet ilmeen muutokset olen huomannut autokatsastuksesta ja verohallinnosta. Kummassakaan ei ole jäljellä juurikaan sitä vanhaa, öykkärimäistä virkamiesmäisyyttä.
Tuohan pätee siis korkeammalla tasolla, käytännössä varusmiesten keskuudessa saa vain kasan pa**aa niskaansa jos sanoo olevansa homo.
Kaipaisin hieman tarkennuksia tuohon väitteeseesi. Omakohtainen kokemus vaiko vain oletus?

Sisarenpoikani Australiasta asui varusmiespalvelunsa aikana lomillaan meillä. Hän kertoi kämppäkavereilleen asustelevansa homppelipariskunnan luona. Se ei aiheuttanut juurikaan minkäänlaisia reaktioita.
Oliskohan tuossa pieni aste-ero?: asua homppelipariskunnan luona tai olla homo...
Ehkä? ;-)
Voi reaktioista jotakin päätellä ainakin näin epäsuorasti.
Australia vs. Suomi ;)

Ei ole omakohtainen kokemus, ei tosin oletuskaan. Kavereiden kanssa puhuin aikoinaan ja he vaan sanoivat että (ainakin siinä varuskunnassa missä he olivat) pari jätkää ketkä olivat julkisesti homoja sai aika paljon ****** niskaansa. Muunmuassa aina heille annettiin ne kaikki huonoimmat duunot alikessujen puolesta yms.
Toisaalta tapasin kerran paikallisessa baarissa homopariskunnan ja he sanoivat löytäneensä toisensa armeijassa. :)
Tuore ohjesääntö pistää ehkä kouluttajatkin mettimään, meneekö toimi syrjinnän puolelle. Homojen ja lesbojen on puolestaan hyvä tietää mikä on syrjintää. Jos sellaista tapahtuu, nostaa asia esille.
Mulla on jo vapautus hakemukset menossa...

Itseä ei pahemmin kiinnostaisi pahemmin saada sitä psk** niskaan...
Kumminkaan korkearvosemmat ei voi valvoa kaikkea mitä tapahtuu esim. "vapaa-ajalla".
Oletan, ettei sinun vapautus_hakemuksesi syynä ole seksuaalinen identiteettisi. Se ei nimitäin Suomessa enää kelpaa perusteluksi. Toki armeijan sairausluokituksessa on vielä "itseään häiritsevä homoseksuaalisuus" tai sitä tarkoittava luokka. Sekin pitää jotenkin perustella. Asiantuntijat siitä myös lopulta päättävät.
Miksi muuten tuossa kutsuntahakemuksessa (en tiedä oikeaa nimeä, se mikä lähetetään kotiin ennen kutsuntoja jossa on miljoona eri kysymystä) vieläkin kysytään että "oletko homo"? Eihän sillä pitäisi olla enää mitään väliä.
Ööh... itse en ainakaan muista moista kysymystä missään papereissa nähneeni.
Mä ainakin muistan, taisi vuonna 2006 olla kun tuo lappu tuli kotiin. Voi olla että nykyään sitä ei enää kysytä. Harmittaa nykyisin etten vastannut siihen "kyllä"...
Minulle tuli 2003, eli siinä tapauksessa se kysymys on varmastikin lisätty myöhemmin tai sitten en todellakaan muista mokomaa. Ei sillä, en edes tiedä mistä lapusta puhutaan. :D
Jospa kyse homoksi kyselemisessä on jostain tilastoinnista? Kommentoiko lääkäri tai muu mitenkään tätä kohtaa? Millaisia kysymyksiä siinä oikein esitetään muuten?

Olen ollut armeijassa 90-luvun puolivälissä, enkä muista missään virallisesti kysytyn homoudesta [1]. Hämärästi tosin muistelen, että terveydentilasta olisi kyselty joidenkin enemmän tai vähemmän vakavien sairauksien suhteen (kuten jotain sisäelinsairauksia), että onko kyseisiä sairauksia tms, mutta ei kai sekään mitenkään hirveän laaja ollut.

Lääkärin teki jotain vähäisiä omia kommentteja siihen tai ainakin samantapaiseen lomakkeeseen. Tosin en muista lääkärin ainakaan minun kohdalla laittaneen oikein muuta edes lievästi negatiivista kuin pienen varauksen sen suhteen, että ruumiinrakenne on niin hento, kun en harrastanut liikuntaa. Painoin kutsunnoissa muistaakseni 49,5 kiloa. Mutta eipä näköjään sekään, eikä suhteellisen vahva likinäköisyys ja allergiat estäneet päätymistä A-luokkaan, vaikka tiedän monia paljon parempikuntoisia ja jokseenkin terveitä päätyneen B-luokkaan.

1. Kerran tosin eräs varusmiestoveri kysyi olenko homo, kun olin taas kerran ollut jutuissani vähän levoton ja olin puolustanut näkemystä, että kyllä homoseksiäkin voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Kysyttäessä kielsin kuitenkin em. kannastani huolimatta olevani homo, kun en halunnut ottaa riskiä siitä, että asiasta saisi jatkossa kuulla jatkuvasti.

