Sirkkeliin kompastuneet homot

  • 1 / 82
  • Irokeesi
  • 19.9.2005 13:21
Tuolla toisessa keskustelussa karkasi sen verran off topic, että päätin aloittaa aiheesta uuden.

Seuraavan väittämän heitti nimimerkki Olli S. keskustelussa: Keskustelu > Suhteet, seurustelu & perhe > Parhaat tai surkeimmat iskulauseet

”SETA:n edustajat ovat ilmoittaneet, että vain mediaseksikkäät ihmiset kelpaavat SETA:n julkikuvaan. Heidän taholtaan on ilmoitettu tälläkin foorumilla, että SETA ei halua olla tekemisissä "sirkkeliin kompastuneiden homojen" kanssa - mitä he sitten tarkoittavatkin tuolla letkautuksella. SETA on lakaisemassa maton alle kaikki muut lesbot ja homot kuin nuoret, kauniit, rikkaat ja pinnalliset.”

Tuo on sen verran kova väittämä, että olisi kiva kuulla asianomaiselta hieman tarkemmin yksilöitynä, kuka tuollaista on sanonut.

Itse en ole täällä (ranneliikkeessä) huomannut vielä kenenkään esiintyneen virallisesti tai edes epävirallisesti SETA:n mielipiteenä.

Liekö kyseessä täysin asiayhteydestään irroitettu kärjistys vai kännisten kapakkapuheet.
Hei,

jos ymmärrän jotenkin mitä tuolla kirjoituksella on tarkoitettu liittynee ehkä SETAn menneisyyteen, kun oltiin peloissaan millaista kuvaa SETA itsestään antaa ulospäin. Minusta SETAssa aikoinaan jotenkin yritettiin antaa julkisuudessa sellaista heteronoloista homo ja lesbo imagoa, jotta ei riskeerattaisi parisuhdelain etenemistä. Tämän vuoksi myös MSC:n mukaantuloa SETAn toimintaan vieroksuttiin ja pelättiin. Kyllä siellä hallituksessa ja kulisseissa selvästi yritettiin kaikin mahdollisin keinoin olla niin varovaisia kaikissa toimissa. Ja ensimmäisessä kokouksessa SETAn hallituksessa, mihin minut oli valittu tuli vaikutelma, että nyt täällä puhutaan vain homoista ja lesboista. Että köh köh köh piti ihan kolmen biseksuaalin yhteen ääneen kehoittaa hallitusta muuttamaan parisuhdelaista puhuttaessa että se ei nyt enää voi olla homojen ja lesbojen avioliitto tai virallistettu/ rekisteröity parisuhde vaan mies ja naisparien .... Eikä siellä nyt oikein voinut puhua kunnolla edes TTP:n asioita kun oli tärkeämpääkin tekemistä. ET kyllä Olli nyt on oikeilla jäljillä, jos vain ymmärsin oikein. No nykyisestä politiikasta en voi sanoa muuta kuin et eiköhän asiat ole vähän avoimemmin esillä ja muutenkin puhutaan muistakin kuin homojen ja lesbojen adoptiosta ja hedelmöityshoitolaista: intersukupuolistenkin asioihin nykyisin panostetaan jopa kunnioitettavasti.
  • 3 / 82
  • Hämmästynyt
  • 19.9.2005 14:40
Olen hämmästynyt että eräs erittäin aktiivinen kirjoittaja ei ole jo aikasemmin komentoinnut Olli S.n kirjoitusta, onko kyseessä turhan vahva vastustaja kyseiselle aktivistille.

Muuten tämä kauniit ja rohkeat- tyyli tuntuu olevan muotia joka puolella maailmaa, ainakin gay lehdissä.
Samaisesta keskusteluketjusta poimittu setaympyröistä tutun Juhanin kommentti:

"Uusimman numeron (05/2005) kannessa on avoimesti kameraan (lukijaan) katsova tilan isäntä Jyrki Meriläinen taustanaan heinäkasa. Otsikointina etukannessa: "Miesparin karjatila Pohjanmaalla - Maalaiseloa". Tuo on sitä avointa ja myönteistä lookia, jolle nyt on aika."

Eivät olleet isännät sirkkeliin kompastuneita vaan juuri niitä liki filmitähtimäisiä seta-airueita. Nuoria ja nättejä uusin numero pursusi muutoinkin.
  • 5 / 82
  • paperintuhooja
  • 19.9.2005 15:23
Tulihan se sieltä. Nykyinen "yhteiskunta ei potki meitä" -tyyli siis on perustelu esimerkiksi sille, että uutisen puolikastakaan vaikkapa Latvian tilanteesta ei Z:n sivuilla näy? Sen sijaan siellä kerrotaan, minkä nimisessä paikassa voi käydä köyhäinapuna tarjoilemassa drinksuja paikallisille. Qx:n sivuilla on mielenkiintoista debattia siitä, mikä lgblt-väen tilanne on FI:ssa. Jos kuvitellaan sellaista kontrafaktuaalista tilannetta, että Z:lla olisi politiikasta kiinnostunut kirjoittaja, olisi kiinnostavaa lukea pohdintaa siitä, miksi moinen tilanne (FI ja sen lesboaktiivit) on mahdollinen Ruotsissa mutta ei Suomessa. Ulkomaiset uutispalstat ovat täysin välttämättömiä, jos aikoo pysyä maailman menosta kärryillä. Pitäisi ehkä tarjoutua QX.n Suomen kirjeenvaihtajaksi, niin saisi täkäläistä menoa koskevia uutisia julki edes jossain ja edes ruotsiksi...

terv. Geschwitz (en jostain syystä onnistu kirjautumaan sivuille, siksi harmaa viesti!)

PS: laitan tämän tähänkin, kun keskustelu näemmä jakaantuu kuin ameeba
Ihmettelen, että juuri Irokeesi antaa ymmärtää, että minä olisin irrottanut viittauksen "sirkkeliin kompastuneista homoista" asiayhteydestään tai siteerannut humalaisten juttuja. Irokeesi itse otti osaa Juhani V:n 04.02.05 aloittamaan keskusteluun, jossa tämä tapansa mukaan ylisti SETA:a ja Z-lehteä aivan kuin ne olisivat hänen aikaansaannoksiaan.

Juhani V ylistää Z-lehteä ja sen päätoimittajaa Sari Virtasta, joka kehuu kiiltävää lehteään mm. seuraavasti:

"1970-luvulla keskityttiin tiukkaan asiaan, 1980-luvulla Virtasen mielestä jopa surkeiluun. - Lehdessä esiteltiin niin
sanotusti sirkkeliin kompastuneita orpoja. Jos lopussa ei tehty itsemurhaa, ainakin lukijan teki mieli tehdä, Virtanen siteeraa Z:n entisen päätoimittajan aikalaisnäkemystä."

Koko keskustelu löytyy Ranneliikkeen arkistosta tästä linkistä:

http://ranneliike.net/arkisto.php?act=rthrd&thrdid=2380

Minusta tämäkin Juhani V:n ja Z-lehden päätoimittajan esiintyminen osoittaa suurta ylimielisyyttä ja yhteiskunnallista vastuuttomuutta. Se tekee minut vihaiseksi, koska itse tulin SETA:an (sen ensimmäisen hallituksen varapuheenjohtajaksi juuri sen takia, että olin nähnyt kuinka suurin sosiaalisiin ja psyykkisiin vaikeuksiin syrjintä saattoi ajaa yksittäisen lesbon tai homon.

Kuten olen täälläkin kertonut, oma nuoruuteni tuhoutui syrjinnän ja psykiatrisen väkivallan takia. Siksi tiedän mistä puhun.
Olen sitoutunut juuri köyhien, heikkojen ja sorrettujen puolustamiseen - eli juuri "sirkkeliin kompastuneiden" ihmisten auttamiseen. Puolustan sirkkeliin kompastuneita orpoja, vaikka se tarkoittaisi, että minut on pakko protestoida SETA:n tämänhetkistä johtoa vastaan!

Mainitunlainen ylimielisyys tekee minut vihaiseksi, mutta tiedän myös yhteiskunnan taloudelliset lait - mediaseksikkäät myyvät. Tiedostan myös miten turhaa on setviä tätä asiaa internetin keskustelupalstalla. Olenkin suurelta osin jättäytynyt pois kivettyneistä seksuaalipoliittisista organisaatioista ja siirtynyt toimimaan sellaisissa liikkeissä ja foorumeilla, joissa saa reilusti kriitisoida vallitsevaa järjestelmää ja kapitalismin ehdoilla toimivaa ja myyvää lehdistöä.

Minua harmittaa myös tapa, jolla JuhaniV esiintyy ikään kuin suurena vapautustaistelijana. Tosiasiassa muistan miten
JuhaniV tuli SETA:n toimintaan vasta sen 15-vuotisjuhlissa kun olimme käyneet läpi yhden kiivaimmista taisteluvaiheista. Siihen saakka JuhaniV lähinnä hyssytteli taustalla ja varoitti heiluttamasta venettä. Ehdotan, että JuhaniV hillitsisi muiden aktivistien tekemään työhön kohdistuvaa mitätöintiään.

Mitä mieltä muut ovat termistä "sirkkeliin kompastuneet orvot"?
Muistettakoon, että termi "sirkkeliin kompastuneet..." ei ollut JuhaniV:n keksintö vaan Z-lehden Sari Virtasen, jollen ole väärin tulkinnut. Huonosti harkittu lausahdus, mutta kuvaa varmaan hyvin ko henkilön syvimpiä ajatuksia. (Voi ei)
  • 8 / 82
  • Schlager
  • 19.9.2005 18:01
Siis mielestäni on tärkeää tuoda esille kaikenlaisia ihmisiä. Onko vammaisista mieshomoista ollut juttua, sitä en tiedä.
  • 10 / 82
  • paperintuhooja
  • 19.9.2005 19:33
Virtasen lausahdus on harkitsematon. Monikohan päätoimittaja edes uusliberalismin lippulaivoissa menisi höläyttämään moista? Tässähän alkaa jo ihmetellä ketkä ja miksi maksaa SETAn jäsenmaksua kun arvomaailma on tuo. Itse en - onneksi - ole vuosiin tullut maksaneeksi.
Z-lehti haluaa ilmeisesti näyttää, että olemme yhtälailla vapaita kuin muut kulutusjuhlissa. Saavutamme yhdenvertaisen ja näkymättömän aseman lähinnä kuluttaja-ulottuvuudessamme. Kiiltävää jotain... ja sisällä?
Kehitykset tasapuolinen kuvaaminen on ilmeisesti ikävänä ilomme (?) pilaamista.

Lisäksi: MILLOIN Z-lehti alkaa olla kaksikielinen niinkuin sen kuuluisi???
Muistan seta-lehden 80-luvulta, joka oli aika ankeanoloinen läpyskä ja mustavalkoinen. Jutut siinä olivat siis niin tylsiä, että, kun pari ensimmäistä riviä luki, niin haukotti. Se oli sisäpiirin lehti.

Nyt z-lehti on eri lehti kuin seta-lehti. Minusta se on enemmän aikakauslehtimäinen ja viihdyttävämpi. En ymmärrä, miksi ei ole tullut tilattua.

Välillä valokuvat olivat vähän provosoivia ja tekotaiteellisia, vaikka "taikista valmistunut" kuvaaja olikin kyseessä. Kamalin ylilyönti oli se kuvasarja transseksuaalista, joka halusi päästä rinnoistaan eroon( HAH!). Jälkikäteen se huvittaa ja naurattaa. Sori.

Lehti voipi olla nytten enemmän asiakaskuntansa näköinen teemoiltaan.

Minä olen varmaan itse sirkkeliin kompastunut orpo/luuseri, vaikka omasta mielestäni olen vain vähän vinksahtanut, mutta se johtuu oikeasti syrjinnästä, mikä ei ole kadonnut mihinkään, vaikka JuhaniV niin haluaisi uskotellakkin, koska HÄNELLÄ on kaikki asiat ok.

Sirkkelistäkin VOI SELVIYTYÄ! Mitäs sitten, jos päästä hiukan viiraa- ei se ole niin vakavaa.

En sentään tappanut itseäni, mutta koville se otti yhdessä vaiheessa, koska meinasin oikeaasti menettää järkeni.

