Varainkeräys Setan toiminnan tukemiseksi

  • 2 / 76
  • nightflyer
  • 11.12.2005 18:37
No niin, no niin, eiköhän kaikilta löydy sen verran ylimääräistä näin veronpalautustenkin jälkeen, että muutaman euron tuonne voi laittaa. Itse ainakin suunnistan ihan seuraavaksi nettipankkiini ;)
  • 3 / 76
  • Pora-liike
  • 12.12.2005 7:41
Miks Setan toimintaa pitäisi vielä tukea?
Meniks kaikki rahat Linnan juhlissa?
  • 4 / 76
  • Public eye
  • 12.12.2005 8:59
Voi Pora-liike, yrittäisit edes...
saada jotain järkeä noihin rykäisyihisi.
  • 5 / 76
  • Pora-liike
  • 12.12.2005 9:03
"Public eye
12.12.2005, 08:59 Voi Pora-liike, yrittäisit edes...
saada jotain järkeä noihin rykäisyihisi."

Kikkaa mukaillen: "Mä en tahdo sua viihdyttää".
Enkä myöskään viihdytä Setaa. Kohderyhmä on valittu väärin: Menisivät tuonne asematunneliin kerjäämään Amnestyn ja Greenpeacen kanssa. Rupeaisi olemaan aika tavisheteroitten maksaa kun ne kuitenkin ovat niitä joiden takia ne kärsimykset tulevat joita "ihmisoikeusjärjestö" Seta vaatii korjattaviksi.
  • 6 / 76
  • Pora-liike
  • 12.12.2005 9:09
...esimekiksi minun kristillisdemokraatteja ja perinnearvoja kannattava äitini joka on antanut minulle neuvostotyyppisen miinusrangasituksen (en saa käydä niillä ja niillä paikkakunnilla) voisi huomattavasti keventää omatuntoaan antamalla rahaa ihmisoikeuksien ajamiseen.
Valitettavasti Seta ei tietenkään ole mikään ihmisoikeusjärjestö. Ihmisoikeusjärjestöt eivät ole Linnan juhlilla korruptoitavissa eivätkä ne valikoi niitä ihmisiä joiden ihmisoikeuksia he ajavat.
Lottoan joka viikko ja jos osuu kohdalleen menee suoraan setan tilille. Ho hoo..... No ei vaan mut enpä ole tämän vuotista jäsenmaksuakaan maksanut. Pitäisikö? Saanko siitä jotain hyötyä? No olen varmaan saanut: kerran Hehkuun alennuksella kun olivat sitä mieltä, että olen sen alennuksen ansainnut. Kerran lahjoitin koulutuspalkkioni SETAlle oliko jotain 80€. Minusta SETAa pitää tukea, koska ilman SETAa ja siinä vaikuttavia tai vaikuttaneita ihmisiä meillä ei olisi asiat näin hienosti kuin ne nykyään ovat. Vaikka joistain yksittäisistä näkemyksistä ja asioista voikin olla erimieltä niin kokonaisuudessaan SETA on saavuttanut yhteiskunnallisesti hyvin suuren muutoksen, mistä jokaisen kuuluisi mielestäni olla vähintäänkin tyytyväinen. Itse olen hyvin kiitollinen. Ihmettelen suuresti joidenkin suurta syvää katkeruutta SETAa kohtaan. Lahjoitan itse kyllä mielelläni jotain, kun vain varani sen sallivat.
  • 8 / 76
  • Pora-liike
  • 13.12.2005 6:54
" Ihmettelen suuresti joidenkin suurta syvää katkeruutta SETAa kohtaan"

Itse olet ollut katkera.

Seta hyväksyy vain tietyntyyppiset ihmiset mutta kuitenkin esiintyy julkisuudessa sellaisena että edustaa meitä kaikkia.

Ne ihmiset joita Setassa ei hyväksytä heitetään ulos kylmään maailmaan. Setassa nimittäin pidetään ulostuloa erittäin myönteisenä asiana. Jos nyt tulet ulos väärille ihmisille niin Seta ei kuitenkaan kanna vastuuta omista neuvoistaan. Setaan on turha mennä kertomaan saamastaan huonosta kohtelusta oli kysymys omista vanhemmista tai viranomaisista. Koko ajan vain annetaan yltiöpositiivinen kuva rahoittajan eli suomalaisten suvaitsevaisuudesta ja hyväntahtoisuudesta. Hymy pitää olla niin että sen saa pois vain plastiikkakirurgialla.

Uusin seikka minkä kuulin Setasta on parisuhteitten arvostaminen kalenterin mukaan kun taas minä olen vääräoppinen tässäkin. Minusta ei se suhteen pituus, vaan sen laatu ovat ratkaisevampia.

Monet Setan omiksi saavutuksiksi lukemansa ansiot ovat yksittäisten aktivistien tekemiä. Yksittäiset aktivistit voisivat periaattessa korvata koko Setabyrokratian.

Pidän Setaa korkeintaan teekkaripilan arvoisena.
Näistä mielipiteistä päätellen olisin kenties aihetta perustaa toinenkin järjestö seksuaalivähemmistöille. Ei Seta sitä voi estää.

No miksei sitä jo ole perustettu? Hajosihan aikoinaan työväenpuolekin kahdeksi eri puolueeksi eli nykyiseksi Vasemmistolitoksi ja SDP.

Suomihan on vapaa maa perustaa yhdistyksiä, kunhan riittää tarpeeksi vapaaehtoisia näitä pyörittämään. Hyvin toimiva ja jäsentensä etuja ajava järjestö saa tulevaisuudessa runsaasti testamentti- ja muita lahjoituksia ikääntyviltä homoilta.
Ja meitsikin käväsi nettipankissa. Paljon ei pystynyt antaa, mutta periaatteesta ees vähän. :) Viel jossain vaiheessa pitäis saada aikaseks jäsenyys, se ois se paras tapa tukea kuitenkin.
Pora-liike, eihän Seta eikä mikään muukaan järjestö voi kantaa yksilön tekemisistä vastuuta. Sanohan, missä sellaista on luvattu?

Seta on mielestäni oikealla asialla ja hoitaa tehtäväänsä kohtuullisesti. Pientä tuuletusta gay-järjestömaailma tosin mielestäni kaipaisi. Seta on melko vanha järjestö, ja sen imago ei välttämättä ole kehuttava sen enempää homojen kuin heteroidenkaan keskuudessa. Homot tuntuvat nyt jakautuvan kahteen kastiin; Seta-homoiksi ja ei-Seta-homoiksi. Heterot taas assosioivat Setan helposti joihinkin hämäriin "bileisiin", joista ilmoiteltiin 80-luvulla sanomalehtien pikkuilmoituspalstoilla ainakin meillä päin.

Ehkä olisi hyvä perustaa jokin uusi, nuorekkaampi ja freesimpi järjestö, joka voisi luoda hieman nykyaikaisemman ja avoimemman imagon.
"Pöllämys
13.12.2005, 17:47 Pora-liike, eihän Seta eikä mikään muukaan järjestö voi kantaa yksilön tekemisistä vastuuta. Sanohan, missä sellaista on luvattu?"

Noin Uskontojen Uhrien Tuki ry:n tilaisuuksissa käyvänä voin sanoa että kyllä nuo uskonnolliset järjestöt kyllä ansaitsisivat kantaa vastuun siitä että osa jäsenistöstä sekoaa pahasti.
Seta ei ole uskonnollinen järjestö, vaan Setaan saapuva voi kohtuullisuudella olettaa saavansa kysymyksiinsä faktoihin ja tutkimuksiin perustuvat vastaukset. Näin ei kuitenkaan ole, vaan Setassa kuulee "asenteet muuttuvat" sanahelinää. On tosi kiva kun esiinnytään Z-lehdessä ollaan niin gay ja ikää on 20. Nuoria suvaitaan kauheasti, koska homoseksuaalissa voi piillä herkkä taiteilijasielu joka myöhemmin tuo menestystä suvulle (ja sanomaton toive on että sitten päädytään heteroliittoon tuon nuoren kapinavaiheen jälkeen).
Aivan toista on kun ikää on tuplasti, ei ole lapsia, ei aviomiestä eikä uraa etkä ole se herkkä taiteilijasielu joka tuo menestystä suvulle. Suvulle sinä olet sitten luuseri, musta lammas ja sinut lakaistaan sivuun.

Mitä tulee yleiseen suomalaiseen suvaitsevaisuuteen niin ihmiset ovat kovin herkkiä kommentoimaan jos nyt vaikka sattuu pitämään aurinkolaseja päässä siksi että loisteputket aiheuttavat särkyä saati sitten jos läväyttää että ryhdynpäs nyt homoseksuaaliseen parisuhteeseen.

Nuorena on hyvä olla radikaali. Vanhaksi asti radikaalina jaksoi vain Matti Wuori ja hänkin kuoli ennenaikaisesti.

Kyllä minä katson että Setalla on vastuu tässä asiassa.

"Seta on mielestäni oikealla asialla ja hoitaa tehtäväänsä kohtuullisesti."

"Asialliset hommat hoidetaan, mutten ollaan niin kuin Ellun kanat", on minun periaatteeni Setan kanssa toimittaessa. Kun oikeasti asiasta ei olla eri mieltä niin minä teen vapaaehtoistyönä sellaisia asioita Setassa joista on selkeästi hyötyä tälle väestönosalle, mutta järjestön sisäisistä peleistä pysyn poissa. Jos on tarvetta ottaa yhteyttä vaikka kansanedustajaan, teen sen itse ja omissa nimissäni ja se, että minä olen puolue -ja seksuaalipoliittisesti sitoutumaton toimija on avannut ovia niin oikealla kuin vasemmallakin.

"Homot tuntuvat nyt jakautuvan kahteen kastiin; Seta-homoiksi ja ei-Seta-homoiksi. Heterot taas assosioivat Setan helposti joihinkin hämäriin "bileisiin", joista ilmoiteltiin 80-luvulla sanomalehtien pikkuilmoituspalstoilla ainakin meillä päin."

Heteroilla on aika mielenkiintoisia käsityksiä siitä miten Seta toimii, heidän mielestään Seta on "vasemmistolainen ja radikaali". Oikeastihan Seta on porvarillinen ja väsähtänyt. Se johtuu paljolti juuri rahoituksesta ja siitä ettei tässä maassa olla totuttu valtiosta riippumattomaan kansalaisaktivismiin.

1980-luvulla meillä kumisaapasvihreillä oli unelma ja se unelma on tänä päivänä toteutunut tavalla josta vain rohkeimmat uneksivat. Mutta, mutta, on yksi unelma mitä meillä oli mikä ei ole toteutunut ja se on KANSALAISYHTEISKUNTA. Miten toimia maassa jossa poliittinen valta on paikalleen linnoittautunut monoliitti jota suojelee lauma virkamiehiä ja keskiluokkaa joilla on "Kollaa kestää"-asenne, on kysymys johon minä vanhana Kolilla palelleena kynttilämielenosoitukseen osallistujana en rehellisesti voi vastata.

"Ehkä olisi hyvä perustaa jokin uusi, nuorekkaampi ja freesimpi järjestö, joka voisi luoda hieman nykyaikaisemman ja avoimemman imagon."

Minusta tuntuu että joku on aikaisemminkin ehdottanut tuota....
Miksi pitäisi perustaa uusi järjestö? Miksei vanhaa voisi kehittää ja muuttaa? Vallatkaa Seta! ;)
Mielenkiintoista, että Poraliike ei ole ollut itse koskaan henkilökohtaisestiSetan toiminnassa mukana - ei edes vapaaehtoisena(eikä muutenkaan osallistrunut suunnitteluun, kouluttajana, puhelinpäivystäjänä jne) ja näin hän tuomitsee kokemuksen syvällä rintaäänellä SETAn.
  • 16 / 76
  • Setan kaveri
  • 14.12.2005 14:14
Niin mutta joku Setassa on erehtynyt rohkaisemaan Pora-liikettä kaapista ulostuloon. Asiasta seurasi hänelle ongelmia, jollaisia kuka tahansa aikuinen ihminen ei kykenisi ennalta arvaamaan. Nyt Seta ei kanna vastuutaan P:n vastoinkäymisistä. Paska lafka m.o.t.

Joidenkin ihmisten habitus saattaa outata heidät, vaikka kuinka haluaisivat pitää kaapinovet kiinni. Ikävä tilannehan se on. Ja jokin syyllinen täytyy löytää. Esimerkiksi Seta.
"Kia
14.12.2005, 13:06 Mielenkiintoista, että Poraliike ei ole ollut itse koskaan henkilökohtaisestiSetan toiminnassa mukana - ei edes vapaaehtoisena(eikä muutenkaan osallistrunut suunnitteluun, kouluttajana, puhelinpäivystäjänä jne) ja näin hän tuomitsee kokemuksen syvällä rintaäänellä SETAn."

