Eduskunta asettui tukemaan lakivaliokunnan Aito avioliitto -aloitteen hylkäävää esitystä (juttukommentit)

  • 2 / 44
  • SwimmingPoolLibrarian
  • 17.2.2017 13:38
Voimme toki iloita 120 JAA-äänestä, mutta on tuossa viitisenkymmentä toisensuuntaistakin kantaa - mikä saa minut aika surulliseksi, Suomi 100v ja vuosi 2017.
Siis peräti 71,4 % äänestäneistä ei kannattanut AA-kansalaisaloitetta ja vain 28,6 % kannatti. Tulos on vaikuttavan selkeä.
  • 5 / 44
  • odotettu tulos
  • 17.2.2017 14:18
Olisikohan tämä viimeinkin loppuun käsitelty. Vai vieläkö AA meinaa lähteä keräämään nimiä uuteen aloitteeseen?
Jukka-Pekka Rahkosen mukaan: "Taistelu jatkuu" Aikooko AA-kerho pullauttaa joka vuosi uuden kansalaisaloitteen kaataakseen uuden avioliittolain? Eikö eduskunta voisi viheltää tätä peliä poikki, edes määräajaksi?
Ei aa:lla ole mitään mahiksia enää, 1.3 jälkeen vastaan tulee perustuslaki.
Sanoisin asian olevan nyt loppuun käsitelty ja täysin kaluttu. Tasa-arvoisen avioliittolain tultua voimaan ei ole nähtävillä oikein edes teoreettista mahdollisuutta viedä yhdenvertaisuutta taakse päin.

Tai no, koskaan ei pidä sanoa "ei koskaan". Aloitteita tietysti voi tulla, mutta nähdäkseni sellaisen eteneminen näin pitkälle vaatisi alleen vallankumouksen, jossa pimeyden voimat olisivat päässeet yksin hallitsemaan.

Tänään ei murehdita tulevia. Huomenna sitten taas ehtii. Vielä on tehtävää tehtävänä.
En nyt oikein ole sillä tuulella, että haluaisin narista, niin silti... vaikka äänestyksen tulos nyt oli toivottu ja kenties oletettukin, olisin silti toivonut aloitteen käsittelyä normaaleilla aikatauluilla ja eduskunnan arvovallalle sopivalla huolellisuudella. Tämä pikakäsittely ei ollut asiallinen tapa.

Joka tapauksessa tasapuolinen kiitos kuuluu puoluekannasta riippumatta kaikille niille 120 kansanedustajalle, jotka äänestivät "jaa".
Käsittelyaikataulu sellaisena kuin se oli, oli varmaan kuitenkin se pienempi paha.

Jos perustuslakikoukerot olisivat väistämättä tulleet mukaan kuvioon käsittelyn jäätyä maaliskuun puolelle, farssi olisi ollut valmis ja asiaa olisi joko vatvottu viikosta toiseen tai se olisi rauennut omaan mahdottomuuteensa. Eilisessä keskustelussakin osa ajasta meni kiistelyyn siitä, kumpi asiaa viivytti viime tinkaan, lakivaliokunta vai perustuslakivaliokunta. Jäin siihen käsitykseen, että perustuslakivaliokunta olisi voinut toimia nopeammin jolloin lakivaliokunnalle olisi jäänyt aikaa kuulla enemmän asiantuntijoita.

Kaiken kaikkiaan sen paremmin aloitteen kannattajat kuin sen vastustajatkaan tuskin halusivat antaa käsittelyn venyä 1.3. jälkeiseen aikaan.
Olen samaa mieltä kuin "smo". Huolestuttavaa on tämä omituinen malli, jossa vasta-aloitteet päästetään selkeästi helpommalla kuin alkuperäinen aloite. Äänestyksen tuloksesta ei sinällään tietysti mitään valittamista. Hienoa! Pelkään vain, että sama "pallottelu" on edessä kaikkien eutanasialakien, translakien jne kanssa.

