Tasa-arvovaltuutetun toimisto antoi tuomion sukupuolen esittämistapaa koskevassa jutussa

Tasa-arvovaltuutetun toimisto totesi Alkon syyllistyneen tasa-arvolain vastaiseen syrjintään. Syrjintä kohdistui sukupuolen esittämistapaan.

"Tasa-arvovaltuutettu toteaa, että asiakkaan asettaminen epäedulliseen asemaan tämän sukupuolen esittämistavan perusteella on tasa-arvolaissa tarkoitettua syrjintää. Tämän vuoksi tasa-arvovaltuutettu kehottaa Alko Oy:tä esim. henkilökunnan koulutuksessa korostamaan syrjimättömyyden periaatetta asiakaspalvelussa."

Juttu meni lyhyesti niin, ettei minulle myyty käyttäen syynä ikäperustetta. Olin tuolloin paria viikkoa vajaat 38. Kun gallupoin ystävä -ja tuttavapiirissäni, minä näytän paria vuotta ikäistäni nuoremmalta, mutta en kortittamisikäiseltä. Siksi epäilinkin syrjintää ja soitin Alkon palautepuhelimeen. Alko edelleen väittää, että minä todellakin näytin olevan alle viinanostoiän, mutta palautepuhelimessa käytyä keskustelua ne eivät kiistäneet.

Minä tarjosin kassalla nimittäin kuvallista Kela-korttia, joka ei käynyt. Minun epäiltiin väärentäneen sen.

Alko boikottiin?
"Minä tarjosin kassalla nimittäin kuvallista Kela-korttia, joka ei käynyt. Minun epäiltiin väärentäneen sen."

Miten olisi Poris, jos seuraavalla kerralla kokeilisit virallista henkilötodistusta... Kuvallinen Kela-kortti ei ole sellainen - sirullinen henkilökortti, johon on
yhdistetty sairausvakuutustiedot (Kela) on puolestaan sellainen... Olisit välttynyt taas turhalta kinaamiselta byrokratiaa vastaan - ja myös molemmin puolisilta
aiheettomilta epäilyiltä. Itse en tuollaisen (asiakkaasta johtuvan tietämättömyyden**) takia Alkoa boikotoimaan lähde - vastaavassa tilanteessa "kassaneitinä"
olisin itsekin vaatinut OIKEAN henkilöllisyystodistuksen....

**) Tietämättömyyttä osoittaa se, että yrittää todentaa identiteettiään kortilla, joka osoittaa vain kyseisen henkilön kuulumisen kansallisen sairausvakuutus- ja eläkejärjestelmien piiriin.

Lainaus:
Henkilöllisyystodistus

Virallisia henkilöllisyystodistuksia ovat ajokortti,
poliisin myöntämä henkilöllisyyskortti ja passi.

Ajokortin voit uusia ainoastaan kotikuntasi poliisiasemalla.
Henkilökorttia tai passia voit hakea poliisin lupapalvelupisteissä,
millä tahansa paikkakunnalla.

Kun jätät poliisille henkilökorttihakemuksen tai passihakemuksen,
tarvitset mukaan 1 passikuvan ja vanhan passin tai henkilökortin
sekä rahaa maksamiseen.

Lisäksi passia hakiessa tarvitset mukaan myös
sotilaspassin, siviilipalvelutodistuksen tai kutsuntatodistuksen,
jos olet 18 - 30-vuotias mies.

