Pakoputkipojat kaappiin

Bongasin tämän Quntelen aina yhtä riemastuttavalta keskustelufoorumilta. Tämä on julkaistu Vakka-Suomen Aluesanomissa (?) ja kirjoittaja on lehden päätoimittaja.

***

Pakoputkipojat kaappiin.

Meikäläisen silmissä viihdetaiteilija Sakari Kuosmanen sai oikeat ÄIJÄ-pisteet viime viikolla lausuttuaan julkisuuteen sen, mitä moni on mielessään pyöritellyt. Ja tietysti asiasta vielä nousi ansaittu kohu, kun sanojana oli vihdoin ja viimein julkkis.

Sakke totesi ykskantaan että television julkkishomot voisivat painua vähäksi aikaa kaappeihinsaa takaisin. Amen.

Joku setalainen saattaisi sanoa, että vaihda poika kanavaa jos homot ärsyttävät. Vaan kun ei sekään enää auta. Toisella kanavalla homopari laulaa rakkaudestaan ja kun sitten oman kuusivuotiaan kakaran henkisen tasapainon vuoksi ja ylimääräisiä selittelyjä välttävänä vaihtaa kanavaa niin eikös siellä Suomen sisustushomoekspertit pidä hauskaa junttimaisen heteromiehen kustannuksella. Voi pyhä pieru ilman kaasunpurkausta estävää lihapatukkaa. Jos joku on homo niin olkoon, mutta ei ne helkkari soikoon meidän olohuoneeseen tunge. Piste.

Jonkinlainen sierrätyshoitokuuri on ilmeisesti yhteiskunnassa käynnissä näiden lisääntymiskyvyttömien sukupuolisen suuntautuneisuuden vetämiseksi samalle tasolle kuin meidän henkisesti rajoittuneiden ja sisustamisesta ja rakkaudesta mitään ymmärtämättömien heteroreppanoidenkin.

Eikä auta enää luterilainen maailmankatsomuskaan, kun homopapeistakin löytyy. Suvaitsevaisuuden nimessä tietenkin. Tosin oma usko kirkkoon instituutiona romahti muinoin jo kutsuntaiässä kun taapertelin everstin ja muiden herrain eteen keskustelemaan yhteiskuntavelvollisuuden täyttämisestä. Pisti silmään liperikaulakin pitkän pöydän takana. Eipä siinä nuorimies voinut muuta kuin kysyä, eikö arvon pappi ole lukenut mitä iso kirja sanoo kahdella sanalla toisen hengen riistämisestä.

Vastaus tuli yksikantaan, että puolustussodassa saa tappaa.

Hmmm. Menisiköhän se oikeusistuimissa läpi jos aloittaisi oman yhden miehen puolustussodan heteroiden ylivallan säilyttämiseksi? Mielenkiintoinen kysymys.

13.09.2006 Rainer Tähtinen

***

Että näin päätoimittajat Vakka-Suomessa. Linkki kirjoitukseen http://www.aluesanomat.fi/artikkeli.phtml?id=14381
Mitä??? Vai niin! Pakoputkipoika saa 6-vuotiaan henkisen tasapainon järkkymään. Taitaa isä itse olla vaivaantunut omasta epämääräisestä seksuaalisesta suuntautumisestaan! Taitaa olla patoutunut jonnekin pahasti - olisi syytä päästellä kaasuja, mutta ihan oikeasti näkemällä aiheuttajan - oman itsensä - rakkaudettomaksi ja suvaitsemattomaksi julistautuvan sellaisen! Ei ihme, että on "vaivoja".
  • 3 / 20
  • Pora-liike
  • 15.10.2006 9:58
Suvaitsevaisuudella on siis hintalappu.
Se hintalappu on se, että kun heterot saavat tehdä homoista pilkkaa mediassa, niin minä sitten vastaavasti jään vaille työtä homoseksuaalisuuden takia. Katsos, se on puolustussotaa.
Myös Julkisen sanan neuvosto oli huomannut Rainer Tähtisen kirjoitelman. Tämä on Markkinointi & Mainonta -lehden nettisivulta:

***

JSN jakoi tuomioita

Julkisen sanan neuvosto on antanut langettavat tuomiot Yleisradion tv-uutisille, Aluesanomille ja Urheilulehdelle.... Aluesanomat puolestaan julkaisi päätoimittajansa Rainer Tähtisen kirjoittaman kolumnin "Pakoputkipojat kaappiin". Teksti käsitteli homoseksuaalien esiintymistä julkisuudessa. Kolumnin lopussa kirjoittaja pohdiskeli mahdollisuutta käydä puolustussotaa heterojen ylivallan säilyttämiseksi. Julkisen sanan neuvoston mielestä kolumni loukkasi sukupuolisen vähemmistön ihmisarvoa.

