Bussipysäkillä kuultua

  • 1 / 1
  • Leenalle
  • 18.2.2024 21:57
Hei kaikille,

Halusin kirjoittaa hetki sitten bussipysäkillä kuulemastani keskustelusta. Tai oikeammin keskustelun toisesta puolesta, koska kyseinen henkilö puhui puhelimessa. Hän oli teini-ikäinen tyttö, ja lause "mulla on tästä aika vahva mielipide, mut mä en halua loukata ketään", kiinnitti huomioni. Sitten tyttö jatkoi jotenkin näin: "voisinhan mäkin sanoa et mä oon pölynimuri". Mulle jäi vahvasti sellanen fiilis siitä mitä kuulin, että tyttö puhui seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Tietenkin minulla jossa sisälläni kiehahti, kun kuulin noin loukkaavan ja järjen vastaisen argumentin sen puolesta, että seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluminen on rinnastettavissa siihen, että joku kokee olevansa pölynimuri.

Olisiko pitänyt puuttua tytön hulluihin argumentteihin joita hän suustaan päästi? Mun olis tehny mieli vastata näin: Ai todellako, ihan oikeasti tunnet itsesi pölynimuriksi? Olen tavannut monia seksuaali-ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia, mutta sä olet ensimmäinen ihminen jonka tapaan joka sanoo samaistuvansa pölynimuriin.

Ja sitten oisin voinut jatkaa: Ymmärrätkö miten typerä ja lapsellinen väitteesi samaistumisesta pölynimuriin on? En usko että oikeasti tunnet olevasi pölynimuri, sanoit vain esimerkiksi jonkun älyttömän asian, johon vertaat mainitsemiani vähemmistöjä. Tarkoituksesi oli vain osoittaa, että pidät näitä vähemmistöjä yhtä älyttöminä kuin sitä, että kokisit olevasi pölynimuri. Ero sen, että kokisit olevasi pölynimuri ja sen, että ihminen ihastuu samaan sukupuoleen tai tuntee syntyneensä väärään kehoon tai on muut kuin mies tai nainen, niin ero edellämainittujen ja pölynimuriargumentin välillä on se, että kaikki muut edellä mainituista oikeasti kokevat olevansa juuri tuollaisia kuin kirjoitin, mutta sinä(siis se tyttö) et oikeasti koe olevasi pölynimuri.

Olisin voinut vielä loppuun kysyä, että ymmärrätkö nyt miten järjenvastainen argumenttisi on? Entä sen, miten loukkaava se on vähemmistöjä kohtaan?

En käynyt tätä keskustelua teinin kanssa, mutta mieleen jäi että ehkä joskus vastaavassa tilanteessa pitäisi. En kuitenkaan kovin mielelläni väittele vieraiden kanssa, ja tänään olin kovin väsynyt ryhtyäkseni keskusteluun tuon teinin kanssa.