Syrjintääkö?

Kirjoitan tarinani tänne kysyäkseni muiden ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia, mitä minun tulisi tehdä kyseisten tapahtumien suhteen; nostaako asiasta älämölö vai ei.

---

Olen ollut eräässä seurakunnassa isosena muutamia vuosia ja ollut mukanamonilla rippikoululeireillä. Kaikki meni hyvin, oli mukavaa, porukka oli mahtava ja siinä sivussa oppi paljon asioita uskosta ja elämästä. Isosporukkaa vetävä pappi oli erittäin asiantunteva, mukava ja osasi kuunnella ja ottaa ihmiset huomioon.

Kaikki muuttui, kun tulin pari vuotta sitten ulos kaapista vanhemmilleni, jotka uskovaisina ihmisinä kävivät välittömästi seuraavana päivänä kyseisen papin puheilla purkamassa ahdistustaan. Muutaman viikon kuluttua kyseinen pappi otti minuun puhelimitse yhteyttä vaatien, että minun pitäisi kertoa myös muille isosille asiasta, etteivät he ihmettelisi, miksi en enää (kyseisen papin kieltämänä) mm. käynyt muiden poikien kanssa saunassa isosten kokoontumisissa yms.

Järjestettiin siis pieni tilaisuus, johon kutsuttiin isosporuksasta kuitenkin vain ne isoset, joiden kanssa olin ollut leireillä. Tunnelma oli hyvä, kunnes pappi aloitti puheen, joka päättyi siihen, että hän käski minun kertoa muille isosille syy, miksi tämä kokoontuminen oli järjestetty. Kerroin siis olevani homoseksuaali ja odotin kuulevani muiden mietteitä asiasta välittömästi. Sen sijaan pappi kuitenkin pyysi minua poistumaan, jotta he voivat keskustella keskenään minusta ja homoudesta.

Kolmen tunnin päästä sain papilta puhelun, jossa hän vakuutteli, että asia oli otettu hyvin vastaan ja että voisin jatkaa isosporukassa turvallisin mielin. Samassa puhelussa hän myös kertoi että parin viikon kuluttua järjestettäisiin uusi kokoontuminen, jossa muut kertoisivat minulle tuntemuksiaan asian hieman hauduttua.

Viikot kuluivat ja kokoontuminen tuli. Tunnelma autossa matkalla leirikeskukseen oli outo: kukaan ei puhunut minulle mitään ja muutenkin keskinäiset keskustelut olivat lyhyitä. Lopulta saavuttuamme perille odotin saavani kaikenlaista "palautetta" tasapuolisesti kaikilta, mutta pappi järjestikin oman ilotulituksensa ja referoi negatiiviseen sävyyn mukautetusti muutama viikko sitten käydyn keskustelun eikä jättänyt epäselväksi sitä, että hän eikä kirkko ei homoseksuaalisuutta hyväksy eikä minua olisi kyseiseen isosporukkaan saati sitten leireille otettu, jos hän olisi etukäteen tiennyt homoudestani.

Kyseisen ilotulituksen jatkuessa kaikkien vanhojen isoskavereideni kuunnellessa eräs isostytöistä asettui kuitenkin puolustelemaan minua: "eikö tämä jo riitä? ei tuollaista kestä kukaan!" tämä kuitenkin lietsoi papilta vain lisää ilkeää tekstiä homoudesta, siitä, kuinka itsekäs ihminen olen ollut ja että en todellakaan ollut enää tervetullut isosten kokoontumisiin.

Tilaisuus päättyi siihen, että halusin kuulla kavereiltani henkilökohtaisesti heidän mietteitään homoudesta ja siitä, hyväksyvätkö he minut. Noista kahdenkeskisistä keskusteluista ainoastaan yksi oli sävyltään negatiivinen!