Ehkä AA aikoo tosiaan häpäistä edelleen eduskuntaa ja demokratiaa vuosittaisilla aloitteilla. Tietenkin ja toivottavasti ne torpataan jo perustuslakivaliokunnassa, mutta eihän mistään voi olla aivan varma.
Public eye, sinänsä kumpikaan ei "viivytellyt", vaan asiaa edistettiin tiettyyn hetkeen asti normaalissa järjestyksessä. Ilmeisesti kiire tuli, kun asiantuntijat totesivat aloitteessa fataaleja perustuslaillisia ongelmia (ja vähän pienempiä 1.3.2017 edeltävässä ajassa).

Perimmäinen syy ajan loppumiseen kesken on se, että aloitteen vireillepanijat venyttivät aloitteen luovuttamista eduskunnalle käytännössä viimeiseen mahdolliseen hetkeen - siis useita kuukausia.
Onneksi olkoon meille tasa-arvon kainnattajille, ja erityiskiitokset kaikille aktivisteille!
Olemme onnellsia : ) järki&tunteet vs uskonnot: 6 - 0

Olen itse ihan hyvilläni tuosta loppusinetti-äänestyksestä, sillä onhan tämä mukavan vihreää katsottavaa, kun neo-punikit torjuttiin: http://hs.mediadelivery.io/img/1920/b1bb527c5780484ca314bf5be34930b6.jpg

Kun sukupuolineutraalista avioliittolaista äänestettiin viimeksi syksyllä 2015, laki tuli hyväksytyksi varsin niukasti äänin 105-92.

Ja nyt äänin 120-48 eli turhat pulinat pois. Asia on loppuun käsitelty ja päästää viimein jatkamaan muilla tärkeillä asioilla.

Perustuslain tulkinnan mukaan sukupuolineutraalin avioliittolain peruminen vaatisi jatkossa perustuslain säätämisjärjestyksen. Laki on siis tullut jääädäkseen ja Niikkojen ja Huhtasaarten vähemmistöjen kiusaaminen ainakin tältä osin loppuu.

Nyt sitten helluntailaiset, lestat, ortodoksit, katolilaiset, muslimit, juutalaiset, jehovat yms. voivat alkaa funtsimaan, kykenevätkö arvostamaan rakkautta, ihan oikeasti.

Kommenttia muokattu: 17.02.2017 klo 15:19
En väitä vastaan, smo, mutta eilen Ville Niinistö (perustuslakivaliokunnan jäsen) ja Kari Tolvanen (lakivaliokunnan puheenjohtaja) hieman nokittelivat keskenään asian käsittelyaikatauluista. Kumpikaan ei ilmeisesti rohjennut tuoda esiin puutteita aloitteen tekijöiden toiminnassa (jotka tietysti saattoivat olla myös tarkoitushakuisia jotta asia jouduttaisiin juoksemaan läpi mahdollisimman kiireisesti). Itse lopputulos kyllä tuntui olevan hyvin sisäistettynä jo esityksen kannattajienkin puheenvuoroissa.
Loistavaa, että asia saatiin vihdoin pois päiväjärjestyksestä. Toivottavasti niikoa ja muita aa-hörhöjä vituttaa maksimaalisesti. Olette ansainneet sen.

