Taitoluistelija Laura Lepistö homofoobinen?

• 1 / 3
  • Zephyr
  • 19.5.2009 22:45
Miesluistelijat tuohtuivat Laura Lepistön kommentista

http://uutiset.msn.hs.fi/urheilu/artikkeli/Miesluistelijat%20tuohtuivat%20Laura%20Lepistön%20kommentista/1135246096405?ref=msn

19.5.2009 21:21
A A Helsingin Sanomat

Laura Lepistö
Suomen miesluistelijat ovat närkästyneet taitoluistelija Laura Lepistön lehtikommentista, jossa hän nimittää kotimaan miesluistelijoita naismaisiksi.

Moninkertainen Suomen mestari Ari-Pekka Nurmenkari kaivaa kassistaan Cosmopolitan-lehden huhtikuun numeron, jonka haastattelussa tuore Euroopan mestari Lepistö toteaa suomalaisten miestaitoluistelijoiden olevan hyvin feminiinisiä ja "vähän sellaisia...".

Lepistön mielestä muualla Euroopassa, kuten Ranskassa, asia on aivan toisin.

Tuntuuko siltä, että vieläkin olisi havaittavissa liikaa sellaista asennetta, että miehet eivät voi harrastaa taitoluistelua?

"Ainakin Lauran kommentin jälkeen", tokaisee Nurmenkari tuohtuneena.

Nurmenkarin mukaan miesluistelijat ovat jo pitkään olleet iloisia siitä, että asenteet ovat vihdoin alkaneet muuttua. Sen tähden Lepistön yllättävän leimaava lausahdus harmittaa ja ihmetyttää suuresti Nurmenkaria.

"Laura sai aika monen miesluistelijan vihat niskaansa", sanoo Nurmenkari, joka on yksi Euroopan kookkaimmista miesluistelijoista.

Lepistö itse on ymmällään. Hän sanoo lehtijutussa olevan kyse väärinkäsityksestä eikä hän ole kohdistanut kommenttiaan suomalaisiin.

"Olen tarkoittanut, että yleisesti maailmalla miesluistelijat ovat vähän naisellisempia. Euroopassa miesluistelijat ovat mielestäni melkein kaikki hyvin miesmäisiä", puolustautuu Lepistö.

"Suomalaisten miesten puolestahan minä olen puhunut."

Lepistön faecook profiili: http://www.facebook.com/topic.php?topic=6594&post=36328&uid=44401743149#/pages/Laura-Lepisto/44401743149
  • 2 / 3
  • Geschwitz
  • 20.5.2009 7:17
Taitoluistelu on kyllä yksi niistä lajeista, joissa kynsin hampain uusinnetaan traditionaalista sukupuolieroa, vaikka lajissa pärjääminen omien pähkäilyjeni mukaan edellyttäisi paremminkin sterotyyppisten sukupuoliominaisuuksien yhdistämistä. Siinä maailmassa ei sukupuolen tai seksuaalisuuden moninaisuutta tunneta. Kaivanpa laatulehti Cosmopolitanin esiin ja kommentoin sitten lisää.
  • 3 / 3
  • kupponen
  • 20.5.2009 10:44
Muistelen, että jossakin kevään Nyt-liitteistä Lepistö hieman harmitteli sitä, ettei taitoluistelijoiden piiristä oikein löytynyt heilaa, kun suomalaiset luistelijamiehet ovat pääosin vähän sellaisia :P

Ja muuten Euroopassa ovat "miesmäisempiä" (=heterompia?). Taisi Lepistö valitella sitäkin, ettei taitoluistelua Suomessa oikein vieläkään pidetä miehelle (ilmeisesti taas heterolle) sopivana lajina.

Mutta tämä on tosiaan vain muistini varassa, kun paperitiikeri on jo syönyt lehteni. En väitä muistavani tarkasti Lepistön sanoja.