Alexander Stubbilla on minun Setan vapaaehtoistyöntekijänä kääntämä asiakirja ja itse asiassa jos joulunpyhät käyvät ikäviksi niin minulla on tuossa printterin päällä lisää käännettävää Setan vapaaehtoistyöntekijän ominaisuudessa.

Itse asiassa minulta kysyttiin Setassa haluanko minä oman nimeni noihin käännöksiin (heidän mielestään se edistäisi työnhaussa), mutta minä halusin olla kaapissa. Sikäli huono ratkaisu, että jos noissa asiakirjoissa olisi minun nimeni, niin ehkä sinullekin valkenisi kuinka paljon minä sen lafkan eteen olen työtä tehnyt.

Mutta sinähän et edes tajua että kuka tahansa voi kirjoitella rekkaamattoman nimimerkin takaa niin en viitsi sinulle töitäni turhaan selittää, muita ajattelin vain tässä.
"Setan kaveri
14.12.2005, 14:14 Joidenkin ihmisten habitus saattaa outata heidät, vaikka kuinka haluaisivat pitää kaapinovet kiinni. Ikävä tilannehan se on. Ja jokin syyllinen täytyy löytää. Esimerkiksi Seta."

Mä haluan identiteettirauhan, tämä onkin sellainen sana jota en ole koskaan Setassa kuullut. Minulla ei ole koskaan ollut tilaisuutta pohtia rauhassa omaa identiteettiäni kun aina on tullut joku ulkopuolinen sössöttämään väliin. (Siksipä sen sijaan että olisin sanonut olleeni lesbo, sanoin toisessa viestiketjussa että minulla on ollut kaksi nais(rakkaus)suhdetta jotka tuottivat minulle iloa ja onnellisuutta).

Oli tavattoman kiva käydä Venäjällä sukuloimassa tässä taannoin, kun niillä ihmisillä on muutakin mietittävää kuin minun seksuaalinen suuntautumiseni. Suomessa vallitsee seksipakko, seksin diktatuuri. Koko ajan pitäisi olla lakanat rutussa tai jos ei ole niin sinulla on joku ongelma. (Ja minä en edes kuulu seksikilteisiin).

Mä katselen kuinka kuu peitty pilviin ja minä saan siitä tavattomasti nautintoa tällä hetkellä. Ei siihen tarvita mitään identiteettiä, setoja, Z-lehtiä eikä muutakaan. Jos minä tapaan mukavan naisen niin sittenkään ei tarvita. Seta tarvitaan siinä vaiheessa jos tämä mun elämäni tämän mukavan naisen kanssa saa arvostelua lähipiiriltä, joka kokee oikeudekseen arvostella toisten ihmisten parisuhteita. Siinä vaiheessa Seta ei sitten autakaan.

Setasta ei tule myös vastausta siihen, minkä varaan sä rakennat identiteetin kun tämä elämä ei ole mikään L-koodi, eikä ole kummemmin uraa, ei ole lapsia ja olet suvun musta lammas. Hyvää yksinäistä joulua taas kerran.

Urasta tulikin mieleen, että minä olen sen verran realisti, että tajuan jo nyt että kun köyhyys tulee ovesta sisälle niin rakkaus lentää ikkunasta ulos. ja kun on kahden naisen suhde jossa molemmat ovat alipalkattuja pätkätyöläisiä niin miksikäköhän suhteet loppuu. Tämän yhteiskunnan huora-automaatti toimii niin että realistiset binaiset heti tajuavat joutuvansa ikuiseen köyhyysloukkuun lesbosuhteessa. Tätä eivät sun kaverisi Setassa kerro.
Kahta ei saa tässä maassa arvostella.Setaa ja kirkkoa.En kyllä enää kuulu kumpaakaan.
Poraliike tuossa edellä valittaa, ettei hän saa identiteettirauhaa ja että se on Setan vika samoin kuin se, ettei Setasta tule vastauksia siihen, kuinka seksistä vähemmän kiinnostuneen naisia rakastavan naisen symbioosi yhteiskunnan eri stratumien välillä pitäisi rakentaa. Haloo? Siis eihän Setalla ole mitään tekoa missään näissä asioissa. Seta on järjestö, joka ajaa sen säännöissä mainittuja asioita. Järjestön ulkopuolella on noin 100 % Suomen kansalaisista, jotka rakkautensa kohteestariippumatta elävät enemmän tai vähemmän mallikkaasti. Miksi Setalla pitäisi olla vastauksia jonkun yksilön ongelmiin?
En mäkään taida enää maksaa Setan jäsenmaksua. Mitä hyöytyä siitä edes on. Setan rahathan menevät Dtm:n ylläpitoon?
temppu kirjoitti: "Setan rahathan menevät Dtm:n ylläpitoon?"

Tämä on kyllä paras pitkään aikaan... Toimitetaanko ihmisiä enää ollenkaan vakiovarusteena aivot, vai pitäisikö ne ostaa erikseen?
Poraliike,

mukavaa, että olet kuitenkin valmis osallistumaan SETAn toimintaan. Sinulla olisi kyllä kapasiteettia muuhunkin toimintaan SETAssa kuin käyttää sitä erittäin hyvää kirjallista ja kielellistä taitoasi noihin käännöksiin. En ymmärrä, miksi sinä et näe asiaa niin, että haukkumisen, parjaamisen, ja kirveiden tai puukkojen( ;-D ) iskemisen sijaan tekisit jotain konkreettisesti rakentavaa asioiden muuttamiseksi paremmiksi. Edelleeen olet myös hyvin aikaansaava, mistä sinulle suuri kiitos silloin, kun toimit potilasyhdistyksessä ja t-lain valmisteluissa. Se oli kyllä naisen työ :D Niin ja edelleen iso hali. Jag tycker om dig :D
Ranneliikkeen Yhteiskunta-osiossa olleessa Ford-uutisessa on erinomainen esimerkki etujärjestöjen neuvotteluvoimasta. Amerikkalaiset homojärjestöt pystyivät purkamaan Fordin päätöksen. Yksittäisten ihmisten boikoteilla tai muilla toimilla ei ole riittävästi voimaa muuttaa näin suuria asioita.

On aivan turhaa puhetta, ettei Setaa muka tarvita. Ilman Setaa ja sen edeltäjiä moni asia olisi sateenkaari-ihmisten elämässä aivan toisin. Muuta väittävät eivät näe taikka eivät halua nähdä omaa napaansa pidemmälle.

Maksoin muuten juuri HeSetan ensi vuoden jäsenmaksun.

Juhani
"Kia
15.12.2005, 18:24 En ymmärrä, miksi sinä et näe asiaa niin, että haukkumisen, parjaamisen, ja kirveiden tai puukkojen( ;-D ) iskemisen sijaan tekisit jotain konkreettisesti rakentavaa asioiden muuttamiseksi paremmiksi."

Miksikö? Siksi että lakien valmistelussa tuli sellainen jahnaamisvaihe vastaan näitten sanojen kanssa ("seksuaalinen" vs. "sukupuolinen"), että kävi ilmeiseksi se, ettei vastapuoli tahdo antaa periksi millin vertaa ---> toisin sanoen he antavat meille sellaisia ihmisoikeuksien perkeitä mutta heteroseksismi tämän yhteiskunnan peruskivenä on kyllä vakaampi kuin nykyinen perustuslaki. Yhteiskuntaa voi kyllä säätää, mutta sitä ei voida muuttaa. Tämänhän totesin jo ollessani vihreä kansalaisaktivisti, se, että kierrätys saatiin ja että se on näin hyvin otettu vastaan oli kyllä fantastinen voitto meille, mutta jätevuoret vain kasvavat.

Ne ovat antaneet meille joitain "nickle & dime" -voittoja, mutta ihmisoikeuksilla ei oikeasti ole juuria niin kauan kuin tämä valtio on monomaaninen autoritäärinen virkavaltainen diktatuuri sen sijaan että tämä olisi keskusteleva, moniarvoinen kansalaisyhteiskunta. Minulta on täysin hukassa miten edellisestä päästäisiin jälkimmäiseen ilman massiivista väkivaltaa jossa me jäämme häviölle oli miten oli. Ainoa mitä strategiasta tiedän on vuosien 1939-1940 ja 1808-1809 opetukset: jos meitä on vähän, meidän pitää antaa ymmärtää että meitä on paljon. Vähä tulee paljoksi jos me liittoudumme Setaan linnoittautumisen sijasta. Vähä tulee paljoksi jos joku lahtelainen törppölehti saa satoja yleisöpalautteita eri puolelta Suomea sen sijaan että joku Seta tekisi asiasta laimean julkilausuman.
Toinen opetus on Mitron tienhaaran opetus. Ei kannattanut lähettää Er. 8 Jp:tä 168. panssaridivisoonaa vastaan. Massasuomalaisen heteron elämänarvojen suora uhkaaminen johtaa aina turpiinsaamiseen.
Pitää itse kaivautua eli pitää olla muuta annettavaa valtaväestölle kuin amerikkalainen muovinen kulutuskulttuuri. Pitää olla vahva identiteetti ja yhteishenki. Kun on vahva identiteetti niin kaikenlaiset seikkailijat/sekoilijat/suvaitsevaiset ym. hipit rupeavat pitämään meitä tylsinä ja valtaväestö varteenotettavina.

Miksi siis ei Seta? Jos minä ajattelin koulutusta vaikkapa jossain koulussa niin sinne mennään ja seistaan edessä ja kerrotaan ja ihmiset ajattelee, että tuo on vanhempi, tuo on tuolla edessä, tuo on erillään, hyvä, ne ovat erillään, ne eivät ole osa meitä. Pitäisi jollain tavoin päästä koulutettavien kanssa vertaisiksi, samalle lähtöviivalle, istua siihen samaan pulpettiin niiden oppilaitten kanssa pähkäilemään samoja trigonometrioita ja sitten kertoa homoseksuaalisuudesta. Minä en pysty siihen, enkä minä haluaisi tehdä huonolaatuista työtä enkä haluaisi osallistua sellaiseen kamppailuun jossa varmasti saan nokkiini. Sama tietysti jos koulutettavina on virkamiehiä.

"Yksi suomalainen vastaa kymmentä ryssää, mutta mitenkäs sitten kun tulee se yhdestoista". Eli kun meitä on vähän, niin ei ole kauheasti varaa sille, että uhrataan omia ihmisiä. Pitäisi viettää laatuaikaa muutaman änkyrän kanssa. Ja pitää viettää aikaa vanhusten kanssa, ne ovat kovin otettuja siitä että joku ylipäätään haluaa viettää aikaa heidän kanssaan.

Tai sitten voi käydä näyttämässä kalvoja luokan edessä ja lähteä tyytyväisenä pois kun kaikki on suvaitsevaisia. Sitten kun luokan ovi sulkeutuu niin ne alkavat kertoa homovitsejä entiseen malliin.
Toisin sanoen Pora-liike on sitä mieltä, että ei kannata tehdä mitään koska mikään ei kuitenkaan onnistu. Pieniä askelia ei kannata ottaa koska ne ovat vain pieniä askelia. Isojen askelien yrittämisestä syntyy vain marttyyrejä, joten sekin on turhaa.

Hänen todistelunsa Setan tarpeettomuudesta ei saanut minua vakuuttuneeksi, miten on teidän muiden laita?
Eivät vakuuttaneet minuakaan. Minusta ensiksikin yhteiskunnallinen liike lähtee *joukon* sopimista tavoitteista, jotka voivat olla samat tai täysin eri kuin minulla on yksilönä, mutta useimmiten kuitenkin uskoisin niiden olevan *osittain* samat kuin minulla. Näin ollen täytyy myös hyväksyä se tosiasia, että tällainen joukkoliike ei paranna/muuta minun henkilökohtaista asemaa ainakaan täydellisesti, vaan yhteisten tavoitteiden saavuttaminen *osaltaan* helpottaa myös minun asemaani.

Mitä tulee taas esimerkiksi tokaisuun edessä seisomisesta ja siksi erillään olemisesta, minun on vaikea nähdä ulottuvuutta Setan rooliin maailmassa. Eiköhän useimmiten kutsutut vierailijat ja luennoisijat seiso edessä luennoimassa, mikä ei millään lailla heijasta kyseisen luennoitsijan privaattiroolia. Eihän Setan esitelmöitsijän esimerkiksi tarvitse olla sekä homo, lesbo, transu ja vieläpä ehkä HIV-positiivinenkin voidakseen puhua näistä teemoista!
"Eihän Setan esitelmöitsijän esimerkiksi tarvitse olla sekä homo, lesbo, transu ja vieläpä ehkä HIV-positiivinenkin voidakseen puhua näistä teemoista!"

