Halonen moittii kaappihomoja (IS 21.10.)

Ilta-Sanomat (pe 21.10.2005) kertoo lööpissään, että "Halonen moittii kaappihomoja". Itse jutusta käy ilmi, että moite on poimittu Hannu Lehtilän uudesta kirjasta "Tarja Halonen - Yksi meistä", ja peräisin Halosen muisteluista puheenjohtaja-ajoistaan SETA:ssa. Halonen sanoo kirjassa "Tunnen ison kasan kunniallisia virkamiehiä, jotka ovat kaappihomoja. Siis jotka eivät koskaan uskaltaneet tehdä itse mitään, mutta olivat tyytyväisiä, kun me hoidimme heidän asioitaan".

Vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen sanoi oudoksuvansa Halosen tapaa esittää asia, siten että me hyvät ihmiset puolustetaan niitä, kun ne pelokkaat homot ja lesbot eivät itse aja asiaansa. Hän myös katsoo, että on jokaisen oma asia, haluaako tulla kaapista ulos. Tynkkynen arvostaa kuitenkin, että Halonen ottaa Seta-menneisyytensä kirjassa esiin, ja huomauttaa Halosen ansiluetteloista, joissa Setan puheenjohtajuus on jätetty mainitsematta.

Kansanedustajana ja myös Setan puheenjohtajana vaikuttanut Jorma Hentilä puolestaan ymmärtää paremmin Halosen harmia, ja muistuttaa, että ei itse vähemmistöön kuuluvana Halonen laittoi itsensä likoon.

Setan nykyinen puheenjohtaja Tiia Aarnipuu on tyytyväinen, kun presidentti puhuu asiasta, mutta muistuttaa, että asia ei kuitenkaan ole ollut hänen presidenttikaudellaan yksinkertainen.

Myös Sillä Silmällä -ohjeman Mikael Hytönen oli otettu mukaan Ilta-Sanomien juttuun. Hytönen ilahtui presidentin kommentoitua seksuaalisten vähemmistöjen asioita. Hän sanoo kaappiasian olevan vaikea ja riippuvan kunkin elämäntilanteesta, haluaako kaapista ulos vai ei.
  • 2 / 96
  • miesmies
  • 21.10.2005 12:38
tuo on taas yksi esimerkki siitä, että mitkä ovat työ-elämän realiteetit. nyt keskustellaan koulukiusaamisesta ja siitä kuinka sille eivät aikuiset tee mitään, vaikka lapsi siitä kertoisikin. milloin päästään siihen tilanteeseen, ettei homoja ja lesboja kiusata ja syrjitä työpaikoilla? kaappihomona olemiseen on aina olemassa syynsä. syy on yleensä ympäristössä ja aivan varmasti se ei ole homossa tai lesbossa. mun mielestä on turhaa syyllistää kaappihomoja laiskuudesta, koska jos menee setan pääjohtajaksi on velvollinen tekemään asioille jotakin, koska on siihen valittu. työn vaikeus on eri asia ja siitä voi valittaa.
  • 3 / 96
  • MietteliäsMies
  • 21.10.2005 12:51
Olen itse aikalailla edellisen linjoilla. Usein olen itse törmännyt esimerkiksi puolustus- ja turvallisuusasioissa asenteeseen että homoseksuaali ei ole luotettava (Eli este toimia tehtävissä) koska tätä voidaan niin helposti kiristää. Tietenkin voidaan jos asenteet ovat mitä ne tähän saakka ovat olleet eli urasi on ohi jos paljastus ! Pitää kummasti ihmisen kaapissa. Tasa-arvo on vaikea asia jonka synnyttäminen vaatii vielä plajon aikaa ja työtä - ilman kiihkoilua !
  • 4 / 96
  • Public eye
  • 21.10.2005 13:55
Halonen taitaa unohtaa sen, että hän pystyi paljon helpommin ajamaan homoseksuaalien asioita ja toimimaan julkisesti Setan puheenjohtajana, kun hän saattoi aina ilmoittaa kuitenkin olevansa hetero. Mitään henkilökohtaista kaapista tuloa ei siis tarvittu (paitsi tietysti heterona, kun tehtävä aiheutti lesbo-oletuksen).

Jos tuo lehdessä tehty tulkinta kirjassa olevasta Halosen lausuntoa koskevasta tulkinnasta pitää paikkansa, asennoituminen on todella vähän outo, ja osoittaa ettei Setan puheenjohtajalla ollut realistista käsitystä maailmasta, jossa homoseksuaalien oli 80-luvun Suomessa elettävä.

Toisaalta on tietysti niinkin, että kaappihomo pystyy virkamiehenä kaappiaan availematta silti tekemään paljonkin homojen aseman parantamiseksi. Tällaisiakin virkamiehiä on varmasti löytynyt ja löytyy edelleen. Ja minunkin mielestäni siitä oman homouden julkistamisesta jokaisella on täysi oikeus päättää itse omista lähtökohdistaan ilman minkäänlaista ulkoista painostusta.

Tuossa lehtijutussa pani ajatteluttamaan vielä yksi epätarkkuus: Muistini mukaan Jorma Hentilä ei ole koskaan ollut kansanedustajana. SKDL:n puoluesihteerinä kyllä ja samoin Helsingin kaupunginvaltuustossa Vasemmistoliiton edustajana. Voiko joku kumota/vahvistaa?
  • 5 / 96
  • Pora-liike
  • 21.10.2005 14:10
"Public eye
21.10.2005, 13:55 Jos tuo lehdessä tehty tulkinta kirjassa olevasta Halosen lausuntoa koskevasta tulkinnasta pitää paikkansa, asennoituminen on todella vähän outo, ja osoittaa ettei Setan puheenjohtajalla ollut realistista käsitystä maailmasta, jossa homoseksuaalien oli 80-luvun Suomessa elettävä."

Siltähän tuo vaikuttaa eli Halonen oloi tyypillinen hetero: varma käsitys siitä miten vähemmistöasioiden tulisi olla ilman että vaivauduttaisiin kuulemaan vähemmistöön kuuluvia itsiään.

"Muistini mukaan Jorma Hentilä ei ole koskaan ollut kansanedustajana. SKDL:n puoluesihteerinä kyllä ja samoin Helsingin kaupunginvaltuustossa Vasemmistoliiton edustajana. Voiko joku kumota/vahvistaa? "

Eikös Oras Tynkkystä juhlittu ensimmäisenä julkihomona Arkadianmäellä?
  • 6 / 96
  • Teroboy
  • 21.10.2005 14:22
Mitään hyvää sen Halos-kääkän taholta nyt on turha toivoa. Se vain jaksaa kummastuttaa, miksi ihmiset ovat niin saamarin sokeita, etteivät tajua sosialidemokraattien vedätystä. On se nyt aika kummaa, että meillä on presidenttinä vasemmistodemari, kun sentään valtaosa kansasta on ei-sosialisteja.

Alas Halonen!
Tuosta Halosen lausunnosta on vaikea vielä päätellä Tarjan suhtautumista kaappihomoihin. Hänhän vain sanoi faktat, että oli kaappihomoja, jotka eivät uskaltaneet toimia seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustamiseksi mitään, ja että kaappihomot olivat tyytyväisiä, kun muut hoitivat heidän asiaansa.

Tietenkin on jokaisen oma asia, haluaako pysyä kaapissa vai ei. Minun mielestäni seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen asema paranee sillä, että enemmän ihmisiä tulisi kaapista ulos. Tutkitusti ihmiset, jotka tuntevat seksuaali-ja sukupuolivähemmistöön kuuluvan ihmisen, suhtautuvat näihin positiivisemmin. Toki kaapista tulo voi olla joskus virheratkaisu, esim. tapauksessa, jossa on hyvin nuori ja epävarma itsestään, ja oma suku suhtautuu erittäin kielteisesti homouteen.
Ja mitä tulee keltaisen lehdistön tulkintaan, niin todennäköisemmin tulkinta on synnytetty määränpäänä suurempi levikki, ei totuus.
Itsekin lueskelin lehteä vielä "suurennuslasin kanssa", kun hektiseen työpäivään tuli rauhallisempi hetki. Kirjasta lehden sivuille otetusta lainauksesta päätellen Halosen esittämän kritiikin kärki ei ollut suunnattu yleensä kaappihomoja tai kaapissa olevia kohtaan, vaan sitä kohtaan, että muissa asioissa nämä asioiden hoitumisesta iloinneet kaappihomot virkamiehiet eivät olleetkaan suvaitsevia. Ts. Halosen idealismi "hyvästä maksetaan hyvällä" koki kolauksen.