Toivoisin empaattisempaa otetta niiltä, joilla menee hyvin ( ja jotka pääsääntöisesti elävät kaapissa)niitä kohtaan, joiden mieli ja sydän ovat särkyneet. Ehkä silloin maailma olisi parempi.
Silti tunnen välillä äärettömän suurta surua kaiken kokemani jälkeen, koska elämäni on ollut kamppailua ja kaikissa vaikeimmissa tilanteissa olen aina toistuvasti jäänyt yksin ja sitä en toivo kenellekään. Epätoivon tunteet voivat tulla aaltoina, mutta on vain jatkettava ja uskottava omaan selviytymiseen. On vain mentävä eteenpäin.

Toiset eivät kestä elämää yksin ja he menevät suhteesta toiseen, koska silloin heillä on apua saatavilla.

Minusta tuntuu, että en halua myydä itseäni niin helpolla. En tee enää kompromisseja.
Olli,
minusta tuntuu varsin surulliselta sinun nykyinen tilanteesi ja paha olosi, joka näkyy avoimesti kirjoitustesi kautta täällä Ranneliikkeessä.

Minulle sinä viestit sitä, ettet usko ihmisten tiedostaneen riittävästi millaisen suuren työn olet aikanaan tehnyt suomalaisten sateenkaari-ihmisten puolesta. Hienoimpana esimerkkinä väitöskirjaksi päätynyt tutkimuksesi kaikille meille tärkeästä aiheesta. Minusta sinä olet selkeän tunnustuksen ja kiitokset jo saanut monelta taholta. Eivät ihmiset jaksa jatkuvasti kiittää. Väitöskirjasi julkaistiin vuonna 1997. Siitä on kahdeksisen vuotta. Se on pitkä aika. Eikö olisi aika jättää nuo asiat jo taakseen, vähemmälle huomiolle ja katsoa reippaasti eteenpäin.

Olet löytänyt hyvän kanavan itsellesi, Mielenterveysyhdistys Helmin. Tiedän muidenkin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien saaneen ja saavan sieltä apua ja tukea.

Jos oloasi helpottaa käyttää minua julkisena ukkosenjohdattimena pahalle olollesi, kyllä se passaa, kunhan pysyt jonkinlaisessa kohtuudessa ja asiassa. Vastailen, jos jaksan.

Minusta sinä koet Setan olevan ikäänkuin velkaa entisestä työstäsi, joka pitäisi ottaa yhä edelleen huomioon. Niin ei voi olla ikuisesti. Setassa toimivat uudet naamat, joilla on uusia linjauksia ja uusia näkemyksiä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioiden hoitamisesta nykypäivänä. Meidän vanhojen konkareiden on väistyttävä jonain hetkenä. Eräänä kauniina päivänä Setassa toimii ihmisiä, jotka eivät ole koskaan edes kuulleet Olli Stålströmistä taikka Juhani Viherlahdesta. Meidän on opittava antamaan tilaa nuoremmille vaikka kuinka kivistelisi.

Z-lehden ulkoasua ja linjaa pidän juuri näiden nuorten tyylinä. Se on nyt vain tätä päivää. Lehden linjan moittiminen kuulostaa samalta kuin helluntaiepistolan lausuminen. En muista koskaan kaikkien olleen lehden linjaan tyytyväisiä. Aina löytyy joku julkinen valittaja ja häntä on heti peesaamassa muutama ressukka, kuten tässä keskusteluketjussa. Argumentit ovat sitä tasoa, kuin että Z-lehden päätoimittaja ei tervehtinyt Valintatalon kassajonossa, siksi Z-lehti on surkea.

Sateenkaariyhteisön kypsyyttä osoittaa se, pystyykö se nauramaan itselleen. Tämä sirkkelijuttu on juuri tuollaista naurua itselle. Merkittävää siinä on se, kuka sen lausuu. Muutamaan tosikkoon se kalahti ja eikös ulina alkanut.

Palaan Ollin lausumaan (6) roolistani Setan toiminnassa. Ensinnäkin minulla ei ole mielikuvaa, että olisin lainkaan osallistunut Setan 15-vuotisjuhliin. Olen mielestäni tullut Setan toimintaan mukaan hitaasti vain kouluttajana ja luennoitsijana. Kenties olin joskus postitustalkoissa. Koskaan en ole ollut mukana Setan tai HeSetan virallisissa elimissä. Siksi Setan toimintaa koskevat moitteet minulle henkilönä ovat virheellisesti kohdistettuja. Muuta vapaaehtoispuuhaa Setassa on ollut aivan riittävästi. Mielenkiintoisia ihmisiä olen tavannut siellä myös paljon.

Olli, väitteellesi veneen keikuttelun jarruttelusta ei minulle nouse muuta mielikuvaa kuin yksi tapaaminen kodissamme Vantaan Martinlaaksossa, jonne tulit silloisen kumppanisi kanssa keskustelemaan Setan rajuista riidoista. Toivoitte, että voisin esimerkiksi ryhmätyötekniikoita käyttäen saada jonkinlaista rauhaa järjestöön. Olin silloin kouluttautunut ryhmätyöohjaajaksi. Kuunneltuani tilanneselvityksen tulin siihen tulokseen, ettei minun taidoillani tilannetta saada paremmaksi. En lähtenyt kuvioon mukaan. Ehkä tulkitsit tuon oman varovaisuuteni viestiksi myös järjestölle, mitä se ei oikeasti ollut. Noihin aikoihin en edes muista olleeni kovin kiinnostunut Seta-aktiviteeteista, koska oma parisuhteeni oli kohtalaisen uusi ja olimme tuolloin hankkineet ensimmäisen yhteisen omistusasunnon, jonka seitsemän asuntolainan maksamiseksi teimme kumpikin kahta työtä.

Tällaisia ajatuksia lausumistasi

Juhani
Voin nauraa ironisesti itselleni ja jopa asemalleni syrjittynä, mutta en syrjinnälle yleensä, joka kohtaa vähemmistöjä tai "poikkeaviksi" koettuja. Se ei naurata.
Tietenkin lehti voi sisältää huumoria, mutta tuskin siitä aivan yleislinjaan on. Ilmeisesti kuitenkin on.
Yritän nauraa enemmän seuraavaa lehteä lukiessani. Se pidentää ikää...
Vieläkö miesmiestä naurattaa transmiehen halu päästä eroon rinnoistaan. Ikävää, että sinullakin on ollut surullista menneisyydessäsi. Mut hyvä mies älä naura toisten hädälle. Vai nauroitko vain aikoinaan et enää?
No niin Olli S. hyvä!

Olen pahoillani, etten muistanut yksittäistä lausetta jostakin jo arkistoidusta keskusteluketjusta. Minäkin olen vain ihminen. Käyn keskusteluja hyvin monilla foorumeilla, joista netti on vain yksi. Netissäkin ranneliikkeen (ja SETA:n) keskustelupalstat ovat vain yksi monien joukosta.

Edelleen mitä tulee väittämääsi:
”SETA:n edustajat ovat ilmoittaneet, että vain mediaseksikkäät ihmiset kelpaavat SETA:n julkikuvaan. Heidän taholtaan on ilmoitettu tälläkin foorumilla, että SETA ei halua olla tekemisissä "sirkkeliin kompastuneiden homojen" kanssa - mitä he sitten tarkoittavatkin tuolla letkautuksella. SETA on lakaisemassa maton alle kaikki muut lesbot ja homot kuin nuoret, kauniit, rikkaat ja pinnalliset.”

Vedät aika suorat yhtäläisyysmerkit Z-lehden linjan ja SETA:n välille. Vaikka Z-lehti onkin Seta:n äänikanava se ei kuitenkaan ole yhtä kuin koko Seta:n toiminta. Oikeammin olisit kirjoittanut ...kelpaavat vain Z-lehden julkikuvaan, Z-lehti ei halua olla tekemisissä, Z-lehti on lakaisemassa...

Z-lehden nykyinen linja on ilmeisesti luoda homoista positiivista mielikuvaa. Ongelmista ja epäkohdista keskustellaan ja niihin pyritään vaikuttamaan muissa yhteyksissä.

Sari Virtasen kommentti aiempien vuosikymmenten lehdistä saattaa olla harkitsematon, mutta hyvin kuvaava. Nuo menneiden aikojen lehdet olivat niin sisällöltään kuin ulkoasultaankin todella ahdistavia: ”meillä menee huonosti ja me olemme kärsiviä ihmisiä”.

Nykyisen näköinen lehti antaa suurelle yleisölle positiviisen vaikutelman homoyhteisöstä. Onneksi suuri yleisö ei tiedä, ettei mitään homoyhteisöä ole ja että homot ryhmittymänä ovat enemmistöltään kaikkea muuta kuin positiivisia.

Itselleni nykyinen(kään) lehti ei anna mitään, eikä sen läpiselaamiseen mene montakaan hetkeä. Taidan edustaa sellaista alaryhmää, joka sekään ei mahdu Z-lehden nykyiseen profiiliin.
Juhani V:n empaattisuus loistaa poissaolollaan. Olen aivan varma, että Olli S:llä on syynsä olla katkera. Minusta hän vaikuttaa ihmiseltä, joka ei valehtele ja osaa myös katsoa peiliin.

Olen aivan varma, että vain kaappihomot väistävät sirkkelin. Ei Suomi ole muuttunut juurikaan parempaan suuntaan, vaan usein jopa päinvastoin. Se ei ole edistystä, että muutama pari mannekeeraa z-lehdessä. Tiedän, että tälläkin paikkakunnalla suurin osa homoista ja lesbopista pitävät turpansa visusti ummessa omasta yksityiselämästään, koska muuten heillä ei olisi enää työtä. Sitä samaa on Hesassakin, jos olet vähääkään korkeammassa asemassa. Hyvänä esimerkkinä on eräs vihreä poliitikko, joka ulkomailta työpaikan saatuaan rekisteröi parisuhteensa( tuli kaapista ulos) - ei ennen sitä!

Setassa tuntuu vinoutuvan realiteetit...
Oli Setan ja Z-lehden väliin laitettava yhtäläisyysmerkit tai ei, ei tällaiselle päälle kolmikymppiselle ihmiselle Z-lehdessä kovasti paljoa lukemista ole
miesmies kirjoitti:
"Hyvänä esimerkkinä on eräs vihreä poliitikko, joka ulkomailta työpaikan saatuaan rekisteröi parisuhteensa( tuli kaapista ulos) - ei ennen sitä!"

Jos viittaat tässä Pekka Haavistoon, hän oli ympäristöministerinä yli kymmenen vuotta sitten. Asenneilmapiiri lienee muuttunut.
  • 21 / 82
  • paperintuhooja
  • 21.9.2005 15:15
Jos sateenkaariyhteisön kypsyys näkyy siinä, opetellaan nyt kaikki yhdessä nauramaan näille huumorihemmojen puheille. Ensimmäinen Tony Halmeelta:

* "Mitä hyötyä meille yleensä on koko Kiasmasta? Mä takaan sen, että jos mä väännän kunnon maissipaskat kattilaan ja lyön siihen propellin pystyyn ja vien sen yöllä salaa Kiasman näyttelyyn jonkun feministilesbotaiteilijan nimellä, niin siellä on helsinkiläiset taidekriitikot seuraavana päivänä lääpällään kehumassa että onpa uskomattoman hienoa taidetta."

Sikäli kun Z:n ideana on kierrättää stereotypiota, tässähän ne liittyvät trendikkäästi myös nykytaiteeseen.

Ja palautamme mieleen vielä Maija-Liisa Lindqvistin: "kohta voi elää vaikka sian kanssa, ja sitä pidetään yhteiskunnassa normaalina".

Grönvik siellä takarivissä nauraa myös eikä käkistele. Vastaavia lausahduksia löytyy helposti lisääkin ja ne istuvat varmasti niiden suuhun, jotka siellä Mannerheimintien pohjoispäässä osaavat jo nauraa itselleen.

Siten vähän vakavampaa: mielestäni JuhaniV valehtelee/vääristelee asioita väittäessään Z-lehteen kohdistuneen kritiikin olevan kuin helluntaiepistolaa (mikä se muuten on?) ja argumenttien valitusta siitä, ettei p-toimittaja tervehtinyt kassajonossa. Miten tämä luonnehdintasi sopii siihen, että kritisoin Z:aa kehnoista ulkomaanjutuista esim. Latvian tilanteeseen liittyen? Edes netissä asiasta ei mainita mitään. Viimeinen Suomessa tapahtunut asia on sen mukaan kirkkohallituksen kannanotto 17.8. Vai onko Z suosiolla jättänyt uutismateriaalin nopeammilleen?

