Vineyard - vanhaa viiniä uudessa leilissä?

• 1 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 9.6.2006 22:23
Aslan on muutaman vuoden ollut keräämässä melkoisen kielteistä mainetta ainakin homojen silmissä. Aslan panosti voimakkaasti parisuhdelain estämiseen. Se epäonnistui. Parisuhdelaki säädettiin. Mahdollisesti siitä seurasi joko toiminnan näivettyminen taikka meno piiloon ja sieltä toimiminen. Minulla ei ole asiasta muuta kuin epäsuoraa tietoa. Arvelen tapahtuneen molempia. Kuulin joidenkin eronneen Aslanista siksi, että se ryhtyi politikoimaan parisuhdelain käsittelyn aikaan.

Nyt näyttää siltä, että on pukeuduttu uusiin vaatteisiin Vineyard-seurakunnan nimissä. Se on tietenkin tuontitavaraa USA:sta, kuten Aslankin, joka on mielestäni amerikkalaisen Exodus-liikkeen haarakonttori Suomessa.

Kun vain hiukan asiaan vilkaisin, niin eikö vain vanha "ystävämme", ex-gay Ari Puontihan se Vineyard-seurakunnassa häärää.

Tälle kesälle heillä on ohjelmassa Vapautumis- ja eheytymisseminaarit, Todella Vapaita -koulutusviikonloppuja, Eheytymisen ja vapautumisen peruskoulutusviikonloppu.

Koulutuksen tarkoituksena on ensisijaisesti varustaa sekä nykyisiä että tulevia seurakuntien pienryhmien vetäjiä ja muita sielunhoitotyötä tekeviä. Koulutus tarjoaa myös jokaiselle mahdollisuuden tunnistaa ja murtaa mahdollisia henkivaltasiteitä omassa elämässään. Koulutuksessa ovat keskeisellä sijalla:

* parantuminen tunne-elämän vammoista ja vahingollisista käyttäytymismalleista sekä niihin liittyvien henkivaltasiteiden katkaiseminen
* oikea identiteetti ja maailmankuva.

Onkohan tässä nyt tarkoituksena jatkaa nk. homojen eheyttämistä aikaisempaa puhtaamman julkisivun takaa.

Jos jollakulla on heistä ja heidän toiminnastaan tietoa nimenomaan tällä "oikean identiteetin" linjalla, niin kertokaa ihmeessä.

Nyt kun sateenkaari-ihmiset juhlivat Pridea, niin olisiko Vineyard-seurakunta ottanut käyttöönsä vanhat vapautuspäivät. ;-)

Juhani
Niin. Ari Puonti on varmaan kunnianhimoinen butsch. On tietenkin ymmärrettävää, jos haluaa auttaa lähimmäisiään, että parantelee heitä rukouksin ja manaten, kun on kehittänyt kristillisen vakaumuksen itselleen ja sen takia omaa syviä ristiriitoja oman persoonallisuutensa ja vakaumuksensa kesken(?) Onkohan hän julistautunut "parantuneeksi", mitä hieman epäilisin? Voi varmaan kehittää toiveen ja siirtää sen itsensä ulkopuolelle. Parantaa toisia, kun haluaa itse parantua tai käsittelee sen avulla omia traumojaan ja on samalla itsekin hoidossa. Eihän sekään ole tuomittavaa, vaan ymmärrettävää kunhan sen nyt tunnustaa sekä itselleen että toisille. Jos yrittää taianomaisesti tai taikauskoisesti kadottaa julistamiaan "mielenterveysongelmia" voi syyllistyä magiaan kuten poppamies tai huijaamiseen kuten taikuri. En minä tiedä, miten Jumala parantaa ja ketä!

Onkohan yksikään näistä uskonnollisista hurmahengistä ja omaan itseensä ihastuneista uskovaisista parantajista ajatelleet, että heidän parantamisyrityksensä voisi tuntua homolta samalta kuin oman sukupuolielimen irti leikkaaminen? Mitä sen jäkeen? Elämä eunukkina! Jotkut ovat senkin elämänmuodon itse valinneet, kuten tiedämme näitä tällaisia katolisia piispoja olleen, jotka silpoivat omaa ruumistaan uskonnollisista motiiveista.

On huolestuttavaa, jos haluaa olla parantaja olematta ensiksi parantunut! Mistä on kysymys?
  • 3 / 8
  • Dragon-85
  • 16.6.2006 19:06
Kyllä Puonti julistaa "parantuneensa". Häneltä itseltään olen niin kuullut.
  • 4 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 16.6.2006 19:36
Täytyisi kait Puontin ensin määritellä mistä hän on parantunut (mikä oli hänen sairautensa) ja sitten mikä onkaan "parantumisen" lopputulos, hetero vaiko ex-gay.

Juhani
  • 6 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 18.6.2006 8:20
Kiitos tarkennuksesta.

Yleensä tuollaisessa tapauksessa puhutaan biseksuaalisuudesta.

Minun mielestäni on ihmisten harhauttamista puhua parantumisesta tai muuttumisesta ex-gay:ksi, jos pystyy huomaamaan itsessään biseksuaalisenkin puolen. Oikea tapa toimia olisi opettaa ihmisiä hyväksymään samaan sukupuoleen kohdistuvat eroottiset tunteet, eikä niitä torjua vaikkapa polvirukouksilla.

Juhani
  • 7 / 8
  • Vikkari
  • 18.6.2006 10:48
Ehkä ongelmana näillä "parantuneilla" on se, että miehet palaa mieleen, jollei säännöllisesti rukoile herralta voimaa saatanallisia homoja vastaan.
  • 8 / 8
  • Dragon-85
  • 18.6.2006 22:46
Mutta ehkäpä hän ei ihan oikeasti alkanut huomata itsestään bi- vaan heteroseksuaalista puolta? Entäpäs jos Puonti oikeasti on omien sanojensa mukaan "parantunut"? Mielestäni on paha mennä tuomitsemaan, kun ei omakohtaisesti voi tuntea, mitä hänenkin päässään on tapahtunut.