Nimittelyt ja pahoinpitelyt
Vaikken ole enää lainkaan poikanen iältäni, jouduin vasta eilen ensimmäisen kerran seuraavan tilanteen eteen:
Iloisen illan jälkeen menin ystäväni kanssa haukkaamaan yöpalaa pieneen ravintolaan Turun keskustan tuntumassa. Olimme molemmat aivan oikeustoimikelpoisessa kunnossa. Väkeä oli paljon ja vain yksi kulmapöytä oli vapaana. Asetuimme siihen odottamaan sapuskaamme, kun naapuripöydässä kaverinsa kanssa istunut hyvin humalainen mies alkoi huudella että oletko sä joku homo vai! En katsonut hänen puoleensa enkä puhunut ensin, mutta sitten yhteen toiseen kysymykseen vastasin hänelle lyhyesti, asiallisesti ja ystävällisesti. Hän jatkoi huutelemistaan ja alkoi uhkailla. Henkilökunta kävi pariin kertaan rauhoittelemassa ja pyysi heitä poistumaan. Sitten mies lähti kaverinsa kanssa ravintolasta ja luulimme että nyt tuli rauha maahan. Kesti pari minuuttia kun ulko-ovelta kuului kolinaa ja hälinää. Istuin selkä ovelle päin enkä nähnyt mitä tapahtui. Siinä samassa mies juoksi ovelta taakseni ja tarttui minua kuristusotteella kiinni, nosti tuolilta ylös ja kaatoi maahan. Viereisen pöydän ihmiset saivat minusta kiinni enkä ehtinyt lattiaan asti. Paikan omistaja kieltäytyi soittamasta poliisille. Ennenkuin poliisi sitten saatiin paikalle oli mies kavereineen häipynyt jo aikoja sitten.
Sitä nyt sitten olen pohtinut, että miten paljon tällaista tapahtuu? Miten paljon olette omakohtaisesti kohdanneet haukkumista, nimittelyä ja ihan konkreettista käsiksikäymistä?
Minulle tämä oli kaikin tavoin eka kerta...
Niinhän sitä väitetään, että Suomihan on jo vapaamielinen maa ja täällä, ainakin etelä Suomessa, on helppo elää Homona!
Kiitos Idman kertomuksestasi. En ole itse koskaan törmännyt edes uhkaavaan tilanteeseen täällä Turussa.
Miten niin paikan omistaja ei suostunut kutsumaan poliisia? Kysehän oli väkivallasta!
martin kirjoitti: "Kiitos Idman kertomuksestasi. En ole itse koskaan törmännyt edes uhkaavaan tilanteeseen täällä Turussa.
Miten niin paikan omistaja ei suostunut kutsumaan poliisia? Kysehän oli väkivallasta!"
Joidenkin ravintoloiden omistajat ovat tarkkoja "maineestaan". Eli jos poliisi joutuu asioimaan ravintolassa usein, tuotevalvonta keskus saa tiedon noista käynneistä ja silloin on tuo anniskelulupa katkolla. Yleensä tällainen paikka, johon ei suostuta soittamaan poliisia, on sellainen, jolla on jo jonkinlaisia ongelmia viranomaistahojen kanssa. Henkilökunta on jopa saattanut saada ohjeet, ettei poliisia saa soittaa missään tapauksessa. Turku tuskin on ainoa paikkakunta jossa tätä tapahtuu - niin se on täällä Espoossakin, kuten Helsingissäkin. Olen joskus 90-luvulla ollut itsekin hetken aikaa töissä tällaisessa paikassa - onnekseni löysin muuta tekemistä turvattoman työpaikan sijaan...