-----

Onnea kaikille tuleville aviopareille!
Itse asiassa teknisten ongelmien takia kaksi puolesta-ääntä jäi kirjautumatta: Krista Mikkosen ja Eva Biaudet'n. Eli oikeasti jaa-ääniä oli 122!
Tämä pikakäsittely oli vain naula arkkuun. Aluksi ajattelin, että miten on mahdollista, mutta nyt olen vain koko operaatioon tyytyväinen.
AA-väki sai sitä mitä tilasikin.
Kaikille epätasa-arvoisen avioliiton kannattajille voimia. Niitä tarvitaan kun pappi siunaa liittoni.
  • 19 / 44
  • vaeltaja2006
  • 17.2.2017 20:14
Tv1:n Pressilubi-ohjelmassa muistutettiin, että eduskunta on nyt hyväksynyt sukupuolineutraalin avioliiton neljä kertaa. Varma on varmaa! Mikael Jungner palautti mieleen, että Yle kielsi toimittajiaan käyttämästä nimitystä "tasa-arvoinen avioliitto". Nyt Yle on hyväksynyt termin "aito avioliitto".
Jokohan tämä souvi on nyt siis loppu. Olen ennenkin kirjoittanut, mutta en itse ole mihinkään avioon menossa..., mutta olen toivonut tätä muitten takia. Ja kyllä se hyvältä tuntuu tasa-arvon nimissä, mustakin...homona. Kuvittelen saavani itsekin tästä tasa-arvoa...vaikka en avioidukkaan. Todella hienoa! Mä haluaisin onnitella kaikkia aviopareja! Kaikkea hyvää teille jokaiselle, olette sen ansainneet kaiken tämän jälkeen!
  • 21 / 44
  • punainen omena
  • 18.2.2017 0:21
Kyllähän jonkinlainen voitto oli jo tiedossa.Tämä näinkin suuri murskavoitto on tietty pienoinen yllätys. Poissaolevien suurehko määrä hiukka erikoista.Sieltä olisi satanut laariin enemmänkin ääniä .Tähän on tultu pitkän matkan jälkeen. Tässä ollaan ja tässä pysytään.Työsarka ei ole vielä kuitenkaan loppunut .Eteenpäin vain !!
Olipa hieno päivä. Kansanedustajien enemmistö osoitti taas kerran, että Suomi on länsimainen oikeusvaltio, ja 11 päivän kuluttua ollaan täysivaltaisia kansalaisia vai kuinka se sanotaan. Suuret kiitokset edustajille ja kaikille yhdenvertaisuuden puolesta toimineille/toimiville.
Setan puheenjohtaja Viima Lampinen huojentuneena:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/setan-puheenjohtaja-huojentui-on-otettava-aikaa-riemuita-tasa-arvoinen-avioliittolaki-toteutuu/752026/
Uutinen naapurimaan lehdessä:
http://maailm.postimees.ee/4018751/soome-parlament-kinnitas-veelkord-oma-toetust-samasooliste-abielule

Kansalaisoikeuksien vastustajiin kuuluivat kd:n lisäksi perussuomalaisten lahkolaiset ja nuivalisto lisättynä kepun lahkolaisilla ja parilla ortodoksilla.
Tässä vielä aakkosjärjestyksessä ne kansanedustajat, joita ei tule äänestää kevään kunnallisvaaleissa eikä seuraavissa eduskuntavaaleissa:
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/487667-sateenkaariliittoja-ei-saatu-kaadettua-eduskunnassa-nama-edustajat-harasivat
----
Mika Niikko (ps) torstaina: ”Tässä sitä nyt ollaan, miehen ja naisen välisen avioliiton pelastumisen viimeisellä kynnyksellä.”
Peter Östman (kd) perjantaina: ”Avioliiton säilyttäminen sai kansanedustajilta tylyn kohtalon.”

Pahoittelut ja osanotot mikaniikoille, peteröstmaneille ja vastaaville, joiden avioliitto nyt sitten kariutuu/raukeaa eduskunnan päätöksen seurauksena.

Kommenttia muokattu: 19.02.2017 klo 22:09
Eduskunta asettui tukemaan lakivaliokunnan Aito avioliitto -aloitteen hylkäävää esitystä.....
Miksi ette voi sanoa suoraan gay liittot os sallittuja. Tuota otsikkoa en ymmarra. Miksi siella kirkko vallitsee vihkimisen, bullshit.
Samaa sukupuolta olevien avioliitot ("gay liitot") päätettiin sallia jo syksyllä 2014, ja silloin hyväksytty lakimuutos astuu voimaan 1. maaliskuuta 2017 - siis ihan pian. Syksyllä 2014 kerrottiin homoavioliittojen hyväksymisestä. Suunnitelmissa on kyllä 1. maaliskuuta kertoa lain voimaan astumisesta ja ensimmäisistä avioiittoon vihkimisistä.

Tämä nyt nähty oli nyt ihan ylimääräinen näytös. Aito avioliitto -kansalaisaloitteella pyrittiin kumoamaan aiempi, vielä voimaantuloaan odottava päätös. Eduskunta ei kuitenkaan tällaiseen lähtenyt, vaan päätti hylätä Aito avioliitto -aloitteen - kuten lakivaliokunta oli esittänyt.

