Palkan perusteet

  • 1 / 5
  • arkadas
  • 3.2.2006 15:04
"ENGLANNISSA tehty tutkimus antanee vakavaa ajattelemisen aihetta niille, jotka pitävät palkkaansa liian pienenä. Tulovertailu osoitti, että homoseksuaalit miehet ansaitsevan vuodessa keskimäärin 14 500 euroa enemmän kuin ns. normaalit miehet. Lesbot puolestaan ansaitsevat yli 8 000 euroa muita naisia enemmän vuodessa."
(Iltalehti OnLine 03.02.06/ Hullu maailma)

Mitenkähän tuon tutkimuksen paikkansapitävyyden ja palkan näkyvyyden saisi täällä Suomessa onnistumaan ;)
  • 2 / 5
  • Public eye
  • 3.2.2006 15:17
Ja tarkoittaako tuo keskiansiota, vai palkkaa samasta työstä? Miten homoseksuaalit on eroteltu niistä "normaaleista" jne...

Voisin kuvitella, että korkeammin koulutettu ja samalla (toivottavasti) paremmin ansaitseva identifioi itsensä homoseksuaaliksi helpommin kuin miehistä pitävä roskakuskimies.
  • 3 / 5
  • arkadas
  • 4.2.2006 0:06
Tutkimuksesta en sen enempää etsiskellyt tietoa, mutta tuossa vertailun vuoksi kaivoin kuljetusalan palkkatietoutta ja sitten yhden avoimen DI-tason tehtävän - yritin parhaani mukaan huomioida tuon työssäoloajan.

Kuljetusalan työntekijä (roskakuski), joka on ollut työssä 6 - 10 v ja
tekee viikoittain 10 ylityötuntia (lähtöpalkka 1923,54€/kk - 11,74€/h, ylityöt+erilliset ilta- ja
yölisät) ansaitsee vuodessa noin 30 000€. (AKT/ Palkat 1.10.2005 alkaen).

DI,(Helsingin kaupunki/Kaupunkisuunnittelu - avoin virka) - lähtöpalkka 2700€/kk. Hankkii siis n. 32400€/v.

Molemmat tosin voivat yhdellä virhearviolla aiheuttaa taloudellisesti yhtäsuuret vahingot.

En nyt ihan suoranaisesti lähtisi palkallisesti aliarvioimaan rahtareitakaan (n.s. "isäntä-renki" saattaa tienata yhdellä autolla nettona jopa 6000 € /kk, edellyttäen, että auto on 24/7 liikenteessä, ja palkkakulut on vähennetty, sekä auto on sopimusliikenteessä, ei siis KTK - korkeintaan tunnin keikka - ajoa). Ulkomaan liikenteesä palkanlisiin tulevat sopimuksesta riippuen korvaus ajetuista kilometreistä (0,11€/km - keskimäärin 20000 km/kk), sekä päivärahat, joten ulkomaanliikenteessä kuukausipalkkainen rahtari hyvillä sopimusehdoilla saattaa päästä samanlaisiin ansioihin kuin tietoliikenneinsinööri.


Itseasiassa tässähän olisi SETAlle oiva näytönpaikka suomalaiselle palkkatutkimukselle hlt-piireistä. Pistäkääs siellä
SETAssa tutkien asiaa, niin saamme tarkempaa tietoa suomalaisen homon palkka-asetelmista.
  • 4 / 5
  • MelkeinKiltti
  • 4.2.2006 6:49
Vai oliko sitten yksinkertaisesti niin että niitä tunteja tulee tehtyä enemmän kun ei tarvitse sairaan lapsen tms takia olla pois töistä. Tämä on vain oma huomio, itsellä on HUOMATTAVASTI vähemmmän poissaoloja kuin työkaverillani joka on myöhässä kun lapsi ei taas suostunut menemään tarhaan, kiukutteli, hankki flunssan, katko koipensa kun kiipesi katolle tms.
Sitten tietysti puuttuvat nämä heterosentriset(<- onko tuo edes sana?) kissanristiäiset joihin pitäisi saada vapaata.
Ja ylitöitä voi tehdä kun kotona on vain kissa joka osaa ruokkia ihan hyvin itsensä.

Eli sanotaan että lapseton homppeli asiakaspalvelija vs 3 lapsen heteroäiti. Äiti on poissa lasten sairastumisten, kissanristiäisten tms takia 6 pv kuukaudesta, keskiarvolla tekee n. 4500e vähemmän palkkaa vuodessa.
Tämä siis jos palkkaus on tuntiperusteinen.
14500 euroa on enemmän kuin mitä minä olen ansainnut vuodessa. Joskus olen ansainnut jopa vähemmän kuin tuon 8000 euroa saati sitten että vielä lisää.

Minulla on kolmen työvoimapula-alan koulutus ja lisäksi työkokemusta neljänneltä (rakennusalalta). Tuhannen taalan kysymys onkin: "Miksi minä vielä istun tässä?"

Onkohan niin, ettei köyhiä homoja/lesboja tavoiteta? Onkohan niin että sikäläinenkin homokulttuuri on vain varakkaille homoille/lesboille kuten Suomessakin? Kun ensin tappelee heteronormatiivisuuden kanssa niin sitten vielä on homonormatiivisuus ja jos on ulkopuolella molemmista niin voi vain Juicen tapana sanoa "Jumalaut mä oon out".

Ehkä Equal-projektin tilastoista ("Eiväthän heterotkaan kerro") saa jotain kehiteltyä. Setassa on sellainen fiksu ihminen kuin karvinen joka sanoi, että tällaiset epämuodolliset verkostot työpaikalla ratkaisevat usein kuka etenee ja kuka ei ja jos siinä on tuppisuuna vaikkapa perhetilanteestaan niin jää niiden verkostojen ulkopuolelle ja samalla ylenemismahdollisuuksien ulkopuolelle.

Homothan on kaiken lisäksi kilttejä ja varmasti työpaikallakin suostutaan kaikenlaisiin ylitöihin pelosta, että jos suosio menee niin sitten voidaan kaivaa se homokorttikin esille ja jää pian ilman töitä. Mutta Suomessahan ylitöiden teko ei vaikuta tulotasoon millään tavalla. ; )