Pinkki Lucia-kulkue
» Kimmoliisa.net: Pinkki Lucia-kulkue
Poliisi meinasi estää minun pääsyn alueelle lipun kanssa heti alkuunsa ja turvamiehet pysäyttivät puolivälissä rappusia meidät kaikki, mutta kyllä sitten lopulta päästiin kulkemaan portaat alas. Yleisöstä tuli vaihtelevaa kommenttia, mutta kukaan ei hakannut Raamatulla päähän, ei edes ruotsinkielisellä.
Lucia astui ulos Tuomiokirkosta n. klo 18. Kulkue eteni hitaasti alas portaita. Yleisöä oli useita tuhansia. Lucia oli jo aivan alhaalla, kun yhtäkkiä ylhäältä alkoi tulla toinen Lucia-kulkue. Siinä etunenässä oli miespari. Takana liehui sateenkaarilippu. Yleisö ihmetteli: Sieltä tulee vielä lisää enkeleitä!
Poliisi pysäytti ryhmän puoliväliin ja siinä neuvoteltiiin pari minuuttia niin , että kaikki varmasti näkivät nämä uudet Luciat. Sitten he lähtivät palaamaan takaisin ylös.
Myöhemmin täällä on saatavissa kuvia ja ääniä
Mikä tässä tempauksessa oli ajatuksena?
Alkuperäinen ilmoitus:
13.12. Helsingin Tuomiokirkossa kruunataan Lucia-neito, joka tuo
valon talviseen pimeyteen. Myös me haluamme juhlistaa Luciaa omalla
tavallamme. Samaan aikaan kun Lucia-neito laskeutuu alas Suurkirkosta
Senaatintorille, nousee portaita ylös kaksi miespuolista Luciaa.
Heidän perässään kulkee kirjava Lucioitten joukko, jossa sekä miehet
että naiset, tummat ja vaaleat, aikuiset ja lapset esittävät oman
tulkintansa Luciasta.
Tänä vuonna osallistumme Lucian päivän karkeloihin kaikissa
sateenkaaren väreissä. Lähdemme mukaan juhlimaan valon saapumista
talven keskelle, liittyen moninaiseen Lucian päivän viettäjien
joukkoon. Juhlistamme yhdessä kaikkia Lucioita avoimen tasavertaisesti.
Tervetuloa mukaan rikastamaan Lucia-kulkuetta kanssamme! Väki
kokoontuu Senaatintorille Hallituskadun ja Snellmaninkadun kulmaan noin klo 17.30.
Minun on sanottava, etten voi antaa henkilökohtaista tukeani sateenkaari-Lucia -kuviolle. Minusta joidenkin perinteiden voisi antaa olla rauhassa - perinteisinä. Yksi näistä on Lucia-neidon kruunaaminen Helsingin Tuomiokirkossa.
Se, että sateenkaari-ihmisten on hyvä olla näkyvillä yhteiskunnassa, ei tarkoita sitä, että pitäisi mennä suuna päänä tuikkaamaan sormensa jokaiseen soppaan. Lucian päivän tapahtuman sateenkaarettamisella ei minun silmissäni viedä mitään eteenpäin, vaan lähinnä aiheutetaan pahaa mieltä heille, jotka haluavat pitää tästä perinteestä kiinni.
Mua nauratti ja haluan nähdä kuvia tuosta kulkueesta.
Tuossa ylhäällä on linkki ääni- ja videotiedostoihin. Videokuva onotettu tavallisella kameralla eikä siitä erotu juuri mitään. Täytyisi olla mahdolisuus suurentaa koko ruudulle niin näkyisi. Haastattelu on tulossa.
Napalmia kirjoitti: "Mua nauratti ja haluan nähdä kuvia tuosta kulkueesta."
Korjaamolla on nähtävillä parin edellisen tempauksen kuvia ja tästäkin pitäisi tulla kuvamateriaalia vastaisuudessa.
Hirveästi meitä kuvattiin, mutta missään uutisissa ei olla näytty. Portaitten alapäässä oli sellainen töllökameratyyppinen kamera, jossa oli voimakas valonheitin. Luulisi siis jossain näkyvän.
Yhden selkeästi negatiivisen kommentin kuulin yleisöstä "ettäs kehtaatte", sitten siellä oli Björn Palmén, joka sanoi, että idea on vähän kaukaa haettu, mutta muuten oli yleisöllä ollut hyvä vastaanotto sellaisen mielestä joka oli yleisön joukossa seissut.