Tiedän joidenkin tuttavieni löytäneen suhteellisen helposti homoseksiseuraakin armeijasta ja ilmeisesti myös jokseenkin heteroiden kimpparunkkaukset tuvan kesken eivät ole mitenkään hirveän harvinaisia. Itse en kuitenkaan koskaan törmännyt näihin ilmiöihin. Mitä nyt sellaista enemmän tai vähemmän leikkimielista koskemisia, johon itsekin osallistuin ja sitten pari henkilöä, joista toista epäilin koko armeija-ajan bisseksi, ainakin kertaalleen harrasti keskenään alasti tanssimista/painimista tms.

PS. Täältä löytyi joku kyselylomake (Kyselylomake palvelusta ja terveydentilan tutkimista varten, Asevelvolliset antavat henkilö-, terveys- ym. tietoja kutsuntoja varten., 7550-428-0035), muttei siinä minusta kysytä mitään homoudesta:

http://lomake.fi/forms/pdf/PV/7550-428-0035/fi
En usko armeijassakaan voitavan tänä päivänä kysellä seksuaalista identiteettiä noin niin kuin virallisesti. Luulenpa sen olevan jopa lailla estetty. Jos vielä ajatellaan sellaisen tiedon keräämisellä käyttöarvoa ja tarkoitusta armeijan tarpeisiin, mielestäni se on Suomessa tasan nolla.

Nuorella iällä mielikuvitus seksiasioissa on tavattoman vilkas. Kun juttu kiertää suusta suuhun, alunperäinen fantasia onkin lopulta "totta". Suosittelen siis kohtuullista kriittisyyttä kerrottuihin tarinoihin. Toki tarvitsemme elämäämme mukavia pilvilinnojakin arjen harmauden vastapainoksi.
Kas, muistan itse elävästi sen lomakkeen... Ei siinä suoraan kysytty "oletko homo", vaan vähän kiertäen. En muista sanatarkkaan mutta se oli suurinpiirtein "Tunnetko seksuaalista kiintymystä samaa sukupuolta oleviin henkilöihin?". Se lomake ei ollu tuo minkä linkitit, KT. Se lomake missä tuo kysymys oli annetaan lääkärille lääkärintarkastuksen/terveydentilatutkimuksen yhteydessä, ennen kutsuntoja tai vähän sen jälkeen jos oikein muistan. Vastasin siihen "en", siihen aikaan en halunnut että kukaan utelee mitään... Tämä siis about 2-3v sitten.
1970-luvun alussa täytettiin ns. psykologinen rasti ruutuun kyselylomake kutsunnoissa. Kuuluisa homokysymys siihen aikaan oli muodossa "onko vastakkainnen sukupuoli mielestäsi vastenmielinen". Muita kysymyksiä olivat mm. esiintyykö yökastelua, pimeänpelkoa yms. Jos oli laittanut rastin "väärään" ruutuun laitettiin psykologin/psykiatrin pakeillle. Muuten joutui vain tavanomaiseen lääkärintarkastukseen, joka kesti n. 2 minuuttia. Sitten jonotettiin lautakunnan puhutteluun, joka kesti varmaankin puoli minuuttia. Kutsunnat olivat stadionilla isossa hallissa ja niiden jälkeen pääsi ilmaiseksi stadionin torniin katselemaan, hmmm... Mäntymäen maisemia ylhäältä.

Itse kohtasin homottelua yms. armeijassa vähemmän kuin samaan aikaan siviilissä. Aamu- ja suihkuseisokeille naureskeltiin, mutta siihen se jäi. Kimpparunkkuja ja pitemmällekin vietyä seksiä esiintyi. Kukaan ei kuitenkaan esiintynyt avoimesti homona. Muuta kiusaamista ja simputusta sitävastoin oli paljon enemmän.
Joo, kuulon takia mulle suositeltiin mielummin vapautusta.

Ja sama kysymys ("Tunnetko seksuaalista kiintymystä samaa sukupuolta oleviin henkilöihin?").
Oli eräässä toisessa paperissa.
Ettei kyse olisi P2B-testistä, eli ns. "pällitestistä", joka testaa vastaajan johdonmukaisuutta kysymällä paljon mitä erilaisempia kysymyksiä, joitakin jopa useamman kerran. Siis näitä "kiristääkö vanne päätä?" ja "haluaisitko kukkakauppiaaksi?" -kysymyksiä.
Minua kiusattiin kerran MMPI:llä jossa oli samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen. Minä pistin mukaan liitteen, jossa huomioin nämä pilan päiten tehdyt kysymykset ja paljon muutakin, kuten esimerkiksi joku "haluatko tehdä sellaista työtä mitä metsänvartija tekee?". Suomessa ei ole minun elinaikanani ollut yhtään metsänvartijaa.

Kaikkein säälittävin testi minkä olen nähnyt on tämä: http://www.gendertree.com/Gender%20Test.htm
Ihan kuin jonkun 13-vuotiaan laatima testi Facebookissa.