Setan luennoitsija voi hyvin olla vaikka pläkkihetero, ja joskus onkin. Tosin tästä ei Pora-liike taida pitää.
Setakouluttajista: itse en ole koskaan kouluttanut, mutta mua on koulutettu useamman kerran, esim. koulussa, leirillä jne. Mitään erityisen yhteistä linjaa näissä tilaisuuksissa ei ollut, vaan riippui tosi paljon tyypistä millaiseksi koulutus muodostui. Yleensä kuitenkin kyseessä oli vapaamuotoinen keskustelu, joka kai on tarkoituskin. Ja aika usein ne herättti ihan normaalia keskustelua jälkeenpäin eikä niinkään pilkkaa ja naureskelua. Vaikka toisten koulutukset on vähän etäiseisempiä tai jäykempiä, on ehkä sillä perusteella turha yleistää koko systeemiä turhaksi.
"Public eye
16.12.2005, 09:54 Toisin sanoen Pora-liike on sitä mieltä, että ei kannata tehdä mitään koska mikään ei kuitenkaan onnistu. Pieniä askelia ei kannata ottaa koska ne ovat vain pieniä askelia. Isojen askelien yrittämisestä syntyy vain marttyyrejä, joten sekin on turhaa."

Me elämme väärää aikaa.
Työväenliike on rappeutunut bemaridemarien puuhakerhoksi.
Feministit tekevät kaikkensa viedäkseen kaikkein köyhimmiltä naisilta sen ainoankin tulonlähteen.
Ainoat mediaan pääsevät luonnonsuojelijat nykyaikana lähinnä tuhoaa luontoa päästämällä minkkejä vapauteen.
Ihmisoikeusliike näkee ihmisoikeuksien taantuvan McCarthyn ajan tasolle kun jahdataan salaperäisiä "terroristeja" ympäri maailmaa ja modernit länsimaat muuttuvat poliisivaltioiksi.
Onko sitten ihme että Setankin toiminta tahkoaa paikallaan?

Kysymyksessä on laajamittainen oikeistovoimien aggressio jokaisella rintamalla.

Mutta tämä on viimeinen taisto. Nyt taistellaan kodin, isänmaan ja uskonnon puolesta. Autot palavat Suomessakin vielä.
"japa
16.12.2005, 11:01 Setan luennoitsija voi hyvin olla vaikka pläkkihetero, ja joskus onkin. Tosin tästä ei Pora-liike taida pitää."

No en pidä sellaisista tarjahalostelijoista. Kyllä pitää olla itsekritiikki hakusessa jos menee puhumaan vähemmistöasioista kuulumatta ainoaankaan Setan piiriin kuuluvaan vähemmistöön.

Enkä minäkään menisi puhumaan sinne omasta näkökulmastani, koska mä koen että tasapuolisuuden nimissä myös jonkun JuhaniV:n kaltaisen hyvin toimeentulevan ja menestyvän homoseksuaalin näkökanta pitää tulla julki samalla lailla.

On kohteliasta yleisöä kohtaan antaa heille parasta mitä Seta pystyy raapimaan kasaan. Ihmiset haistaa/tulkitsee hyvin herkästi jos sinä halveksut heitä millään tavalla.

Tähän liittyen suvaitsevaisuudesta sanon sen verran, että viimeaikoina on ollut tekstaripalstalla sataslehdessä mm. kiivas julkisen rintaruokinnan, metrossa meikkaamisen, lasten jalkojen pitämisen metron penkillä/ostoskärryssä tuomitseminen. On niin kuin nuoralla tasapainottelisi ettei tekisi väärin. Ja jos koulutustilaisuuteen menee ja rikkoo jotain tämän yhteiskunnan tuhansista talebanistisista säännöistä mitä ei edes tiennyt olevan olemassa, niin heti ne ajattelee että "näkeehän siitä että se on omituinen".

Ja sitten kun yrittää kaikin tavoin elää elämänsä niin ettei ärsyttäisi ketään ja muodostuu mauttomaksi, hajuttomaksi ja värittömäksi niin mennään koulutustilaisuuteen ja sanotaan että me sitten edustetaan sitä moninaisuutta!
Tuossahan tuo Helsingin seudun SETA ry:n jäsenmaksulappu on, ja enköhän minä sen maksuun taas kerran pane, tosin pari päivää eräpäivästä myöhässä, näköjään.

Seta ja etenkin Setan piirissä ja sen ympärillä toimineet ja toimivat ihmiset ovat tehneet mittaamattoman arvokasta työtä seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta. Etenkin oikeaa tietoa on onnistuttu viemään yhteiskunnan kaikkiin kerroksiin ja keskustelu on saatu viriämään monista vaikeistakin asioista. Parhaimmillaan Seta jäsenjärjestöineen on sellaisten ihmisten yhteenliittymä, joilla on halua, osaamista ja energiaa tehdä työtä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta.

Peräänkuuluttaisin kuitenkin ulospäinsuuntautuneempaa otetta.

Krooninen resurssipula on tietysti kaikkien tiedossa. Jokaiseen yhteiskunnalliseen epäkohtaan tai "karinaskiseen" ei pystytä puuttumaan. Tiedottaminen ja etenkin julkisuuden kanssa toimiminen on hyvin vaivalloista. Ulkoisen tiedottamisen lisäksi myös sisäinen tiedottaminen ontuu. Korkeintaan välttävän arvosanan saa se, miten jäsenistö saa tietoa järjestön kehittämisestä ja toiminnan suuntaviivoista. Tavoitteet ja muut toki löytyvät toimintasuunnitelmasta, muuta konkreettisen toiminnan pysyminen kokouskabinetissa ei ole omiaan herättämään kiinnostusta toimintaa kohtaan.
Asiaa, smo! Setan toiminnan ja toimintaedellytysten kehittäminen vaati jäsenistön konkreettista panosta ja uusien jäsenten hankintaa. Aktiivinen ja avoin tiedottaminen esim. Ranneliikkeen kautta on ilmaista. Se, että varainhankinta kampanjasta informoi joku muu kuin Seta on outoa. Kiitokset hyvästä työstä mutta kiinnittäkää huomiota tiedottamiseen!
Setassa tiedottamista on mietitty monasti. Näin olen kuullut. Seta haki muistaakseni tänä vuonna tiedottajaa. Sellaista ei syystä taikka toisesta löytynyt. En ole koskaan kysynyt miksi. Uuden pääsihteerin, Aija Salon tavatessani keskustelimme tiedottamisen tärkeydestä. Lupasin hänelle auttavani Setan tiedottamisessa Seta Foorumille ja Ranneliikkeeseen silloin kun ehdin, aina siihen asti kun järjestölle tulee oma tiedottaja.

Kun Seta pistää ulos vaikkapa lehdistötiedotteen, taikka muun yleisesti kiinnostavan tiedon, saan siitä kopion. Kopioin tekstin Seta Foorumin julkiseen osioon ja samoin tänne. Ranneliikkeen ylläpito ei ole tätä rajoittanut, joten olen arvellut sen olevan Ranneliikkeen linjaan sopivaa.

Sanottakoon jälleen kerran, että olen HeSetan rivijäsen. Mitään virallista asemaa minulla ei järjestössä ole. Tämä on siis vain yhden jäsenen konkreettista panosta yhteiseksi hyväksi. Parempi, että tieto kulkee, vaikkakin tällä hetkellä hieman epävirallisia reittejä.

Juhani
Juhani, Seta haki tiedottajaa, jonka osaamisen olisi pitänyt olla aika iso, koulutuksesta puhumattakaan. Palkka ei olisi kuitenkaan mitenkään vastannut koulutusta tai osaamista. Omalla kohdallani asia jäi kuullessani palkkatason.
Kiinnostava tieto. Kiitos.

Seta tarvitsisi joka tapauksessa ammattitaitoisen tiedottajan. Talous ei ilmeisesti anna kuitenkaan myöten.

Yksi syy miksi olen vapaaehtoisesti avustamassa Setan tiedottamista ja otan kantaa Setaa koskevissa keskusteluissa on se, että haluan tuoda myös esille toisenlaisen näkökulman. Esimerkiksi Pora-liike/Stacy ja Olli Stålström sekä heidän muutama peesaajansa ovat pitäneet lähinnä henkilökohtaisista syistään huolta perin äänekkäästä Setan vastustamisesta. Jos sellainen jäisi ainoaksi julkiseksi informaatioksi vaikkapa Ranneliikkeessä, se vahingoittaisi yhteistä asiaamme monella tavalla. Aion jatkossakin osallistua omin näkemyksineni tällaisiin keskusteluihin. Pora-liike/Stacy on jankutuksessaan niin pitkästyttävä, että otan hänen laajoista vuodatuksistaan ajoittain vain pieniä näytteitä ja katson suunnilleen missä hän on milloinkin menossa. Harvemmin enää kiinnostaa hänelle kommentoida. On kuin puhuisi seinälle. Harmittavaa on se, että hänellä joskus kiinnostavaa asiaakin, mutta se olisi ensin kaivettava esille hänen kasaamastaan mahtavasta sanojen tunkiosta.

Juhani
Meitä on moneksi., se ei kai kellekään ole yllätys. Tässäkin moni on puhunut "yhteisestä asiasta" ja minäkin sellaisen tunnistan vaikka en teeseiksi kirjaa. Enkä ole ns. järjestöihminen.

Parasta täällä on keskustelu, ei se että olisi jokin yksi oikea yhteinen kanta.
"Me elämme väärää aikaa."

Tai jos koko populaatio koostukin vääristä ihmisistä, jotka elävät oikeaa aikaa? Absurdia. Kummallista, outoa. En millään tavoita logiikkaa tässä. Millä perusteella jotakin aikakautta elävä ihmissukupolvi on "oikea" mutta ajanjakso on "väärä"?

"Kysymyksessä on laajamittainen oikeistovoimien aggressio jokaisella rintamalla.
Mutta tämä on viimeinen taisto. Nyt taistellaan kodin, isänmaan ja uskonnon puolesta. Autot palavat Suomessakin vielä."

Pakko sanoa, että kuulostaa aika paranoidilta. Ei millään pahalla, Pora-liike, mutta ehdottaisin terapiakäyntien tihentämistä.
"huolestunut
18.12.2005, 05:29 "Me elämme väärää aikaa."
Tai jos koko populaatio koostukin vääristä ihmisistä, jotka elävät oikeaa aikaa?"

Populaatio koostuu suurelta osin ihmisistä joilla jossain elämän vaiheessa on ollut ajatuksia ja ideoita paremmasta maailmasta mutta jotka ovat jossain kohdin elämäänsä todenneet vastustamisen olevan turhaa. Minä rupean olemaan samoissa mietteissä kuin O.W. Kuusinen 1917 (vallankumous tulee omin teineen ilman että siihen pitäisi aktiivisesti pyrkiä) (Kuusinen totesi myöhemmin olleensa väärässä ja menettäneensä tuhannen dollarin paikan kun punakaarti ei aloittanut loka/marraskuussa vallankumousta)

Suuri osa Suomen kansasta elää siinä onnellisessa harhaluulossa, että kun tämän maan verinen ja nälkäinen historia on siististi lakaistu pois näkyvistä niin se ei voi tapahtua uudelleen. Meillä on jokin outo "geeni" joka suojelee meitä esimerkiksi siltä mitä tapahtuu vaikka Venäjällä tai Latviassa, puhumattakaan siitä mitä tapahtuu Afrikassa. Tällainen ajatus on perusrasistinen ja siksi pitää raahata tänne Afrikasta pakolaisia että voidaan näyttää toteen se, etteivät ne oikeasti pärjää tässä yhteiskunnassa (mitä jeesataan hieman syrjimällä niitä).

"Absurdia. Kummallista, outoa. En millään tavoita logiikkaa tässä. Millä perusteella jotakin aikakautta elävä ihmissukupolvi on "oikea" mutta ajanjakso on "väärä"?"

Metallipohjaiset valuuttakurssit tulivat käyttöön Rooman vallan aikana ja me elämme sitä onnetonta aikaa jolloin viimeinenkin valuutta irroitettiin metallikannasta. Rahahanassa on sen jälkeen ollut vain yksi suunta: kireämmälle. Ensin Reagan, sitten Thatcher ja nyt se köyhien kurjistamisautomaatti on siis täällä.

"Pakko sanoa, että kuulostaa aika paranoidilta. Ei millään pahalla, Pora-liike, mutta ehdottaisin terapiakäyntien tihentämistä."