***

Hienoa, hienoa.
  • 5 / 20
  • meclibre
  • 15.12.2006 22:54
Näin julkisen sanan neuvoston tulee toimiakin, suottapa kiittelemään heitä, sillä Journalistin sääntö numero 26 on ilmiselvä.

Miksei suomessa ole vielä Seksuaalivähemmistön asiamiestä kuten Ruotsissa?

Syrjintä rehottaa kaikkialla ja jatkuvasti kokeillaan miten paljon syrjintää voi olla ilman että siihen puututaan.

Meitä vastaan käydään kokoajan sotaa, se ei ole puolustussotaa vaan hyökkäyssotaa, sillä heteronormatiivinen identiteetti on itse aloittanut hyökkäyksen sen aiemmin tukahduttamaa vähemmistöä vastaan.
Vakka-Suomen Aluesanomien tämänpäiväisessä numerossa on kolumni saman lehden toiselta toimittajalta Asko Tanhuanpäältä, joka luonnehtii asiaa jotenkin näin:

"Jälkimmäinen JSN-prosessi kenteluineen, vastauksineen ja päätöksineen on kokonaisuudessaan toisaalla tässä lehdessä ja se jääköön ilman enempiä kommentointeja. se voin tosin paljastaa, että olin samoihin aikoihin Rainer Tähtisen kanssa aikeissa itsekin sivuta vastaavaa aihetta.

Itse olisin puuttunut television ns. reality-sarjojen kiintiöjuttuihin eli miksi ihmeessä varsinkin amerikkalaisten täytyy ottaa sarjaan kuin sarjaan joko kiintiösseksuaalivähemmistöinen, kiintiöpituusrajoitteinen, kiintiöafroamerikkalainen tai paremman puutteessa ainakin kiintiöikäkansalainen".

Sitten Tanhuanpää leikkaa aiempaan JSN:n päätökseen jonka lehti sai julkaistuaan levikkialueella tapahtuneeen perhesurman uhrien nimet ja tuo esille että hiljattaisen Jämsän perhesurman uhrin nimi julkaistiin laajasti, eli voi vääryyttä jne.

Kyseinen Tähtinen muuten ei ole kyseisen lehden päätoimittaja, vaan käsittääkseni kolumneja rustaava ilmoitusmyyjä. Mainittu Tanhuanpää on epävirallinen päätoimittaja, mutta lehti kuuluu Länsirannikon viestintä -konserniin, joten virallinen päätoimittaja on Uusi Rauma -lehden päätoimittaja Janne Rantanen, eli kirjoitus on tuskin voinut olla menemättä painoon hänen tietämättään.
Kyllä Tähtinen useissa lähteissä mainitaan Aluesanomat-ilmaisjakelulehden päätoimittajaksi, mm. Uudenkaupungin nettisivujen "Paikalliset tiedotusvälineet" -osastossa.
Mun mielestä homot ja lesbot ovat liian vähän julkisuudessa. Sais ne kaappihomotkin, jotka on merkittävissä asemissa tulla esiin, niin eiköhän yleisön asenteet muutu, kun näkevät miten arvokasta työtä he tekevät yhteiskuntamme eteen. No, yks esimerkki on mun mielestä Pete.
AS:n "apinalaatikossa" päätoimittajan nimi on Janne Rantanen, kyseinen Tähtinen ei esiinny koko laatikossa.
Apinalaatikko on palsta joka sisältää lehden toimitustiedot.
Täällä eteläisessä rannikkokaupungissa minulla ei ole ollut kyseisen julkaisun paperiversioon kosketusta. Kiinnostaisi tietää, oliko herra Rantanen päätoimittaja myös silloin, kun kirjoitus pakoputkipojista julkaistiin. Vai onko tilanne mahdollisesti muuttunut tässä välillä.
Julkisen sanan neuvosto:n (JSN) varapuheenjohtaja Jari Lindholm pohtii JSN:n toimintaa ja päätöksiä. (SK 51-52, 22.12.2006, s.84) JSN on saanut omalta porukalta (medioilta) viime aikoina pyyhkeitä.