Kun olimme pääseet alas, liukenin ennen kuin saavuttiin maijojen kohdalle.
Muuten pidin ideaa hyvänä, mutta pakkoko sen kanssa oli mennä toisten juhlallisuuksia häiritsemään? Tässä nyt ei kuitenkaan millään tavoin ollut kyse mistään seksuaalivähemmistöihin liittyvästä asiasta. Lapsellista riidanhaastamista.
Vermillion kirjoitti: "Muuten pidin ideaa hyvänä, mutta pakkoko sen kanssa oli mennä toisten juhlallisuuksia häiritsemään? "
Juhlallisuudet eivät häiriintyneet. En pitänyt tilaisuutta myöskään riidanhaastamisena. Ainoat vähän enemmän aggressiiviset olivat paikalla olleet poliisit ennen tilaisuuden alkua.
Minä poistuin tilaisuudesta yksin lippuni kanssa, siinä vaiheessa minulle olisi voinut "avautua" sellainen, joka provosoitui demosta. Eipä tullut. Minä otan lättyyni kovin herkästi.
Pora-liike kirjoitti: "Eipä tullut. Minä otan lättyyni kovin herkästi."
Sepä oli meidän muiden kannalta onnekasta. Olisimme saaneet muuten kuulla Poriksen voivottelua tuosta nimenomaisesta lätytyksestä seuraavat kymmenen vuotta. No, uusia tilaisuuksia on varmaankin jo mietinnässä. :-(
JuhaniV kirjoitti: " No, uusia tilaisuuksia on varmaankin jo mietinnässä. :-("
Ei ainakaan minulla. Vappuparaatiin olen luvannut sateenkaarilipun viedä, mutta siellä ei tule lättyyn.
Uskovaiset eivät oikeasti voi enää paeta hlbt-kysymyksiä missään, ei kirkossa eikä sen ulkopuolella.
Kohtelu oli poliisin puolelta jotenkin tasapuolista, kun uskiksia ei päästetty Pride-yleisön joukkoon, niin meitä ei päästetty uskisten joukkoon. Kummatkin olivat paikalla, mutta hajurako itse järjestettyyn tilaisuuteen säilyi. Kaipa poliisikin pelkäisi väkivaltaista yhteenottoa.
Hbl:n mukaan 20000-30000 ihmistä oli paikalla. Tämä on kyllä ollut suurin yleisö, minkä edessä olen demottanut. Eilinen Kreikka-demo esimerkiksi kaikui tyhjille kiviseinille. Hyvä demo on sellainen, jossa sopivasti uhmataan sääntöjä ja rajoituksia, tämä oli sellainen.
Pora-liike kirjoitti: "sitten siellä oli Björn Palmén, joka sanoi, että idea on vähän kaukaa haettu"
Olen kyllä aikalailla samaa mieltä. Hieman kaukaa haetulta tämä koko tempaus kuulosti. No.. kai siinä jotain ideaa oli takana, vaikka en sitä ihan täysin tuon selostuksen luettuanikaan ymmärrä.
Olin yleisön joukossa torilla. Ällistys oli suuri, kun Lucia oli juuri saatu vaunulleen ja sitten sieltä alkoi tulla lisää Lucioita. Tempaus oli hauska. Ketään ei häiritty. Ei oltu suurieleisiä eikä huudeltu. Oltiin vain osa suurta juhlahässäkkää. Osa ihmisistä ei edes tajunnut, että kyseessä oli jokin yllätysnumero. Lähelläni oli ihmisiä, jotka huomasivat, että "niillä on sateenkaarilippu". Ilman poliisin väliintuloa esitys olisi ollut vieläkin huomaamattomampi.
Minusta oli hyvä, että tehtiin näin. Ei tultu paikalle ilkkumaan ja häiritsemään muiden juhlia, vaan mukauduttiin tilaisuuden raameihin. Nauroin kyllä katketakseni, kun näin tapahtuman.
Kuvat ja äänikuvat
http://kimmoliisa.net/arkisto/lista/29Aamun Hesari saapui ja etusivulla on kuva Luciasta ja kruunusta. Kysytään: Onko Lucia-kruunu vain vaaleahiuksisten etuoikeus? Kaupunkilaisilta kyseltiin, millainen valontuoja voisi olla: tumma, vaalea, maahanmuuttaja, mahdollisesti mies. Tämän vuoden Lucia ajattelee perinteisesti: "Jos pieni poika päiväkodissa haluaa olla Lucia, niin miksei. Mutta haluaako kansa, että Lucia olisi mies?"