Ystäväni pyysi soittamaan poliisin paikalle jo siinä vaiheessa kun mies uhkaili lyövänsä pizzalautasen päähäni. Tuumimme silloin että olisiko parasta lähteä, mutta ajattelimme että tyyppihän saattaisi lähteä meidän peräämme, joten olisi varmasti turvallisempaa jäädä ravintolaan. Sen jälkeen kun mies sitten palasi ravintolaan ja tarttui minuun, ystäväni pyysi tai käski suorastaan, että ravintolan väki soittaisi poliisin, mutta mitään ei tapahtunut. Meillä ei ollut puhelimia mukana, mutta viereisestä pöydästä tuli muuan pelastava enkeli heti kysymään että miten kävi ja tarvitsemmeko apua.
"Hassuinta" jutussa on se, että olin juuri päässyt sanomasta ystävälleni, etten ole koskaan kokenut minkäänlaista nimittelyä - varsinkaan täällä Turussa, ja muuallakin olen liikuskellut - ja sitten samantien tulee tuntematon tyyppi ja käy vielä käsiksikin.
Entä jos sillä miehelä olisi ollut puukko mukanaan ja iskenyt sillä Idmania?
Mua ottaa aivoon, että aina noita häiriköitä suojellaan! Sen ravintolan toiminnasta tulee tehdä valitus. Kieltäytyi soittamasta virkavaltaa paikalle- eikä ne edes puuttuneet tapahtumiin!
Selvä viesti! Homoja ei haluta asiakkaiksi- mitä muutakaan!
Mikä sen ravintolan nimi on?! Jlauta!
Kamalaa... Ja minä kun oikeastikin luulin, että tuollaista nyt viimeiseksi Turussa tapahtuisi. Tai jossain etelä-Suomessa. Joensuussa ehkä. Tai jossain tuppukylässä. Tai pohjois-suomessa. Voi kauhistus. Ihan tuli kamala olokin. :( Eipä ole vielä saatu Suomeenkaan tasa-arvo asioita kuntoon.
Ja ei edes ravintola soittanut poliisille. Huh sentään.
Kun jo toimiva kahvila / ravintola hakee anniskelulupaa tai anniskeluluvan muutosta pyytää paikallinen lääninhallitus lausunnon poliisilta. Anniskeluluvat myöntävät siis nykyään lääninhallitukset, joilla on monilta osin osoittautunut olevan tiukempi linja kuin anniskelulupia aiemmin myöntäneellä tuotevalvontakeskuksella. Poliisiin lausunnossa on maininta mm. siitä kuinka usein ao. paikassa (tai paikan edessä) on ollut hälytyskäyntejä. Näiden käyntien määrällä on tai voi olla sitten vaikutus siihen saako luvan tai ei. Anniskeluluvan haltioila se voi vaikuttaa mm. jatkoaikaluvan saamiseen tai esim. tilanteessa kun c tai b lupaa haluaisi laajentaa a-oikeuksiksi.
Järjestyksenvalvonta anniskeluravintolassa kuuluu aina ensisijaisesti ravintolan henkilökunnalle ei polisille. Ravintolan järjestyksenpitovelvoitteeseen sisältyy myös ravintolan välitön läheisyys. Jokainen ravintolapalveluja käyttänyt on varmasti huomannut, että joissakin paikoissa on tähän järjestyksenpitoon palkattuna erillisiä järjestysmiehiä. Silloin, kun varsinaisia järjestysmiehiä ei ole, hoitaa järjestyksenylläpidon muu henkilökunta.
Itse olen tällaisia järjestyksenpidollisia toimenpiteitä suorittanut 25 vuoden aikana laskemattoman määrän. Voimakeinoja olen silti joutunut käyttämään kuitenkin vain kolmasti (1981, 1992 ja 2004). Tilanteisiin pitää osata puuttua ennakoivasti ja asiat hoituvat siis yleensä puhumalla.
Ao tapauksessahan henkilökunta toimi oikein poistaessaan tyypit ravintolasta. Jostakin syystä kukaan ei siten ehtinyt väliin, kun tuo mies hyökkäsi takaisin sisälle. Voi olla, että tuollainen kuristusotteella kiinnikäyminen täyttää jo pahoinpitelyn kriteerit. Henkilökohtaisesti en kyllä rupeaisi vielä tekemän rikosilmoitusta noin lievästä pahoinpitelyn yrityksestä. Tilannehan kuitenkin raukesi lopulta.
