Päivi Räsäsen homoja tölvivä vanha kirjoitus syyteharkintaan (juttukommentit)

Tänään Päivi Räsänen kertoo, että hänen sanomisistaan Maria Veitolan Yökylässä-ohjelmassa on tehty tutkintapyyntö väärin tietoihin pohjautuen.

Poliisi oli alkuaan ohjelman tallennetta katsomatta todennut, ettei rikosepäilyyn ollut aihetta. Myöhemmin valtakunnansyyttäjä kuitenkin oli määrännyt esitutkinnan. Räsäsen mukaan hän ei ole sanonut sitä, mitä hänen on esitetty ohjelmassa sanoneen. Tutkinnan taustalla ovat nämä sanomiset.

***

Edelleen itse olen sitä mieltä, ettei näitä Räsäsen sanomisia/kynäelmiä pitäisi puntaroida oikeudessa. Erilaisia ja erilaisista lähtökohdista kumpuavia näkemyksiä pitäisi sietää aika tavalla enemmän kuin mitä nyt tunnutaan sietävän.
Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen kertoo Ylelle Päivi Räsäsen (kd) ymmärtäneen väärin häneen kohdistuvan rikostutkinnan menettelytavat ( https://yle.fi/uutiset/3-11448825 ). Toiviainen selittää asiasta metelin nostaneelle Räsäselle, että esitutkintavastuu kuuluu poliisille, ei valtakunnansyyttäjälle. Poliisi ei kuitenkaan ollut tutkinut taustalla olevan ohjelman sisältöä ennen tutkinnan päättämistä, joten siksi valtakunnansyyttäjä määräsi tutkinnan uudelleen aloitettavaksi.

Räsänen on viitannut vainoamiseen hänen sanomisiinsa liittyvien tutkintojen yhteydessä.
Suomessakin kannattaisi erottaa nuo kaikki humpuuki-uskomukset Suomen maallisesta valtiosta, eikä jatkaa tuota takapajuisen uskomuspurkan siivoamista kengistä ja julkaista hengellisesti arvokas teos nimeltään "Raamatun saatanalliset säkeet", jotta päästäisiin itse sylttytehdas-keskeiseen käsittelyyn, eikä Räsäsen tapaan siihen hurahtaneitten politiikkamediavouhotuksiin.
Ylipäätään minusta sananvapaus on Suomessa ja monissa muissakin länsimaissa kaventunut aivan liikaa viime vuosina, kuten monet julkisuuden henkilötkin ovat varoittaneet sekä yhteisissä vetoomuksissaan kuin muutenkin. Pitäisi luopua siitä viime vuosina nousseesta hyperkorrektiuuden vaatimuksesta, että kaikki asiat joista ei pidä, pitäisi olla lailla kiellettyjä ja rangaistavia ja mitään jonkun mielestä loukkaavaa ei saisi sanoa. Eri asia on sitten esimerkiksi väkivaltaan tai muihin selkeisiin rikoksiin kehottaminen.

Samalla pitäisi myös esimerkiksi homojen, mutta myös muiden kasvattaa vähän nahkaa sille, että kaikki eivät tykkää kaikista ja joku voi sanoa ikävästikin. Maailma ei ole mikään pumpulilinna ja on oman mielenterveydenkin kannalta syytä oppia kestämään vähän vastoinkäymisiä, ettei heti ensimmäisistä pienistä vastoinkäymisistä ala masentumaan tai suunnittelemaan itsemurhia. Erilaisia vastoinkäymisiä kun kuitenkin elämässä tuppaa tulemaan kaikilla vastaan ennemmin tai myöhemmin, joten niitä olisi hyvä oppia kestämään.
  • 5 / 5
  • Ponu
  • 29.4.2021 13:58
Olisiko sinusta mukavaa että elämäntavat jotka on ihan normaaleja rinnastetaan johonkin "sairauteen" ynms. Ymmärtänet varmasti että nuori joka hakee itseään lukisi Räsäsen tulkinnat ja uskoisi että itsessä on jotain vikaa se alkaa kalvamaan. Tässä kysymys ei ole sananvapaudesta, vaan tavasta tulkita ja kirjoittaa julkisesti. On väärin että Räsänen saa vuodesta toiseen solvata ihmisiä. Kyllähän minäkin sanansäilää heilutan ja joskus jään miettimään olisiko pitänyt kirjoittaa toisin, ja joskus olen jopa selventänyt sen mitä halusin sanoa, ja pahoitten jos jollekin on tunne että olen turhan kärkäs. Mutta näin herkkiin aiheisiin mistä Räsänen on meuhkannut on hyvä että joskus Räsänenkin saa osansa sopastaan.