Sivulla 13 kerrotaan lisää Ruotsissa käydystä keskustelusta. Pitääkö Lucian välttämättä olla nainen. Motalaisen koulun yhdeksäsluokkalaiset äänestivät Luciaksi pojan, mutta koulun rehtori mitätöi äänestystuloksen. Helsingin Sanomien jutussa 15 erilaista ihmistä kokeilee Lucian kruunua ja lausuu, millainen heidän mielestään Lucian pitäisi olla.
Eilisiltainen tempaus oli hyvin tässä ajassa kiinni.
Muutama päivä sitten Englannista saapuavia turistivirtoja oli ohjaamassa busseihin mustaihoinen tonttu Rovaniemen lentoasemalla. Hieman yllättävää minullekin. Siinä osuttiin minun päässäni vuosien kuluessa muodostuneeseen mielikuvaan yhdestä traditiosta. Tuollaisia mielikuviahan meillä on vaikka millä mitalla. Minun mielikuvissani Jeesus on androgyyninen, vaaleaihoinen, pitkähiuksinen, hameen tapaiseen (ei siis housuihin) pukeutunut taikka lähes alaston mieshahmo, joka useimmiten on tuskallisessa asennossa ristillä. En pysty mieltämään ristillä riippuvaa hahmoa mustaihoiseksi. Jos parituhatta vuotta sitten Jeesus niminen henkilö on maan päällä elänyt, hän on todellisuudessa ollut tummaihoinen. Ohjelmatoimiston valintaa joulutontuksi pidän vain tradition laajentamisena.
SMO kirjoitti juuri samoin kuin minä ajattelen. Lucia-traditio merkitsee suomenruotsalaiselle hyvin paljon enemmän kuin suomensuomalaiselle. Olen ymmärtänyt siihen sisältyvän paljon hyvää mieltä ja lämpimiä joulun ajan tunteita. Erityisen tärkeää se on lapsille. Miksi joidenkin pitää mennä sorkkimaan tällaista myönteistä asiaa tällä tavalla?
Minä olen aika varma siitä, että nimenomaan lapset eivät huomanneet mitään, koska toimittiin niin hienotunteisesti. Tai jos huomaisvat, eivät ainakaan pitäneet sitä millään tavalla sopimattomana.
'Sopimaton' on aikuisten käsite.
Peruskysymys ei ole minulle vielä auennut: miksi sinne ylipäätään tuo lisäporukka meni? Mikä oli homman funktio?
Traditio on ollut, että Lucia on vaalea- ja ohuthiuksinen nainen. Nyt saatiin ensimmäistä kertaa tummahiuksinen Lucia. Siitä alkoi tämä keskustelu. Vanha perinne oli murrettu. Mutta eikö Lucia voisi olla myös mies, tummaihoinen, homo, lesbo, vammainen?
Tähän saakka Lucia on ollut kaunis, hyvähampainen, vaalea, huonosti suomea puhuva neito, ruotsinkieliseltä pohjoispohjanmaalta.
Yleisön joukossa oli nuorukais-enkeleitä keräämässä rahaa Folkshälsanille. Sekin oli jännä nähdä. Yritän saada kuvia tänne ranneliikkeeseen.
Viime aikoina on useissa yhteyksissä yritetty uudistaa traditioita. Yksi sellainen oli Mannerheimin patsaan siivettäminen, juuri, kun opiskelijoiden soihtukulkue oli kulkemassa ohi.
Katariina Lillqvist sai aikaan lumipalloefektin "Uralin perhonen"-filmillään. Aapo Korkeaoja sanoi torstaina radiossa, että vanhat ikonit on päivitettävä tähän hetkeen. Kannatan!
Suomalainen saa olla erilainen julkisesti vain kännissä (* ja me satuimme olemaan selvin päin, sekö JuhaniV:tä harmittaa? Ilmeisesti paikalla olleet 20000 suomenruotsalaista ymmärsivät että julkisen väliintulon voi tehdä selvin päin ja hyvän maun kanssa.
Suomessa ollaan liian hienotunteisia silloin kun olisi oikeasti hieman sanottavaa. Kännissä sitten mölistään sisälle padotut asiat kaikki kerralla ulos tai ammutaan puskasta keskustelupalstalla, jotkut taas ampuvat perheensä tai koulukaverinsa.