Lisätietoja
Henkilökortista poliisin internet-sivuilla:http://www.poliisi.fi > Luvat > Henkilökortti
Ajokortista poliisin internet-sivuilla:http://www.poliisi.fi > Luvat > Ajokorttilupa
Passista poliisin internet-sivuilla:http://www.poliisi.fi > Luvat > Passi

Virallinen henkilöllisyystodistus

Virallisina henkilöllisyystodistuksina pidetään ainoastaan poliisin myöntämiä henkilökorttia ja passia. Virallisten henkilöllisyystodistusten lisäksi poliisi myöntää myös muita kuvallisia kortteja, esimerkiksi ajokortin. Nämä muut kortit eivät kuitenkaan ole virallisia henkilöllisyystodistuksia. Esimerkiksi pankit ja monet muutkin liikelaitokset hyväksyvät henkilöllisyyden todentamiseen yleensä vain virallisen henkilöllisyystodistuksen.
Oikean kortin hankkimisella välttyy yllätyksiltä

Ikävien yllätysten välttämiseksi poliisi suosittelee henkilökortin hankkimista silloin, kun ei ole voimassa olevaa henkilökorttia tai passia. Näin välttyy monelta harmilta henkilöllisyytensä todentamisessa.

Lähteet:
http://www.etu-klubi.fi/vrk/etuklubi/home.nsf/pages/F623E8C1D0848E3EC22573630040D372
http://www.poliisi.fi
  • 3 / 13
  • Pora-liike
  • 5.10.2008 10:01
arkadas kirjoitti: ""Minä tarjosin kassalla nimittäin kuvallista Kela-korttia, joka ei käynyt. Minun epäiltiin väärentäneen sen."
Miten olisi Poris, jos seuraavalla kerralla kokeilisit virallista henkilötodistusta... "

Minun ei tarvitse. Nimen omaan noihin samoihin aikoihin Alkoissa oli kampanja, jossa kehotettiin kaikkia alle 25-vuotiaita pitämään mukana virallista henkilötodistusta Alkossa asioidessaan. Yli 25-vuotiailta sellaista ei edellytetty eikä edellytetä vieläkään.

Ikä ei selkeästikään ollut syy, vaikka Alko muuta väitti.
Arkadas: "Esimerkiksi pankit ja monet muutkin liikelaitokset hyväksyvät henkilöllisyyden todentamiseen yleensä vain virallisen henkilöllisyystodistuksen."

Olen nostanut kahdestakin pankista kuvallisella KELA-kortilla rahaa. Kuvallinen KELA-kortti kuulemma käy "virallisesta henkilöllisyystodistuksesta", vaikkei sellainen olekaan.

Arkadas: "Olisit välttynyt taas turhalta kinaamiselta byrokratiaa vastaan - ja myös molemmin puolisilta aiheettomilta epäilyiltä... Virallisia henkilöllisyystodistuksia ovat ajokortti, poliisin myöntämä henkilöllisyyskortti ja passi."

Ihan yks ja sama hailee, mikäli kassa väitti Pora-liikkeen väärentäneen asiakirjan; teinien huvituksia on ollut jo vuosikymmeniä mm. ajokorttien väärentäminen tai lainaaminen, jotta alaikäisenä pääsee baariin (http://www.intermin.fi/poliisi/discuss.nsf/vwbycategory/DD9AC10AFD8EC9FEC22574190050908D). Kuvitteletko tosiaan, että tässä tapauksessa ajokortti olisi vaikuttanut lopputulokseen? Mikäli syrjinnästä oli kyse, myyjä olisi saattanut todeta lyhyesti, että kuvan henkilö ei vastaa henkilöllisyystodistuksen kantajaa ulkonäöltään ja olisi edelleenkin kieltäytynyt myymästä. Ja kuka ihmeessä kantaa passiaan hoitaessaan arkipäiväisiä asioita, joihin mm. ALKO:ssa käynti luetaan.

Arkadas: "Itse en tuollaisen takia Alkoa boikotoimaan lähde..."

No et varmaankaan, saattaisivat juomat äkkiä jäädä ostamatta, kun on kuitenkin valtion monopolista kyse :D
  • 5 / 13
  • Hanna Iris
  • 5.10.2008 11:53
Siis tuossahan on kyse juuri siitä että onko sen kassan mielestä sun naama yli 25 näköinen vai ei, ei sillä ole merkitystä *oletko* yli 25 vai et! Mistä ne muka voisi tietää *ennakkoon* että *olet* 25 jotta eivät sitten papruja kysyisi. Kysyvät kaikilta jotka voisivat olla alle 25 vuotiaan näköisiä. Ja täten, jos ei ole oikeita papereita niin et saa pulloja kaupasta vaikka miten olisit sata vuotta ja mukana olevat ystävät ovat sata vuotta ja heillä on paprut.