Harhaanjohtavaa otsikointia Ilta-sanomissa siis - ja itse asiassa jutun kirjoittajalle ja muutamalle haastatellulle (mm. Oras) on ilmeisestikin tuo lainaus ja kritiikin kohde auennut väärin.
  • 11 / 96
  • Kaappi-Homo
  • 21.10.2005 15:20
Faery, Haloska nimenomaan ilmaisi asennoitumisensa olemalla sitä mieltä, että kaappi-homot antavat mielellään muiden ajaa oikeuksiaan mutta samalla ovat vähemmän suvaitsevaisia... siis rumia punikki-ämmiä kohtaan, jotka ankeävät setan johtoon, menevät homojen äänillä eduskuntaan ja mäntyniemeen ja tulevat sitten kaatamaan likasankon niskaan!
Teroboylle:
Suomessa voi aivan hyvin vasemmistolainen presidentti, koska suuri osa kansasta ja mm. kokoomus monilta osin noudattaa vasemmistolaista ajattelutapaa. Vertaapa esim. kokoomuksen ja Saksan kristillisdemokraattien puolueohjelmaa niin yllätyt... ja molemmat puolueet väittävät olevansa porvarillisia tms... mun mielestä tää meikäläinen 'oikeisto' pääasiassa nyhrää näiden lasten päivähoitojuttujen yms. kanssa.
Sauli Niinistöstä voisi sanoa sen verran, että siinäpä himoverottaja. Kuka muistaa vuoden 2003 autoverojupakan, jonka pääpukari oli SN. Samainen henkilö oli pitämässä kaikin konstein veroja korkealla!!!
Kaappi-Homo kirjoitti: "...jotka ankeävät setan johtoon, menevät homojen äänillä eduskuntaan ja mäntyniemeen..."

Tsot tsot. Kylläpäs homoilla olisi paljon ääniä... Sitä paitsi Halonen oli jo kansanedustaja tullessaan Setan johtoon - siihen asemaan hän toki ihan oikeasti pääsikin homojen äänillä ;)
Minustakin koko "Uutinen" oli jotenkin tarkoitushakuisesti repäisty. Sanomakonserni nyt ei vaan diggaa Halosta ja jokaisen mahdollisen paikan tullen pyrkii aina takertumaan johonkin mistä voisi räksyttää.

Oras T on varmaan vielä niin kokematon, että lankeaa helposti tällaisiin ansoihin kommentoimaan asiaa pelkästään lehdne antamien tietojen perusteella. En usko, että hän olisi lukenut kirjan ja sanonut sen jälkeen noin.

Minustakin siis Halonen ei arvotelut niinkään kaapissa olemista sinänsä kuin sitä, että homojen suvaitsevaisuus on kovin suhteellista. ja siinä(kin) hän on oikeassa. Ei tarvitse kuin lukea tätä palstaa.
Koko juttu on tyypillinen myrskyn nostatus vesilasissa. Kun lehden lööppiin saadaan samaan otsikkoon Halonen ja kaappihomot, menekki on taattu. Toimittajalla ei ole riittänyt intoa taustatöiden tekemiseen, vaan juttu on kyhätty huitaisemalla ilmeisesti parin kirjasta löytyneen lauseen perusteella.

Itse kirjaa en ole nähnyt, mutta lehtijutun lause ”Hän kertoo olevansa pettynyt kaappihomoihin siksi, koska monet heistä olivat avusta tyytyväisiä, mutta eivät itse osoittaneet suvaitsevaisuutta.” on kyllä mielestäni sekin epäilyttävä.

Mitä ihmeen ”suvaitsevaisuutta”? Ei kai asioita valmistelevalta ja päätöksiä tekevältä virkamieheltä pelkkää suvaitsevuutta kaivata, vaan pikemminkin aktiivista toimintaa ihmisoikeuksien parantamiseksi. Mitä tästä itse asiassa mahdetaan sanoa kirjassa, olisi mielenkiintoista tietää.

Hutiloinnista kertoo myös tuo Hentilän väittäminen ex-kansanedustajaksi. Samoin Halosen kerrotaan muistelevan Setan puheenjohtajuusvuosiaan 1970-luvulla. Ilmeisesti 70-luku oli mediaseksikkäämpää aikaa kuin sitä seurannut vuosikymmen. Halonen näet valittiin Setan johtoon vasta 25.10.1980. Kansanedustaja hänestä oli tullut vuotta aiemmin pidetyissä eduskuntavaaleissa.
Halonen on SEXPO:n perustajajäseniä (1969), ollut mukana Seta:n ympärillä sen perustamisesta alkaen (1974)... Valittiin eduskuntaan 1979 ennen kaikkea ay-äänillä ja homojen äänillä... Kannattanut aina ihmisoikeuksia (ihmisoikeuksien paratiisin, ddr:n tunnustamiskomitean vara-pj.), vastustanut eurooppa-integraatiota... Viime vaaleissa kuvaili Seta-toimintaansa nuoruuden hairahdukseksi, nyt väittää kirjassaan järjestöjen hakeutuneen hänen luokseen... Sen sijaan, että olisi kiinnittänyt huomiota syihin, joiden vuoksi homot pysyvät kaapissa heittää todella halvalla tavalla lokaa homojen silmille!
Fakta kirjoitti: "... Viime vaaleissa kuvaili Seta-toimintaansa nuoruuden hairahdukseksi,"

Fakta? Viitetieto olisi poikaa, kun tällaisia päästelee... Siis missä ja koska ja millä sanoilla kuvaili hairahdukseksi?
Halonen käytti useassa vaalikeskustelussa ja haastattelussa ilmaisua, ei ehkä "hairahdus"- sanaa mutta tyyliin "nuorena tulee tehtyä kaikenlaista"... kysäiseppä kampanjatoimistosta tai mene kirjastoon lukemaan vanhoja sanomalehtiä...
Aivan, sanalla "hairahdus" on suuri merkitysero verrattuna siihen, jos ihminen kertoo nuorempana kuuluneensa moniin eri järjestöihin ja osallistuneensa niiden toimintaan.

'Fakta' taitaa olla lööppitoimittaja :D
Halonen käytti ilmaisua, joka ei merkitse toimintaa jonkin asian puolesta vakaumuksella vaan yritti lieventää siitä nuoruudesta johtuvaksi... IS:n lööppi kuvaa Halosen kirjan homoja käsittelevää kohtaa täysin oikein!!! Mikäli joillekin Halosen kaksinaamaisuus ja pyrkyryys on kipeä paikka, on ehkä aika herätä Ruususen unesta! Aarnipuun kommentti oli epä-älyllisyydessään ennätysluokkaa... "ihanaa, että Seta mainittiin"!!!
Jälleen kerran yksi syy olla äänestämättä Halosta. Todellinen maailma ei nyt vaan ole niin pinkkiruusunpunainen kuin Tarska kuvittelee.
Kaikki yksinkertaisesti eivät halua tulla ulos kaapista. Itse en ole kaapissa. Perhe ja ystävät tietävät, työyhteisö ei tiedä. Se riittäköön.
Täällä onkin aistittavissa lukutaidottomuutta - tai -haluttomuutta.

Halonen ei siis missään sanonut, että kaapissa olevien pitäisi tulla kaapista ulos.

Olisiko syytä lukea tarkemmin?
smo haloo... Halonen nimenomaan kritisoi homoja, jotka ovat kaapissa, mutta eivät osaa osoittaa tarpeeksi kiitollisuutta demari-tätejä kohtaan, jotka "puhtaasta hyvästä sydämestä" ajavat kaappi-homojen etuja! Totuus on totuus vaikka et siitä pidäkkään!
Kun tietää toimituksen, jonka kautta tämäkin "paljastus" tuli julkisuuteen miettisin kahteen kertaan ennen kuin tekisin lopullisen päätökseni sen suhteen ketä äänestän. Tarja Halonen teki erinomaista työtä todella vaikeaan yhteiskunnaliseen aikaan Homojen ja Lesbojen puolesta.

Ilta-Sanomien, Iltalehden ja 7-päivää -lehden uutisoinnista voidaan olla montaa mieltä, minusta ne ovat sähkeitä lukuunottamatta pelkkää sontaa... leipää ja sirkushuveja kansalle :o)
  • 25 / 96
  • Oras Tynkkynen
  • 21.10.2005 21:00
Pari kommenttia IS:n Halos-juttua koskevaan keskusteluun:

IS:n toimittaja soitti minulle eilen ollessani työmatkalla ulkomailla ja pyysi kommentoimaan Halosen kirjan homoja koskevaa kohtaa. Hän luki minulle puhelimessa lehdessäkin siteeratun pätkän.

Tuota tekstiä, niin kuin tekstejä yleensäkin, voi lukea monella tavalla. Esitin tuoreeltaan muutamia lainauksen herättämiä ajatuksia. Jos sitaatti olisi ollut haastattelua tehtäessä tekstinä edessäni, olisin saattanut tulkita sitä vähän toisin.

Kommenteista luonnollisesti vain osa päätyi lehteen. Oletin, että IS tekee aiheesta muutaman palstan jutun, joten yllätyin, kun aihe oli nostettu lööppiin. Ilmeisesti uutispäivä oli ollut köyhä.

Tällä keskustelupalstalla on aiemmin ihan oikein huomautettu, että kansanedustajana minulla on erityinen velvollisuus miettiä sanomisiani, sillä julkisuuden kautta niillä on keskivertomielipiteitä enemmän vaikutusta. Sama pätee vielä selvemmin tasavallan presidentin lausuntoihin. Arassa asiassa hänen olisi mielestäni kannattanut asetella sanansa tarkemmin, jotta IS ei olisi saanut eväitä revitellä otsikolla "Halonen moittii kaappihomoja".

Puhuin myös toimittajalle yleisellä tasolla kaapissa olemisesta ja ulos tulemisesta. Uskon juttua varten haastatellun Mikael Hytösen tavoin, että ilmapiiri muuttuisi suvaitsevaisemmaksi, jos seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset eläisivät avoimesti omana itsenään. Jokaisen pitää kuitenkin tehdä valinta itse.