Lindholm moittii medioita:

"Vaikka JSN:n perussopimuksen allekirjoittaneet tiedotusvälineet ovat lupautuneet sitomaan itse itsensä häpeäpaaluun eli julkaisemaan langettavat päätökset kommentitta, purnaus on yleistä."

"Ellei ratkaisuista napista ammattilehti Journalistissa, se tehdään oman lehden palstoilla. Tyylinäyte Vakka-Suomen AlueSanomien päätoimittajalta: 'Meniköhän joku asia meikäläisellä yli hilseen tässä päätöksessä? Heh...haiskahtaa taas kaksinaismoralismilta koko aanelossaaste, joka tuli postista.' "

Epäilen vahvasti tuon olevan juuri tämän äskettäisen päätöksen jälkipuintia. Päätoimittaja minun tulkintani mukaan pyyhkii takapuoltaan saamallaan palautteella ja JSN:n päätöksellä.
Tämä kommenttini on vahva ja täynnä julkista vihaa näitä kansankynttilöitä kohtaan joista tässä viestiketjussa keskustellaan. Syy - olen juuri saanut kuulla etäisen tuttavan itsemurhasta jonka taustalta löytyy pienellä paikkakunnalla tapahtuneeseen pakko-outtaamiseen ja siitä kummunneeseen epätoivoon ja oman elämän riistämiseen.

---

Näiden pikkukaupunkien pikkukaupunkilehtien pikkupiireissä tuntuu olevan vallalla samanlaista homogeenistä vallanpitäjäjoukkoa kuin valtaosassa taloyhtiöiden hallituksiakin. Ne, jotka asioista oikeasti jotain tietävät ja osaavat eivät jaksa lähteä tekemään/osallistumaan ja niin kaikki edustus-, pää sitäjatätä -tehtävät lankeavat kaikenkarvaisille höpöhöpö pyrkyreille, jotka kuvittelevat olevansa sitten suurtakin herraa ja kirjoittelevat HK:n sinisen voimalla yhteiskuntapoliittisesti henkeä nostattavia kirjoituksia. Sitten kun tulee sapiskaa ja komento palata taas pilvilinnoista maan päälle ja keskittyä nyt vaan pikkupaikkakunnanpikkulevikkiseenpikku-uutislehteen niin johan ollaan barrikaadeilla hyvä-toveri henkeen vaatimassa sananvapautta.

Vai onko näin?

Tämä oli jo omien laskujeni mukaan kolmas kerta hyvin pienen ajan sisään, kun JSN ottaa kantaa (meidän osalta hyvällä tavalla). Liekö valistus oman porukan (=sateenkaarikansa) sisällä vihdoinkin tuottanut tulosta ja herkkyys puuttua näihin ylilyönteihin vihdoinkin kasvanut - ja samalla rima alentunut siitä, mitä saa kirjoittaa. Vai onko käynyt niin, että nyt nämä heteroidiotismin kruununvaltiaat ovat heränneet tajuamaan, etteivät olekaan maailmassa yksin ja puolustavat nyt elämäntapaansa ja olemassaoloaan kaikin mahdollisin konstein.

Näille päätoimittajille ja muille, jotka nyt olette saaneet toiminnastanne tuomion, miettikääpä mitä tuhoja olette saaneet ympärillänne! Myös Teidän lähipiirissänne, jopa suvussa on varmasti ainakin yksi, jopa useampi homo tai lesbo. Pystyttekö kantamaan vastuun toiminnastanne ja seisomaan sanojenne takana jopa niinkin raflaavassa tilanteessa, että kirjoituksenne vei viimeisenkin elämänhalun nuorelta joka sittemmin päätyy valitettavaan, mutta varsin arkipäiväiseen itsemurhaan? Miettikääpä sitä vaikkapa joka kerta kun menette nukkumaan ja väitätte rakastavanne lähimmäistänne.
Ok. Mun suvussani on sisko bi, siskon tyttö lepakko, serkkuni gay,minä gay... epäilen toisen siskoni poikaa homoksi ( -> siis onhan meitä enemmänkin, jos kaikki tulisivat oikeasti kaapista ulos. ).

Kaappihomous on mulle täysin käsittämätöntä! Mä en ole itse koskaan ollut enkä ymmärrä koko juttua.
Se on samaa kuin jos strutsi pistää päänsä maan koloon ja luulee olevansa piilossatai turvassa. Yhtä tyhmää!