Tosin, onhan nuo alkon myyjät ihan "hauskoja" aina välillä...Viimeksi kun olin äiskän kanssa kassalla niin myyjä tokas äitylille että onhan tää pullo vaan sulle. Oletti etten ole täysi-ikäinen vaikka sitä on oltu jo muutamia vuosia.
Hanna Iris kirjoitti: "Siis tuossahan on kyse juuri siitä että onko sen kassan mielestä sun naama yli 25 näköinen vai ei, ei sillä ole merkitystä *oletko* yli 25 vai et! "

Jos Alkon mainoksen ottaa tosissaan, myyjän ikäarvion sallittava virhemarginaali ulottuu 25 ikävuoteen. Enpä olekaan nähnyt näitä esitteitä vähään aikaan. Alko taisi vetää ne jupakan seurauksena pois.

Joskus kun väärinkäsitys syntyy, Alkon myyjä arvioi tilanteen uudelleen. Kerran esimerkiksi seuralaiseni vaikutti humalaiselta vaikka oli lääketokkurassa. Asia selvisi puhumalla ilman mitään sen kummempia todisteita.
"Olen nostanut kahdestakin pankista kuvallisella KELA-kortilla rahaa. Kuvallinen KELA-kortti kuulemma käy "virallisesta henkilöllisyystodistuksesta", vaikkei sellainen olekaan."

Parahin Ransom, jokainen yritys voi hyväksyä (oman käytäntönsä mukaan) lähes minkä tahansa valokuvallisen kortin henkilöllisyyden todentamiseksi. Eri asia on ovatko ne virallisia. Edelleenkin poliisin kautta saa nuo viralliset henkilötodistukset - ei Kelan tai opiskelijayhdistyksen. Onhan meillä parin vuoden takaa tapaus, jossa kansanedustaja yritti käyttää virheellisesti - (ja taisi käyttääkin) - asemaansa ja eduskunnan henkilökorttia matkustusasiakirjoina Tallinnan laivalle.

Jos kassa on väittänyt Poriksen väärentäneen asiakirjaa, niin silloin voidaan vetää johtopäätös, että kyseinen, esitetty asiakirja on vioittunut siinä määrin, että tällaisen johtopäätöksen kassa on päätynyt. Kuvallinen kelakorttihan on luottokorttikokoinen muoviläpyskä, johon haltijan kuva on painettu. Sen päällä on vielä erillinen laminointikerros. Aivan kuten ajokortissa, sekä biometriset tunnisteet sisältävissä henkilökorteissa ja passeissa. Eli siis niiden väärentäminen on lähes mahdotonta.
Väitän edelleenkin, että kassa tuskin olisi alkanut kitisemään virallisen henkilötodistuksen tai ajokortin kohdalla samaa. Itseäni jäi vaivaamaan, kutsuttiinko paikalle myymälänhoitaja / vuorovastuussa oleva esimies ja tarkistettiinko muita asiapapereita, vai tyytyikö Poris kohteluunsa (joka ei kuullostaisi enää Porikselta ;) ) mukisematta ja soitti vasta myöhemmin Alkon numeroon? Eli 1) tarkastettiinko/ todennettiiko henkilöllisyyttä muulla tavoin? 2) Oliko myyjäliikkeen puolesta esimiesasemassa oleva henkilö myös paikalla toisen tarkastuksen aikana, tai tarkastiko ko esimies henkilötodistuksen erikseen ja väitti samaa?

Oma pointtini on (tuosta suppeasta tapahtumakuvauksesta) edelleen se, että virallisella henkilöllisyystodistuksella asian olisi voinut välttää.