IS:n jutussa ei tullut kunnolla esiin se haastattelussakin mainitsemani asia, että mielestäni Halonen on tehnyt kunnioitettavaa pioneerityötä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien puolesta. Jos pitää Halosta muuten hyvänä presidenttiehdokkaana, häntä tuskin kannattaa jättää äänestämättä tuon lausunnon takia.
oras tynkkynen, oletko oikeasti sitä mieltä, että se on homoista ja lesboista itsestään kiinni, että ilmapiiri muodostuisi paremmaksi tai suvaitsevaisemmaksi? siis että avoimuus murtaisi ennakkoluuloja? minusta tuo on naivia. asia ei ole niin. pitäisi löytyä painostuskeinoja esim. juuri ja ennenkaikkea työelämässä, että jotakin konkreettista tapahtuisi. miksei Haloska vetoa ammatti-yhdistysliikkeisiin, jotka nekin ovat takapajuisia asenteissaan, että ne ajaisivat homojen ja lesbojen aseman parantamista työpaikoilla.silloin alkaisi tapahtua liikahdus parempaan.näyttäisikö eduskunta esimerkkiä?

vain suurkaupungit ovat saarekkeita, joissa on jonkinlaista homojen alakulttuuria esim. sydney. suomessa sellainen on lähes mahdotonta pienen väestöpohjan vuoksi.
En haluaisi vaikuttaa tylsältä, mutta olen nyt kumminkin. Onko joku mahdollisesti lukenut kyseisen kohdan kirjasta?
Suora lainaus IS:ssa...Joten olemme lukeneet! Ja Oras: Puhuit asiaa haastattelussa! Halonen taisi paljastaa todellisen ajattelunsa...
  • 29 / 96
  • Oikea suunta
  • 21.10.2005 23:34
Minäkin uskon, että massojen tuleminen kaapista lisäisi tietoutta homoista ja samalla edistäisi homojen oikeuksia. Esimerkiksi oma tuttavapiirini ei kukaan tiennyt homoudestani ennen kertomistani. Kaapista tulo näyttää näille ihmisille, että heidän arvostamansa ja pitämänsä ihminen voi olla homo - eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tällä tavalla myöskin homojen asia tulee heille läheisemmäksi - seuraavalla kerralla homoista puhuttaessa mediassa he ehkä ovatkin asian puolella eivätkä neutraalilla kannalla tai vastaan, kuten aiemmin.

Toisella tavalla kaapista ulostulo auttaa esim. työpaikoilla: jos keskisuuressa yrityksessä on yksikin tiedetty homo puhumattakaan useammasta, antaa tämä koko yrityksen henkilöstölle linkin homoihin. Henkilöstöpolitiikassa joudutaan ajoittain pohtimaan asioita myös homojen kannalta.

Näkyvyys on myöskin yksi hyvä pointti. Jos kaikki kaappihomot tulisivat kaapista, olisi homous niin runsaasti esillä yhteiskunnassa, että osa siihen liittyvästä erikoisuudesta katoaisi. Toisaalta kaappihomot ovat usein vähän lähempänä keskivertokansalaista ulkoiselta olemukseltaan kuin monet tällä hetkellä avoimesti ulkona olevat, joten väärät stereotypiatkin voisivat vähentyä, kun nämä kaapissa nyt olevat ihmisetkin tiedättäisiin homoiksi. Lisäksi valtamediatkin alkaisivat pitää itsestäänselvempänä käsitellä parisuhteisiin ja perheisiinkin liittyvien asioiden yhteydessä niitä myös homojen ja lesbojen kannalta.

Toki asian normalisoituminen auttaisi yhä nuorempia tulemaan kaapista, tai ainakin hyväksymään itsensä.

Tämä siis idealistista pohdintaa, sehän on täysin selvää, että ainakaan vanhemman sukupolven homoista moni ei varmaan koskaan ole tulossa kaapista. Uskon silti, että yhteiskunnan suvaitsevan kehityksen jatkuessa nykyisellään (eli jos syrjinnän ei anneta nostaa päätään) tällä hetkellä parikymppiset ja nuoremmat voivat aloittaa uuden aikakauden tässä asiassa - ehkä jo 50 vuoden päästä suurin osa yhteiskunnan homoista on ulkona kaapista. :)
Nimimerkki "Getreal": Ylemmässä kommentissasi mainitsemasi totuus ja siitä pitäminen ei valitettavasti osunut kohteeseensa. Vaikka Halonen on osoittautunut ihan hyväksi presidentiksi, en ole mikään hurmoshenkinen Tarja-fani tai demari. Itselleni Tarja esimerkiksi ei ole mikään täysin itsestään selvä valinta.

Toimittaja oli siis juttua tehdessään onnistunut sekoittamaan ja saanut haastateltavat sekoittamaan muutaman asian keskenään; kaapissa olemisen yleensä ja virkamiesten yleisen suvaitsevaisuuden yleisissä asioissa silloin ennen.

Itse jutussa olleesta lainauksesta uupuu pari sanaa lopusta. Olennainen löytyy oikeastaan tästä: "Hän kertoo olevansa pettynyt kaappihomoihin siksi, koska monet heistä olivat avusta tyytyväisiä, mutta eivät itse osoittaneet suvaitsevaisuutta MUISSA ASIOISSA." Halosen nimenomainen sanominen käy ilmi mm. kirjasta otetusta pidemmässä lainauksessa, joka on paperilehdessä, mutta ei Ilta-sanomien nettiversiossa. Tuon pidemmän lainauksen lukeminen vasta aukaisi minulle koko asian.
No kerrankin olisi Halosella olisi ollut jotain järkevää sanottavaa ;) No ei vain, kyllähän hän on ihmisoikeusasioissa ja tasa-arvokysymyksissä ollut varsin arvokas ihminen Suomen kaltaiselle takapajulalle. Mutta, kyllä se niin on, että jos jossain on ongelma niin se on kaappihomojen pään sisällä. En tiedä olenko jotenkin erilainen, vai onko minulla sen verran iso ego, että jos joku ei hyväksyisi sitä, että asustan toisen miehen kanssa yhdessä ja olemme rakastavaisia keskenämme niin voi voi, omapa on ongelma. Minulla on ainakin sen verran asennetta, että jos joku idioottilaitos ei hyväksy minua työntekijänä seksuaalisen suuntautumisen perusteella, (joka ei todellakaan tule koskaan vaikuttamaan työsuoritusteni laatuun) niin ainakin haistattasit paskat sille laitokselle/työyhteisölle ja kehottaisin hankkimaan elämän. Ja mitäpä ne homojen oikeudet kaappihomoja liikuttaa, ahdistuvat korkeintaan vielä enemmän kun näkevät niitä rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat elää.
Niin Ilta-Sanomat kuin monet täällä asiaa kommentoivat keskustelijatkin tuntuvat autuaasti (ja ehkäpä aktiivisestikin) unohtavan sen, että kirjassa käsitellään pelkästään tilannetta yli 20 vuotta sitten, ja varsinkin tässä keskustelussa mutta myös osittain lehdessä olevat kommentit ovat vahvasti värittyneet nykytilanteen perusteella.

Tilanne vielä 80-luvulla oli monella tavoin ratkaisevasti toisenlainen kuin nyt.
2000-luvulla ei sitten ei enää homot olleetkaan yhtään kiinnostava asia jo yhden presidenttiydenten saavuttaneelle naiselle. Vipuvarsi on tehtävänsä täyttänyt, menköön.... minä olen poliitiista eliittiä nyt. Surkea on takinkääntö ollut ja "kansansa" hylkääminen. Kannattakohan tuohon ihmiseen luottaa enää lainkaan... taitaa täti juoda nyt vain vihreää teetä. Syökööt silakoita moiset perverssit.
Voi voi teitä itku Liisoja. Herrä isä kun Haloska ei omistautunutkaan koko uraansa homojen asioiden rummuttamiselle, joten: Get lost you stupid cow....?
Kuinka moni teistä pölyhuiskoista oikein edes tietää miten asiat olivat 80-luvun alussa? Tuskin monikaan ja tietysti eihän teitä edes kiinostakkaan, miten voisikaan kun tehän elätte ainoastaan omaa napaanne tuijottaen.
Se, että työttömät, asunnottomat, somalit tai romanit ovat "ulkona kaapista" ja näkyvillä mediassa ei ole muuttanut valtaväestön käsityksiä näistä ryhmistä eikä saanut mitään konkreettisia parannuksia aikaan näiden asemassa.

Tulemalla ulos kaapista pahimmassa tapauksessa altistetaan yksi meikäläinen väkivallalle, kiusaukselle ja syrjinnälle. Parhaimmassa tapauksessa - en tiedä. Kun rakkaani suuteli minua Keskuskadun ihmisvilinässä en usko että ihmiset edes huomasivat, tai jos huomasivat, eivät ajatelleet tai jos ajattelivat niin hetikohta unohtivat.