Ainakin täällä Helsingissä poliisin saaminen paikalla vakavemmissakin tilanteissa kestää kauan. Tuollaisissa pikaistuksissa tehdyissä päällekäynneissä tekijät ovat jo kaukana poliisien saapuessa kuten nytkin. Tuskin henkilökunta pystyy tekijöitä paikallaankaan pitämään, jos ei ole onistunut tilannetta estämäänkään. Puukko, veitsi ase ovat hälytystä tehtäessä sanoja, joilla poliisiin saattaa hyvällä tuurilla saada paikalle alle viiden minuutin.
Tavalliset ihmiset ovat huomattavasti herkempiä kutsumaan poliisia apuun kuin poliisin kanssa työnsävuoksi "yhteistyötä" tekevät. Poliisikin pyrkii tuollaiset lievät tapahtumat hoitamaan ensisijaisesti puhumalla ja luulenpa, että poliisikin olisi ao tapauksessa lähinnä puhunut miehet pois ravintolasta. Enkä oikeasti usko etä tuo pelkkä kuristusotekaan on poliisia kauheasti kiinnostanut. "Uhrille" on todennäköisesti esitetty kysymys: "haluatko sinä ihan oikeasti nostaa jutun tästä?".
Summa summarum:
Käsittääkseni tapahtumien kulku olisi ollut sama, vaikka poliisit olisikin (yritetty) kutsuttu paikalle. Poliisi paikalle odoteltaessa miehiä tuskin olisi poistettu ravintolasta ja pahoinpitely olisi saattanut toteutua jopa rajumpana. Ja lopputuloksena kuitenkin se, että miehet olisivat joka tapauksessa ehtineet karkuun ennen poliisin tuloa.
Siis miksi ja mihin tarkoitukseen poliisi olisi pitänyt ylipäänsä kutsua paikalle.
Tosi surullista. mutta ei kovin yllättävää. En tarkoita, että joka hetki odotan saavani turpaan, mutta on tilanteita, joissa tuntuu, että todennäköisyys on aika suuri.
Useammin kuin kerran on ilta/yöbussissa ollut "sinne päin/ läheltä piti" -tilanteita.
Yleensäkin liikkuessa muualla kuin ydinkeskustan "turvallisessa" gayscenessä tilanteet kärjsityvät helpostikin.
Suuri osa Helsinkiä tai Etelä-Suomea ei ole sen suvaitsevampaa kuin muu Suomi, täällä vaan on ehkä helpompi elää suvaitsevaisuuden illuusiossa.
Turusta saatan odottaa mitä vaan: aikanaan, kun kävin siellä ystävien luona ja käytiin bailaamassa saattoi turpaan saada vain siksi, että on Helsingistä. Siksi kannattikin olla kotoisin siitä varsinaissuomalaisesta käpykylästä, josta maailmalle aikanai lähdin.
Eiköhän lopeteta samalla koko poliisilaitos.
Poliisi on syytä kutsua paikalle henkilökunnan turvatoimien lisäksi selvittämään tapahtumien kulku. Se on oleellista paikassa kävijöiden ja henkilökunnankin kannalta (tässä ei ennakoiva suojaaminen ole täysin onnistunut). Jokainen väkivaltainen kajoaminen ihmisen integriteettiin on syytä ja on hyvä ilmoittaa. Psykologinen vaikutus on suuri. Ei ole vailla merkitystä, mikä on lakia ja oikeutta.
On tyrmistyttävää syyllistää uhria.
martin kirjoitti: "Jokainen väkivaltainen kajoaminen ihmisen integriteettiin on syytä ja on hyvä ilmoittaa. Psykologinen vaikutus on suuri. Ei ole vailla merkitystä, mikä on lakia ja oikeutta.
