Kielletyt Pride- tapahtumat Suomessa?

  • 1 / 4
  • los sin nombre
  • 1.7.2023 10:28
Hei,

Muutama vuosi sitten suunnilleen suomen 10 suurimmassa kaupungissa poliisi torppasi pride tapahtuman sillä perusteella, että vaativat ilmoittajaa palkkaamaan tolkuttoman määrän turvallisuudesta vastaavia henkilöitä tapahtumalle. Tapahtuma peruuntui.

Itse en ollut tässä järjestävänä osapuolela, mutta tein poliisille tietopyyntöjä asiasta ja sain poliiislta tiedon, että tälläistä pidetään tapahtumana, jota tulee kohdistumaan ulkopuolista häiriötä, joka on järjestäjän vastuulla. Sain myös kommentin, että nyt ei olla hesoissa.

Tämän jälkeen samassa kaupungissa on saatu tapahtuma järjestettyä seuraavina vuosina, mutta tuo edelleen kaivelee. Onko vastaavaan törmätty miten yleisesti suomessa?
Tiedän vuosien takaa yhden tapauksen, jossa oli ilmoitettu/keskusteltu (priden tai sen henkisen) tapahtuman (paraati ja muuta ohjelmaa) järjestämisestä, ja sitten oli vaadittu hankkimaan turvallisuudesta vastaavia henkilöitä. Virhe oli silloin siinä, ettei asiaa käsitelty mielenosoituksena, mitä pride eittämättä on. Viranomaisella on velvollisuus turvata mielenosoitus. Minulle jäi hieman epäselväksi, että oliko tässä tietämässäni tapauksessa kyse järjestävän tahon mokasta vai tulkitsiko viranomainen tapahtumaa itsepintaisesti ei-mielenosoituksena.
  • 3 / 4
  • los sin nombre
  • 2.7.2023 23:18
Itse tilanteelle täysin ulkopuolisena kävin tästä keskusteluja poliisin kanssa. Ne olivat luonteeltaan asiattomia ja kävi selväksi, että tätä ei tultaisi koskaan käsittelemään mielenosoituksena ja tarkoitus oli vaan saada tapahtuma kiellettyä
Onko tässä siis kyse kulkueesta vai esim. puistotapahtumasta?

Pride-kulkue on mielenilmaisu, jos se sellaisena on viranomaiselle ilmoitettu. Myös puistokokoontuminen on yleisen kokouksen tunnusmerkit täyttävä, jos sen luonne ohjelman puolesta sellainen on. Viranomaisen tulee turvata mielenilmauksen turvallisuus. Toisaalta mielenilmauksen järjestäjän tulee noudattaa viranomaisen ohjeita, esimerkiksi reitin ja paikan valinnassa.

Jos puistotapahtumassa on vaikkapa myyntikojuja tai vastaavia markkinahuvituksia, niin silloin kyse on jostain muusta kuin mielenilmauksesta, ja järjestäjän tulee itse vastata järjestyksenpidosta ja turvallisuudesta. Viranomainen voi edellyttää ottamaan huomioon mahdolliset uhat.