Hetero homon kämppiksenä. MTV3 ke 7.6.
MTV3 ke 7.6.2006 20:00 - 21:00, 45min Special: 30 päivää
Homon kämppiksenä. Muuttuuko heteron maalaisnuoren käsitys homoudesta syntinä, kun hän asuu kuukauden päivät homon kämppiksenä San Franciscossa?
Hohhoo, jopas on taas...
Hauska ohjelma! Spurlockilla on vähemmän maalaileva ja ylimakea tyyli kuin amerikkalaisdokumenttien tekijöillä yleensä. Pidän tästä.
No joo, olihan se jonkinlainen dokumentti, jossa pääasiassa jäykisteltiin. Sääliksi hiukan kävi Rayanin asema yksin puolustamassa milloin missäkin paikassa omaa tiukkaa uskonnollista vakaumustaan. Hän olisi mielestäni tarvinnut jollakin keinoin tasoitusta ainakin alkuun. Pojan ilme kertoi, että hän koki olonsa ahdistuneeksi lähes koko ajan. Toivottavasti sai kunnon korvauksen hommastaan heteromannekiinina.
Loppukommentit kummaltakin päähenkilöltä olivat kuin koulun somasta ainekirjoituksesta. Ryan kertoi, kuinka hänen elämänsä oli muuttunut lopullisesti. Joutavaa puhetta. Entiseen ympäristöön palattuaan 30 päivän jälkeen hän uskoo täsmälleen samoin kuin San Franciscoon saapuessaan. Homomies Ed vakuutti kameralle, kuinka heistä tuli nyt ystävät. Täyttä lööperiä. Edin kehon kieli taksia odotellessa kertoi täysin päinvastaisen viestin. He tuskin koskaan tuon jälkeen kohtaavat.
Ohjelman tekijät eivät olleet tehneet mielestäni kunnolla kotiläksyjään, eli homma olisi pitänyt suunnitella etukäteen paremmin. Asioita olisi voinut lähestyä hienovaraisemmin ja tyylikkäämmin, eikä pakottaa heteromiestä ikään kuin seinää vasten jatkuvasti. Vaikutelma oli saman kaltainen kuin joku olisi paiskattu järveen ja katsottu, osaako se pysyä pinnalla. Ryanin ilmeet olivat useita kertoja sellaiset, että hän olisi halunnut homman keskeyttää.
Pisteet 5+ vanhalla kouluasteikolla.
Juhani
Mielestäni oli hyvin kuvaavaa, että heteromies ilmoitti ensin homouden olevan syntistä ja luonnotonta, ja kun homot tämän jälkeen puolustivat omia näkemyksiään niin seuraavaksi hetero valittelikin jo sitä kuinka hänen kimppuunsa tuolla tavoin ikävästi hyökättiin (?!?).
Itselleni "pisti silmään" PFLAGin (omaistenryhmän) vanhemman miehen kommentti - tulisiko hänen kohdella erilailla lesbotytärtään, kuin heteropoikiaan. Yksinkertaisella asialla vertailu vastineena homouden synnillisyydeen toimi paremmin kuin
mitkään muut kommentit. Myös tämän naispastorin sanavalmius ja vastaukset olivat perusteltuja. "Jumalaa kiinnostaa enemmän miten käytämme voimavaramme, kuin mitä teemme sukupuolielimillämme..." ;)
Omalla laillaan on huvittavaa ajatella, että juuri valkoiset amerikkalaiset (ne eurooppalaisten jälkeläiset, jotka ovat omineet intiaanien ja muiden alkuperäiskansojen maat itselleen) ovat tuomitsemassa jyrkimmin syntisiä. Aseet ja ampuminen ovat harraste - tappamiseen valmistautuminen ja tappaminen eivät ole syntiä - mutta homous on. "Jenkithän" ovat puolustamassa tälläkin hetkellä "isänmaataan" ainakin Lähi-Idässä.
Ehkäpä todellisuus jenkkien suhteen on siinä että jakaantuminen eri ryhmiin on siellä helppoa - USA on kuppikuntien ihmemaa. Vapaus elää kuten itse tahtoo...