Ulos kaapista on vain sellainen neuvostostrategia että juostaan kunnes vastustajilta loppuu luodit. Neuvostoliitto tosin tarjoili niille juoksijoille vodkaa. En tiedä Setan tarjoilleen muuta kuin kahvia ja teetä.
Vai ovat järjestöt (mm. Seta) hakeutuneet Halosen luokse... Aika outoa, että on itse perustamassa (mm.SEXPO) järjestöä, joka sitten pyytää mukaan toimintaan! Eipä ole tullut Haloselta minkäänlaista tukea tai kommenttia presidenttinä homo-asioissa, esim. silloin kun Toni Halme kutsui Halosta lesboksi!!! Onko lesboksi kutsumisessa anteeksipyydettävää? Oliko oikein hyväksyä anteeksipyyntö? Olisiko ollut paikallaan kannanotto homojen ja lesbojen asemaan... Lisäksi kirjassa Halonen julistautuu heteroksi! Jos ystävät ovat tälläisiä, kuka tarvitsee vihollisia?
Jollain on varmaan asiasta ihan tarkkaakin tietoa. Mulla on ainakin tähän asti ollut käsitys, että Halonen lähinnä pyydettiin Setan johtoon kuin että hän olisi sinne itseään tykyttänyt. Syynä oli se, että Setan puheenjohtajaksi ei löytynyt homoa ja/tai homot tappelivat keskenään Setassa niin että koko järjestö oli vähällä hajota.

Onneksi meillä ei ole presidentinvaaleissa ehdolla yhtään julkihomoa. Hänet olisi heti alkuun manattu alimpaan helvettiin kaikista mahdollista ja mahdottomista syistä. Ja tämä ihan vain homojen toimesta.
  • 38 / 96
  • HaHaHalonen
  • 22.10.2005 19:48
Tarska ei ole miettinyt sitä, että jos hän olisi kertonut olevansa lesbo, presidenttiys olisi jäänyt luultavasti saavuttamatta.
Ja mikä oleellisinta, jos hän olisi miespuolinen, presidenttiys olisi jäänyt haaveksi aivan varmasti - VAIKKA olisi vakuutellut julkisesti olevansa hetero.

Tietyillä aloilla asia on niin Suomessa, että jos haluat menestyä, on syytä olla kaapissa.
En tiedä olenko ihan väärän käsityksen saanut. Mutta käsitin että kaappihomoja arvosteltiin vaan sillä tasolla että ei edes uskallettu pitää muiden homojen puolta esim. äänestyksissä, vaikka itse oltiinkin ns.heteroja.
  • 40 / 96
  • HaHaHalonen
  • 23.10.2005 10:30
No kaappi on kaappi. Ei siinä paljoo käsiä heilutella, jos kaapissa ollaan.
Taisi halonen olla sitä mieltä, että kaappi-homot suhtautuvat epäileväisesti naisiin vaikka nämä ajavat heidän oikeuksiaan. Miksiköhän? Oman kokemukseni perusteella miehet (siis oikeat heterot) suhtautuvat homoihin luontevammin kuin naiset...
Pitää tarttua tuohon hompsun viestiin sen verran, että todellakin, heteromiehille homous ei ole mikään ihmeellinen asia, mutta heteronaisille se näyttää olevan varsinainen ongelma. Miksihän? Ja miksi miehet (sekä homo- että hetromiehet) ovat suvaitsevaisia ja suhtautuvat normaalisti sekä homo/hetero naisiin, mutta lesbot vihaavat kaikkia miehiä? Miksihän?
"Se, että työttömät, asunnottomat, somalit tai romanit ovat "ulkona kaapista" ja näkyvillä mediassa ei ole muuttanut valtaväestön käsityksiä näistä ryhmistä eikä saanut mitään konkreettisia parannuksia aikaan näiden asemassa."

Olisiko lähtökohtasi hieman väärin? Itse kylläkin epäilisin kerettiläisesti ajatellen, että asenne varsinkaan kahteen viimeiseen ryhmään ei ole muuttunut paremmaksi juuri sen takia ettei heidän itsestään antama kuvakaan ole juuri parantunut. Niin makaa kuin petaa. Varsinkin romaneiden huonot käytöstavat on kyllä tullut todettua ihan konkreettisesti.

Oho, taisin tuoda jotain epäkorrektia salaista tietoa ilmi. Tuhannesti anteeksi, varsinkin jos sanomani loukkasi aatettasi...
Hei JeeJee,
Olen lesbo enkä suinkaan " vihaa kaikkia miehiä!". Siis mitä sä oikein tarkoitat ????? Onko tuo ajatus ilmaisu piilevästä naisvihasta sisälläsi vai mitä ihmettä sä haluat sanoa? Tai ehkäpä se on vain samanlainen tokaisu, jota homomiehet mielellään julkisuudessa viljelee, että "lesbot ne aina tappelee." Sorry, mutt mulle kumpikin ajatus on vieras ja perin asenteellinen, ihan niin kun niissä ei olis vähänkään ajatusta mukana.
:(
saga kirjoitti: "... vain samanlainen tokaisu, jota homomiehet mielellään julkisuudessa viljelee..."

Samoilla linjoilla kanssasi muuten, Saga, mutta mahdatko syyllistyä tässä samaan syntiin kuin mistä JeeJeetä syytät? Olen homomies enkä kuitenkaan "mielelläni viljele" julkisuudessa enkä yksityisestikään tällaisia perusteettomasti yleistäviä tokaisuja.
Mua ottaa päähän kun 90% homo ja lesboystävistäni äänesti ja aikovat äänestää Tarja Halosta presidentiksi , vaikka äänestävät kunnallis- ja eduskuntavaaleissa kaikkea muuta mahdollista kuin demareita. Jokaisen kommentti on "Tarja on niiiiiin hyvä ko se oli SETAN puheenjohtajana" . Vittu miten onneton läppä. Kuvastaa toisaalta hyvin ihmisten puutteelllista yleistietoa ja politiikan käsittämistä.
Kukaan ei tunnut tietävän , että Halonen on entinen taistolais-kommari. Hän kieltäytyy itsenäisyyspäivän tradiotiosta laskea seppeleen Marsalkka Mannerheimin haudalle ( KAIKKI muut Suomen presidentit ovat tämän tehneet joka itsenäisyyspäivä) .

Mulle itselle ai jumalauta mene jakeluun että "äänestetään henkilöö" ja ideologiat unohdetaan täysin.
Niinpä, ja mitä tulee muutenkin tuohon Haloseen, hän on muka niin olevinaan universaalien ihmisoikeuksien kannattaja, että sanoutuu irti kaikesta mikä vähäänkään liittyy menneiden ihmisoikeusrikkomuksiin syyllistyneiden fasistien kuvan kiillottamiseen. Silti tämä mamma osallistui iloisesti hymyillen Venäjän voitonpäiville, joissa Putin arvelluttavalla tavalla nosti Stalinin jalustalle.
Minua huvittaa suunnattomasti tämä toisinaan pöytään iskettävä taistolaiskortti. Sitä yritetään ottaa lyömäaseeksi milloin ketäkin vastaan. Naurettavaa. Ja osoittaa aika pintapuolista yhteiskunnallista ajattelua. Poliitikkojen kohdalla lähinnä halpaa populismia. Minusta ei ole mitään pahaa siinä, että kasvetaan vaihtoehtojen ja radikaalienkin ajatusten kautta. Sellainen antaa parhaimmillaan perspektiiviä.

Minä en ole tavannut vetää vasemmalle. Vähän nolottaa, että "omalta suunnalta" asiaa pidetään jatkuvasti esillä. Olisi ehkä jo aika kyetä ymmärtämään se, että maailma on muuttunut, ihmiset kasvaneet, ideologiat päätyneet uusille urille ja vastakkainasettelut muuttaneet aika totaalisesti muotoaan.
"hintukka @
24.10.2005, 22:59 Hän kieltäytyy itsenäisyyspäivän tradiotiosta laskea seppeleen Marsalkka Mannerheimin haudalle "

Johtuisikohan se siitä että Mannerheim oli Halosen halveksuma kaappihomo?
Presidentinvaalithan OVAT henkilövaalit mitä suuremmassa määrin. Puolueiden ideologiat ja todelliset vastakkainasettelut ovat menneiltä vuosikymmeniltä, niitä voidaan minusta nykyaikana perustellusti vain muistella. Kun ei henkilöillä ole substanssia, riivitään vanhat kaksijaot päälle ja sorrutaan iskemään puskista sen sijaan, että voitaisiin nousta ajattelemaan kokonaisuuksia. Onneksi meillä on Tarja H. !
Tuskin Tarja kelpaisi näille täällä kritisoijille vaikka tekisi mitä homojen hyväksi. Enemmän taitaa olla muusta ideologisesta erimielisyydestä kyse. Halosen demarius tökkii aika montaa ja sen peittämiseksi haetaan kaikkia muita syitä olla äänestämättä häntä. Vaikka Oras Tynkkystä arvostankin, voi kysyä, onko hänenkin kommenttinsa osa presidenttipeliä? Vihreillä kun on se omakin ehdokas.
Minä liputan avoimesti Tarja Halosen puolesta!
Ihan vain pieni kommentti, että suunnittelisin sille, joka sanoi Halosta taistolaiseksi, ottamaan selvää, mitä taistolaisuus oli. Se oli SKP:n vähemmistösiivelle annettu nimetys, Halonen on ollut aina demari.
eihän toi voi pitää aikkansa et puolueiden ideologioilla ei muka olis mitään merkitystä, koska puolueethan ne omat pressa-ehdokkaansa asettavat. halonen on ennenkaikkea sdp:n ehdokas.

eihän demokratiassa muuten olis mitään mieltä. mistä tulee käsitys et puolue-ohjelmalla muka ei enää olis mitään väliä?