Huono ehdotus, sillä terapeutti ei edes kokeile paranoidisen persoonallisuushäiriön parantamista koska persoonallisuushäiriöitä ei voi parantaa (terapialla). Sen sijaan Claes Anderson on sanonut että kwakiutlien keskuudessa paranoidisuutta pidetään normaalina luonteenominaisuutena. Mutta koska kwakiutlit ovat epäluuloisia, niin en edes kuvittelekaan tulevani hyväksytyksi siinä yhteisössä, joten teidän on pakko siteää minua täällä.
"JuhaniV
17.12.2005, 21:26 Pora-liike/Stacy"

Kuuluuko julkinen outtaaminen ihmisoikeusjärjestön toimenkuvaan? Olen ilmoittanut nimenomaisen toiveeni täällä keskusteluissa ettei minua outattaisi.
Nyt koska JuhaniV on pelkkä yksityinen hörhö niin hänen outtaamisiaan ei tietenkään voi ottaa todesta. Tästä dumb & dumber -duosta toiselle sanoin että minun rekkautumattoman nimimerkkini takana voi vapaasti olla vaikka kymmenen kirjoittajaa.

Setalainen JuhaniV asuu hienostolähiössä Espoossa ja voi olla kaikki luukut auki ja poliisi tulee tarvittaessa kymmenen minuutin sisällä jos joku häirikkö tulee uhittelemaan JuhaiV:tä tämän homouden takia.
Minä en omaa tällaisia lähtökohtia. Minä olen veitsi kurkulla.

Katson siksi sinut anaalimasokistisesti hävinneen tämän Seta-keskustelun. Se oli huonolaatuinen, mutta varmasti parasta mitä sinä pystyt tarjoamaan. Halaus ja pusi pusi vaikka mustasukkainen miehesi vaikka minua turpiin vetäisisikin.

"ja Olli Stålström sekä heidän muutama peesaajansa ovat pitäneet lähinnä henkilökohtaisista syistään huolta perin äänekkäästä Setan vastustamisesta. Jos sellainen jäisi ainoaksi julkiseksi informaatioksi vaikkapa Ranneliikkeessä, se vahingoittaisi yhteistä asiaamme monella tavalla."

Mr. Anderson, minä olen Agentti Smith. Me olemme ihmisoikeusasioissa polaariset vastakohdat. Tappakaamme toisemme niin elämä voi jatkua rauhassa.
  • 42 / 76
  • Prinssieversti
  • 18.12.2005 11:43
Vaikken Setan jäsen olekaan, niin jossain määrin kyllä yhdyn Smo:n ajatuksiin. Ehkä minäkin olisin jäsen, jos tietäisin konkreettisempia tavoitteita.

On ikävää kuulla monelta suunnalta, että Setan sisällä on tuota ristivetoa ja paikoin jopa lynkkaysmeininkiä. Sellainen paralysoi minkä tahansa yhteisön, varsinkin resurssipulaisen.

Viime vuosilta löytyy kyllä hyviä piikkejä, jotka ovat osuneet arkoihin epäkohtiin, kuten vaikkapa verenluovutusasioihin.

Uskoisin, että Setan resurssipula saisi vetoapua, jos asioita lähestyttäisiin muutenkin kuin kaupunkilaiselta kannalta. Sitä ei ikävä kyllä vain yhdellä homofarmari-jutulla Z-lehdessä paikata.

Ehkä jonnekin on hiipunut se periaatteen palo ja tilalle tullut instuutiomainen asenne. Sen muutaman kerran, mitä olen ollut Setaan yhteydessä, olen antanut melko kipeitä "tärppejä" kohtuullisen laajoine taustamateriaaleineen ihan oikeista epäkohdista, vastaukset ovat olleet tyyliin "Seta kiittää yhteydenotostanne", joka on esitetty samoin äänenpainoin kuin lottoarvonnan "onnea myös pienempia voittoja saaneille". Sen vuoksi olen pari viime vuotta hoidellut asioita omalta osaltani sukkuloimalla villillä kortilla omana itsenäni, enkä ainakaan sano ettei mitään olisi tapahtunut.

Omalta osaltani päätän Seta-keskustelun tähän.
En katso Pora-liike/stacyä outanneeni. Juuri äskettäin näitä nimimerkkejäsi käytettiin Ranneliikkeessä, etkä siitä ollut moksiskaan. Todellista outtaamista olisi se, että oikea nimesi kerrottaisiin nimimerkkisi yhteydessä.

Espoon hienostolähiö! No kaikki on kovin suhteellista. Viistoista vuotta olemme pyytäneet kaupunkia asvaltoimaan kadun talomme edestä. Viime kesänä se vihdoin tehtiin. Olemme siitä kaupungille syvästi kiitollisia. TV-kaapelia kukaan kaapeliyhtiö ei tule tänne metsään koskaan vetämään. Naapuritaloon ei tule vesijohtoa. Vesi otetaan omasta kaivosta. Kaupungin viemäriin heidän talonsa muistaakseni pakkoliitettiin. Omaan taloomme toki vesi tulee ja menee. Nuo kaikki ovat Helsingissä aika laajalti itsestään selvyyksiä.

Kadehtiahan me voimme toinen toisiamme vaikka mistä syystä.

Juhani
Minusta on omaan jalkaan ampumista, jos jättää Setan jäsenmaksun maksamatta. Moni tähänkin ketjuun kirjoittanut on huomauttanut, että Seta kärsii resurssipulasta. Tämä taas aiheuttaa sen, ettei Seta pysty kunnolla toteuttamaan tavoitteitaan. Asiahan on niin, että mitä vähemmän Seta saa jäsenmaksuja, sitä ahtaammat toimintamahdollisuudet sillä on. Kritiikkiä Seta kestää, mutta ihmetekoihin se ei voi venyä, jos sillä ei ole yhtään rahaa.

Pora-liike, haluaisin kommentoida vastaustasi minulle seuraavasti: ei kai kouluttajan heterous automaattisesti tee hänestä arkaa homofoobikkoa. Pitäisikö mustien oikeuksien puolustajan järjestään olla itsekin mustaihoinen? Eikö mies voi olla feministi? Eikö rikas saa ajaa köyhien etuja? Minusta Seta-kouluttajan pätevyys ei saa olla riippuvainen hänen seksuaalisuudestaan, vaan hänen arvomaailmastaan ja tehokkuudestaan.

Seta todella tarvitsisi rautaisen media-ammattilaisen tiedottajakseen. Tähän asti Setan tiedotteet ovat olleet ylipitkiä ja raskaita litanioita, joita yksikään arkikiireessä painiva toimittaja ei jaksa tai ehdi lukea. Ne ovat pääsihteerin (joka kyllä muuten on ollut mies/nainen paikallaan) kirjoittamia, vaikka niiden kirjoittajana pitäisi olla ammattimaisen tiedottajan, jolla on hyvät suhteet mediaan ja jykevä tieto siitä, miten informaatio kannattaa tiedotusvälineille "myydä". Setassa on toisinaan annettu tiedotteet toimistossa hääräävän sivarin editoitaviksi, kun sivarilla on sattunut olemaan kirjoittajanlahjoja. Tämä ei ole Setan vika. Setan on ollut pakko tehdä niin, koska muita mahdollisuuksia ei ole ollut.

Z-lehti on kieltämättä toisinaan hieman yltiöpositiivinen, ja myös sen kaupunkipainotteisuuden allekirjoitan. Jos kuitenkin ottaa huomioon, miten rajallisilla rahoilla lehti pyörii, on tämä kaikki ymmärrettävää. Minusta on myös hyvä, että valtaväestö saa Z-lehden avulla voittopuolisesti myönteisen kuvan hlbt-väestön elämästä.

Sen ainokaisen kerran, kun Z-lehti on palkannut itselleen oikean toimittajan, läpyskä meinasi kaatua kyvyttömyyteensä maksaa hänelle palkkiota. Lehden taso kylläkin hetkellisesti nousi.

On suoranainen ihme, että nälkääkin näkevänä Seta on venynyt sellaisiin suorituksiin kuin on. Seta on aika terävästi toiminut hyvien lakien puolesta, tuonut itseään esille maltillisena mutta päättäväisenä kansalaisjärjestönä, joka tietää olevansa oikealla asialla, mutta osaa lobbata kiihkottomasti tinkimättä pätkääkään suorasukaisuudestaan. Budjettivaje ei ole himmentänyt intoa.

Pora-liike ja muut Seta-kriitikot ovat nostaneet esille ihan varteenotettavia pointteja, mutta monien heistä katsantokantaa vaikuttavat hämärtävän henkilökohtaiset kriisit ja turhautumat, joilla taas ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa. Olisi suotavaa, että Setaa kritisoitaisiin puuttuen asioihin itseensä eikä vuodattamalla möhkälemäistä sivistyssanatulvaa siitä ja tästä kratiasta - tai lyömällä puukkoja seiniin.

Pilkka osuu niin helposti omaan nilkkaan.
"JuhaniV
18.12.2005, 13:53 En katso Pora-liike/stacyä outanneeni. Juuri äskettäin näitä nimimerkkejäsi käytettiin Ranneliikkeessä, etkä siitä ollut moksiskaan. Todellista outtaamista olisi se, että oikea nimesi kerrottaisiin nimimerkkisi yhteydessä."

Koska Kia on ollut Setan hallituksen jäsen, niin hänen voidaan katsoa tietävän oikeita nimiä ja siksi että hän liittää Pora-liikkeen olemassaolevaan nimeen joita on Suomessa hyvin rajallinen määrä, on käytännössä outtaamista.

Sinällään pidän näitä tekstienanalaysoijia (ts. ihmisiä jotka yrittävät yhdistellä nimimerkkejä todellisiin henkilöihin) lapsellisina ja sokeina omia virheitään kohtaan. Minulle on tullut kivenkovaan joku väittämään että minä olen nimimerkillä kirjoittanut netissä jotain mitä en ole kirjoittanut, koska kyseinen henkilö on "analysoinut" tekstejä ja huomannut samankaltaisuuksia.

Kävipä täällä aiemmin eräs järjestöhäirikkönä tunnettu Seta-piirejä lähellä ollut henkilö joka "analysoi" minut jopa johonkin kuolleeseen kotisivuun! Koska sama henkilö on "analysoinut" myös Kiaa ja muita Setan hallituksen entisiä jäseniä (hyvin omituisella tavalla), niin suuresti ihmettelen miksi Kia hyppää tähän kelkkaan.

Minä en ollut moksiskaan koska Setassa on sattunut pahempaakin. Vuosia sitten kun kävelin sisään niin tapasin yhden tuttavani lukemassa nimiä ja osoitteita suuresti kiinnostuneena. Nämä nimet ja osoitteet olivat Setan kirjastosta, ihmiset olivat lainanneet kirjoja ja jättäneet yhteystietonsa ja yhteystietoja sisältävä laatikko oli auki. (Kun huomautin tästä, asia korjattiin)

Setasta tulee myös sähköpostia jossa on pitkä litania nimiä vastaanottajakentässä (cc kun bcc:tä ei osta käyttää) ihan turhaan. Toisessa yhteydessä on käynyt niin että tällaista luottamuksellista materiaalia on yritetty printata mutta, printti ei mennyt läpi vaan jäänyt jonoon. Henkilö ajatteli että ei se printtaudu lainkaan. Seuraava käyttäjä tulee ja yksityisluontoinen tieto tulostuu kirjoittimesta ulos.

Tämä on ihan täyttä hyväntahtoista ajattelemattomuutta.
"japa
18.12.2005, 15:28 ei kai kouluttajan heterous automaattisesti tee hänestä arkaa homofoobikkoa."

Ei, mutta se tekee hänet useimmiten sokeaksi heteronormatiivisuuden ja vähemmistöasioiden suhteen. Toisaalta minusta tuntuu että ihminen joka oikeasti tajuaa heteronormatiivisuuden ja heteroseksismin ei kauan ole änkyrähetero vaan vähintäänkin bi (ja siinähän se heteroiden pelko just onkin).
Toisaalta se, että on homoseksuaali ei myöskään automaattisesti anna valmiuksia ymmärtää vähemmistöasioita, heteronormatiivisuutta tai heteroseksimiä.

"Pora-liike ja muut Seta-kriitikot ovat nostaneet esille ihan varteenotettavia pointteja, mutta monien heistä katsantokantaa vaikuttavat hämärtävän henkilökohtaiset kriisit ja turhautumat, joilla taas ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa."

Minusta niillä on tekemistä niitten Setan ns. ihmisoikeuksien kanssa. Seta on Setaa varten, jos sinulla menee huonosti (ts. ihmisoikeuksiasi loukataan kadulla tai duunissa), Setassa taatusti kerrotaan että sinä olet ainoa ja että kaikilla muilla menee hyvin.(*

No nyt kun ESR:n kautta on tullut tämä Equal-hanke niin siitä voi lukea korvat punaisina, että ei perkele mene kaikilla sittenkään niin hyvin kuin mitä Seta on antanut ymmärtää. Mutta se on edelleenkin Equal-projekti ja se on erillään Setasta.