Kyse ei siis nyt ollut homoavioliittojen sallimisesta, vaan sallimisen kumoamisyrityksen kaatamisesta.

Siispä uutinen nyt ei ole samaa sukupuolta olevien avioliittojen saama yli kahden vuoden takainen hyväksyminen tai runsaan viikon kuluttua koittava voimaantulo, vaan eduskunnan päätös toimia lakivaliokunnan esityksen mukaisesti: hylätä Aito avioliitto -aloite.

Suomessa useilla kirkoilla ja muilla uskonnollisilla yhteisöillä on oikeus vihkiä ihmisiä avioliittoon. Samoin Suomessa on mahdollisuus tulla vihityksi avioliittoon siviilimenoin, maallisin menoin. Kirkolla ei sinänsä ole tekemistä maallisen avioliittolain kanssa. Uskonnollisilla yhteisöillä on oikeus päättää maallisen avioliittolain rajoissa siitä, millaisia pareja nämä avioliittoon vihkivät. Olkoon hyvä niin. Evankelis-luterilaisella kirkolla (johon suurin osa suomalaisista kuuluu) ei kuitenkaan ole vihittävien sukupuoliin liittyen selkeää säännöstä. Sen takia keskustelussa on ollut aiheena myös kirkko ja liberaalien pappien aikeet vihkiä homopareja.
Töölön seurakunta:

Uusi avioliittolaki astuu voimaan 1.3.2017

16.02.2017 08:36

Töölön seurakuntaneuvosto teki kokouksessaan 15.2.2017 päätöksen
Töölön seurakunta palvelee kaikkia kirkkomme jäseniä tasa-arvoisesti. Seurakuntaneuvosto pitää tärkeänä, että uuden avioliittolain astuttua voimaan 1.3.2017 seurakunnan sakraalitilat kirkkosaleineen ovat kaikkien kirkkomme jäsenten käytettävissä.

Kirkkoherra tiedottaa

Töölön seurakunnan papit palvelevat ilolla ja tasa-arvoisesti kaikkia kirkkomme vihkipareja myös uuden avioliittolain astuttua voimaan 1.3.2017.

http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/toolo/uutiset/2017/02/LPaS2JkPV.html
  • 26 / 44
  • Ihmettelijä
  • 18.2.2017 17:05
"Aito" avioliitto ry, kd ja persut teki vuoden tasa-arvoteon 100 vuotiaan Suomen kunniaksi. Pakottamalla uudenkin eduskunnan käsittelemään ja lopulta äänestämään asiasta kävi niin, että samaa sukupuolta olevien avio-oikeus sementoitiin lainsäädäntöön lujemmin kuin missään muussa maassa. Nyt tarvitaan peräti perustuslain säätämisjärjestys jos uutta lakia edes osittain halutaan kumota.

Ei lienee ollut "aito" avioliitto ry: n tarkoitus varsinaisesti.
Nimimerkki Juho kirjoitti: "Kaikille epätasa-arvoisen avioliiton kannattajille voimia. Niitä tarvitaan kun pappi siunaa liittoni."

Vaikka joku "pappi" siunaisi liittosi, Jumala ei siunaa. Ei jonkun "papin" siunailut heiluta meitä uskovaisia suuntaan eikä toiseen.

Kiitos kuitenkin kommentistasi! Se on paljon puhuva ja paljastaa hyvin sen asenteen, mikä teillä uskovaisongelmaisilla äärihomoilla on kirkkoa ja meitä kristittyjä kohtaan. Onneksi kuitenkin suurin osa homoista ymmärtää jättää kirkon rauhaan. Mutta teille, jotka ette ymmärrä, sanon vain, että turha odottaa ymmärrystä täältä suunnalta.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan! Taistelu kirkosta jatkuu.
Jochanan: "Mutta teille, jotka ette ymmärrä, sanon vain, että turha odottaa ymmärrystä täältä suunnalta."