Pride-kulkuekin olisi mennyt ihan lammasteluksi ellei olisi ollut Pink Black Block pyrotekniikoineen. Senkin suhteen porukkaa varmasti harmittaa, että ohikulkijat oikeasti kiinnittivät huomiota kulkueeseen ja pelkää ettei vain tulisi nähdyksi itse mediassa. Katkeruus tuli siitä, että Pink Black Blockin radikaaleilla olivat kasvot peitettyjä. Nyt meillä ei ollut kasvot peitetty, siitä ei voi valittaa.
Kun olin Jehovan todistaja, niin minusta oli väärin, että kaksi tuntematonta ihmistä hyökkää Raamatuin ja lehdin aavistamattoman, kylpytakissa olevan henkilön kotiovelle. Jeesus meni vihollistensa keskelle puhumaan ilman mitään valmisteluja, se teki ihmisiin suuren vaikutuksen.
On helppo, joskin joillekin vielä liian vaikea, kulkea tuhannen ihmisen massassa kun sadat seuraavat katujen varsilla. Vaikutuskaan näihin ihmisiin ei ole kovin ihmeellinen.
Paljon suurempi vaikutus ihmisiin tulee kun kourallinen ihmisiä uskaltautuu tuhansien keskelle näiden omissa pippaloissaan kuokkavieraina.
*) Kauko Röyhkä: "Kännisekoilua suvaitaan, mutta kaikki muunlainen erilaisuus tuomitaan"
Mun on kyllä sanottava, etten olisikaan olettanut saavani turpaan lastensa ja lastenlastensa kanssa Lucia-kulkuetta katsomaan tulleilta suomenruotsalaisilta. Joten, Pora-liike -hyvä, todennäköisesti sinua on kyllä paheksuttu. =)
Ja tässä on vähän sama juttu, kun siinä siivettämisessä. Että mennään jonkun toisen siivellä. Kukaan ei olis tullut katsomaan pelkkää sateenkaari-Luciaa, joten pitää sitten mennä kuokkimaan toisten tilaisuuteen. Kerrottavan perusteella Lucian "arvokas poistuminen" ei ollut vielä ohi, kun oli pakko tunkea spottiin keräämään huomiota.
Vaikka pointtia sinänsä kannatan. Kannattaahan se kyseenalaistaa, pitääkö Lucian ehdottomasti olla naisena syntynyt ja kasvanut luonnonvaalea nuori naishenkilö. Jos keskustelun päätteeksi tullaan siihen tulokseen, että voisihan se vaikka historiallisten syiden vuoksi ollakin sellainen, niin siinä ei mun mielestä ole mitään pahaa. Valtaosa ihmisistä ei koskaan ajattele tällasta mahdollisuutta, vaan on vaan tyytyväisiä ottamaan traditiot valmiina. Toisaalta se tietysti voi olla ihan hyväkin. Miettikää sitä, jos jokainen Suomen kansalainen kyseenalaistaisi joka asian. Kun ajattelee, mikä ihmisten keskimääräinen aivokapasiteetti on niin kyllähän sieltä tulis aika pahaa jälkeä. =)
jumjum kirjoitti: Miettikää sitä, jos jokainen Suomen kansalainen kyseenalaistaisi joka asian.
Mistä olet oppinut nuo sanat? Ettet vain eduskunnan puhujapöntöstä: "Ajatelkaa, jos kaikki rupeaisivat homoiksi. Kansakunta tuhoutuisi".
Paheksumiset ovat aikuisten maailmaa. Lapset eivät paheksu, kun historiallisia arvoja loukataan. Lapsille se saattaa olla vain uutta ja jännää. Kun he alkavat paheksua, aivopesu on onnistunut. Koulu ei nykyään paljonkaan aivopese. Vanhemmat ja isovanhemmat ovat pahin aivopesu-operaattori.
En ajattele rasistisesti, että suomalaisten aivokapasiteetti olisi puutteellinen verrattuna vaikka sveitsiläisten aivokapasiteettiin. Eivät suomalaiset tarvitse eivätkä ansaitse holhousta eikä valmiiksi pakattua, hautonta ja mautonta elämää. Suomi ei ajautuisi sen enempää kaaokseen kuin Sveitsikään jos valta olisi kansalla eikä näillä virkaholhoojilla.