Olen samaa mieltä siitä, että 80-luvun lehti oli huono. Siinä näkyy sekä rahan että ammattitaidon puute. Nykyinen llehti on hyvännäköinen ja se on iso asia. Saisi vain kirjoituksiin jostain särmää, sillä tylsiä ne stoorit ovat nytkin. Minusta ongelma ei ole se, että Z toimisi kapitalismin logiikan mukaan vaan se, että kapitalismia on liian vähän. Kirjoittajille pitäisi maksaa sen verran, että palkkioilla pääsee Journalistiliiton friikuille suosittelemille tuntipalkoille, eli 47 e/h. Näin hommaan voisi rekrytoida runsaasti eri alojen kirjoittajia.

G

PS: olen tervehtimisväleissä p-toimittajan kanssa ja vaihdammapa joskus muutaman lauseenkin. JuhaniV ei vain taida kestää minkäänlaista kritiikkiä tekemisistään, eikä ainakaan pysty vastaamaan siihen asiaperusteilla.
Joo... toi zeta-lehti on kyllä aika tylsä. Sen maailma on valovuosien päässä herkussa bilettävästä porukasta tai mäntymäellä viilettävästä pikarunkkujengistä.

Olin Seta:n jäsen ja sain lehden pariv vuotta tuossa 2000-luvun alkupuolella (en tiedä oliko tämä Sari Virtanen silloin päätoimittaja), mutta katsoin lähinnä vain kuvat lehdestä.

Jenkkien 'Advocate' on paljon mielenkiintoisempi, koska siiinä lehdessä oli ainaki silloin paljon enemmän 'sirkkeliin kompastuneita' ym. mielenkiintoista juttua.
Paperintuhoojan viesti on hieman sekava, mutta siellä on joitakin väitteitä, joihin toivoisin tarkennusta. En muuten pysty niiden epämääräisyyden vuoksi vastaamaan.

1) Mitä mahdat tarkoittaa tekemisilläni, joista on esitetty kritiikkiä ja johon en pysty vastaamaan asiaperusteilla? Anna muutama kunnollinen esimerkki, että tiedän mistä puhut. Anna myös esimerkki asiaperusteisesta vastauksesta.

2) Päätoimittajan tervehtimättömyys-lausahdukseni oli rautalankaa siitä, kuinka kaukaa saatetaan argumentteja noukkia lehden linjan kritiikiksi. Se oli minun ilmaisuni asiasta hieman kieli poskessa lausuttuna. Meniköhän tämä jakeluun? Aikaisempi lausahdukseni näköjään ei mennyt.

Paperintuhooja, kun sinä tiedät tasan tarkkaan millaisia juttuja lehdessä pitää olla, ryhdypä loistojuttujasi tarjoamaan toimitukselle. Anna ajatustesi Tonavan virrata! Kerro myös meille kaikille julkisesti myös, että oikeasti olet niin toiminut. Jään odottelemaan.

Juhani
Eihän JuhaniV ole mistään muusta kiinnostunut kuin siitä, että saa omalle parisuhteelleen yhteiskunnan täyden ja kritiikittömän hyväksynnän. Se on tärkeätä! Siksi kirkko on tärkeä maalitaulu, koska sen patriarkaalinen maailmankuva on este sille yltiöfeministiselle maailmankuvalle, joka pitää saada tilalle.

Itse kannatan toista tietä! Kannatan miesten maailmaa.

En kannata Da Vinci koodeja enkä naispappien epärehellistä maailmankuvaa!

En kannata naisten ja miesten tasa-arvoa, vaan kannatan miesten välistä tasa-arvoa ja kumppanuutta/ kaveruutta.

Naiset vain sotkevat kaikki asiat ja tuovat riitaa ja valhetta minne menevätkin...heistä on vain harmia.
Miesmies, kirkko on siksi tärkeä ja seurattava kohde, että se on vahvasti sanelemassa myös tässä yhteiskunnassa eettisiä ja moraalisia periaatteita ja sääntöjä. Tuohon saneluun pitää pyrkiä vaikuttamaan esimerkiksi niin, että kirkon ihmiset ymmärtäisivät oikeasti millainen on meidän elämämme. Vain Raamattuun tukeutumalla he saavat mielikuvan jostakin kummallisesta seksisuhteesta. Lainaan tähän Suomen Raamattuopiston pitkää kirjoitusta homoseksuaalisesta rakkaudesta. "Miesten sukupuolielimet eivät voi yhtyä toisiinsa, eivät myöskään naisten sukupuolielimet. Elinten yhtyminen on mahdollista vain eri sukupuolten välillä." Tuotakin kirjoitusta käytetään heidän piireissään oppimateriaalina. Kiitokset henkilölle, joka kirjoituksen minulle lähetti. Olen viettänyt monta kiinnostavaa hetkeä sen parissa. Surettaa, että tuollaista aineistoa levitetään vielä tänä päivänä.

Mielestäni kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä pystyy rakastamaan toisiaan aivan yhtä syvästi kuin heteropuolisotkin. Kaikki pysyvät parisuhteet ansaitsevat yhteiskunnan täyden tuen. Virallisesti kirkko on tähän asti toiminut parisuhteita erottavana esimerkiksi kieltäessään siunauksen niiltä samaa sukupuolta olevilta pareilta, jotka sitä haluaisivat. Samoin kirkko on vastustanut parisuhteiden rekisteröintiä. Viimeksi kirkko on ottanut voimakkaasti kantaa keinohedelmöitykseen.

Miesmies, mitä väärää siinä on "että saa omalle parisuhteelleen yhteiskunnan täyden ja kritiikittömän hyväksynnän." Eikö se ole samalla kaikkien etu? Väitteesi on mielestäni jotenkin ontto ja kummallinen.

Näistä sinun höpinöistäsi Ranneliikkeessä. Vaikkapa tästä kannastasi naisten asemaan, ei voi tehdä muuta johtopäätöstä, kuin että olet kovin keskenkasvuinen. Jos et muuten niin ainakin henkisesti. Olet kuin reeinkarnatio aikaisemmin täällä mielipiteitään laukoneelle nimimerkille "mies". Hän rakenteli homo-onnelaa, jonne naisilla ja heteroilla ei olisi mitään pääsyä. Ehkä oletkin sama henkilö.

Juhani
Pitipä sanoa tuosta "sirkkeliin kompastuneista" -ilmauksesta, että kyseessä on journalistinen käsite. En muista, kuka sen on joskus aikoja sitten lanseerannut, mutta alun perin se meni jotenkin niin, että "Nykyposti kirjoittaa sirkkeliin kompastuneista orvoista". Sillä tarkoitetaan käsittääkseni jonkinsorttista sosiaalipornoa. Ehkäpä Sari Virtasen lausuma tulee ymmärrettävämmäksi, jos tietää tämän asiayhteyden.
Itse luen Z-lehteä joskus piilossa joissakin kirjastoissa. Joskus väki tuijottaa ja siinähän he tuijottavat. Kuitenkin minusta yleensä lehden antimet ovat ihan hyviä, joskin minusta välillä henki on turhan paljon homoja irtoseksiin kannustava. Samoin aseksuaalit on unohdettu tyystin. Biseksuaalisuudessa herääviä tunteita on myös melkoisen vähän otettu esille.
"Maggie
21.09.2005, 23:28 Pitipä sanoa tuosta "sirkkeliin kompastuneista" -ilmauksesta, että kyseessä on journalistinen käsite. En muista, kuka sen on joskus aikoja sitten lanseerannut, mutta alun perin se meni jotenkin niin, että "Nykyposti kirjoittaa sirkkeliin kompastuneista orvoista". Sillä tarkoitetaan käsittääkseni jonkinsorttista sosiaalipornoa."

Sosiaaliporno ei kuitenkaan ole koskaan Z-lehden tavoite, koska sitä ei olla tarkoitettu millekään meidän elämäämme tirkisteleville ulkopuolisille, vaan tavoitteena pitäisi olla tasapuolinen tiedotus.

Kun itse olin sirkkeliin kompastunut niin Setassa hyvä jos ei osoitettu ovea. Joka tapauksessa minut toivotettiin erittäin epätervetulleeksi suunnilleen kaikkialla muualla kuin Malkuksessa. Kun kaivelin hieman faktoja, kättelin erilaisia ihmisiä ja kuuntelin, niin eiköhän niitä sirkkeliin kompastuneita ruvennut löytymään aika lailla, mutta tabu se on vieläkin.

Joka tapauksessa tunsin että minulla oli vastassani toisaalta kova ja julma yhteiskunta (jossa jotkut piirit odottavat että saisin tukea Setasta) ja sitten Seta, jossa suhtauduttiin vieläkin suvaitsemattomammin kuin ympäröivässä yhteiskunnassa.

Mutta onneksi nyt on toisin. Ympäröivä yhteiskunta on joustanut.
  • 29 / 82
  • paperintuhooja
  • 22.9.2005 14:29
JuhaniV: Ryhdyn kirjoittamaan Z-lehteen heti, kun se alkaa maksaa taksojen mukaiset palkkiot. Valitsen työnantajani sen mukaan, miten hyvin ne maksavat. Ilmaista työtä olen tehnyt jo tarpeeksi.

G
  • 30 / 82
  • paperintuhooja
  • 22.9.2005 14:54
Otetaanpa perusteellisesti:

"Z-lehden ulkoasua ja linjaa pidän juuri näiden nuorten tyylinä. Se on nyt vain tätä päivää." Se nyt vain on niin -tyylinen perustelu toimitukselliselle linjalle on ylimielinen ja hutera, ja ilmentää vain sitä että mahdollisten lukijoiden/kriitikkojen kanssa ei edes viitsitä keskustella asioista.

"Lehden linjan moittiminen kuulostaa samalta kuin helluntaiepistolan lausuminen." Epäselvä ilmaus. Mitä tämä tarkoittaa?

"En muista koskaan kaikkien olleen lehden linjaan tyytyväisiä." En muista minäkään, ja olen seurannut sitä vuodesta 1976.

"Aina löytyy joku julkinen valittaja ja häntä on heti peesaamassa muutama ressukka, kuten tässä keskusteluketjussa." MIstä sinä tiedät millaisia ne kirjoittajat ovat? Kristallipallostako? Vai ovatko ne ressukoita vain siksi kun eivät tee aaltoja kun Z-lehti ilmestyy kiskalle?

"Argumentit ovat sitä tasoa, kuin että Z-lehden päätoimittaja ei tervehtinyt Valintatalon kassajonossa, siksi Z-lehti on surkea."
Valitin itse ulkomaan juttujen puuttumisesta, sekä Z: n internetissä olevan uutispalstan hoidosta. esimerkiksi nostin se, että viime kesänä Riian Prideln ympärillä käytiin hyvin tiukaa keskustelua ja muualla näkemieni valokuvien perusteella oikeistolaiset ja kritilliset kävivät likipitäen käsiksi Pride-marssijoihin. Nyt Latvia aikoo kirjata perustuslakiinsa homoavioliittojen kiellon. Ei halaistua sanaa missään. Z:n nettiuutisten viimeisin kirjoitus koskee kirkkohallituksen lausuntoa 17.8 hedelmöityshoitoasiasta. Mielestäni Z voisi ottaa vanhan kunnon tiedonjakamisen linjaansa. Mielestäni Z voisi tehdä perusteellisempiakin ulkomaanjuttuja ja kehittää uutispalveluaan. Jos tämä kritiikki ja vaatimukset ovat Juhanin mielestä "valitusta kun pt ei tervehdi kassajohossa", niin sille minä en voi enää mitään.

Ehkä Z rikastuu mainostuloilla joskus niin paljon, että sinne voidaan palkata toimituksellista henkilökuntaa. Ehkä siinä on joku päivä edes kolmannes myytyä mainostilaa. Ehkä Z:aa ei pitää arvioida jossain ihan omassa sarjassaan... Jos elää kirjoittamalla, juttujen tekeminen ilmaiseksi Z.aan ei tosiaankaan houkuta. Sellainen reipas marttyyrihenki minulta jo tässä iässä puuttuu.

G
"Mielestäni Z voisi tehdä perusteellisempiakin ulkomaanjuttuja ja kehittää uutispalveluaan."

Z-lehti ei ole päivälehti, ei edes viikkolehti. Kuka oikeasti haluaisi lukea Z-lehdestä "uutisia", jotka olisivat jo ilmestyessään toista kuukautta vanhoja.