---

Tästä tapauksesta on kulunut vajaa kaksi vuotta ja olen pikkuhlijaa päässyt tapauksesta yli, vaikka olin tapauksen jälkeen henkisesti aivan rikki. Tämä ei varmaankaan olisi ollut mahdollista ilman poikaystäväni tukea tai muuttoa toiselle paikkakunnalle. Itse en tahtoisi nostaa tapahtuneesta suurta kohua, vaikkakin tiedän, että minua kohtaan tehtiin väärin enkä todellakaan toivo kenellekään muulle samanlaista kohtelua. Kyseinen pappi toimii yhä samassa seurakunnassa samoissa tehtävissä kuin ennenkin.
Monille uskovaisille tekisi hyvää lukea sitä oppikirjaansa raamattua: "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1).
  • 3 / 12
  • JohnnyFinland
  • 3.7.2007 13:44
"Väitteleminen ihmisen kanssa, joka on luopunut järjestään, on kuin antaisi lääkettä kuolleelle" - Thomas Paine

On aika turhaa yrittää saada ihminen ymmärtämään, että hän on toiminut väärin, jos hänelle riittää perusteluksi, että jokin jumala tai muu yliluonnollinen olento käskee toimimaan näin. Etköhän keksi ajallesi parempaakin käyttöä. Käytä muutama tovi vaikka siihen, että mietit millaisin perustein itse haluat elämässä valintasi tehdä.
Minusta on - sanoakseni aluksi - mahtavaa, että olet ollut isosena. Sinusta on mitä ilmeisimmin pidetty siinä tehtävässä - kunnes homoutesi paljastui.
Ylipäänsä tuntuu väärältä, että homouttasi on käsitelty ja varsinkin sen käsittely ongelmana. Kielto käydä yhdessä muiden poikien kanssa saunassa on selvä osoitus homofobisuudesta - jokaisella on oikeus omanlaiseensa seksuaalisuuteen. Onhan se Jumalan luoma.
Pappi on selvästi toiminut niin, että on saanut sinut itse outtamaan itsesi. Ensimmäisen tilaisuuden järjestäminen tuntuu pakottamiselta. En näe papin toimineen mitenkään ymmärtävästi Sinua kohtaan. Hän on selvästi jättänyt muiden isosten suhtautumisen Sinuun huomiotta (toki heidän subjektiivisella suhtautumisella Sinuun ei ole minusta valtavasti asian kanssa tekemistä). En mitenkään ymmärrä väitettä, että olisit toiminut itsekkäästi - ovatko heterot toimineet itsekkäästi? ???
Isosiahan ei pidetä vars. opetusvirkaan kuuluvina, joten kirkon työntekijöiltä nyt keskustelussa oleva edellytettäväksi tuleva opinmukainen elämä - mitä se sitten lopulta onkin ei koske Sinua.
On hywä kuulla, että olet toipumassa tästä raakalaismaisesta käytöksestä ja että olet saanut tukea! Pappi on kohdellut Sinua todella huonosti - mielestäni Hän ei edes negatiivisessa asenteessaan kyennyt pastoraalisuuteen. Ratkaisun seuraavista askelista jätän Sinulle.
Kaikkea Hywää toivotan
Tuon em. papin käyttäytyminen oli minusta omituista. Miksi piti kertoa asiasta toisille isosille? Oliko tarkoitus järjestää jonkinlainen julkinen nöyryytys ja sen jälkeen savustaminen ulos seurakunnasta? Eikö pappi olisi voinut antaa koko jutun olla ja pitää se omana tietonaan? Mitä ongelmaa oli muka saunassa käymisessä, kun se kuuluu suomalaisiin tapoihin?

Asia olisi pitänyt hoitaa vanhempien kanssa, koska HE tässä olivat ahdistuneita eikä mennä ja levitellä sitä eteenpäin? Kummallista vainoharhaista liioittelua. Ethän ollut tehnyt mitään pahaa niillä leireillä!