Ihme juttu, miten tuo Björnkin tunkee itsensä joka paikkaan. : (
Minä olen kyllä Björniin pettynyt. Tätä ennen olen pitänyt häntä hauskana ja yllättävänä, mutta sisältä paljastuukin konservatiivi.
jumjum 21 / 23
14.12.2008, 10:32 "Mun on kyllä sanottava, etten olisikaan olettanut saavani turpaan lastensa ja lastenlastensa kanssa Lucia-kulkuetta katsomaan tulleilta suomenruotsalaisilta. Joten, Pora-liike -hyvä, todennäköisesti sinua on kyllä paheksuttu. =) "
Kyllä siellä oli ihmisiä ihan ilman lapsia ja lapsenlapsia. Yhtään känniääliötä en tavannut. Ilmeisesti ruotsinkieliset osaavat juhlia ottamatta snapsia först.
HS-keskustelussa asiaa on kommentoitu:
Vaihtoehto-Luciat
Toisenlaiset Luciat | 14.12.2008 4:10
Kun Lucia oli nousemassa vaunuunsa, Tuomiokirkon portaita alkoi laskeutua toinen Lucia-kulkue. Siitä lehdet eivät kerro. Heidät pysäytettiin keskelle portaita ja selviteltiin, mistä on kysymys. Sateenkaarilippu liehui soihtujen loisteessa. Näitä Lucioita oli kaksi ja he olivat miehiä - mahdollisesti "poikapari". Kaikki näkivät nämä Luciat, mutta se ei häirinnyt kenenkään mielenrauhaa.
No hyvä, että on kommentoitu.
Vaeltaja-rakas: Niin. No. Et kai sinä ihan vakavissasi väitä, että jokainen tähän asti tapaamasi ihminen olisi kykenevä itse arvioimaan ilman kiihkoa ja täysin objektiivisesti vastauksen sellaisiin moraalisiin kysymyksiin kuten "onko homous oikein" ja "pitääkö minun tänään mennä töihin"? En nyt tiedä, miten tämän sanoisin, että välittyisi se, etten ottanut tätä henkilökohtaisesti ja säilyttäisin alkuperäisen kommenttini vinoilevan sävyn, mutta pähkinänkuoressa: kritiikkisi meni nyt aika lailla ohi.
Ja Pora-liikkeelle: No ne ehkä ne sitten oli niitä ihmisiä, jotka ei paheksuneet tai ehkä ne osas ottaa kyseenalaistamatta vastaan sellasen ohjeen, että väkivallan käyttöä lasten nähden pitäis välttää. Tai ehkä niiden mielestä tilaisuuden arvoon sopi paremmin hiljainen paheksunta. Tai hiljainen hyväksyntä, etteivät sentään innostuneet käsiä heilutellen hurraamaan. Enpä tiedä. Ehkä pitäisi sitten olla hiljaa. =)
Hieno idea demonstroida ja uudistaa perinteitä lempeällä tavalla. Voi jospa oisin saanut olla muukaanaa.
Joku valitti, miksei edes joitain perinteitä jätetä rauhaa. Minä kysyisin, mitä ovat Lucia kulkueen lisäksi niitä pyhitettyjä alueita, joihin homoilla (tai väärän sukupuolen tai ihonvärin edustajilla) ei ole menemistä; niin, avioliioton lisäksi.
Minä vastaisin, että homot (ja heteromiehet, tummaihoiset jne) voivat mennä aivan täysin rinnoin seuraamaan Lucia-kulkuetta. Lucia voisi käsittääkseni olla seksuaaliselta suuntautumiseltaan myös ei-hetero. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Minusta tämä Lucia-kysymys ei ole millään tapaa ihmisoikeuskysymys, homokysymys tai sukupuolikysymyskään. Ei Lucia ole siinä mielessä pyhä, ettäkö jollakulla ei tähän seremoniaan olisi sen vuoksi menemistä. Loppujen lopuksi tämä Luciaksi kruunattava neito on ihmisten tähän tehtävään valitsema - sellainen joka näiden mielestä edustaa sitä, millaisena Lucia halutaan nähdä. Ei siinä sen kummempaa.
Minusta on täysin tarpeetonta uudistaa asioita vain siksi että sellainen katsotaan ajan hengeksi. Mitään todellista parannusta mihinkään asiaan tähän perinteeseen kajoaminen ei tuo.
Minä puhun mielelläni luutuneiden käsitysten haastamisen puolesta. Minusta perusteettomia ennakkokäsityksiä pitää murtaa. Toisten ihmisten sortaminen omien ennakkoluulojen perusteella on sietämätöntä.