Jälleen kerran nimimerkki Jochanan on perusteellisesti väärässä. Esimerkiksi minulla on erinomaisia ja toimivia kontakteja luterilaisen kirkon suuntaan ja tiedän muillakin homoilla olevan näin. Onneksi nämä jochananit ovat jääneet kirkossa vähemmistöön. Toki älämölöähän mahtuu tähän maailmaan. Ottakaa nyt kuitenkin lusikka kauniiseen käteenne ja tajutkaa hävinneenne tämän kisan.
"Taistelu kirkosta jatkuu."

Mä luulen että pahimmat änkyrät on jo jättänyt "huorakirkon" niin kuin sitä joissain piireissä kutsutaan. Eli mitä se kellekään evlut. kirkon ulkopuoliselle kuuluu, mitä kirkko tekee.
Jochanan: "Vaikka joku "pappi" siunaisi liittosi, Jumala ei siunaa. Ei jonkun "papin" siunailut heiluta meitä uskovaisia suuntaan eikä toiseen."

Älä ota jumalan valtaa itsellesi sillä se ei ole totuus. Et ole jumala etkä pappi. Usko ei ole sama kuin tieto ja luulo ei ole tiedon väärtti. Meistä kukaan ei tiedä jumalan olemassaolosta eikä siitä mikä jumalan kanta mihinkin asiaan olisi vuonna 2017. Ikävää kun ihminen on heikolla itsetunnolla varustettu.
Nimimerkki Rochanan, R A A M A T U S S A on ilmoitettu Jumalan kanta tähän asiaan ja kun et näköjään sitä tiennyt, niin salli minun kertoa sinulle, että Suomen ev.-lut. kirkossa uskotaan juuri tähän Raamatun Jumalaan. Tämän vuoksi kirkon kanta on edelleen se, että homoavioliittoja EI SIUNATA eikä näköpiirissä ole minkäänlaista muutosta tähän asiaan.

Tämä tiedoksi myös JuhaniV:lle, joka voi itse ottaa lusikan kauniiseen kätöseensä ja tunnustaa tappionsa tässä kohden. Kirkon aamenta ette ole saaneet ja näyttää siltä, että ette sitä Suomessa milloinkaan tule saamaankaan. Kapinapapit tehkööt mitä huivittaa! Loppuu heidänkin kapinansa aikanaan.

Sitä paitsi, kuten olen JuhaniV sanonut sinulle jo vuosia sitten: te tulette loppupeleissä häviämään koko kisan. Nauttikaa nyt erävoitostanne, kun vielä voitte! Muutoksen tuulet puhaltavat jo.
Muutoksen tuulet ovat Jochanan mielestäsi puhallelleet "jo vuosia sitten".

Pihvi on kääntynyt ja yhä useampi ihminen ymmärtää lähipiirissään olevan homoja, lesboja, biseksuaaleja ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia. Lähimmäisiä, joita aina on ollut - mutta joiden olemassaoloa ei ole ymmärretty. Se ruokkii myönteistä kierrettä.

Ilmassa on rakkautta <3
Kyllä se papin aamen ja siunas samaa sukupuolta oleville alttarilla tulee nyt 1.3 alkaen useammassa ja useammassa kirkossa :)

Temppeliaukion ja Pyhän Laurin kirkot auki kaikille pareille

Samaa sukupuolta olevat parit pääsevät Töölön pappien vihkimänä naimisiin Temppeliaukion kirkossa. Myös keskiaikainen Pyhän Laurin kirkko on varattavissa, tosin ruotsinkielisen seurakunnan kautta.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/temppeliaukion-ja-pyhan-laurin-kirkot-auki-kaikille-pareille
Nyt ei ollu kyse siitä, "ymmärrämmekö me lähipiirissämme olevan homoja". (Onko muka joskus tilanne ollut se, että joku ei ole ymmärtänyt, että hänen ympärillään on homoja?? Minunkin ympärilläni on aina parveillut homoja ;)) - Nyt oli kyse siitä, mitä on ev.-lut. kirkon kanta tähän asiaan. Ja se ei ole kääntynyt, mutta kääntele sinä pihvisi vaan tänäänkin ihan rauhassa! ;)

Ja on muuten ilahduttavaa saada huomata, että olet ilmeisesti seurannut viestintääni muna kovana jo vuosia ;)