Eurooppalaisesta näkökulmasta tarkasteltuna asetelma näyttääki oudolta...
"Ryan kertoi, kuinka hänen elämänsä oli muuttunut lopullisesti. Joutavaa puhetta. Entiseen ympäristöön palattuaan 30 päivän jälkeen hän uskoo täsmälleen samoin kuin San Franciscoon saapuessaan. Homomies Ed vakuutti kameralle, kuinka heistä tuli nyt ystävät. Täyttä lööperiä. Edin kehon kieli taksia odotellessa kertoi täysin päinvastaisen viestin. "
JuhaniV:n kommentti pelasti päiväni, minä nimittäin aloin uskomaan tuohon "somaan ainekirjoitukseen" ja että monipuolinen tutustuminen homojen maailmaan johtaisi suvaitsevaisuuteen.
Ystäväni, joka käyttää nimimerkkiä Nappisilmä, oli katsonut dokumentin ja kommentoi yksityisesti minun tekstiini (>). Mielestäni hänellä oli kiinnostavia ajatuksia ja pyysin luvan niiden julkaisemiseen verkkokeskustelussa.
Juhani
JV: > No joo, olihan se jonkinlainen dokumentti, jossa pääasiassa jäykisteltiin.
Nappisilmä: Olihan se vähän väkinäistä. Suvaitsevaisuus oli vähän päälle liimattua, koska suvaitsevaisuuden lisääminen kuului ohjelman ideaan.
> Sääliksi hiukan kävi Rayanin asema yksin puolustamassa milloin missäkin paikassa omaa tiukkaa uskonnollista vakaumustaan. Hän olisi mielestäni tarvinnut jollakin keinoin tasoitusta ainakin alkuun.
Toisaalta olisi ehkä pitänyt tuoda esiin se Ryanin kokemus, miltä tuntuu olla ainoa erilainen erilaisessa ja suorastaan vihamielisessä ympäristössä. Ryan olisi voinut hoksata, että jos hänestä tuntui, että hän oli yksin muita vastaan ilman mitään tasoitusta ja se oli kurjaa, niin on varmaan homollakin kurjaa heteroiden keskellä.
> Pojan ilme kertoi, että hän koki olonsa ahdistuneeksi lähes koko ajan. Toivottavasti sai kunnon korvauksen hommastaan heteromannekiinina.
Niinpä, mutta eikö homo voi tuntea samalla tavalla ahdistuneeksi itsensä heterojen joukossa eikä hän saa mitään korvausta. Päin vastoin, homolla ei ole edes toivoa päästä 30 päivän jälkeen pois.
> Loppukommentit kummaltakin päähenkilöltä olivat kuin koulun somasta ainekirjoituksesta. Ryan kertoi, kuinka hänen elämänsä oli muuttunut lopullisesti. Joutavaa puhetta. Entiseen ympäristöön palattuaan 30 päivän jälkeen hän uskoo täsmälleen samoin kuin San Franciscoon saapuessaan.
Loppukommentti kuului tavallaan ohjelman formanttiin, mutta kyllä minusta näytti siltä, että Ryan ihan oikeasti hyväksyisi homon armeijakaveriksi ja minusta hän ihan oikeasti ymmärsi isää, joka oli huolissaan siitä, että tytärtä ehkä syrjitään lesbouden takia. Myös veteraanit ja Edin äiti teki Ryaniin oikeasti vaikutuksen. Ryan sai mallin siitä, miten perheenjäsentä voi rakastaa edelleen, vaikka tämä osoittautuisi homoksi. Minusta tämä taso riittää heterolle ihan hyvin, koska mitä hetero tekee homobaarissa. Kerran olen seuran mukana osunut homobileisiin, mutta koska en muutenkaan käy kuppiloissa, miksi minun pitäisi bailata homokuppiloissakaan. Eikö minulle riitä, että jutellaan kavereiden kanssa ja ihmetellään maailmaa sen ihmeitä ihan vaan tavallisissa elämän kuvioissa. Eikö se ole tavoite. Vaikka Ryan yhä uskoo edelleen, että homous on valinta, hän tuskin enää lulee, että homot jahtaisivat häntä, varsinkaan, jos hän pitää homobaarissa paidan päällä.