Sitäpaitsi Poriksen tulisi olla tyytyväinen, että henkilöllisyys tarkastatetaan viinaostojen yhteydessä vielä yli 35 vuotiaalta. ;)

Itse olen ottanut aikanaan baaritiskillä yhteen asiakkaan (25v nainen) kanssa, joka ei suostunut näyttämään henkilöllisyystodistustaa. Vaan vaati poliisia paikalle, äänekkään, häiritsevän ja uhkaavan käytöksen seurauksena poliisi kutsuttiin paikalle. Ja kun neito ei suostunut edes virkavallalle ("vaikka veli työskentelikin Espoon poliisissa") näyttämään papereitaan ja tuli kutsuneeksi näitä haalarimiehiä myöskin "halventavilla nimityksillä" - päätyi neito maijan perälle kaaressa...
Ainakin seuraavalla kerralla hän näytti kiltisti pyydettäessä henkkarinsa...

Tosin kannattaisi miettiä (joka tahon) ajokortin hyväksymistä henkilöllisyyden todisteena. Nimittäin kuva saattaa olla otettu 18-19 vuotiaana ja esittäjänä voi olla 60-80 vuotias ;) Todistapa siinä, että olet sama henkilö =D
  • 8 / 13
  • Pora-liike
  • 5.10.2008 12:26
arkadas kirjoitti: "kyseinen, esitetty asiakirja on vioittunut siinä määrin, että tällaisen johtopäätöksen kassa on päätynyt."

Ei siinä kassan mielestä ollut muuta vioittunutta kuin sukupuoli.

Kuten sanoin, annoin kortin vain ystävällisyyttäni. Yli 25-vuotiaan ei tarvitse Alkon esitteen mukaan kanniskella kortteja Alkossa asioidessaan.

"Väitän edelleenkin, että kassa tuskin olisi alkanut kitisemään virallisen henkilötodistuksen tai ajokortin kohdalla samaa."

Minä väitän, että olisi.

"Itseäni jäi vaivaamaan, kutsuttiinko paikalle myymälänhoitaja / vuorovastuussa oleva esimies ja tarkistettiinko muita asiapapereita, vai tyytyikö Poris kohteluunsa (joka ei kuullostaisi enää Porikselta ;) ) mukisematta ja soitti vasta myöhemmin Alkon numeroon? Eli 1) tarkastettiinko/ todennettiiko henkilöllisyyttä muulla tavoin? 2) Oliko myyjäliikkeen puolesta esimiesasemassa oleva henkilö myös paikalla toisen tarkastuksen aikana? "

Mitään esimiestä ei ollut paikalla. Minä menin toiseen Alkoon, josta sain pullon ilman kitinöitä ja valitusta. Se oli minun sairaalle kumppanilleni. Minulla taisi olla hieman kiire, joten matkalta soitin Alkon palvelunumeroon, joka sitten rupesi selvittämään tätä asiaa Pasilan Alkon myymälänhoitajan kanssa.
Alko ei kiistänyt ainoatakaan väitettäni tästä puhelinkeskustelusta. Alkon palvelunumero uskossaan myyjän erehtymättömään vaistoon ehätti kertomaan sen, ettei sukupuolikaan ollut sama kuin kortissa ja että minun käheä ääneni kuulostaa ihan miehen ääneltä.

Bingo! Tasa-arvovaltuutetulle lähti postia!

Mikä absurdeinta, sama kassahenkilö on palvellut minua mukisematta tapauksen jälkeen. Tyydytyksekseni olen todennut Pasilassa toimivan kassana myös miehen, jolla on korvikset.

Mitä tulee paperikasan kantamiseen mukana, niin minulta on varastettu henkkarit kerran ja kerran ne ovat vain unohtuneet, joten niitä arvopapereita ei viitsi ihan huumorilla kanniskella mukanaan.
"Juttu meni lyhyesti niin, ettei minulle myyty käyttäen syynä ikäperustetta. Olin tuolloin paria viikkoa vajaat 38. Kun gallupoin ystävä -ja tuttavapiirissäni, minä näytän paria vuotta ikäistäni nuoremmalta, mutta en kortittamisikäiseltä. Siksi epäilinkin syrjintää ja soitin Alkon palautepuhelimeen. Alko edelleen väittää, että minä todellakin näytin olevan alle viinanostoiän, mutta palautepuhelimessa käytyä keskustelua ne eivät kiistäneet.