Maailma ja tiedonsaanti on kovasti muuttunut sitten vuoden 1976. Netistä saa reaaliaikaista tietoa, jos sitä haluaa saada.
JuhaniV. Ei se pidä paikkansa ollenkaan, että kirkko muka pystyisi erottamaan parisuhteita, koska suuri osa homoparisuhteita ovat ateistisen vakaumuksen omaavien aikuisten solmimia, jotka oliisivat sen jokatapauksessa tehneet, niin kuin sinäkin.

Juhani V: olet vain teennäinen.

Kummallista, että niin tarkasti luet hölynpölynäsi pitämiä asioita, ellet sitten omaa huonoa omaatuntoa ja pyri sen kolkuttelua tukahduttamaan.

Olethan tiesi itse valinnut.
Miesmies, kerropa mihin tietolähteeseen ja nimenomaiseen tietoon taikka tilastoon perustat väitteesi homojen ateismista. Olisi kiinnostavaa tietää asiasta tarkemmin.

Ellet lähdettä ja tietoa pysty nimeämään, totean sinun puhuvan tässäkin asiassa palturia.

Juhani
Tämä on nyt alkuperäisestä aiheesta kaukana, mutta en voi olla kommentoimatta miesmiehen tätä kirjoitusta:

"Itse kannatan toista tietä! Kannatan miesten maailmaa.

En kannata Da Vinci koodeja enkä naispappien epärehellistä maailmankuvaa!

En kannata naisten ja miesten tasa-arvoa, vaan kannatan miesten välistä tasa-arvoa ja kumppanuutta/ kaveruutta.

Naiset vain sotkevat kaikki asiat ja tuovat riitaa ja valhetta minne menevätkin...heistä on vain harmia."

Naispappina kannatan Da Vinci koodia hyvänä dekkarina, mutta en minään muuna (okei; kiinnostavaa kulttuuritietoutta, jonka todenperäisyyteen en kyllä ihan täysin luota). Pyrin pitämään yllä tieteellistä maailmankuvaa, joka siis päivittyy. Maailmankuvaani kuuluu silti myös uskonnollisten kokemusten olemassaolon tunnustaminen (ja niihin kokemuksiin myös Raamattu perustuu).
En pyri yltiöfeministiseen malliin, vaan holistiseen ja demokraattiseen, sellaiseen, johon mahtuvat sekä miehet että naiset, homot että heterot.

Kieltäydyn uskomasta, että moinen erilaisuuden - siis naisen - pelko ja inho olisi kaikkien homoseksuaalien piirre. Se on sinun piirteesi. Minkähänlaiseen naismäärään olet tutustunut, kun uskallat heittää tuollaisen kaikkia naisia koskevan yleistyksen. Varmasti sinulla on ikäviä kokemuksia naisista (niin on minullakin, mutta ei vain naisista), mutta please, raota joskus erilaisuuden pelon peitettäsi ja tutustu meihin monenlaisiin pelottaviin ja ärsyttäviin naisiin.
  • 35 / 82
  • paperintuhooja
  • 23.9.2005 8:39
Vielä kerran:

"Z-lehti ei ole päivälehti, ei edes viikkolehti. Kuka oikeasti haluaisi lukea Z-lehdestä "uutisia", jotka olisivat jo ilmestyessään toista kuukautta vanhoja."

Eipä ole. Onko se sitten syy tehdä pelkkiä kaljankittausreissujen kuvauksia ulkomailta?

"Maailma ja tiedonsaanti on kovasti muuttunut sitten vuoden 1976."
Luojan kiitos.

"Netistä saa reaaliaikaista tietoa, jos sitä haluaa saada."
Ja muiden gblt-lehtien sivustojen kanssa Z:n nettisivut eivät todellakaan pysty kilpailemaan. Jos Suomessa ei todellakaan ole mitään uutisoinnin arvoista eikä sitä kukaan kaipaa, tilanne on sinä tapauksessa ihan ok. JOs Z haluaa menettää lukijansa ulkomaisille lehdille, se on tietysti heidän asiansa. Itse tilasin juuri qx:n ihan kannatuksen vuoksi. Olen lukenut sen nettisivuja kauan ja hartaasti, joten ajattelin vähän maksaakin saamistani palveluista.
Enpä oikein usko, että netinkään tieto on kovin reaaliajassa. Joku nekin kirjoittaa, harkitsee näkökulman, painotukset yms. Siitä syystä kaipaisin lisää tekijöitä = kilpailua tällekin alalle.

G
Se että lehti on kaunis ei poista sitä ettei siinä juuri ole lukemista. Ehkä kahden viimeisen numeron aikana on tapahtunut muutosta, en tiedä. En ehkä kuulu kohderyhmään kun matkailutietonikin hankin muualta.

JuhaniV voi vastata kritiikkiin jälleen kerran vertoamalla vastapuolen psykopatologiaan, muutaman käyttökerran jälkeen tuon tyyppinen argumentointi alkaa olla pelkästään väsynyttä.
Se, että on kiinnostunut hengellisistä asioista, ei tee kenestäkään uskovaista. Eikö uskovaisuuteen kuulu säännöllinen kirkossa käyminen ja ehtoolliseen osallistuminen? Kuinkakohan moni homo-ja lesbopari menee käsi kädessä tavalliseen seurakunnan jumalanpalvelukseen? Vähän, jos kukaan. Suurin osa tekee sunnuntaina aivan muuta kuin harrastaa hengellisiä kristinuskoon kuuluvia asioita.

On tuokin aikamoinen yleistys Juhani V:ltä, joka ajattelee oman parisuhteen edun olevan rinnastettavissa kaikkien homojen etuun, mutta se kertoo hänestä paljon.

Sateenkaarimessusta en tiedä mitä se on. En tiedä onko se rinnastettavissa messuun.

Mielestäni lut.kirkko ei sanele kuten katolinen kirkko tekee.
"Kuka oikeasti haluaisi lukea Z-lehdestä "uutisia", jotka olisivat jo ilmestyessään toista kuukautta vanhoja.
Maailma ja tiedonsaanti on kovasti muuttunut sitten vuoden 1976. Netistä saa reaaliaikaista tietoa, jos sitä haluaa saada."

Kukako? Minä. Itse asiassa nyt kun mainittiin niin Z-lehden parasta antia ovat juuri uutiset eli lähinnä eri lehdissä olleet eri ihmisten antamat lausumat ja lyhyet uutiset siitä mitä ulkomailla tapahtuu.
Vuosien päästä voi plärätä lehtiä ja ihmetellä mihin maailma on muuttunut noista ajoista.
Uutiset tuppaavat lisäksi printtimediassa olemaan oikeellisempia kuin netissä.
Kuten arvelinkin, miesmies ei pysty esittämään mitään kunnollista väitteittensä tueksi. Hänen puheenvuoronsa on siis pelkkää potaskaa.
Juhani
Juhani V. Ethän sinäkään tuonut mitään tilastoa tai tutkimustulosta tueksi sille mielipiteellesi, että homoparisuhteessa rakkaus on yhtä syvää kuin heteroparisuhteessa? Miksi sinä toisilta vaadit jotakin, mitä et itseltäsi?

Mitä naispappeus toi kirkkoon muuta kuin hajaannusta ja riitaa ja jakaantumisen? Se on se todellisuus, mikä tapahtui objektiivisesti? Mitä hyvää naispapit ovat vihkimisellään saaneet aikaan? Mikä on se hyvä, minkä puolella he kuvittelivat olevansa?

Miten nainen pappina on parantanut seurakuntien huonoa työ-ilmapiiriä?

Ei mitenkään.
Z-lehtikeskustelussa Jakorasia vertasi sitä USA:ssa ilmestyvään Advocate-lehteen. Kysäisin uteliaisuudesta Advocaten levikkiä ja päämarkkina-aluetta. Sain juuri vastauksen. Se on 120 000 lehteä USA:han ja Kanadaan. Samaan aikaan Z-lehden levikki on 5 500 alueelle, jonka markkina-alue on viitisen miljoonaa ihmistä.

Advocatea tehdään isolla rahalla. Kirjoittajille maksetaan palkkioita, joista me Suomessa voimme vain unelmoida.

Minulla on sellainen käsitys, että Z-lehteä tehdään pääasiassa talkoovoimin. Itse en ole kirjoituksistani Z-lehteen koskaan palkkiota pyytänyt, sellaista ei minulle ole koskaan tarjottu, eikä myöskään maksettu.

Vertailu Advocateen on mielestäni kohtuuton.

Nimimerkki Paperintuhooja on ponnekkaasti mainostanut sitä, ettei hän pistä tikkua ristiin, ellei tule kunnon tiliä.

Minulla on erilainen kanta: Saadaksemme yhteisiä asioita eteenpäin, tarvitaan myös talkoohenkeä, eikä heti kaikesta ryhdytä rahaa vinkumaan. Sitä rahaa ei mistään siunaannu, jos mottona on vielä, ettei jäsenmaksuja makseta, eikä lehteä tilata. Paperintuhooja, mielestäni sinulla ei ole tällöin äänioikeutta koko tässä kysymyksessä.

Ehdotan, että jatkossa Z-lehteä koskevat rakentavat ehdotukset lähetetään suoraan toimitukseen, eikä jonnekin keskustelulistalle, josta ne eivät luultavasti koskaan saavuta varsinaista kohdettaan. Toki ymmärrän, että pitää olla tilaa myös yleiselle marmatukselle, jota Paperintuhooja on mallikkaasti tässä keskustelussa edustanut. Sitä hän ei tietenkään ole aikonut lehden ylösrakennukseksi, koska siitähän ei mitään makseta.

Erinomainen esimerkki talkoohengellä aikaansaaduista tuloksista on tämä Ranneliike. Porukalla vaikuttaa olevan erinomainen halu tehdä vapaaehtoistyötä yhteiseksi hyväksi ja tulokset voi jokainen hyvin nähdä.

Juhani
Minulla on ollut ajatus, että meidän vähemmistöön kuuluvina on hyvä mahdollisuus oppia ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta ja muita vähemmistöjä. Nimimerkin Miesmies suoranaiset parjaukset naisia ja naispappeutta kohtaan ovat mielestäni täysin sopimattomia. Kantani on, ettei sellaiselle pitäisi olla tilaa Ranneliikkeessä.

Juhani
Juhani V: en tarkoittanut sitä, etta Advocate olisi paremi koska sen tekemiseen on käytetty paljon rahaa!!! HÖPÖ

Vaan että Advovaten juttujen aihepiirit ovat paljon poleemisempia ja kriittisempiä kuin Z-lehden, joka lällöä puuroa.

Ei poleemisuus ole kiinni rahasta.
JuhaniV kirjoitti: "Minulla on ollut ajatus, että meidän vähemmistöön kuuluvina on hyvä mahdollisuus oppia ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta ja muita vähemmistöjä. Nimimerkin Miesmies suoranaiset parjaukset naisia ja naispappeutta kohtaan ovat mielestäni täysin sopimattomia. Kantani on, ettei sellaiselle pitäisi olla tilaa Ranneliikkeessä.

Ja minun kantani on taas että meitä on moneksi ja tulee Olemaan! Uskon ymmärtäväni minkälaisen Shangri La- kuvitelman JuhaniV on päässään kehitellyt mutta valitettavasti esim niin kuan kun minussa henki pihisee, en tule jakaan samanlaista ajatusmaailmaa esim JuhaniV:een kanssa. Sen sanoo nyt jo oma järkikin.
Me olemme kaikki yksilöitä vaikkakin meitä yhdistää muutama sama asia.
Olen ollut siinä uskossa että täällä on sana vapaa ja mielipiteitä saa ilmaista vapaasti....taitaa olla sen aika ohi.
Hurraa uusi aika ja hurraa uusi henkinen johtajamme.........mistäs ne eheyttäjät taas löytyivätkään? Helluntaiseurakunnasta?Tämä homo taitaa vaihtaa kohta leiriä.
Hm..., jonkinlaista vastuuta voi edellyttää mielipiteensä esittäjiltä. Sananvapaus on ymmärretty väärin, jos siihen perustuen saisi sanoa mitä tahansa päähän pälkähtää kenestä tahansa. Jotkin sanomiset voivat yksinertaisesti ylittää laillisuudenkin rajat.

Sinulla ja minulla on täällä kummallakin muuten tasan tarkkaan yksi yhtä vahva ääni. Ei mitään sen enempää.

