Homokasvatusta poikajoukolle

• 1 / 9
  • jtoiv
  • 30.10.2006 22:32
Asun Helsingin Viikin Latokartanossa ja meillä on jokin verran taloyhtiössä ollut ongelmaa varhaisteineistä, jotka hengailevat lievää häiriötä aiheuttaen taloyhtiön pihalla ja samalla häiritsevät kotielämää. Olen aika tomerasti komentanut joukkoa häipymään, jos olen katsonut olevan siihen aihetta.

Tänäiltana homma taas jatkui ja menin poikien luokse juttelemaan, siis siitä miksi ei ole kivaa jos ovat häiriköimässä ikkunan alla... Jotenkin pojat, joita oli vajaa kymmenkunta, siinä maksimissaan 13 -vuotiaita, olivat panneet merkille että asunnossa asuu kaksi miestä. Ilmeisesti yksi oli tehnyt myös havainnon, kun lojuin sunnuntaina sohvalla tv:n ääressä mieheni sylissä.

En tietenkään tajunnut, ettei tuon ikäisten kanssa voi käydä järkevää keskustelua. Sen sijaan että olisin jättänyt kommentoinnit väliin ja pysynyt itse asiassa (eli tässä häiriköinnissä) totesin kylmän rauhallisesti eläväni sen toisen miehen kanssa. Keskustelu oli hetkessä pois mistään kontrollista. Olin tolkuttomassa tilanteessa, jossa minä, 43 vuotias mies, yritän käydä nulikoiden kanssa kasvattavaa keskustelua homoista. Tilanne oli hullu, minä olin hullu kun ryhdyin siihen. Kuuntelemassa kaiken maailman herjoja, yrittäessäni edes jotain järkeä saada niiden kaaliin.

Odotan mielenkiinnolla, mitä seuraavaksi. En tietenkään pelkää tätä varhaisnuorisoa ja on yhdentekevää mitä he vaikkapa huutelevat. Minulla on kuitenkin epämukava olo siitä, etten saa kotonani olla rauhassa. Jotenkin en hämmästyisi jos vaikkapa aitaamme ilmestyisi asiaa kuvaavia ilmauksia.

Kovasti mietin, miten pitkä matka meillä on Suomessa edessämme, vaikka pitkä matka ollaan ollaan edetty. Mistä tuon ikäiset ovat oppineet asenteensa, mitä niille on tehtävissä? Esiintyykö tätä myös niissä maissa, joissa homot ovat olleet luonnollisella tavalla esillä pitempään kuin meillä? Tanskalainen puolisoni ei muistanut kouluajoiltaan että ketään olisi "homoteltu" ja jos jotain vastaavaa koulussa esiintyi, saatettiin luokassa keskustella pitkään siitä, mitä jotkin asiat ja ilmiöt tarkoittavat.

Valitan tätä sekavaa vuodatustani, mutta olen suhteellisen poissa tolaltani, joten päätin kaataa asian tänne.
  • 2 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 30.10.2006 23:39
On tosi hankalaa joutua yllättäen tuollaiseen tilanteeseen, kuin juuri tuossa kerroit. Murkkukansa on varsin utelias muiden seksielämästä. Poikajoukossa myös ryhmäpaine on melkoinen. Siitä ei helposti voi lipsua. Oma ajatukseni on, että aikuisen on pysyttävä aikuisen roolissa. Jos maltti menee, pojat ovat voittajia. Teidän perhe-elämänne ei muille kuulu, se on selvä. Joka tapauksessa teidän kotirauhaanne häiritään, eikä sellainen ole oikein. Omalla kohdalla koettaisin tilanteen jotenkin ohittaa ja jättää silleen. Luultavasti teitä vielä koetetaan provosoida. Ehkä siihen ei olisi hyvä reagoida ainakaan välittömästi.

Meille on joskus tultu soittamaan ovikelloa ja huudeltu oven läpi, että tulisivat homostelemaan. Emme ole ragoineet. Se loppui.