> Homomies Ed vakuutti kameralle, kuinka heistä tuli nyt ystävät. Täyttä lööperiä. Edin kehon kieli taksia odotellessa kertoi täysin päinvastaisen viestin. He tuskin koskaan tuon jälkeen kohtaavat.
Ed ei tykännyt Ryanista, koska Ryan oli lapsellinen, epä-älyllinen ja epäsiisti. Ed oli selvästikin joutunut lastenvahdiksi.
> Ohjelman tekijät eivät olleet tehneet mielestäni kunnolla kotiläksyjään, eli homma olisi pitänyt suunnitella etukäteen paremmin.
Olen samaa mieltä. Ryanille usko oli todellakin uskonasia eikä hän selvästikään pystynyt älylliseen pohdintaan. Ryanille usko on yksi paketti ja jos paketti olisi mennyt homouden osalta rikki, hänen koko uskonsa olisi voinut romahtaa. Ryan tarvitsee uskoaan pysyäkseen kasassa, joten pappi teki siinä väärin, kun hän yritti argumenteillaan horjuttaa Ryanin uskoa. Papin argumentit olivat hyviä ja aiheellisia ja ymmärrän pappia, koska hänelläkin on paljon pelissä, mutta vanhempana hänen olisi pitänyt ymmärtää, että niin on Ryanillakin.
> Asioita olisi voinut lähestyä hienovaraisemmin ja tyylikkäämmin, eikä pakottaa heteromiestä ikään kuin seinää vasten jatkuvasti.
Toisaalta emme tiedä, mitkä kohdat on jätetty pois. Ehkä mukaan on leikattu vain ne kohdat, jossa Ryania rääkättiin. Mutta onhan se niin, että ei syrjintää saa loppumaan sillä, että syrjitään takaisin.
En oikein ymmärrä millä tavalla heteromiestä syrjittiin.
"En oikein ymmärrä millä tavalla heteromiestä syrjittiin. "
Niin no, se oli vähän typerä ajatus mieheltä minustakin, ja dokumentti nyt oli mitä oli, mutta osoitti kyllä hyvin sen että moni hyväksyisi homot paremmin jos ymmärtäisi. Tarkoitan kai, että joskus on helppoa olla näkemättä ihmisiä yksilöinä ja tuntevina olentoina, ja sen sijaan ajatella jonakin kasvottomana massana. Ja se juuri mitä joku kirjoittikin tästä lesbotytön isän kommentista olikin niin tehokas ehkä juuri siksi, hän ymmärsi ettei lesbous tee ihmisestä jotain muuta, vaan hän on silti tytär ja sisar ja niin edelleen. Sen epäily on tietysti älytöntä, mutta varmasti se on jokin luonnollinen reaktio ihmisillä??
Se oli kyllä aika surkea hetki missä ihmisoikeusjuristi kampanjoi homoseksuaalisuutta vastaan. Voisiko ironisempaa olla? Ja on aivopessyt lapsensa ja lapsenlapsensakin mukaan.
Try kirjoitti: "Se oli kyllä aika surkea hetki missä ihmisoikeusjuristi kampanjoi homoseksuaalisuutta vastaan. Voisiko ironisempaa olla? Ja on aivopessyt lapsensa ja lapsenlapsensakin mukaan."
Tarkoittanet pastori Phelpsiä. Hän on täydellinen kaheli, joka haluaa julkisuutta mahdollisimman paljon. Suku on lähtenyt mukaan. Hän käy homohautajaisissa osoittamassa mieltä. Sotilashautajaiset tulivat mukaan kuvaan jokin aika sitten, koska ilmeisesti homohautajaisia oli liian vähän. Militarihautajaiset sen vuoksi, että Bush muka suosii homoja! Taisi Phelpsin vuoksi tulla jokin lakimääräys, jolla hänen klaaninsa pidetään edes jonkin verran aisoissa.