Juhani
Jos oikein tarkasti asioita miettii, niin naispappeus voisi olla suora jatkumo vasemmisoliikkeen naisliikkeiden ajamiin tavoitteiisiin, jolla on pitkät perinteet, mutta se ei ole sama tasa-arvokäsitys, mitä kristityillä on tälläkin hetkellä maailmassa. Tässä on suuri ero!

Suomessa ja Ruotsissa sosiaalidemokraattisella puolueella(ja työväenliikkeellä) on ollut syvät vaikutuksensa kaikkeen yhteiskunnalliseen elämään. Miksei myös naisten tasa-arvo ole yksi sellainen asia?

Vasemmistoliike on vaikuttanut suoraan siihenkin tällä hetkellä vallitsevaan käsitykseen Suomessa, että uskonto on jokaisen oma henkilökohtainen asia. Kristinusko oli aikaisemmin paljon yhteisöllisempää kuin nykyisin.

Tasa-arvo on enemmän ideologinen kuin tieteeseen perustuva asia.
Eiköhän setassakin kommunistinen -ja sosiaalidemokraattinen puolue ole olleet vahvasti edustettuna?
"JuhaniV
24.09.2005, 00:15 Minulla on sellainen käsitys, että Z-lehteä tehdään pääasiassa talkoovoimin.....

Minulla on erilainen kanta: Saadaksemme yhteisiä asioita eteenpäin, tarvitaan myös talkoohenkeä, eikä heti kaikesta ryhdytä rahaa vinkumaan. Sitä rahaa ei mistään siunaannu, jos mottona on vielä, ettei jäsenmaksuja makseta, eikä lehteä tilata. "

On se perin kummallinen asia, että kun meikäläiset haluavat jotain niin aina otetaan esille se, että tehdäänpäs talkoovoimin töitä. Mutta jos vaikka sitten haluttaisiin vammaisille ramppeja kaupunkiin niin kenelläkään ei ole pokkaa sanoa että tehkääs vammaiset niitä talkootöinä itsellenne.

On tämä kummallinen yhteiskunta kun aina on vaatimassa mutta koskaan ei ota vastuuta mistään. Kun nyt YLEkään ei jumalanpalveluksiltaan kerkiä toimittamaan vaikka homouutisia eikä STT:ltäkään niitä kovin joutuisaan tipu, niin olisiko liikaa toivottua että valtio kantaisi hieman vastuuta enemmän näissä asioissa tai sitten saataisiin alennusta veroissa.

"Ehdotan, että jatkossa Z-lehteä koskevat rakentavat ehdotukset lähetetään suoraan toimitukseen"

Minä olen lähettänyt monta kertaa, mutta ne jätettiin huomiotta sitä kaikkein viimeisintä kertaa lukuunottamatta. Sen jälkeen he halusivatkin keskustella minun kanssani, mutta valitettavasti olin koko sen kevään sairaalassa niin tilaisuutta sille ei tullut. Siitä huolimatta sanani meni perille.
Mitä parempi lehti, sen suurempi levikki eiks niin. Olisiko vertailu qx:n osuvampi? Sen painos on 32 000 ja nettisivuilla liikennettä niin että kateeksi käy
Joo, mutta QX onkin ilmaisjakelulehti. Sitä jaetaan _ilmaiseksi_ 32 000 kappaletta. Tietysti sen voi myös tilata kotiin, mutta siitä pitää maksaa.
>Vasemmistoliike on vaikuttanut suoraan siihenkin tällä hetkellä vallitsevaan käsitykseen Suomessa, että uskonto on jokaisen oma henkilökohtainen asia

Onneksi vasemmisto on saanut edes jotain hyvää aikaan :) Kerrankin joku selitys vasemmiston suosioon homopiireissä. Itse olen aina ihmetellyt sitä, että aikanaan setassa oli niin paljon neuvostomyönteisiä ihmisiä, (Maa joka lahtasi/lahtaa meikäläisiä kuin kärpäsiä).
Vasemmistolaiset homot ja lesbot olisivat varmaan halunneet sen neuvostososialistisen yhteiskuntamallin Suomeen. Sääli, että sillä valheella ( ideologia ) oli lyhyet jäljet- kenen onneksi?

He varmasti tiesivät, miten punaisessa naapurimaassamme kohdeltiin toisinajattelijoita. Onko homojen asema parantunut nykyisessä äiti-venäjässä?

Varmaan Hentilä tietää? Hän on varmaan vuodattanut monta kyyneltä itsesäälistä, mutta onko yksikään niistä solidaarisuudesta kaltoin kohdeltuja venäläisiä veljiään kohtaan?
miesmies taas höpisee omiaan tietämättä yhtään mitään siitä mistä puhuu suu vaahdossa. Miten esimerkiksi on ymmärrettävissä hänen viestinsä viimeinen lause?

Kehottaisin ottamaan selvää asioista ennenkuin laukoo mutu-oletuksiaan kaiken kansan luettavaksi. Aloittaa voisi vaikka kirjasta Hentilä-Pöppönen: Max Rand - syhtynyt eurooppalaiseksi (Otava 1997).
Sattuuhan sitä!
Kerro miksi vasemmistopuolueet ovat olleet niin vahvasti edustettuna?

Eikö yksi transseksuaali ollut vasemmistoliiton ehdokkaana, jos muistan oikein?
Pitkään julkista keskustelua ja kotimaisten puolueiden julkituomia periaatteita seuranneena olen tullut siihen vakaaseen käsitykseen, että vasemmistopuolueiden toimijat ja kannattajat ovat keskimäärin taipuvaisempia ajattelemaan asioita myös ns. päähänpotkittujen - ja sanotaan nyt vaikka niiden sirkkeliinkompastuneiden - näkökulmasta. Siis keskimäärin.

Porvaripuolella tuntuu olevan sitkeässä käsitys, että vasemmistopuolueeseen kuuluvat olisivat kaikki olleet kypsiä edesmenneen NKP:n keskuskomiteaan. Osa sitä varmaan olikin, mutta häviävän pieni osa. Varmaan oikeistosta löytyi tuohon aikaan jopa suurempi osa niitä, jotka olisivat silmää räpäyttämättä olleet valmiita kiikuttamaan saunan taakse jokaisen, joka ei kannata kodin, uskonnon ja isänmaan kolmiyhtyden lisäksi myös heteroydinperheen ideologiaa ja perheenlisäystä yksinomaan lähetyssaarnaaja-asennossa.

Nythän nämä erot ovat kovaa vauhtia hämärtymässä, kokoomuksessakin on päässyt vallalle myös pehmeämpiä arvoja ja jotkut vasemmistolaiset tai "vasemmistolaiset" liputtavat avoimesti uusliberaalisten arvojen puolesta. Ääriryhmät eriytyvät omiksi selkeästi tunnistettaviksi kuppikunnikseen ja hyvä niin.
Minusta nicci miesmies ja moni muu (esim JussiV) ovat Agent Provocateurs jotka välillä tahalaan ampuvat yli saadakseen hieman ärsykettä aikaiseksi.

Muuten aiheeseen en osaa ottaa kantaa koska en tunne SETA:aa järjestönä enkä sitä kyseistä lehteä. Meitä on moneksi kuten olen aina sanonut, siispä jopa visuaalisesti onnistuneita tai sitten niitä vähemmän. Olisihan se ihanaa että kaikista huolehdittaisiin ja toivonkin että sellaisia ihmisä löytyy jotka jaksavat uurastaa kaikkien hyväksi.
Jos ollaan rehellisiä niin paras pr tapahtuu kyllä valtaväestölle esittelemällä vahvoja ja ehkä hyvän näkösiä tyyppejä. Jos olette huomanneet niin samat normit päteävä heteroidenkin maailmassa. Ehkä myöhemmin kannataa marssiittaa esiin sitten myötätuntoa keräävät tyypit....ei ehkä ihan alussa.
Mutta ei heitä tarvitse maton allekaan lakasta.
Näin ne vaan on faktat tässä maailmassa.

Ihan vaan pienenä vinkkinä, en takoittanaut hyvän näköisillä tyypeillä erästä tyrkky-julkkista joka on ilmeisesti suunittelija ammatiltaan(mitä kerkee lehteen poseraamiseltaan).
Vaan pikemminkin esim erästä lakimiestä Helsingistä joka kerran oli Ben Furmanin ohjelmassa haastateltavana kun teemana oli homo tämän päivän Suomessa. Siinä oli hyvä pr:ää meille.
Mutta taasen, tämä on vain minun mielipide.
Tämä keskustelu on taas varsin oiva malliesimerkki mm. siitä, miten tosi ja taru sekoittuvat suloiseksi sekasotkuksi. Ja miten useat vähän toisistaan poikkeavat todet sekoittavat puuroja ja vellejä vielä kahta pahemmin. Ja oheen saadaan vielä täysin tuulesta temmattuja kommentteja, jotka lisäksi ovat aiheen suhteen aika epäoleellisia.

Tässä keskustelussa ruoditaan myös Z-lehden linjaa ja SETAn toimintaa. Setalla ja Z-lehdellä on kieltämättä haasteellinen tehtävä, kun sen pitää yhtä aikaa

a) kamppailla yleisiä stereotypioita vastaan ja toimia "ulospäin". Eli tuoda meitä esiin sellaisina kuin olemme - helvetin tylsinä suomalaisina keskivertokansalaisina. Ja samalla muutenkin toimia yhteiskunnallisesti järjestämällä mm. koulutusta ja ottamalla kantaa seksuaalivähemmistöjä koskeviin asioihin.

ja samaan aikaan

b) palvella "sirkkeliin kompastuneita". Toisin sanoen auttaa heitä, jotka näkevät elämänsä näköalattomana mm. syrjinnän vuoksi.

Noiden toimien ohella on vielä harteilla erilaisia tutkimusprojekteja ja muuta. Ollin ja Juhanin näkemyserot tässä asiassa johtuvat mielestäni siitä, että toisella toinen puoli toiminnasta painaa vaakakupissa enemmän ja toisella toinen. Molemmat asiat ovat kuitenkin ensiarvoisen tärkeitä. Tosin nyt ollaan vihdoin siinä tilanteessa, että seksuaalivähemmistöjen hyväksyntä on jo suurta ja sen vähäinenkin kasvu näkyy sosiaalipalvelujen tarpeen vähenemisenä. Sikäli myönteisen homokuvan antamisella on merkitystä.

Kun "ulospäin" halutaan antaa viestiä, niin silloin pitää miettiä tarkasti, miten se tehdään. Kurkataanpa muutamiin lainalaisuuksiin, jotka opetetaan markkinointikoulun ensimmäisillä tunneilla:
- Viesti kannattaa suunnata sinne, missä se yleensä ollaan valmiita ottamaan vastaan. Toisin sanoen trendikkäät, liikkuvat, avarakatseiset, yleensä nuoremmat kuuluvat tähän joukkoon.
- Viestin on syytä puhutella kohdettaan. Toisin sanoen viesti on hyvä tarjota sellaisessa muodossa, että trendikkäät, liikkuvat, avarakatseiset, yleensä nuoremmat ihmiset siitä kiinnostuvat.
- Kun tämä asiat helposti omaksuva ja sulattava jengi hyväksyy viestin, toimii se airueena, kun viesti kulkee vähän konservatiivisempiin ihmisryhmiin. Tämä prosessi on pitkä, mutta kuitenkin nykyisen markkinointitietämyksen valossa tuloksekkain. Toisin sanoen on täysin hyödytöntä yrittää tarjota asiallista tietoa vaikkapa homoudesta sellaiselle jengille, joka ei kuitenkaan sitä ole valmis ottamaan vastaan.

Z-lehti sai täällä myös kritiikkiä siitä, että kirjoittajille maksetaan perin niukasti, ja että vapaaehtoistyö ei kiinnosta. On kunkin itse mietittävä, ovatko homojen oikeudet niin merkittävä asia, että sen hyväksi jaksaisi tehdä jotain. Lainaan vielä itseäni: "Täysin kaupallisella pohjalla toimivalle suomenkieliselle homoteemaiselle uutis- ja ajankohtaispalvelulle (oli kyseessä lehti tai muu väline) ei ole riittäviä markkinoita. Toimiakseen sellainen tarvitsee moottorin. Suomalainen homomedia voi olla kannattavaa kaupallisessa mittakaavassa oikeastaan vain aikuisviihdepalvelun tai parinetsintäpalvelun siivellä. Se taas on varsin leimaavaa ja uskottavuutta nakertavaa. Toinen vaihtoehto on tietysti toimia niin yleisluontoisesti, että "homokansan" ulkopuolellakin kiinnostutaan. Mutta mikä se "punainen lanka" sitten enää on?"

