USA:ssa homoja halutaan taas sairaiksi
APA - American Psychological Association on pitänyt vuotuisen konferenssinsa New Orleansissa. Tänään perjantaina jyrkän homovastaiset NARTH (National Association of Research and Therapy of Homosexuality) sekä Exodus International (suomalaisen ASLANin usalainen vastine) pitivät mielenosoituksen konferenssikeskuksen edessä vaatien USA:ssa vuonna 1974 sairausluokituksesta poistettua homoseksuaalisuutta määriteltäväksi uudelleen mielenterveyden häiriöksi. NARTH ja Exodus –järjestöt väittävät voivansa parantaa homoja ja vaativat psykologisten organisaatioiden hyväksyvän tämän periaatteen. NARTH koettaa todistella väitteitään tutkimuksillaan, jotka on toistuvasti osoitettu virheellisiksi. He jättävät myös huomiotta ne tieteelliset tutkimukset, jotka todistavat heitä vastaan taikka he vääristelevät tieteellisten tutkimusten tuloksia.
APA moitti NARTHia ja Exodusta heti terävästi kannanotossaan:
”Yli kolmenkymmenen vuoden ajan mielenterveysalan ammattilaisten keskuudessa on vallinnut yksimielisyys siitä, että homoseksuaalisuus ei ole sairaus, eikä se siksi tarvitse hoitamista. APA on huolissaan NARTHin ja nk. Eheytysterapiassa otetusta linjasta, jota tiede ei tue.
Ei ole yksinkertaisesti olemassa vakuuttavaa tieteellistä todistetta siitä, että seksuaalista suuntautuneisuutta voitaisiin muuttaa. Olemme lisäksi huolissamme NARTH ja Focus on the Family –järjestöjen kantojen synnyttämästä ilmapiiristä, josta kasvaa ennakkoluuloja ja syrjintää.”
Homoja puolustava järjestö Truth Wins Out on tyytyväinen APAn kannanotosta. TWO toteaa, että eheytysterapia on keinotekoinen ’hoito’, joka ei ole muuta kuin Raamatun kirjoituksia verhottuna tieteeksi ja uskonnoksi, sekä naamioituna tieteellisiksi tutkimuksiksi.
Lähde: Advocate
Entäs jos homosta voisikin kääntyä heteroksi?
Jos verrataan "heterosta" homoksi eheytyneiden määrää "homosta" heteroiksi eheytyneisiin, voitais tuollaisen logiikan mukaan musta vetää hyvin nopesti johtopäätös, että heterous on jonkinlainen mielenterveysongelma. :)
Nää asiat ei vaan taida olla ihan niin yksioikoisesti analysoitavissa.
Mäkin tunnen yhden ex-lesbon. Hänet oli raiskattu alle kouluikäisenä, jota hän ei itse pystynyt ennen terapiaa muistamaan, ja kaikki naiseus tuntui hänestä niin ahdistavalta, että hän käyttäytyi itse hyvin poikamaisesti ja miehen kanssa olo tuntui niin ahdistavalta, että lesbon elämäntavan valitseminen tuntui helpommalta. Terapiaan hän hakeutui ihan muista syistä, mutta siellä palasi tämä muisto hyväksikäytöstä, jonka käsitteleminen auttoi hänet "eheytymään heteroksi".
Oikeasti tämä nainen oli tietenkin koko ajan ollut hetero, eikä mitään oikeaa kääntymistä tapahtunut, ainoastaan oman seksuaalisuuden tunnistaminen ja vahvuus elää todellisten tunteidensa mukaiseksi. Hän ei ollut koskaan tuntenut oloaan hyväksi eläessään lesbona. Siksi ei musta ole vallan väärin, jos "itseä häiritsevä homoseksuaalisuus" säilyy mielenterveysluokituksissa, koska kyse voi olla myös tukahdutetusta heteroudesta. Mutta kuten sanoin, tukahdutettu homous on kyllä paljon paljon yleisempi ongelma..
Mä uskon, että ihmisen todellista seksuaalisuutta ei voi muuttaa. Trauman tai yhteiskunnan painostuksen aiheuttama seksuaalisuuden kääntymä (joka on varmasti ahdistava tila), voidaan sen sijaan korjata. Ehkä on niin, että osa eheytyksiin hakeutuvista ihmisistä on tällaisesta kääntymästä kärsiviä ja saavat terapioinnista todellista apua. Harmillista on, että nämä yksittäiset tapaukset leimaavat aidossakin suuntautumisessaan eläviä ihmisiä, ja vielä varsin epäloogisesti, koska heterosta kääntymästä homoksi eheytyneitä on moninkertainen määrä toisinpäin tapahtuneeseen eheytymään nähden, ja tämä ilmiö halutaan vaan sivuuttaa.. Mutta sellaistahan se on, kun tutkimusten tulokset halutaan päättää jo etukäteen.