On tyrmistyttävää syyllistää uhria."
Sinäpä sen sanoit. Jos poliisia ei olisi tullut paikalle tms. voi helposti tulla semmoinen turvaton olo, että vaikka minut nyt melkein tapettiin, ketään ei kiinnosta. Eikä se ole yhtään vähättelemisen paikka, jos joku käy toisen kimppuun tuolla tavalla. Tilanne olisi voinut äityä pahaksikin. Ja vielä, jos hyökkääjällä olisi ollut ase. Jopa tavallinen veitsi on vaarallinen "oikein" käytettynä. Ja kuristamisessakin voi käydä niin, että henkitorvi murtuu. Ja se on sitten loppu ellei pelastushenkilökuntaa ole muutaman minuutin sisään paikalla.
Tapauksen vähättely ja uhrin syyllistäminen on paha moka. Miltä itsestänne tuntuisi, jos joku kävisi teidän kimppuunne ja kukaan ei haluaisi auttaa tai hyökkäystä pidettäisiin vain pikkujuttuna? Tai jos syy laitettaisiinkin sinun niskoille.
Käsittääkseni Suomessa on jokaisella oikeus tuntea olonsa turvalliseksi. Ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Minun mielestäni mies olisi niin humalassa ja käyttäytyi niin aggressiivisesti, että henkilökunnan olisi pitänyt tehdä jotakin muuta kuin käydä pyytämässä että mies rauhoittuisi tai lähtisi. Irokeesille korjaus: henkilökunta EI poistanut miestä ravintolasta vaikka hän jo riehui siellä lautanen kädessä. Mies lähti vasta kun hänen kaverinsa oli pizzansa syönyt. Irokeesin tekstistä minulle melkein tuli mieleen että olemalla homo olin jo provosoinut miestä ja ansaitsinkin tulla kaltoin kohdelluksi. Ei mitään henkilökohtaista, tämä vain oli mielikuvani kirjoituksesta. No, en minä kyllä kirjoituksellani kerjännytkään myötätuntoa. Halusin vain kuulla miten paljon tällaista tapahtuu.
Rikosilmoituksen olen asiasta tehnyt ja muuan silminnäkijä ilmoittautui vapaaehtoisesti todistajaksi. Poliisi oli hyvin auttavainen ja sanoi että pahoinpitelyn tuntomerkit täyttyivät ilmanmuuta. Paranemassa oleva solisluunmurtuma lähes repesi irti ja sain poliisilta kyydin sairaalaan.
Ei tämä kyllä minulle mikään "so what" -juttu ollut.
Vaikuttaa siltä, että poliisi toimi asiallisesti, siten kun saivat kutsun ja saapuivat paikalle. Se on sentään lohduttavaa.
Se, että julkisella paikalla - tai missään muuallakaan - joutuu väkivallan uhriksi ei ole eikä pitäisikään olla so what -juttu.
En tiedä miten itse reagoisin, jäisinkö neljän seinän sisään. Se vaan ei ole oikein, että on tyyppejä, jotka saattavat tehdä mitä vaan ja ajatellaan, että ei nille mitään voi/kannata tehdä.
Idman, kerro ravintolan NIMI? Sun on pakko se kertoo, jotta ravintolan maine menis, se on sille ihan oikein.
No hyvä, että edes poliisi teki jotain.
Siis hyvänen aika sentään. Suomessa ei todellakaan ole mikään syy pahoinpitelylle se, että on homo.
Ja KERRO sen RAVINTOLAN nimi!!! En ikinä halua eksyä tuommoiseen kamalaan paikkaan!
Enpä nyt näkisi tarpeelliseksi pistää ravintolan nimeä tänne. Ravintola tuskin on syyllistynyt mihinkään homofobiseen tekoon, vaikka jättänyt muuten hoitamatta asioita.
