Mitä vikaa on "seksuaalisessa" suuntautumisessa

• 1 / 3
  • jumjum
  • 13.5.2008 22:28
Kiinnitin huomiota Jukka Lehtosen tasa-arvopalkinnosta kertovassa keskustelussa lainatun Heidi Hautalan palkintopuheen sanavalintaan:

"Sanoisin, että sen erityinen paneutuneisuus miesten ja naisten tasa-arvoon on tuottanut sille kypsyyden laajentaa näkökulmaansa iän, etnisen alkuperän, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen perusteella tapahtuvan syrjinnän muotoihin."

Ei minulla kyllä ole mitään erityistä sukupuolista suuntautumista. Minusta on ihan ok puhua homoseksuaaleista, koska minä olen varsin tyytyväinen sukupuoleeni. Ei niin, että minulla seksualisuuteni kanssakaan olisi ongelmia.

Ja sitten on tietysti se, että jos transsukupuolisuuteen viitataan sukupuolisella suuntautumisella niin sekin jo lähtökohtaisesti pitää sisällään ajatuksen siitä, että se on erilaista sukupuolisuutta kuin se, että olisi jo valmiiksi ok sukupuolensa kanssa.

Tämä siis sillä oletuksella, että Hautala sukupuolisella tarkoitti sitten koko HLBT-porukkaa.
Hautalalla taisi vain vilahtaa vanhahtava termi. Joskus muinoin sukupuolisuus toimi kielessämme synonyymina seksuaalisuudelle. Siitä johdettiin tietenkin myäs monia yhdyssanoja (sukupuolielämä, sukupuolikasvatus jne.). Tämä muinaisjäänne kummittelee ihmisten puheissa vielä joskus nykyisinkin.

Tässä mielenkiintoinen artikkeli, jossa filosofi Tuija Pulkkinen käsittelee sitä, miten Foucault'n "Seksuaalisuuden historia" -kirjan suomentaja oli kääntänyt epäonnisesti Foucault'n tekstin ranskasta suomeen siten, että hän käytti sanaa "sukupuolisuus" tai "sukupuoli", vaikka Foucault tarkoitti kuitenkin mitä ilmeisimmin "seksuaalisuutta" tai "seksiä":

http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/hum/art/pulkkinen.pdf
  • 3 / 3
  • Pora-liike
  • 17.5.2008 9:34
Heteroseksistinen valtakulttuuri haluaa ylläpitää ideologiaa, että sukupuolesta seuraa tietty seksuaalisuus. Valitettavasti moinen ideologia on kirjattu lakiin eikä muutoksesta keskustella.