Kesäpoika, voitaisiinko kertomasi naisen kohdalla ajatella, että hän olikin tosiasiassa koko ajan hetero, eikä mikään lesbo taikka ex-lesbo? Hän ikävien elämänvaihettensa seurauksena päätyi kokeilemaan samansukupuolista suhdetta.
"...heterosta kääntymästä homoksi eheytyneitä on moninkertainen määrä toisinpäin tapahtuneeseen eheytymään nähden..."
Mielestäni tässä myös oikaiset mutkia hieman vapaamuotoisesti. Jos tarkoitat esimerkiksi miehiä, jotka kenties ympäristön painostuksesta tai omasta pelostaan johtuen ovat menneet naisen kanssa naimisiin ja saaneet myös lapsia, vaikka todellisuudessa tuntevat eroottista vetovoimaa pääasiassa samaan sukupuoleen. Eivät he ole heteroita, vaan kulissiavioliitossa eläviä homoja taikka yksinkertaisesti biseksuaaleja miehiä.
Juhani
Mä pistin ihan alussa sanat hetero ja homo lainausmerkkeihin, mutta sitten en enää jaksanut, koska ajattelin, että kirjoituksen sanoma tuo kyllä esiin sen, minkä ihan suoraankin mainitsin, ettei todellinen suuntautuminen voi vaihtua, se voi vaan peittyä.
Tän naisenkin kohdalla sanoin kyllä, että oikeastihan hän oli koko ajan hetero. Aina ei jaksa viilata pilkkua joka lauseessa, kun koko tekstin lukeminen kyllä antaa oikean kuvan. Melkein mistä tahansa kirjoituksesta voidaan irrottaa lauseita asiayhteydestään ja saada ne näyttämään ihan toiselta.
Laiskuutta, myönnän: olisi ollut oikeammin sanoa aiemmin homoseksuaalisesti käyttäytynyt nainen ex-lesbon sijaan. Se vaan oli musta niin paljon lyhyempi ja ytimekkäämpi.
Oikeastaan taitaa olla niin, että jos haluaa päästä vähemmällä, niin alkuperäisen tekstin muotoiluun kannattaa käyttää todella paljon aikaa ja tarkistaa se useita kertoja, koska sama aika hukkuu muuten kirjoituksen selittelyyn sitä ymmärtämättömille.. Tai helpointa olis oikeastaan olla kirjoittamatta ollenkaan silloin, kun tahtois vaan kommentoida jotain ihan spontaanisti. Mut kun mä nyt vaan olen spontaani. Sellaista ei tunnuta oikein katsottavan hyvällä tällä sivustolla.
Tästä kirjoituksesta korjasin kolmea kohtaa. Toivottavasti nyt ei jäänyt mitään huomaamatta.
Niin ja mä en tarkoittanut sellaisia miehiä, jotka tietävät olevansa homoja, mutta elävät kulisseissa, vaan sellaisia miehiä, joilla on (ehkä) ne vaimo ja lapset, mutta sisällään vain epämääräinen olo, että kaikki ei ole hyvin ja oikein. Ja sitten vasta myöhemmin tajuavat, etteivät koskaan olleet oikeasti heteroita. Että sitä se ahdistuneisuus ja erilaisuudentunne koko ajan olivatkin.
Vielä: tämä nainen ei ollut hetero, joka päätyi kokeilemaan naisen kanssa siinä mielessä, miten se noin sanottuna yleensä ymmärretään. Hän luuli koko elämänsä kolmikymppiseksi asti olevansa aidosti lesbo, koska naisen kanssa olo tuntui paremmalta kuin miehen, vaikka hänellä olikin kaikissa suhteissaan epämääräisellä tavalla huono olla. Mun on vaikea selittää kenenkään toisen tunteita, mutta luulo omasta lesboudesta oli todellinen ja vahva. Näin hän tämän mulle kertoi. Siinä mielessä ei ole ihan väärin kutsua häntä ex-lesboksi.
Terapiassa sitten selvisi se hyväksikäyttökokemus ja kun hän siihen apua saatuaan oppi hyväksymään ensin oman naiseutensa ja samalla oppi olla pitämättä vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta niin suurena uhkana itselleen, niin lopulta nämä vapautuneet tunteet saivatkin hänet huomaamaan, että ne ennen niin uhkaavilta ja ällöttäviltä tuntuneet miehet ovatkin ihan kiinnostavia.. ;)
Sitä en tiedä, pystyykö hän edelleenkään esim. seksiin miehen kanssa vai arvet siihen liian syvät. Mutta eihän seksi olekaan suuntautumisessa olennaista, vaan se, että hän kokee itse nykyään löytäneen itsensä nimenomaan heterona.