Minun mielestäni ota yhteyttä sen papin esimieheen tai mieluummin sen alueen piispaan ja kerro sille luottamuksellisesti tarinasi. Käyt uudelleen läpi koko sopan itsesi takia. Teet koko jutun luottamuksellisesti. Ei sitä pappia kukaan rankaise millään tavalla. Sen voi unohtaa.
Kannattaa nostaa asiasta melua, ehkä ensin kannattaa olla yhteyksissä niihin muihin isosiin ja pyytää apua (ilmeisesti osa heistä on vielä entisellä paikkakunnallasi). Papin käytös on paitsi homofobista, myös erittäin ilkeää, pahansuopaa ja dramatisoitua.
Sitä paitsi rikkoiko pappi vaitiolovelvollisuuden? Olivatko vanhemmat valtuuttaneet hänet tuollaiseen tekoon? Mitä nämä vanhemmat ajattelivat mennessään papin luokse?! Kuka muka oli uhattuna? Ei ilmeisesti kukaan. Hysteeristä ja ammattitaidotonta.
Olipa järkyttävä tarina. Kirjoitat ja kuvailet tapahtunutta koskettavasti.

Ilmestyykö kys. paikkakunnalla lehteä? Voisit tarjota tarinaasi sinne vaikka nimimerkillä. Pappiakaan ei välttämättä tarvitsisi mainita nimeltä.

Tiedän kokemuksesta, että mielipidetekstien julkisaaminen on haasteellista, mutta kyllä ne läpi menevät, jos asian osaa perustella hyvin. ... Ja viitsii ottaa toimituksen toiveet huomioon.
  • 9 / 12
  • Dragon-85
  • 3.7.2007 20:07
Itsekin useita vuosia isosena ja leirien apuohjaajana toimineena olen ollut etäisesti tuota muistuttavassa tilanteessa. Minun ei edes tarvinnut tulla kaapista (aika monihan siitä jo tiesi), kun nuorisotyöntekijä kutsui kahdenkeskiseen keskusteluun, jossa hän vuosien kokemuksella kysyi minulta asiaa suoraan. Saunajuttukin kävi ohimennen, mutta minua hän kehotti miettimään rippileireillä saunassa käyntiä - mahdollisten riparilaisten homofobisten vanhempien varalta, ettei kukaan alkaisi vahingossakaan syyttämään minua mistään. (Varmasti homo alaikäisen lapsen kanssa samassa saunassa on pedofiili!) Tietysti suurena saunanystävänä kieltäydyin edes harkitsemasta asiaa. :D
Muuten oikein hyvä keskustelu kaikin puolin. Ja tämän nuorisotyöntekijän tiesin jo etukäteen olevan homomyönteinen. :)
hihhulit ovat vanhempina vaarallisempia kuin monet fyysisen väkivallan käyttäjät tai alkoholistit. Monelle tekee hyvää jättää kirkko tai uskonnollinen yhteisö kokonaan, kun siihen on vain iän tuomat oikeudet ja mahdollisuudet. Turha sinne on jäädä roikkumaan. Jos sei ei vanhemmille tai muille läheisille satu sopimaan, ei voi mitään. Menettäähän siinä rippileirit ja muut toimintamahdollisuudet, mutta menetys taitaa olla pienempi paha kuin elämän jatkaminen tekopyhien ja kenet tahansa sairaaksi tekevien narsistien keskuudessa. Näistä pappi ja omat vanhemmat olivat tässä tapauksessa oivana esimerkkinä.
Jäin miettimään tämän tarinan luettuani, tapahtuuko tällaista kenties paljonkin kirkon sisällä ja ollaanko tällaisesta miten tietoisia esim. mediassa näinä aikoina, kun kirkko yrittää (ehkä) antaa itsestään parempaa kuvaa myös seksuaalivähemmistöille..? Aivan uskomaton juttu kuitenkin...

Toivottavasti tämä ei ole vain jäävuoren huippu...