Mr Gay UK

Ei taida onnistua, kun meillä poliisivoimissa ei "julkihomoja" taida oikein olla. Meillä seksuaalivähemmistöihin kuuluvat poliisit eivät näy mitenkään - ehkä paria Z-lehteen päätynyttä poikkeusta lukuunottamatta. Koko asia tuntuu olevan vaiettu.

Tukholman viimekesäisen Priden yhteydessä on järjestettiin myös seksuaalivähemmistöön kuuluvien poliisien seminaari. Ruotsin suomenkielinen Sisuradio kertoi, että Suomesta paikalla oli vain kaksi edustajaa - ja nämäkin vapaa-ajallaan, sillä Suomen poliisijohto ei katsonut aiheelliseksi lähettää ketään paikalle.

Olen joskus jutellut homon poliisimiehen kanssa asiasta, ja tämän mielestä tilanteessa ei ole mitään ongelmaa tai korjattavaa. Itse asiassa tämä piti lähinnä outona ajatustani siitä, että poliisivoimissa ei pidettäisi omaa suuntautumista kaapissa. Hänen mielestään viranhoito ja seksuaalinen suuntautuminen eivät kohtaa mitenkään. Esimerkiksi armeijassa ja polisiivoimissa asiaan ei ainakaan vielä kyetä suhtautumaan luontevasti. Varmaan meikäläisessä ilmapiirissä seksuaalisen suuntautumisensa esiintuominen olisikin vähän outoa.

Meillä on täällä vielä nuijalla töitä... ;)
smo kirjoitti: "Hänen mielestään viranhoito ja seksuaalinen suuntautuminen eivät kohtaa mitenkään."

Toisaalta voi myös kysyä, miksi seksuaalista suuntautumista pitäisi jotenkin erityisesti tuoda esille sellaisessa ammatissa, jossa seksuaalisella suuntaumisella ei ole viranhoidon kannalta mitään merkitystä.

Ne harvat kerrat, kun olen joutunut tekemisiin poliisien tai vartijoiden kanssa "homona", olen aina saanut asiallista kohtelua. Ei ole kiinnostanut tietää mikä on ollut vastapuolen seksuaalinen suuntautuminen. Tilanne olisi varmasti toinen, jos hlbt-ihmiset yleisesti ottaen kokisivat tulevansa syrjityksi olllessaan tekemisissä ao ammattiryhmien kanssa.

Kunnallis- ja eduskuntavaaleissa jotkut ehdokkaat ilmoittavat seksuaalisen suuntaumisensa lähes päävaaliteemanaan. Ymmärrykseeni ei vieläkään mahdu, mitä tekemistä seksuaalisella suuntautumisella on poliittisen maailmankatsomuksen kanssa. Vihreiden Pekka Haavisto ei Suomen politiikassa vaikuttamisen aikoihin elämöinyt asialla eikä itseasiassa sen jälkeenkään. Parisuhteen rekisteröinti taitaa olla häneltä ainoa julkinen "kaapista tuleminen"

Kaiken kaikkiaan hassua, että samanaikaisesti, kun halutaan tulla hyväksytyksi tasavertaisina valtaväestön kanssa, halutaan tulla huomioiduksi erityisvähemmistönä valtaväestön nähden. Tasavertaisuus toteutuu vasta sitten, kun seksuaalisella suuntautumisella ei ole mitään merkitystä eikä siihen siksi tarvitse kiinnittää mitään erityistä huomiotakaan.