*) on kuitenkin poikkeuksia, mutta niitä pitää etsiä ja pitää osata kysyä oikealla tavalla. Kerran kuulin tutkimustietoon nojautuvan väitteen: "homot ovat kilttejä". Aktiivinen kuuntelija kysyy: No miksi homot ovat kilttejä? No kun homon pitää miellyttää ihmisiä ettei tule lättyyn. Ja joku noista kilteistä voi tulla sitten väittämään että ei meitä syrjitä (jahka ollaan kusi sukassa ja pyydellään anteeksi olemassaoloamme)
Käytännössä, onneksi ihmiset, jotka Setassa toimivat, omaavat vastakkaiset lähtökohdat pora-liikkelle ja Juhani V:lle.

Lukumäärä meille, jotka tavalla tai toisella olemme saaneet apua Setan olemassaolon tähden, on suurempi kuin arvaattekaan.

Tänä päivänäkin joku menee ensi kertaa johonkin Setan pienryhmään. Ja hän tulee saamaan sitä tukea, apua ja neuvoja, mitä hän elämäntilanteeseensa tarvitseekaan. Kiitos Setalle pienryhmistä. Se on Setan toimintaa, jonka arvoa ei koskaan voi rahassa mitata, ja sen rinnalla uhoamisey ja höpötykset kuten pora-liike ja Juhani V tässä nyt tekevät, ovat hieman "typeriä".

Ja, haluan myös mainita Helsingin Setasta työntekijä Anita Lähteen, jonka työn merkitystä, konkreettia merkitystä, lyukuisien hlb-ihmisten elämässä, ei voi koskaan rahalla mitata. Kiitos Setalle, etä on järjestänyt hlb-ihmisille tämän mahdollisuuden.

HLBT-ihmisten elämässä, arkipäivässä, on niin paljon asioita, joihin tarvitsee toisten apua, neuvoja ja tukea, ja jokainen on sitä Setasta saanut, jos on hakenut: joko pienryhmistä tai sitten muilta työntekijöiltä.

Setan suurin merkitys on se työ, arkipäivän työ, järjestää tukea antavia pienryhmiä ja yksilökeskustelu mahdollisuuksia. ne ovat tuhansissa ja tuhansissa ne lukumäärät ihmisiä, jotka ovat hämmentyneinä tai ahdistuneina ottaneet Setaan yhteyttä halutakseen keskustella omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan, homoudestaan, jonkun kanssa. Se joku ja jotkut, ovat löytyneet useille Setasta. Ja se homojen vanhempien määrä, jotka pyytävät Setasta keskusteluapua ymmärtääkseen homoutta ja siten kyetäkseen suhtautua lapsensa hompouteen oikealla ja luonnollisella tavalla - se lukumäärä on suuri.

Se on kuulkaa pojat sellaista työtä, jonka arvoa ei voi koskaan rahalla mitata.

Se on myös sitä jokapäiväistä Setan työtä, mitä Setan puitteissa tehdään.

Nämä tällaiset uhoamiskirjoituksenne suuntaan jos toiseenkin tuntuvat naurettavilta ja ennenkaikkea annatte itsestänne käsityksen (sekä Juhani että pora-liike), ettei teillä kummallakaan enää ole kosketusta Setaan eikä sen toiminnan todellisiin arkipäiväisiin merkityksiin ja arvoihin.

En ole aiemmin maksanut Setan jäsenmaksuja, mutta ensi vuoden alusta sen teen. teen sen tukeakseni sitä arkipäivän työtä, että kaikki nämä pienryhmät jatkossakin mahdollistuisivat ja että Setassa jatkossakin olisi Anita Lähteen kaltaisia työntekijöitä, joiden työn arvoa ja merkitystä ei voi yksilöasiakkaan kohdalla koskaan arvioida rahassa, sillä se apu, neuvot ja tuki on niin suurta.

Sellaiset asiat, joista te nyt uhoatte, on toissijaisia oikeasti kun mietitään sitä työn laajuutta ja moninaisuutta, mitä Setassa tehdään vapaaehtoisvoimin ja hieman palkkatyön voiminkin.
Jos te tajuaisitte, mitä tuo arkipäivän työ oikein on suuruudeltaan meille hlbt-ihmisille, niin kyllä te jokainen olisitte kiitollisia siitä, että meillä tässä maassa on näin toimiva Seta.
En nyt ihan ymmärtänyt, mitä nimimerkki "YksiVaan" tarkoitti sanomalla "Käytännössä, onneksi ihmiset, jotka Setassa toimivat, omaavat vastakkaiset lähtökohdat pora-liikkelle ja Juhani V:lle". Eikös Juhani juuri tässä ollut välittämässä tännekin viestiä, että Seta tarvitsee apua työhönsä?

Moniin ko. nimimerkin ajatuksiin on hyvä yhtyä. Setan tarjoama sosiaalipalvelu on kertakaikkisen korvaamatonta työtä. Oikeastihan sen ylläpitäminen kuuluisi valtiolle, tai ainakin verovaroin hoidettavaksi.
Uskon että tässä on ehkä lisää selvennystä mitä YksiVaan tarkoitti "Nämä tällaiset uhoamiskirjoituksenne suuntaan jos toiseenkin tuntuvat naurettavilta ja ennenkaikkea annatte itsestänne käsityksen (sekä Juhani että pora-liike), ettei teillä kummallakaan enää ole kosketusta Setaan eikä sen toiminnan todellisiin arkipäiväisiin merkityksiin ja arvoihin."
Ehkä YksiVaan tarkoitti että ehkä Setaan tarvitaan vähemmän "Minä" keskeisiä ihmisiä töihin. Jotka keskittyvät ennemmän yhteisen päämäärän saavuttamiseen, eikä käytä Setaa enimmikseen omien päämäärien eteenpäin viemiseksi.
Tähän tulokseen minä tulin.
Sitä vaan, että jos Setan vapaaehtoistyöntekijöillä (pienryhmät) ja työntekijöillä olisi
samankaltaisia asenteita kuin Juhani V ilmaisee kirjoituksissaan, niin eipä Setassa juuri
ihmisiä kävisi, eikä niitä jäsenmaksuja monikaan maksaisi.

Tässä keskustelussa esim. kirjoitus 37, jossa alussa Juhani kertoo vapaaehtoisesti olevansa
avustaja Setan tiedottajana. Samassa kappaleessa hän mm. kirjoittaa niille hlbt-ihmisille,
joille tiedotuksiaan tiedottaa, että hän ottaa toisten kirjoittajien "laajoista vuodatuksista vain näytteitä"
ja "katselee missä nämä muut ovat menossa" ja harvoin häntä kiinnostaa näille muolle kommentoida,
koska kokee puhuvansa seinille eikä hlbt-ihmisille, eikä siis ihmisille, vaan elottomille seinille,
joiden kirjoitukset ovat "sanojen tunkioita".

Kun kappaleen alussa kirjoittaa vapaaehtoisesti toimivansa Setan tiedottajana "ominen näkemyksineen"
ja siinä samassa kappaleessa osoittaa tiedotuksiin reagoiville ihmisille syvää halveksuntaa
moninlaisin ilmaisuin, niin minä olen kiitollinen vaan siitä, että varsinaiset
Setan vapaaehtroistyöntekijät ja työntekijät omaavat päinvastaisen ihmisasenteen
hlbt-ihmisiin kuin Juhani V.

meidät on otettu ja otetaan Setan pienryhmissä vastaan täysin toisenlaisin asentein kuin
Juhani V, joka vapaaehtoisestui toimii Setan tiedottajana, mutta ei omaa rauhallista
ja asiallista suhtautumista hlbt-ihmisiin, jotka reagoivat kukin omista lähtökohdistaan
ja edellytyksistään näihin tiedotteisiinkin.

Yleensä Setan vapaaehtoistyöntekijöillä kuten myös Setan työntekijöillä on tasapinoisempi
ja suvaitsevaisempi asenne hlbt-ihmisiin ja he jaksavat kyllä tosi kärsivällisesti antaa
ihmisten reagoida asioissa heidän omien edellytyksiensä, lähtökohtiensa ja persooniensa mukaan, eivätkä
nimittele heitä seiniksi joille on turha puhua, eivätkä sano heidän reagointejaan "sanojen tunkioiksi", eivätkä ala perään kyttäillä "missä nämä ovat mielipiteinensä menossa".
Oikeilla Setan vapaaehtoistyöntekijöillä on melkoisen laaja suvaitsevaisuus heidän
ihmisasenteissaan, eikä sellaisia asenteita kuin Juhani V:llä on, tarvitse Setan pienryhmissä pelätä
esiintyvän.

Siitä olen vaan kiitollinen, että oikeat Setan vapaaehtoistyöntekijät ovat asenteissaan
siis aikuismaisempia kuin tämä Juhani, joka on vapaaehtoinen Setan tiedottaja ja samalla
näissä Setan tiedotuksissaan esittää omia näkemyksiään siten, että ne sekoittuvat lukijoiden mielissä Setan
työntekijöiden/Setan näkemyksiksi.
Setan sosiaalityön tilanteeseen SMO toi esille tärkeän, mutta harvoin mainitun seikan. Juuri tuo työ ja muutama muukin Setan nykyinen tehtävä olisi oikeasti yhteiskunnan järjestettävä ja verovaroin kustannettava. Nyt yhdistys joutuu raapimaan ne rahat kasaan muulla tavalla. Hyvä kuitenkin, että sosiaalityö, johon kuuluu myös Palvelevan puhelimen toiminta, on toteutettu. Niille on selvää tarvetta.

Juhani
Uskon Setan tehneen tärkeää työtä jo monta vuotta mutta on esim minun on henkilökohtaisesti vaikeaa tukea 100% Setaa.
Sama kun esim jos vaikka Päivi Räsänen olisi Suomen Amenestyn näkyvä jäsen/avustaja. En haluisi kulminoitua mitenkään häneen vaikka kaiken takana olisikin hyvä asia.
Sama juttu Setan kanssa.
Mä olen aina joka paikassa ilmoittanut, että jätän testamentissa Setalle asunnon tai pari *kaupallisesti vuokrattaviksi*, ja sitten tuotot pitää käyttää *porvarilliseen homotyöhön*. Mua nyppi suuresti Setan äkkijyrkkä vasemmistolaisuus aikanaan. Nyt kai siellä tehdään vähemmän puoluepolitiikkaa ja maailmanvallankumousta ja siksi mäkin kuuliaisesti maksan jäsenmaksut. Saatan vielä testamentinkin tehdä :)
Smo ja JuhaniV: Seta saa sosiaali- ja terveysministeriön alaiselta raha-automaattiyhdistykseltä tukea mm. palvelevanpuhelimen kustannuksiin.
Smolle ja Juhanille lisäksi tiedoksi yhteiskunnallisesta tuesta.

Mm. Setan Solmuista silmuiksi projekti on RAY:n rahoittamana aloitettu.

Yhteiskunnallista tukea rahallisessa mielessä on tullut Setalle mm. Opetusministeriöltä ja Helsingin kaupungin sosiaalilautakunnalta.

Niin kaun kun Seta pysyy asiallisena (eikä puoluepoliittisena tms. temmellyskenttänä) Seta saa yhteiskunnallista tukea toimintaansa kyllä, kun sitä haetaan. Vaikka taloudellisesti kaikkialla ajat ovat nyt kovat ja rahoitusperusteet tiukentuneet...
Noviisi: Seta saa tukea RAY:ltä erikseen sitä hakemalla. Käytännössä hakurumba on jossain muodossa tehtävä joka vuosi. On jotenkin vaikea ymmärtää sitä, että asiallista tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä joudutaan levittämään kouluihin, terveydenhuollon piiriin, puolustusvoimiin ja moniin muihinkin paikkoihin kansalaisjärjestön voimin, kun oikeasti tasa-arvoisen yhteiskunnan luomisen pitäisi lähteä muuta tietä.
Tukea on tullut vuosikymmeniä merkittäviä määriä ja eikö ole hieno asia, että Seta yhteiskunnan rehoittamana voi tehdä sivistystyötä ja suoraan pystyy vaikuttamaan koulutuksen sisältöön. Vaihtoehto on kai sosiaalitanttojen Päivi Räsästen kanssa kompromissina syntynyt sisältö...
Smo,
juuri sitäkin työtä Seta tekee, että yhteiskunnassa alettaisiin suhtautua uudella tavalla hlbt-ihmisiin, ja että Setan kaltaisen järjestön toiminta kävisi vielä joskus tarpeettomaksi, kun yhteiskunnalliset instituutiot itsessään ottaisivat oikeilla asenteilla meidät huomioon.
Mutta jotta siihen unelmaan päästäisiin, niin kauan on edelleen Setan tehtävä tätä valistustyötä yhteiskunnallisissa instituutioissa, kouluissa jne. Ei ne yhteiskunnalliset asenteet ja rakenteet muutu yhtäkkiä, vaan niiden muuttamiseksi on työskenneltävä aktiivisesti mm. luennoimalla, opettamalla jne. Koko tämän Setan toiminnan päämääränä on se, että asenteet muuttuisivat vielä joskus. Itsekseen ne eivät muut (ts. itsekseen yhteiskunnassa ei aleta suhtautua hlbt-ihmisiin tasa-arvoisesti heteroiden kanssa), vaan luennointia, opetusta jne. on edelleen Setan tehtävä, jotta nämä asiat alkaisivat muuttumaan ihmisten maailmankuvissa.