Esimerkiksi minä teen leipätyötäni Internet-palvelujen kehittämisen kimpussa, ja sitä osaamista pyrin tuomaan tämän sivuston kehittämiseksi. Ja saman voin sanoa muunkin sivuston ylläpidon puolesta. Minusta asia on niin tärkeä, että haluan ja jaksan käyttää energiaani tähän.

En muuten täysin yhdy Juhanin yllä esittämään kommenttiin, että ehdotusten lähettäminen (ainoastaan) suoraan toimitukseen olisi ainoa tai paras tapa edistää asioita. Laajemman joukon ruotiessa asioita, voi tuloksena olla ihan uudenlaisia älynväläyksiä. Toivottavasti toimituksissa (Z-lehdessä ja muissakin suomalaisissa medioissa, joissa halutaan olla selvillä siitä, mistä "homoyhteisö" keskustelee) luetaan tätä(kin) keskustelulistaa/keskustelufoorumia. Jos ei, niin yksi tapa olla "homoyhteisön" arjessa ja maailmassa kiinni jää pois.

On todettava, että suomalaisissa sateenkaariympyröissä ei ole vielä todellakaan totuttu siihen, että asioita puidaan julkisesti ja että "sisältä päinkin" voi tulla julkista kritiikkiä.
Nuo nicci miesmiehen mm. 'naismaailmassa' kokemat vastoinkäymiset eivät kyllä lakkaa ihmetyttämästä. Esimerkiksi mikä ihmeen naisten myymälä se Marimekko on? Myydäänhän siellä miestenkin vaatteita, ja jos kyseessä sattuisi olemaan naisten osasto, kyllä siellä miehetkin käyvät alvariinsa ostelemassa vaikkapa lahjoja vaimolle/tyttöystävälle/siskolle/äidille...

Jos naisilta ei koe saavansa palvelua, vika on kyllä lähes poikkeuksetta jossain muualla kuin omassa sukupuolessa tai asiakaspalvelijassa.
Anteeksi vaan . Täällä Marimekon myymälässä ei myydä kuin 2 tai 3 tuotetta miehille: alkkareita ( 3 väriä), jokapoikapaitaa, pitkähihaista t-paitaa...revi siitä sitten... no, onhan täällä lisäksi jtk laukkuja, joita voi ostaa.

Ranneliike palstan yleisestä asenteesta saa sen kuvan/ vaikutelman, että HOMO EI SAA OLLA LIIAN MACHO!
Höpö höpö miesmies.

Mun mielestä SMO:kin on aika macho. Sun omiin juttuihin verrattuna täällä on itseasiassa suurin osa aika machoja =)
"smo
25.09.2005, 13:49 Eli tuoda meitä esiin sellaisina kuin olemme - helvetin tylsinä suomalaisina keskivertokansalaisina."

Nyt se totuus sanotaan julki, että me olemme helvetin tylsiä keskivertokansalaisia. Minä olen koko elämäni pyrkinyt kertomaan ihmisille että minä olen juuri tällainen helvetin tylsä keskivertokansalainen ja etenkin minun käsitykseni seurustelusta, rakkaudesta, seksistä ja parisuhteesta ovat hyvin vanhanaikaisia.
Mutta on mahdoton tehtävä yrittää markkinoida mitään mikä on helvetin tylsää. Siksi tylsästä yritetään tehdä mahdollisimman mielenkiintoista jotta se tylsyys paljastuisi kaikille. Lopuksi me olemme kaikista älykkäisitä ihmisistä tylsiä ja tylsimyksistä mielenkiintoisia.

"b) palvella "sirkkeliin kompastuneita". Toisin sanoen auttaa heitä, jotka näkevät elämänsä näköalattomana mm. syrjinnän vuoksi. "

Tällaista toimintaa ei ole, pikemminkin päinvastoin. Sirkkeliin kompastuneet eivät ole tervetulleita Setan piiriin.
Sirkkeliin kompastuneiden asemaa auttaa lähinnä Euroopan Sosiaalirahasto.

"Tosin nyt ollaan vihdoin siinä tilanteessa, että seksuaalivähemmistöjen hyväksyntä on jo suurta"

Missä? Setan toimistollako?

"- Viesti kannattaa suunnata sinne, missä se yleensä ollaan valmiita ottamaan vastaan. Toisin sanoen trendikkäät, liikkuvat, avarakatseiset, yleensä nuoremmat kuuluvat tähän joukkoon. "

Viesti menee hukkaan. Tuollaiset ihmiset eivät aiheuta ongelmia muutenkaan.

"- Kun tämä asiat helposti omaksuva ja sulattava jengi hyväksyy viestin, toimii se airueena, kun viesti kulkee vähän konservatiivisempiin ihmisryhmiin."

Ei toimi. tämä nuori, trenditietoinen porukka vetää lattea ja kasvattaa kannabista ja on muutenkin kasvislinjalla. Heidän elämäntapansa on ja jää heidän omiin, suljettuihin piireihinsä. Pohjanmaalainen minkkifarmari ei koskaan rupea vegaaniksi, kasvata kannabista eikä ryypiskele lattea. Ja pohjimmiltaan arvot eivät muutu koskaan, trenditietoiset vain leikkivät suvaitsevaa sen hetken kun sellainen sattuu heitä kiinnostamaan.

"Toisin sanoen on täysin hyödytöntä yrittää tarjota asiallista tietoa vaikkapa homoudesta sellaiselle jengille, joka ei kuitenkaan sitä ole valmis ottamaan vastaan."

On täysin hyödytöntä tarjota mitään tietoa kenellekään ulkopuoliselle käännyttämismielessä. Kyllä ne haistaa markkinointipuheet jo kaukaa.
Toiseksi, mistä sinä tiedät että joku on sellainen ettei se varmasti ota tietoa homoudesta vastaan? Varmasti minä itsekin kuuluin niihin aikanaan. Itse asiassa vakaasti periaatteisiin uskovat ihmiset kun saa omalle puolelleen niin silloin ne ovat vakaasti sinun puolellasi kun taas trendipellet ovat tuuliviirejä.
Anteeksi, mutta kommentoin: mikä soppa!Tulisiko minun kommentoida enemmän?
Pora-liike otti kommentoitavakseen "markkinointiluentoni", ja arveli viestin menevän hukkaan, jos sitä tarjotaan jo valmiiksi myötämieliselle väestönosalle. Myönnän, että oikaisin hieman mutkia suoriksi ja jätin selittämättä ajatuksen taustoja. Ja mutkat oikenevat kieltämättä tässäkin...

Viesti ei mene suinkaan hukkaan. "Trendipellejen" ympärillä on aina sellaista konservatiivisempaa porukkaa, joka katsoo hieman ylöspäin näitä "trendipellejä" ja haluaisi kuulua siihen trendikkäimpään jengiin. Ei ehkä pysty vaikkapa kodin arvojen ja perinteiden vuoksi. Tämä hieman konservatiivisempi porukka saattaa kuitenkin jopa kuunnella "trendipellejä" ja imeä vaikutteita - ja tuoda niitä askeleen lähemmäksi kaikkein konservatiivisinta kansanosaa. Vaikka pohjanmaalainen minkkifarmari ei rupea vegaaniksi tai ime lattea, niin hänen jälkikasvunsa saattaa niin tehdä, jos vanhemmilta saatu malli ei ole ainoa tarjolla oleva.

En tiedä, millaisessa ympäristössä Pora-liike on kasvanut, mutta itse olen nähnyt ja kokenut, miten tuo toimii. Ja myöhemmin perehtynyt asiaan ihan teoriapohjaltakin. Kyse ei ole siitä, että viestin nappaisi se trendikkäin kansanosa, vaan heidän alapuolellaan "trendikkyyshierarkiassa" oleva porukka, jolle trendikkäimmät edustavat jotain tavoiteltavaa. Eivät ne piirit ihan niin suljettuja ole. Aina löytyy kontakteja raja-aitojen yli. Tämä ketju sitten vaikuttaa ihan konservatiivisimpiin kansanosiin asti. Toki äärimmäisen hitaasti, mutta kumminkin. Nopeampaa tietä ei kuitenkaan taida olla.

Jos tiedon tarjoaminen "käännytysmielessä" olisi todettu turhaksi, ei mainos- ja markkinointibisnes kukoistaisi siten kuin tällä hetkellä. Tuskin Helsingin Sanomien etusivu olisi muuten täynnä mainontaa. Silkalla valheella on kuitenkin lyhyet jäljet. Virheellistä ja valheellista tietoa ei voi loputtomiin suoltaa. Sen sijaan se, että ihmisiä potkitaan markkinoinnillisin keinoin ajattelemaan itse ja ottamaan selvää asioista, on aivan toinen juttu.

Ja ei, en minä tiedäkään, kuinka aulis joku yksittäinen ihminen on ottamaan vastaan tietoa homoudesta. Ne ovat hyvin yksilöllisiä asioita. Suuntaviivoja voi vedellä ihmisten taustan, yleisen arvomaailman ja vaikkapa asuinpaikan perusteella. Joku himobilettäjä voi kuitenkin olla äärimmäisen homofobinen ja toisaalta joku minkkitarhaaja voi olla itsekin homo. Nyt kyse oli kuitenkin siitä, millaisin keinoin kannattaa viestiä, jos vaikkapa homofobiaa halutaan saada laannutettua mahdollisimman tehokkaasti.

Ja kyllä, Pora-liike, olet oikeassa siinä, että periaatteen ihmiset ovat keskimäärin myös vakaampia mielipiteissään. Kun kerran sellaisen sydämen voittaa, voi olla miltei varma, että voitto on lopullinen. Homokysymys on tälle ryhmälle kuitenkin niin vieras asia, että tämän ryhmän homoasenteisiin vaikuttaminen onnistuu oikeastaan vain siten, että lähipiirissä homo tulee kaapista ulos ja sitä kautta asia on yksinkertaisesti pakko käydä läpi. Jollei taustalla ole uskontoon liittyvä homouden torjunta, on tuloksena yleensä jonkinlainen ahaa-elämys homouden olemuksesta - ja hyväksyntä.
"trendikkäät", "konservatiiviset" - uskon asioita ja yksinkertaistuksia. Olen väsynyt...
Juu, yksinkertaistuksista ja keinotekoisia luokkia nuo "trendikkäät" ja "konservatiiviset" kyllä ovat. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa noita asioita voi kuitenkin mittailla, joten ei niitä ihan uskon asioina voi sen perusteella pitää. Tällainenkin lähestymistapa maailman muuttamiseen on olemassa ja itselleni se nousi mieleen, kun huomasin, että Helsingin ratikoissa on alkanut näkyä Helsingin seurakuntayhtymän "www.armo.fi" -mainoksia. Että kaikessa se markkinointi jyllääkin...
Z-lehtikö on sellainen jota trendiväki lukee? Sellaista Setan jäsenkunta varmaankin on.

Eikös Playboytakin lueta artikkeleiden takia.. Vanha vitsi mutta siihen Z:kin voisi pyrkiä. Omien kommenttieni tarkoitus ei ole ollut haukkua lehteä maanrakoon. Jos täällä voi hesaria ja hbl:ää käsitellä niin miksei Z:kin, lehteä jonka toivoisin olevan laajemman lukijakunnan lehden.
Sinne z-lehteen vaan sitten se keskiaukeamamieskuva ( ja lesbot repii pelihousunsa!). Jos se lisäis myyntiä!

Ei varmaan lisää!

Z-lehteen enemmän juttuja sisustuksesta, taiteesta, musiikista, arkkitehtuurista jne kulttuurista niin sitten se levikki voi lisääntyä, koska niistä ollaan yhä enemmän kiinnostuneita. Aluksi vois outata kaikki kaappihomot design jne kentästä. Se olis aika räväkkää- jos tulis pätäkkää!

Julkihomoista ( ei suomalaisista) kauniita kuvia ja haastatteluja.

Sitten vastapainoksi sosiaalipornoa sieltä suurkaupunkien katujen varjoisimmalta puolelta. Ikkuna voisi olla enemmän auki MAAILMALLE.