Kouluissa ja nuorisotaloilla luentokeikoilla käydessä tuonkin ikäsiä on tullut kohdattua. Toki tilanne on silloin kontrolloitu, koska heidän opettajansa tai ohjaajansa on aina paikalla. Kysymyksiä on tullut monta kertaa siitä, kuinka homot naivat. Vieläkin yksityiskohtaisempia seksikysymyksiä on tullut. Kyllä niistä kohtuudella voi selvitä, menemättä yksityiskohtiin.
  • 3 / 9
  • Enter
  • 31.10.2006 10:48
Voi olla, että asia tulisi käsitellä teinien vanhempien kanssa. Pojat heijastavat vanhempiensa asenteita.

Taloyhtiön kokouksessa pitää ottaa esille häiriköinti.

Aina tulee esiin sellainen seikka, että suomalaiset ovat liusaajia. Kiusaamista ei saa kitkettyä, koska se hyväksytään. Sama koulukiusaamisen kanssa. Se jatkuu, koska siihen ei puututa.

Kannattaisi kartoittaa minkälaisia ovat taloyhtiönne asukkaat ja heidän arvomaailmansa. Siitä saa vihiä, kun miettii minkälainen koulutustaso heillä on. Jos he ovat duunareita, on peli menetetty. Mitä alhaisempi koulutustaso taloyhtiön aikuisilla on, sen tyhmempiä he ovat myös asenteiltaan ja käytökseltään. Työläistaustaiset nuoret ovat usein alueensa häiriköitä, koska heidän arvomaailmansa on karski, mikä johtuu siitä, että heidän vanhempansa ovat olleet samanlaisia nuorina.
  • 4 / 9
  • Lende
  • 31.10.2006 11:30
Kokemukseni mukaan varhaisteinit saavat kovasti 'vettä myllyyn' jos joku reagoi voimakkaasti esim. loukkaantumalla tai suuttumalla heidän herjoilleen. Paras tapa suhtautua on joko ignoroida tai vain nauraa ja kävellä pois jos ne jotain solvausta yrittää.
  • 5 / 9
  • jtoiv
  • 31.10.2006 13:21
Kyse ei ole edes oman taloyhtiön väestä, vaan joukkio asustelee tässä ympärillä. Viikkihän on näitä uusia alueita joissa on onnistuneesti sekoitettu kaikkia asumismuotoja sekaisin.
  • 6 / 9
  • Irokeesi
  • 31.10.2006 15:06
Enter kirjoitti: "Työläistaustaiset nuoret ovat usein alueensa häiriköitä, koska heidän arvomaailmansa on karski, mikä johtuu siitä, että heidän vanhempansa ovat olleet samanlaisia nuorina."

Tulipa vain mieleeni Joensuussa kymmenisen vuotta sitten riehuneet skinijannut. Varsin työläistaustaisia olivat. Pari yliopiston opettajan kakrua, paikallisen poliisipäällikön poika, apteekkarin ja lääkärin pennut.

Jep jep
  • 7 / 9
  • sleepygay
  • 31.10.2006 16:08
No jos ne jotain vahinkoa tekevät, niin voit ilmoittaa poliisille. Tai jos et poliisia viitsi asiaan sotkea, ilmoita vanhemmille. Ehdottomasti, jos jotain vahinkoa tulee kannattaa tehdä asialle jotain. Kotisi on linnasi. Sinulla on täysi oikeus olla kotonasi miten haluat ja asua kenen kanssa haluat. Sitä eivät mitkään teinit päätä.

Tanskan koululaitos on käsittääkseni kiusaamis yms. jutuissa Suomea valovuosia edellä. Ainakin semmoisen käsityksen sain vieraillessani siellä joitain vuosia sitten. Suomessa asioihin ei puututa välttämättä niin herkästi. Ja toimenpiteet ja toimintatavat muutenkin ovat usein väärät. Tietenkin joitain sellaisia opettajia on, jotka osaavat tilanteet hoitaa niin kuin pitääkin, mutta ei läheskään kaikki.
"jtoiv 1 / 7
30.10.2006, 22:32 Asun Helsingin Viikin Latokartanossa"

Ei voi olla kas kun meillä suvaitsevaisuus lisääntyy koko ajan eikä Kehä III:n sisäpuolella VOI olla ongelmia. Asut tietysti Rovaniemen Muurolassa.
Tämä siis mitä sinulle varmasti tarjotaan jossain Setassa. Lisäksi vihjaillaan, että sinä itse olisi syypää ongelmiisi.