talousasiat menee kyllä politiikan edelle( kauppa). viis kiinan ihmisoikeusloukkauksista tai venäjän. kaikki haluaa osansa kiinan voimakkaasta talouskasvusta, koska siellä myy kulutustavarat ja ylellisyystuotteet. samallahan ne tekee siitä yhden supervalloista, joka ei kumminkaan ole luopunut omasta laajentumishaluisesta politiikastaan. kiina on edelleen ideologialtaan kommunistinen. haluaisitko elää homona kiinassa?
Sitäpaitsi kaikki jotka on Kiinassa käyneet pitävät sikäläistä kulttuuria epäkohteliaana ja takapajuisena. Maassa rikotaan muidenkin olentojen oikeuksia, mm. eläimiä teurastetaan lihaksi tai turkiksiksi pahimmillaan nylkemällä ne elävältä.
Halonen ei ole koskaan ollut taistolainen... kuului demari-ryhmän vasemmistosiipeen, änkyrä-ämmien porukkaan, joka vastusti kaikkea järkevää, muka kannatti ihmisoikeuksia mutta ihaili DDR:ää.
Hei miesmies,

Osuiko silmiisi aamun Hesarissa suuri mainos presidenttiehdokas Niinistöstä, joka koko sivun aukeamalla julistautuu "Työväen asialle".
Juuri tätä tarkoitin aiemmassa kommentissani.
Juuri näin. Ja toivottavaa olisi, että myös ehdokas Niinistöllä sanat johtaisivat tekojen tasolle. Yli puoluerajojen kumpuavaa ajattelua me tässäkin maassa tarvitsemme. Tai sitten ihkauutta puolueideologiaa ?
"suuri mainos presidenttiehdokas Niinistöstä, joka koko sivun aukeamalla julistautuu "Työväen asialle"."

Niinistön aikaisempien lausumien mukaan se työväen asia on että tarvitaan massatyöttömyyttä jotta palkkamaltti saataisiin pidettyä.

Kuka haluaa kannattaa tällaista työväen asiaa?

Myös Halonen kannattaa työväen asiaa. Hänen mielestään työttömät ovat "taivaanrannan maalareita".
Eiks tän keskustelun aihe ollut Halonen ja kaappi-homot... Koskahan Halonen kritisoi Anne Frankia ja perhettä, jotka vain piileskelivät eivätkä päiväkirjojen mukaan olleet aina täysin suvaitsevaisia ja kiitollisia...
Suomessahan juuri tuossa 70 -luvulla uhkana olivat lähinnä tavalliset suvaitsemattomat kansalaiset. Mutta Anne Frankin kohdalla vastassa oli kokonainen kansanmurhaan komennettu valtiovalta viranomaisineen.
Niih... ei ne natsit homoistakaan tykänneet. Kyllähän se on niin että Tarja Halonen on heterona ja etenkin naisena jäävi arvostelemaan homomiesten tekemisiä. Kiva tietysti että auttaa. Vähän sama kuin laittaa rahaa syöpäkeräykseen, tai sairastua itse syöpään. Siinä on pieni ero.
Halonen ei laske seppelettä Marskin haudalle , koska puoluekantansa ideologia mukaan pitää Marskia "työlaisten lahtarikenraalina" .

Halosen on ihan turha esittää humanisti-ihmisystävää -> lähti mielummin Chilen punukkibileisiin kuin kotimaahan juhlimaan Marskin syntymämuistojuhlaa sotaveteraanien kanssa.

"mä kyl äänestän siis ihmistä koska ei se puoluekanta meinaa siis mitään"

Kuinka joku voi äänestää ihmistä jä jättää huomiotta puoluekannan. En vaan millään tajua!? Mielestäni tälläinen henkilö ei ole kovin älykäs. Toisaalta pressalla ei ole todellista päätäntävaltaa asioissa vrt kunnallis tai eduskuntavaaleihin.

Toisaalta mä kyllä varmaan äänestäisin Antti Tuiskua vaikka se olis kommareitten ehdokas, koska se on niiiiiiiiin söpö. Voi vittu joo.

Joku irvaili että Niinistökö muka työväestön asialla..... Niinistö on todellakin työvästön asialla, koska haluaa tehdä työvoiman palkkaamisen halvemmaksi etc!! Itse yrittäjänä olen vittumaisessa tilanteessa koska vaikka tarvisin kipeästi lisää työvoimaa, en voi tehdä sitä koska se maksaa niin sairaasti. Te varmaankin luulette että duunari maksaa juuri sen verran kuin hän kuittaa tilipäivänä liksaa. Oikea summa on duunarin palkka ennen veroja x 1.7 !!!

Repikää siitä saatanan alikoulutetut ahneet punikkipellet..... vingutte vuodesta toiseen lisää liksaa perkele.

kaikkein pahimpia olette te demareiden "herrahississä" asemaan kiivenneet mukamas-demarit tai kommarit , jotka tosiasiassa olette maailmaan ahneimpia ja miljoona kertaa kapitalistisempia materialisteja kuin "kokoomus-kovikset" . Esimerkkejä löytyy pilvin pimein esim .ent Neuvostoliiton valta-eliitti, kaikkien itä-blokin maiden ex-puoluejohto etc etc.
  • 64 / 96
  • Peski Lärse
  • 27.10.2005 23:34
Aikoinaan liikkui helsinginhomo-legenda että Marski olisi ollut kaappihomo. Taitaa liikkua vieläkin. Jos siksi ei seppelettä laske. Mutta oikeassa Halonen on. Esille pitäisi uskaltaa tulla hyvien ja omien asioitten puolesta, tai jos ei esille, niin ainakin olla oma itsensä. Sanovat muut mitä sanovat.
Hihi, ei taida olla Halonen ainoa, jolla on antipatioita mokomaa lahtaria vastaan: kuulemani mukaan Mannerheimin patsas on seisonut Tampereella jo vuosikymmeniä metsässä, keskellä ei mitään, kilometrien päässä keskustasta. Patsaan sijainnista on toki ehditty vääntää kättä monta kertaa kaupunginvaltuustossa ja aina päätös on se sama - Tampereen keskustaan Mannerheimilla ei ole asiaa. Sen lisäksi patsas joutuu jokainen vappu ilkivallan kohteeksi: viime vappuna se oli töhritty punaiseksi ja muutama vuosi sitten poliisi jahtasi muistolaattaa, jota eräät silminnäkijät väittivät kahden teini-ikäisen tytön kuljettaneen pois...

Valittiin presidentiksi Tarja tai Sauli, sillä ei ole tasan yhtään mitään vaikutusta työllisyyspolitiikkaan: sen verran presidentin valtaoikeuksia on Suomessa karsittu. Tosin, Niinistöstö pääsi jo näyttämään kyntensä valtiovarainministerinä, eikä se ollut mukavaa katseltavaa työttömien tai työläisten kannalta. Kokoomus luottaakin vaalikampanjassaan selkeästi suomalaisten lyhyeen poliittiseen muistiin ellei peräti tyhmyyteen - ja siitä sillä on kokemusta: onhan Kokoomuksella puolueista eniten julkkiksia, eli tyhjäpäitä, ehdokkaina jokaisissa vaaleissa.

Fedup: Yrittäjät ovat siitä hauska laji, että ne jos ketkä osaavat valittamisen jalon taidon: on liian paljon veroja, on liian isot palkat, laki rajoittaa yritystoimintaa, pitää saada tukea valtiolta siihen ja siihen, on sitä, on tätä. Ja sitten ne vielä luulevat olevansa hyvätekijöitä. Hellan lettas, jos se yrittäminen ei luonnistu, siitä voi vetää jo jotain johtopäätöksiä: homma ei ole hanskassa, kokemusta ei ole tarpeeksi, kilpailu on alalla liian kovaa... Sen jatkuvan rutinan sijaan voisit tehdä jotain muuta yhteiskunnan kannalta hyödyllistä - alkaa vaikkapa duunariksi. Miksi ihmeessä duunarin pitäisi maksaa selkänahastaan sinun kämmäilysi - tai suorastaan elättää sinut omalla työpanoksellaan? Tämä sinun vuodatuksesi kuulostaa säälittävyydessään kymmenen kertaa pahemmalta kuin itse alkoholistin kootut selitykset Vol. 10. Kyllä niitä konkursseja on vuosittain jo ihan tarpeeksi ilman sinunkaltaisiasi tampioita.
Marskin lahtari-tittelistä voidaan olla montaa eri mieltä. JOs Marskia ei olisi ollut, olisimme olleet Neuvostoliiton alainen sosialistinen neuvostotasavalta. Mietipä kuinka kivaa punikki-elämäsi olisi siellä ollut??! Olen kanssasi samaa mieltä, ettei presidentti vaikuta työllisyyspolitiikkaan. Päätöksethän tehdään eduskunnassa.
Tyhjäpää-julkkiksia ym hörhöjä on tasaiseen tahtiin joka puolueella.

Yrittäjiä on joka sorttia. Raadoin itse 4 vuotta saatanan pienellä palkalla muiden duunareiden kanssa, samanaikaisesti kuin pomomme ajeli 500- sarjan mersullaan sikaria sauhutellen. Hän valitti joka ikisestä asiasta, ei suostunut maksamaan ylityökorvauksia, irtisanoi työntekijöitä jos he uskalsivat sanoa hänelle vastaa etc. Viimeisin tietoni hänestä on, että hänen firmansa laitettiin konkkaan ja että hän itse asuu Bahamasarilla itseään 30v nuoremman puppelin kanssa.