HAH!
smo!
Voidaan tosiaan tiettyjä ilmiöitä mittailla, mutta niiden arvottaminen tietynsuuntaisiksi on melkoista imagonluontia vailla muuta perustaa kuin ennakkokäsitykset ja -luulot. Tämä kannattaa muistaa - ei enempää eikä vähempää.
Osasit kovin yksioikoista ajattelumallia rikkoa jo aiemmassa tekstissäsi, mikä oli hyvä.
Pahoittelen ettet miesmies ymmärtänyt viestiäni. Huumori on vaikea laji
Martin: Nyt on myönnettävä, että edellinen viestisi ei täysin minulle auennut...
"smo
25.09.2005, 19:50 Tämä hieman konservatiivisempi porukka saattaa kuitenkin jopa kuunnella "trendipellejä" ja imeä vaikutteita - ja tuoda niitä askeleen lähemmäksi kaikkein konservatiivisinta kansanosaa."

Kaikkein konservatiivisin kansanosa on ihan pihalla pikkuporvarien touhuista. Se kansanosa joka on ongelmallisin lukee Hymyä, Nykypostia ja Alibia. Syrjäytyneitä kutsutaan hyvällä syyllä syrjäytyneiksi.

Markkinointipuheiden tarkoitus on saada markkinoitua tuote mahdollisimman monelle mutta jos haluaa suvaitsevaisuutta, niin strategia on eri. Minua ei lainkaan lohduta että Helsingissä on vaikkapa 450000 suvaitsevaista ihmistä kun ne loput sitten ovat päälle käyviä kaljajuoppoja.

Minä en tiedä miten voi vaikuttaa patologisen vihamielisiin ihmisiin. Heidän mielestään kai koko nyky-yhteiskunta on paha, väärä ja sen arvot vinoutuneita ja se, että heidän alueellaan (reviirillään) asustelee homoja ja lesboja (ja maahanmuuttajia) jotka virallinen Suomi heidän mielestään hyväksyy - on symboli siitä että asiat ovat väärin.
Mutta sitten heidän mielestään ennen oli asiat toisin ja he haluavat muuttaa asiat sellaiseksi kuin ne ennen olivat.

Ihan sama jos menisit jonain trendipellenä näihin lähiöihin. On kokeiltu sekin. Ne ovat sillain että "luulet sä olevas jotain?". Ne kai luulee että jos on homo tai lesbo niin yrittää olla jotenkin trendikkäämpi kuin muut. Lesbon tapauksessa heitä pelottaa vielä se, että jos naiset kiinnostuvat naisista niin miehet eivät pysty enää hallitsemaan naisia.

(Minusta on ruvennut tuntumaan siltä että minun rockmuusikko -habitukseni ärsyttää tuntemattomia ihmisiä enemmän kuin minun suuntautumiseni. Jossain kirkonkylässä minut taas tunnettaisiin elämänhistorioineni kaikkineni ja ihmiset ymmärtäisivät että no joku nyt vain haluaa pukeutua edustavasti mutta ei sillä nyt ole sen enempää fyffeä kuin muillakaan eikä se muuta väitäkään)

"Virheellistä ja valheellista tietoa ei voi loputtomiin suoltaa. "

Abraham Lincoln sanoi: "Joitakin ihmisiä voidaan huijata kaiken aikaa ja kaikkia ihmisiä voidaan huijata jonkun aikaa mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa".

"Homokysymys on tälle ryhmälle kuitenkin niin vieras asia, että tämän ryhmän homoasenteisiin vaikuttaminen onnistuu oikeastaan vain siten, että lähipiirissä homo tulee kaapista ulos ja sitä kautta asia on yksinkertaisesti pakko käydä läpi. Jollei taustalla ole uskontoon liittyvä homouden torjunta, on tuloksena yleensä jonkinlainen ahaa-elämys homouden olemuksesta - ja hyväksyntä."

Henkilökohtainen vaikuttaminen kasvotusten on tehokkain tapa. Minullakaan ei ole koskaan ollut ongelmia niiden ihmisten kanssa joiden kanssa olen puheväleissä, ongelmia aiheuttavat sellaiset jotka eivät ikinä uskaltaudu puhumaan. Tällaiset elämää näkemättömät kahvihuonekuiskuttelijamamsellit ovat kaikkein myrkyllisimpiä.
Pora-liike: Juuri tuosta onkin kyse. Vaikein ja uusia asioita pahiten karsastava kansanosa on mahdoton tavoittaa suoraan suurempana joukkona. Vähäiset muutosten tuulet siinäkin ryhmässä puhaltavat jostain, ja suunta on todennäköisesti vaikkapa lähiöpubin baaritiskin yli tai omasta lähipiiristä, mikä se sitten onkaan. Eivät nämä muutokset käy läpi yhteiskunnan nopeasti. Eivät vuodessa tai vuosikymmenessä. Koko maailmaa ei voi kerralla muuttaa, mutta pikku hiljaa tilannetta voi parantaa.

Markkinointi ei tarkoita välttämättä minkään tuotteen mainostamista tai tyrkyttämistä, vaan sen ymmärtämistä, mihin kannattaa yrittää vaikuttaa, jos haluaa jotain muutosta. Mielestäni 450 000 suvaitsevaa on parempi kuin vain 449 999 suvaitsevaa.
Kenties Z-lehden tarkoituksena on tuoda esille vain se, että on olemassa lehti, jossa ei esiinny sateenkaariväestön turhaa syrjintää.
Eikö täällä juuri ole puhuttu, että Z-lehti on nykyään lähinnä elämässään onnistuneiden homojen lehti, jossa väliinputoajat unohdetaan. Kuurot, vammaiset ja muut sateenkaariväestön erityisryhmät joutuvat syrjään.
Tai ehkeivät vammaiset halua/uskalla tulla esille... Enkä minä halua tulla Z:n kanteen - sittenhän minusta kuiskaltaisiin (toi muuten on homo...).
  • 76 / 82
  • Sari Virtanen
  • 26.9.2005 18:01
Hyvät keskustelijat!

Olen mielenkiinnolla seurannut vääntöä Z-lehden oletetusta linjasta, toimittajien ammattlehdessä Journalissa jo alkuvuodesta antamastani haastattelusta tehtyjä tulkintoja jne. Siitä, kenelle lehteä tehdään ja millaisia juttuja Z:ssa on, tuntuu myös vallitsevan aikamoinen tietämättömyys.

Ensin haluan selventää ammattitermiä. Moni keskustelija luulee minun tarkoittaneen sosiaalisista tai meielnterveysongelmista kärsiviä tai jopa vammaisia ammattilehden haastattelussa "Sirkkeliin kompastuneet orvot" -käsitteellä.

"jutuilla sirkkeliin komapstuneista orvoista" tarkoitetaan journalisisessa kielenkäytössä sosiaalipornoa. Sosiaaliporno taas on sosiaalisilla ongelmilla tai ongelmaisten ihmisten tarinoilla MÄSSÄILYÄ.

Täysin erikseen ovat ongelmia asiallisesti käsittelevät tai henkilöä kunnioittavasti tehdyt jutut, joissa yleensä kerrotaan myös miten pulmat on joko ratkaistsu tai mistä esim. haastateltava on hakenut tai peräti saanut apua. Niitä meillä on muttei sirkkeliin kompastuneiden orpojen tilityksiä.

Sirkkeliin kompastunut orpo EI SIIS OLE mielenterveys- tai alkoholiongelmaisen synonyymi. Ja vielä vähemmän fyysisesti vammaisen synonyymi. Ammattilehti Journalistissa oli mielestäni hyvä päivittää ammattikunnan joskus hieman pölyttynyttä käsitystä "SETA-lehdesta". 80-luvun itsesääliset jutut ovat jääneet elämään joideniin miellin. Niitä todella on ollut SETA-lehdissä. Tiedän, että osa toimituskuntaa vastusti ajoittain esiin puskenutta surkeilevaa tyyliä jo silloin. Sen verran monen aikalaisen kanssa keskustelin ennen lehden 30-vuotisjuhlia viime tammikuussa.

En oleta, että jokainen muistaisi kaikki Z-lehden aiemmin julkaistut jutut, mutta joidenkin keskustelihjoiden "huono muisti" lähivuosienkin jutuista tuntuu hieman tarkoistushakuiselta. Esimerkkinä kaikken rankaimmasta päästä: Z3/03 kannessa pyöräilee jalkaproteesillaan mies, joka ei suinkaan halunnut esiintyä yksinomaan vammaisena, vaan hän kertoi pyöräilyharrastuksestaan ja vasta lopuksi kertoi miltä tuntui käydä homokapakassa ensi kertaa ilman toista jalkaa, siiloin vielä pyörätuolissa leikkauksen jälkeen. Lopuksi hän kertoi vertaistukiryhmä Kahden vähemmistön väkeä -tapaamisista. Kaikessa tässä oli postiitivinen lataus, vaikka selväksi tuli että vaikeaakin oli ollut. Tämä on mieleestäni asiallinen juttu vaikeasta ja yhteisössä vaietusta aiheesta. Sosiaalipornoversio olisi ollut surkutteleva tuttu homoparsta jolta nyt oli säärikin viety.

Tuoreempi vammaisjuttu on viime keväältä 3/05: olympiavoittajan henkilöhaastattelu, joka on samalla tunnetun urheilijan coming out julkisuudessa. kansiteksti: Marjaana Väre: kohti EM-kilpaa

Otin vammaisjutut ääriesimerkiksi, mutta samalla tavalla Z käsittelee kaikkia aiheita: hlbt-ihmiset ovat oman elämänsä subjekteja, aikaansaapia tekijöitä. Jos ongelmia on, niin kuin niitä tuoreen lehden maaseutukyselyn mukaan on kolmanneksella vastanneista, niin ne pyritään aktiivisesti ratkaisemaan.

Asiajuttujen lisäksi tehtävämme on myös kertoa kulttuurista, harrstuksista, parisuhteista, asumisesta sekä tietenkin myös viihdyttää lukijoita. Z pyrkii positiivisella otteella antamaan erityisesti nuorille lukijoille usein muusta mediasta puuttuvia palikoita postiivisen omakuvan luomiseksi. Roolimalleista on yhä pula vaikka valtamedia kohteleekin hlbt-vähemmistöä pääosin asiallisesti. Aikuisille tarjotaan muunlaisia juttuja parisuhteesta (parisuhdeväkivalta ja viimeksi pettäminen on ollut esillä) jne...

Ennen kaikkea: linjamme perustuu lukijatutukimuksiimme, joissa erityisesti nuoremmat vastaajat toivoivat lifestyle -juttuja ja viihdettä. Uutisfoorumina 6 kertaa vuodessa ilmestyvä lehti ei ole kovin hyvä. Nettiin uutisia saa jos on varaa palkata ammatti-ihminen hoitamaan uutishankintaa. Tämän olemme kokeneet puutteeksi. Toistaiseksi siihen ei ole ollut resursseja.

Kritiikkii osuu paremmin kun on edes lukenut lehden, jota arvostelee. Osoitteeseenhttp://www.z-lehti.fi pääsee tämänkin sivun lopussa olevan bannerin kautta. Sieltä selviävät aiheemmekin.



Kiitän mielipiteistänne!

Sari Virtanen
päätoimittaja/Z

ps. Olli Stålström, jos toivot minun osallistuvan tuleviin lehteä koskeviin keskusteluihin, laita kopio sari.virtanen@z-lehti.fi -osoitteeseen
Kiitän smo:ta, Sari Virtasta ja kaikkia muita keskustelijoita. smo sanoi mm.: "On todettava, että suomalaisissa sateenkaariympyröissä ei ole vielä todellakaan totuttu siihen, että asioita puidaan julkisesti ja että "sisältä päinkin" voi tulla julkista kritiikkiä".

Omalta kannaltani smo:n havainto on suuri helpotus. Voin huoahtaa ja tässä on hyvä kohta lopettaa omat vuodatukseni keskustelupalstalla. Ehkä sanomani on sittenkin menemässä perille.

Juuri sitä, mitä smo totesi, olen pyrkinyt tuomaan kriittisesti esiin koko SETA:n olemassa olon ajan ja hieman sitä ennenkin.

Olen itse pyrkinyt radikaaliin (juuriin menevään [radix=juuri] kritiikkiin ja itsekritiikkiin ja paneutumiseen toisen asemaan. Sitä linjaa aion jatkaa tulevaisuudessakin, tosin toisilla kentillä kuin ranneliikkeen keskustelupalsta. Se on käynyt minulle ahtaaksi ja ahdistavaksi. On vastenmielistä joutua leimatuksia häiriintyneeksi mielipiteittensä takia.