Ongelmien alkusyy on se, että meillä lgbt-järjestön paikan yksinvaltaisesti vienyt Seta ei tunnusta olemassaolevia ongelmia.

"Olin tolkuttomassa tilanteessa, jossa minä, 43 vuotias mies, yritän käydä nulikoiden kanssa kasvattavaa keskustelua homoista. Tilanne oli hullu, minä olin hullu kun ryhdyin siihen. Kuuntelemassa kaiken maailman herjoja, yrittäessäni edes jotain järkeä saada niiden kaaliin."

Minä olen ollut samassa tilanteessa monet kerrat ja täällä Stadingradin helvetissä.
Minun ratkaisuni on se, etten minä ole koskaan kotona, vaan vietän jonkinlaista kulkurielämää viipyillen rakkaitteni luona. Tosin niissäkin paikoissa jo puhutaan pahaa.

Ota huomioon, että väki muuttuu tuollaisilla uusilla asuinalueilla nopeasti. 5-10 vuotta ja tuo lössi istuu jo ekaa pitkää kakkuaan ellei ole sitten intissä. Ei skitsobackakaan ole enää paha ja Vuosaarikin on rauhoittunut vuosien mittaan.

"En tietenkään pelkää tätä varhaisnuorisoa"

Syytä olisi.

"Kovasti mietin, miten pitkä matka meillä on Suomessa edessämme, vaikka pitkä matka ollaan ollaan edetty. Mistä tuon ikäiset ovat oppineet asenteensa, mitä niille on tehtävissä?"

Suomi on aina ollut kova ja häijy maa. Suomella on taustalla 1918 ja sodat ja Huhtiniemi. Laman tultua Suomessa on noudatettu kovakätistä sosiaalipolitiikkaa. Suomi on aina ollut paha maa, josta ihmiset ovat laumoittain paenneet muualle.
Tätä ei sinulle tietenkään kerrota, vaan valehdellaan vasten kasvoja ja se on sinun tappiosi etkä saa mistään oikeutta.

"Esiintyykö tätä myös niissä maissa, joissa homot ovat olleet luonnollisella tavalla esillä pitempään kuin meillä?"

Nuo ovat länsimaisia demokratioita. Suomi ei ole kumpaakaan. Vertaa meitä sen sijaan muihin raakalaiskansojen asuttamiin maihin joissa turpaan veto on suosituin tapa viettää vapaa-aikaa yhdessä: Baltit, Puola, Iran, Venäjä, Ka-zek-stan niin huomaat, että meillä menee loppujen lopuksi ihan tavanomaisesti. Ja vaikka ei menisikään, niin sun valittamistasi ei kukaan tule kuuntelemaan.
  • 9 / 9
  • arkadas
  • 31.10.2006 21:39
Ihqun positiivinen tuo Poris jaksaa olla;)

Mutta varsinaiseen asiaan... Itselleni sattui tuossa paikallisella ostarilla jokunen kuukausi sitten tilanne, jossa vastaavan ikäinen preteen-kolliporukka seisoskeli marketin oven lähistöllä. Itse kuljin kauppakasseineni siitä kotiin päin, kun kuulin ohittaessani heidät, yhden sanovan toisille:" Toi tyyppi on homo...", johon sitten kommentoin jotakin " ... vai on se isäs sitten lopultakin tunnustanut asian..." tjsp. Minulle osoitettu iva kääntyi sanojaan - ainakin siitä osoittelusta ja naurusta päätellen, joka taakseni jäi jatkaessani matkaa. Tietysti tilanteesta ja henkilöistä, sekä itsestään riippuu kannattaako noita leiskoja heitellä tuollaisissa tilanteissa. Yleensä kuitenkin (omalla kohdallani) olen heitellyt herjat takaisin - ja nauruksihan se molemmin puolin on mennyt. Eikä niitä huuteluja toiste samoilta kasvoilta kuule. Mutta jokainen tietysti tyylillään. Ja toistuvaan kiusaukseen tulee puuttua, tapahtui se missä tahansa - siihen voi puuttua myös ulkopuolisenakin.