Miten valtakunnalliseen Setaan liitytään?
Olen kysellyt sähköpostitse jo pariin otteeseen valtakunnallisen Setan jäsenmaksuja ja liittymismenettelyä, mutta mitään vastausta ei kuulu. Lähetin eri osoitteisiin ja molempiin olen odottanut vastausta aivan liian kauan. Ehkä viestini menevät vain jonnekin roskapostikansioon tai sitten vastaanottajat ovat vain niin tolkuttoman kiireisiä etteivät ehdi vastata. Ehkä vistini hukkuvat massaan... No, sähköposti ei siis toimi, joten kysytään täältä:
- paljonko on Seta ry:n jäsenmaksu / järjestö?
- minne mahdolliset jäsenanomukset lähetetään?
- mitä etuja ja velvoitteita jäsenyyteen liittyy?
- miten jäsenet voivat osallistua toimintaan (en nyt tarkoita mitään biletystä)?
- Seta on ILGA:n jäsen ja saanee ILGA:n tiedotteet. Välitetäänkö nämä jäsenyhdistyksille?
Kiitoksia tiedon hippusista
Menettelytapoja koskevien tietojen saamiseksi kannattaisi varmaan soittaa suoraan Setan juoksevia asioita hoitaville työntekijöille. Heidän yhteystietonsa löytyvät yhdistyksen kotisivuilta.
Vastaan siltä osin kuin osaan. En saa kysymyksestäsi aivan kiinni tilanteestanne. Varmuuden vuoksi korostan, että Setan jäseniä ovat yhdistykset ja yksityishenkilöt liittyvät Setaan jonkin sen jäsenjärjestön kautta. Jokaisella jäsenjärjestöllä on omat jäsenmaksunsa, käytäntönsä ja tapansa tehdä toimintaa, joista saat lisätietoja jäsenjärjestöjen sivuilta. Lista jäsenjärjestöistä ja linkit niiden sivuille löytyvät Setan kotisivuilta.
Setan sääntöjen 4§ mukaan jäseneksi voi päästä rekisteröity yhdistys. Jäseneksi ottamisesta päättää Setan hallitus, jolle siis jäsenanomus on osoitettava. Käytännössä anomus toimitetaan pääsihteerille tai puheenjohtajalle. Varsinaisten jäsenten jäsenmaksu on 2 euroa/yhdistyksen jäsen edellisen vuoden jäsenmäärän perusteella. Ensimmäisenä jäsenyysvuotena on vapaa jäsenmaksusta. Kannatusjäseniksi voidaan ottaa myös yksityishenkilöitä ja muita yhteisöjä ja säätiöitä. Kannatusjäsenten jäsenmaksusta minulla ei valitettavasti ole tietoa. (Lisäksi ovat vielä erikseen kutsutut kunniajäsenet.)
Varsinainen jäsenyys Setassa antaa oikeuden käyttää jäsenten päätösvaltaa edustaja- ja valtuuston kokouksissa. Lisäksi jäsenjärjestöillä on oikeus käyttää nimessään SETA-lyhennettä. Velvoitteet lienevät ne yleiset: jäsenmaksu, tarkoituksen hyväksyminen, sääntöjen noudattaminen ja oleminen vahingoittamatta yhdistystä.
ILGA:n jäsenyys ei ole samanlainen kuin suomalaisten liittojen jäsenyys eli Setan jäsenyys ei tee yhdistyksestä ILGA:n jäsentä vaan sen on erikseen liityttävä itse ILGAan. ILGA ja ILGA-Europe tarjoavat sivuillaan tiedotteita myös suoraan tilattaviksi, mutta osa on vain jäsenille suunnattuja. Yhden Setan jäsenjärjestön näkökulmasta voin sanoa, että ILGA:n viestejä tulee harvakseltaan Setan kautta erityisen tärkeistä asioista.