Minä tarjosin kassalla nimittäin kuvallista Kela-korttia, joka ei käynyt. Minun epäiltiin väärentäneen sen."

Pahoittelen Poris väärinymmärtämistäni - takerruin tuohon ikäasiaan, en suinkaan kortin esittäjän sukupuoleen / kortissa olevaan nimimerkintään. Koska olit esittänyt aloituksessasi asian "lyhykäsyydessään", virheiden mahdollisuus tulkintaan kasvaa... Siitä huolimatta ja sen johdosta - jos virallisen ja voimassa olevan henkilötodistuksen kuva täsmää esittäjän kasvojen kanssa, ei käsittääkseni asiassa tulisi olla mitään epäselvää. Siitä syystä näitä virallisia (ja nykyisin biometrisin tunnistein varustettuja) henkilötodistuksia suositaan. Kannattaisiko varmuudeksi pitää kuitenkin se sirullinen henkilökortti siinä kukkarossa sen kelakortin lisäksi? Olisi toinenkin "evidenssi" henkilöllisyydestä tuollaisten tapausten varalta.

Korvikset miehellä eivät ole enää mikään "laadun tae" suuntautumisesta. Vielä 80-luvun alussa ne olivat "suuri asia", kuten sain itse huomata hankittuani korviksen 1982. Seuraavan parinkymmennen vuoden aikana korvikset miehillä ylestyivät - tulivat myös molempiin korviin, aiheuttamatta kovin usein sen kummempia ihmettelyjä kantajansa suuntautumisesta... Esimerkiksi eräs "julkkis" voisi olla tiukilla kotimaassaan, jos korvikset paljastaisivat suuntautumisen ;) http://www.worldcupjapankorea.com/famous-soccer-players/cristiano-ronaldo/shirtless-cristiano-ronaldo.jpg
  • 10 / 13
  • Tero Kankaanperä
  • 5.10.2008 13:14
Millään tavalla puuttumatta mihinkään muuhun tässä jutussa: tasa-arvovaltuutetun toimisto ei anna tuomioita, vaan ratkaisu ja lausuntoja. Tuomiovalta kuuluu vain ja ainoastaan tuomioistuimille, eikä tasa-arvovaltuutetun toimiston ratkaisuilla ole samaa merkitystä. Tasa-arvovaltuutetun toimiston lausunnot ja ratkaisut saavat kyllä melkoisen painoarvon tuomioistuimissa, mutta tuomioita ne eivät ole.
arkadas
05.10.2008, 12:59
"Pahoittelen Poris väärinymmärtämistäni - takerruin tuohon ikäasiaan, en suinkaan kortin esittäjän sukupuoleen / kortissa olevaan nimimerkintään. Koska olit esittänyt aloituksessasi asian "lyhykäsyydessään", virheiden mahdollisuus tulkintaan kasvaa... "

Esitin aikoinani asian Seta-foorumissa tuoreeltaan kaikkine yksityiskohtineen. Puhuin täällä lyhyesti, koska tämä on aihe joka aiheuttaa minulle nolostumista, häpeää, tunteita epäonnistumisesta ja niin edelleen. Minä olen jotenkin aina ollut herkkänahkainen sukupuolen suhteen. Boikotit/kirjekampanjat ja se veitsenisku sukupuolivähemmistöjä halveksivilla nimillä esittäviä medioita vastaan ovat lähtöisin minulta, samoin transihmisten viehtymys tarkasti poliittisesti korrekteihin sanamuotoihin.
Putsit kertovat sen sijaan sukupuoli-identiteettiinsä kohdistuvasta väkivallasta ikään kuin hauskoinakin juttuina.