Sorry, kaverit! Aikomuksenani ei ole kertoa ravintolan nimeä tässä foorumissa. Se ei minusta ole tarpeen, koska eihän se ole ravintolan syy jos asiakkaaksi tulee joku homofobinen humalainen. Enkä minä ravintolaa tai sen henkilökuntaa syytä. Tosin ihmettelin etteivät he tapahtuman jälkeenkään halunneet soittaa poliisille, koska välikohtaus oli ulkopuolistenkin silmin hyvin uhkaavan ja pelottavan näköinen ja koska siitä aiheutui fyysinen vamma.
Uhriksihan voi joutua missä tahansa. Ei tarvitse kuin lukea esimerkiksi päivän Turun Sanomia: "tuntematon mies löi varoitamatta baaritiskillä turkulaismiestä kasvoihin."
Ymmärrän minä kyllä senkin, että jos jokaisen humalaisen riehumisesta soitettaisiin sunnuntain pikkutunneilla poliisille niin mitä hyötyä siitäkin muka olisi...
Olen sen verran iso poika tietääkseni että elämässä joskus "shit happens". Tämän viestiketjun tarkoituksena ei ollut lähetä ketään moittimaan tai syyttelemään. Joskus vain on väärässä paikassa väärään aikaan. Halusin vain kysellä ja kuulla, että miten paljon tällaista tapahtuu.
Oli kyllä ensimmäinen kerta pitkiin aikoihin, kun edes kuulen tuollaista. En ole kuullut, että täällä Kuopiossa olisi joku ruvennut tuolla tavalla riehumaan. Tosin onhan täällä lähistöllä joitain tuppukyliä, joissa tuollaista saattaisi vaikka tapahtua. Esimerkiksi Lapinlahdella on ihmisiä pahoinpidelty "huonoimmistakin" syistä. Ja en nyt todellakaan tarkoita, että joku olisi parempi syys hakata toisia, kuin joku toinen.
Eikö nyt jokaisella ole oikeus fyysiseen koskemattomuuteen? Vain kerran olen joutunut ampuma-aselain tarkoittaman aseen eteen uhkailtavaksi ja mielestäni, vaikkakkaan ei ollut hengenlähtö lähellä, tulee virkavallalle ilmoittaa moisesta, sillä vähintäänkin haluaisin että tilastoissa näkyy väkivallanteot tai niitten yritykset! Verorahani voi mielusti kohdistaa yksityishenkilön olemassaolon turvaamiseen, sikäli kun tilastoKIN kertoo passipoliiseja tarvittavan... Onneksi ei käynyt pahemmin teille Turussa...
Kyllähän kaikki kuitenkin muistavat että ainakin törkeän rikoksen ilmoittajättäminen on rikos?! Vaikkakaan törkeästä ei liene nyt ollut kysymys.
"Sitä nyt sitten olen pohtinut, että miten paljon tällaista tapahtuu? Miten paljon olette omakohtaisesti kohdanneet haukkumista, nimittelyä ja ihan konkreettista käsiksikäymistä?"
Satoja kertoja.
"Suuri osa Helsinkiä tai Etelä-Suomea ei ole sen suvaitsevampaa kuin muu Suomi, täällä vaan on ehkä helpompi elää suvaitsevaisuuden illuusiossa."
Että elin niin pitkään että kuulin tämän myönnettävän avoimesti! Glasnost on tullut Suomeen! :o
Minäkin kerron ravintolan nimen: Metro.
Mä olen elänyt suvaitsevaisuuden illuusiossa koko elämäni.. Jotain pientä kiusoittelua on ollut, mutta se on ollut sellaista, josta pääsee yli kuittaamalla takaisin tai jotain muuta vastaavaa.. Kukaan agressioitaan järjettömästi purkava ei koskaan ole ottanut mua kohteekseen, ei homouden takia eikä muutenkaan. Eikä ketään mun läheistä.
