Joululahjarahat?

  • 1 / 6
  • Ostamisen ilo
  • 30.11.2005 9:19
Tänään kun Joulun Suuren Kuluttamisen Juhlan todella voidaan sanoa viimeistään alkavan tai ainakin sen viimeistään käynnistää huomenna maksettavat veronpalautukset (ts. valtiolla pakkolainassa olleet omatrahat joille ei edes kunnon korkoakaan ole maksettu tältä "laina-ajalta" :-)

Kun tuo kulutus hypetys siis jatkuu tuonne jouluaattoon, joulurauhan julistamisen hetkeen asti ja himppasen ylikin, niin kiinnostaisi tietää seuraavanlainen asia:

Kuinka paljon kulutatte rahaa joululahjoihin tänä Herran armon vuonna 2005 ja kenelle kaikille ostatte niitä?
  • 2 / 6
  • Joulutonttuli
  • 30.11.2005 11:49
En osta yhtään lahjaa enkä yhtään korttia. Teen lahjat ja kortit itse. Osan raaka-aineista joudun ostamaan.

Itsetehty lahja ja kortti on kaikkein kaunein ja lämpimin ja suurin kuin jokin ökykallis design- tai liian tyyris arvolahja.

Moni öky-itserakas ja pöyhkeä omakehu-eurorikas jättää hintalaput lahjaan tai sitten sivumennen vihjaisee, kuinka kallis lahja oli. Että käsittele lahjaa ja lahjanantajaa sen mukaisesti. Minusta silkkää juppipelleilyä mokama touhu.

Puhun kokemuksesta. Mutta on ihmisiä, joille itsetehty lahja ja kortti ovat ala-arvoisia. Siksi tonttuli antaa näille omahyväisille kivi-ihmisille tavallisen ilmaiseksi saamansa joulukortin, jossa on kaikki toivotukset jo valmiina, nimi vain alle ja sillä siisti. Että näkevät, että tonttulilta tulikin tänä vuonna vain pelkkä valmis, ilmaiskortti ja viimeksi itsetehty?!? Missä vika?!? Tonttulin viesti: menkööt itseensä.

Johan tuli tonttulin vikisteltyä.
  • 3 / 6
  • taskuruoho
  • 30.11.2005 15:56
Minä annan lahjat noin kymmenelle ihmiselle käsittäen perheenjäsenet ja lähimmät ystävät. Kortit teen itse koko suvulle (mikä ei onneksi ole suurensuuri). Vaikea arvioida rahasummaa. Osan lahjoista olen tehnyt itse, mutta suurimmaksi osaksi olen pitkin syksyä ostanut lahjat silloin kun on kohdalle sattunut jotain tietylle ihmiselle oikein osuvaa. Vielä on perinteisesti kinkkisimmät jäljellä: vanhemmat. Jotain käytännöllistä pitäisi tietysti ostaa ihmisille, joilla on jo kaikkea, mutten keksi mitä. Kodin suhteen maku on tarkka ja sellaisia harrastuksia ei ole, mistä voisi repiä lahjaideoita.
  • 4 / 6
  • MietteliäsMies
  • 30.11.2005 17:28
Noin pari tuhatta menee varmaan - ja joka Joulu hiukan enemmän olen huomannut ! :O
Vanhemmat, kummilapset (5!) :), isotädit (4), ystäville menee joku kymmenkunta pakettia yleensä sekä puolitutuillekin muutama ...
  • 6 / 6
  • Jesse.
  • 30.11.2005 20:06
Ehkä joululahjoihini ja ruokiin menee yhteensä 150e.

Lahjoja multa saa lähinnä muutama sukulainen , 2 kaveria ja 3 kissaa.

Lahjani ovat yleensä pikeminkin käytännöllisiä , kun mitään jonninjoutavaa " krääsää " .