Ällöimpiä ovat nämä kaappihomopoliitikot. YÖK YÖK YÖK!
Jaa no itse tajuan kyllä kaappihomojenkin kannan. Itse ilmoitin asiasta vasta vuosi sitten sukulaisille.. No eipä ole tarvinnut käydä oman suvun luona kylässä..
Eikö tuo marcon kirjoittama viesti olisi hyvä kohdentaa suoraan asianosaiseen tai -osaisiin julkaisuihin? Jokaisella lehdeksi itseään nimittävällä on nykyään toimituksen oma sähköposti.
Juu, en osaa sanoa onko AS:n päätoimittajaa vaihdettu hiljakkoin, mutta uskoisinpa ettei. AS on ilmaisjakelulehti, johon olen kiinnittänyt hyvin vähän huomiota ennen tätä tapausta.
Voilá! Jäljitin vanhoja AS:sia ja Rainer Tähtinen on mainittu "päätoimittajana ja yksikönjohtajana" lokakuun 11. päivän numeroon asti. Sittemmin hän on kadonnut. Mutta epäilen silti vahvasti että syy siihen olisi ollut töräyksessä.
"Jaa no itse tajuan kyllä kaappihomojenkin kannan. Itse ilmoitin asiasta vasta vuosi sitten sukulaisille.. No eipä ole tarvinnut käydä oman suvun luona kylässä.."

Niinpä... Toki voisinhan mäkin sanoa että pidän kaikkia o-veriryhmänsä salaavia vähän epäilyttävinä. Mikseivät he esittäydy vieraille ihmisille esimerkiksi tyyliin: "Hei, minulla on o-veriryhmä, vereni kelpaa kaikille!"

Eivaan, ajan takaa sitä että miksi ihmeessä homot eivät saisi elää tavallista elämää ilman että sen yksityiskohdat pitää tuoda esiin? Ihmisillä on kuitenkin erilaisia asioita minkä takia he ovat elämänsä eri vaiheissa kaapissa, ja se mielestäni kaikille on suotava.

Tuttavapiiristä tulee mieleen parikin esimerkkiä. Toinen on raskaus, sen alkuvaiheessa asiaa ei useinkaan haluta kertoa kovin laajalle yleisölle koska keskenmenon riski on kuitenkin jonkinmoinen ja keskenmenoa ei taas välttämättä haluta käsitellä isommissa piireissä. Toisena esimerkkinä kuuntelin tässä ystäväni kamppailua sairauden, tai lähinnä sen oletuksen kanssa. Hänkään ei halunnut siitä tehdä sen isompaa juttua, ja onneksi tilanne menikin ohi.

Ranneliikkeen palstoillakin tunnutaan olevan kovin innokkaita outtaamaan erityisesti julkisuuden henkilöitä, tuntuu siltä että omat koirat purevat pahiten...
Julkisuuden henkilö voisi olla jonkinlainen roolimalli nuorelle homolle tai lesbolle. Toinen asia on se, että merkittävän uran tehneen ansioita ei omi heteroväestö itselleen, vaan se annetaan niille kenelle se kuuluu. Ei ole yhdentekevää, että Michelangelo ja Leonardo tekivät maailman kuuluisimmat maalaukset, kun heidät nyt on outattu, mutta sekin tapahtui vasta viime aikoina( tällä vuosisadalla ). Pitäisi voida tehdä uransa homona eli omana itsenään ilman pelkoa ja syrjintää.

Tarkoitan vain, että seksuaaliseen vähemmistöön kuuluva voi olla korvaamattoman arvokas yhteiskunnalle ja jopa sivilisaatiolle, ja se pitäisi tunnustaa hänelle jo hänen eläessään, jos sen voi.
Jokaisen tulisi voida elää ei-syrjittyä elämää homona, lesbona. Se ei tarkoita sitä, että huutaa julki homouttaan, lesbouttaan, mutta että sitä ei tarvitse mitenkään myöskään salailla syrjinnän pelossa. Se tarkoittaisi esim. sitä, että homo- ja lesboparit voisivat tavata sukulaisiaan aivan halutessaan ilman seksuaalisen suuntautumisen takia kuvaan tuotua negatiivisuutta.
Negatiivisuuden kohtaaminen rakentavasti onnistuu juuri vain kohtaamalla se - kohtaamalla se omalla elämällään ja seksuaalisen olemuksensa terveydellä (tarvitseeko tuota edes sanoa).