Jonakin päivänä, ehkä, setalaisten(kin) työn tuloksena yhteiskunnassa automaattisesti tuettaisiin hlbt-ihmisiä.

Nyt ei voi vielä odottaa, että yhteiskunnallisissa instituutioissa yhtäkkiä simbsala bib. alettaisiin automaattisesti antaa hlbt-ihmisille rahaa ja tasa-arvoista elämää. Ei ne asenteet instituutioissa muutu yhtäkkisesti.

tarvii tehdä vielä paljon töitä. Sitä työtä varten Seta tarvii rahaa ja niitä rahoja haetaan ja saadaan myös yhteiskunnalta.
YksiVaan: Kyllä, olet aivan oikeassa.

En ole mitenkään enkä missään nimessä riistämässä Setalta mitään. Kritiikkini kärki ei todellakaan ollut kohdistettu Setaan (kuten tulkitsin Sinun tulkinneen), vaan siihen että kansalaisjärjestö _joutuu_ tekemään sen työn, joka oikeastaan kuuluisi yhteiskunnan huolehdittavaksi. Seta siis tekee hyvää työtä.

Siksi asioita pitää ääneen tuoda esiin, että yhteiskunnallisissa instituutioissa alettaisiin ymmärtää hlbt-ihmisten tarpeita ja käsittämään tasa-arvoisen elämän tarve. Siksi pitää ääneen ihmetellä, että miksi Seta joutuu erikseen rahaa anomaan sen toimintaan.
Jokainen tässä yhteiskunnassa joutuu "anomaan" rahoitusta toiminnalleen. Jopa sosiaali- ja terveysministeriö vuotuisissa budjettineuvotteluissa...
Noviisi: Toki kaikki yhteiskunnallinen toiminta on enemmän tai vähemmän harkinnanvaraista. Ihan totta. Ja Setan saama rahoitus on moninkertaisesti tyhjää parempi. Ei käy kieltäminen. Ja kieltämättä Setan riippumattomuus toimijana ei ole huono asia. Mutta on siinä ongelmiakin. Nykyisillä resursseilla vaikkapa koulutusta on aika vaikea viedä kovin laajalle yleisölle. Lisäksi koulutuksen mahdollisilla tilaajilla on turhan paljon harkintaa siinä, että tilataanko koulutus vai ei. HLBT-koulutukselta puuttuva virallinen asema on ongelma. Kuten myös se, että yhteiskunnan järjestämässä terveydenhuollossa ei ole itsestäänselvyys se, että joku asiakas voi kuulua seksuaaliseen tai sukupuolivähemmistöön. Setan koulutukset ja sosiaalipalvelut ovat "vain" avustuskohde, ei osa terveydenhuoltojärjestelmäämme. Jos HLBT-väki otettaisiin huomioon yhteiskunnan järjestämässä terveydenhuollossa paremmin, vapauttaisi se Setan resursseja muihin HLBT-ihmisiä koskeviin asioihin. HLBT-väen hyvinvointi on kumminkin suoraan yhteydessä yhteiskunnan laajempaankin hyvinvointiin.
"YksiVaan
19.12.2005, 08:44 Käytännössä, onneksi ihmiset, jotka Setassa toimivat, omaavat vastakkaiset lähtökohdat pora-liikkelle ja Juhani V:lle."

Joo, tosi vastakkaiset.

"Nämä tällaiset uhoamiskirjoituksenne suuntaan jos toiseenkin tuntuvat naurettavilta ja ennenkaikkea annatte itsestänne käsityksen (sekä Juhani että pora-liike), ettei teillä kummallakaan enää ole kosketusta Setaan eikä sen toiminnan todellisiin arkipäiväisiin merkityksiin ja arvoihin."

Mä toivon pääseväni siihen tilanteeseen ettei minulla olisi mitään kosketusta Setaan. Onneksi siellä liikkuva porukka on hieman järkevämpää kuin mitä baareissa kulkee.

Kun puhutaan minun subjektiivisesta kokemuksestani ja sen vaikuttamisesta mielipiteisiini, niin on hyvä kertoa minun kokemuksistani faktatietoa. Huhuja onkin jo kerrottu:

Mun eka kokemus vähemmistöbaarista tällä mantereella oli sellainen että mä menin sinne kaverin kanssa mutta me olimme erikseen. Kaveri sai baarissa olevilta naisilta hirveästi negatiivista palautetta koskien minua ja sellaista mikä ei mitenkään pitänyt paikkaansa.
Viisi vuotta myöhemmin kävi ilmi että minut oli sotkettu yhteen Johannaan joka oli transseksuaali ja joka oli jollain tapaa ärsyttänyt lesboja.
Sitten kun toisen kerran lähestyin näitä piirejä esitettiin epäilys minun sukupuolestani. Ruotsissa ja Amerikassa järjestetään lesbobaarien ulkopuolella pöksytarkastuksia, joita Riki Wilchins, itsekin lesbo, on verrannut paviaanien tapaan ronkkia toistensa genitaaleja. No yleisessä saunassa käynnin jälkeen epäilykset minun sukupuolestani hälvenivät toistaiseksi.
Asiaan sitten kuuluu vielä se, että minut savustettiin Nallesta ulos pitemmäksi aikaa kuin Johanna itse.

Nyt heterot olivat heittäneet minut ulos uskonlahkosta ja työpaikallakin tuli painostusta. Asuinalueella mm. mun rapun oveen oli liimattu nootti "Rumat lesbot kokoontuvat (baarin nimi)".
Heterot pitivät lesbona ja lesbot taas eivät minua huolineet, siinä vaiheessa minusta tuntui kyllä että olin maailman yksinäisin ihminen. (Nyt heteroitten kanssa elämä sujuu jo mukavasti. Lesbopaikkoihin en mene enää).

No sitten Seta elää ihan eri maailmassa kuin se mitä minä kuvailin. Suvaitsevaisuus lisääntyy, kasvaa ja komistuu ja pitää olla tosi rivien välistä lukija että näkee todellisuuden. Esimerkiksi viime Z-lehden ulostulojutuissa M. Rankisen puheenvuoro oli hyvä, samoin nuoren kirjoitus siitä että hänet nähdään ensisijaisesti nyt homouden kautta, pitsti kyllä varoitusvalot vilkkumaan vaikka kirjoitus muuten suhtautui ulostuloon myönteisesti.

Minulla olisi pitänyt olla aikaa varautua henkisesti syrjintään, mutta nyt minut leimattiin lesboksi ennen kuin minä tiesin itsekään seksuaalista suuntautumistani ja jouduin tuleen täysin varustautumattomana. Mitä taas tlee lesboihin niin minulla on ollut kaksi seurustelusuhdetta ja yksi sellainen suhde jotka ulkopuoliset pitävät kyllä lesbiaanisena mutta kumpikaan meistä ei. olen tavannut myös fiksuja ja tasapainoisia lesboja. Minusta vain tuntuu että ne hullut joihin olen törmännyt kärsivät jonkinlaisesta psykoseksuaalisesta ongelmasta joka näyttäytyy lesboutena mutta ei ole sitä. Tätäkään ei Setassa sanota ääneen.

Suomessa on sellainen paranoia heteroiden keskuudessa että pitkälle iälle sinkkuina eläneistä etsitään väkisin jotain homoseksuaalista. Olenpa kuullut että kun lapsi on kysynyt että mitä ovat homot, niin äiti on vastannut että "ne on niitä kun on puhuttu niistä peräkammarin pojista". Samoin jos kahdella naisella tuntuu olevan läheinen suhde niin se on heti tietysti lesbosuhde. Tämä on minun mielestäni Setan ja median homoseksuaalisuusrummutuksen perin epätoivottu tulos. Heteroseksismi on muuttunut heterosuoritteisuudeksi ja jos et ole heterosuoritteinen niin olet homo tai lesbo, jotenkin viallinen (mutta "suvaittava" koska sinua tarvitaan kontrastiksi heterosuorittajien erinomaisuudelle)

Tätä minä tarkoitan sanomalla "asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat", eli kannatan Setan ajamia päämääriä suunnilleen yksi yhteen, mutta haluan jättää kaiken politikoinnin ja ihmisten väliset kontaktit pois silloin kun satun omalla (työ)panoksellani tukemaan Setan projektia.
Smo, yhteiskunta antaa Setalle rahaa, jotta Seta työllään muuttaisi asenteita, jonka jälkeen yhteiskunta voi ottaa omiin instituutioihinsa osan niistä toiminnoista, joita Seta nyt tekee.
Yhteiskunnalliset instituutiot eivät voi ottaa tehtäväkseen niitä Setan toimintoja nyt, koska yhteiskunnallisissa instituutioissa päätöksentekijät ja toimijat eivät kaikki suhtaudu hlbt-ihmisiin "terveeltä" pohjalta. Siksi yhteiskunnalliset instituutiot tukevat rahallisesti Setaa, jotta seta saisi työllään aikaseksi asennemuutoksia yhteiskunnassa. Vasta tämän suuren, pitkäjännitteisen ja aikaa vievän työn jälkeen yhteiskunnassa muuttuvat asenteet meihin. Sitä työtä tuetaan rahallisesti.
"Yhteiskunnalliset instituutiot eivät voi ottaa tehtäväkseen niitä Setan toimintoja nyt, koska yhteiskunnallisissa instituutioissa päätöksentekijät ja toimijat eivät kaikki suhtaudu hlbt-ihmisiin "terveeltä" pohjalta."

Tämä on tervettä realismia, kunpa näin toimittaisiin vaikkapa työttömien kanssa!
Toisaalta kun tämä "ongelma" on nyt "ulkoistettu" yhdistykselle, niin valtiovallan ei tarvitsekaan yrittää muuttaa asenneilmapiiriä yhteiskunnan instituutioissa.
Rahoituksen saannin epävarmuus ja epätasaisuus haittaa pitkäjänteistä järjestötoiminnan kehittämistä. Raha-automaattiyhdistys on luullakseni aika kohtuullisesti Setan työtä tukenut. Joskus jaettavaa on ollut vähemmän ja siitä on tullut ongelmia vaikkapa henkilöstön palkkaamiselle. Tasainen, verorahoista saatava tuki olisi nykyistä parempi vaihtoehto. Tilanne tuskin tulee muuttumaan. Siksi Seta joutuu edelleen anomaan rahaa joka vuosi ja perustelemaan huolellisesti tarpeensa.

Juhani
YksiVaan kirjoitti: "... yhteiskunnalliset instituutiot tukevat rahallisesti Setaa, jotta seta saisi työllään aikaseksi asennemuutoksia yhteiskunnassa."

Totta. Koulutus- ja muu vastaava toiminta tehdään suurelta osin vapaaehtoisvoimin. Mukana on melkoinen joukko lesbo-, homo-, bi-, trans- ja heteroihmisiä. Tärkeintä on se, millä asenteilla ja tiedoilla he koulutusta tekevät. Tässä Seta on mielestäni onnistunut hyvin. Vain yhden palkatun ihmisen voimin koordinoidaan melkoisen laajaa ja laadukasta koulutusta.

Ehkä isoin "projekti" ovat Prometheus-leirien koulutukset. Niitä pidetään joka puolella Suomea ja jopa Virossa/Eestissä. Tätä työtä on tehty jo vuosien ajan. Muistelen ensi kesän leirien lukumääräksi yli 70. Jokaisella leirillä on 20-30 ihmistä. Tästä voi päätellä että protu-kouluttajilla on vaikutusta melkoisen suuureen joukkoon ihmisiä. Tämän päälle tulevat vuoden aikana pidetyt lukuisat muut koulutukset. Vapaaehtoiskouluttajille maksetaan kulut.

Varsin mukavalta tuntui koulussa kuulemamme kommentti: "Homot on ihaniiii!" Tyttöjoukko yritti tulla Seta-koulutukseen, vaikka luokka ei ollutkaan heidän.

Seta-kouluttajalle nuo tilaisuudet ovat myös oman kasvun paikka. Muistan ikäni ensimmäisen suuren koulutuksen ehkä 10-15 vuotta sitten, jonka aloitin: "Hyvää päivää. Nimeni on JV. Olen Setan kouluttaja. Olen homo." Jotenkin tuohon tapaan se meni. Vatsassa kiersi ja jännitti aivan suunnattomasti. Nyt ei enää kierrä eikä väännä vatsassa. Pystyy keskittymään varsinaiseen asiaan ja vuorovaikutukseen ryhmän kanssa. Nykyisin tuota "olen homo" ei välttämättä tarvitse edes sanoa ääneen. Se tulee luennon sisällön kautta, jos siihen on edes mitään syytä. Asia voi olla sellainen, ettei omalla seksuaalisella identiteetillä ole opetuksellista merkitystä.