Aloitin oman firmani 7 vuotta sitten . Rahaa minulla oli n. 10 000 € . Olen tehnyt töitä viimeiset 7 vuotta noin 75 tuntia viikossa, jokaisena jouluaattona,uutena vuotena, vappuna ,juhannuksena etc koska tarvittavan työvoimamäärän palkkaamien ei ollut mahdollista, koska nekin varat oli ohjattava yritykseni kehitykseen ja laajentamiseen. Olen vuosien saatossa maksanut sairasajan palkkaa työntekijöilleni, joilla viikonloppu alkoi torstaina ja loppui vasta maanantaina. Varoitusta tai potkuja ei voinut antaa, koska heillä oli joka ristuksen kerta lääkärintodistus milloin mistäkin. Vuosien saatossa olen käräyttänyt kaksi työntekijäää varastamisesta. Toinen heistä (nainen) haastoi minut oikeuteen seksuaalisesta häirinnästä -> olen asunut parisuhteessa miehen kanssa 9 vuotta ja olen 100% homo. Repikää siitä.Yritykseni liikevaihto oli viime vuonna 2.1 milj. € , ja työllistin 7 henkilöä, joille jokaisella maksan edelleen 20 % tes taulukkopalkaa korkeampaa palkkaa. Tämä siksi että he ovat asiansa osaavia, joustavia , oma-aloitteisia etc.

Duunarit eivät todellakaan maksa selkänahastaan minun kämmäilyjäni eivätkä elätä minua työpanoksellaan. Valtiolta en ole elämässäni saanut / hakenut senttiäkään minkäänlaisia tukia . Jaksan valittaa yritystoimintaa rajoittavista laista elämäni loppuun asti. Yrittäjä ystäväni kirosi juuri seuraavaa: jos Suomeen tuodaan rekka-autollinen pornoliikkeissä myytävää sekalaista krääsää -> jokaisesta tuotteesta pitää tehdä tulli-ilmoitus (vaikka kamat olisivatkin eu-maasta eli niistä ei peritä tullausmaksua tai alvia ) niiden valmistusmateriaalin, painon, koon ym ym ym mukaan. Esimerkiksi geishapalloille on kaikenkaikkiaan 17 (!!!) eri ilmoituskoodia riippuen valmistusmateriaalista, koosta, painosta, pinnoitteesta etc.

Yrittäjyyttä yrittävat rajoittaa ja hankaloittaa kateelliset pikku punikki-näpertelijät jotka jaksavat valittaa siitä että jollain muulla on jotain enemmän tai paremmin. Olihan toki esim Neuvostoliitossa yrittäjyyttä, yritykset omisti tosin valtio ( ja korjasi samalla hillot , kun kansa näki nälkää) .
Ala itse yksityisyrittäjäksi ja ota vero ym faktoista selvää niin ymmärtäisit hiukan paremmin miksi me yrittäjät jaksamme valittaa palkoista ja veroista!
Mitä työllisyyteen tulee, niin mielestäni Suomessa on liian korkeat sosiaalituet ja työttömyysturvat, samalla liian korkeat verot. Jos työläinen saa vähemmän liksaa mitä kotona lorvija, niin silloin on kyllä jotain pahasti vialla ja tämmöisiä tapauksia monesti kuulee varsinkin köyhemmiltä ihmisiltä joilla ei ole kunnon ammattiakaan. Ammatista puheenollen, lienee myöskään aivan turhaa ylikouluttaa ihmisiä, vain sen takia, että koulutus takaisi kaikille ihmisille mukavan ammatin. Ei sitten ihmekään, jos ei löydy uusia lattianlakasijoitakaan. Mutta jonkunhan on nekin hommat hoidettava.
Aika mielenkiintoista että kukaan ei ala spekulointia tyyliin "mul on varmaa tietoo" Hassu-Halosen seksuaalisesta suuntautumisesta? Marskia sun moita homotellaan..... taitaa olla ranneliikkeen Halos-lobbarit asialla eli sensuroimassa viestejä.
Nimimerkki "hihhuli": Mainitsemaasi aihetta on kyllä joskus puitu tälläkin foorumilla, niin Halosen kuin aika monen muunkin yhä hengissä olevan julkisuuden henkilön kohdalla. Spekulointia tyyliin "mul on varmaa tietoo" on myös nähty. Varma tieto on kuitenkin osoittautunut aina kovin epävarmaksi, paitsi niiden julkkisten kohdalla, jotka ovat tulleet kaapista itse ulos. Ja jos noita epävarmoja "varmoja" tietoja käy julistamaan nimimerkin takaa, saattaa tosiaan se sensuuri heilahtaa. Ei siksi, että sinänsä kenenkään homoudessa olisi mitään pahaa, vaan siksi, että viestin informaatioarvo on pyöreä nolla.

Ja näin valien alla on hyvä saattaa nimimerkin "hihhuli" (ja muidenkin) tiedoksi seuraava asia: ranneliike.net, lepakkolaakso.net tai ranneliike ry ei asetu kenenkään ehdokkaan taakse, eikä lobbaa ketään ehdokasta. Kehotamme toki kiinnittämään huomiota ehdokkaan suhtautumiseen sateenkaarivähemmistöä kohtaan.
"fedup
28.10.2005, 01:24 Marskin lahtari-tittelistä voidaan olla montaa eri mieltä. JOs Marskia ei olisi ollut, olisimme olleet Neuvostoliiton alainen sosialistinen neuvostotasavalta. Mietipä kuinka kivaa punikki-elämäsi olisi siellä ollut??!"

1) Olisi säästytty sodan pommituksilta ja tuhansilta kaatuneilta suomalaisilta.
2) Terijoen hallitus olisi muuttanut Suomen itärajaa kauaksi Aunukseen ja Vienaan.

toisaalta

3) Oltaisiin rohkeasti otettu osaa Aunuksen retkeen 1919 ja vallattu Itä-Karjala jo silloin. Kenties siitä vahvistuneena olisimme tuhonneet koko bolshevikkien vallan jo alkuunsa.
4) Olisi vallattu Muurmannin rata ja avustettu saksalaisia lyömään Leningrad.

=Marski on maailmanhistorian epäonnistunein sotapäällikkö.
"minä
28.10.2005, 01:50 Mitä työllisyyteen tulee, niin mielestäni Suomessa on liian korkeat sosiaalituet ja työttömyysturvat"


Suomen sosiaaliturva on täysi katastrofi. Samaan aikaan kadulla kulkijoita ryöstellään ja kaupoista häviää tavaraa enemmän kuin missään muualla Manner-Euroopassa. Jopa Venäjällä varastetaan vähemmän myymälöistä.
Kun yhteiskuntarauha on näin kiikun kaakun, sosiaalituilla leikkiminen on kuin tulitikuilla leikkisi. Ne jotka Myllypurossa leipää jonottavat, eivät enää kauaa tyydy anelemaan.

"Jos työläinen saa vähemmän liksaa mitä kotona lorvija, niin silloin on kyllä jotain pahasti vialla"

Tuosta olen samaa mieltä. Toisaalta nämä "kotona lorvijat" tekevät usein hyödyllisempää työtä kuin kovaa palkkaa nauttivat työntekijät. Esimerkiksi minä olen omaishoitaja enkä saa kunnalta pennin pyörylää. Kun tein ansiotyötä, oli työpanokseni paljon hyödyttömämpi kuin vapaaehtoistyö omaishoitajana, mutta papereissa minä olin työllistetty.

"Ei sitten ihmekään, jos ei löydy uusia lattianlakasijoitakaan. Mutta jonkunhan on nekin hommat hoidettava. "

Kun lattianlakaisijoille järjestetään elämiseen riittävä palkka ja kurssitus, tekijöitä löytyy. Kun kerta kursseja vaaditaan niin useita on yritetty järjestää mutta mitkään niistä eivät toteudu kun hakijoita on liian vähän. Kiinnostusta siis on mutta ei riittävästi. Näin kurssi on tulppana työn tekijöiden ja työn välillä.
poliitikot valehtelevat valehtelemisesta päästyään. pellejä höynäytetään! äänestä mua, koska olen sua varten- ja paskat! kaikkihan sen tietää mut tyhmät menee siihen sontaan mukaan!

ollaan anarkistia ja kapinallista, koska sitä kautta pääsee valtaan ja turvataan oma rikastuminen. viis köyhistä!
mä en eim. ikinä ole uskonut siihen et halonen olis hetero! ei kukaan poliitikko mene setaan mukaan ellei ole siihen joitakin omia ambitioita. se on niin vähäpätöinen järjestö! tajuutteks te? täysin marginaalinen juttu!
"miesmies
28.10.2005, 20:59 mä en eim. ikinä ole uskonut siihen et halonen olis hetero! ei kukaan poliitikko mene setaan mukaan ellei ole siihen joitakin omia ambitioita. "

Halonen on ollut myös mukana mustalaisjärjestössä valkolaisena.
  • 75 / 96
  • Peski P Lärse
  • 29.10.2005 9:38
Täällä se vasta suvaitsematonta ja ennakkoluuloista keskustelu on näillä homosivujen keskutelupalstoilla. Kätkeydytään ismien taakse niinkuin päivälehtienkin palstoilla ja ammutaan sieltä. Mutta potensiin *taivaissa*. Ollaan yrittäjää ja ollaan kommunistia. Niin henkeen ja vereen. Toki tänne muutkin kuin homot kirjoittavat, tiskistelynhaluisia on makuuhuoneet täynnä. Homoushan on monelle sama kuin seksi. Kuitenkin jotain itsessä ja itselle tiedostamatonta. Nauhuri kelaa tyhjää monessa kohdassa tuollakin jonka pitää Halosen seksuaalisuutta itsessään ääneen miettiä.
peski p lärse. "suvaitsemattomuus ja ennakkoluuloisuus" ovatkin ne 2 sanaa, joita voi aina heittää, kun ei pidä asioista, joista keskustellaan ja sitten mustamaalataan toisia . kerro sitten, miten ja millä tavalla ja mistä asioista voi ja saa kirjoittaa peski p lärse?
  • 77 / 96
  • Peski P Lärse
  • 30.10.2005 13:16
Keskustella voi paremmin kun ottaa selvää taustoista. Kuten onko Halonen ja mitä ja miksi hän aloitti meidän oikeuksiemme puolustuksen silloin kun porvarit tuomitsivat yhdessä kirkon ja yritysmaailman kanssa homot. Ja jos eivät tuominneet, olivat hiljaa ja jatkoivat syrjintäänsä kenenkään puuttumatta asioihin. Moni on tehnyt Suomessa itsemurhan homoutensa takia. Tiedän tämän tarpeeksi läheltä.