Mutta minä en ole heittämässä joulukuusta ulos ikkunasta. Minä en mesoa suvivirren kieltämisen puolesta.
Avioliitto on asia erikseen. Avioliiton solmimisella ja perhesuhteilla on käsinkosketeltavia vaikutuksia niin arkeen kuin juhlaankin. En oikein ymmärrä, miksi koko avioliittoasia pitää jollain tavoin rinnastaa tähän.
smo kirjoitti: "Minusta tämä Lucia-kysymys ei ole millään tapaa ihmisoikeuskysymys, homokysymys tai sukupuolikysymyskään. "
Ruotsissa se on sukupuolikysymys. Lucian sukupuoli on perinteinen, tämän vuoden suurimman uudistuksen ollessa se, että Lucian hiukset olivat tummat. Voisiko Lucia olla transnainen tai butch-lesbo tai lesbo ylipäätään. Meidän Luciallamme tukka oli rastoilla. Voiko Lucialla olla rastat? Vai edustaako Lucia vain tietynlaisten ihmisten ankkalammikkoa?
Nettikeskustelu pyörii sen ympärillä, voiko Luciaksi valittu olla suomenkielinen. Siitä on hyvä aloittaa.
Sitä paitsi vanha kuningatar minussa herää ja sanoo: Lucia olisi herkullinen dragin aihe.
Minä en ymmärrä koko "perinnettä". Miksi ihmeessä Suomessa on alettu sodan jälkeen juhlia katolista pyhimystä ja miksi luterilainen kirkko tukee tätä "perinnettä" antamalla tilojaan sen kulissiksi? Vai uskotaanko Suomessa nykyään yleisesti myös katolisiin pyhimyslegendoihin? Kyseessähän on suomenruotsalaisten oma missikilpailu vai voisiko "oikea Lucia" olla, herre-god, suomenkielinen. Ehkä sentään tummatukkainen, mutta ei kait rahvaan joukosta...
Minusta on varsin sopivaa kyseenalaistaa moinen perinne, jolla ei ole mitään muuta funktiota kuin markkinoida suomenruotsalaista lehteä ja yhdistystä. Lucia on mitä mainioin drag -hahmo ja olen itsekin parodioinut sitä olemalla Lucia työpaikan pikkujouluissa. Perinteisen muka-vaatimattoman Lucia-lauluin sijasta vetäisin paljon paremmin asiaan sopivan, Vill ni se en stjärnan. Siitähän koko paraatissa on kysymys: Kielpipoliittisesti vallittu missi, jota ihmiset sitten käyvät tölläämässä. Vai voisiko Lucia olla, ruma tai vammainen tai homo tai suomenkielinen?
Jos kaikelle elämässä olisi järkevät perustelut niin elämästä tulisi tosi paljon tylsempää. Vähän aikaa sitten radiossa vaati joku setä kontaktiohjelmassa suu vaahdossa ilotulitteiden kieltämistä, koska niistä ei ole mitään hyötyä. Onhan niiden käyttö kieltämättä epärationaalista niin kuin vaikka katolisen pyhimyksen pitäminen sangen maallisen missikisan kantavana teemana. Ehkä asia siksikin pitäisi osata jättää omaan arvoonsa. Ehkäpä tämä asia juuri siksi ei ole seksuaalisen tasa-arvoisuuden kysymys. Ja henkilökohtaisesti tämä ei minusta ole niin laajamittaista syrjintää (tai siis, että Luciaksi pääsemättömyys tuskin ajaa kovinkaan montaa tummatukkaista tyttöä tai homoseksuaalia vuosittain itsetuhoon tai ainakaan estää tasapainoista elämää ylipäätään), että siihen oikeastaan pitäisi puuttua.
Smolla on hyvä pointti tosta uudistamisesta uudistamisen vuoksi. Siitä tulee samanlainen henki kuin sellaisista koulun näytelmistä, joissa on väkivalloin raahattu joku vanha satu tai Shakespearen näytelmä nykyaikaan vaihtamalla perheen palvelija tädiksi ja jalo ratsu moottoripyöräksi. Siitä voi syntyä jotain joskus, mutta useimmiten se on vaan uudistamista uudistamisen vuoksi. Parhaimmillaan tällaset koulunäytelmät on sillon, kun niiden tekijät ottaa siihen vähän itseironisen asenteen.
Tänään vietetään Lucian päivää. Lucia-neito kruunataan alkuillasta Helsingin tuomiokirkossa.