Juhani
Vastapuolella on tarjolla kovempiakin kortteja kuin Phelps, mutta että ohjelma olisi saatu myönteiseksi, piti tuollainen hullu valita edustamaan uskovaisia. Uskikset varmaan itsekin suuttuvat Phelpsistä. Ihan kuin täällä polvirukoilijat edustaisivat kaikkia homofobisia mielipiteitä uskonyhteisössä.
Näin ohjelmasta jäi turhan propagandistinen sävy.
Pora-liike kirjoitti:
"..että ohjelma olisi saatu myönteiseksi, piti tuollainen hullu valita edustamaan uskovaisia.."
Toisaalta ohjelmassa myös kysyttiin tavallisilta, kadulla vastaantulleilta ihmisiltä heidän mielipiteitään homoudesta. Monilla näistä taviksistakin oli melko negatiivinen asenne homoseksuaalisuutta kohtaan ja useimmat sanoivat homouden olevan synti ja yksiselitteisesti väärin. Eli ei jäänyt pelkästään Phelpsin varaan tuo uskonnollisten tahojen asenteen kuvaaminen.
Olikohan se poika luenut koskaan muuta kirjaa kuin Raamattua?
Kukas se sanoikaan:"Varokaa yhden kirjan lukijoita!"
Jostain kumman syystä täällä (näillä palstoilla) on jäänyt noteeraamatta The Fort Lauderdale Gay Men Chorusin vierailu Helsingissä. Siitä huolimatta vähemmistöväki täytti koko Stoan salin, etenkin homomiehiä oli runsain mitoin. Itse toin muassani heteronaisen. Minusta oli tosi vapauttavaa ja rentouttavaa nähdä kuinka homot olivat yhdessä avoimesti. Paranin hetkellisesti jopa masennuksestani. Kovin useasti tuollaista ei pääse näkemään pk-seudullakaan.
Mutta kyllä minä voin kuvitella että heteromies kakistelisi. Minä sanoisin, että sellaiselle kokemus on rikastuttava, joskaan ei helppo. Ihmiset yleensä pyrkivät helppoon elämään jossa ei tarvitse ajatella eikä tehdä kyseenalaistuksia ja samalla elämä jää hirveän köyhäksi. Mutta se rikastuminen tapahtuu vasta kun sitä kokemusta on hautonut tarpeeksi pitkään.
Mukavaa kuulla, Pora-liike!
Mitä tulee Raamattuun, niin se on kokoelma kirjoja, kirjeitä...
Onkohan tämäniltainen uusinta viime kesältä
45min Special: 30 päivää: Tänään 29.4.2007 MTV3 18:00 - 19:00 Homon kämppiksenä. Muuttuuko heteron maalaisnuoren käsitys homoudesta syntinä, kun hän asuu kuukauden päivät homon kämppiksenä San Franciscossa? Tuotanto: Reveille.
Minä olen itse homona ollut heteron kämppis. Asuin silloin vanhassa ja rapistuneessa talossa, jonka teknisiä puutteita kompensoi suhteellisen edullinen vuokra ja koko - 4 makuuhuonetta, 3 kerrosta.
Samassa huushollissa asui lisäkseni kaksi muuta nuorehkoa miestä, yksi italialainen ja yksi irlantilainen, mutta jälkimmäinen oli tuskin koskaan paikalla. Jäljelle jäi tuo italialainen, jota en aikonut sen kummemmin noteerata, mutta tämä alkoi tarjoilla minulle ruokaa, teetä yms. Minä puolestani kuskasin taloon viiniä, jota hän arvosti muttei juuri ostanut sitä itse.
Viiniin littyen, kerran puheeksi tulivat seksiasiat ja hienoisessa pöhnässä en huomannut varoa suutani, vaan kerroin että miehessä minä pidän siitä ja siitä. Siten ilmeni suuntautumiseni, mutta vaikka tuo kämppikseni olikin sellainen sisilialainen uomo, fanaattinen jalkapallon seuraaja ja muita klisheitä, homoseksuaalisuus ei hänelle ole mikään tabu. Niinpä meistä tuli ystävät. Olen viitannut häneen toisessa keskustelussa.