Transasiat Norjassa

• 1 / 5
  • Sadetta
  • 15.1.2009 1:46
Luin juuri norjankielisen artikkelin Thomas Beatiesta (transmies, joka synnytti lapsen). Jutun lopussa on Ira Haraldsenin, Norjan Gender Identity Disorder -klinikan (käsittääkseni ainoa paikka Norjassa, jossa saa sukupuolenkorjaushoitoja) johtajan kommentti, jossa hän leimaa Beatien transvestiitiksi ja sanoo, että kyseessä ei ole aito transsukupuolisuus. Perusteluna hän esitti lähinnä sen, että Beatie on päättänyt pitää naisen sukupuolielimet sen sijaan, että olisi tehnyt "täyden operaation". Hänen mielestään tämä on asia, joka sopii transgendereihin ja transvestiiteihin, mutta ei transsukupuolisiin. Lisäksi Haraldsen huomauttaa, että transsukupuoliset ovat usein ujoja ja varautuneita, mutta transvestiitit ovat puolestaan usein narsistisia luonteita, joilla on suuri tarve saada huomiota. Ja otsikolla "Raskaana oleva mies" varmasti saa huomiota. Tässä linkki kyseiseen juttuun: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/03/26/530621.html

Minun korvaani tuo kuulostaa aika kummalliselta mielipiteeltä. Onko minulta kenties mennyt jotain ohi, onko tämä yleisempikin näkemys asiasta? Siis että Beatie ei olisikaan transmies, jollaiseksi itse olen hänet mieltänyt. Ja onko kenelläkään täällä tarkempaa tietoa Haraldsenista ja hänen mielipiteistään? Haraldsenin nyt kuitenkin varmaan voi sanoa olevan Norjan johtava asiantuntija transasioissa. Olen kuullut, että kaikki norjalaiset transihmiset eivät olisi aivan tyytyväisiä häneen?
  • 2 / 5
  • Pora-liike
  • 24.1.2009 11:03
Transsukupuolisten ujous liittyy median tapaan hyväksikäyttää transihmisiä ja siihen, että lisääntynyt medianäkyvyys johtaa lisääntyneeseen väkivaltaan.
Transvestiiteilla taas on käsitys, että lisääntynyt näkyvyys tuo lisääntynyttä suvaitsevaisuutta. Ehkäpä he ajattelevat kaapeissa olevia häpeileviä sisariaan, kun taas se, miten kadulla tai työpaikoilla suhtaudutaan ei ole heille niin suuri asia kuin transsukupuolisille.
  • 3 / 5
  • Sadetta
  • 24.1.2009 13:17
Pitäisitkö tämän perusteella Thomas Beatieta transsukupuolisena vai transvestiittina? Itse ihmettelen kovasti Ira Haraldsenin mielipiteitä kyseisestä henkilöstä...
Noille on monia muitakin nimityksiä, kuten vaikkapa neutri tai putsi. Olen kuitenkin käsittänyt, että hän yrittää julkisuudella sada rahaa leikkaukseen.
  • 5 / 5
  • Sadetta
  • 24.1.2009 19:05
Et satu tietämään mitään tuosta Norjan tilanteesta? Olen jutellut erään norjalaisen transihmisen kanssa, joka on aloittamassa omaa sukupuolenkorjausprosessiaan, ja hän on hieman huolissaan Haraldsenin mielipiteistä - kyseessä nyt kuitenkin on se henkilö, joka (henkilökuntansa kanssa, tietysti) loppupeleissä päättää, että kuka saa hoitoa. Itse en epäile ystäväni asian aitoutta (=transsukupuolisuutta) lainkaan, mutta tämä Haraldsen hieman pelottaa - Norjan ainoan transhoitoa tarjoavan klinikan johtaja antaa Thomas Beatille noin vain uuden "diagnoosin" (=transvestiitti) pelkästään julkisuudessa olevien tietojen perusteella?