Koulutustilaisuuksien kuulijamäärät vaihtelevat. Pienimmät ovat olleet alle 10 ja suurin kohdalleni osunut koulutus oli noin 500 henkeä.

Juhani
Pora-liike.
Minusta sinä leimaat Setan liiaksi niiden kokemuksiesi perusteella, mitä sinulle on tullut lesboista/homoista joissakin lesbojen/homojen baareissa tms. tilaisuuksissa.

Oma kokemukseni esim. Hehkusta oli aivan karsea ja toista kertaa en ole sinne mennyt :)
Siellähän naiset kävivät kimppuuni ja sen illan jälkeenkin, kun en tajunnut vielä varoa niitä :)
Sellaista ylilatautunutta eroottista ilmapiiriä, joka jo oli aika agressiivistakin. Ei kiitos minulle toista kertaa. (Joku toinen nainen, erilainen persoona, on siellä eka kerralla kuin kala vedessä ja hänen kokemuksensa on päinvastainen kuin minulla)

Mutta enhän minä tee mitään johtopäätelmiä Setasta, enkä lesboista em. lesbojen käyttäytymisen perusteella.

Kun heteroelämäni jäi taakse, se oli pitkä prosessi, että siihen edes pääsin itseni kanssa. Siinä kun sitten yritti päästä sisään lesbojen piireihin ja elämään, niin kauheaahan se oli. Just toi Hehku kokemus ja kaikki muukin...
Mutta Setan yhdestä ryhmästä löysin henkilökohtaista keskustelutukea. Aloin tajuta, että suurin osa meistä on ollut samassa tilanteessa kuin minä: hlbt-kulttuuri diskursseineen on hämmentävä ja ongelmallista aluksi omaksua kun itse on omaksunut heterokulttuurin diskurssit.

Sitten kun istui yhdessä pienryhmässä ja kuunteli niitä ihmisiä (itse en uskaltanut puhua), niin jumankekka kun lähes jokainen työsti tavalla tai toisella näitä samanlaisia asioita kuin minä itse. Se on sitä Setan rahalla korvaamatonta työtä. Ei siinä meille kenellekään merkitse mitkään Setan polittiset (en tarkoita puolepolitiikkaa) tai muut sellaiset päämäärät,
vaan jokainen sai toistensa tukemana ja hyväksymänä kasvaa kohtaamaan omaa itseään just sellaisena kuin onkin.
Silloin myös tajusin ensi kertoja miten paljon Setassa tehdään henkilökohtaista asiakastyötä.

Esim. se, mitä sinä kirjoitat itsestäsi, se on hyvinkin tyypillinen tarina. Jos hakeudut esim. Setaan henkilökohtaisin keskusteluihin niistä kokemuksistasi puhumaan, niin sinä saat ymmärrystä ja tukea varmasti - ja myös neuvoja. Tulet myös huomaamaan käytännössä, että käsityksesi esim. siitä, että Seta tukisi sellaisia maailmankuvia, jotka leimaisivat ihmisiä (peräkammarin pojat ovat homoja jne.), on täysin väärä.

Onhan esim. lesbojen keskuudessa nyt vihdoin alettu Suomessakin tajuta, että esim. luokittelu-systeemit
(rekka, femme jne.) ovat väkivallanmuoto tai tukevat väkivaltaa. Ne jutut on tajuttu muissa
länsimaissa, mutta meillä näitä juttuja lesbokulttuurissa muutetaan vasta nyt. Kyllä ne Setan varsinaiset työntekijät ovat
täysin ajan tasalla näissä asioissa ja suhtautuvat asiallisesti meihin ja meidän "kauheisiin" kokemuksiimme ensi kosketuksillamme hlbt-kulttuuriin.

Minusta sinulla ei ole täysin realistista käsitystä siitä, mitä oikeasti arkipäivän ruohonjuuritasolla
Setan työntekijät asennoituu ja ajattelee. Leimaat liikaa lesbojen ja homojen kohtaamisten perusteella Setaa...

Funtsi. meitä lesboja ja binaisia on tässä maassa laskennallisesti jotain 30 000. Meistä
aktiivisia on noin 1500 - 2000. Aktiivisilla tässä tarkoitan: käyvät lesbisissä tilaisuuksissa, kirjoittelevat lesbisillä palstoilla jne.

Suurin osa meistä lesboista ja binaisista ei käy lesbisissä tapahtumissa/baareissa, eikä tällaisilla nettipalstoilla.

Seta tekee työtä mm. juuri noiden kymmenien tuhansien lesbojen kanssa. Se on sitä yksilöllistä työtä ja tukea mitä erilaisimmissa elämäntilanteissa oleville lesboille ja binaisille.
Nuo lesbot ja binaiset jos menisivät Hehkuun tms. juttuun, kauhistuisivat sitä meininkiä ja eivät toista kertaa kävisi... Vain vähemmistö lesboista ja binaisista käy sellaisissa mestoissa (Nalle Bub jne.) ja se on sitä todellisuutta, jonka kans esim. setan työntekijät tekevät töitä. He antavat keskusteluapua niille lesboille ja binaisille, jotka on kerran uteliaisuuttaan uskaltautuneet esim. Nalle Bubiin tai Hehkuun... :)

Suurin osa meistä ei ole iskubaari-ihmisiä, joten Hehku ja Nalle kokemukset on useille ekakertalaisille jopa traumaattisia ja jäävät yhteen kertaan. Sitten taas ne naiset, jotka on luonteeltaan ja persoonaltaan sellaisia ihmisiä, joille iskubaarimeininki ja baarimeininki istuu, niille Hehku ja Nalle on tarpeellisia ja loistavia paikkoja bailata ja tavata ihmisiä.

Sinun tarinasi on yksi kymmenestä tuhannesta samankaltaisesta tarinasta ja juuri sinunkaltaisesi saa keskusteluapua ja tukea Setasta näille kokemuksillesi, jotka on sinua hämmentäneet. Olen tosissani. Se on yksi Setan käytännön toiminnan juttu - niiden monien muiden toimintojen ohella. Ei siellä sinun kokemuksiasi kielletä, eikä torjuta, vaan päinvastoin: kokemuksesi ovat tuttuja ja arkipäiväisiä, ja saat tukea.

Mielestäni sinulla ei siis ole täysin realistinen käsitys siitä, minkalaista toimintaa ja minkalaisia asenteita Setassa on. Olet tehnyt johtopäätelmiä liian hätäisesti.

Tällaiset sisäiset diskurssien yhteentörmäykset, kun jättää heteroelämän vaikeiden prosessien jälkeen ja yrittää sisään hlbt-kulttuuriin - se on arkipäivää niin homoille kuin lesboille. Kokemuksesi ovat sellaisia, joista keskustellaan täysin avoimesti ja joille saat varmasti psykologista/henkistä tukea niin setan työntekijöiltä kuin hlbt-ihmisiltäkin. Olet vaan nyt tehnyt
johtopäätelmiä huonojen kokemustesi perusteella kaikista meistä.

Kokemukset, joista kirjoitat on sellaisia, joista keskustellaan luottamuksellisesti ja avoimesti
(terapeuttisesti) pienryhmissä, joiden jäsenillä on vaitiolovelvollisuus niistä asioista, mitä
siellä puhutaan. Niitä asioita ei aleta sitten kertoilla nettien palstoilla, eikä niistä keskustella nettien palstoilla tai baareissa. Ei edes nikeillä nettipalstoilla.

Ne kokemukset on kaikille kipeitä, eikä niistä halua puhua kuin luottamuksellisessa ilmapiirissä ainoastaan. Sellaisia pienryhmiä on ja sellaisia kahdenkeskisiä keskusteluja käydään päivittäin. Ne pysyvät luottamuksellisina. Pääpointti on se, että niistä asioista koko ajan keskustellaan avoimesti ja ne on meidän hlbt-ihmisten arkipäivää. -Tämä on sitä arvokasta
rahalla mittaamatonta työtä, johon Seta tajoaa puitteita, henkilökuntaa, neuvoja, ihmissiuhteita jne.

Minulla on kolmisen vuotta aikaa omista kokemuksistani tulla sisälle hlbt-kulttuuriin.
Käytännössä olen yksi niistä lesboista, jotka kuuluvat lesbojen enemmistöön:
yksi kymmenistä tuhansista lesboista, joka en käy juuri hlbt-jutuissa, enkä juuri
edes näillä palstoilla. Kukaan ei erota minua lesboksi millään tavalla - paitsi silloin,
kun reagoin johonkin hlbt-asiaan ääneen joko työni puitteissa tai yksityisenä ihmisenä. (Nyt olen sinkku, joten ei minua lesboksi kukaan oleta. Sitten kun taas kohtaan ja rakastun naisen kanssa (toivottavasti se oikea vihdoin ja viimein), niin
sitten se kyllä lähipiireille näkyy ulospäinkin. Läheiset tietenkin kyllä tietävät, että olen lesbo)
Setasta minulla jäi hyvä ja lämmin kokemus. Tunnen meitä lesbojen enemmistöön kuuluvia naisia ja kaikilla heillä on Setasta vastaavasti myönteiset kokemukset. Tuttava piiriin jäi myös joitakin "setalaisia" ja siksi pysyn hlbt-asioissa ajantasalla ja jonkin verran seuraan asioita myös työn puitteissa.

Ajattelen myös näin. HLbt-jutuissa ja näillä netin palstoilla käyviä lesboja on noin 2000. Heidän perusteella mielikuvan luominen lesboista on epärealistista, sillä me loput kymmenet tuhannet lesbot emme ole ihan sellaisia sapluunoihin laitettavia, joita nämä 2000 aktiivista edustaa kirjoituksillaan ja käyttäytymisillään.

vertaa:
vain pieni vähemmistö heteroista käy netin ihmissuhde ja seurustelu palstoilla, eikä niiden palstojen kirjoittelijoiden perusteella voi luoda johtopäätelmiä heteroista.
vain pieni vähemmistö heteroista käy baareissa (iskupaikoissa), eikä mielipiteitä heteroista voi luoda niiden perusteella, jotka ovat näitä baari-ihmisiä ja omaavat sellaisia arvomaailmoja.

Siis:
vain pieni vähemmistö lesboja käy netin lesbopalstoilla, eikä lesboista voi tehdä johtopäätelmiä tuon lesbovähemmistön perusteella.
Vain pieni vähemmstö lesboista käy lesbisissä baareissa, eikä lesboista voi tehdä johtopäätelmiä niiden lesbojen perusteella, jotka baareissa käyvät ja omaavat omia arvomaailmojaan.

Suurin osa meistä lesboista ei käy netin palstoilla (kuten ei heteroistakaan suurin osa käy) ja suurin osa meistä ei käy lesbisissä baareissa.
Olemme lesboja heterokulttuurissa, ja jokainen on joutunut läpityöstämään suhteensa myös
hlbt-kulttuuriin ja kipeästi käymään läpi sellainenkin vaihe, jossa sinä kai olet nyt (?):
on itse hlbt-ihminen, mutta ei ole osallinen hlbt-kuttuurissa: elää heterokulttuurissa olematta
hetero - kaipaa jotain pysyvää kontaktia myös hlbt-ihmisiin, mutta muotoa ei ole löytynyt,
koska ensi kosketukset siihen kulttuuriin ovat leimanneet tietynlaisiksi koko hlbt-porukkaa
(tai setalaisia).

Tilanne on tyypillinen ja varmasti sinäkin saisit siihen halutessasi keskusteluapua esim. Setasta... Kokemuksiasi ja tunteitasi ei torjuta, vaan päinvastoin :) Kaltaisesi ihmisten kohtaamiset ovat arkipäivää siellä.

Minä löysin oman tasapainoni näihin ongelmiin, joten enää ne ei minua vaivaa, eikä ongelmia ole.
Minusta on hyvä, että on hehkua ja nallea ja kaikkea monenlaista hlbt-tapahtumaa, sillä meitä on
moneksi. On hyvä, että setasta saa keskusteluapua myös silloin, kun ei kuulu siihen porukkaan,
joka käy hlbt-jutuissa. Nämä on persoonakysymyksiä: joillekin persoonille sopii toisenlaiset
jutut ja toisille toisenlaiset. On ne myös ikäkysymyksiä, elämäntilanne kysymyksiä jne.