"Does that mean she is lesbian, or bi?
No. She has said that she is not, and she means that too.

Then why did she become the SETA chairwoman?
SETA was founded in 1973, but its roots are in the 1960s when a great many young intellectuals and politicians like Tarja Halonen were members in various organisations that had radical sexual political agenda. Initially, SETA wanted to include people with all orientations - the main thing was that you wanted to work to change attitudes, to change laws, etc"

Kuulostaako totuus nuorisollle englanninkielisenä uskottavammalta.
Tarkasti ottaen tuo linkki vie Helsingin yliopiston palvelimella olevalle Eva Isakssonin sivulle.
Mutta Setan/Tarja Halosen historiasta kiinnostuneiden kannattaa myös vilkaista Finnqueerin sivulla oleva Olli Stålströmin kaukonäköisesti nauhoittama ja ääninauhalta muistiin kirjoittama Setan järjestämä paneelikeskustelu yli 30 vuoden takaa. Sitä lukiessa joutuu välillä ihmettelemään, ovatko perusasetelmat ja asenteet sittenkään niin kovin paljon muuttuneet nykypäivään tultaessa. Toki valistuneisuus ja yleinen tietämys ovat lisääntyneet, mutta samat tahot tuntuvat nykypäivänäkin olevan napit vastakkain. Tuossa keskustelussa Halonen edustaa työnantajaansa SAK:ta.

Paneelikeskustelu (osittain) luettavissa osoitteessa http://www.finnqueer.net/pdf/Seta_paneeli_1974.pdf
okay. mutta sitten kun Halosestakin aika jättää ja joku vanha lesbo paljastaa omat muistelmansa, niin ... so

toinen juttu on tuo itsemurhakysymys jota usein käytetään aseena, mutta kuinka voidaan erottaa omat itsetuhoiset yllykkeet ympäristön aiheuttamasta paineesta. minä olen sitä mieltä, että vain mielisairas tekee itsemurhan. normaali täysjärkinen ihminen ei tee itsemurhaa.
Olen kiinnostuneena seurannut Tarja Halonen -keskustelua ranneliikkeen palstoilla. Olen kirjoittamassa Tarjan roolista Setassa pitkähköä artikkelia FinnQueeriin tai omalle kotisivulleni kun saan tarkistettua muutamia yksityiskohtia. Olin nimittäin Seta-lehden toimittajana ja Setan hallitustyöskentelyssä mukana juuri silloin kun katsoimme välttämättömäksi pyytää apuun kolmea ulkopuolista, vaikutusvaltaista henkilöä, jotta Seta ei olisi hajonnut sisäisten ristiriitojen vuoksi.

Näille kaikille oli ominaista se, että he olivat poliittisia vaikuttajia, jotka suhtautuivat myönteisesti Setan periaatteisiin, vaikka itse olivat heteroita suuntautumiseltaan. Nämä kolme ulkopuolista avustajaa olivat varatuomari Leo Hertzberg, 1978–79, yleisradion tiedotustutkija Bo Ahlfors 1979–80 ja kansanedustaja ja ihmisoikeuskysymyksiin perehtynyt SAK:n juristi Tarja Halonen 1980–81.

Teen vielä joitakin tarkistuksia, mutta kyllä avunpyyntö tuli meidän Setassa toimivien lesbojen ja homojen taholta. Teimme kaikille kolmelle selväksi, että Setan suunnasta päättävät jäsenet itse, mutta toivoimme heidän johtavan puhetta ja arvovallallaan ja kokemuksellaan rauhoittavan sisäisiä linjaristiriitoja.

Palaan tarkistukset tehtyäni takaisin ja julkaisen lopullisen artikkelin. Public eye on siinä oikeassa, että mainittu linkki vie Eva Isakssonin kotisivulle Helsingin yliopiston palvelimella. Peski P. Lärse on siinä oikeassa, että mainittu linkki on annettu myös FinnQueerin sivuilla. Olin hyvin kiinteässä yhteistyössä 1970-luvulla juuri Eva Isakssonin ja siinä vaiheessa viimeisen itse lesbon puheenjohtajan Marita Kuokkasen kanssa ennen ulkopuolisten kutsumista apuun.

Tulen myöhemmin esittämään, että Leo Hertzbergin, Bo Ahlforsin ja Tarja Halosen kutsuminen apuun selvitti tilanteen erittäin hyvin, jonka jälkeen päästiin pitkiin ja rauhallisiin itse lesbojen tai homojen vetämiin hallituskausiin. Erityisesti Jorma Hentilän seitsenvuotinen hallituskausi ("Pax Hentilä") teki Setasta asiallisesti ja ammatillisesti toimivan kansalaisjärjestön 1980-luvun alussa.

Mutta lisää tarkemmin parin viikon kuluttua.

Olli Stålström
Hassua, miten Word-dokumentista copypastettaessa tänne näkyviin tuleekin html-koodi. Annan vielä nuo ulkopuolisten vuodet tähän suoraan kirjoitettuina: Leo Hertzberg 1978-79, Bo Ahlfors 1979-80 ja Tarja Halonen 1980-81.
Miesmies,
jospa lopettaisit jorinasi asioista, joista et näytä mitään ymmärtävän.
Niinkin vakavasta asiasta, kuin itsemurhista huulenheitto tavallasi on minusta edesvastuutonta.

Häpeä käytöstäsi!

Juhani
Juhani V , kumma juttu, että itsemurha on niin arka asia hoimopiireille. Se ei ole mikään tabu ja siitäkin saa olla mielipiteitä.
MiesMies: "minä olen sitä mieltä, että vain mielisairas tekee itsemurhan. normaali täysjärkinen ihminen ei tee itsemurhaa."

Olet väärässä. Olen tavannut monta sellaista tavallista ihmistä joiden elämä meni niin totaalisesti umpikujaan etten minä keksinyt siihen sen parempaa ratkaisua kuin hekään - itsemurhan.

Esimerkiksi yksi kaveri oli niin ujo että vapisi heti kun ihmiset puhutteli häntä ja minä olin sentään hänen paras kaverinsa ja hän pelkäsi minuakin. Hän tuli parikymppiseksi edessä sellaiset kuin intti ja työpaikka jossa pitää olla sosiaalinen joka hetki, niin hän sitten tappoi itsensä. Mun mielestäni tämä yhteiskunta tappoi tämän miehen ja minusta tässä yhteiskunnassa pitäisi olla myös mahdollisuus valita ulos ja eristyksiin jääminen jos sitä kerta haluaa.
Niin, Pora-liike, oletko sitä mieltä, että normaali, täysijärkinen ihminen -millaisia nämä sitten ovatkaan- on esimerkkitapauksesi kaltainen? Tuskinpa ystäväsi nautti tuosta tilastaan, vaan todennäköisesti olisi halunnut muuttua -ei vain yksin siihen pystynyt. Ehkäpä itsemurhaa järkevämpi ratkaisu olisi kuitenkin ollut hankkia apua ja päästä mahdollisesti jopa täysin eroon ujoudestaan. En usko, että monikaan oikeasti haluaa eristäytyä omiin oloihinsa, vaan lopuksi ajautuu siihen, kun ei pysty, jaksa tai uskalla hankkia apua. Hyvä ystävä voisi myös yrittää auttaa ja tukea silloin, kun kaverin omat voimat eivät riitä. Mikä kirosana se mielisairaus oikein on? Pahoittelen alkuperäisestä aiheesta poikkeamista.
  • 87 / 96
  • Peski Lärse
  • 1.11.2005 20:23
Mielenkinnolla odotan Olli Ståhlströmin juttua. Eturintamassa tämä mies oli siinä missä Hentilän Jormakin. Vaan kun ette ole nyt pressaehdokkaina niin huomio kohdistuu vaikkapa Haloseen. Tarjasta on tullut -sanoisin- homoikoni siinä missä Koivuniemen Paulastakin; ei sen enepää eikä sen kumpikaan lie homoista sanonut kumpikaan viimeaikoina kuin jotain myötäkarvaan mukavia. Mutta ihan sitten tulee tätä julkisuutta kaatamalla, oli sillä sanomisella arvoa sinällään tai ei. Tätä se on...
Ruben Stiller Halosesta: "jos rakastaa kaikkia kauheasti, voi olla, ettei rakasta ketään oikeasti..." kaappi-homo -kommentti vahvistaa tuon!
Oon kyllä sun kanssa fedup ihan samaa mieltä!