"Kannattaisiko varmuudeksi pitää kuitenkin se sirullinen henkilökortti siinä kukkarossa sen kelakortin lisäksi? Olisi toinenkin "evidenssi" henkilöllisyydestä tuollaisten tapausten varalta. "

Ei ole sirullista henkilökorttia, ne ovat melko kalliita.

"Korvikset miehellä eivät ole enää mikään "laadun tae" suuntautumisesta. Vielä 80-luvun alussa ne olivat "suuri asia", kuten sain itse huomata hankittuani korviksen 1982. Seuraavan parinkymmennen vuoden aikana korvikset miehillä ylestyivät - tulivat myös molempiin korviin, aiheuttamatta kovin usein sen kummempia ihmettelyjä kantajansa suuntautumisesta... "

Minua ne vieläkin ihmetyttää, olen jopa lainannut puheissani Elisan mainosta: "Ennemmin on miehellä korvakorut kuin..." koska ne ovat niin harvinaisia, mutta voi johtua siitä etten katsele miehiä, en ole miesten seurassa, eivätkä miehet kiinnosta, paitsi että viime aikoina ovat ruvenneet taas kiinnostamaan, minkä takia olen päätynytkin pohdinnoissani siihen, että olen biseksuaali.

Käheän äänen selitän ihmisille sillä, että minulla on ollut tuberkuloosi.

Copypastena Seta-foorumilta, Alkon asiakaspalaute lähetti anteeksipyynnön:

"kiitos palautteestasi. Pahoittelen, että olet kokenut itsesi loukatuksi.
Saamieni tietojen mukaan olet alle 25-vuotiaan näköinen ja sinulta siis
pyydettiin henkilöllisyystodistus sen takia. Kuvallinen henkilökortti ei
käy Alkossa iän todisteena, eikä sinulla ollut muuta mukanasi. Kuvallisen
kelakortin lukuisten väärennösten takia muutama vuosi sitten ne päätetiin
olla hyväksymättä ikäkontrollissa Alkossa. Myyjän mielestä voisit siis
ulkonäöltäsi olla 19-vuotias.

Mitä seuranneeseen keskusteluun sinun ja minun välillä tulee, olen
vilpittömästi pahoillani, että loukkasin sinua. Voin vakuuttaa, että
kyseessä ei ollut syrjintä, vaan enemmänkin hämmennys. Pyydän vilpittömästi
sinulta anteeksi, että emme, myyjä enkä minä, osanneet hoitaa tilannetta
korrektisti.

Toivon, että otat anteeksipyynnön vastaan ja keskustelen kanssasi asiasta
vielä mielelläni.

Ystävällisin terveisin
Helena Mattila
Alkon asiakasneuvonta"
"Ei ole sirullista henkilökorttia, ne ovat melko kalliita."

Kohtuullisen kalliita, kyllä. Tosin voimassaoloajalle jaettuna (5v) hinta ei tunnu kalliilta, varsinkin jos matkailee EU:n alueella (Schengen -sopimus).
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=34670&contentlan=1&culture=fi-FI

"Käheän äänen selitän ihmisille sillä, että minulla on ollut tuberkuloosi."

Tai miten olisi *pilke silmäkulmassa* : "Meni tuo eilinen ilta hieman pitkäksi - eikös muuten 12 vuotias viski ole hyvää ;)"
"Ylämaan Lintu" ja "Kuuluisa Nummiriekko" kuuluvat pahimpiin eläissäni maistamiin tökötteihin ellei lasketa mukaan Ruskealasta ostamaani pullollista "Kansalaisen Itsepuolustusta", jota kutsun tuttavallisemmin moukarimieheksi. Upea etiketti, mutta juoma on jotain lasinpesunestettä.
En tykkää alkoholijuomien mausta.

Juhlatilaisuuksia varten ostan useimmiten "Vuori Laakson" viiniä ajatellen sen tukevan Pääkallon maakunnan elinkeinotoimintaa. En minä kuitenkaan ikinä sitä siellä päin asuessani juonut, mutta kun muutakaan siellä tuotettua ei oikein saa.