Homofobian vastainen päivä

• 1 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.5.2009 9:58
Ranneliikkeen ja muille aktiiveille parhaat onnitteluni siitä, että he ovat saaneet teemapäivän hyvän tahdon lähettilääksi luterilaisen kirkon ylimpään hierarkiaan kuuluvan piispa Wille Riekkisen. Tämä on juuri nyt erittäin merkittävä teko ja osoitus siitä, että äänekkäät homofobiset änkyrät kirkossa eivät edustakaan läheskään koko kirkkoa. Tulee käymään hiljalleen niin, että nämä änkyrät kuolevat pois ja tilalle tulevat nuoremmat, joilla moraaliset seikat ovat kohdallaan. Ruotsissa on käynyt juuri niin.

Vaeltaja referoi päivän uutisia:
http://ranneliike.net/teema/homofobian_vastainen_paiva_nakyy_helsingin_sanomissa?srt=2&cid=5&aid=2106
  • 2 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.5.2009 10:13
Tänään toinen hieno ja tärkeä asia on Hesarin sunnuntaiosiossa Petri Ålanderin haastattelu. Hän kertoo siinä perinteisesti hyvin miehisestä ammatistaan, jossa työssään hän ei kuitenkaan ole kokenut syrjintää, vaikka oli tullut kaapista ulos.

Ålander listaa joukon tämän päivän syrjintää Suomessa. Niihin kuuluvat mm. kansanedustaja Oinosen lausuma, SPR:n linja verenluovutuksissa.

Ålander on sitä mieltä, että homofobisia ihmisiä tulee aina olemaan, mutta on väärin jos sen perusteella ryhtyy loukkaamaan toisia ihmisiä.

Haastateltava viittaa Juha Veli Jokisen uuteen Homo! Lesbo! -kirjaan (Minerva 2009), jossa haastatellut ovat kertoneet kokemuksiaan homona elämisestä. Muotisuunnittelija Teuvo Loman kertoo kärsivänsä siitä, että hänen homoudestaan on tullut vitsin aihe.

Lomanin kohdalla totean, että voimme myös itse vaikuttaa siihen, kuinka meihin sateenkaari-ihmisinä suhtaudutaan.
  • 3 / 9
  • Public eye
  • 17.5.2009 12:43
JuhaniV kirjoitti: "Lomanin kohdalla totean, että voimme myös itse vaikuttaa siihen, kuinka meihin sateenkaari-ihmisinä suhtaudutaan."

Ihmisoikeuksiin kuuluu mielestäni oikeus olla juuri sellainen kuin on, kunhan ei teoillaan ja käyttäytymisellään suoraan vahingoita muita ihmisiä eikä rajoita heidän oikeuksiaan. Oikeus ihmisarvoon, koskemattomuuteen ja kunnioittavaan kohteluun kuuluu jokaiselle, sattuipa tämän pärstäkerroin itseä miellyttämään tai ei.

On helppoa olla "suvaitsevainen" sellaisia ihmisiä kohtaan, joihin voi jossain määrin tuntea itse samaistuvansa, mutta todellinen ajatusmaailma paljastuu helposti, kun vastaan tuleekin joku vaikeammin nieltävä tapaus. Eri ihmisillä tämä suvaitsemiskynnys vaihtelee hyvinkin paljon, ja valistuksella sekä asennekasvatuksella tuon kynnyksen olemassaolo pitäisi oppia itse kunkin havaitsemaan ja myös omalla kohdallaan kyseenalaistamaan.
  • 4 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 17.5.2009 12:49
Lomanin tapauksessa minua ei ärsytä se mikä hän itse on, vaan hänen tapansa yrittää kaikin keinoin hankkia itselleen julkisuutta.
  • 5 / 9
  • Pora-liike
  • 17.5.2009 15:27
JuhaniV kirjoitti: "osoitus siitä, että äänekkäät homofobiset änkyrät kirkossa eivät edustakaan läheskään koko kirkkoa. Tulee käymään hiljalleen niin, että nämä änkyrät kuolevat pois ja tilalle tulevat nuoremmat, joilla moraaliset seikat ovat kohdallaan".

Niin, sen jälkeen voimmekin etsiä toisen kirkon ja aloittaa työn alusta...?
Kaikkein vihamielisin porukka kun on lahkoissa, jotka eivät suostu edes neuvottelemaan. Ne osallistuvat todennäköisesti myöskin tähän kirkkokeskusteluun vaikka eivät ev.lut. kirkon jäseniä olekaan.

Kysymys on pienestä, äänekkäästä joukosta, joka tuntee itsensä uhatuksi ja joka tappelee meitä vastaan, jotka olemme pieni, äänekäs vähemmistö, jotka tunnemme olomme uhatuiksi. Tämä on hajota ja hallitse -politiikkaa.

Mitäpä jos ei puhuttaisi fantasiahamo Kristuksesta ja muista superhessuista?
  • 6 / 9
  • Terhola
  • 20.5.2009 17:04
homofobian vastaiseen päivään liittyen:

Euroopan neuvoston pääsihteeri/puheenjohtaja Terry Davis totesi homofobian vastaisen päivän puheensa lopuksi :

“People who discriminate often invoke morality to justify their attitude. They are making a relevant point, but they are getting it wrong. It is not the homosexuals who are immoral. It is the homophobes.”

Vapaasti käännettynä: Ihmiset, jotka syrjivät [homoseksuaaleja], käyttävät asenteensa oikeutuksena usein moraalia. Tämä on merkittävä huomio, mutta he ovat ymmärtäneet asian väärin. Eivät homoseksuaalit ole moraalittomia, vaan ”homopelkoiset” itse.

Koko puhe löytyy englanniksi tämän linkin takaa:
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1445137&Site=DC&BackColorInternet=F5CA75&BackColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE
  • 7 / 9
  • Mini-Mii
  • 29.5.2009 16:41
Hei,

kouluissa on viimeviikot kovasti valmisteltu ensivuoden toimintakalentereita: eli siis tulevia tapahtumia, teemapäiviä jne. Ilokseni sain esitettyä ja kaikkien kannattamana ehdotukseni läpi, että koulussamme tullaan vajaan vuoden päästä viettämään homofobian vastaista päivää ja mahdollisesti myös niin, että salkoon vedetään sateenkaarilippu päivän ajaksi. Olisiko ensimmäinen kerta Suomessa? Koulun opettajakunta oli asiasta hyvin yksimielinen - ei yhtään vastustajaa asialle. Olisi kiva saada itse lähettiläs eli Ville Riekkinen ja joitain SETAn edustajia myös paikalle. Näitä myös ehdotettiin. En kylläkään minä. Mut...

Jipiiii

Terveisin Mini
  • 8 / 9
  • Dragon-85
  • 29.5.2009 19:22
Mini-mii, vedetäänkö teillä salkoon myös ruotsin lippu ruotsalaisuuden päivänä, tai YK:n lippu omanaan? ;)

Ei sillä, hyvä juttu kaiken kaikkiaan :)
  • 9 / 9
  • Pora-liike
  • 29.5.2009 19:39
Hieno homma, Mini-Mii!
Kovin hitaasti pyörivät rattaat byrokratiassa. Minä olen ehtinyt sateenkaariliputtaa kahdesti suoran toiminnan puitteissa.