Etelä-Saimaa-lehden yleisönosastossa Pridesta

• 1 / 2
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 13.7.2006 18:41
Etelä-Saimaan yleisönosastossa (7.7.2006) julkaistiin lukijan kirje Katja Asikaiselta Lappeenrannasta. Siinä viitataan Pride-tapahtuman uutiseen ja Heidi Hautalan puheeseen.

"Hoh-hoijaa! Siinäpä onkin ylpeydenaihetta kerrakseen, kun elää Jumalan sanan vastaisesti. Tässä maassa yritetään romuttaa kristilliset avioliitto- ja perhearvot pikkuhiljaa ja kenenkään huomaamatta. Niissä pitäytyviä haukutaan suvaitsemattomiksi ja vähemmistöjä syrjiviksi. --- Raamatun mukaan jokainen on kuitenkin luotu heteroksi. --- "

"Hautalan tavoin kehoittaisin Jeesukseen uskovia tulemaan 'ulos kaapista', tunnustamaan vakaumuksensa. Meillä on paljon suurempaa kerrottavaa tälle maalle, vaikka emme itsessämme olekaan mitään."

Etelä-Saimaa julkaisi tänään erään lukijan vastineen. Kirjoitus on väkevä kuvaus siitä, millaisen taistelun uskovainen homo voi joutua käymään sisällään, omassa yhteisössään ja koko tässä yhteiskunnassa vallitsevia ennakkoluuloja vastaan, voidakseen elää omalla, itselleen ominaisella tavalla.

Koko teksti on lähetetty minulle ja kirjoittajan luvalla julkaisen sen nyt täällä.

Oma vai Jumalan valinta

Katja Asikainen on huolissaan kristillisten perhearvojen romuttamisesta tässä maassa (E-S 7.7.06). Hän väittää Raamattuunsa perustuen ihmisten vaihtaneen seksuaalisen suuntautuneisuutensa väärään. Asikaisen väittämät tuntuvat minusta tänä päivänä vähintäänkin kummallisilta ja epäjohdonmukaisilta. Ne ovat myös epäinhimillisiä. Kristillinen lähimmäisen rakastaminen ja ymmärtäminen puuttuvat hänen kirjoituksestaan täysin.

Taannoin, kun olin 15 vuoden ajan yrittänyt vapautua homoseksuaalisuudesta, kun rukousmyllyä oli pyöritetty ympärilläni yhtä mittaa kuin jänisräikkää, kun oli kokeiltu lukemattomia erilaisia rukoustekniikoita ja kaikki olivat osoittautuneet tehottomiksi, kun olin satoja ellen tuhansia kertoja itkenyt itseni uneen kohtaloani kiroten, annoin lopulta periksi. En suostunut enää omaa arvoaan etsivien vapaiden suuntien saarnamiesten ja parantajien koekaniiniksi. En suostunut enää kieltämään ihmisarvoani. Päätin hyväksyä itseni juuri sellaisena, miksi Luojani ja Mestarini on katsonut hyväksi luoda minut.

Sitten tulee joku Katja ja kertoo, että iloitsen ja hekumoin synnissä ja että olen itse valinnut osani. Ehkä Raamatussa tosiaan sanotaan, että joku on vaihtanut sukupuolisuutensa toiseksi, mene ja tiedä. Se ei kuitenkaan koske minua. Olen ihan oikeasti pyristellyt homoseksuaalisuuttani vastaan - turhaan. Suuntautumisestani tulin tietoiseksi noin 13-vuotiaana, mikä oli hirmuinen shokki. Ja nyt minä olen siis sinun ja Raamattusi mielestä valinnut osani.

Voisitko tehdä meille uskovaisen taustan omaaville homoille palveluksen? Pidä mieluummin ihan omassa mielikuvituksessasi väitteet siitä, että olemme itse valinneet osamme ja että vain iloitsemme ja kieriskelemme synnissä. Sinulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, miten kivinen polkumme on ollut ja millaisia haavoja kukin tavallamme olemme näissä taistoissa saaneet.

Jumala on ollut hiljaa jo melko pitkään. Heidi Hautala sen sijaan vastasi.

Uskovainen homo
Joutseno

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.
Toimitus
  • 2 / 2
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 13.7.2006 18:53
Pieni toivomus:

Kun lähetätte minulle kirjoituksia, muistakaa liittää mukaan tarkkaan tiedot julkaisumediasta, päivämääristä ja mahdollisista muista kirjoitukseen liittyvistä seikoista, sekä omat yhteystiedot. Sisältö mieluiten puhtaana ascii-tekstinä.

Haluan jonkinlaisen varmuuden uutisen/tiedon luotettavuudesta, ennen kuin sitä ryhdyn kommentoimaan.

Tämä toivomus ei liity tähän nimenomaiseen tapaukseen. Tulipa vain nyt juuri mieleeni.

Juhani