Yritystä?

Yrittävätkö uskovaiset ihan väkisin tehdä itsestään epäsuosittuja? Onko tämä jonkinlaista masokismia?

En puhu pelkästään kirjoittelusta Ranneliikkeessä, vaan yleensä toiminnasta yhteiskunnassa.
  • 2 / 24
  • kesäpoika
  • 20.10.2008 16:32
Ajattele asiaa toisin päin. :) Mieti, miltä tuntuu tuntea niin vahvasti, että on valmis siihen kaikkeen.

Se on aika iso juttu.
OK... Mutta onko sillä masokismin kanssa jotain yhteistä?

Molemmista ulkopuolisena näyttää hieman siltä.
  • 4 / 24
  • kesäpoika
  • 20.10.2008 17:01
Ei, en usko. Siinä on samanverran masokismia kuin on julkihomoudessa. Ulkopuolinen ei tajua, miksei voi vain olla hiljaa. Itse ei vain voi.
"Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta."

Jos ei vainota, niin sitten pitää saada näyttämään vainotulta? Kenties siinä syy.
Mitenkään vähättelemättä niitä, joita oikeasti uskonsa tähden vainotaan.
  • 6 / 24
  • SaintJudy
  • 21.10.2008 11:19
Stuart L. Charme "Religion and the theory of masochism" artikkeli vuodelta 1983 tutkailee uskontoa ja masokismin teoriaa

http://www.springerlink.com/content/p7313l2772q10p05/

Crome jakaa masokismin määrittelyn kuuteen eri alueseen;
1) a distortion of love,
2) a need for punishment,
3) a payment for future rewards,
4) a strategy of the weak or powerless,
5) a flight from selfhood, or
6) an effort to be an object for others

...miettinyt tuota"yhteytä". Kristinuskon symboli on ristillä roikkuva alaston mies.
(..ja suurin gay ikoni on Madonna.)
  • 7 / 24
  • kesäpoika
  • 21.10.2008 13:12
Ihmisillä on tapana nähdä omituisia, psykologisia selitysmalleja kaikelle, josta ovat itse eri mieltä.
..tai joita eivät ymmärrä tai tunne omikseen.

"Omituisia"..? Mielestäni tuo on aika "looginen" rinnastus...jos logiikalla paljoakaan tekemistä sillä mitä "tuntee".
*Kunnon piiskaussessio VOI olla yhtä "puhdistava kokemus" (..tai vapahduttava?) kuin sunnuntain ratoksi nautittu kristuksen ruumis huudottuna alas saman tyypin verellä.
  • 9 / 24
  • Krister
  • 21.10.2008 14:26
Itse en usko edes joulupukkiin, mutta aina silloin tällöin huomaan puolustavani erilaisia uskovaisia, kristityistä muslimeihin. Siitä olen yhtä mieltä, että näillä sivustoilla törttöileviä uskiksia pitäisi jotenkin hillitä. Heidän tarkoituksensa näyttää olevan vain keskustelujen tukahduttaminen tai muuttaminen aivan turhaksi Raamatusta vänkäämiseksi.

Kuitenkin nämä täällä änkyröivät vekkulit edustavat käsittääkseni aika pientä vähemmistöä uskovaisten joukossa, ja on aivan mahdollista, niin kummalliselta kuin se minustakin tuntuu, olla uskova kristitty tai muslimi ja samalla hyväksyä oma ja muiden homoseksuaalisuus. Näidenkin ihmisten kannalta toivoisin häiriköiden hillitsemistä.
  • 10 / 24
  • Classy Rascal
  • 21.10.2008 14:45
En vastaa tähän nyt ikäänkuin yläpuolisella olisi viitattu minuun, sitä kun ei ole osoitettu kenellekään. Mutta omastani ja monien muiden puolesta haluan sanoa tähän seuraavaa:

Minun tarkoitukseni ei ainakaan ole keskustelun tukahduttaminen - päinvastoin. Ja toisekseen, kyllä minä hyväksyn täysin kaikenlaiset ihmiset, myös homot ja lesbot. Minullahan on niitä hyvinä ystävinäkin. Sillä että kertoo mihin uskoo tai mitä pitää moraalisesti oikeana ja mitä vääränä tai näiden pohjalta muodostetun mielipiteen ilmaiseminen ei suinkaan liity siihen hyväksyykö lähimmäisiään tai heidän ominaisuuksiaan, kuten seksuaalisuuttaan. Eivät minun homoystävänikään loukkaannu siitä, jos sanon heille, että mielestäni homoseksuaalinen käyttäytyminen on väärin ja se on myös Raamatussa synniksi mainittu. Ei se ole pois meidän ystävyydestämme. Eikä se varsinkaan merkitse sitä, etten hyväksy näitä lähimmäisiäni juuri sellaisena kuin he ovat. On se kumma kun tällä foorumilla on niin vaikeaa ymmärtää näiden asioiden eroa! Toki ymmärrän sen, että teksti voi joskus antaa väärän vaikutelman - jopa sellaisen, että täällä on törttöilemässä tai häiritsemässä - mutta edelleen niissä teksteissäkään ainakaan minä en muistaakseni ole ketään tuominnut tai ilmoittanut etten hyväksyisi. Se on sitten eri asia, jos joku ne kokee häiriköintinä, änkyröimisenä tai vänkäämisenä. Sitä ne eivät kuitenkaan ole omasta aloitteestani useimmiten olleet, vaan asiallisesti olen pyrkinyt keskustelemaan, kuin myös korjaamaan virheellisiä tietoja.
Classy Rascal kirjoitti: "En vastaa tähän nyt ikäänkuin yläpuolisella olisi viitattu minuun,..."

Ja sitten:
"Minun tarkoitukseni ei ainakaan ole..."

Öh?
"..kyllä minä hyväksyn täysin kaikenlaiset ihmiset, myös homot ja lesbot"
Mikä tekee joistakin ihmisistä ylipäätään Niin tärkeitä että Hyväksyvät..ja että *sillä olisi Jotain merkitystä? -Erittäin suuri sydän tai sietokyky?
Minullakin on "monia heteroystäviä" ja minulle EI tulisi mieleenkään sanoa heille että heidän elämäntapansa on "*jokseenkin raamatun sanan vastaista esiaviollista seksiä myöden.


*Homoystäväsi tuntevat sinut - ehkä siinä on se miksi tällä foorumilla on niin vaikeaa ymmärtää sinua? Ihmiset "täällä" ei tunne sinua...ja kai foorumin tarkoituskaan ole.
  • 13 / 24
  • Classy Rascal
  • 21.10.2008 15:02
Niin, tarkoittaen sillä sitä, että "Kristerin" tekstillä mahdollisesti viitattiin muihinkin kun sitä ei oltu minulle osoitettu. Vastasin kuitenkin omasta puolestani. Got it? : )
Viittasin suurelta osin muihin kirjoittajiin kuin CR, joka monesti kuitenkin vaikuttaa aidolta keskustelijalta. Kommentit homoperheistä olivat kuitenkin ala-arvoisia ja aivan väärässä paikassa. Hyvä CR, yritä hillitä itsesi ja ainakin joksikin aikaa rajoittaa puheenvuorosi tälle 'Uskonto' palstalle. Käsittääkseni suurin osa lukijoista/kirjoittajista ei ole kiinnostunut raamatullisista näkemyksistä jokaisessa keskustelussa.

Krister on muuten nimeni, olen aina vierastanut nimimerkkien käyttöä.
Joskus anno dazumal olin jossain Saksassa homobaarissa, jonka seinällä oli hieno huoneentaulu:

In diesem Lokal dient man dem Herren!


:D
Vikkari kirjoitti:

> "Tästä kirjaa ostamaan"

Tilasin juuri oman kopion. Kiitos vinkistä.
No niin. Jos ei yhdet rummut pärise, niin toisesta suunnasta pesee sitten... Tulee jotenkin mieleen Siukola Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogiasta tästä jotenkin hysteerisestä suhtautumisesta uskonelämään.
smo kirjoitti:

> "jotenkin hysteerisestä suhtautumisesta uskonelämään."

No, uskonto ilmiönä nyt vain on yksinkertaisesti sairasta menoa. Minua enemmän hämmästyttää se, että sitä ei vastausteta yhtään enempää.

Jos eduskunta/kunnallisvalliehdokas kertoisi elämänsä johtotähdeksi sen, että uskoo joulupukkiin, niin häntä kyllä katsottaisiin todella ihmetellen. Eikä varmasti päästettäisi hoitamaan yhteisiä asioitamme.

Kun tämä kertoo uskovansa muihin mielikuvitusolentoihin, niin homma onkin sitten ihan ok. En ymmärrä.
Minä en taas ymmärrä, miten jotkut syövät jouluna lipeäkalaa. Mutta syökööt, kunhan eivät pakota minuakin syömään.
Tämä oli mielestäni aika hauska:

http://www.youtube.com/watch?v=bkhQLt1vbWU

Pätkässä pilkataan kreationistihömppää. Kaikki saavat toki uskoa mihin haluavat, mutta joskus nousee myötähäpeän puna poskille kun kuuntelee / lukee näiden valaistuksen kokeneiden mielipiteitä.