>Yrittäjyyttä yrittävat rajoittaa ja hankaloittaa kateelliset pikku punikki-näpertelijät >jotka jaksavat valittaa siitä että jollain muulla on jotain enemmän tai paremmin.

Niinpä... tosi ärsyttävää tollanen joka asiasta valittaminen! Valittavat saatanan pientä palkkaansa ja sitä kun pomot ajelee 500 sarjan mersulla. Ja kehuvat miten paljon sitä tehdään töitä perse ruvella ja silti kaikki on huonosti ja yhteiskunnan vika.
Yrittäminen pitäsi tehdä niin helpoks että kaikilla olis mahdollisuus perustaa yritys! Sitten ei kenenkään enää tarviis olla duunarina kenenkään palkkalistoilla! Kaikilla olis vaan törkeesti rahaa ja kaikki olis tosi siistii!

>Olen tehnyt töitä viimeiset 7 vuotta noin 75 tuntia viikossa, jokaisena >jouluaattona,uutena vuotena, vappuna ,juhannuksena etc koska tarvittavan >työvoimamäärän palkkaamien ei ollut mahdollista, koska nekin varat oli ohjattava >yritykseni kehitykseen ja laajentamiseen.

>Yritykseni liikevaihto oli viime vuonna 2.1 milj. € , ja työllistin 7 henkilöä, joille >jokaisella maksan edelleen 20 % tes taulukkopalkaa korkeampaa palkkaa.

Siis toi on just niin vitun väärin että olet joutunut tekemään tosi paljon töitä ja kärsimään että olet saanut aikaan menestyvän yrityksen ja keskimääräistä paljon suuremmat tulot! Kyllä sitä rahaa pitäs tulla paljon enemmän ja paljon helpommalla! Työntekijöiden palkat alas ja kaikki rahat vaan yrittäjille, yrityksille ja osakkeen omistajille. Ne on tosiaan rahansa ansainnut!

Ja periaattees.... mitä vitun hyötyy on esim. jostain "vanhusten huollosta" Jos ei ole siihen ikään mennessä hankkinut sen verran rahaa et pystyis ittees hoitamaan niin vittu kuolkoot syöpäänsä ja muihin. Antas nekin rahat sun kaltasille tinkimättömille täydellisille kansalaisille eikä joillekin kuolemansairaille kommunistimummoille.
Pieni ujous tai epäluuloisuus ihmisiin on minusta ihan hieno piirre. Nykyään kun lapsetkin alkavat kommunikoimaan toistensa kanssa, on ensimmäiset kysymykset aina hyvin syvälle persoonaan uppotuvia. Jos ennen kysyttiin ennemmin omaa nimeä, nyt kysytään lempisolistin nimeä. Ujoille persoonille tuottaa vaikeuksia vastata ensiksi juuri tälläisiin kysymyksiin. Nykyinen kulttuuri on yhä enemmässä määrin juuri tätä. Lasten ja nuorten mieltymykset ja maut tulevat yhä useammin ratkaisemaan sen, keiden kanssa he viettävät aikaansa. Miten käy erilaisten persoonallisuuksien, kun kaikki samassa piirissä elävät veistetään yhä useammin samasta muotista? Kaiken lisäksi tämmöinen pelkistyneisyys vielä lisää auktoriteettien uhmaamista (poliisi, opettajat jne..) ja jengiytymistä, joidenka lisääntyminen on nykyäänkin selvästi nähtävissä.
Et taida olla Bjurström? Mutta ihmettelen, jos Halonen on näin sanonut, miksi Marco on kampanjoimassa? Vai onko Marco homo, kaapista ei ainakaan kai ole tullut?
Sinänsä kyllä ymmärrän Halosen moitteen.
  • 93 / 96
  • Fedja setä
  • 12.11.2005 14:55
Fedja ja täältä kaapista, moi.

Kaappiksia voi moittia jos siltä tuntuu mutta kaapista ulos houkuttelu pakottamisesta puhumattakaan muistuttaisi liikaa uskonnollisten fundamentalistien menettytapoja.

Siispä jos Marco B. tai kuka muu tahansa haluaa pysyä kaapissa niin siitä vaan, se ei kuulu muille, vähiten Haloselle.
No niin, tyypillisesti taas toiset puhuu aidasta ja useimmat aidan seipäistä. Tuossa kaappihomojen arvostelujutussa siis oli kyse siitä, että 70-80-luvun vaihteessa, kun Halonen toimi aktiivisesti seksuaalivähemmistöjen oikeuksien parantamiseksi, monet itse vähemmistöihin kuuluvat eivät uskaltaneet panna tikkua ristiin, vaikka olisivat asemansa puolesta voineet paljonkin tehdä.

Ei hän tietääkseni ole missään vaatinut kaikkia kaappihomoja tulemaan heti ulos.
Kiitos Public Eye.

Olenkin ihmetellyt miksi osa meistäkin täällä käyttäytyy kuin kiihkouskovaiset eheyttäjät: epämääräisiä vihjauksia ja viittauksia asiallisesta ja historiallisesta yhteydestään irrotettuihin tekstinpätkiin. Mielestäni kaiken viisauden alku - jota toivoisin maamme johtavien teologian, psykologian ja sosiologian professorien sekä kansanedustajien noudattavan - on huolellinen perehtyminen käisteltävään alkutekstiin ennen kuin alkavat kommentoida sitä.

Odottaessamme tarkempia kommentteja, kopioin tähän kokonaisuudessaan suorana sitaattina sen kohdan Hannu Lehtilän teoksesta Tarja Halonen - yksi miestä (2005), josta käsillä oleva keskustelu alkoi.

Kuten jokainen lukutaitoinen huomaa, tekstin menneen ajan aikamuodosta ilmenee, että Halosen suuhun pantu teksti viittaa historiaan, 1970- ja 1980-lukujen vaihteeseen ("...siis jotka eivät koskaan uskaltaneet itse tehdä mitään, mutta olivat tyytyväisiä, kun me hoidimme heidän asioitaan...").

Lisäksi teksti havainnollistaa sitä loputonta spekulaaitoiden ja juorujen määrää, josta täälläkin on näkynyt merkkejä ("Sitten tuli vastaan sellainen ilmiö, että homon tai lesbon kaverina oleminen oli vaikeaa. Eli sitä joutui paljon kokemaan näitä vihjailuja, että 'onko se sittenkin?' ").

Tarja Halosen koko alkuperäinen toteamus Hannu Lehtilän Setan ajastaan on seuraava:

- - -

"Se oli tavattoman hienoa aikaa, ja onneksi ei sitten sattunut pahempia kömmähdyksiä. Niillä tarkoitan sitä, että asiat olivat aika vaikeita ja ne olivat aika alussa. Kun olin Helena Rannan - joka tuli suuren yleisön tietoisuuteen YK-työnsä takia Bosnian joukkomurhien tutkijana - kanssa perustamassa Seksuaalipoliittista yhdistystä, SEXPOa, niin siinä puuhailtiin hyvin hienovaraisten asioiden kanssa. Osa siitä porukasta radikalisoitui ja perusti SETAn, Seksuaalinen tasavertaisuus ry:n. Minä en ollut sitä perustamassa, mutta olin siinä myöhemmin mukana puheenjohtajana parin vuoden ajan 1970-luvulla. Siinä oli takana sellainen ruotsalainen idea, että kun ne eivät uskaltaneet tulla kaapeistaan ulos, niin juristit ja lääkärit auttaisivat näitä ihmisiä itse ottamaan asiat omiin käsiinsä. Loppujen lopuksi kävi kuitenkin niin, että meidät kaikki leimattiin jollakin tavalla oudoiksi. Mutta kyllä se sitten vähitellen rupesi menemään.

Tunnen ison kasan kunniallisia virkamiehiä, jotka ovat kaappihomoja. Siis jotka eivät koskaan uskaltaneet itse tehdä mitään, mutta olivat tyytyväisiä, kun me hoidimme heidän asioitaan. Me olimme mielestämme edistyksellisiä kun hoidimme heidän asioitaan, mutta jonkinasteinen pettymys oli kun huomasi, etteivät monet heistä olleetkaan yhtään suvaitsevaisia muissa asioissa. Jos sanon varovasti, niin ihmisille näyttää riittävän yksi tai kaksi poikkeavaa ominaisuutta.

Sitten tuli vastaan sellainen ilmiö, että homon tai lesbon kaverina oleminen oli vaikeaa. Eli sitä joutui paljon kokemaan näitä vihjailuja, että "onko se sittenkin´?

Nuorena naisena joutui eduskunnassakin kuulemaan kaikenlaisia "kutsuja". Ja kun niihin sitten sanoin EI, niin sitten sai kuulla: "Ai niin, sinähän olet niitä SETAn lesboja". Se oli sellainen "viehättävä" tapa läiskäistä päin näköä. Vastasin heille: "Ei, en ole lesbo. Minulla on vain kovat laatukriteerit."" (Lehtilä 2005, 154-155).
Oikaistaan nyt taas pilkunhyväilyn nimessä tuota Tarja Halosen lausuntoa ("...olin siinä myöhemmin mukana puheenjohtajana parin vuoden ajan 1970-luvulla") sen verran, että hän toimi kyllä Setassa taustahahmona 1970-luvun puolella, mutta puheenjohtajaksi hänet valittiin vasta vuoden 1980 lokakuussa.