Setan puheenjohtaja häpäisi koko sateenkaarikansan pillupuvussaan

• 1 / 3
  • Busis
  • 7.12.2025 17:05
Iltalehden kolumnisi kokoaa aika hyvin minunkin ajatukset Setan puheenjohtaja Anu Kantolan asusta. Onneksi olen homo ja voin pitää hajurakoa kävelevään pilluun.

"Setan puheenjohtaja asteli kättelemään presidenttipariskuntaa Saint Pussy (Pyhä pillu) -nimisessä vaaleanpunaisessa luomuksessa. Harvoin sitä ihminen tuntee niin suurta myötähäpeää ketään kohtaan...Kun toinen juhlistaa Suomen itsenäisyyttä, veteraaneja ja tuhansien nuorukaisten hiellä ja verellä ostettua itsenäisyyttä, toinen pukeutuu pilluksi."
"Miksi vapautuminen tarkoittaa monelle feministille sitä, että kaivetaan alapää esille aina, kun kamerat käyvät? Kun joku mainitsee sanan patriarkaatti, joku jossain tunkee pikavauhdilla kuukautisverellä maalattua lippua suuhunsa ja huutaa, että tämä on sitä todellista emansipaatiota."
"Pyhä pillu -puku ei symboloi naisten vapautumista. Se symboloi epätoivoa. Se on kuin huuto: “Minulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin se, että minulla on vagina! Ja haluan huomiota hinnalla millä hyvänsä.”"
"Jos feminismi on tätä – vulvaa ja tissiä kaikissa muodoissa, kaikkialla – niin ehkä suurempi este tasa-arvolle ei ole patriarkaatti. Vaan feministinaiset ihan itse."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2c2afe3-dcc4-41b6-ab8a-1616909c5b4d
Perinteisesti Seta on vienyt asioita eteenpäin ja edustanut muuten kuin kohuhakuisesti. Minusta se on ollut erinomainen taktiikka saada asia kerrallaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien yhdenvertaisuutta eteenpäin. Kampanjat ovat olleet asiakeskeisiä. Asiantuntijuus on ollut keskiössä.

Välillä on tuntunut, että Setan suunnalta olisi voinut olla vähän äänekkäämpääkin. Asiat ovat kuitenkin toteutuneet, kun aika on ollut kypsä. Seta on istunut korkean tason pöydissä - ja huomiohakuisempi (kansalais)aktivismi on toiminnan alun ponnisteluiden jälkeen pidetty informoituna, mutta omalla kehällään. Se on mahdollistanut asiantuntijajärjestön viestin kuuntelua konservatiivisemmassakin päädyssä ja saanut ajattelemaan, joskaan ei tietenkään ihmeiden asteella.

Olen tyytyväinen, että homomiehiä koskettavat lainsäädäntöön liittyvät asiat saatiin vuosia sitten pois päiväjärjestyksestä.
Minusta kaikin osin homomiehiä koskevaa lainsäädäntöä ei ole saatu kuntoon. Mieleen tulee ainakin keinohedelmöitykseen liittyen kohdunvuokraus, missä homomiesten asema suorastaan heikkeni. Kun oli niin kova vimma ajaa lesboja eksplisiittisesti suosivaa lainsäädäntöä, niin siinä samalla kiellettiin kohdunvuokraus, vaikka sitä aiemmin se tie oli käsittääkseni ollut jossain määrin ainakin auki homomiehille.