Rakkaus on aina ihana asia! <3
Näyttää ahdistus lisääntyvän joissakin piireissä, kun maaliskuun ensimmäinen lähestyy :))
Ei se niin vaarallista ole, aurinko nousee idästä ja laskee länteen vielä maaliskuussakin, eikä Jochananin ole pakko mennä vihille miehen kanssa. Siitä, milloin Suomen evankelisluterilainen kirkko myös virallisesti hyväksyy homojen ja lesbojen kirkkohäät, voi saada osviittaa luterilaisienemmistöisistä naapurimaistamme. Jos kirkon kehityssuunta ei kelpaa, ainahan on kiukuttelun sijaan mahdollista perustaa aivan oma kirkko ja seurakunta omien raamantuntulkintojensa pohjalta.
Nimimerkki Public eye: minä en ole koskaan ollut ahdistunut maaliskuun ensimmäisestä. Tiesin jo 28. marraskuuta 2014, että se päivä koittaa, joten minulle ei kannata asiasta ivailla.

Minä taistelen kirkkoni puolesta. Teidän edustajannehan lupasivat, että kirkko jätetään rauhaan.
En tiedä, keitä nämä "teidän edustajanne" ovat.
Käsittääkseni kirkko on käymässä omaa sisäistä kehityskeskusteluaan, enkä ainakaan minä ole kuullut mistään ulkopuolisesta painostuksesta. Asia ei myöskään kosketa minua, sillä en todellakaan ottaisi vastaan kirkollista vihkimystä vaikka sitä minulle kuinka tyrkytettäisiin. Suon sen kuitenkin niille, joille se tuntuu tärkeältä. Näin sivusta seurattuna vain eräiden kuumakallejen reaktiot ovat olleet pitkin matkaa varsin viihdyttäviä.
Jochanan, juuri siitä on kysymys, että yhä useampi ymmärtää lähipiirissään olevan homoja. Se ei ole monille ollut mikään itsestäänselvyys. Ja tämä asia koskettaa myös kirkon piirissä olevia ja instituution suuntaan vaikuttavia. Se on kuitenkin kirkon sisäinen asia. Kehityksen myötä homoseksuaalisuuskin osataan kohdata inhimilisenä ominaisuutena ja samaa sukupuolta olevat parit asiana, jota ei lokeroida erilleen eri sukupuolta olevista pareista. Kehitys näyttää kiihtyvän.

Ja ei, Jochanan. Et ole sellaisessa asemassa, että innostuisin viestinnästäsi esittämälläsi tavalla.
Jochanan on nyt ilmiselvästi hädissään. On muuten siihen hänellä nyt aihettakin. Realiteetit ovat nyt sellaiset.
"Et ole sellaisessa asemassa, että innostuisin viestinnästäsi esittämälläsi tavalla."

Tiedä sitten, mitä "asemalla" tarkoitat, mut enhän mä mikään turha jätkä voi olla, kun pitää joka viesti esitarkistaa.
Esitarkastaminen on tarpeen satunnaisten alatyylisten ryöpsäyttelyiden varalta.
Jochanan! Kiihkoilusi tuo muistutksen siitä, miksi en todellakaan halua olla milloinkaan kirkon jäsen. Toivottavasti kirkkosi osaa irrottautua koko avioliittoon vihkimisoikeudesta. Pääsisi tästäkin jankuttamisesta. Heikon itsetunnon omaavat tarvitsevat uskoa ja kirkkoa jaksaakseen ja se suotakoon jokaiselle. Vaikka naimisiin menisinkin joskus en tule sitä kirkolta pyytämään. Nyt olen kuitenkin tasavertainen kaikkien muiden kanssa. Piste ja kevättä.
  • 44 / 44
  • Jorma Hentilä
  • 21.2.2017 22:28
Rochanan: "Heikon itsetunnon omaavat tarvitsevat uskoa ja kirkkoa jaksaakseen..."

Miten asenteellisuutesi ja ennakkoluuloisuutesi eroavat Jochananin vastaavista? - Samaa maata kuin maalarin pöksyt!