Pora-liike, kiitos kun kerroit noin avoimesti itsestäsi... Huomaan, että sinä luit tosissasi aiemman kirjoitukseni ja halusit jopa selittää asenteittesi taustoja. Kiitos siitä. Juhani V:n ei edes vaivaudu selittämään sitä, miksi hän esiintyy Setan vapaaehtoistyöntekijänä ja samalla kirjoittaa halveksuntaa osoittavia kirjoituksia ihmisille, jotka reagoivat hänen kirjoituksiinsa). Sinä selitit taustaa sille, kun arvelin, että sinä (ja Juhani) olet kadottanut todellisen käytännön kosketuksesi setaan ja hlbt-ihmisiin. Juhani V ei vaivaantunut vastaamaan siihen omalta osaltaan, vaan ohitti koko jutun... Ei hänen kyllä tarvikkaan vastata ja selittää, miksi ja miten hän on kadottanut arkipäivän kontaktin hlbt-ihmisiin. Ei se minulle kuulu. Mutta siihen peilattuna, minusta tuntuu valtavan hyvältä kun sinä näit näin paljon vaivaa jopa oman henkilökohtaisen itsesi tässä tavallaan altistaen...
  • 69 / 76
  • satunnainen
  • 20.12.2005 10:49
YksiVaan, taidat olla uusi tulokas, vai mitä? Kyllä sinulle viellä maailmankaikeuden "uusi järjestys" viellä valkenee.
Niin, kerroin kai epäselvästi, että lopetin kolme vuotta sitten sisääntulemisen näihin piireihin. Ja se sisääntulemisen vaihe, silloin aiemmin, se otti oman aikansa silloin.
Mutta jos viittaat näihin netin palstoihin, niin näillä palstoilla en paljon käy. Ehkä noin vuoden tai puolen vuoden välein tulee jakso, että käyn muutamia tai kymmeniä kertoja parin kuukauden sisällä. Sitten taas jätän nämä palstat. Näiden palstojen kirjoitusten perusteella en tee johtopäätelmiä hlbt-ihmisistä enkä setasta, sillä hlbt-ihmisten enemmistö ei käy näillä palstoilla.
Ja tosiaan, ne asenteet hlbt-ihmisiin, mitä Juhani V:llä oli tuossa aiemmin viittaamassani kirjoituksessa, ei totisesti ole setan eikä setan pienryhmäohjaajien/vetäjien asenteita, vaan Juhanin omia asenteita. Älkää tehkö yleistäviä johtopäätelmiä hlbt-ihmisistä ja setasta näiden palstojen kirjoittajien kirjoitusten perusteella.
"YksiVaan
68 / 70
20.12.2005, 10:22 Pora-liike.
Minusta sinä leimaat Setan liiaksi niiden kokemuksiesi perusteella, mitä sinulle on tullut lesboista/homoista joissakin lesbojen/homojen baareissa tms. tilaisuuksissa."

En leimaa.
Setassa suhtaudutaan melko kepeästi siihen että sukelletaan klubikulttuuriin ja ulostuloon ja hyvin vähän saa kuulla näiden arvostelua. Minulla on toki leikattuna lehtileike vanhasta Z-lehdestä jossa sanotaan että klubikulttuuri on raakaa.

"Oma kokemukseni esim. Hehkusta oli aivan karsea"

Jotkut ovat kääntyneet jo ovella kun ovat nähneet mitä jengiä näissä bileissä pyörii (en puhu nimenomaisesti Hehkusta).

"Siellähän naiset kävivät kimppuuni ja sen illan jälkeenkin, kun en tajunnut vielä varoa niitä :) Sellaista ylilatautunutta eroottista ilmapiiriä, joka jo oli aika agressiivistakin."

Mä en ole nähnyt sen ylilatautuneempaa eroottista ilmapiiriä käydessäni jossain Nallessa kuin mitä on vaikka joulukirkossa. Itse asiassa ihmiset ovat omissa pienissä piireissään. Kun minut oli erotettu uskonlahkosta eikä kukaan suostunut puhumaan minun kanssani, ja kun menin Nalleen jossa kukaan ei suostunut puhumaan minun kanssani niin yhtäläisyysmerkit oli helppo vetää näiden kahden välille.

"Mutta enhän minä tee mitään johtopäätelmiä Setasta, enkä lesboista em. lesbojen käyttäytymisen perusteella."

Minusta "lesboja" on neljänlaisia:
1) identiteettilesbot kuten eräs joka sanoi, että "hän on lesbo perunoita kuoriessaankin"
2) naiset joilla on jokin psykoseksuaalinen ongelma joka näyttäytyy lesboutena mutta ei ole Aito Asia.
3) trendilesbot
4) naiset jotka ovat jotenkin hukassa itsensä kanssa.

Ryhmiin 2 ja 3 kuuluvat ihmiset ovat myrkyllisiä ja ns. homobaarien väestö koostuu paljolti niistä. Itseni luokittelen neloseksi, minulta tulee voimakasta heteroseksismin kritiikkiä eli olen älyllisesti tajunnut asian, olen menestyksekkäästi seurustellut kahden naisen kanssa, mutta jäänyt kaapin oven väliin ja puhti on loppunut kesken. Aslanissa tällaista kaapin ovella tyrmäämistä kutsutaan "eheytymiseksi".

"Mutta Setan yhdestä ryhmästä löysin henkilökohtaista keskustelutukea."

Setassa on ainakin yksi hyvä ryhmä, mutta se on vain Setan puitteissa ja tiloissa tapahtuvaa toimintaa. Ryhmän hengen tekevät ryhmäläiset itse.
Hei kaikki!

Tämän keskusteluketjun otsikko kuului "Varainkeräys Setan toiminnan tukemiseksi". Toivoisin, että (edes) tässä keskusteluketjussa keskityttäisiin keskustelemaan Setan varainkeruuteen liittyvistä seikoista ja jätettäisiin muutaman ihmisen välinen nokkapokka vähemmälle, kiitos!

-----

Setan toiminta on hyvin arvokasta - näin ainakin itse koen asian. Olen tässä viime viikkojen aikana päässyt tutustumaan Setan alkuaikojen toimintaan historiallisesti arvokkaiden tallenteiden muodossa ja täytyy kyllä sanoa, että ei tämä ole helppoa ollut ennenkään, mutta huomattavasti paremmin asiat nyt ovat kuin 20 vuotta sitten - monet Teistä keskustelijoita taisitte olla tuohon aikaan vielä vaipoissakin :-)

Itse olen tehnyt kuitenkin hiljaisen - yhden miehen protestivedon ja lopetin HeSetan jäsenyyteni, tilasin Z-lehden normaalina lehtitilauksena ja lahjoitin Setalle 35 euroa heidän lahjoitustilinsä (http://www.seta.fi/fi/setafi33.htm, viitteellä 2176) kautta. Miksi? Koin, että en saa rahoilleni 'vastinetta' jos ohjaan ne suoraan kotipaikkakuntani toimintaan. Koen, että jos jossain tarvitaan rahallista tukea on se pohjois-suomi ja paras konsti ohjata varoja sinne on osoittaa lahjoitukset suoraan valtakunnallisen setan kautta. Koen myös, että Seta tarvitsee nimen omaan tukea juuri tähän pohjoiseen työhön.

Esitänkin nyt haasteen kaikille keskustelijoille; jättäkää yksi baari-ilta väliin, jos poltatte niin pidättäytykää tupakka-askin ostamiselta tai jos 'paheisiinne' kuuluu suklaati, jättäkää väliin yksi suklaatilevyn osto ja siirtäkää nämä säästyneet roposet Setan lahjoitustilin kautta heidän valtakunnalliseen työhön.

En niinkään kehota jakamaan muille omista vaan nimen omaan luopumaan jostain itselle 'tärkeästä' toisten hyväksi.
"Hiiru 22.12.2005, 11:33 Olen tässä viime viikkojen aikana päässyt tutustumaan Setan alkuaikojen toimintaan historiallisesti arvokkaiden tallenteiden muodossa ja täytyy kyllä sanoa, että ei tämä ole helppoa ollut ennenkään, mutta huomattavasti paremmin asiat nyt ovat kuin 20 vuotta sitten"

Asiat eivät ole paremmin, mutta nyt Seta koko ajan hokee että suvaitsevaisuus lisääntyy kun taas ennen Seta ihan oikeasti nosti epäkohtia esille.

"Koen, että jos jossain tarvitaan rahallista tukea on se pohjois-suomi"

Pohjois-Suomi kuulostaa alueelta jonne minä kohta haluaisin muuttaa kas kun Rovaniemen Setalta on tullut muutakin viestiä kuin ylistystä siitä kuinka hyvin asiat nykyisin ovat.

"Esitänkin nyt haasteen kaikille keskustelijoille; jättäkää yksi baari-ilta väliin, jos poltatte niin pidättäytykää tupakka-askin ostamiselta tai jos 'paheisiinne' kuuluu suklaati, jättäkää väliin yksi suklaatilevyn osto ja siirtäkää nämä säästyneet roposet Setan lahjoitustilin kautta heidän valtakunnalliseen työhön."

Itse asiassa työttömällä ei ole mitään näistä, mutta jos Setan avustuksella saisin vakiduunin, jossa maksettaisiin työehtosopimuksen mukaista palkkaa niin sitten kyllä lahjoittaisin. (Mutta Setahan ei tällaista työtä tee vaan se on ESR:n Equal -projekti joten kiitokseni tässä tapauksessa menisivät EU:lle)
Hiiru puhuu tärkeästä asiasta. Pohjois-Suomeenkin tarvitaan tukea paristakin syystä.

Asenneilmaston muuttamiseen tarvitaan työtä. Vielä pari vuotta sitten Setan kouluttajat saivat Pohjois-Suomessa suoria tappouhkauksia. Tämä seikka on hyvä pitää mielessä.

Toinen asia on syrjäytymisuhka. Moni homo ja lesbo tuntee olevansa pienillä paikkakunnilla täysin yksin. Tuki puuttuu, eikä sitä uskalla tarpeeseenkaan pyytää kun ei tiedä kehenkä siellä voi luottaa.

Rahan lisäksi tarvitaan toimijoita, jotka toteuttavat asioita, järjestävät tapaamismahdollisuuksia, rakentavat verkostoja ja tiedottavat niistä.

Minun näkemykseni on se, että vuosikymmenten ajan suomalainen yhteiskunta on muuttunut yhä enemmän (totutettu) siihen suuntaan, että yhteiskunnan pitää ottaa vastuu kaikesta. Omaa yksilön vastuuta on koko ajan vähennetty ja sitä ei enää osata. Mallia on otettu liikaa Ruotsin holhokkiyhteiskunnasta. Kun sattuu vahinko ja "menee housuun", ryhdytään vain odottelemaan jonkun ulkopuolisen apua. Sateenkaariyhteisönkin on itse ensisijaisesti toimittava ja vedettävä muita toimijoita myös mukaan. Muuten joutuisimme istumaan "märissä housuissa" lopun ikämme.

Juhani
"JuhaniV 23.12.2005, 09:16 Minun näkemykseni on se, että vuosikymmenten ajan suomalainen yhteiskunta on muuttunut yhä enemmän (totutettu) siihen suuntaan, että yhteiskunnan pitää ottaa vastuu kaikesta. Omaa yksilön vastuuta on koko ajan vähennetty ja sitä ei enää osata. Mallia on otettu liikaa Ruotsin holhokkiyhteiskunnasta. Kun sattuu vahinko ja "menee housuun", ryhdytään vain odottelemaan jonkun ulkopuolisen apua. Sateenkaariyhteisönkin on itse ensisijaisesti toimittava ja vedettävä muita toimijoita myös mukaan. Muuten joutuisimme istumaan "märissä housuissa" lopun ikämme."

Itse asiassa Suomalainen yhteiskunta on kehittynyt siihen suuntaan ettei se ota vastuuta eikä tarjoa apua missään muodossa, vaan sosiaalipalvelut on ulkoistettu heikkihursteille, Setalle, Equal-projektille sun muille kaikenkarvaisille yrittäjille jotka ovat sitten jätetty jotakuinkin kansalaisten säälin ja löyhien kukkaronnyörien varaan.

Sen sijaan yhteiskunnan vaatimukset eivät ole heltyneet yhtään. Itse asiassa kaikkein enitne avun tarpeessa olevia yhteiskunta kiristää ja valvoo entistä enemmän samalla kun sitten itse todellisuudessa auttaa entistä vähemmän.

= Suomi on poliisi -ja kontrollivaltio.

Mun mielestä jos yhteiskunta on päättänyt olla mitään antamatta niin ei se voi ihmisiltä veroja vaatiakaan tai jos se veroja vaatii niin kyllä siltä voi odottaa muutakin vastiketta kuin kyttäämisen lisäämistä.

Mutta JuhaniV:n kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä ettei yhteiskunnan väliintuloa voida jäädä odottelemaan.
Lahjoitin joululahjarahani setalle. Parempi siellä kuin sukulaisillani.