Vuoden 2006 aikana tulen keskittymään kritiikin esittämiseen jäykistymistä, byrokratisoitumista, ukkoutumista ja autoritaarista vallankäyttöä vastaan mm. tietyissä poliittisissa puolueissa, ekumeenisissa liikkeissä ja psykiatrian piirissä. Minulta on tilattu artikkelit mm. Mielenterveys-lehteen, Tehy-lehteen sekä Psykoterapia-lehteen. Syksyllä 2006 menen luennoimaan homoudesta ja lesboudesta yliopistolla järjestettävälle kurssille psykoanalyytikoiksi opiskelevia varten. Lisäksi osallistun Tarinatalon valmistelemaan televisio-dokumenttiin Suomen lesbo- ja homohistoriasta. Siihen haastatellaan kaikkiaan ehkä
40:ää henkilöä ja se esitetään YLE Teemalla keväällä 2006.

Sari Virtaselle toteaisin, että monet ihmiset ovat kääntyneet puoleeni, koska ovat kuvitelleet minulla entisenä SETA:n aktiivina olevan jotain vaikutusvaltaa Z-lehteen. He ovat pahoitelleet sitä, etteivät mitkään ehdotukset ole menneet perille tai edes vakavaan käsittelyyn päätoimittajalle. Olen joutunut valittelemaan, etten minä pysty tekemään asialle mitään.

SETA on kuin se entinen koira, jota sen häntä (Z-lehti) heiluttaa.

Mutta olen erittäin iloinen siitä, että päätoimittajakin on havahtunut siihen, että kansa haluaa julkista keskustelua lehden linjasta. Toivon, että mahdollisimman moni osallistuu siihen nyt kun jopa päätoimittaja sitä pyytää.

Otankin kiinni päätoimittajan ehdotuksesta ja esittelen ajatuksen SETA:n puhikselle, Tiia Aarnipuulle, jonka kanssa osallistun erääseen yhteiseen seminaariin 1.10. Saa nähdä ymmärtääkö puheenjohtaja, että monet SETA:n jäsenet kaipaavat edistyksellisempää ja jämäkämpää linjaa järjestönsä näkyvään julkisivuun (lehti, internet).

Vaikka nyt hiljenen rannelikkeen keskustelupalstalla pitkäksi ajaksi, en aio hiljentyä yhteiskunnassa. Suomessakin on tahoja, joiden mielestä yhteiskunnallisista epäkohdista on voitava puhua ja vaatia niitä korjattaviksi. Tämän periaatteen mukaisesti myös minkä tahansa organisaation epäkohdista on saatava puhua. Jos sitä ei sallita organisaation sisällä, on kiinnitettävä yleisempää huomiota organisaation epäkohtiiin. Tätä linjaa aion jatkaa suhteessa valtionkirkkoon, psykiatriaan - ja Setaan.
Monet on varsin epämääräinen käsite. Monet ihmiset haluavat hyvin monia asioita. Hyvin useasti monet ovat kuitenkin vähemmistö.

Kaikenlaisessa toiminnassa joudutaan tekemään erilaisia linjauksia, vaikka monet ovatkin eri mieltä.

Kokonaisuudessaan SETA ottaa mielestäni kuitenkin varsin hyvin huomioon mitä erilaisempia pieniä marginaaliryhmiä toiminnassaan.

Vaikka Z-lehteä säännöllisesti piikittelenkin siitä, ettei MSC:n kansainväliset tapahtumatkaan ylitä lehden uutiskynnystä, on minulla kuitenkin suhteellisuudentaju jäljellä.

Vaikka monet MSC:n jäsenistä kokevat, että Z-lehti on tyhjänpäiväinen eikä siitä löydy mitään luettavaa heille, ei näistä monista varmaan kukaan edes odota lehden sellaiseksi muuttuvan. Monet MSC:läiset ovat lukumäärästään huolimatta aika pieni marginaaliryhmä monien SETA:n marginaaliryhmien joukossa. Omaan tiedottamiseen on olemassa pienimuotoisempia omia jäsentiedotteita ja lehtiä, joita voi tahollaan kaikki muutkin marginaaliryhmät vääntää.

Ne, jotka haluavat tehdä sosiaalipornoa omasta epäonnistuneesta surkeasta elämästään, voivat vääntää kasaan vaikka lehden nimeltä "sirkkeliin kompastuneet homot".

Esittämäänsä yksilöityyn kritiikkiin Z-lehdelle (+GayGuide) MSC on saanut asialliset vastaukset ja asiasta on käyty myös rakentava keskustelu päätoimittaja Sari Virtasen kanssa. Henkilökohtaisesti jaksan (vanhoista) asioista piikitellä jatkossakin - kuluu luonteeseeni.

Kun omassa ympäristössä monet ovat jotakin mieltä, syntyy helposti mielikuva, että monet = kaikki.
Tuskinpa tämä keskustelu Z:a ainakaan pahentaa.
Jään odottamaan niitä haasteellisia asiajuttuja. Kun oma pissisikä on takana ja parisuhdejuttuja on muutkin lehdet täynnä.
"Sari Virtanen @
26.09.2005, 18:01 Hyvät keskustelijat!
"jutuilla sirkkeliin komapstuneista orvoista" tarkoitetaan journalisisessa kielenkäytössä sosiaalipornoa. Sosiaaliporno taas on sosiaalisilla ongelmilla tai ongelmaisten ihmisten tarinoilla MÄSSÄILYÄ. "

Hyvä selvennys.

" 80-luvun itsesääliset jutut ovat jääneet elämään joideniin miellin. Niitä todella on ollut SETA-lehdissä. Tiedän, että osa toimituskuntaa vastusti ajoittain esiin puskenutta surkeilevaa tyyliä jo silloin. Sen verran monen aikalaisen kanssa keskustelin ennen lehden 30-vuotisjuhlia viime tammikuussa."

Mutta nekään jutut eivät olleet sosiaalipornoa.

"Sosiaalipornoversio olisi ollut surkutteleva tuttu homoparsta jolta nyt oli säärikin viety."

Sosiaaliporno on suunnattu vähemmistöjen ulkopuolisille ihmisille, eikä Z-lehden tarkoitus ole eikä ole koskaan ollutkaan tuottaa surkuttelevia eikä toivottavasti ylistäviäkään tarinoita heteroille.

"vaikka valtamedia kohteleekin hlbt-vähemmistöä pääosin asiallisesti. "

Anteeksi? Pieni tutustuminen valtamediaan olisi suotavaa seilläkin.
Itse haluan olla ihminen, joka toimii rakentavasti eikä valita. Lähdin tekemään Setan periaateohjelmaa siksi, että näin miten paljon kärsimystä ja itsetuhoa syrjintä aiheuttaa. Aika paljon onkin saatu aikaan, mutta mielestäni maailma ei ole vielä valmis. Niin kauan kuin sosiaalisia epäkohtia on olemassa, taistelen niitä vastaan.

Jos Seta ja Z ovat päättäneet lopettaa syrjityn ihmisen puolustamisen ja keskittyä kiiltokuvamaisen pinnallisuuden esittelyyn, olkoon niin. Niin käy usein kun konservatiivit kaappaavat vallan ja ottavat haltuunsa niiden työn, jotka ovat aukaisseet latuja.

Sekin näyttää olevan jonkinlainen vapautusliikkeiden rappeutumisen rautainen laki. Setan edeltäjä Psyke ry lähetti aikanaan anteeksipyyntökirjeen eduskunnalle, että olivat vaivanneet kansanedustajia kun kriminalisointi oli saatu pois.

Kritiikin hiljentämisessä näyttää toimivan myös tahallisen väärin ymmärtämisen retoorinen mekanismi. Uudistajan sanoma tulkitaan tahallisesti virheellisesti ja harhaanjohtavasti. Kun itse sanon, että yhteiskuntakritiikkiä on syytä jatkaa ja puolustaa vähäosaisia ja syrjittyjä, Setan ja ranneliikkeen sivuilla esiintyvät konservatiivit vääntävät sen muotoon, että vaatisin sosiaalipornoa tai ongelmissa rypemistä ("sirkkeliin kompastuneet"). Taitava taktinen veto - mutta kiero.

Tosiasiassa sanomaani voidaan - niin haluttaessa - lukea myös jopa Topeliuksen tai Matteuksen evankeliumin hengessä ("vaikeuksien kautta voittoon").

Onneksi olemme taistelleet Suomeen sananvapauden (olin itse viemässä kantelua kehotuskiellosta Geneveen YK:n Ihmisoikeuskomiteaan 1978). Suomessa voidaan nyt tuoda esiin rakentavaa kritiikkiä erilaisissa tiedotusvälineissä sitä mukaa kuin KKK-linja (Kirkko, Kokoomus, Kuvalehti) yrittää tukahduttaa kritiikkiä eri liikkeissä (mukaan luettuna ranne-).

On aivan totta, että enemmistö hlbt-ihmisistä on mieleltään aivan tasapainoisia. Sitähän toin esiin eri tiedotusvälineissä toista kymmentä vuotta, jotta saatiin homouteen ja lesbouteen kohdistunut yleinen sairausleima poistettua vuonna 1981.

Hyvä niin.

Mutta yhteiskunnassamme aivan kaikilla hlbt-ihmisillä ei mene hyvin. Kuten mm. sosiologi Juha Siltala ja psykoanalyytikko Pirkko Siltala ovat havainnollistaneet, lamanjälkeisessä suomalaisessa yhteiskunnassa ja sen kiristymässä ja kovenevassa ilmapiirissä yhä useammat joutuvat syrjäytetyiksi ja mielenterveydelisesti leimautuneiksi. Tämä koskee tietysti sekä lesboja, homoja että heteroita.

Ero on vain siinä, että heteroiden on helpompi saada apua sosiaalisiin ja mielenterveydellisiin ongelmiin kun ei ole heihin kohdistuvia vanhoja ennakkoluuloja ja pelkoja.

Itse olen sitoutunut toimimaan vähäosaisten ja syrjäytettyjen puolesta ja ilokseni voin kertoa, että tällaiseen diakoniseen, kriittiseen ja humaaniin lähestymistapaan ovat sitoutuneet monet muutkin, jopa valtaa pitävätkin ihmiset, joiden työstä olen raportoinut FinnQueer-verkkolehdessä.

Tiedän olevan yhden sortin fanaatikko kun toistan tätä samaa aina. Jo ollessani Seta-lehden päätoimittaja 1970-luvulla, monet jäsenet protestoivat, että "taas tulee psykiatriaan, kirkkoon ja valtarakenteisiin kohdistuvaa kritiikkiä". Vältän tunkemasta sitä häiritsevästi joka paikkaan, mutta toisaalta en myöskään aio sitä lopettaa. En myöskään hyökkää yksilöitä kohtaan, mutta kylläkin syrjiviä rakenteita ja syjintäideologioita vastaan.

Minulla on hyvä taustatuki ja muusa Malla Parkkisessa (http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=197_1_1), jonka kanssa olemme sitä mieltä, että kirkko ja psykiatria ovat valtarakenteita, ja niitä on arvosteltava, jotta ne palvelisivat alkuperäistä tehtäväänsä: ihmisen vapauttamista mielen vankiloista." Muut arvolähtökohtani löytyvät nikkini takaa käyntikortistani.

Jatkan lähetystyötäni kaikissa niissä medioissa ja niiden toimijoiden kanssa, jotka näkevät sanomani merkityksen. Näitä riittää yhteiskunnan eri tasoilla.

Toimintani ei koskaan ole itsetarkoituksellista julkisuuden hakemista. Puheeni homouden sairausleiman kumoamisesta loppui sillä sekunnilla kun sairausleima poistettin. Vaatimukseni sensuurin lopettamisesta loppuivat heti kun kehotuskielto kumottiin. Nykyinen "vaahtoamiseni" hlbt-ihmisten mielenterveyshoitojen puutteista loppuu sillä hetkellä kun saamme läpi ehdottamamme "puoskarilain".

Tässä on juuri ilmestynyt haastatteluni Tehy-lehdessä 15.11.2005, jonka toimittajilta olen saanut luvan toistaa sen FinnQueer-verkkolehdykässä:

http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=298_34_1

Se on omakohtainen, kriittinen ja kantaaottava, kuten minun kirjoitukseni ovat ja tulevat aina olemaan :)