En tiedä monelleko homous voi olla sellainen asia, joka yksin riittää herättämään noin vahvan tunnereaktion, jollei itsellä sitten ole hyväksikäyttö- tai muuta vastaavaa taustaa, jonka on yhdistänyt homouteen. Mä luulen, että viharikosten vaatima agressio syntyy ihan muista asioista, ja homot on vain yksi helppo kohde purkaa vihaansa. Homojen syrjintä kun on ihan yhteiskunnallisesti hyväksytty ilmiö.
Idman musta teet väärin kun et kerro raflan nimeä. Miksi suojelet heitä ja miltä? Ne teki tökerösti. Ajattele, jos sua olis vaikka ehditty puukottaa- siinä olisit sitten vaan lankuissa kylmänä. Ne ei tee seuraavassakaan vastaavassa tilanteessa mitään, kun niillä ei ole järjestysmiestä- ei tietenkään, kun ne suojelee ekaksi itseään, koska jos menee väliin, niin saa ite turpaan! SEN TAKIA ne seiso tumput suorana.
"kesäpoika kirjoitti:
En tiedä monelleko homous voi olla sellainen asia, joka yksin riittää herättämään noin vahvan tunnereaktion"
Mustalaisilla tuntuu olevan. Ne pari mustalaishomoa, jotka tunnen, ovat olleet helisemässä yhteisössään.
"Homojen syrjintä kun on ihan yhteiskunnallisesti hyväksytty ilmiö."
He näkevät meidän edustavan suvaitsevaisuutta. "Suvaitsevaisuus" on yksi sellainen arvo, joka saa heidät itsensä näyttämään marginalisoituneelta. Heidän ahdasmielinen maailmankuvansa on uhattuna, me olemme jonkinlainen kaaostekijä. Todennäköisesti samat ihmiset haluavat naiset hellan ja nyrkin väliin. Yhteiskunta on pettänyt heidät ja he haluavat kostaa.
Etnisten vähemmistöjen suhteen on se, että he valuttavat saamansa paskan sille yhdelle vähemmistölle joita vihataan heitä enemmän. On myös niin, että tilaisuus tekee varkaan: kun poliisi tai lähimmäiset ei tee mitään, olemme me helppoja uhreja (Tosin JuhaniV:n ovelle poliisi tulee kymmenessä minuutissa).
Jos unohdan tuon ihan viimeisen suluissa olevan kommentin, jonka tulkitsen muiden synnyttämän pettymyksentunteen luoneeksi kostonhaluksi ja syyllisen etsinnäksi, voin sanoa, että Pora-liike, olen kanssasi pitkälle samaa mieltä. :)
Pora-liike kirjoitti:
"Mustalaisilla tuntuu olevan. Ne pari mustalaishomoa, jotka tunnen, ovat olleet helisemässä yhteisössään."
Tästä olisin kovin kiinnostunut tietämään enemmän. En usko kummankaan vähemmistön osan olleen helppo pitkiä aikoja. Vähemmistöjen oma sisäinen - valitettava - syrjintä (ja osittain epäsolidaarisuus) on psykologisesti selitettynä mahdollista nähdä turhautumien synnyttämien agressioiden kanavointina. Miten tuo pahoinvointi näkyy? Millainen on homon arki?
"Tästä olisin kovin kiinnostunut tietämään enemmän."
Toiveesi toteutuu, sillä ensi vuonna pitäisi tulla ulos dokumentti mustalaishomon elämästä.
Hienoa. Kiitos tiedosta, Pora-liike!
Osaatteko tarkemmin sanoa, milloin tämä dokkari mahdollisesti tulisi? Siis alku- vai loppuvuodesta yms.?
Ei mitään tietoa eikä varmuutta. Suomen mustalaiset tulevat kyllä tekemään kaikkensa, että koko dokumentti haudattaisiin YLE:n arkistoon eikä sitä koskaan esitettäisi.
Pora-liike kirjoitti: "...Suomen mustalaiset tulevat kyllä tekemään kaikkensa..."
Siis ihanko jok'ikinen Suomen mustalainen/romani?