Ratkaisu hate speechiin maallisesta regimentistä?

Kristillisissä piireissä ja kansankirkon liepeillä pikkuruisen äänekkään joukon mellastus peittää edelleen alleen kristittyjen enemmistön tunnot - aivan erityisesti sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asiassa. Oma lutskumainen mielipiteeni on, että homofoobinen hate speech on "maallisen regimentin" kysymys, johon troppi ja stoppi on löydettävä "luonnollisen järjen" käytöllä ja esivallan toimesta. Seuraavat caset pseudo/kvasikristillisestä hate speechistä ovat eräältä tolkkupäisten lutskujen foorumilta, olisikohan ollut kyseessä epävarmojen armonkerjääjien ystäväkansa.

Lähetetty: 03.07.2006 13:10 Viestin aihe: Kristillisessä mediassa "vihapuhettako"?
--------------------------------------------------------------------------------
Eilisessä Horisontissa (Kirkon tiedotuskeskuksen kirkkoja ja uskontoa käsittelevä ohjelma Yleradio 1:ssä) haastateltava, jonka nimeä en ehtinyt rekisteröidä, otti kantaa "vihapuheeseen" - leimaavaan, stigmatisoivaan tai tuomitsevaan puheeseen vähemmistöjen tai oikeudettomien ryhmien lähimmäisistä.

Varsin ronskeihin teksteihin voikin törmätä joissakin kristillisissä foorumeissa ja medioissa. Osaan lukijoista leimaava kirjoittelu vaikuttaa kirkosta vieraannuttaen ja evankeliumin kuulemiselle esteitä rakentaen. Varmasti useimpiin lukijoihin stereotyyppisesti lähimmäisiä käsittelevät tekstit vaikuttavat paradoksaalisesti raitistaen, havahduttaen. Mutta entä erityisen herkkään, vaikutteille alttiiseen ja tiiviin lahkomaisen ryhmän tai johtajan ohjauksessa olevaan? Mikä on vastuu "vihapuheen" seurauksista?

Laitan lopuksi muutamia "mietoja", "asiallisia" ja painokelpoisia esimerkkejä vähemmistöjen lähimmäisten luonnehdinnoista. Kirkon&kaupungin yleisönosastolta, josta varmasti todella valitettavat tekstit suodatetaan. Paperilehden lisäksi nämä kristittyjen kirjoitukset on julkaistu verkkosivuilla, mistä julkaisupäivämäärät:
- 19.6.06 "ei se ole normaalia ihmisen toimintaa, kun kaksi partaista "äitiä" saati peruukkiin pukeutuvaa "isää" suutelee ja pakottaa "lapsensa" osallistumaan heidän piirinsä marsseihin,"
- 25.4.06 "koska nainen on näin hillitön ja sekä itselleen että lapselleen vaarallinen, hänen täytyisi saada laillinen keinosiemennys. Lakia siis tarvitaan suojelemaan naista vastuuttomalta käyttäytymiseltään"
- 28.4.06 "Ehkäpä kaikki Suomen naiset tulisi steriloida ja marssittaa vuosien odotuksen jälkeen laboratorioon, jotta taatusti odotetulta lapselta "ei tule rakkautta puuttumaan"? Moinen rakkaus-pulputus on rikinkatkuista kuin kylpyammeessa kupliminen."
- 9.5.06 "homopari tarkoittaa kahta saman sukupuolen ihmistä, jotka jostain syystä haluavat matkia normaalipariskuntia, kuvitellen toista naiseksi ja toista mieheksi"
  • 2 / 2
  • Kalle af
  • 5.7.2006 23:51
Minä olin yksi niistä papeista jotka jouduimme Joosualaisten silmätikuiksi Pride-marssin aikana. Kyllä sellaista tekstiä on kaatunut minunkin päälleni, että huhhuh. Pappeuteeni olen tosin itse pystynyt vaikuttamaan, seksuaalisesta suuntautumisesta poiketen.

En voi kuin voivotella ja valitella uskonveljien ja -sisarten käyttäytymistä.